Úterý 19. října 1926

V této souvislosti musím oživiti ještě druhou vzpomínku. Jest tomu půl druhého roku, co se na heslo vydané časopisem "Deutsche Landpost" ze dne 27. února 1925 rozpoutala proti naší straně pustá štvanice všech německých občanských stran, protože prý němečtí sociální demokraté chtějí se státi ministry. Jistý občanský časopis tehdy napsal: "Páni vrchní soudruzi mohou si leštiti boty a ohlížeti se po krejčím šijícím fraky, neboť, počkejte, brzy přijde povolávací rozkaz do české vlády." Slavná sněmovno! Německé občanské strany mlátily tehdy do nás vším možným, ačkoliv na tvrzení časopisu "Deutsche Landpost" nebylo ani slova pravdy. Avšak stačilo již pouhé žurnalistické podezřívání, abychom byli obžalováni před německým forem, a to v době, kdy se již mezi členy svazu zemědělců chtivě volalo po účasti na moci. Dnes byly "boty již vyleštěny", dnes již krejčí šijí fraky. Dnes již sedí němečtí ministři v křeslech nebo - jak se obyčejně říká v německých občanských vrstvách - "v suchu", ale, hle, jsou to ministři z jiného tábora, jsou to ministři z toho tábora, pro nějž tehdy ministerstvo a národní zrada byly zcela totožnými pojmy, z tábora, jenž se tehdy nemohl dosti nasytiti protiministerské naháňky proti naší straně. A jaký to obrat! Tytéž strany a tentýž tisk, pro něž německá sociálně demokratická strana, protože prý se snažila dosíci ministerských míst, stala se přímo nehájenou zvěří, vyžadují dnes pro sebe jenerálního pardonu. Žádají, aby se jejich ministrům poskytl klid, žádají, aby jim byla udělena přestávka k oddechu, aby je nikdo nerušil v jejich práci. Nuže, slavná sněmovno, po tom všem, co minulo, měli bychom plné právo splatiti stejné stejným a nemohlo by se nám to nikterak vytýkati. Ale to nám ovšem ani ve snu nenapadne. Ať jen němečtí ministři použijí hodně vydatně "své účasti na moci" a ukáží německému obyvatelstvu, že tak zvaný "dějinný obrat" jest koncem panování cizího národa, že jest uskutečněním "národní rovnoprávnosti", jak to nové německé vládní listy nyní ráčí vytrubovati do celého světa. My však víme, že se to obrátí docela jinak, že pravým smyslem německého ministerstva jest jen úsilí, aby byly zajištěny zájmy německé buržoasie, jíž třídní zájem jde nad veškerou národní pospolitost.

To jest ve skutečnosti pravý smysl, to jest význam velkého převratu, jenž opět jednou jasně a zřetelně ukazuje starou socialistickou pravdu, že národní idea má jen potud význam, pokud se nekříží s hospodářskými zájmy některé třídy, že základní motiv činnosti jest třídní zájem a že třídní rozpor prolamuje všechny národní fronty, že není národní pospolitosti, která by byla mostem nade všemi třídními rozpory a přemáhala je, a že, jak se krásně praví v komunistickém provolání, dějiny dosavadní společnosti jsou jen dějinami třídních bojů. Tak můžeme pracujícímu lidu jednou poskytnouti živé názorné vyučování o zhroucení legendy o nacionální pospolitosti národů a také v této zemi, v níž závoje národních bojů a národních protiv neustále kalily jasný rozhled, předvésti před oči školní příklad typické občanské třídní politiky.

A nyní chci se věnovati programovému prohlášení nové vlády a především říci ještě něco o nové vládní koalici. Přes to, že v její čelo byli postaveni silní mužové k ní patřící, s nimiž, jak se zdá, chtějí se honositi a snad někomu imponovati, vláda nemůže přece zakrýti svých slabostí. Neboť v ní se zrcadlí, již když se na to pohlíží zcela zevně, četné rozpory, jež v ní tkví a jež se nepodaří sloučiti ani většímu duchu, než jest pan předseda vlády Švehla. Z černého nelze udělati bílé, z fašisty se neudělá demokrat, z klerikála husita, z federalisty centralista, ze zpátečníka bojovník za svobodu, rovnoprávnost národů a demokracii. Tak spojuje v sobě nová vládní koalice, nehledě k třídním rozporům, jež v ní tkví, nejrůznorodější, ale také nejvíce si odporující živly, jimž jen jedno jest společné: nenávist k dělnické straně a socialismu, úsilí na celé čáře zjednati platnost kapitalistickým zájmům, pod maskou demokratického režimu pomoci k nadvládě průmyslovému, agrárnímu a zvláště finančnímu kapitálu, krok za krokem rušiti vymoženosti dělnické třídy, socialismus pomalu, ale jistě stlačiti na úplně bezvýznamné hnutí. Tak vykazuje nový režim, nová soustava, nová vláda všechny příznačné znaky plutokratického, protisociálního a zpátečnického režimu.

Jak dlouho tato soustava bude trvati, nelze ještě v této chvíli říci. Neboť v hodině porodu, v níž se nová vláda představila sněmovně, neměla stále ještě většiny, nebo lépe řečeno, neměla již žádnou většinu, musila si před celým světem dáti zkaziti koncept a radost ze svého porodu vášnivým voláním a oposičním postavením slovenské ludové strany, kdežto národně demokratická část vládní koalice se postavila jako Cerber u bran koalice, aby zamezila, aby se snad Němcům podloudně nedostalo nějakých ústupků a aby důkladně zkazila německým účastníkům líbánky a koaliční radosti. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Pan předseda vlády Švehla osvojil si pro historické zasedání jisté fešáctví. Ale přesto nemá se co smáti, i když by se mu podařilo vzpurné slovenské živly opět jednou zapřáhnouti.

Ale jak smutné jest postavení nové vlády, tak chudé jest její programové prohlášení. Ovšem slovy se nešetřilo a ani dobrými úmysly. V každé větě se mluví se všemi možnými okrasami o demokracii. Parlamentarismu činí se na každém kroku nejkrásnější poklony, slibů jest celé množství. Ale pokusme se jednou z celého programového prohlášení vyloupnouti byť jen jediné konkrétní slovo, byť jen jediné určité a podrobně opsané vyznání, byť jen jedinou přesně formulovanou myšlenku, byť jen jediný přesně opsaný programový slib. Nic než obecná rčení, v nejlepším případě narážky, nanejvýš poukazy na jednostranné sliby, nic než kejklířství se slovy, než potácení se sem a tam, ale proboha jen žádné přiznání barvy, neboť ústupek v jednu stranu musel by přirozeně ihned způsobiti válku s druhou stranou.

Vládní prohlášení začíná slavnostním přiznáním k programovému prohlášení ze dne 18. prosince 1925. V úzkostném potu prodírá se člověk tímto programem obsahujícím dvacet tištěných sloupců. Ale hned potom přichází druhé nadělení, neboť Švehla přejímá v programovém prohlášení ze dne 18. prosince 1925 zároveň směrnice, závazky a sliby všech předcházejících československých vlád, a tak se automaticky rozvíjejí před našima očima celé dějiny československé politiky a československých vlád od založení československého státu až do dnešního dne a s nimi veškerá programová prohlášení všech československých vlád od Kramáře až do Švehly a s tím ovšem veškerá v této sněmovně pronesená vládní prohlášení. Přiznávám zcela upřímně, že jsem všech těchto vládních prohlášení před schůzí nečetl, ale doufám určitě, že je četli aspoň páni ministři Spina a Mayr-Harting, že si tito pánové tato prohlášení aspoň připomenuli, než dali svůj souhlas k novému programovému prohlášení a tím k jeho starým podstatným součástem. Při tom nepřehlížím zcela nepatrné podrobnosti, že němečtí ministři Spina a Mayr-Harting musili spolu převzíti programové prohlášení ze dne 18. prosince 1925 a implicite všechna předcházející programová prohlášení a zařaditi je do svého vlastního programu, ačkoliv proti všem těmto programovým prohlášením kdysi vášnivě bojovali a proti všem těmto programovým prohlášením hlasovali. Takové jsou vrtochy světových dějin, z nichž, když se jednou vynoří z propadliště, stává se přímo enfant terrible. Proč to všechno uvádíme? Poněvadž si nedovedeme představiti, že němečtí ministři skutečně docela vážně souhlasili s tím vším, co jest obsaženo v dřívějších programových prohlášeních, tak zvláště s "rozvojem kolonisace na zabrané půdě", proti němuž tak vášnivě bojovali, tak "s pozemkovou reformou na zemědělské lesní půdě", proti níž silně útočili, tak se "soustavným prováděním akce k sestátnění zabraných lesů", jež učinili předmětem stížnosti podané Svazu Národů, tak s provedením "programu vytýčeného předcházející vládou v oboru školství", tak s "prohloubením branné schopnosti národa předběžnou vojenskou výchovou". Bude věcí německých ministrů objasniti, zdali všechny tyto body jsou skutečně podstatnými částmi vládního programu, na němž se dohodly koaliční strany, nebo zdali, jak nadhazují "Národní listy" a s díky potvrzují, tajně mají býti vloženy do vládního prohlášení a dodatečně vykládány.

A týmž duchem, jako právě tato část programového prohlášení, jsou prodchnuty také všechny jiné jeho části. Zcela klidně můžeme pominouti odstavec, který přímo překypuje demokratickým přiznáním a ujišťováním. Neboť minulost Švehlovy soustavy nás učí, jak dlužno v budoucnosti posuzovati taková ujištění. Ještě nejsou zapomenuty všechny umělecké kousky starého režimu, zákon na ochranu republiky, zákon proti teroru, novela k tiskovému zákonu, volební novela, jazykové nařízení, ještě nejsou zapomenuty metody, podle nichž se oposice přiváděla k rozumu, násilím se přiváděla k zoufalství, opovržlivě se s ní nakládalo, byla pomíjena a nedbalo se jí, ještě nejsou zapomenuty metody, podle nichž se tvořila vláda, a v rozhodujících chvílích se parlament úplně vyřazoval. Jak tu lze bráti vážně slovo programového prohlášení o hotovosti ke společné práci s oposicí, o ochotě, s níž se bude dbáti podnětů a kritik oposice, zvláště když se vidí, že se v téže chvíli již zase útočí na oposici a má se jí, jak se to má nyní státi na příklad v senátě, uloupiti dokonce dosud přiznané skrovné zastoupení v předsednictvu parlamentu. Aby se mohlo důvěřovati politickým slibům nového režimu, systému Švehlova, k tomu patří víra, kterou lze přenášeti hory. A kdyby mělo býti jinak, pak se budou musiti nynější držitelé moci v koalici, páni Švehla a Šrámek, páni Nosek a Hodža naučiti důkladně něčemu jinému a pak učiní dobře, když použijí zkušeností, jež učiniti měli příležitost jejich ministerští kolegové Spina a Mayr-Harting v minulých letech oposice.

Nyní bych se obrátil k oné části vládního prohlášení, jež se zabývá otázkou soužití národů obývajících tuto zemi a velice neurčitě mluví o řešení otázky "spolupráce bez rozdílu národností", o "práci k harmonickému spolužití", o cestě k řešení "způsobu vyřizování a odklizování diferencí a sporů" atd. Jak vidíme, vystříhá se vládní prohlášení úmyslně, ba křečovitě každého jasného, každého výrazného slova, vyhýbá se zdaleka tomu jak, kde, kdy a co a přes tak četné poklony před ideou národního míru nečiní ani jediné narážky, jak by bylo lze učiniti přítrž nynějšímu nesnesitelnému stavu a znovu napraviti škodu způsobenou menšinám. Jest sice správné, že vládní prohlášení v tomto směru, srovnává-li se s mlčenlivostí dřívějších vládních prohlášení, a pro toho, jenž se spokojí pouhými poklonami před holou skutečností života, jest pokrokem a úspěchem. Kdo však jest zvyklý posuzovati vládu podle jejích činů, kdo zná dějiny těžkého porušení slova spáchaného vůči menšinám právě za vlády Švehlovy, komu ještě zní v uších někdejší prohlášení ministra Noska, že československé vlády nejsou vázány danými závaznými prohlášeními, ten dovede správně oceniti věcnou hodnotu ubohého, nejistého a neurčitého vládního prohlášení k tomuto bodu.

Předseda vlády k utvrzení své dobré vůle poukazuje na to, že Československo jest přímo klasickým příkladem úzkého styku různých kultur národních, že Němci a Češi žili na této půdě přes tisíc let, že i v budoucnosti zůstanou pohromadě a že dlužno pracovati k tomu, aby toto spolužití bylo trvalé. Tážeme se pana předsedy vlády, jak to přijde, že byl takto osvícen teprve 14. října 1926, že do té doby uplynulo tisíc let spolužití obou těchto národů. Tážeme se ho, jak mohl dosud přehlédnouti toto millenium a důsledky, které z toho vyplývají pro politiku. Po třetí ujímá se pan Švehla vedení státních záležitostí, po třetí ukládá se mu za úkol vytýčiti programové směrnice své vlády. Předseda vlády vždy bez povšimnutí přešel přes tento tisíciletý problém. Národní rohovnictví, které se v této zemi usadilo od vzniku tohoto státu a napáchalo tolik neštěstí na menšinách, nalezlo v něm nejhorlivějšího podporovatele. Ke všem napomenutím, jichž se mu dostalo, choval se po celá léta jako nedoslýchavý, ke všem rozkladům ukázal se naprosto nepřístupným. Byl nejkrutějším a nejnepovolnějším člověkem. Ve styku s menšinami nasadil si vždy v pravý čas kouzelnou čapku a nyní právě on vystupuje jako urovnavatel cesty k národnímu míru, jako průkopník dozorumění národů. Ve vší formě byl pan předseda vlády Švehla upozorněn dne 19. července 1919, při svém jmenování ministrem vnitra v ministerstvu Tusarově, ve vlastnoručním dopise zaslaném mu presidentem Masarykem - tedy před 7 lety - že "program národní menšiny musí býti rozřešen co nejdříve, a to z programové iniciativy vlády". Ani slovem neodpověděl na tento příkaz, jehož se mu dostalo, nehnul ani prstem, aby splnil přání presidentovo. Přešel prostě jako i jiní přes "tisícileté kultury" menšinových národů a nyní mu máme věřiti, že vytvoří podmínky pro zdárné spolužití národů.

Při tom se vládní prohlášení dopouští přímo padělání dějin, tvrdí-li se v něm, že desítileté rakouské pokusy o vyrovnání nevedly k cíli jen proto, že byly řízeny "činiteli zevními", kteří našich československých poměrů, tedy poměrů v sudetských zemích, neznali. Naopak jest pravdou, že vyjednávání, i když se dočasně děla pod patronancí rakouské vlády, ve skutečnosti byla však řízena vždy jen německými a českými vůdci české, moravské a slezské politiky, Riegrem, Heroldem a Kaizlem, Pacákem a Kramářem na jedné straně, Schmeykalem, Pacherem, Pradem, Funkem a Urbanem na straně druhé a že nevedla k cíli proto, že z vyjednávání byli úplně vyloučeni pracující lidé obou národností, že je vedla na obou stranách buržoasie a na obou stranách feudální šlechta, která nemyslila na nic jiného, než na hospodářský prospěch vlastní třídy, usilovala jen o měšťácko-národní požadavky a chtěla, aby dělnická třída byla vyloučena z moci, aby kořist byla rozdělena mezi měšťáctvem. 80 let trvá již boj národů o vyrovnání. Tato osmdesátiletá válka byla by již dávno skončena, kdyby v obou táborech, jak na německé, tak na české straně, nebyli stejní lidé, kteří z této války žili a uzavření míru překáželi. Dne 2. března 1849 byl již v ústavním výboru kroměřížského sněmu vypracován návrh zákona o dorozumění obou národních kmenů. Dne 13. března 1849 měl býti tento návrh zákona přijat. Avšak rozehnáním kroměřížského sněmu bylo zmařeno dovršení započatého díla. Až do posledních podrobností byla tam učiněna opatření o všech zárukách, které by byly umožnily bez třenic spolužití národů. Němečtí měšťáci, kteří se pak dostali k moci a po desítiletí měli v rukou moc, mohli jen sáhnouti po vypracovaném díle a provésti je. Roku 1871 usnesl se český zemský sněm na národnostním zákoně, tak zvaných fundamentálkách, které zaručovaly oběma národům zajištěný nárok na ochranu národnosti a péči o ni, prováděly národní rozhraničení okresů, jak pro užívání jazyka tak také pro volby, oběma národnostem poskytovaly k zajištění jejich nároků kuriální votum. K uskutečnění fundamentálek však nedošlo, poněvadž se dodatečně vyskytly formální pochybnosti ústavně-právní, jež uplatnili Němci. Vždy to byla německá nebo česká buržoasie, která v poslední chvíli ze zcela sobeckých důvodů zmařila uzavření míru. A kdyby to dnes šlo podle přání a vůle nynějších kapitalistických držitelů moci v tomto státě, opakovala by se hra znovu. My však odmítáme tuto metodu. Dorozumění mohou provésti jen národy mezi sebou a nikoliv buržoasie mezi sebou. K takovémuto dorozumění národů mezi sebou poskytneme všechny své síly, urovnáme cesty. Nyní, poněvadž, jak doufáme, prohlášení, že oba národy jsou "spolu již vyrovnány", zmizí asi ze slovníku československé politiky, chceme se všemožně vynasnažiti, abychom pod vedením dělnické třídy uskutečnili dorozumění národů, a to nikoliv pouze se zorného úhlu majetkových zájmů, nýbrž, nebažíce po zvláštních výhodách a nových privilegiích a vedeni myšlenkou, dorozuměním národů dospěti k sociální společné práci a tím k uskutečnění socialismu.

A nyní, slavná sněmovno, přicházím k nejslabší části vládního prohlášení. S velkým napětím očekávala dělnická třída den, kdy bude učiněno vládní prohlášení, neboť právě v poslední době dostavila se hospodářská krise se vší prudkostí a bylo ji možno mezi dělnictvem pociťovati každodenně a neustále mocněji a stoupla až k nesnesitelnosti. Celá průmyslová odvětví jsou zničena, veliké průmyslové závody úplně stojí nebo jsou z části vyhaslé, při čemž nezůstal uchráněn ani jediný obor. Nejhůře byl postižen textilní průmysl, průmysl uhelný, sklářský, strojnický a papírnický, avšak i jiná průmyslová odvětví byla zachvácena a těžce postižena. Přirozeným následkem jest hromadné propouštění dělnictva, částečná nezaměstnanost a následek toho strašlivá nouze dělnických rodin postižených nezaměstnaností a krisí. A to vše v době vzrůstajícího zhoršení zdravotních poměrů pracujícího obyvatelstva a především strašlivého stoupání úmrtnosti dětí. Ve statistice, provedené v ústeckém okresu, bylo zjištěno, pokud jde o úmrtnost kojenců v posledních třech letech, 13 až 19% úmrtí. Tuberkulosa rozmáhá se stále více, počet úmrtí na tuberkulosu činil roku 1924 26.773 a stoupl roku 1925 na 27.619. Každý osmý člověk umírá v této zemi na tuberkulosu. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Počet vyhnání plodu, k němuž dochází většinou z nouze a bídy, vzrůstá strašlivě. Ještě roku 1920 činil počet vyhnání plodu 253, roku 1921 490, 1922 800, 1923 970 a roku 1924 1094, tedy z 253 stoupl v šesti letech na 1094. Počet vystěhovalců vzrůstá každého měsíce, průměrně činí 2000. Tolik lidí musí opustiti vlast, domov, rodnou hroudu, ostrov blažených, aby mohli uživiti svou rodinu. Tento stav zhoršuje se od nějaké doby prudkou drahotou, která čím dále více vzrůstá. Ani dříve nestačily skrovné mzdy dělnictva k úhradě holých životních potřeb. Nyní vzrůstající ceny živobytí naprosto znemožňují uhraditi náklad, byť jen na holý život. Co chcete také počíti i s průměrnou mzdou horníka 186 Kč, co se má dříve koupiti za mzdu výpomocného dělníka v kovodělném průmyslu 141 Kč a jak má provésti částečně zaměstnaný dělník, jehož týdenní mzda činí jen zlomek takovéto mzdy, ten umělecký kousek, totiž vyživiti několikačlennou rodinu? Vedle toho máme nyní ještě také nové další zdražen potravin, způsobené celní politikou koaličních stran, lichvářstvím s agrárními výrobky, moukou a brambory, loupežnou výpravou cukerních průmyslníků, takže život proletariátu stane se nesnesitelným. Slavná sněmovno! Za takovéto situace schází se parlament, za takovéhoto stavu dochází ke změně vlády, v této chvíli ujímá se pan předseda vlády slova.

A jeho odpověď, jak jsme již na počátku vyložili, byla krátká, stručná a pobuřující. V 55 slovech konstatuje, že hospodářská krise zde je, že jest mezinárodního rázu a že vyžaduje, "nejobezřetnějšího studia a zákroku": tedy nyní, po mnoha měsících nesmírně těžké nouze, chce vláda zahájiti studia, aby teprve po tom mohla zasáhnouti. To jest vše, co má vláda říci ke krisi a hromadné nezaměstnanosti, co má říci ke zdražení potravin a k hromadnému ochuzení. To jest vše, co zbývá pánům Švehlovi a Šrámkovi, Spinovi a Mayr-Hartingovi pro pracující lid. Z nejchudších proletářských chýší doléhá křik o pomoc, ze set hromadných projevů zaznívá volání o pomoc, vedoucí hospodářské a odborové korporace podávají vládě dobře formulované návrhy, jak by se dalo věci čeliti. Vláda toho všeho prostě vůbec nedbá. Vskutku pádnějším způsobem nemohl by se jistě projeviti kapitalistický protisociální ráz této vlády, která nemá nejmenšího porozumění pro skutečný stav dělnictva a která se cítí výhradně exponentem kapitálu průmyslového a agrárního, především však finančního, a jako nástroj těchto skupin věnuje této své funkci veškeré své síly. Jak docela jinak postupuje v téže situaci vláda socialistická. Také Dánsko bylo postiženo těžkou hospodářskou krisí, která nesmírně rozmnožila počet nezaměstnaných. Dánská socialistická vláda svolala prostě dělnické a zaměstnavatelské svazy k poradám a utvořila z nich stálé poradní orgány vlády pro všechny otázky související s nouzí. Podala sněmovně množství vládních návrhů, jimiž se obcím, které provádějí nouzové stavby, soukromým podnikům postiženým krisí, které by byly musily zavříti závody, za určitých záruk povolují příspěvky z fondu pro nezaměstnané, zápůjčky na provádění investičních staveb a subvence na opatření levného materiálu, vláda, která odmítla žádost průmyslníků o zvýšení cel a poskytla za to podnikům peníze na produktivní péči o nezaměstnané. Tak chápe své úkoly a své poslání v hospodářské nouzi, která na ni naléhá, vláda socialistická, kdežto kapitalistická vláda teprve po dlouhé době začíná se studiem, aby potom podle toho - neznámo kdy, jak a kde - "mohla zakročiti". Křiklavý rozdíl jest zde na bílední. Naším úkolem jest ukázati dělnictvu na tento rozdíl a probuditi je v boj pro kapitalistickému systému.

Největší pobouření však působí, že vláda, které nemohly zůstati utajeny tyto události v hospodářském životě, provozuje prostě pštrosí politiku, schovává hlavu do písku a jiným chce namluviti, že situace není vlastně tak špatná, že socialisté věc silně zveličují. Tak to aspoň líčí pan ministr financí dr Engliš, jehož kapitalisticky orientovaný výklad dovoluje nám plně nahlédnouti do protisocialistických úmyslů této vlády. K tomuto výkladu se ještě vrátíme podrobněji při rozpočtové rozpravě. Jest nesmírně smutné, že se právě z pana ministra financí dr Engliše, který jako učitel a měšťácký národohospodář měl dobré jméno, tak rychle vyvinul exponent vyloženě reakční, kapitalistické politiky. Ve svém výkladu popírá katastrofální ráz krise, snaží se stav československé hospodářské situace okrášliti srovnáním s jinými zeměmi a na konec se domnívá, že krise překročila již kulminační bod a že se nemusíme již pro rok 1927 obávati zhoršení. Své tvrzení opírá o celou spoustu momentů, velkou měrou však také o čísla nezaměstnaných, jež uvedl pan ministr dr Peroutka v řeči, kterou pronesl v národně-demokratické straně. Jak se zdá, současně však přehlíží počet nezaměstnaných, uveřejněný Státním statistickým úřadem v rubrice "zprostředkování práce". Tak na příklad proti číslicím, jež uveřejnilo ministerstvo sociální péče za duben a srpen, 66.000 a 76.000, stojí číslice zjištěné Státním úřadem statistickým ke kapitole "zprostředkování práce" a to 142.392 a 198.500. Pan ministr financí, jak se zdá, přehlíží, že ministerstvo sociální péče počítá jen případy, kdy se poskytuje podpora, nepřihlíželo však k případům, kdy nezaměstnaní již nároku pozbyli, že nejsou zahrnuti částečně zaměstnaní dělníci, pracující dokonce občas jen v 36ti hodinových až 12ti hodinových směnách, takže ministerstvo sociální péče nemůže zachytiti velmi velkou část nezaměstnaných. A tak tedy číslice uváděné ministerstvem sociální péče nehodí se ani pro porovnání, ani za základ pro posouzení rozsahu nezaměstnanosti. Proto není také správné, činí-li pan ministr financí porovnání s poměry sousedních zemí, poněvadž srovnávací čísla v každé této zemi jsou vypočítána na zcela jiném podkladě a nemohou tedy poskytnouti spolehlivého obrazu. Při tom pan ministr financí přehlíží ještě skutečnost, jejíž potvrzení si může opatřiti z řeči pana ministra obchodu dr Peroutky, že nezaměstnanosti v Rakousku, Německu a Polsku již začíná ubývati, kdežto u nás stále ještě stoupá. Dochází-li pan ministr financí k výsledku, že krise v roce 1923 byla horší a že nynější krise překročila již vrcholný bod, odporuje to přímo tvrzením vážných národohospodářů, kteří označují krisi v roce 1923 za horší, avšak přechodnou, kdežto krisi v roce 1926 za mírnější, avšak trvalého rázu. Že vrcholný bod nebyl dosud překročen, vysvítá z celé spousty skutečností, jež nelze vyvrátiti. Počítá-li na příklad pan ministr financí dr Engliš, že nejvyšší stav nezaměstnanosti v textilním průmyslu činil 24.000, přehlíží, že zatím bylo uveřejněno druhé číslo, jímž se zjišťuje počet nezaměstnaných 35.997, takže od té doby nezaměstnanost v textilním průmyslu, počítáme-li podle číslic, které on uvedl, stoupla o další třetinu. Jestliže pan ministr financí dr Engliš konstatuje, že v železářském a kovodělném průmyslu nezaměstnanost se zmenšila, odborové organisace kovodělníků oznamují, že propuštěných dělníků stále více přibývá, že zvláště v průmyslu vyrábějícím železniční vozy bylo v posledních dnech propuštěno velmi značné množství dělnictva, tak v České Lípě, ve Studénce a v Novém Jičíně, že se i v elektrárnách pracuje při omezeném počtu směn, že se ve většině strojíren, které jsou závislé na hornictví, textilních výrobcích a sklu, pracuje jen částečně, že průmysl smaltovaného zboží úplně odpočívá, že válcovny plechu, které pracují pro vývoz, snížily počet dělnictva o dalších 20%. Podobně jest tomu také v jiných oborech, při čemž chceme jen konstatovati, že se tvrzení pana ministra financí, že se poměry v uhelném průmyslu v poslední době zlepšily, že se ve většině případů pracuje po celý týden a že se stav osazenstev v posledních týdnech nezměnil, ukazuje jako naprosto neodpovídající pravdě, neboť i zde se poměry znatelně zhoršují a zhoršení nabude přímo katastrofálních rozměrů, nezlepší-li situaci cukerní kampaň a jestliže anglická hornická stávka, ačkoliv si jí dělnictvo naprosto nepřeje, nebude míti vliv na vývoz. Přes to přese všechno zůstává však hroznou skutečností, že se osazenstva proti roku 1921 zmenšila v severo-západním hnědouhelném revíru v Čechách o 18.365, v kamenouhelných dolech o 22.740, dohromady o 41.105 lidí, což při celkovém stavu 132.121 lidí roku 1921 a při stavu osazenstva v roce 1926 91.000 činí zmenšení o 33%.

Strašlivé pak jest, konstatuje-li pan ministr financí, že podle indexu velkoobchodních čísel činí vzrůst drahoty jen asi 1% a podle indexu čísel v maloobchodu jen 3% a že tedy nelze mluviti o "žádné velké drahotní vlně". Tuto věc konstatuje pan ministr financí ve chvíli, kdy ceny nejdůležitějších potravin neslýchaně stouply, cena mouky byla vyhnána do výše, cena brambor se přímo zdvojnásobila a cukr byl neslýchaně zdražen a také pan ministr Peroutka musil připustiti ve své častěji zmíněné řeči příkrý vzestup cen. (Výkřiky na levici.) Předpoklad, z něhož vychází pan ministr financí dr Engliš, jest nesprávný. Od června do září stoupl index z 926 na 973, tedy o 47 bodů. V téže době se však výdělek dělnictva nezvýšil, nýbrž pro nepříznivý hospodářský stav spíše zmenšil. Ovšem, proti indexním číslicím z roku 1925 není vzestup příliš značný, avšak pan ministr, jak se zdá, přehlíží, že jak vysvítá z indexních čísel, ceny životních potřeb a požívatin stouply větší měrou než průmyslové výrobky potřebné k živobytí a že zvláště vzestup cen potravin, na které podle zjištění Státního statistického úřadu padlo  2/3 veškerého nákladu na domácnost a v srpnu činily 63.51% mzdy, z uvedeného již důvodu musí býti zcela zvláště pocítěn v proletářské domácnosti. Jako národohospodář porozumí pan ministr financí významu těchto zjištění a musí připustiti, že bereme-li za základ prostá indexní čísla, nemůže nám to poskytnouti jasný obraz drahotních poměrů a že za daného stavu věcí a podle těchto vysvětlení plným právem můžeme mluviti o zcela zvláštní drahotě a zcela zvláštní bídě obyvatelstva následkem této drahoty.

Ovšem takováto zjištění nehodí se do krámu vládě, která ve chvíli, kdy proletariát musí prožívati velmi těžké starosti, nezná jiných starostí, než aby kapitalistickým vrstvám - nepřímé dávky zůstávají při tom zachovány - dopomohla velikým snížením daní k ohromným ziskům a aby kapitalistické hospodářství konsolidovala na útraty dělnické třídy. Pokud se pak ve vládním prohlášení přiznává hospodářská krise, svádí se na mezinárodní příčiny a československá politika se zprošťuje viny. Ve skutečnosti však zkázu průmyslu této země způsobila naprosto zvrácená zahraniční, hospodářská, obchodní, celní a daňová politika, příčící se životním zájmům země a jejího obyvatelstva a nesmyslná dopravní a sazební politika ji ještě jen urychlila. Teprve nyní začínají to uznávati také vedoucí české vrstvy, ačkoliv po léta nedbaly našich výstrah, našich rozkladů, které jim byly činěny nejen oposicí, nýbrž i význačnými českými národohospodáři, kteří ihned, když byl zřízen tento stát, správně odhadli všechny hospodářské nutnosti a ukázali na spáchané chyby. Také my jsme to po léta vládě říkali a ukazovali jsme cestu, jak by se těžké škody, způsobené dosavadní politikou, mohly aspoň částečně opět napraviti. V četných memorandech ukázaly vládě instance naší strany a odborové organisace, kde by se mělo začíti, aby se zmírnil jednak strašlivý osud, jenž postihl dělnictvo nezaměstnaností, jednak, jak by bylo lze alespoň poněkud uvésti hospodářství do řádných kolejí, poskytnouti pracujícím lidem všech kategorií chléb a práci a učiniti přítrž lichvářskému zdražování potravin. Žádali jsme, aby byl sněmovně ihned podán návrh zákona o podpoře nezaměstnaných, aby z veřejných fondů byly poskytnuty peníze na produktivní péči o nezaměstnané, aby byla zrušena agrární cla, aby byla snížena cla průmyslová, aby byly odstraněny všechny předpisy, ztěžující dovoz a vývoz, aby byly umožněny obchodní styky s Ruskem jeho uznáním, aby byla učiněna celá spousta opatření, jež by uvedla opět do chodu vyhaslý hospodářský život, a veškerému obyvatelstvu po dlouhé době poskytla opět výživu. Vláda všech těchto požadavků prostě nedbala a chce studovati situaci. Známe-li tempo páně Švehlovo a Šrámkovo v takovýchto sociálních věcech, víme, čeho se může dělnictvo nadíti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP