Čtvrtek 18. listopadu 1926

Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Předložená osnova zákona je unifikačním návrhem zákonodárství platného pro historické země a pro Slovensko a Podkarpatskou Rus.

V historických zemích platí zákon ze dne 17. května 1912, č. 107 ř. z., který určuje způsob výplaty mzdy horníkům a zaměstnancům, poskytování pracovních pomůcek, svítiva, nářadí, třaskavin atd. Dále také tento zákon předpisuje, že výplata nesmí se díti v hostincích. Zároveň řeší také otázku vypočítávání pracovního výkonu a mzdy podle počtu a obsahu huntů, a jak mají býti tyto nádoby označeny.

Naproti tomu na Slovensku a Podkarpatské Rusi platí v tomto směru dosud zákon ze dne 23. května 1854, č. 146 ř. z., který tyto všecky otázky neřeší, nýbrž ukládá pouze zaměstnavatelům povinnost vypláceti mzdu aspoň každý čtvrtek, a jen při vystoupení z práce hned.

Toto ustanovení je přežitkem doby a namnoze zaměstnavatelé sami už se ho nedrží, a došlo tedy dne 25. května 1925 ke společné poradě báňských podnikatelů, resp. organisací zaměstnavatelů s odborovými organisacemi dělníků v Bratislavě za předsednictví vládního komisaře pro báňské a hutní záležitosti, na které došlo k dohodě. Se strany zaměstnavatelů nebylo vzneseno žádných námitek proti tomu, aby platnost zákona ze dne 17. května 1912, č. 107 ř. z., byla rozšířena na území Slovenska a Podkarpatské Rusi.

Soc.-politický výbor projednal iniciativní návrh tisk 306 ve své schůzi konané dne 23. června 1926, a když zástupce ministerstva veřejných prací nevznesl žádných námitek proti znění navrhovaného zákona, přijal návrh tento v plném znění.

Provedení tohoto zákona nevyžaduje ze strany státu žádného finančního nákladu a vyžádá si pouze určité změny ve vnitřní organisaci administrativy báňských podniků.

Soc.-politický výbor navrhuje, aby poslanecká sněmovna schválila usnesení soc.-politického výboru ve znění dole uvedeném a dala tím navrhovanému zákonu svoji sankci.

Doporučuji slavné sněmovně, aby osnovu zákona přijala. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této osnově jsou přihlášeni řečníci. Zahájím proto rozpravu.

Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická byla stanovena 20 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není, navržená lhůta je proto přijata.

Ke slovu je přihlášen pan posl. Bečko, a to na straně "pro". Dávám mu slovo.

Posl. Bečko: Ctená snemovňa! Predloha, ktorú prejednávame, je síce malou, ale výstižnou charakteristikou sociálne-politického zákonodarstva predprevratového na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi.

Ustanovenia §u 206 všeobecného banského zákona sa už žiaden zamestnávateľ nepridržuje, menovite nevyplácajú sa mzdy štvrtočne dozorcom a zamestnancom, taktiež prepúšťanie alebo výpoveď už či dohliadača alebo robotníka nedialy sa podľa ustanovenia tohoto paragrafu a predsa jeho ustanovenia sú v právnej platnosti až do dnes.

Ale ustanovenie toto má určitú zastrašovaciu výhodu, a to pre ten prípad, jestli niekto z robotníkov odvážil sa nejako sebavedomejšie požadovať zlepšenie svojho stavu, použilo sa tohoto zákonného ustanovenia k tomu, aby sa podobný prípad neopakoval.

Ďalšie ustanovenie je to, že baník ešte aj dnes si musí svoje pracovné pomôcky od zamestnávateľa kupovať za hotové peniaze, to je karbid, lopatu, čákan, pílu atď. Tento spôsob sa už dnes neuplatňuje nikde, len na Slovensku, čo je v dnešnej dobe moderného sociálne-politického zákonodarstva akoby urážka, podceňovanie, priame dokazovanie, že robotník nemá vyvinutý dostatočne smysel pre zodpovednosť za vec, ktorá mu je sverená.

Dneska už ani na Slovensku táto argumentácia neobstojí a je preto na čase, že sa toto ustanovenie všeobecného banského zákona, ktoré je už v platnosti 72 rokov, zrušuje a nahradzuje ustanovením, ktoré odpovedá duchu dnešného stavu, pri čom robotníkovi sa zabezpečuje možnosť kontroly cien jemu zamestnávateľom dodaných traskavín a iných pracovných pomôcok.

Tak isto, pokiaľ ide o vypočítavanie pracovného výkonu k účelu vyrátania mzdy podľa počtu a obsahu dopravných nádob, dostáva sa uskutočnením tohoto zákona jednotného a jasného ustanovenia pre všetky prípady a možnosť obom stranám dovolávania sa nápravy, čo dosiaľ nebolo a viedlo k mnohým nedorozumeniam na závodoch.

Ináč predloha táto nie je žiadné novum. Jej prijatím rozširuje sa len pôsobnosť zákona číslo 107 z r. 1912, platného v zemiach historických, na Slovensko a Podkarpatskú Rus. Predsa však i v tomto prípade znamená to určitý krok ku predu v unifikácii zákonodarstva v celku.

Pri tejto príležitosti je nutné, aby som pripomenul a upozornil na niektoré prípady, ktoré sa odohrávajú na Slovensku práve v banskom priemysle. Jedná sa v tomto prípade menovite o robotníctvo, provizionistov, invalidov, vdovy a siroty štátnych baní a hutí. Je stále zdôrazňovaný a zdôrazňovaný bude ešte ďalej odlišný stav Slovenska a jeho odlišné pomery hospodárske, sociálné i kultúrné, až pokiaľ sa tieto nevyrovnajú naším úkolom je, a to tak, ako to vyžaduje záujem a potreba s hľadiska celoštátneho.

Tu v tomto prípade ide tiež o pozostatky, ktoré sú tu dnes z nedostatku ustanovení sociálne poisťovacieho zákonodarstva. Treba je brať viac do ohľadu starý systém poisťovací, podľa ktorého boli viac právní a menej právní robotníci. Tento stav zapríčiňuje, že máme len na Baňsko-Štiavnicku viac ako 200, približne 300 provizionistov, vdov a sirôt, ktorým sa od 1. októbra 1924 nedostáva naprosto žiadnych zaopatrovacích platov. To je dôsledkom toho, že prišlo k zmene a reorganizácii závodných bratských pokladieň a dosiaľ nie je urobené potrebné zákonné opatrenie, ktoré sa dosiaľ z neznámych nám príčin ešte neurobilo. Máme tu tiež repatriantov, ktorí v dôsledku zmeny štátnych hraníc ztratili svoje oprávnenie na zaopatrovacie platy. Pán minister ver. prác v odpovedi na interpeláciu zo dňa 15. septembra 1926, uznáva ich nárok týmito slovami: "Tým provizionistom, ktorí svoju províziu ztratili len zmenou štátnych hraníc, je nepochybne treba prispieť, a to, keď nie je možné k potrebnej pomoci prijímať niekoho iného, zo štátnych prostriedkov. Dá sa predpokladať, že bude takýchto osôb približne asi 250 a že priemerný ich zaopatrovací plat bude činiť asi 1500 K ročne. Bol by teda treba približne ročný obnos 400.000 Kč. Ministerstvo ver. prác v dohode s ministerstvom soc. pečlivosti a zahraničia bude sa snažiť, aby takáto čiastka bola do rozpočtu štátneho svoj ho času zaradená." Máme dnes práve predloženú zprávu rozpočtového výboru, ale darmo tam budeme hľadať túto položku. Zaradená tam nie je a niet ani úmyslu v dohľadnej dobe tak urobiť, čo sa dokázalo aj tým, že v rozpočtovom výbore rezolúcia vzťahujúca sa na tento prípad, ktorou sa ukládalo vláde, aby príslušné opatrenie sa stalo, bola zamietnutá.

Považujeme za samozrejmé znova upozorniť na to, že v dôsledku zastavenia náhlych a núdzových výpomocí, ktoré vyplácal štát dosiaľ zo svojho, je bansko-štiavnické riaditeľstvo dnes strežené deň zo dňa četníkmi a len tak je možné udržať tam poriadok. Aktívni robotníci pracujúci v baniach pracujú obmedzene, a to mesačne len 22 zmeny, pri čom sa javí do konca roku úspora 6156 zmien, čo znamená po stránke finančnej úsporu 184.680 Kč. Obnos tento je preliminovaný v rozpočte na r. 1926, obnos tento sa ušetruje z tohoto rozpočtu na biede a utrpení chudobného, pracujúceho ľudu.

Tu je za každých okolností nutné so stránky štátu prikročiť k pomoci týmto, nevlastnou vinou postiženým robotníkom, provizionistom, vdovám a sirotám. Je potrebné vziať v úvahu zprávy, ktoré podáva tamojší okresný úrad alebo županský úrad župy XVIII. V týchto zprávach úradných sa dokazujú podľa lekárskych vysvedčení prípady onemocnení z hladu. To všetko však neznamená nič. Dosiaľ na všetky intervencie, na všetky parlamentné reči a všetky memorandá, ktoré boly podané v tejto veci, sa buď neodpovedalo alebo sa odpovedalo neurčite, nejasne, takým spôsobom, aby sa mohlo vyhnúť skutočnému a faktickému riešeniu tejto boľavej otázky. Najnovšie máme memorandum usnesené okresným výborom okresu bansko-štiavnického zo dňa 27. októbra 1926, kde sa hovorí: "Štátné bane v Banskej Štiavnici a okolí zredukovaly v ostatných rokoch provoz na najmenšiu mieru. Pred reštrinkciou bolo zamestnaných robotníkov do 2000, dnes pracuje len 611. Stá a stá rodín robotníckych penzistov, t. zv. proviziantov, žilo tu dosiaľ núdzne z malej provízie (penzie) od revírnej bratskej pokladnice vo výške 75 Kč do 350 Kč a mimo toho z jednotného štátneho prídavku drahotného podľa zák. č. 298 Sb. z. a n. z r. 1920 (posledne upraveného výnosom min. ver. prác. č. 443/167/2514-VII E zo dňa 24. februára 1925 a čís. 443/187/4596/VII E zo dňa 18. marca 1925) v obnose 71.80 Kč do 199 Kč mesačne. Tento drahotný prídavok bol a je aj dnes mimoriadne ťažkými drahotnými pomery stále odôvodnený.

Ministerstvo ver. prác výnosom č. 356/18013059/VII E/26 zo dňa 27. augusta 1926 zastavilo však koncom mesiaca oktobra t. r. výplatu drahotných prídavkov a nezaistilo iným spôsobom náhradu za ztrátu tejto podstatnej části prýmu k životnej existencii rodín nevyhnutného. Medzi 1837 provizianty je väčšina, ktorá má vyžiť (aj s mnohočlennou rodinou) len z mesačných 75 Kč a najviac 350 Kč mesačne. Len malá čiasť ich má malý domček a môže si pásť na pasienku kravu alebo kozu. V tomto chudobnom hornatom kraji ďaleko niet úrodnej pôdy, len skaly, lesy a nudzné pasienky. Priemyselné podniky neprijímajú nikoho, skôr prepúšťajú robotníkov a nieto v tomto kraji inej možnosti práce a zárobku. Je tedy možné, aby stá a stá rodín v meste a najbližšom okolí mohlo tu vyžiť bez akéhokoľvek príjmu?

Nevyhnutnosť pomoci uznala vláda republiky Československej sama svojim usnesením z 1. a 8. októbra t. r. po čiastočnom povolení 30% pôvodného štátneho drahotného prídavku. Keďže ale povoľuje prídavok len proviziantom starým 65 rokov a viac, alebo l00% invalidom, v oboch prípadoch úplne nemajetným a najmenej 10 rokov u štátnych banských a hutníckych závodoch zamestnaným, vylučuje vlastne väčšinu tých najpotrebnejších (najmä 925 vdov a 214 sirôt bez rodičov vôbec).

Baníci, ktorý aj 40 rokov ťažko pracovali v útrobách zeme vo štát. baniach, nezávidia robotníčkam v tunajšej štátnej tabákovej továrne, ktoré po mnohoročnej práci za to sa tešia zaslúženej, iste skromnej štátnej penzie. Ale nevedia pochopiť, prečo oni sú ukrátení, keďže ich práca bola nebezpečnejšia a ťažia? Okresný výbor Ban.-Štiavnický je povinný poukázať na biedu a strádanie banickych províziantov a ich rodin a prosí vládu Československej republiky a zodpovedných činiteľov o pomoc: o povolenie ďalšej výplaty štát. drahotných prídavkov alebo o náhradu tohoto k vyžitiu nevyhnutného príjmu iným spôsobom. - Okresný náčelník, čo predseda: Podpis nečiteľný."

To je prosím hovor úradu. Úrad týmto spôsobom poukazuje a neustále upozorňuje sám na tento neudržiteľný stav okresu Baň. Štiavnického. Je treba brať v ohľad i tú okolnosť, že počet provizionistov, ktorí som uviedol v tomto kraji, tvorí kompaktný celok, totiž obývajú územie, na ktorom sú všetci pohromade, a je možné očakávať, že na Banskej Štiavnici dôjde k prípadom, za ktoré nebude mať kto niesť zodpovednosť. To pripadá človeku tak, ako by sa nechcelo chápať, že psychologia lačného žalúdka človeka býva filozofiou človeka, a dokonca v dnešnej dobe nám to pripadá tak, ako by opravdu už tento spôsob nasvedčoval tomu, že sa nám navracajú v plnom rozsahu staré predprevratové pomery, po ktorých volá p. posl. Hlinka, ako vodca najsilnejšej ľudovej strany. Lebo spôsob, akým sa táto záležitosť rieši, nasvedčuje sám tomu spôsobu vybavovania oprávnených požiadovkov pracujúceho ľudu za starého režímu: Nedbať na oprávnené požiadavky tohoto ľudu a na miesto ich riešenia s hľadiska vecnej potreby postaviť tam stráž s bajonety. Tak je to dnes v Banskej Štiavnici.

My sa pýtame, kto chce niesť za toto zodpovednosť? Prečo sa to ženie do tohoto zúfalstva?

My znova upozorňujeme na tento neudržiteľný stav a žiadame, keď štát doniesol dosiaľ už tak veľké obeti, čo sa plne uznáva, aby ešte tento prípad riešil sám na vlastný účet, čo je jedine možná vec, a to tým spôsobom, že sa prikročí k urýchlenému prevádzaniu sledných a kutacích prác, aby týmto spôsobom bola urýchlená pravidelná banská ťažba a prikročilo sa neodkladne k výstavbe úpravné rúdy, čo je v rozpočte zaradené; tým nastane možnosť zamestnánia všetkých tých, ktorí dnes zamestnanie nemajú. V rozpočte na r. 1926, ako som uviedel, získavá sa úspora, ale k riešeniu tejto nadmieru palčivej otázky sa neprikračuje, ale sa nechajú títo ubožiaci aj so svojimi rodinami trpieť hlad.

Znova upozorňujem zvlášte na otázku repatriantov, ktorí od 1. októbra 1924 nedostávajú žiadny zaopatrovací plat. Táto otázka musí byť riešená na príslušnú položku ministerstva sociálnej pečlivosti, lebo ľudia trpia hladom, sú už sami od seba štvaní k nezodpovedným činom, k čomu im pomáha sama štátna správa. Znovu zdôrazňujem rýchlu a neodkladnú potrebu riešenia tejto záležitosti. Ináče pre predlohu, ktorá je predmetom jednania, budeme hlasovať, lebo znamená v sociálne-politickom zákonodárstve pokrok pre Slovensko a Podkarpatskú Rus. (Potlesk čsl. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Byl podán pozměňovací návrh posl. Schmerdy a soudr. Žádám o jeho přečtení.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Pozměňovací návrh posl. Schmerdy a soudr.:

V § 206 a), v odst. 2 buďtež škrtnuta slova: "Za škody na týchto pracovných pomôckach spôsobené ručí robotník len v prípadoch, keď to sám zaviní".

Předseda: Návrh je dostatečně podporován a je předmětem jednání.

Dávám slovo zpravodajovi p. posl. Bergmannovi k doslovu.

Zpravodaj posl. Bergmann: Pan posl. Schmerda a soudr. navrhují, aby v §u 206 a) v odst. 2 byla škrtnuta slova: "Za škody na týchto pracovných pomôckach spôsobené ručí robotník len v prípadoch, keď to sám zaviní".

Vyslovuji se proti přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, poněvadž po mém názoru neznamená zlepšení osnovy a je plně zbytečný, neboť každý horník, který by úmyslně poškozoval majetek svého zaměstnavatele, po případě úmyslně poškozoval pracovní pomůcky, podléhá cestě civilního, po případě trestního práva. Tedy škrtnutí této věty by nezlepšovalo nikterak předlohu, poněvadž horník zůstane odpověden dále podle civilního i trestního práva. Vyslovuji se tedy pro zamítnutí tohoto návrhu. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Při hlasování míním postupovati takto:

Osnova zákona má 2 články, nadpis a úvodní formuli. Poněvadž k prvému článku byl podán pozměňovací návrh pp. posl. Schmerdy a soudr., dal bych hlasovati o čl. I nejprve v úpravě návrhu pp. posl. Schmerdy a soudr., nebude-li přijat, budeme hlasovati o čl. I podle zprávy výborové. Pak bychom hlasovali o čl. II, nadpisu a úvodní formuli zákona podle zprávy výborové.

Jsou proti tomuto způsobu hlasování námitky? (Nebyly.)

Není jich, přistoupíme tedy k hlasování.

Kdo souhlasí s čl. I osnovy v úpravě návrhu pp. posl. Schmerdy a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina, úprava ta je zamítnuta.

Kdo souhlasí s čl. I osnovy podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijato.

Kdo souhlasí s čl. II, nadpisem a úvodní formulí zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, jest přijato.

Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém podle zprávy výborové.

Druhé čtení navrhnu na pořad schůze příští.

Tím vyřízen je druhý odstavec pořadu.

Nebude-li námitek, projednali bychom nyní z dnešního pořadu zprávy imunitního výboru, poněvadž příslušné soudy urgují vyřízení svých žádostí.

Námitek proti tomu není? (Nebyly.)

Námitek není. Přikročíme tedy k projednávání imunitních záležitostí, z nichž první jest:

4. Zpráva výboru imunitního o žádostí kraj. soudu v Olomouci za souhlas s trest. stíháním posl. Schmerdy pro přečin podle §u 17, čís. 1 zákona na ochranu republiky (tisk 168).

Zpravodajem je p. posl. Riedl, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Riedl: Slavná sněmovno! Krajský soud v Olomouci žádá za souhlas s trest. stíháním posl. Schmerdy pro přečin podle §u 17, č. 1 zákona na ochranu republiky.

Na Antonína Schmerdu, tehdy úředníka nemocenské pokladny v Šumperku, a společníky byla stát. zastupitelstvím v Olomouci podána obžaloba ze dne 17. března 1925.

Obžaloba vinila Antonína Schmerdu a společníky z přečinu §u 17, č. 1 zákona na ochranu republiky ze dne 19. března 1923, č. 50 Sb. z. a n., spáchaného prý tím, že v Šumperku a na jiných různých místech sev. Moravy během roku 1924 založil tajné organisace mládeže, jejichž účelem bylo podvraceti samostatnost, ústavní jednotnost a demokraticko-republikánskou formu státu.

Rozsudkem kraj. soudu v Olomouci ze dne 23. května 1925 byl A. Schmerda od žaloby osvobozen.

Proti tomuto osvobozovacímu rozsudku podalo dne 8. srpna 1925 státní zastupitelství v Olomouci zmateční stížnost a odvolání k Nejvyššímu soudu.

Poněvadž obviněný byl zvolen poslancem N. S., žádá krajský soud v Olomouci z příkazu Nejvyššího soudu za souhlas k dalšímu trest. stíhání posl. Schmerdy.

Imunitní výbor seznal ze spisů, že posl. Schmerda je obviněn, že zakládal tajné, podvratné organisace mládeže komunistické, krajský soud v Olomouci však odůvodnil svůj osvobozující rozsudek tím, že nemohl dospěti k přesvědčení, že jde o samostatné komunistické organisace, které by byly pokračováním v r. 1922 rozpuštěných komunistických spolků mládeže. Obvinění se hájili, že zakládané jimi organisace jsou toliko sekce uvnitř komunistické strany a na podkladě politického programu této strany.

Imunitní výbor navrhuje poslanecké sněmovně, aby posl. Schmerda k dalšímu trest. stíhání vydán nebyl.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přikročíme ihned k hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání p. posl. Schmerdy.

Kdo souhlasí s tímto negativním návrhem pana zpravodaje, nechť zvedne ruku (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trest. stíhání p. posl. Schmerdy.

Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.

Přikročíme k dalšímu odstavci, jímž jest:

5. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. soudu v Chebu za souhlas s trest. stíháním posl. Jos. Mayera pro přečin podle §u 493 tr. zák. (tisk 377).

Zpravodajem jest p. posl. Košek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Košek: Slavná sněmovno! Krajský soud v Chebu žádá za souhlas k trest. stíhání posl. Jos. Mayera pro přečin podle §u 493 tr. z.

V časopise "Deutscher Landruf", chebském okresním časopisu strany "Bund der Landwirte", v čísle 25, ze dne 4. března 1926 uveřejněn byl v rubrice spolkové zprávy článek, ve kterém se oznamuje, že obchodní cestující v okresu chebském při nabídkách určitého desinfekčního prostředku dovolávají se doporučení správy svazu, zejména posl. Mayera, a že jeden ze zástupců prokazuje se doporučením opatřeným razítkem kanceláře svazu, které však nikomu dáno nebylo.

Pro článek ten podali dva obchodní cestující návrh na zavedení předběžného vyhledávání proti redaktoru zmíněného časopisu, který rozšířili i proti posl. Mayerovi. Návrh ten neobsahuje žádných důvodů ani podezření proti posl. Mayerovi, že by nějakého trestného činu se dopustil.

Imunitní výbor usnesl se proto doporučiti poslanecké sněmovně, aby souhlas s trest. stíháním posl. Mayera dán nebyl.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, odpadá rozprava a přistoupíme ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Jos. Mayera.

Kdo souhlasí s tímto negativním návrhem pana zpravodaje, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Tím poslanecká sněmovna usnesla se nesvoliti k trestnímu stíhání posl. Jos. Mayera.

Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

6. Zpráva výboru imunitního o žádosti zem. trest. soudu v Praze ze dne 5. února 1926, č. Tl XX/VH 993/25, za souhlas s trest. stíháním posl. Johanise pro přečin proti bezpečnosti cti tiskem (tisk 637).

Zpravodajem jest p. posl. Al. Beneš. Uděluji mu slovo. (Hlasy: Není přítomen!)

Za nepřítomného pana zpravodaje Al. Beneše jmenuji zpravodajem předsedu výboru imunitního p. posl. Votrubu a uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Votruba: Slavná sněmovno! Zpráva výboru imunitního o žádosti zem. trest. soudu v Praze ze dne 5. února 1926, č. Tl XX/VII 993/25, za souhlas s trest. stíháním posl. Johanise pro přečin proti bezpečnosti cti tiskem.

Pan Josef Štětka, dělník a člen poslanecké sněmovny, učinil u zem. trest. soudu v Praze trestní oznámení proti neznámému pachateli a J. Beránkovi, odpovědnému redaktoru časopisu "Naše Obrana", pro přečin proti bezpečnosti cti spáchaný obsahem článku s nadpisem "Komunistický kandidát vyšetřován pro podvod", uveřejněného v čísle 46. jmenovaného časopisu ze dne 13. listopadu 1925.

Odpovědný redaktor oznámil ve lhůtě soudem mu dané autora článku v osobě Václava Johanise, člena poslanecké sněmovny. Poněvadž zmíněný článek obsahuje výroky, jež zakládají skutkovou podstatu přečinu proti bezpečnosti cti, žádá proto zem. trest. soud v Praze o vydání posl. Johanise.

Ježto běží zde o osobní urážku na cti, jež nikterak s výkonem poslaneckého mandátu nemá nic společného, navrhuje imunitní výbor, aby posl. Johanis k trestnímu stíhání vydán byl.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP