Čtvrtek 11. listopadu 1926

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Žádosti:

sedrie v Košicích ze dne 4. října 1926, č. Nt III 316/26, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 20. října 1926, č. 12309/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Kršiaka pro přečin podle §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky (č. J 282-II),

kraj. soudu v Mor. Ostravě ze dne 18. října 1926, č. Tk XIII 3430/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Jos. Petera pro přečiny podle §u 14, č. 5 a §u 18, č. 1 a 2 zákona na ochranu republiky (č. J 289-II),

sedrie v Bratislavě ze dne 19. října 1926, č. Tk XIII 2165/26, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 25. října 1926, č. 13660/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Majora pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 1 a 5, přestupek šíření nepravdivých zpráv podle §u 18, č. 1, zločin výzvy k trestným činům podle §u 1, odst. 1, a §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky. přečin urážky na cti podle §u 2, §u 4, č. 2 a §u 8, č. 2 zák. čl. XLI z r. 1914 a přestupek podle nařízení býv. uherského ministerstva vnitra ze dne 13. února 1898, č. 766 pres. (č. J 290-II),

okr. soudu v Maršově ze dne 30. října 1926, č. Tv 70/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Schmerdy pro přestupek podle §u 312 tr. z. (č. J 291-II),

soudní stolice v Hustu ze dne 24. října 1926, č. Nt V 196/26, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 31. října 1926, č. 12767/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Sedorjaka pro přečiny podle §u 18, č. 2 a 3 a §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky (č. J 292-II),

zem. soudu v Opavě ze dne 23. října 1926, č. Tk IX 1280/25/36, za souhlas s trest. stíháním posl. dr Koberga pro přečiny podle §u 17, č. 1 a §u 14, č. 1, 3, 5 zákona na ochranu republiky (č. J 293-II),

sedrie v Prešově ze dne 21. října 1926, č. Tk IV 568/26, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 1. listopadu 1926, č. 12892/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Sedorjaka pro zločin podle §u 15, č. 3 (2) a přečin podle §u 14, č. 1 a 5 zákona na ochranu republiky (č. J 294-II),

okr. soudu pro přestupky v Praze ze dne 27. října 1926, č. T V 1828/26/2, za souhlas s trest. stíháním posl. Mayera pro přestupek urážky na cti (č. J 295-II),

kraj. soudu v Plzni ze dne 5. listopadu 1926, č. T1 7/25/63, za souhlas s trest. stíháním posl. Dědiče pro přečin proti bezpečnosti cti podle §u 491 a §u 493 trest. zákona (č. J. 29.6-II),

sedrie v Levoči ze dne 16. října 1926, č. Nt III 228/26/2, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 4. listopadu 1926, č. 12928/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Kršiaka pro přečiny podle §u 14, č. 1 a 5 a pro přečin podle §u 15, č. 2 zákona na ochranu republiky (č. J 297-II),

sedrie v Levoči ze dne 9. října 1926, č. Nt III 227/26/6, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 3. listopadu 1926, č. 12929/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Kubicsko pro přečin podle §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky a pro přečin urážky na cti podle §u 2, §u 4 (II), §u 6 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 298-II).

Předseda: Zápis o 36. schůzi byl ve sněmovní kanceláři po 48 hodin vyložen, a poněvadž námitky proti němu posl. dr Czechem podané byly ve 45. schůzi posl. sněmovny dne 20. října 1926 zamítnuty, jest schválen podle §u 73 jedn. řádu a byl podle téhož paragrafu vytištěn.

Zápisy o 42. až 45. schůzi byly ve sněmovní kanceláři po 48 hodin vyloženy, a poněvadž nebyly proti nim podány písemné námitky, jsou schváleny podle §u 73 jedn. řádu a budou podle téhož paragrafu vytištěny.

Přikazuji výborům soc.-politickému a rozpočtovému:

632. Vládní návrh zákona o hranici příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců.

Konstatuji, že sněmovna je schopna se usnášeti, a navrhuji, aby byla jmenovaným výborům k podání zprávy o tomto vládním návrhu uložena lhůta 8 denní.

Kdo souhlasí s navrženou lhůtou, prosím, nechť zdvihne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Lhůta jest přijata.

Ke slovu se přihlásil předseda zemědělského výboru p. posl. Prokůpek, aby odpověděl na dotaz p. posl. Jílka podle §u 70 j. ř. Uděluji mu slovo.

Posl. Prokůpek: Vážená sněmovno! Pan posl. Jílek podal dne 14. t. m. ve sněmovní kanceláři dotaz podle §u 70 jedn. řádu sněmovny předsedovi zemědělského výboru, jaká opatření hodlá učiniti, aby zemědělský výbor co nejrychleji projednal iniciativní návrh posl. Jílka a soudr. na vydání zákona proti zdražování životních potřeb (tisk 446), a zda je ochoten k tomu cíli svolati schůzi výboru zemědělského.

Na dotaz tento odpovídám jakožto předseda zemědělského výboru: Iniciativní návrh posl. Jílka a soudr. tisk 446, došel z výboru iniciativního do výboru zemědělského v posledních dnech červnových, současně s poslední schůzí jarního zasedání, a byl ihned přikázán posl. dr Zadinovi jakožto zpravodaji. Co do brzkého svolání schůze výboru zemědělského sděluji, že schůze výboru zemědělského svolána bude podle možnosti a potřeby v době nejbližší.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výborů zemědělského, soc.-politického a rozpočtového o návrzích týkajících se živelných pohrom (tisk 519 I-IV).

Zpravodajem výboru zemědělského je pan posl. inž. Jan Černý pro zprávu tisk 519/I, p. posl. Dubický pro zprávu tisk 519/II. Zpravodajem výboru soc. politického je p. posl. Dubický a zpravodajem výboru rozpočtového je p. posl. dr Hnídek.

Dávám slovo prvnímu zpravodaji, p. posl. inž. Černému.

Zpravodaj posl. inž. Jan Černý: Slavná sněmovno! Čas sice ubíhá velice rychle, ale přece myslím, že v paměti všech pánů kolegů-zástupců lidu v této sněmovně jsou ještě ony velmi těžké pohromy, které stihly naše zemědělství v celé Československé republice, kdy zvláštními katastrofami živelními byly způsobeny ohromné povodně, bylo způsobeno poškození hospodářských výnosů zemědělských pozemků i poškození budov tam, kde leží v inundaci toku řek v Československé republice. Bylo to již loňského roku z jara, kdy sama vláda Československé republiky uznala, že je nutno, aby po této stránce bylo vehementně zakročeno a aby těm poškozeným, kteří někde byli ohroženi přímo na svém bytí hospodářském, byla přiznána příslušná podpora, aby jejich živnosti nepadly, a bylo také usneseno, že zvláštním zákonem musí býti učiněno příslušné opatření, aby v budoucnosti podobným škodám bylo co možná nejvíce vyvarováno.

Ale nebylo dosti na těchto pohromách. Konec roku 1925 přinesl pohromy další. Abnormální prosincová povodeň způsobila v krajích kol toků řek v povodí Labském, v povodí Orlice a v povodí řek na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku takové škody, že není jich pamětníka. Zdálo se, že následky této katastrofální povodně nebudou tak hrozné, poněvadž šlo v tomto případě o povodeň v době, kdy na pozemcích nebyla úroda, kromě snad ozimů, a že tedy následkem toho škody nemohou býti tak hrozné a katastrofální. Měli jsme však příležitost viděti ohrožená obydlí lidská v řadě obcí, jež musela býti vystěhována. Škody, jež se staly na budovách a komunikacích, byly také velmi značné. Ale tím nebyl konec těmto pohromám. Rok 1926 vykazuje pokračování těchto živelních pohrom a to v takové míře, že je nutno konstatovati, že není pamětníka takových škod, jaké jsme roku 1926 zažili. Stále trvající deště způsobily rozvodnění toků a rybníků v tak velikém rozsahu, že na mnoha a mnoha místech Československé republiky vidíme hospodářské výsledky zemědělské práce úplně zničeny zatopením, odplavením, podemletím a zvláště tím, že v úpadech zbylá voda úrodu vyleží a zničí, takže hospodářské škody jsou nedozírné. Známé jsou jistě pánům kolegům případy z Jičínska, Králové-městecka, Křinecka, Nymburska, kde situace byla taková, že věru vkrádaly se slzy v oko, když jsme se dívali po těch krajích, jak krásné pozemky byly naprosto devastovány, jak provedené meliorace byly zničeny a jak ohromné škody způsobeny byly tím, že nebyla včas učiněna příslušná opatření, aby se takové škody nikde státi nemohly.

Mnohé řeky v Československé republice rozvodnily se v tak značném rozsahu, že záplavy byly vyšší normálních a běžných záplav, nastávajících vždy po jarním sněhovém tání, na př. Jizera v Mladé Boleslavi byla tak vysoko, že není toho dlouhou dobu pamětníka.

V Čechách poškozena byla řada okresů: Ml. Boleslav, Turnov, Mělník, Králové Městec, Mnichovo Hradiště, Sobotka, Jičín, Libáň, Nymburk. Poděbrady, Nové Benátky, Brandýs, Bělá pod Bezdězem, Hořice, Hradec Králové, Jaroměř, Kolín, Kouřím, Černý Kostelec, Mimoň, Česká Lípa, Beroun, Smíchov, Zbraslav, České Budějovice, Třeboň, Veselí a Vitorazsko, Pardubice, Přelouč, Chrudim, Holice, Kostelec n. Orl. atd. Kdybych měl vypočítávati všechny ty okresy, byla by to ještě další velká řada.

Avšak nejen z Čech, ale i z krajů Moravy došly zprávy, že tamní abnormální poškození polní úrody bylo způsobeno velkými povodněmi rozvodněných řek následkem velkých katastrofálních vodních srážek. Byly to z počátku okresy: unčovský, mohelnický, litovelský, šternberský, olomoucký, hranický, vsetínský, přerovský, kojetínský, uhersko-brodský a hodonínský, ale následovala ještě řada nových a nových, poněvadž, když byla projednávána tato zpráva v zemědělském výboru, nebyla ještě ukončena doba velkých záplav, škod a katastrof, které jsme právě prožívali.

Stejné zprávy docházejí ze Slezska a ze Slovenska, na Slovensku postižena živelní pohromou celá župa Gemerská, nejvíce pak okresy Rimavská Sobota a Rožnava.

Také z Podkarpatské Rusi hlásí se velké živelní katastrofy.

Nejen na obilí a na seně, nýbrž i na jiných polních plodinách byly způsobeny velké škody, takže v postižených krajích je situace opravdu zoufalá. Někde byly zničeny i obytné budovy.

Nezměrné škody způsobeny byly na státních, okresních a obecních komunikacích. Řada mostů byla strhána, silnice vymlety a rozervány, takže přerušením komunikací na mnohých místech byly způsobeny nedozírné škody na běžném hospodářském životě.

V té věci byla podána poslanci velká řada návrhů, které jako iniciativní musely býti projednány za tím cílem, aby se dostalo nejrychlejší podpory aspoň těm, jichž hospodářská existence byla katastrofami, které nadešly, ohrožena. Je jasno, že jde o pohromy tak velkých rozsahů, že jejich výše se vymyká běžným, zvyklým našim stavům, které vždy po jaru prožíváme na místech, kde protékají naše řeky, a že situace je taková, že je jistě povinností státu, aby co nejrychleji pracoval k odstranění vzniklých škod.

Bohužel po této stránce musíme však konstatovati, že všecko to, co se stalo doposud, je málo. Chci jen připomenouti, že Národní shromáždění Československé republiky loňského roku schválilo zákon o státní pomoci při živelních pohromách a o opatření k omezování jich v budoucnosti - zákon ze dne 15. října 1925, č. 227 Sb. z. a n. K zákonu tomu vydáno prováděcí nařízení minulého roku - je to vládní nařízení ze dne 22. prosince 1925, č. 266 Sb. z. a n. - ale zákon tento nebyl proveden úplně. Provádí se pouze první část tohoto zákona, kde se jedná o úpravě šetření vzniklých škod a o poměrně nejrychlejší pomoci a to jenom v takových případech, kde jde skutečně o zničení existence toho kterého poškozeného.

Zákon tento však má II. hlavu, s jejíž prováděním nebylo ještě, bohužel, do dnešní doby začato. Zákonem tímto byly povoleny prostředky finanční, aby bylo umožněno technické provedení projektů připravovaných příslušnými resortními ministerstvy a pomocnými úřady, úprav říčních a zařízení retenčních, ale do dnešní doby nevidíme, že by tento zákon skutečně přišel v platnost, nevidíme, že skutečně intence tohoto zákona mají býti plněny. Byly povoleny prostředky do výše 50 mil. Kč, které, jak sám jsem referoval s tohoto místa, měly sloužiti k tomu, aby bylo možno uzavříti výpůjčku do té výše, aby povolená kvota 50 mil. Kč stačila na zúročení a amortisování příslušného dluhu a aby tak značně rychlým tempem bylo umožněno provésti technické práce, které by znemožnily do budoucnosti ohromné škody, jakých jsme byli svědky r. 1925 a začátkem r. 1926.

Pan ministr financí dr Engliš ve své úvaze, kterou napsal do novin v době agitace po spořivosti, tedy koncem října, kdy bylo vydáno heslo: "Spořivostí k národnímu bohatství", poukázal, že nutno je pracovati šetrně a že nutno je počítati s úrokem, a poukázal na to, jak se musí tato otázka úroků bráti při prováděných pracích v úvahu, a mluvil také docela otevřeně o těchto problémech, o těchto velikých pracích, kde jistě bude nutno, aby naše Československá republika investovala značné obnosy. Píše ve svých úvahách: "Při veřejných stavbách dlužno namnoze uvažovati nikoliv o rentabilitě soukromohospodářské, t. j. o tom, dosáhne-li ten, kdo investuje, z investice takový výnos, aby zaplatil její úrok i amortisaci, nýbrž o rentabilitě národohospodářské. Při stavbě údolní přehrady nemůže stát nikdy počítati s výnosem pro úmor a úrok stavebních nákladů, nýbrž roční výnos uchráněných pozemků musí býti uvážen, zda odpovídá úroku a amortisaci stavby."

Ano, podpisujeme plně toto stanovisko. Ale chci odůvodniti dnes, že toto stanovisko bude splněno plně, když Československá republika svými resortními ministerstvy a úřady bude skutečně prováděti řadu těch prací, o kterých zde pan ministr mluvil.

Chci jenom poukázati na to, jaké škody mohou vzniknouti, jestliže tyto práce uváznou a nebudou rychle a soustavně prováděny. Byl jsem svědkem toho, jak u nás po velké povodňové katastrofě na velkém množství hektarů lučních pozemků v povodí řeky Orlice krásně letošního roku vzrostlé seno po zničení velikou povodní bylo sekáno s velikou námahou, a poněvadž bylo nebezpečno tímto zamazaným senem krmiti dobytek, ježto hrozilo zavlečení nákazy snětí slezinnou, musilo býti na pozemcích lučních páleno a ničeno, aby nezpůsobilo ještě další hospodářské škody. Vznikla tedy škoda tím, že se ztrácí úroda ze všech těchto pozemků, ale bylo zde ještě nebezpečí, které by bylo toto seno způsobilo, kdyby bylo skrmeno, a proto rolník musil vynaložiti ještě veliký náklad, aby toto zničené seno ze zaplavených pozemků odklidil.

Poukáži jenom několika slovy na statistickou zprávu, na statistický přehled, který vydal Středolabský komitét, který zjišťoval škody způsobené záplavami středního Labe v měsíci červnu 1926. Statistika tato byla sdělávána v obcích záplavou postižených ze 14 samosprávných okresů polabských. Ze 114 obcí zodpovědělo naše dotazníky o škodách labských 109, tedy velká většina. Bylo konstatováno, že vylitím labské vody bylo zatopeno 11.455 ha polí, 8.446 ha luk a 560 ha zelinářských pozemků a zahrad. Celková rozloha záplavy činila 20.481 ha jenom v povodí Labe od Jaroměře po Mělník. Škoda způsobená na polích, různými obilninami a okopaninami osetých, činí 30,372.940 Kč, na loukách 18,031.408 Kč, na zahradách 1,144.460 Kč, celkem způsobila záplava Středního Labe na kulturách pozemků škody za 49,548.808 Kč. Škody rozdrásáním břehů a odplavou pozemků způsobeno za 2,460.400 Kč.

Lidských obydlí jenom v tomto údolí labském na "zlatém prutě" republiky - mimo četné hospodářské budovy - bylo zaplaveno 1,701. Škody tím způsobeno na 3,856.430 Kč.

Cestních a silničních spojení přerušeno a mostů strženo 135. Škody tím způsobeno bylo na 883.200 Kč.

Celková škoda činí 56,748.838 Kč, a to ještě některé obce nesplnily své povinnosti, aby poslaly dotazníky. Dotazníky poslala jenom část obcí. Je viděti, že možno odhadnouti způsobenou škodu minimálně na 70 mil. Kč. Statistika tato zpracovaná Středolabským komitétem výslovně ukazuje, jaké škody vznikly v jednotlivých okresích: v pardubickém okresu 10,396.370, v brandýském okresu 10, 984.800, v přeloučském okresu 7,897.400, v kolínském okresu 7,904.700, atd. atd. Celková škoda činí okrouhle 60 až 70 mil. Kč. U Rosic bylo přerušeno železniční spojení, protržena pernštýnská ochranná hráz, zatopeno družstevní obilní skladiště v Přelouči a továrna "Fagus" musila se vystěhovati a zastaviti provoz. V Kolíně zatopeno 6 továren, strhány 4. mosty. V obci Polabec zatopeno 57 obytných a 60 ostatních hospodářských budov. V Ostré protržena ochranná hráz a stržen silniční most.

To jen poukazuji na škody, které vznikly na jediné řece. Kdybych měl probírati statistiky, které byly zpracovány na ostatních řekách v celé republice, bylo by viděti, jaké škody ohromné byly způsobeny tím, že neučinila se příslušná opatření včas, aby se tato katastrofální zátopa v Československé republice opakovati nemohla. Jest jisto, kdyby byla bývala plněna rychle hlava II. zákona ze dne 15. října 1925, čís. 227 Sb. z. a n., o kterém jsem již mluvil, a kdyby bylo bývalo dáno k disposici tolik prostředků, kolik zákon tento umožňuje, myslím, že by jistě tyto škody byly již posledními, nebo již brzy posledními a že bychom v krátké době přišli k tomu, že by se takové škody opakovati nemohly. Na př. na Horním Labi je projektována nádrž Rozkošská, která má pojmouti 82 mil. m3 za velikých vod, aby vody dole nezpůsobily vysoké vzdutí 300 cm nad normál a tím takové ohromné škody.

Když uvážíme, že rozpočet na tuto nádrž je 50 až 60 mil. Kč, a když vidíme, že postavení této nádrže by způsobilo národohospodářský prospěch, že by nevznikla škoda 50 mil. Kč jen na tomto středním Labi, vidíme národohospodářský moment, který pan ministr dr Engliš zdůraznil ve svém článku "O úroku" v anketě o spořivosti, že by jedním rokem tato suma byla ušetřena a že by tedy zúročení investovaného kapitálu mělo ohromný národohospodářský význam pro Československou republiku. Podobných situací máme v Československé republice celou řadu, a jestliže rozkošskou přehradou má býti chráněno údolí Labe, tak vranovskou přehradou údolí Dyje, přehradou u Pastvin údolí Orlice, pěčínskou Zdobnice, přehradou u Skalky Dědina, přehradou u Vilémova Jizera, přehradou štěchovickou dolní Vltava, přehradou u Seči Chrudimka, přehradou křivoklátskou údolí Berounky, přehradou u Kyniček údolí Svratky atd. atd. vidíme, kdyby skutečně byla splněna druhá hlava zákona čís. 227, že by tyto škody, které nám letošního roku skutečně otevřely oči, byly v krátké době rychlejším a vehementnějším tempem odstraňovány.

Slavná sněmovno! Sledujeme-li, jak se po této stránce postupuje, musíme konstatovati, že nebyly splněny naše předpoklady, že nebyly splněny naše tužby, rozpočet, který právě projednává rozpočtový výbor, nesplňuje plně našich tužeb.

V rozpočtu ministerstva veřejných prací nevidíme z tohoto titulu zákona č. 227 žádné položky, která by byla dána k disposici, aby tak veliké národohospodářské práce mohly býti rychlejším tempem vykonávány, a ve výčtu skupin zemědělských vidíme položku jenom 3 mil. Kč, která se odvolává na tento zákon čís. 227, která je do tohoto rozpočtu zařazena, tedy místo 50 mil. Kč jsou tu jenom 3 mil. Kč a na konto fondovního hospodářství nebylo předpočteno nic. A my počítáme přece jenom s tím, že je potřebí, aby úpravy šly co možná nejrychlejším tempem. Při schvalování tohoto zákona měl jsem příležitost referovati a slavná sněmovna zaujímala mnou navrhované stanovisko, aby tohoto zákona bylo použito tím způsobem, že budou opatřeny úvěrovou akcí veliké prostředky, odpovídající tomuto zákonu, a že těch 50 mil. Kč bude použito na zúročení a amortisaci velikého obnosu, který je tímto dán vládě k disposici, aby za tento obnos byly vykonány veliké příslušné práce, které očekáváme od naší vlády a příslušných resortních úřadů.

Nedivte se proto, když zemědělský výbor měl příležitost projednávati řadu resolucí a pilných návrhů, které byly v zájmu poškozených podány, že navrhl resoluci, kde mimo jiné se této otázky dotkl velmi podrobně.

Resoluce tato zní (čte):

Slavná poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Vládě republiky Československé se ukládá:

1. aby ihned provedeno bylo, pokud se tak již nestalo, příslušné vyšetření škod povstalých způsobem v zákoně č. 227 stanoveným a aby poškozeným, jichž výživa je ohrožena, byla dána okamžitá podpora nouzová,

2. aby na osetí ploch, katastrofálními pohromami poškozených, bylo dáno k disposici pokud možno zdarma potřebné množství osiva takových plodin, aby tam ještě tohoto roku alespoň nějaká úroda a sklizeň docílena býti mohla, aby tak hospodářské škody, živelní pohromou způsobené, byly co možná sníženy,

3. aby, pokud stalo se již vyšetření příslušných škod katastrofálními povodněmi způsobených r. 1925, ve smyslu zákona z 15. října 1925, I. jeho hlavy, příslušné rozhodnutí o podporách provedeno bylo co nejrychleji,

4. aby vláda nařídila příslušným berním správám, by vyžádaly si od okresních politických správ úřední zprávy o vyšetřených škodách a podle nich aby proveden byl u poplatníků v postižených krajích odpis daní, zvláště též daně z obratu, a poskytnuty byly všemožné úlevy při placení daní, případně též dávky z majetku a přírůstku na majetku, zvláště buďtež postiženým obcím povoleny daňové úlevy na generální žádost, jakož i buďtež postižení osvobozeni od podávání výkazů berní správě o stavu úrody ku 31. prosinci t. r., při daňových úlevách budiž hlavně pamatováno též na osvobození od přirážek vybíraných k dani pozemkové, jakož i prominutí úroků z prodlení po čas úlevy v placení daní;

5. aby nařídila, aby zahájena byla akce na opatření osiva, steliva, krmiva a hnojiv pro postižené kraje. K účelu tomu buďtež povoleny co největší slevy na železnicích pro dovoz těchto potřeb;

6. aby nařídila, by event. v dohodě se zeměmi podporována byla výstavba zničených a poškozených budov, jakož i cest obecních, silnic okresních a vůbec komunikací, dále regulací a meliorací;

7. aby v krajinách živelní katastrofou postižených, kde byl proveden příděl půdy drobným zemědělcům, posečkal Státní pozemkový úřad splátky na příděl a to bezúročně, po případě aby po nové bonitaci snížil ceny přidělených pozemků;

8. aby ustanovení II. hlavy zákona ze dne 15. října 1925, č. 227 Sb. z. a n., o státní pomoci při živelních pohromách 1925 a o opatření k zamezení škod při živelních pohromách v budoucnosti bylo co nejrychleji provedeno, aby tak intence zákona přišla skutečně k platnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP