Středa 17. listopadu 1926

Zpravodaj posl. dr Halla: Slávna snemovňa! Vláda, vedená úvahou, že obdobie pre sčítanie ľudu, určené zákonom zo dňa 8. apríla 1920, č. 256 Sb. z. a n., na 5 rokov je príliš krátke, predložila snemovni osnovu nového zákona o sčítaní ľudu. Obsahom tejto osnovy je menovite návrh, aby sčítanie ľudu konalo sa v lehotách desaťročných preto, že pre vedecké a administratívne ciele úplne postačuje a nebolo by žiaducné podnikať tak ohromnú prácu a tak nákladnú v obdobiach 5ročných. (Předsednictví ujal se předseda Malypetr.) Administratíva v začiatkoch štátu obťažená je mimoriadne veľkou agendou bežnou, na Slovensku rozmnoženou prevádzaním reformy správnej a voľbami okresnými a župnými, že bolo by skutočne škoda úrady vyrušovať a znepokojovať občianstvo 5ročnýmí sčítaniami. Nie malo padá na váhu, že štátny úrad štatistický, ktorému pripadajú stále nové úkoly spracovávať dáta pre život hospodárský, nemá ani dosť možností za 5 rokov spracovať sčítanie ľudu. Konečne keď ani administratíva, ani vedecké záujmy nepotrebujú 5ročného sčítania, nútia nás aj ohľady finančné zmeniť ustanovenie starého zákona v tom smysle, aby obdobia sčítanie predĺžily sa na 10 rokov. Praktické zkúsenosti poukazujú na účelnosť pri tejto príležitostí upraviť aj iné ustanovenia starého zákona. § 1 dáva vláde možnosť nariadiť budúce sčítanie v dobe, ktorú uzná za vhodnú, ovšem nie pozdejšie ako r. 1931. § 2 zmocňuje vládu k vydaniu nariadenia, ktoré udaje a akým spôsobom majú sa zisťovať, konečne aj umožňuje vláda z dôvodov praktických pripojiť k sčítaniu ľudu aj iné súpisy. Udaje tieto neodporučuje sa menovať v zákone samom, lebo pomery si ich samy vynucujú a menia. V paragrafe tomto odchyľuje sa návrh rozpočtového výboru, ktorému sa výbor ústavne-právny prispôsobil, od osnovy vládnej v tom smere, že navrhuje vynechanie slova "vyslechnouc Státní radu statistickou" ako zásadu samozrejmú. Pokiaľ sa týka paragrafov ostatných, poukazujem na motiváciu vládnu v tisku 311 a tlumočím slávnej snemovní návrh výboru ústavno-právneho a rozpočtového, aby prijala ho podľa zprávy tisku 426. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, p. posl. dr Hnídkovi za výbor rozpočtový.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor v zákoně o sčítání lidu změnil § 1, který zněl:

"Druhé sčítání lidu koná se nejpozději do konce roku 1931 a další sčítání v obdobích desetiletých, a to v den, který určí vláda nařízením, vyslechnouc Státní radu statistickou." a změnil jej tak, že vyškrtl poslední slova "vyslechnouc Státní radu statistickou", jednak proto, že je považuje za pleonastická, předpokládaje, že každá vláda bude prováděti sčítání jen po náležité administrativní a technické přípravě, při níž bez vota Státní statistické rady nelze se ani vůbec dobře obejíti, jednak však také z toho důvodu, že ústavně zodpovědná vláda nemůže zákonem, byť i jen formálně, býti vázána, aby některý svůj počin činila závislým na vyjádření svého pomocného administrativního orgánu, třeba by toto vyjádření mělo pouze povahu dobré rady. Mimo to byly oba citované paragrafy upraveny tak, aby § 1 obsahoval kategorickou normu zákona o sčítání lidu, v důsledku čehož byl upraven § 2, aby zmocňoval vládu upraviti nařízením, co jednak pro svou rozmanitost, jednak pro svou časovou proměnlivost nemůže zákonem bytí dobře normováno. Rozpočtový výbor odporučuje slavné sněmovně přijetí osnovy zákona tak, jak byla doporučena výbory rozpočtovým a ústavněprávním. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této osnově jsou přihlášeni řečníci. Zahajují proto rozpravu. Prve než udělím slovo prvnímu řečníku, navrhuji podle usnesení předsednictva, aby byla lhůta řečnická stanovena 20 minutami.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.) Námitek není, návrh jest přijat.

Ke slovu jsou přihlášeni "proti." pp. posl. Horpynka a Bolen. Dávám slovo prvnímu řečníku p. posl. Horpynkovi.

Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové! Tento vládní návrh, jímž se má novelovati zákon o soupisu lidu ze dne 8. dubna 1920, č. 256 Sb. z. a n., má především zbaviti vládu povinnosti poněkud překotně uložené, aby se druhé sčítání lidu v tomto státě provedlo již letos, po pětileté přestávce od prvého soupisu lidu provedeného dne 15. února 1921. Jako vše, také toto zavedení desítileté přestávky mezí jednotlivým sčítáním lidu odůvodňuje se především úspornými opatřeními, jichž jest v tomto státě nutno. Neboť druhé odůvodnění, že se má nechati státnímu úřadu statistickému více času, aby mohl důkladněji zpracovati výsledky sčítání lidu, jistě ani pisatel důvodové zprávy nemyslil vážně. Pří moderních pomůckách, jichž dnes používají takové statistické kanceláře, musí přece býti možno zpracovati i nejbohatší číselný materiál podle nejrůznějších hledisek v daleko kratší lhůtě než pětileté. My Němci nemůžeme uznati toto odůvodnění bez odporu. Nejen proto, že místy můžeme míti k pracím státního statistického úřadu, pokud jde o přesnost a nestrannost, jen málo důvěry po zkušenostech, jichž jsme nabyli, nýbrž vedle toho musíme ještě také konstatovati, že tento státní úřad stojí mnohdy pod zcela podivuhodným velením. V celém kulturním světě jsou práce a výsledky statistických úřadů vždy přístupny nejširší veřejnosti. Zde, v tomto státě, musili jsme se však jíž dožíti, že přímo před tím, než nabyl účinnosti úřednický restrikční zákon č. 286/24, státní statistický úřad vypracoval přesnou statistiku státních úředníků, která se však úzkostlivě tají. Pan předseda vlády Švehla, který nařídil, aby byla držena v tajnosti - státní statistický úřad aspoň vždy se dovolával nařízení ministerské rady - neuznal ani za vhodné odpověděti mi do dnešního dne na interpelací, kterou jsem podal dne 18. prosince 1925, a oznámiti důvody, proč se tato úřednická statistika tají. A tak musíme také předpokládati, že se jednou může státi, že výsledky sčítání lidu zpracované státním statistickým úřadem, kdyby snad měly býti nějak nepříjemné panující soustavě, na rozkaz pana předsedy vlády rovněž tak musí zůstati v tajnosti, jako svého času úřednická statistika. I když bychom my Němci vítali, aby druhé sčítání lidu bylo provedeno jíž letos, aby silně padělané výsledky prvého sčítání lidu z 15. února 1921 byly aspoň poněkud opraveny, přes to na druhé straně majíce na mysli obecní a parlamentní volby, které spadají mezi jednotlivá sčítání lidu, můžeme se spokojiti i s desítiletým obdobím a trpělivě očekávati příštího sčítání lidu r. 1931. Neboť právě pokud jde o přiznání národnosti, obecní a sněmovní volby skýtají nám dosti přesnou kontrolu, poněvadž hlasování je tajné, kterážto věc - pro mnoho lidí uklidňující úplně odpadá pří sčítání lidu. Přes to však nemůžeme pro celou spoustu jiných důvodů prohlásiti, že bychom souhlasili s předloženým návrhem zákona. Již § 2 jest opět jeden z proslavených zmocňovacích paragrafů , jím má se přenechati sčítání lidu naprosto vládě, která prováděcím nařízením prý správným způsobem opatří již vše, čeho třeba ke sčítání lidu. Rozpočtový výbor dokonce navrhuje, aby v §u 2 byla škrtnuta u stanovení, podle nichž má vláda provésti sčítání lidu "vyslechnouc Státní radu statistickou" a chce učiniti vládu úplně nezávislou. K tomuto návrhu připojuje se i výbor ústavně-právní. My Němci máme jistě dobré právo rozhodně protestovati proti příliš velkému zmocňování vlády při provádění zákona. Jíž pokud jde o přesnost provádění zákona, nabyli jsme v tomto státě velmi smutných zkušeností. V březnu letošního roku prodloužili jsme zákon o péči o válečné poškozence, jehož účinnost skončila 31. prosincem minulého roku. Od 1. ledna 1926 platí úřednický platový zákon č. 103 a učitelský zákon č. 104 a u obou zákonů není ani stopy po prováděcím nařízení. Veřejní zaměstnanci platí jíž od 1. srpna t. r. dosti značné příspěvky do Léčebného fondu veřejných zaměstnanců. Celé zařízení však buď nefunguje vůbec, nebo místy jen velmi špatně, poněvadž do dnešního dne se ony různé okresní a ústřední správní výbory neustavily, poněvadž volby do nich lze provésti dokonce teprve až příštího roku a poněvadž dnes ještě nejsou ani úplně vypracovány předpisy, jako na př. o ošetřování zubů v rámci Léčebného fondu. Máme zákon o dvojitých svátcích, ale každý si dělá, co chce, nikdo se o zákon nestará, ba ani státní úřady nepostupují v tomto směru stejně. Máme také zákon o nedělním klidu, avšak prováděcí nařízení k němu uvázlo někde na půl cestě, poněvadž ministerstvo obchodu a ministerstvo soc. péče dělají si navzájem největší potíže. Bude-li zákon o sčítání lidu patřiti také k této kategorii zákonů, s nimiž se nakládá tak opovržlivě, nemusili bychom si pak vlastně jíž dnes lámati hlavu o příštím sčítání lidu, nebo usnášeti se na novele k zákonu o soupisu lidu, č. 250/1920, nýbrž mohli bychom klidně setrvati na obvyklém stanovisku, že vláda nechce prostě tento zákon provésti.

Chce-li však vláda nyní, v poslední chvíli, uprostřed mnohem naléhavějších prací provésti ještě také novelu k zákonu o soupisu lidu, jistě by se pak každý normálně myslící člověk domníval, že tuto prácí provede hned důkladně a že pří nejmenším chce, aby se v novém zákoně nějak užilo zkušeností z prvého soupisu lidu r. 1921. Po tom však není v podaném návrhu zákona ani stopy. Avšak, jak se zdá, vláda nabyla pří prvém sčítání lidu jen jedné zkušenosti, že totiž trestní sankce na vědomé a úmyslné přečiny proti zákonu o soupisu lidu nepostačovaly. A proto tedy byl nyní navrhovaný § 6 nového zákona náležitě rozšířen proti §u 4 starého zákona o soupisu lidu. Vše ostatní má však býti přenecháno jako r. 1921 vládnímu nařízení.

S takovýmto názorem nemůžeme ovšem my Němci naprosto souhlasiti. Vždyť ve skutečnosti není důvodu, abychom si počínali tak, jako by se, abychom mohli vydati bezvadný zákon, musely zkušeností se sčítáním lidu v tomto státě teprve ponenáhlu shromažďovati. Sčítání lidu konalo se již ve všech státech velké množství. Pravidelné sčítání lidu koná se ve Spojených Státech Severoamerických od roku 1790, v Anglii od roku 1800, ve .Francií od roku 1801, v Holandsku od 1819, ve Švýcařích od 1841 a v Belgii od roku 1846, vesměs ve státech, od nichž by se Češi jinak velmi rádi něčemu přiučili. Mimo to máme zde požadavky statistického kongresu z Leningradu, které také Československá republika měla by uznati pro sebe za závazné, právě tak, jako jiné kulturní státy této pevniny. Kdyby nyní vláda vedle toho použila ještě zkušenosti s prvým zdejším soupisem lidu, byla by jistě mohla podati návrh zákona, jímž se neurčují pouze zmocňovací hranice pro vládu, nýbrž skutečně se také jednou provždy ustanovují zásady, podle nichž se má prováděti sčítání lidu. Chápu však, že vláda vůbec ani neměla v úmyslu provésti tak důkladnou prácí. Jí jde jen o to, aby pomocí zákonodárných sborů vydala zákon, jímž se dostává v příjemné postavení, aby také r. 1931 provedla sčítání lidu tak, jak to vzhledem ke všem možným vedlejším záměrům bude chtíti. A tak můžeme očekávati, že i podle nového zákona o sčítání lidu budou se po desíti letech opakovati zjevy obdobné sčítání lidu z r. 1921. V jiných státech má sčítání lidu vždy vysoký, všeobecný význam nebo zvláštní cenu vzhledem k určitému účelu. Tam se vědeckými methodami zjišťuje domácí nebo právní obyvatelstvo pro účely branné povinnosti nebo daně z příjmu, bydlící obyvatelstvo pro účely nepřímého zdanění nebo skutečné obyvatelstvo pro účely všeobecné kontroly. Docela jinak jest tomu však u nás, zde v Československé republice. Vzpomínáme-li si my Němci na to, co jsme musili zažíti při sčítání lidu r. 1921, jistě každý pochopí, proč nikdy nemůžeme hlasovati pro navrhovanou novelu zákona v této nedostatečné formě. R. 1921, když se zde v tomto státě konalo prvé sčítání lidu, bylo vládnoucímu systému úplně lhostejno, jaký význam má hospodářské a kulturní složení počtu obyvatelstva pro zákonodárství a administrativu. Vůdci českého národa pánů pochopili jen jednu věc správně, že totiž výsledek sčítání lidu ve státě, jakým jest Československá republika, pomyslíme-li na zákon o ochraně menšin - sám o sobě naprosto nedostatečný, který vedle toho ještě bude činěn závislým na tom, je-li v obcí nebo v okrese 20%ní nečeská menšina - stane se nejdůležitějším základem, na němž by mohla býti budována práva nečeských národů tohoto státu. A tak usnesli se vůdcové státního národa, aby se důležitého zákona o sčítání lidu použilo k tomu, aby se jím zastřely pravé poměry sídel různých národních kmenů, obývajících v tomto státě, a aby se tak na základě padělaného výsledku opatřila nová zbraň proti německému národu. Nejvyšším cílem Čechů nebyl bezvadný výsledek sčítání lidu, nýbrž výsledek uměle opravený, který měl z tohoto státu, v rozporu se skutečnými poměry, učiniti naprosto jednotný, český národní stát a který také všemi prostředky násilí a klamání ještě dodatečně měl dosvědčiti, že jsou pravdivá lživá tvrzení proslulého memoiru III, podle něhož v Čechách, na Moravě a ve Slezsku není jednolitého jazykového území, a že úřední sčítání lidu r. 1910, podle něhož v Čechách, na Moravě a ve Slezsku bydlí 3,517.000 Němců, jest paděláno a že se od tohoto čísla musí odečísti nejméně 1 milion Němců.

Aby se dosáhlo tohoto cíle, bylo sčítání lidu 1921 provedeno tak, jak se to v Evropě jistě ještě nestalo. Pod diktátem proslulých národních výborů nestyděly se okresní politické správy v čistě německém a smíšeném území postupovati stranicky, přes protest německých obcí ustanoviti počet českých sčítacích komisařů a revisorů úplně se příčící klíči obyvatelstva, mezi nimi lidi, kteří neuměli ani čísti a psáti, a pro německé obyvatelstvo, které vůbec nedovedlo česky, vyložiti jednojazyčné české popisné a sčítací archy. Pod pohrůžkou peněžitých trestů a trestů na svobodě -v několika případech bylo docela Němcům hrozeno smrtí - musili se Němci přiznávati k české národností, tajně a veřejně byla úředními činiteli měněna rubrika o národnosti přes protest německého obyvatelstva, sčítání bylo místy provedeno popisnými archy, ačkoliv při vysokém kulturním stavu německého obyvatelstva nebylo k tomu nejmenšího důvodu. Zamýšlené soukromé sčítání německých obcí bylo zakázáno podle císařského patentu z r. 1854 a uloženy na ně těžké tresty, naproti tomu však soukromé sčítání národních výborů ve smíšeném jazykovém území klidně ponecháno a použilo se ho jako náhrady úředního sčítání lidu. Ani fantasie nemohla by vymysliti takových věcí, jaké se zde v Československé republice přihodily při tomto sčítání lidu r. 1921. Nikdo mi dnes nemůže vytýkati, že přednáším paušální podezření a že zde pronáším pustou demagogickou štváčskou řeč. Dne 19. května 1921 podali posl. dr Lodgman, Křepek, Böhr, inž. Junga dr Kafka ve sněmovně interpelací, sněmovní tisk 3128, v níž jsou všechny událostí, jež jsem zde vylíčil, vypočteny na 44 tiskových stránkách a připojen bohatý průkazní materiál. Přes to, že tato interpelace byla opakována jako sněmovní tisk 3781, dodnes jediný ministr vnitra tohoto státu se nevzmužil, aby odpověděl na tuto interpelaci a aby vyvrátil události v ní uvedené. My Němci jsme tedy oprávněni vyvoditi z toho důsledek, že průkazní materiál, který jsme přednesli, jest úplně pravdivý a že není člověka, který by mohl naše tvrzení byť jen zdánlivě vyvrátiti. A kdyby ještě bylo třeba důkazu pro správnost jejich obvinění, mohu poukázati na volání o pomoc polského obyvatelstva z tohoto státu, které tenkráte nemělo ještě žádného sněmovního zástupce v této budově a které se tedy v podán i ze dne 4. března 1921 obrátilo na německé poslance a senátory. V tomto podání se praví doslova (čte):

"Sčítání lidu ve Slezsku, pokud jde o polské obyvatelstvo, bylo největším znásilněním svobodného přiznání národnosti, paděláním skutečného stavu věci. Poněvadž my Poláci nemáme v Národním shromáždění zástupců, kteří by mohli veřejně přednésti naše bolestí a stesky, obracíme se na poslance a senátory německé národností s pevným přesvědčením, že vy, jejíchž národ byl podobně znásilněn, v zájmu pravdy a aby byly uveřejněny šovinistické machinace Čechů, budete hájiti naše stížnosti také jako zástupci polského obyvatelstva. Abychom ukázali, jak jest možno, že naše obyvatelstvo podlehlo šovinistické české lačností, přivlastňovati si příslušníky cizích národů a tak ukázati světu, že Československá republika skládá se z jednotného obyvatelstva, musíme vylíčiti poměry, v jakých toto obyvatelstvo v Československé republice žije." Tak se dařilo slovanským bratrům Čechům při sčítání lidu. Oč věrohodnější jest tento násilný postup Čechů proti nenáviděným Němcům. Konečně nechci také zamlčeti, že nejvyšší správní soud měl také možnost odsouditi neuvěřitelný postup českých úředních orgánů pří sčítání lidu k Němcům, jak dokazuje na příklad případ paní Františky Reifové z německé osady Kyselov u Olomouce.

A výsledek tohoto báječného napětí, jímž měl býti padělán výsledek sčítání lidu, byl přece jen velmi nepatrný. Čechům se sice podařilo na př. jen v Čechách odeskamotovati 62.895 Němců. Avšak zda žije v Čechách 34% nebo jen 33*1% Němců, má velmi malý význam pro národní ráz země a celého státu. Tato statistika naopak znovu dokazuje národně smíšený ráz tohoto státu, dokazuje však také, že tvrzení v memoiru III, že sčítání lidu v bývalém císařství rakouském, provedené r. 1910, bylo paděláno, bylo vybájené a vylhané.

Po takovýchto zkušenostech, jichž jsme my Němci nabyli v novém státě pří prvém sčítání lidu r. 1921, nemůžeme ovšem odevzdati své hlasy pro návrh zákona, který ponechává možnost, aby se takovéto zjevy opakovaly také při nejbližším sčítání lidu r. 1931. Pokud stojí před námi vláda, která mlčky trpí, aby čeští úředníci zneužívali úřední moci proti německému obyvatelstvu, nevyšetřujíc stížností, nenapravujíc spáchaného bezpráví, a která potlačuje a pronásleduje svobodně přiznání k jiné národnosti než české, můžeme uznati zákon jen tehdy, až v jeho jednotlivých paragrafech budou až do nejmenších podrobností uvedena všechna ochranná opatření, jichž máme nezbytně třeba, aby v tomto státě bylo provedeno bezvadné sčítání německého národa.

Poněvadž však podaná osnova zákona tohoto požadavku neplní, bude moje strana hlasovati proti zákonu. (Souhlas na levici. )

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Bolen. Dávám mu slovo.

Posl. Bolen: Považuji za nutné konstatovat, že sněmovní korespondenci dostalo se pokynu potlačiti oficielní sdělení zástupce ministra zahraničí, učiněné v rozpočtovém výboru 17. t. m. večer o aféře Eislerově, sdělení, které bylo pracováno na základě dokumentů příslušnými referenty v ministerstvu zahraničí a které podle našich záznamů mělo znění, jež jest uveřejněno v dnešním večerníku Rudého Práva.

Předseda (zvoní): Žádám pana řečníka, aby mluvil k věci.

Posl. Bolen (pokračuje): Konstatujíce tuto neslýchanou přímo věc, kterou by si neměly ani časopisy ani jednotlivé poslanecké kluby dáti líbiti, prohlašujeme, že je nápadné na druhé straně, jak mnoho místa věnovala sněmovní korespondence, ovšem že opět na pokyn shůry, nesmyslné řeči ministra nár. obrany, který podle konceptu některého ne právě nejvtipnějšího policejního ouřady způsobem velmi primitivním a průhledným strkal všechny možné špionážské aféry do bot straně komunistické.

Předseda (zvoní): Pane posl. Bolene, prosím, abyste mluvil k věci. (Hluk. Výkřiky komunistických poslanců.) Posl. Bolen (pokračuje): Divíme se jen, že nám nestrkal do perek také aféry generála Gajdy a že zapomněl na Stehlíka a spol. Potlačení řeči vyslance Palliera a vyzvednutí řeči ministra Udržala spolu souvisí. Ubezpečujeme, že od škaredé aféry Eislerovy, v níž jsou namočeni velmi vlivní lidé a též někteří kolegové p. Udržala, nebude pozornost odvrácena a že se postaráme, aby byla tato aféra plně odhalena.

Předseda (zvoní): Žádám pana řečníka, posledně, aby mluvil k věci.

Posl. Bolen (pokračuje): Dnes zatím veřejnost jen upozorňujeme na manévry vlády a na to, že s aférou Eislerovou odkryjeme i její souvislost s tím, co se stalo v poslední době ve vnitřním politickém životě československém. (Potlesk a výkřiky poslanců komunistických.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava je tedy skončena. Poněvadž byly podány návrhy, prosím, aby byly přečteny.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1. Doplňovací návrh posl. Horpynky a druhů: V §u 2 budiž připojeno jako druhý odstavec: " (2) Sčítáním lidu budiž však svobodně zjištěna národnost obyvatelstva na základě svobodného přiznání, na něž nesmí býti vykonáván naprosto žádný vliv."

2. Pozměňovací návrh posl. Horpynky a druhů: § 3, odst. 2 a 3 nechť znějí: " (2) Sčítací komise, komisaře a revisory ustanoví na návrh obecních zastupitelstev politický úřad, přihlížeje k národnosti obyvatelů (3) Výsledek sčítání lidu zpracuje státní statistický úřad a během tří let ode dne sčítání lidu nezkráceně učiní jej přístupným veřejnosti v tiskopisech."

3. Resoluční návrh posl. Horpynky a druhů: Vláda se vybízí, aby ve lhůtě 6 měsíců po vyhlášení zákona o sčítání lidu předložila ústavně-právnímu a rozpočtovému výboru obou zákonodárných sborů prováděcí nařízení vypracované do podrobností a teprve, až je schválí ony výbory, aby je uveřejnila.

Předseda: Tyto návrhy jsou dostatečně podepsány a jsou předmětem jednání.

Žádám prvního zpravodaje, pana posl. dr Hallu, aby se ujal slova k doslovu.

Zpravodaj posl. dr Halla: Páni posl. Horpynka a soudr. navrhujú, aby v §e 2 prípojené bolo ako druhý odstavec:

"(2) Sčítáním lidu budiž však svobodně zjištěna národnost obyvatelstva na základě svobodného přiznání, na něž nesmí býti vykonáván naprosto žádný vliv." Vyslovujem sa proti tomuto návrhu.

Ďalej žiada pán posl. Horpynka, aby odst. 2 a 3 §u 3 znely: "(2) Sčítací komise, komisaře a revisory ustanoví na návrh obecních zastupitelstev politický úřad, přihlížeje k národností obyvatelů. (3) Výsledek sčítání lidu zpracuje státní statistický úřad a během tří let ode dne sčítání lidu nezkráceně učiní jej přístupným veřejnosti v tiskopisech." Z technických dôvodov sa vyslovujem proti tomuto návrhu. Rovnako tak navrhujem zamietnutie prečítanej rezolucie navrženej p. posl. Horpynkom a druhy. (Souhlas.)

Předseda: Dávám slovo p. zpravodaji rozpočtového výboru, panu posl. dr Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Vzdávám se slova.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP