Čtvrtek 18. listopadu 1926

Začátek schůze v 10 hod. 04 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Stivín, inž. Dostálek, Slavíček, Zierhut.

Zapisovatelé: dr Gažík, Chalupník.

205 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři Černý, dr Mayr-Harting, Najman, dr Peroutka, dr Spina, dr Srdínko.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupce Nebuška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 48. schůzi posl. sněmovny.

Došlo oznámení o změně v klubu poslancov slovenskej ľudovej strany. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Klub poslancov slovenskej ľudovej strany oznámil přípisem ze dne 16. listopadu 1926, že po návratu posl. Hlinky z Ameriky posl. dr Tiso přestává býti předsedou klubu slovenských ľudových poslanců a jest od té doby opět předsedou posl. Hlinka.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Dotazy:

posl. Horpynky min. předsedovi o jazykových zkouškách německých státních zaměstnanců (č. D 500-II),

posl. Adámka min. školství a nár. osvěty o kostelních účtech a platu faráře Fr. Hermana v Lánech na Důlku u Pardubic (č. D 505-II),

posl. Adámka min. financí o daňových předpisech a nevyřizovaných rekursech poplatníků berní správou ve Vys. Mýtě (č. D 506-II).

Předseda: Počátkem schůze byla tiskem rozdána zpráva.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

670. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1927 (tisk 590).

Předseda: Páni posl. dr Czech, Schäfer, Schuster, Dietl a Kirpalová podali mi podle §u 23, odst. 6 jedn. řádu návrh, aby jejich iniciativní návrhy:

na neprodlené vyšetření událostí na Havlíčkově náměstí v Praze (tisk 325),

o ustanovování válečných poškozenců, prominutí přeplatků a zrušení okresních úřadů (tisk 551),

aby byla poskytnuta podpora obětem živelní pohromy v okresech sušickém a klatovském (tisk 554),

na změnu zákona o požitcích válečných poškozenců (tisk 556),

aby byla ihned poskytnuta pomoc obětem živelné pohromy ve Vimperku (tisk 565),

aby byla neodkladně poskytnuta pomoc obětem živelné pohromy v obcích Bukově, Boštěšicích a Skoroticích (tisk 566),

o jichž přidělení výbor iniciativní včas, to jest ve lhůtě 30denní, nerozhodl, přikázány byly předsedou sněmovny příslušným výborům.

Poněvadž předpoklady odst. 6 §u 23 jsou splněny, přikazuji tisky 551 a 556 výborům soc.-politickému a rozpočtovýmu, a tisky 554, 565 a 566 výborům zemědělskému a rozpočtovému, jak zatím ve včerejší schůzi určil také výbor iniciativní, a tisk 325 přikazuji výboru vyšetřovacímu.

Přistoupíme k projednávání 1. odstavce pořadu, jímž je:

1. Zpráva výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností o návrhu poslanců Petrovického, dr Samka, Votruby, Sedláčka, F. Matouška a spol. (tisk 324) na vydání zákona, jímž se mění § 1 zákona ze dne 5. února 1907, č. 26 ř. z. (živnostenský řád) a § 1 zákona ze dne 10. října 1924, č. 259 Sb. z. a n. (živnostenský zákon pro území Slovenska a Podkarpatské Rusí) (tisk 448).

Zpravodajem je pan posl. Petrovický. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Petrovický: Slavná sněmovno! Posl. Petrovický, dr Samek, Votruba, Sedláček, F. Matoušek a spol. předložili sněmovně dne 26. května t. r. návrh na vydání zákona, jímž se mění § 1 zákona ze dne 5. února 1907, č. 26 ř. z. (živn. řád) a § 1 zákona ze dne 10. října 1924, č. 259 Sb. z. a n. (živn. zákon pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi).

Tímto návrhem sledovali prohlášení výroby cementového zboží, jež dosud byla živností svobodnou, za živnost řemeslnou. Živnost výroby cementového zboží souvisí velice těsně s veškerým stavebnictvím, kde obory činnosti vázány jsou nejen na průkaz řemeslné schopnosti, nýbrž nad to ještě u hlavních živností na koncesi. Výroba cementového zboží vyžaduje jednak znalosti a přesného zachování určitých normálií a jednak pečlivého a obezřelého provedení a propočtu tahu a tlaku, event. potřebných armatur. Výroba schodů, sloupů, klenbových desek a jiných součástek stavebních konstrukcí musí býti prováděna odborně způsobilými výrobci, nemá-li býti ohrožena veřejná bezpečnost použitím vadného zboží k účelům stavebním. Je třeba znáti alespoň základy podstaty železového betonu. Rovněž výrobky z umělého kamene, jako jsou portály, římsy, sloupy, schody, balkony, ba i celé fasady domovní, předpokládají řemeslnou odbornost a odborné školení. Též výroba zvláštních podlah z cementu vyžaduje praktických i teoretických vědomostí a bezvadného a trvanlivého provedení.

Daly by se uvésti ještě další pádné důvody, které dokazují nutnost prohlášení živnosti výroby cementového zboží za živnost řemeslnou.

O zmíněném návrhu a těchto důvodech jednal 16. června 1926 výbor pro průmysl, obchod a živnosti, který podrobil návrh na zřemeslnění živnosti výroby cementového zboží důkladné úvaze a učinil zdůvodněné změny v samotném návrhu, jež jsou vytčeny plně v §u 1 a §u 2 navrhovaného zákona.

V §u 1 uvedeného zákona vychází se plně vstříc živnostem: stavitelské, zednické a kamenickým mistrům, a na Slovensku a Podkarpatské Rusí mimo to živnostníkům, oprávněným k provádění menších zednických prací (murári). V §u 2 je vytčena liberálnost navrhovaného zákona, a to tím způsobem, že od průkazu způsobilosti jsou osvobození, kdož do doby účinnosti tohoto zákona byli zaměstnáni v živnosti výroby cementového zboží jako učni nebo pomocníci, prokáží-li 5leté zaměstnání v této živností, do tohoto pětiletí včítá se i doba ztrávená v tomto zaměstnání po účinnosti tohoto zákona.

Výbor pro průmysl, obchod a živnosti uvážil a schválil tyto předpoklady: Výroba cementového zboží byla dodnes živností svobodnou. V době, kdy výroba cementového zboží počala, nebylo zdání o všech možnostech jejího vývinu. Nebylo tenkráte zkušeností, nebylo předpokladů, co přinese technický vývoj ve výrobě cementového zboží. S technikou stavebnictví pokračovalo upotřebení cementu, jež ovšem vyžadovalo zase zkušenosti, větší znalosti a odborného vzdělání při výrobě cementového zboží. Kdo z dosavadních četných výrobců cementového zboží neovládal výroby, kdo neprodělal v ní delší dobu učební a potom dobu, kterou musí prodělávati pomocník v ostatních řemeslných živnostech, zhusta dodával výrobky méně dokonalé a tím také ne tolik bezpečné, jak je zejména potřebno ve stavebnictví, jež vyžaduje právě u cementového zboží náležitého a bezpečného propočítání tahu, tlaku, případně potřebných armatur. Z této zkušenosti dospěli výrobci cementového zboží sami k poznání, že je nutno a nevyhnutelno dožadovati se v zájmu veřejném a v zájmu stavební bezpečnosti, aby každý, kdo míní venovati se výrobě cementového zboží, byl povinen poznati a osvojiti si předem celý tento výrobní postup, který byl by zárukou dobré jakosti zboží a jeho stavební bezpečnosti. Srovnáme-li některé živnosti, jež mají již průkaz způsobilosti, se živností výroby cementového zboží, tu tento požadavek příslušníků zmíněné živnosti, aby byla prohlášena živností řemeslnou, jest opodstatněn.

Před 4 roky byla již podána příslušníky této živnosti žádost o její zřemeslnění. Bylo přirozené a logické, že stavitelé, zedničtí a kameničtí mistři ohradili se proti jakémukoliv zkrácení ve svých živnostech, jež jim zaručují i nadále bez průkazu výrobu cementového zboží pro vlastní potřebu s povahou těchto živností. Rovněž vyšlo se vstříc živnostníkům na Slovensku a Podkarpatské Rusi, kteří provádějí menší zednické práce (murári).

Zákon nemá a nebude míti zpětné platnosti. Od průkazu způsobilosti jsou osvobozeni také ti, kdož do doby účinnosti tohoto zákona byli zaměstnáni v živnosti výroby cementového zboží jako učni nebo pomocníci, prokáží-li 5tileté zaměstnání v této živnosti. Do tohoto 5tiletí včítá se i doba ztrávená v tomto zaměstnání po účinnosti tohoto zákona. Tímto zařízením bude postaráno o učednický a pomocnický dorost, který řádným vyučením a odbytou pomocnickou dobou dosáhne svého osamostatnění v živnosti výroby cementového zboží jistěji, nežli se tak dosud dělo, když živnost výroby cementového zboží byla živností svobodnou.

Z těchto uvedených důvodů doporučuje výbor pro průmysl, obchod a živnosti slavné sněmovně ku přijetí návrh zákona, kterým se živnost výroby cementového zboží prohlašuje za živnost řemeslnou (§ 1 živn. řádu a § 1 živn. zákona pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi). (Potlesk.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 20 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu je přihlášen pan posl. Chalupník. Dávám mu slovo.

Posl. Chalupník: Slavná sněmovno! Projednávaný iniciativní návrh zákona, jímž má býti dosavadní svobodná živnost výroby cementových výrobků prohlášena za živnost řemeslnou, vázanou průkazem způsobilosti, jest opět černou skvrnou zpátečnictví, jímž ovládána je naše buržoasie při řešení hospodářských problémů. Místo aby hledány byly cesty, jakým způsobem uvolniti a umožniti hospodářský rozvoj a podnikání, nastupovány jsou cesty, zešněrovati dosavadní volné a svobodné podnikání do kazajky středověkého cechovnictví. To znamená, že zástupcové výrobců nemohou se vymaniti z konservativního názoru, že prosperitě výroby prospěje se jenom tím, budou-li dosavadní podniky všemožně chráněny před zdravou konkurencí a když uplatňováním zastaralých předpisů živnostenských zabráněno bude volnému podnikání.

Oproti moderním a prakticky osvědčeným názorům v jiných státech, ponechati každému možnost uplatniti své schopností v oboru, ke kterému mají největší schopnosti, v našem státě krátkozrakostí zástupců z řad živnostenských jeví se snaha beztak již nepatrný zbytek svobodných živností oklestiti vůbec, bez ohledu na to, zdali to prospívá veřejným a hospodářským zájmům obyvatelstva.

Je to snaha chrániti ty, kteří jakýmkoliv způsobem získali právo ku provozování té které živnosti nebo podnikání, bez ohledu na to, zda skýtají záruku svými schopnostmi prospěti rozvoji a zvelebení živnosti ve smyslu celkových potřeb a všeobecného zájmu, a brániti tak všem ostatním, kteří by podobných schopností měli a mohli se uplatniti, jenom proto, že nemají potřebných náležitostí předepsaných živnostenskými předpisy.

Nejsme všeobecně proti ochraně živnostenského a průmyslového podnikání, pokud toho povaha živnosti nebo výrobního odvětví nezbytně potřebuje. Taktéž nestavíme se proti průkazu způsobilosti v živnostech a výrobních odvětvích, pokud toho veřejný zájem nezbytně vyžaduje.

Nemůžeme však souhlasiti, aby zaváděn byl průkaz způsobilosti bez výjimky všude, kde toho ani povaha živnosti neb výroby, ani veřejný zájem nevyžaduje a kde to má pouze za účel chrániti dosavadní držitele živností před zdravou konkurencí a zbavovati všechny ostatní existence, kteří by se v tomto oboru chtěli uplatniti.

Takováto ochrana vede pouze k zpohodlnění dotyčného výrobního odvětví, ale neprospívá veřejným hospodářským zájmům. Tak je tomu i v tomto případě, kdy se jedná o zavedení průkazu způsobilosti při výrobě cementových výrobků. Tato živnost, která je teprve na počátku svého rozvoje a rozmachu, nepodléhá zahraniční konkurenci a podmínky rozvoje jsou jí dány rozvojem stavebního ruchu a stavebního podnikání vůbec.

A právě zde je ve veřejném zájmu, aby nebyla podvazována zdravá soutěž při výrobě stavebních hmot a stavebních potřeb, aby zlevněním jich umožněn byl co možná největší stavební ruch a stavební podnikání jak v zájmu veřejných potřeb, tak i v zájmu samotné výroby a zaměstnanosti. Dosavadní rozvoj cementových výrobků a jejich používání při hospodářském podnikání dokazuje plně, že rozvoj určitého výrobního odvětví je možný i bez průkazu způsobilosti, jsou-li pro něj dány hospodářské podmínky, a naopak že průkaz způsobilosti neuchrání živnosti nebo určitá výrobní odvětví, která jsou odsouzena k zániku tím, že pro ně není existenčních podmínek, nebo která jsou předstižena technicky dokonalejší výrobou. Nejlepším dokladem toho je řada živnostenských odvětví, která vázána jsou buď na koncesi nebo na průkaz způsobilosti.

Kolik je dnes na př. v našem státě hostinských, kteří měli nebo mají průkaz způsobilosti? A přece se nemůže říci, že by naše hostinství nebylo na výši doby! Kolik je dnes obchodníků a různých podnikatelů a výrobců, kteří neměli průkaz způsobilosti? A přece tato výroba dodělala se velikého úspěchu. Naproti tomu vidíme na př. u živnosti obuvnické, kde je průkaz způsobilosti již po desetiletí zaveden, že nepřispěl nijak k rozvoji této živnosti, naopak. Baťa, který neměl průkaz způsobilosti, ovládá dnes celou výrobu obuvnickou.

Z toho je viděti, že průkaz způsobilosti není tím instrumentem, který by mohl buď na jedné straně přispěti k rozvoji živnosti nebo na druhé straně zabrániti úpadku živnosti. V zájmu všeobecném a hospodářském však je, aby výroba nebyla nijak podvazována, aby se obyvatelstvu dostalo levných výrobků, aby lidem, kteří přišli o existenci nebo zaměstnání zánikem některého výrobního odvětví, dána byla možnost nalézti existenci ve výrobním odvětví druhém.

Důvody, že jest to v zájmu veřejnosti, která je na výrobě interesována jak v zájmu zdraví, tak i bezpečnosti s ohledem na to, že výroba cementového zboží vyžaduje jednak znalosti a přesného zachovávání určitých normalit, jednak pečlivého a obezřetného provedení a propočtu tahu a tlaku, event. potřebných armatur, a dále důvody, že výroba schodů, sloupů, klenbových desek a jiných součástek stavebních konstrukcí musí býti prováděna odborně způsobilými výrobci, nemá-li býti ohrožena veřejná bezpečnost použitím vadného zboží k účelům stavebním - to jsou důvody za vlasy přitažené a neodůvodněné.

Jíž z podaného návrhu pánů podatelů jest viděti, že tyto důvody týkající se zájmů veřejných, neležely navrhovatelům nijak na srdci, poněvadž z oprávnění vyráběti cementové výrobky měly býti vyňaty právě ony osoby, které svojí odbornou znalostí předčí všechny ostatní, totiž stavitelé, inženýři, zedničtí mistři, stavební podnikatelé, kteří svým odborným vzděláním a složenými zkouškami stavitelskými mají dalekosáhlejší znalosti, nežli všichni dosavadní výrobci, postrádající odborného vzdělání.

Že nejde zde o veřejný zájem a bezpečnost občanstva při stavbách, dokazuje další okolnost. Podle stavebního řádu podnikati stavby jakéhokoliv druhu jsou oprávněny pouze osoby, mající k tomu příslušné oprávnění, nikoliv snad výrobci cementových výrobků, které má návrh zákona na mysli a pro něž má býti důkaz způsobilosti zaveden. Tato kategorie výrobců nemá se stavbou nic společného a jejích výrobky při stavbě jsou používány v nepatrné míře a za jejich použití neodpovídají oni sami, nýbrž oprávněný stavitel, který propočty síly, pevnosti a nosnosti jich sám určuje a předpisuje, ke kteréžto znalosti jest potřebí vyššího vzdělání a nestačí k tomu pouze průkaz způsobilosti.

Výrobci, pro něž má býti průkaz způsobilosti tímto zákonem zaveden, obmezují se pouze na výrobky, které v ohledu veřejné bezpečností a zdravotní jsou naprosto bezvýznamné, a k jejich výrobě vyjma správného sestrojení materiálu není potřebí zvláštního odborného vzdělání. Jsou to ponejvíce kanálové roury, sloupy k plotům, krytina na střechy, žlaby, nádrže na vodu, dlaždice a pod. Ostatní cementovou výrobu provádějí buď stavitelé, inženýři, stavební podnikatelé, nebo zvláštní specielní závody. A tu jest si třeba položiti otázku, kdo jest lepší zárukou pro rozvoj výroby a veřejných zájmů: podnikatel, který sice nemá průkazu způsobilosti, ale který teoretickým nebo jakýmkoliv způsobem osvojil si potřebné znalosti, či ten, který buď vydržením neb vyučením získal průkaz způsobilosti a ničemu se při tom nepřiučil a nic nedovede?

Vždyť jest viděti namnoze i dnes, že řada lidí, kteří se vyučili určitému řemeslu, nedovedla se v něm uplatniti a jest nucena hledati si zaměstnání v oboru jiném.

Průkaz způsobilosti není však také žádnou ochranou pro zaměstnance toho kterého oboru. Co platen je průkaz způsobilosti u obuvníků, když nemohou ve svém oboru nalézti zaměstnání, ani se osamostatniti, poněvadž nejsou pro rozmnožování této živnosti dány hospodářské podmínky? Kolik je dnes na př. nezaměstnaných číšníků a číšnic a jak to bude vyhlížeti za několik roků, když hostinců bude spíše ubývati než přibývati. Mnohé naše živnosti a výrobní podniky jsou přímo fabrikami na učně bez ohledu na jejich budoucnost, jenom proto, že jsou levným pracovním materiálem. Co bude platen průkaz způsobilosti tomuto nadpočetnému řemeslnému dorostu, když ve svém oboru nebude moci nalézti potřebného zaměstnání?

Z uvedeného je jasně viděti, že návrh zákona na průkaz způsobilosti při výrobě cementového zboží není diktován nutností hospodářskou nebo veřejnými zájmy, nýbrž jest pouze výsledkem vzájemné politické soutěže mezi zástupci živnostníků strany nár. demokratické na jedné straně a zástupci středostavovské strany živnostenské na straně druhé za účelem získání živnostníků do svých řad. Jest to vzájemný konkurenční zápas, ve kterém obě strany chtějí dokázati živnostníkům, že se starají o jejich zájmy.

Naší zásadou je poskytnouti pokud možno největší volnost každému podnikání a umožniti každému, aby se dle svých schopností mohl uplatniti a zajistiti si existenci v každém směru, kde toho podmínky hospodářského života umožňují. Jsme proti tomu, aby na jedné straně poskytována byla privilegia jedněm a bráněno zaměstnání a ztěžováno podnikání těm, kteří pracovati nechtějí. Z toho důvodu bude naše strana hlasovati proti tomuto návrhu. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Dávám slovo zpravodaji p. posl. Petrovickému k doslovu.

Zpravodaj posl. Petrovický: Slavná sněmovno! Jistě očekával jsem od p. kol. Chalupníka, že se vysloví proti průkazu způsobilosti ve výrobě cementářského zboží, a to proto, poněvadž sám prohlásil, že jeho strana soc. demokratická je nejen proti každé vázanosti v živnostenském a obchodnickém podnikání, nýbrž je pro volnost podnikání živnostenského a obchodnického.

Zkušenost však učí něco docela opačného. Vidíme, že v továrním podnikání, kde není potřeba, aby zaměstnanci měli průkazu způsobilosti, učňové po 2 nebo 3letém učení konají zkoušku učednickou a tovaryšskou u příslušného nadřízeného úřadu živnostenského, a to jenom proto, aby potom, jestliže možnost hospodářská by jim vyhovovala, mohli se státi samostatnými v některé živnosti, pro kterou mají průkaz způsobilosti.

Pan kol. Chalupník jaksi s lehkým srdcem přehlédl důvod, že je třeba průkazu způsobilosti pro výrobu zboží cementového z důvodů bezpečnosti ve stavebnictví a řekl, že není potřeba průkazu způsobilosti k výrobě schodů, sloupů, atd., která musí býti prováděna odborně způsobilými výrobci. To by mohl říci o jiné živnosti také, že není potřeba průkazu způsobilosti, na př. u zednických mistrů, při stavebnictví, kde je potřeba určitého školského vzdělání a kde právě toto školské vzdělání vysvědčením dává takovému živnostníku průkaz způsobilosti. Průkazem způsobilosti sleduje živnostnictvo povznesení dorostu, povznesení učňů a pomocníků a tím také jejich cíl v budoucnosti, že se mohou státi samostatnými.

Zmínil se také o živnosti hostinské a řekl, že jsou mnozí hostinští, kteří bez průkazu způsobilosti živnost vedou takovým způsobem, jako ti, kteří odborně se vyučili živnosti číšnické, kuchařské a pod. Myslím, že p. kol. Chalupník by to netvrdil právě před organisací číšníků, která je vedena odborným spolkem "Ganymed", a též ne před ústředním spolkem číšníků, které by mu dokázaly, že právě vzorné vedení největších živností, které jsou v rukou majitelů takových, kteří nemají průkazu způsobilosti v živnosti hostinské, a které přece jsou doporučovány samotnými konsumenty a návštěvníky takového podniku, je v rukou těch, kteří se vyučili odborně kuchařství, číšnictví, chodili do odborné pokračovací školy číšnické, podrobili se příslušným zkouškám. Po té stránce by p. kol. Chalupníka jeho stoupenci ve zmíněném spolku číšníků jistě poučili o něčem jiném. Pokud se zmínil o obuvnictví, jakým způsobem dnes právě tyto živnosti upadají, poukazuji k tomu, že přece odběratelé, kteří chtějí míti zboží, jež by jim déle vydrželo, vždycky se obracejí na živnostníka, na obuvníka, který má průkaz způsobilosti. A jistě je známo, že opravdoví obuvníci s průkazem způsobilosti daleko lépe vyhovují svým odběratelům nežli tovární zboží, na něž se setkáváme se stížnostmi konsumentů.

Poukazuji dále, že je zbytečná obava před tím, o čem se zmínil kol. Chalupník, že totiž bude nadále znemožněno jednotlivcům vyrobiti si na př. nějakou rouru z cementu. Tato drobná práce bude i nadále prováděna jimi pro vlastní potřebu, jako to nejlépe vidíme v živnosti kolářské, truhlářské, natěračské atd., že některé zboží, výrobky a správky provádějí si přes to, že pro ně platí průkaz způsobilosti, sami pro svou vlastní potřebu ve svých domácnostech. Ježto je potřeba, aby byl pořádek v živnostenském podnikání, aby právě učni a pomocníci mohli s bezpečností do budoucnosti počítati se svou samostatností, pojednal výbor pro průmysl, živnosti a obchod o tomto iniciativním návrhu a doporučuje jej slavné sněmovně ku přijetí. (Potlesk)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování. Sněmovna je schopna se usnášeti.

Osnova má tři paragrafy, nadpis a úvodní formuli. Jelikož nebyl podán žádný pozměňovací návrh, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími třemi paragrafy, nadpisem zákona a úvodní formulí jeho, ve znění doporučeném panem zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Vyřízen je 1. odstavec pořadu schůze.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž je:

2. Zpráva výboru soc.-politického o návrhu posl. Bečko, Brožíka, inž. Nečase a soudr. (tisk 306), aby byl vydán zákon, kterým se mění a doplňuje všeobecný báňský zákon ze dne 23. května 1854, č. 146 ř. z., dosud platný na území Slovenska a Podkarpatské Rusi (tisk 515).

Zpravodajem je pan posl. Bergmann, dávám mu slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP