Úterý 19. října 1926

Posl. Mlčoch (pokračuje): S radostí a zadostiučiněním vítáme ujištění p. ministra, ze naše koruna je pevnější než kdy jindy. Měnová stabilisace však nebude moci se opírati pouze o měnovou reservu. Ke složkám, z nichž vyplývá, patří daleko víc, mimo pokojný vývoj státu též konsolidace jeho poměrů vnitřních a vnějších a především také aktivita naší finanční bilance. V této zase hraje hlavní roli náš vývoz. Mělo by býti co nejrychleji a co nejenergičtěji podniknuto vše, co snižuje výrobní náklady naší domácí výroby. Jsme exportním státem. Blaho našeho hospodářství závisí na tom, zda budeme na světovém trhu soutěže schopnými. Německo stává se stále mocnějším soutěžitelem našeho průmyslu, který s politováním vidí, že zatím co říšskoněmecký konkurent odstraněním daně přepychové, snížením daně z obratu, dopravními výhodami všeho druhu, slučováním průmyslů, stále je posilován, u nás děje se velmi málo k tomu cíli, abychom mohli vstoupiti s nimi v úspěšný soutěžný boj. Právě s tohoto hlediska je na uváženou ministrem financí oznámené opatření spočívající ve zdražení pasů. Nehledě k tomu, že sousední státy by odpověděly ihned represaliemi, bylo by zdražení pasových poplatků do ciziny pramenem šikan občanstva. V praksi jsou často cesty do ciziny, i když jich účelem je zotavení, v prvé řadě cestami obchodními. Bohatý tuzemec, který se chce v cizině baviti, zaplatí lehce zvýšený pasový poplatek, ale živnostník a obchodník bojující o svoji existenci bude vždy vystaven nejvýš trapnému výslechu, aby prokázal, že návštěva ciziny znamená obchodní jeho prospěch, zejména jde-li o návštěvu cizozemských mezinárodních veletrhů.

Chceme-li zabrániti nadměrnému odplývání našich peněz do ciziny, tu nejsou na místě šikanosní a nevčasná opatření pasových předpisů, nýbrž co největší podpora našich tuzemských lázeňských míst. Čím lépe zařídíme se v našem domově, tím menší bude počet těch, kteří chtějí cestovati do ciziny, a tím větší přitažlivost pro cizince k nám.

Nadějná koncepce pana ministra financí nemůže bohužel nalézti obdivovatele a uznání u nás, kteří hledíme na hospodářské poměry tak, jak se fakticky vyvinuly a jakými jsou. Jestliže dřívější vlády předaly nám státní i veřejné hospodářství tak zadlužené, že dnes máme 35 miliard státního dluhu, nepočítaje k tomu ještě reparace, na kterých se požaduje od nás na 20 miliard, a uvážíme-li, že samosprávné dluhy činí asi 10 miliard, je to obnos 45 miliard Kč, který zúročuje a amortisuje občanstvo a poplatnictvo této republiky.

Připadá tedy, jak jsem již řekl, na hlavu jednoho občana 3.000 Kč veřejných dluhů. Uvážíme-li pak, že na veřejnou správu státní potřebujeme 10 miliard, na samosprávu 6 miliard a na sociální pojištění 2 miliardy, je to dohromady 18 miliard veřejných dávek, které musí převzíti na sebe občanstvo tohoto státu. To znamená, že při celoročním národním důchodu, jak jej odhaduje pan ministr financí na 60 miliard, je to celých 30%, které připadají na veřejnou správu a sociální pojištění. Každá třetí koruna každého občana v tomto státě připadá na veřejnou správu. V tom jeví se příčina ohromné drahoty životních potřeb u nás a to si musí uvědomiti ony vrstvy, které takovéto hospodářství fedorovaly a prováděly.

Daně přímé, které musí odváděti výrobci, representují dnes 30% vyplacené mzdy. To je ohromná číslice, kterou zdražuje se naše výroby, která stává se následkem toho konkurenčně neschopnou vůči cizí výrobě, poněvadž tak vysoké zdanění jako my nemá žádný stát v Evropě.

Jak jsou rozvržena tato veliká vydání? Výdaje na kulturní potřeby činí 2.412,000.000 Kč, t. j. 15 % státního rozpočtu. Vydání sociální obnášejí 4400 milionů, a to státní 1200 milionů, samospráva 600 milionů, pense 600 milionů a sociální pojištění 2.000 milionů. (Posl. Pik: Jsou to chudobince, sirotčince, péče o dítě!) Já jen chci ukázati,že o sociální potřeby se jistě v naší republice vysoce staráme a že není druhého státu, který by takovým způsobem se staral o sociální potřeby. (Výkřiky posl. Prokeše. - Odpor čsl. soc. demokratických poslanců.) Divím se pánové, vašemu zbytečnému rozčilování, když konstatuji jenom fakta. To neznamená, že to odsuzují a že chci odstraniti sociální pojištění. (Posl. Prokeš: Ale tendence vaší řeči to jest! - Posl. Remeš: Můžeme za to, že jsme národem žebráků? Máme si to tady vyčítati?) Ale pánové, musíme pamatovati, jak nám kapsa stačí, a posle toho disponovati. (Posl. Chalupník: Dejte dělníkům vydělati, aby si mohli ušetřiti na stará léta!) Vždyť jim také dáváme vydělávati . (Posl. Prokeš: Pak, že jsou u nás tak skvělá sociální opatření!) Ale vyžadují půl páté miliardy. To myslím stačí. Jsou-li nedostatečné, račte dáti návrhy, aby se zlepšily. (Posl. Prokeš: To je směšné! Jak jste k té číslici přišel?) Budu vám to opakovati: Podle prohlášení ministra financí stát přispívá na sociální účely 1200 miliony, samospráva posle prohlášení ministra financí 600 miliony, pence vyžadují 600 milionů. (Posl. Prokeš: Tak se podívejte, co dáváte té žebrotě!) Je-li to dostatečné, jest vaší věcí, ale já konstatuji, že na pense podle prohlášení ministra financí přispívá stát 600 miliony, to je dohromady až 2400 milionů. (Posl. Chalupník: Pense jsou také sociální péče?) To je sociální zabezpečení. Jakou pensi má živnostník za to, že pracuje do 70 let? Tedy to dohromady je 2400 milionů a k tomu sociální pojištění odhaduji na 2000 milionů Kč. Pojištění dělnické obnáší přes miliardu...(Výkřiky: Už zítra?) To přece víte, když se projednávala novelisace sociálního pojištění, že bylo konstatováno, že přes miliardu bude státi. (Posl. Zápotocký: Za kolik let?) Za rok. Pojištění úrazové a pojištění pensijní soukromých zřízenců a úředníků representuje druhou miliardu. (Výkřiky posl. Pika, Haruse a Landové-Štychové.)

Dále výdaje veřejného dluhu obnášejí 3 1/2 miliardy, na vojsko okrouhle 2 miliardy. Veřejná správa politická, justiční, dopravní 2 miliardy a naproti tomu na účely vyloženě hospodářské, které podpírají vůbec hospodářský základ této republiky, směšně nízké obnosy jako na živnosti, obchod a průmysl 34 milionů Kč a z toho pouhých 9 milionů Kč na povznesení živností, které tvoří daňový základ existence tohoto státu. (Posl. Remeš: Práce je základem státu, pane kolego!) Ano, a ta práce se soustředí právě u živnostníka jako samostatného podnikatele. Konstatuji, že tato vydání na účely povznesení živností a obchodu jsou naprosto nedostatečná a jest povinností této vlády, aby napravila chyby a nedostatečná opatření v tomto směru dřívějšími vládami provedená. (Výkřiky posl. Haruse.)

Přes to, že očekáváme, že tato vláda přičiní se všestranně o další největší úspory ve státním a veřejném hospodářství, musíme bohužel konstatovati, že dobrý úmysl p. ministra financí pro r. 1927 v tomto směru se zatím nerealisuje. (Posl. Remeš: Přečtěte si základny nové berní reformy a budete hovořit jinak!) Hned o ní budeme mluviti.

Daně budou zvýšeny o 1.044 milionů korun, snížena má býti pouze daň výdělková o 30 milionů, daň z masa o 6 milionů, dávka za úřední výkony o 44 milionů a dávka z uhlí o 70 milionů Kč. Vysoké daně samozřejmě způsobují velkou drahotu a proto je naším úkolem i této vlády, aby ze všech sil se přičinila o další odbourávání daní. (Výkřiky posl. Mikulíčka.) Očekáváme, že první krok k tomu bude podniknut daňovou reformou, o níž žádáme, aby vešla v platnost od nového roku 1927. (Posl. Remeš: Tak, jak byla předložena, pane kolego?) Tak jak byla předložena nám nevyhovuje, poněvadž tak, jak předloha je dnes zpracována a předložena k posouzení, znamenala by přesunutí daňového břemene na střední poplatníky ještě větší měrou, než jaká je poplatnost dnešní. (Výkřiky posl. Chalupníka a Zápotockého.) To znamená, že se musíme přičiniti o to, aby tato daňová reforma opravdu byla taková, aby skutečně vyhovovala spravedlivým a oprávněným požadavkům malých a středních poplatníků a aby zejména poplatníci střední a malí byli níže zdaňováni, nežli jsou dnes. (Výkřiky posl. Kříže.) Předloha reformy daňové předložená k posouzení hospodářským korporacím, vypracovaná ministerstvem financí, znamená pouze úlevu v dani důchodové. dnešní příjmové a sice průměrně snížení o 40%. Bohužel pro vysoké poplatníky milionové znamená až 60% snížení a bude se musiti v tom směru učiniti náprava. (Výkřiky komunistických poslanců.) Při dani výdělkové břemeno poplatníků vydělávajících přes 20 tisíc Kč by se podle této daňové reformy zvýšilo a bude naší snahou, a o to se ze všech sil přičiníme, by byla zjednána náprava, aby poplatníci, ti, kteří by měli opravdu býti zdaněni výše nežli dnes, takto zdaněni nebyli, naopak, aby reforma tato znamenala snížení daně pro ně. (Posl. Remeš: Ale zhoršeni pro samostatně existence i pro námezdně pracující!) Pro námezdně pracující je značná úleva, poněvadž se zvyšuje existenční minimum dokonce při četnější rodině na 13 tisíc Kč, kdežto dnes je pouhých 6 tisíc Kč. Ty odpočty na sociální účely se budou museti přiznati zase dále.

Dále jistě se zasadíme o to, aby také daňové komise znamenaly určitou samosprávu poplatníků a žádáme také, aby kruté tresty, dokonce žalářem, byly odstraněny.

Očekáváme od této vlády, že také účinně zasáhne proti velikým výdajům samosprávy a že se postará o to, jak zákon je předložen, že samosprávné přirážky nebudou směti býti vyšší jak 200%. Pánové, kteří měli většinu na radnici a šroubovali přirážky až na sta procent a dokonce i 1000%, budou musiti býti tímto zákonem donuceni k tomu, aby jinak hospodařili, poněvadž poplatnictvo tak ohromného břemene na sebe převzíti nemůže. (Výborně! - Výkřiky posl. Mikulíčka.) Je to smutné ovšem, že vláda bude musiti tímto přikročiti k určitému okleštění samosprávy, proti čemuž jsme se za Rakouska bránili. Ale uvážíme-li, že jsme ve státě, který je náš, jistě nemusíme míti obavy, že by okleštění samosprávy znamenalo nějakou újmu na právech občanstva tohoto státu. (Výborně!)

Dále upozorňuji ještě na jednu smutnou položku státního hospodářství: na státní podniky. Všecky státní podniky, kromě železnic, pošt a uhelných a solných dolů, jsou pasivní - vysoce pasivní. Jsou dokonce jednotlivé podniky železářské na Slovensku, kde stát ročně doplácí 30, ba v jednom roku 80 milionů korun deficitu (Slyšte!) na udržení jediného státního závodu, v němž zaměstnává průměrně 3000 dělníků. (Posl. Chalupník: Jenom k vůli dělnictvu doplácí? Tak je pošlete na žebrotu!) Jenom proto ne, ale opatření se v té věci musí státi. Dělníkům se musí opatřiti práce i výdělek, poněvadž musí býti živi, ale je faktem... (Posl. Pechman: Jiné vedení!) Ano. Je faktem, že za tohoto vedení a této správy, jak byly dosud vedeny tyto podniky, kdybychom celou mzdu dělnictvu v těchto závodech dali zadarmo, že na tom ještě v takovém podniku nejméně 10 mil. Kč vyděláme. To je smutný fakt.(Posl. Remeš: Ale ten podnik tam nespravují socialisté!) Spravují jej zejména také socialisté. (Posl. Kyncl: Neschopni lidé!) Ano, tyto podniky spravují neschopní lidé, i socialisté. Ale je faktem, že trvale nelze držeti ve státní správě podniky, které znamenají ohromný deficit, jdoucí okrouhle na 100 milionů korun ročně. (Slyšte! Slyšte!) To je břemeno, pánové, o němž bude musiti velmi bedlivě vláda i zákonodárný sbor uvažovati. (Posl. Brožík: Teď jste to sanovali, že jste těm pensistům rzali pensi!) I v tom se bude musiti učiniti náprava, aby jakákoliv privilegia státních zaměstnanců v podnicích státních, pokud je mají proti podnikům soukromým, byla odstraněna, poněvadž na to nemají práva. (Výkřiky poslanců komunistických a čsl. soc. demokratických.) Nikdo nesmí mysliti, že stát je k tomu, aby mu dával větší mzdu nebo výhodu než kterýkoliv jiný zaměstnavatel. (Posl. Chalupník: Když si toho zaslouží, má nárok a právo!) Stát není zaopatřovacím ústavem.

Bude musiti býti uvažováno o tom, aby byl nalezen jiný způsob provozu i správy pro vedení těchto pasivních státních podniků, a nepůjde-li to jinak, bude se musiti uvažovat o tom, aby tyto podniky byly pronajaty soukromému podnikání. (Výborně! - Výkřiky poslanců komunistických a čsl. soc. demokratických. - Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Posl. Mlčoch (pokračuje): Očekáváme od této vlády další snižování státního rozpočtu, provedení hospodářské a sociální stability, další snižování počtu přebytečných úřadů, zejména nejvyšších, tedy také ministerstev, zjednodušení veřejné správy a další restrikci počtu vojska. Budeme usilovati - a to prohlašuji pánům ze socialistických stran otevřeně také o novelisaci sociálního pojištění. (Posl. Chalupník: Aby tu ohryzanou kost těm dělníkům ještě mohli vzíti!) Nikoli, nýbrž aby skutečně sociální pojištění stalo se tím, co od něho očekává dělnictvo, aby se opravdu nestalo karabáčem pro podnikatelské vrstvy. (Výkřiky posl. Chalupníka.)

Konstatuji, že pánové v sociálním pojištění pracující šli velmi daleko nad naše síly hospodářské, že šli tak daleko, jak nešel žádný jiný stát na kontinentě. V žádném státě od 14 roků neplatí se na starobní pojištění, jen u nás, a nápad na toto pojištění má až od 65 let, tedy takový učeň, za něhož musí platiti mistr starobní pojištění, bude míti to potěšení, že bude platiti 51 let, aby dostal 2000 korun ročně, čili ani ne 200 korun měsíčně starobní renty. Jest jasno, že když mohou v Anglii a v Německu na sociální opatření a stáří platiti až od 16 roků, nebylo u nás potřebí, aby se platilo od 14 let. (Výkřiky posl. Chalupníka.)

Pánové, jest sice velice chvályhodno a můžeme se tím chlubiti, že taková sociální opatření jako jsme provedli my v této republice za sedm let, neprovedl žádný jiný stát, ale musíme také uvažovati o tom, zda jsme skutečně hospodářsky tak silni a konkurenčně tak vyspělí, abychom si takovýto způsob sociální politiky mohli trvale dovoliti. Bude se musiti novelisovati tato osnova zejména tím, že sociální pojištění starobní na učně bude musiti býti z této osnovy vyřazeno. (Výborně!) Jest také nespravedlivo, aby lidé dočasně pracující jako zaměstnanci, pojištění na stáří, na př. služky, které se za pár roků provdají, ztratily tím, když se provdají, okamžitě nápad na starobní rentu. (Různé výkřiky.) To není v žádném jiném státě, aby se tak ohromným břemenem zatěžovalo zbytečně občanstvo a dělnictvo, které z toho ve skutečnosti nic nemá. Bylo by spravedlivým, aby zejména dělníci živnostenští, jakmile se stanou samostatnými (Výkřiky.), dostali to, co do sociálního pojištění dali, nazpět, aby si mohli svoji existenci opravdu samostatnou založiti.

To budou požadavky, které budeme klásti na novelisaci sociálního pojištění, a rovněž tak žádáme, aby podle toho, jak kdo platil, také poroučel. Podle placení ať se v tom zřízení poroučí. Když zaměstnavatel platí polovinu, ať má polovici zástupců. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Budeme usilovati o reformu živnostenského řádu a v této veliké reformě o splnění všech oprávněných živnostenských požadavků. Zasadíme se ze všech sil o samostatné a řádné vybudování živnostenského odborného školství, jakož i o odstranění privilegií konsumů a podobných ústavů, které jsou konkurenční a výdělečné stejně jako soukromé podnikatelství. (Posl. Chalupník: Svobodnou živnost zaveďme a nebude třeba konsumů!) Až budete míti tu většinu, pak ji můžete zaváděti. Zatím ji máme my! (Výkřiky komunistických poslanců.)

Budeme žádati ochranné zákonodárství pro maloživnostníky proti velkokapitalismu, jakož i zákonodárství, které zabezpečí majetek a soukromé podnikání v tomto státě.

Očekáváme, že tato vláda bude opravdu vládou spravedlnosti, rovnoprávnosti vůči všem občanským vrstvám bez rozdílu, tedy také vůči středním stavům živnostenským, a proto také z těch důvodů, že vidíme, že v této vládě budeme míti zajisté značnou ochranu i pro potřeby středních vrstev, budeme tuto vládu poctivě podporovati a vládní prohlášení schválíme. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Kreibich, dávám mu slovo.

Posl. Kreibich (německy): Vládní prohlášení, jež nám zde přečetl pan předseda vlády Švehla, nehledě k poslednímu prohlášení, jež jsme zde slyšeli z úst tehdejšího předsedy vlády Černého, dosahuje rekordu nejen krátkostí, nýbrž také bezobsažností. Ale pročítáme-li toto vládní prohlášení, jest v něm zajisté nejdůležitějším úvod, onen úvod, kde se praví: Vláda bere za základ své činnosti v podstatě programové prohlášení tehdy přednesené, t. j. programové prohlášení, jež druhá Švehlova vláda přednesla zde v této sněmovně asi před 10 měsíci. Co znamená tato věta? Neznamená nic jiného, než zřejmé doznání, že úkolem této vlády jest udržeti spojitost hospodářské a politické reakce všenárodních vládních koalicí. Neboť když blíže pohlížíme na program nebo na činy této vlády, které dosud byly ohlášeny, shledáváme, že zde nejde o nic jiného než o pokračování v oné politické a hospodářské reakci, kterou zahájily všenárodní koaliční vlády od roku 1920. Neboť od roku 1920 celá politická činnost všenárodních koaličních vlád byla jedině rušením nejdůležitějších vymožeností dělnické třídy z doby přímo po převratu. Změna nastala jen v jednom bodě a jemu vděčíme, že na místo národní vládní koalice nastoupila dnes všeobčanská německo-česká vládní koalice, totiž že se tak zostřila krise kapitalistické soustavy, že naléhavě vyžaduje rychlejšího tempa v kapitalistické stabilisační politice. Buržoasie dospěla k mínění, že krise kapitalismu vyžaduje pronikavé stabilisační politiky, že tempo, které bylo podmíněno účastí socialistických stran ve stabilisační politice kapitalismu se zřetelem na dělnickou třídu, jest příliš pomalé, že se stabilisační politika musí prováděti rychleji. To jest jediná změna. A to bylo tempo, při němž socialistickým stranám hrozila závrať, a to pro jejich proletářské voličstvo. Proto byly vyhozeny z vlády, na jejich místo dostali jsme nyní čistě občanskou koalici, vládu zrychlené hospodářské a politické reakce.

Planých řečí o spolupráci národů, která prý má býti ztělesněna touto vládou, nelze ovšem bráti vážně, tyto plané řeči mají jen za úkol zastříti skutečný obsah vládní politiky, totiž kapitalistickou politiku zisku. Máme zde důkaz pro ráz politiky této vlády také ve slovech, jež pan předseda vlády Švehla ve svém vládním prohlášení proslovil o krisi. Pan předseda vlády nám slíbil, že vláda bude krisi studovati. Sama o sobě byla by tato věta jen směšná. Jest prostě směšné, prohlašuje-li vláda v době, kdy se hospodářská krise den ze dne přiostřuje, kdy se stále šíří hlad v dělnické třídě, prohlašuje-li vláda v této době rychle pokračující krise, že chce krisi studovati. Ale skutečným smyslem této věty jest, že vláda není s to, aby podnikla něco kladného proti krisi, poněvadž tato krise jest nejen následkem politiky všenárodní vládní koalice a z velké části také dnešní vlády, t. j. její většiny, jež se ustavila v této sněmovně již na jaře, nýbrž poněvadž tato krise a její zostření jest přímo položkou na účtu politiky této nové vlády. Neboť nezaměstnanost a hlad mají býti prostředkem, aby dělníci byli zdrceni, poraženi a aby jim byla vnucena stabilisační opatření, na něž tato vláda pomýšlí. Že tato vládní většina nepomýšlí na to, aby provedla nejnepatrnější opatření ke zmírnění krise, slyšeli jsme s tohoto místa z úst pana dr Viškovského, mluvčího českých agrárníků, jenž mluvil o uznání sovětské vlády. Pan Viškovský nám zde objasnil, že vláda snad případně byla by ochotna uznati sovětskou vládu de jure, že však chce vyčkati, tedy klásti jakési politické podmínky. To ovšem není vážný útok proti sovětské vládě, neboť sovětská vláda není ve skutečnosti odkázána na uznání Československa a česko-německé občanské většiny, jde spíše o hluboce zasahující opatření proti hospodářské krisi, proti odbytové krisi československého průmyslu, jejichž nutnost uznávají také kapitalisté. Kdežto tato vláda podle prohlášení pana Viškovského není ochotna uznati sovětskou vládu a tím obnoviti normální politické a obchodní styky se Sovětským Ruskem, prohlašuje vláda zkrátka, že není s to, aby provedla byť jen jediné účinné opatření proti krisi, proti nezaměstnanosti, právě poněvadž krise a nezaměstnanost mají býti prostředkem ke zdolání dělnické třídy. Vládní strany vědí zcela dobře, že v tomto boji jde nyní o to, aby byla nasazena celá hospodářská moc kapitalismu a celá politická moc státu, aby prorazila, a vládní strany vědí právě tak dobře, a dělnické strany měly by to právě tak dobře věděti, že s druhé strany proletariát může zabrániti, aby plány této německo-české vládní koalice nebyly provedeny, jen tehdy, hodí-li na váhu svou celou hospodářskou a politickou moc jako třída. Ale vidíme, že tak hned k tomu nedojde, aby proletariát byl tak daleko, neboť slyšíme z rozličných řečí a článků českých socialistů, že nejsou ochotni tuto celou moc proletariátu vrhnouti proti dnešní německo-české vládní koalici, nýbrž že hrot svých oposičních projevů otupují svými prohlášeními, že proti této vládní koalici chtějí prováděti loyální oposici. (Výkřiky posl. Wünsche.)

Jediná reální věc z dosavadních projevů vlády jest to, co nám přednesl pan ministr financí dr Engliš o rozpočtu, o státních financích a co jsme se dosud dověděli o návrhu na daňovou reformu, na kterou vláda pomýšlí. Vzpomínáme si, že když před skoro jedním rokem pan ministr dr Engliš převzal obor ministra financí, že jej tehdy jako ministra uvítaly také socialistické strany s odůvodněním, že jest autoritou v oboru finanční vědy, že jest s to, aby zavedl pořádek v rozpočtu a ve státních financích. Tak byl jeho příchod tehdy pozdravován, se zcela neurčitého všeobecného hlediska, že dlužno zavésti pořádek ve finanční vědě státu. Mohli jsme pozorovati první kroky pana ministra financí. Z čeho se skládaly? Především ze zvýšení cukerní daně, za druhé z návrhu na daň z lihu a konečně z návrhu o prodloužení rozličných přirážek k různým daním, jakož i v naprostém odmítnutí každého zmírnění daně z příjmů pro pracující třídu. Připomínáme si, jak naše návrhy, podané v lednu letošního roku a týkající se snížení přímých daňových břemen pro pracující třídy, zvýšení existenčního minima atd., byly zamítnuty a jak místo toho pan ministr financí dr Engliš provedl známé tažení proti dělnické třídě ve formě daňových srážek ze mzdy, a bohužel připomínáme si rovněž tak dobře, že jsme nenalezli pomoci u obou socialistických a tehdy vládních stran, že tehdy panu ministrovi financí dr Englišovi v tomto úsilí pomáhaly a rovněž se postavily na stanovisko, že daňové břemeno pracující třídy nesmí býti ani v nejmenším sníženo, a že všechny naše podané návrhy zamítly. Tak tehdy ministr financí dr Engliš nalezl pro prvé kroky své daňové a finanční politiky souhlas obou socialistických stran a to, co nám dnes předkládá, není nic jiného než logické pokračování v politice, kterou zahájil tehdy krátce po svém nastoupení úřadu. Již tehdy jsme řekli, že jsme k tomu nepotřebovali jako ministra financí vědeckého pracovníka řádu dra Engliše, že to, čím nás tehdy obdařil, byl by stejně dovedl každý libovolný Bečka nebo nějaký jiný příručí bankovního kapitálu. Ale dnes musíme býti již jiného mínění. Dnes musíme plně uznati schopnost pana ministra financí, neboť co nám zde předložil, pokud jde o rozpočet, co nám ohlašuje, pokud jde o daňovou reformu, to jest skutečně mistrovské dílo, to jest skutečně pokrokem v celé daňové politice tohoto státu, jest skutečně mistrovským dílem proti břídilství pana Bečky a dosavadních ministrů financí. Ale ovšem s jakého hlediska jest to mistrovským dílem? Tento rozpočet a tato daňová reforma jsou mistrovským dílem s hlediska kapitalismu, jsou mistrovským dílem s hlediska zájmů majetných tříd a jsou mistrovským dílem jako útok na pracující třídy. Nejen rozpočet, nýbrž především ohlášená daňová reforma jsou přistřiženy pro zájmy majetných tříd a proti třídám pracujícím. A tak máme znovu jednou skvělé potvrzení, že to, co se v dnešní občanské společnosti jmenuje vědou, není ničím jiným než děvkou kapitalismu a především jest to finanční věda, která jest nejbližší celému kapitalistickému hospodářství. A tuto službu vědy v zájmu kapitalismu, toto snižování vědy na děvku kapitalismu provozuje pan dr Engliš jako ministr financí tak dalece, že se dává dokonce strhnouti, aby nám zde o krisi, o nezaměstnanosti a o drahotě přednášel zřejmé nepravdy, věci, jež jsou v příkrém rozporu se skutečnostmi v hospodářském životě, v živobytí pracujících tříd. Uvádí nám číslice o nezaměstnanosti, jež bijí fakta v tvář, vykládá nám názory o krisi, jako že jsme prý již překročili vrchol krise, když přece den ze dne jest vyhazováno na ulici sta a tisíce dělníků. Uvádí nám o drahotě číslice, kdežto zkušenost denního života nám ukazuje, že drahota dosahuje stále horších rozměrů. A pokud jde o patolízalství této vědy vůči majetným třídám, vidíme, že vrhá své stíny dokonce do jeho konceptu. Poukazuji na př. jen na ustanovení v novém daňovém zákoně, v tak zvané daňové reformě, o pozemkové dani. Vědecké přesvědčení pana dr Engliše musilo by mu ovšem říci jasně a zřetelně, že dnešní forma předpisování pozemkové daně jest naprosto zastaralá, že by zde byla nutna reforma. Ale odpor agrárníků dosáhl toho, že pan dr Engliš do tohoto svého reformního díla pojal pozemkovou daň v její staré formě, podle níž se vyměřuje na základě katastrálního čistého výnosu. Diktát agrárníků jest také zde rozhodující pro učence. Tomu se ovšem nesmíme diviti, neboť zde jde o otázky, jež nejsou otázkami vědy, otázkami vzájemného přesvědčování důvody, nýbrž zde jde o vyslovené otázky třídního zájmu, a to nejsou otázky vědy, otázky diskuse, nýbrž otázky moci, zrovna jako všechny hospodářské a politické otázky této společnosti jsou čistě otázkami moci. Při této příležitosti budiž poukázáno na to, že s téhož hlediska dlužno posuzovati také jiné otázky, jako otázku racionalisace, otázku celní a obchodní politiky nebo otázku bankovního úvěru. A o všech těchto otázkách, když se začne mluviti ve veřejnosti a když čteme velké rozklady - rozklady, v nichž se také dělnické listy a činitelé dělnického hnutí pokoušejí vyložiti, jaké dnes jsou rozličné ideje o racionalisaci, obchodní politice atd. - vidíme na druhé straně, že toto dovozování jest úplně marné, poněvadž v každé otázce jde o mocenskou otázku. Racionalisace jest velice pěkná věc, racionalisace celé vyrobní organisace v každém podniku. Ale jak se mají věci dnes? Věci se mají tak, že o způsobu provádění racionalisace a o tom. v čí prospěch racionalisace dopadá, komu přináší zisk a komu škodu, dokud kapitalisté volně nakládají s výrobou, rozhodují ovšem tito na základě své hospodářské moci a každá racionalisace, jež se provádí, dokud kapitalisté mají v rukou výrobní aparát, bude ovšem racionalisací v zájmu zisku kapitalistů a racionalisací, jež dělníkům přinese zhoršení jejich pracovních podmínek, snížení jejich životního postavení. Máme na druhé straně celní a obchodní politiku, avšak aniž bychom se musili příliš šířiti o této věci, právě dnešní projev pana dr Viškovského o uznání Sovětského Svazu nám zřetelně ukazuje, že majetné třídy posuzují tuto otázku podle svého čistě politického třídního zájmu a také při této otázce, při které kladné stanovisko, totiž jednoduše uznání, obnovení normálních politických a obchodních styků bylo tak jasně na bíledni, vidíme, že nejsou s to, aby přisvědčily na tuto otázku, nikoliv s hlediska jejich hospodářského názoru, poněvadž snad by byly příliš hloupé, aby to nahlédly, nýbrž protože to odporuje jejich politickému zájmu. Zde jsme s otázkou racionalisace počali mluviti také o otázce obnovy našeho výrobního aparátu, o otázce zlepšení našeho výrobního aparátu. Také to jest krásná věc theoreticky, ale klade-li se tato otázka prakticky, vidíme, že velkou překážkou provedení všech těchto plánů jest otázka bankovního úvěru, diktatura bankovního kapitálu, jenž poskytuje průmyslu jistiny jen za hrozně vysoké úroky a hrozně vysoké náklady, a jest to znovu otázka moci: Kdo jest s to, aby donutil bankovní kapitál poskytovati průmyslu levného úvěru, kdo jest s to, aby zlomil diktaturu bankovního kapitálu a diktaturu finančního kapitálu? Pokud jde o otázku celní a obchodní politiky, vidíme jednak, že naši kapitalisté výtečně dovedou kořistiti i ze stinných stránek celní a obchodní politiky, vidíme, že naši kapitalisté, nejsou-li s to, aby vydělávali na vývozu našich průmyslových výrobků do Jugoslavie a do Maďarska, prostě jdou do Jugoslavie a do Maďarska a investují tam svůj kapitál při zřizování podniků, což znovu zostřuje soutěž tamějšího průmyslu s naším. A kdo chce je, tyto kapitalisty donutiti k rozumnější, jak se praví, celní a obchodní politice, je-li jejich zájem spojen s rozkvětem, zdarem a zisky podniků, jež žijí z naší špatné obchodní politiky? A dožíváme-li se v poslední době útoků velkokapitálu proti této celní a obchodní politice, útoků, směřujících k odstranění všech těchto celních závor, útoků ve směru zahájení politiky svobodného obchodu, jež jdou až k požadavku spojených států evropských - s hospodářského hlediska, bez celních závor, vidíme, že ještě než byly učiněny první kroky k uskutečnění této ideje, velkokapitál, kapitál velkého průmyslu učinil již přípravy utvořiv ohromné železářské trusty, aby také, kdyby tohoto cíle bylo dosaženo, užil ho, aby užil nových hospodářských mocenských poměrů v Evropě k monopolisování celé výroby. A když se nyní v manifestu, jenž byl dnes uveřejněn, právě zástupci mezinárodního bankovního kapitálu zasazují o svobodný obchod, ukazuje to jasně a zřetelně, že se také tato otázka neřeší s hlediska nějaké nerozumné nebo rozumné obchodní politiky, že budou-li zachovány nynější hospodářské a politické mocenské poměry, přirozeně velkokapitál bude s to, i když bude proveden tento úkol, jejž si kladou rozliční ideologové - spojené státy evropské při odstranění celních závor - v těchto dnech se již ozbrojiti a tak dosažení tohoto cíle přinese užitek nikoliv dělníkům, nýbrž jen velkokapitálu. Buržoasie u nás ví zcela dobře, že zde nejde o žádné vědecké otázky, nýbrž jen o otázky třídního zájmu, o otázky moci, a z tohoto důvodu provedla německá a česká buržoasie spojení svých zájmů v této vládní většině a v této vládní koalici.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP