Čtvrtek 11. listopadu 1926

Ustanovení zákona tohoto dává k disposici ročních 50,000.000 Kč na provádění úpravných prací vodohospodářských v tom smyslu, aby prováděním těchto prací byly pokud možno škody při živelních pohromách do budoucnosti co možná nejvíce odstraněny. Žádáme vládu Československé republiky, aby ihned zařídila příslušné jednání, aby na účet této dotace byla opatřena půjčka do té výše, aby na její zamortisování a zúročení stačila tato roční dotace, citovaným zákonem ve výši 50,000.000 Kč povolená a aby obnosu této půjčky bylo použito nejrychlejším tempem k provádění příslušných prací vodohospodářských v rámci programu pro celou Československou republiku stanoveného,

9. aby ve smyslu II. hlavy tohoto cit. zákona č. 227 byla zřízena co nejdříve státní vodohospodářská rada, která by o postupu prováděných prací poradně spolurozhodovala. Ačkoli již od schválení zákona uběhlo 3/4 roku, přece tato státní vodohospodářská rada zřízena nebyla, žádáme proto, aby zřízení její bylo provedeno co nejrychleji.

Finanční zatížení návrhem tímto vzniklé budiž hrazeno z položek jednotlivých resortů k účelu tomu v rozpočtu určených, po případě z úspor rozpočtu vůbec.

Poukazuji výslovně k tomu, že provádění II. hlavy tohoto zákona očekáváme od naší československé vlády. Je to eminentní věc národohospodářské rentability zemědělského podnikání v krajích, kde je skutečně ohroženo těmito velkými povodněmi, poněvadž, kdyby nemělo nastati příslušné opatření, aby zemědělec v těchto krajích nebyl neustále stihán tak ohromnými katastrofami, pak by tam v hospodaření přirozeně muselo dojíti k největší extensivitě, což by způsobilo velkou hospodářskou škodu pro stát.

Řeknu snad do určité míry tvrdé slovo, že vláda úmyslně zadržela otázku jmenování státní vodohospodářské rady, aby snad získala čas k provádění těch prací, které jistě státní vodohospodářská rada, jakmile se v prvém svém složení sejde, navrhne jako naprosto nutné a pro národní hospodářství státu důležité. Ale myslím, že všechno to, co bylo ztraceno, může býti získáno, jestliže po rozhodnutí slavné sněmovny, které, doufám, že v této otázce bude naprosto jednolité a kladné, a jímž budou zemědělským výborem navržené resoluce schváleny, vláda Československé republiky včas přikročí k činům. Doufám, že budeme míti příležitost v krátké době na všech těch místech, které jsem vyjmenoval zkusmo, a na všech těch, které mnou vyjmenovány nebyly, viděti začátek prací, které budou směřovati k tomu, aby výsledek práce zemědělcovy, výsledek práce živnostníka, výsledek práce průmyslu, možnost komunikací atd. nebyly zrušeny, a že následkem toho posílí se zase chuť k práci a výrobní schopnost, která do určité míry přinese zase národohospodářský prospěch státu, aby i on mohl zdolati veliké úkoly, které od něho právě na základě citovaných zákonů žádáme.

Zemědělský výbor projednávaje tuto osnovu, schválil také resoluci posl. Krejčího, která zní:

Nepříznivé deštivé počasí působí zhoubně na snůšku medu u včelstev, takže včelstva vymírají hladem a trpí různými nemocemi, a nebude-li zavčas pomoženo, vymrou docela, což bude míti v zápětí nejen zničení příjmů celé řady malých lidí různých stavů, nýbrž i škodlivý vliv na oplozování zemědělských plodin a ovocného stromoví. Navrhuje proto podepsaný, aby co nejrychleji poskytnuto bylo včelařům náležité množství nezdaněného cukru k přikrmování včel, prostřednictvím včelařských spolků.

Konstatuji, že řada věcí, na kterých se zemědělský výbor usnesl, byla již vládou naší Československé republiky provedena. To, co snad ještě čekáme, bude právě provedení druhé hlavy zákona v obou směrech jak co do poskytnutí 50 milionů korun na dotace k provedení technických prací, tak i pokud jde o jmenování státní vodohospodářské rady. A jestliže vláda na upozornění zemědělského výboru vykonala velmi mnoho z toho, co si zemědělský výbor přál, doufám, že slavná sněmovna dá svůj souhlas ke schválení této resoluce, že vláda splní v krátké době ostatní úkoly, které očekáváme a které ve II. hlavě zákona číslo 227 doznaly svého dobrého vyjádření.

Žádám slavnou sněmovnu, aby resoluci, kterou schválil zemědělský výbor, dala také své schválení. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji, panu posl. Dubickému.

Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno! Koncem roku 1925 došly z celé řady krajin republiky smutné zprávy o živelních pohromách. Bylo to zejména povodí Labe, Orlice, povodí řek na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku. Škody byly tehdy velmi značné, ale poněvadž na pozemcích nebyla již úroda, pouze ozimy, zdálo se, že tato katastrofa nezanechá hrozivých důsledků.

Ale v roce 1926 přišly zprávy o nových živelních pohromách v tak úžasné míře, že jich není pamětníka. Stále trvající deště způsobily rozvodnění toků a rybníků v tak velikém rozsahu, že na mnoha místech viděli jsme hospodářské výsledky zemědělské práce úplně zničeny. Případ povodně Křineckých blat na Nymbursku, na Poděbradsku, rozvodnění Jizery v kraji mladoboleslavském, zátopa v Polabí, úžasné povodně a krupobití na českém jihu, které se dvakráte opakovaly, zátopy na Moravě a ve Slezsku, katastrofy na Slovensku, zvláště v župě gemerské, a na Podkarpatské Rusi, byly tak úžasného rozsahu, že škody z toho vzniklé jdou do závratných milionů.

Lid pochopitelně volal o pomoc, neboť v mnoha případech zničena byla i obydlí, a to buď ohněm nebo sesutím. V parlamentě podáno bylo na 60 iniciativních návrhů, aby postiženým dostalo se státní pomoci. Šlo v prvé řadě o bezodkladné vyšetření škod, což zásluhou úřednictva ministerstva vnitra, ministerstva zemědělství, zemské politické správy, okresních politických správ a žup stalo se svědomitě a s největším urychlením.

Z debat, které o živelních pohromách provedeny byly ve výborech zemědělském a soc. politickém, vycházelo najevo, že je v prvé řadě nutno, aby vláda s ohledem na zajištění příští úrody opatřila potřebné množství osiva a krmiva, aby umožnila levný dovoz stavebního materiálu a bezodkladně vypomohla přímou podporou tam, kde ohněm nebo zátopou zničeno bylo stavení.

Bylo žádáno dále, aby ministerstvo financí nařídilo berním správám, aby postiženým poplatníkům proveden byl odpis daní, zejména též daně z obratu, a aby poskytnuty byly všemožné úlevy při placení daní a dávek. Žádáno zejména, aby při daňových úlevách bylo pamatováno též na osvobození od přirážek vybíraných k dani pozemkové, jakož i na prominutí úroků z prodlení po čas úlevy v placení daní. Lituji, musím-li konstatovati, že přes upozornění ministerstva financí v některých berních obvodech nebéře se na tyto oprávněné požadavky zřetele a že naopak jsou zjištěny případy, kdy zemědělcům, postiženým živelní pohromou, hrozí se pro neplacení daní přímo exekucí. To je počínání nesvědomité, které nutno zásahem ministerstva financí znemožniti.

Ministerstvo vnitra, v jehož obor působnosti přísluší udělování nouzových podpor, poskytlo v dohodě s ministerstvem financí v případech, kde toho bylo nezbytně třeba, nutnou podporu na opatření živobytí, šatstva atd. Na podkladě došlých operátů udělilo ministerstvo vnitra na škody, způsobené povodněmi, živelními pohromami, v tomto roce celkem 8 milionů Kč, na škody způsobené požárem bylo až dosud poukázáno celkem 1,500.000 Kč. Vedle toho poukázalo ministerstvo vnitra, provádějíc zákon ze dne 15. září 1925 o opatřeních k zamezení škod při živelních pohromách, v tomto roce obnos 7,500.000 Kč. Poskytlo tudíž ministerstvo vnitra až dosud na nouzových podporách v letošním roce obnos okrouhle na 17 milionů Kč. K tomu přistoupí ještě podpora pro Slezsko, Slovensko a Podkarpatskou Rus, kde podobná šetření nejsou dosud skončena.

Slavná sněmovno! S ohledem na finanční situaci našeho státu je to sice obnos slušný, ale ani zdaleka nestačí na podstatné zmírnění smutných hospodářských důsledků letošních katastrof. Poskytnuté podpory určeny jsou v prvé řadě k opatření osiva, sády bramborové, krmiva atd., v druhé řadě pak k udělení individuelních podpor, zvláště tam, kde přicházely v úvahu živobytí, stavba a oprava budov pohromou postižených.

Mluví se v této době velice mnoho o hospodářské krisi a rostoucí nezaměstnanosti. Živelní pohromy způsobily úžasné škody na státních, okresních a obecních silnicích. Celá řada mostů byla strhána, silnice vymlety a rozervány, takže ještě dnes na mnoha místech je komunikace přerušena. Zde se naskytá vládě vděčná možnost, aby opatřením práce jednak se vykonal blahodárný národohospodářský čin, jednak aby touto nouzovou a nutnou prací opatřeno bylo živobytí nezaměstnaným. Jde však o prostředky finanční. A tu musím konstatovati, že finanční správa do rozpočtu na příští rok zařadila k podpoře krajů živelní pohromou postižených pouze obnos 6,120.000 Kč, ačkoli se dobře ví, že cifra tato ani zdaleka nestačí. Zkracují se také položky na meliorace, úpravu bystřin, rekultivaci zpustošených pozemků, na stavbu silnic atd.

Loňského roku po dlouhých debatách ve výboru a plenu sněmovny byl schválen zákon o státní pomoci při živelních pohromách a o opatřeních k omezování jich v budoucnosti. K zákonu tomu bylo vydáno již v prosinci minulého roku i prováděcí nařízení, ale skutečné provádění zákona nepokročilo dosud ze stadia příprav, zejména pokud jde o II. hlavu. A přece povolené prostředky podle tohoto zákona ročně 50 mil. Kč umožnily by uzavření půjček do té míry, že by se mohlo provésti různých ochranných a hospodářských prací za obnos více než 1/2 miliardy ročně.

Dnes více než kdy jindy je nutno, aby těmto záležitostem byla věnována náležitá pozornost. Šetření jest jistě dobrá věc tam, kde jde o účely neproduktivní, ale šetřiti při akcích hospodářsky zvelebovacích, když jde o povznesení výroby, opatření práce, úpravu vodních toků a silnic, tedy vesměs o úkoly posilující hospodářskou základnu státu a jeho stabilitu, zdá se mně politikou neracionelní.

V zemědělském výboru poslanecké sněmovny bylo také usneseno, aby při podpůrné akci nebylo zapomenuto drobných zemědělců, kteří v reformě pozemkové obdrželi příděly půdy, na nichž úroda byla zničena. Pozemkový úřad měl poskytnouti úlevy ve splátkách na přidělenou půdu a snižovati cenu tam, kde po vykonaném šetření byl požadavek tento odůvodněn. Mohu rád konstatovati, že pozemkový úřad podle těchto směrnic postupuje, přeji si však, aby vyřizování podaných žádostí bylo prováděno rychlejším tempem.

Vláda při jednání o podporách apelovala také na činnost svépomocnou. Apelu tohoto chopily se zemědělské organisace s opravdovým porozuměním. Utvořen byl zvláštní ústřední pomocný sbor, který provedl rozsáhlé sbírky naturalií i finančních prostředků v obcích, které byly živelních pohrom ušetřeny. Dosažené výsledky svědčí, že mezi lidem venkovským nevymizel cit a láska k bližnímu, zvláště v případech, kde jde o existenční ohrožení hospodářských podniků. Jsem povinen tuto záslužnou práci zemědělských organisací v rámci republikánské strany oceniti a poděkovati jim, poněvadž v důsledku vládního apelu vykonaly všechno, nač jejich síly stačily.

Jménem výborů soc. politického a zemědělského prosím, aby usnesení obou těchto výborů byla slavnou sněmovnou schválena. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo třetímu zpravodaji, p. posl. dr Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor jednal již v červnu o podporách při živelních katastrofách a projednal všechny tyto návrhy, ale nejen to, projednal tu věc i ze širšího hlediska, a doporučuje slavné sněmovně, aby se podpory dostalo nejen okresům, na jejichž podpory byly podány návrhy, nýbrž všem okresům bez výjimky, jsou-li poškozeny.

V důsledku toho připojil se k výborům soc. politickému a zemědělskému a doporučuje slavné sněmovně, aby přijala resoluční návrhy těchto obou výborů. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K tomuto předmětu pořadu jsou přihlášeni řečníci a zahájím proto rozpravu.

Dříve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 15 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není, stanovená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: "proti" pp. posl. Schweichhart, Chlouba a Koudelka "pro" pp. posl. Mikuláš, Simm, Kvasnička a Platzer.

Dávám slovo prvému řečníku na straně "proti", p. posl. Schweichhartovi.

Posl. Schweiehhart (německy): Slavná sněmovno! Živelné pohromy loňského roku a ještě více pohromy letošního léta způsobily v mnoha částech republiky ohromnou škodu na cestách a stezkách, polích, budovách atd. Ze všech zemí nejkrutěji postiženy byly Čechy. V Čechách bylo v červnu letošního roku živelnými pohromami postiženo přes 20 německých a českých okresů. V německém jazykovém území bylo to mezi jinými labské údolí a sousední okresy, pak Šumava a západní Čechy, jež byly postiženy zvlášť krutě. Sám okres děčínský má milionové škody, pokud jde o pobořené cesty, mosty atd. Strašnou zkázu způsobily zvláště malé horské potoky, v nichž se nahromadila ohromná spousta vody odtékající následkem průtrží mračen. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Prosté horské potoky staly se tím dravými proudy. Kdo v létě jel labským údolím, mohl ještě velice zřetelně pozorovati známky zpustošení na valounech nahromaděných podél ústí potoků, na Labi na rozervaných vyzděných březích, na zničených mostech a bahnem zanesených polích.

Rozhodnou otázkou jest nyní, jak se mají tyto škody opět aspoň částečně napraviti. Správy postižených obcí a okresů snažily se ovšem ihned dostati finanční pomoc od zemských a státních úřadů. Hned po letošní červencové pohromě odjely četné deputace obcí a okresů do Prahy, tak na př. k zemskému správnímu výboru, a očekávaly, že se jim tam bude moci poskytnouti co nejrychlejší pomoc. Ale byly velice zklamány, když se dověděly, že jest sice dobrá vůle pomoci, ale že schází hlavní věc, totiž peníze. Země česká věnovala na první pomoc pouze 2 mil. Kč. Zklamání bylo tím větší, poněvadž jest známo, že zákon ze dne 15. října 1925, č. 227 Sb. z. a n., o živelných škodách určuje 74 mil. Kč na nápravu škod, 36 mil. Kč má se užíti k podpoře jednotlivců, a to jak penězi, tak také přírodními plody, a 24 mil. Kč byly určeny k nápravě zničených cest, mostů atd. Za druhé mělo býti každého roku podle tohoto zákona zařazeno do rozpočtu až 50 mil. Kč. Domnění však, že těchto 74 mil. Kč jest po ruce, bylo klamné. Těchto peněz prostě zde není. V předešlém rozpočtu bylo pro nouzové účely určeno jen 6 mil. Kč a jest příznačné, že přes tento zákon jest do rozpočtu na rok 1927 zařazena jen malá částka 6 mil. Kč, a to ve všeobecné pokladní zprávě v kap. 22, tit. 8, § 1. Zákon o živelných pohromách jest tedy až dosud pouze na papíře. Takové šetření jest přímo zločinné, neboť velice těžce poškozuje národní hospodářství. Ovšem jest vlastně náramně podivné, že se konsoliduje rozpočet na útraty největších chudáků, poškozených lidí tam venku. Vydalo-li ministerstvo vnitra za tak obtížných a zvláštních poměrů letos dosud 88 mil. na podporu jednotlivých zájemců a poškozených osob, mohlo se to státi jen z úspor, které byly učiněny v jiných oborech. Pokud jde o podporu poškozených jednotlivců, především zemědělců, dlužno bráti v úvahu starý rakouský nouzový regulativ z roku 1907. Ten stanoví, že v případě, když jen jedna osoba utrpěla škody živelnou pohromou, stát nemá povinnosti platiti žádnou podporu, a jenom když bylo zároveň poškozeno několik osob, má se užíti regulativu. Jednotlivé osoby jsou odkazovány na pomoc sousedů, obcí a okresu, kteří obyčejně sami nic nemají. Pokud jde o výši úhrnné škody, nelze ji podrobně vůbec zjistiti. Poškození jsou pochopitelně snadno ochotni udávati své škody poněkud výše, neboť očekávají, že beztoho při výměře subvencí nebo podpor - ve skutečnosti jde pouze o podpory - se jim značně škrtne, to však způsobí, že není možno stejnoměrně posouditi a projednati všechny případy škod. Jistý jihočeský okres, na př. sušický, uvedl, že má škodu 9 mil. Kč, kdežto úředně byla uznána škoda pouze ve výši 1,900.000 Kč. Pokud jde o podpory skupin poškozených jednotlivců, stanoví již zmíněný regulativ, že se podporují jen osoby, jejichž existence jest ohrožena. O podporách rozhoduje meziministerská komise, přiděluje se většinou prostřednictvím okresních politických správ s pomocí nouzových výborů. V rozličných okresích stalo se přidělování podpor nebo subvencí politickou věcí. Dožili jsme se toho, že organisovaní drobní zemědělci a domkáři byli odstrčeni ve prospěch větších držitelů nebo politicky jinak organisovaných zemědělců. Jak málo poškození dostávají, vysvítá z číslic obsažených ve zprávách německého odboru Zemědělské rady pro Čechy. Vidíme tam malý výkaz o tom, co dosud dostaly jednotlivé okresy. Tak bylo na př. Klatovům vyplaceno 30.000 Kč, Krumlovu 53.000 Kč, Třeboni 50.000 Kč, Ústí n. L. 60.000 Kč, po velké požární pohromě v Maršových Chodech a v Boru bylo vyplaceno 30.000, resp. 50.000 Kč. Jest úplně jasné, že to jest jen kapka do moře. Pokud jde o podpory obcí a okresů, jsou poměry rovněž beznadějné. Zřejmou vadou jest, že podporovací akce jest decentralisována. Podporovati jednotlivce jest věcí ministerstva vnitra, ministerstvo zemědělství má se starati o škody způsobené bystřinami a ministerstvo veřejných prací o cesty, mosty atd. Úřady dávají těžce poškozeným obcím a okresům lacinou radu, aby na vlastní útraty započaly a provedly obnovovací práce, že jim stát po dokončení práce podle svých prostředků poskytne přiměřené peníze nebo podpory. Jak to vypadá v praxi s takovými sliby, vědí velmi dobře zástupci obcí a okresů a také zástupci odborových organisací, mohli by zpívati truchlivou píseň o tom, jak jest těžko dostati od státu náhradu dávno splatných peněz. Chtě nechtě musily obce a okresy přikročiti k nápravě ohromných škod vlastní silou. Za velké námahy a těžkých podmínek sehnaly peníze. Nebylo lze ani zdaleka dostati tolik peněz, kolik by byly potřebovaly. Pro tento nedostatek peněz mohla býti dosud napravena jen část škody. Často jest nebezpečí, že nové živelné pohromy znovu zničí napolo hotové práce, že pak peníze na ně dosud vynaložené budou prostě ztraceny a že se s obnovovacími pracemi bude musiti začíti znovu od počátku. Finanční stav obcí a okresů jest obyčejně velice špatný a pro neobyčejně vysoké výdaje na nápravu škod způsobených povodněmi jest přímo katastrofální. V této chvíli, kdy všechny síly z okresů a obcí jsou v nejvyšší míře napiaty, kdy pro stoupající sociální nouzi měla by pomoc celku býti tím účinnější, vpadla sem jako puma berní předloha, totiž zákon o úpravě finančního hospodářství samosprávných sborů, jenž chce výdaje obcí a okresů snížiti na určitou hlubokou úroveň. Pro každého znalce věcí jest takové rdoušení finančních sil obcí a okresů právě tak nesmyslné jako nesociální. Dlužno určitě očekávati, že se takové opatření brzy ztroskotá o tvrdou skutečnost. Již to, že v nynějším vládním návrhu jest úmysl zvýšiti nejvyšší mez přirážek ze 470% na 610%, dokazuje, že v ministerstvu financí v příliš horlivém šetření na nepravém místě zaběhli příliš daleko. Avšak ani tato nyní zvýšená nejzazší mez 610% nevyhovuje skutečným požadavkům. Jak bude moci obec příště s malými příjmy nebo přirážkami napraviti milionové škody, když jí stát a země vypomohou v nejlepším případě jen nepatrným částečným obnosem, zvláště průmyslové obce se zvýšenými požadavky sotva by pak sehnaly úroky z dluhů a těžce by se vzmohly na platy zaměstnanců. O stavbě nebo o opravě cest, silnic a mostů nemohlo by býti ani řeči. Sociální péče, zdravotní péče, školství atd. bylo by jednou ranou úplně zardoušeno na neštěstí chudého obyvatelstva. Budou-i musiti býti příště zanedbávány silnice a cesty, vymstí se to těžce národohospodářsky četnými neštěstími, opravami automobilů, povozů atd. Německo ochuzené válkou klade z úsporných důvodů hlavní důraz na dobré a bezvadné cesty. Vypočítali si, že tím ušetří miliony zlatých marek na opravách. Pokud jde o udržování cest, dává státní správa naší republiky bohužel špatný příklad. Stav státních cest jest ve vysoce průmyslových okresích v severních a západních Čechách, také v okresích děčínském a ústeckém, jež znám osobně, pod vsí kritiku. Zdali zamýšlený zákon o cestách, pokud jde o vybudování a udržování dálkových cest, bude moci vyhověti všem požadavkům a především požadavkům menších obcí, o tom lze zajisté pochybovati.

Zvláštní kapitolou jest otázka hrazení bystřin a úpravy řek. Bystřiny a neupravené řeky působí při povodňové pohromě největší škodu. Jest zřejmo, že předejíti škody jest lépe, než je napravovati. Proto dlužno stále znovu poukazovati, aby se s největším urychlením provedlo hrazení bystřin a úprava řek v oblastech, kde, jak zkušenosti učí, jest nebezpečí a kde účinek škod způsobených povodní a živelných pohrom je největší. To jest především v hornatých pohraničních územích Čech a Moravy. Peníz, jejž vláda dosud poskytovala k těmto účelům, ukázal se již dávno příliš nepatrným. Mohly býti provedeny jen části toho, co mělo býti vykonáno. Nyní mají se mimo to napraviti škody způsobené velkými živelnými pohromami. Na delší dobu do budoucnosti nelze na to pomýšleti, tak se stále ujišťuje v úřadech - že by se totiž mohly prováděti snad nové úpravy řek - poněvadž peněz, jež jsou pohotově, musí býti užito k nápravě škod způsobených bouřemi. Za těchto okolností jest naléhavě nutno, aby stát skutečně poskytl pokud možno nejvyšší částky a aby nebyly stanoveny jen na papíře, tak aby se hrazením bystřin a úpravami řek mohla zmenšiti tíha pohromy. Čím více po této stránce nyní učiníme, tím více peněz budeme moci příště ušetřiti. Ostatně i zde lze pozorovati jakousi nemilou soutěž, poněvadž agendy jsou rozděleny. Úpravy řek provádí zemská politická správa, hrazení bystřin jest věcí ministerstva zemědělství. Agrárníci chtějí také zde stůj co stůj uplatniti svůj vliv. Ačkoliv nyní německo-česká vláda prohlásila zásadu rovnoprávnosti, nemůžeme přece zanechati toho, abychom vás nevyzvali, abyste pomocné prostředky rozdíleli naprosto nestranně, poněvadž nejsme přesvědčeni, že by již nyní byla v tomto státě provedena spravedlnost. Především výslovně činíme odpovědny německé vládní strany, budou-li poskytnuté podpory a subvence nedostatečné a budou-li rozdělovány jednostranně. Nemáme příčiny, abychom vládě byli tak vděčni, jak to prve učinil kol. Dubický vůči svým českým přátelům. Šetřiti se má jinde. Napravují-li se škody a činí-li se opatření, aby se jim zabránilo, nesmí při tom býti mylně pochopené malicherné skrblictví. Zákon o živelných pohromách musí býti proveden v plném rozsahu. Zde nesmí býti Potěmkinových vesnic. Zařazuje-li se nyní do nového rozpočtu pro fond na výzbroj znovu 315 mil., zbývají-li mimo to miliony pro disposiční fond, dlužno sehnati také 50 mil. Kč, aby se jimi přispělo k nápravě ohromných škod, které se mohou případně každého roku opakovati. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):

Dalším řečníkem je pan posl. Mikuláš. Uděluji mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP