Čtvrtek 14. října 1926

V důvodové zprávě na rok 1927 jsou též poprvé zpracovány státní příjmy, a to nejen podle kapitol, nýbrž podle hledisk věcných a národohospodářských. (Hluk. - Předseda zvoní.) Ukazuje se tu především, že podniky státní uhrazují 1/8 všech státních výdajů, podrobněji 12.25%. Uvážíme-li však, že mezi podniky je též tabáková režie a státní loterie, které samy vynesou 1.100 milionů Kč, a že všechny ostatní podniky přispívají jen asi 50 miliony Kč ve prospěch státní pokladny, a uvážíme-li dále, že tabákový monopol jest toliko formou spotřební daně, dospějeme k závěru, že jsou všechny ostatní státní podniky pro úhradu státní administrace skoro bezvýznamné. U železnic a pošt jest pohlcen čistý výnos investicemi, státní statky a lesy slibují výnos pouze 52 milionů (Výkřiky posl. inž. Nečase.), z čehož odpadá 16 milionů na investice, státní báně a hutě spotřebují celý výnos pro investiční účely a tak jest tedy odkázána státní správa na cla, poplatky a daně. Cla slibují miliardu, kolky a veškeré poplatky správní a právní skoro 1.600 milionů a zbytek, téměř 6 miliard, t. j. 60% všech výdajů zbývá na úhradu daňovou. Počítáme-li pak věcně tabákový monopol k daním, uhrazuje se skoro 7 miliard, t. j. 70% výdajů státní administrace daněmi.

Avšak daleko zajímavější závěry plynou z podrobnějšího rozboru daňového systému státního. Pomíjím stereotypní rozlišování daní přímých a nepřímých, nejen proto, že ani věda nemá obecně přijatého kriteria pro toto rozlišení, nýbrž hlavně proto, že nemá smyslu. Nechceme-li u příležitosti projednávání rozpočtu prováděti teoretických hříček, musíme navazovati rozbor finančního systému na hlediska národohospodářská. Při četných vědeckých sporech o daně přímé a nepřímé se navazuje toto rozlišení buď na metodu placení anebo na poměr k peněžnímu a reálnému důchodu. Z prvního hlediska jest naše rentová daň, počítaná obecně mezi přímé daně, dílem přímou a dílem nepřímou a s druhého hlediska jest činžovní daň, zařazovaná rovněž obecně mezi přímé daně, daní, která vyloženě zatěžuje důchod nájemníka. Bylo by konečně nutno pro zjištění poměru mezí t. zv. přímými a nepřímými daněmi shrnouti daňovou soustavu státní a daňovou soustavu autonomní, která je převážně budována na daních výnosových. Se stanoviska národohospodářského však jeví se nám podstatným jiný rozdíl, spočívající na první pohled také v metodice daňové, avšak zasahující samotný kořen hospodářství našeho státu. Náš stát je státem mimořádně exportním a jeho hospodářská prosperita závisí především na možnosti zahraniční soutěže a vývozu. I úkol měnový jest ve státě této národohospodářské konstrukce mnohem obtížnější, nežli ve státě s menším zahraničním obchodem a s menší platební bilancí. Slouží-li reserva měnová hlavně k vyrovnávání výchvěvů v mezinárodní platební bilanci, jest zřejmo, že potřebuje správa měny u nás větší reservy nežli jinde. Mohu konstatovati, že stav naší reservy jest skvělý a že se lepší. Koncem září 1925 činila reserva cedulové banky při oběhu 7.839 milionů 1.030 milionů v kovu a 702 milionů v devisách, úhrnem 1.732 miliony. Koncem září 1926 činila reserva při oběhu menším, totiž při oběhu 7.510 milionů, 1.029 milionů v kovu a 1.491 milionů v devisách, úhrnem 2.520 milionů, tedy už plnou třetinu oběhu. Mimo to kontrahovala finanční správa ve prospěch Národní banky, která zahájila prvním dubnem svou činnost, americký otevřený úvěr t. zv. Revolving Credit až do výše 20 milionů dolarů, který jí stojí k disposici pro každý případ k posilnění reservy. Po této stránce jest situace naší měny naprosto pevná, ba skvělá. Právě tato stabilita měnová vyžaduje však vedle reservy, aby jí byly přízpůsobeny zájmy finanční i hospodářské, vyžaduje tudíž rovnováhu finanční a rovnováhu hospodářskou. Než nic by nám nespomohla finanční rovnováha, kdyby byla vykoupena přespřílišným tlakem na výrobu, kdyby podlamovala soutěživost a tím ohrožovala naši platební bilanci. Máme tedy eminentní zájem na tom, abychom svým finančním systémem, jeho rozsahem a jeho metodou nepodlamovali této soutěživosti. Zřídil jsem při ministerstvu financí zvláštní stálou vědeckou komisi, jejímž úkolem jest zjišťovati zejména u vývozního průmyslu, jakou složku výrobního nákladu jednotky výrobku tvoří veřejné daně a různé veřejné příspěvky výrobu zatěžující. Jest tedy na snadě myšlenka rozlišiti naše státní daně podle tohoto hlediska, to jest na ty, které jsou přímým soutěžním činitelem s cizinou, a na ty, které nemají této povahy. První skupinu nazývám daněmi obchodovými. A počítám sem ony, které zatěžují produkt před jeho dokončením a jsou proto trvalou složkou výrobního nákladu a soutěžním činitelem, a to i při vývozu do ciziny. Daně spotřební, které zatěžují produkt hotový, odpadají na hranici při vývozu a naskakují při dovozu a proto nejsou soutěžním činitelem s cizinou. Jinak daň z obratu, z dopravy, z uhlí, z vodní síly atd. Při tomto rozeskupení se ukazuje, že daň důchodová s výnosovými uhrazuje 33.52%, daně spotřební 29.41% a dané obchodové 37.08% daňového břemene Při tom počítáme jen s daněmi, kterými vládne stát, takže na př. oněch 40% daně z obratu, které připadají samosprávě, jsou mimo počet. Je tedy patrno, že v exportním státě, jakým jsme my, jest skupina daní, zatěžujících vývoz, ze všech nejmohutnější, čili jinými slovy, že státní finanční systém jest v rozporu s národohospodářskou konstrukcí státu. Tento finanční systém působí však ještě i v jiném směru škodlivě na rozvoj našeho vývozu. Vývozní stát nemůže býti trvale obklopen vysokou celní soustavou, která umožňuje, aby se ve vnitrozemí vytvořila vyšší soustava hospodářských čísel, cen, výnosů a důchodů, nežli odpovídá světové hladině cenové a kursu měny. Vývozní průmysl tkví pak svým výrobním nákladem ve vyšší soustavě hospodářských čísel, nežli podle které jest mu vyvážeti a prodávati. Generální vysoké clo zastavuje vývoz. Pokud pak se odpovídá clem na clo, potřebuje vývozní průmysl volné expanse, volných cest a široké oblasti působnosti. Představme si však na chvíli, že bychom u nás odstranili celní soustavu až na cla odpovídající spotřebním daním, a nemůžeme domysliti ani konců krise, jež by nastala, poněvadž by se do krise dostala celá výroba pracující pro domácí spotřebu. Zemědělské clo, jehož účelem jest znovu zjednati správnou relaci směnnou mezi zemědělskými a průmyslovými produkty, posilňuje vnitřní kupní sílu doma a zmírňuje průmyslovou krisi. Dokud nebudou odčiněny z největší části obchodové daně v hořejším smyslu, nelze bez největších škod a nejtěžší krise pro hospodářství i finance odčiniti dnešního celního systému, ovšem ke škodě vývozního průmyslu, a tak se ukazuje jako nejpalčivější úkol finanční správy přebudovati finanční systém a odčiniti z největší části obchodové daně. Právě existence těchto daní a jejich rozsah jest dokladem pro přetíženost státního rozpočtu, poněvadž by mohly rychleji odpadnouti, kdyby bylo možno podstatně dále zrestringovati státní rozpočet. (Hluk. - Předseda zvoní.)

Na miliardové snížení státního rozpočtu rázem není pomyšlení. Jen s největší námahou a potlačením často produktivních výdajů bylo možno vtěsnati náklady státní administrace do čísla 9.700 milionů Kč. Není-li možno rázem zrestringovati, dlužno na každý způsob zabrániti každému dalšímu rozpětí rozpočtu. Až budou uhrazeny učitelské platy, o nichž jsem dříve mluvil, dospějeme k pevnému bodu, od kterého žádným způsobem se nesmí jíti nahoru, nýbrž pouze dolů. Při každém novém sebedůležitějším úkolu se musí úhradově uvažovati ne o novém příjmu pro úhradu, nýbrž o úhradě úsporou v úkolech příbuzných, méně důležitých. Zastavíme-li další rozpínání veřejných rozpočtů, stanou se postupně méně tíživými, poněvadž hospodářství pokračuje. Pokrok hospodářství se projeví v samočinném vzestupu všech státních příjmů, což umožní odčiňovati obchodové daně a přesunovati finanční systém. První tesí, která musí jako zákon ovládati naši finanční politiku do budoucna, jest tedy stabilisace výdajů. Za tímto cílem se nese celá nová konstrukce rozpočtová, především konstrukce ve financování podniků, která v nich zaručuje do budoucna pokrok k lepšímu a vylučuje nebezpečí pro finanční správu a poplatníky. Takovou stabilisaci přináší i platový systém, který sice znamená pro počátek značný vyšší náklad, avšak do budoucna ekonomii práce a úsporu. Stejný cíl byl sledován limitováním výdajů na administrativní stavby, kterýžto limit může býti po vybudování nejnaléhavějších staveb ještě dále snížen. Vůbec se dá na tisícerých místech státní správy šetřiti po haléřích, tisících i milionech, ale arci nesmí býti šetření považováno pouze za úkol ministerstva financí. Každý státní zaměstnanec, který šetří světlem a uhlím, ale zvláště každý státní zaměstnanec, který zvýší svou výkonnost, spolupůsobí na tomto díle. I finanční zákon pro příští rok nese pečeť této zvýšené odpovědnosti a úspornosti. Obejde-li se stát bez nových dluhů, zmenšuje staré dluhy ročně o 600 milionů a úrokovou službu o 50 milionů, což činí za 10 let půl miliardy. Mimořádné poválečné úkoly, jako péče o invalidy, budou povlovně opadávati a tak obsahuje v sobě hospodářství státní řadu prvků umožňujících povlovný jeho pokles. Jsou však zde ještě i jiné metody, kterými lze odčiniti některé obchodové daně, zvláště daň z obratu. Míním totiž jich rigorosní vybírání. Kdyby každý platil poctivě daň z obratu, mohli bychom rázem, myslím, bez újmy výnosu, snížiti její sazbu na polovici. Defraudace nepoctivých poplatníků zvyšuje daňovou sazbu poctivým a působí jako nekalá soutěž a proto budu v zájmu poctivých poplatníků a v zájmu brzkého snížení daně z obratu přísně čeliti této nekalé soutěži a daňové defraudaci. Doufám stejně, že i po berní reformě nebude míti snížení sazeb v zápětí podstatného úbytku v dotyčných daních, ale arci předpokládá to zostřený pořádek v administraci. Počítali jsme shora, že činí národní důchod asi 60 miliard, možná, že činí méně, avšak důchod přiznaný ke zdanění při dani z příjmů činí pouze 10 miliard, t. j. 100%ním zdaněním tohoto důchodu bychom teprve uhradili státní administraci. Zrušení exportní daně z uhlí, které osvěžilo export uhlí, jest příkladem a contrario vlivu našich obchodových daní na vývoz. To platí ostatně s obměnou o daních všech. Daňové přetížení, nevčasnost vybírání daní, stálé proměny konjunktury, zvláště důsledkem poklesu a vzestupu měny, zákonné individuální úlevy daňové atd. velice podlomily berní morálku. Až bude depurační akce skončena a vyřízeny nedoměrky daňové, až bude uzákoněna berní reforma se sníženými sazbami, musí přestati všechny výmluvy a stížnosti a začneme se vší přísností přidržovati občany k berní morálce. Arci i v administraci nastanou podstatné přesuny a reformy, aby se neopakovaly zjevy, jež se, doufám, ojediněle v Praze vyskytly. Na všech místech třeba prostě zvýšiti odpovědnost ke státu.

Rozpočet na rok 1927 byl sdělán za předpokladů, že nebudou hospodářské poměry horší, nežli jsou letos. Rok 1926 není po stránce hospodářské rokem zvláště příznivým. Situace naší výroby průmyslové se během jarních a letních měsíců zhoršila hlavně vlivem hospodářské krise evropské. Zhoršení se projevilo v prvé řadě poklesem našeho vývozu, zvláště v oboru sklářském, bavlnářském, vlnařském a textilním vůbec, v oboru průmyslu papírnického a ve vývozu uhlí. Vedle skutečného poklesu vývozu působil i pokles cen některých důležitých vývozních artiklů na světovém trhu, na př. rafinovaného cukru, jehož bylo vyvezeno v roce 1925 v prvním pololetí 4,574.000 q za 1.380,000.000 Kč a ve stejném období letošního roku bylo vyvezeno více, totiž 5,150.000 q, ale za cenu menší, za 1.228,000.000 Kč. Tím se zmenšilo i aktivum naší obchodní bilance oproti loňskému roku za prvních 6 měsíců o 1/2 miliardy. V červenci a srpnu se bilance obchodní opět zlepšila zvýšením vývozu a zmenšením dovozu, takže naše aktivum za prvních 8 měsíců činí 1.009 milionů. Druhým hlavním symptomem letošní krise jest zvýšená nezaměstnanost. Největší číslo nezaměstnanosti jest vykázáno v průmyslu textilním, sklářském a v průmyslu kovodělném. V dubnu bylo nezaměstnaných 64.000 (rok před tím 48.000), v květnu 68.000 (rok před tím 44.000), v červnu 69.000 (rok před tím 40.000 ), v červenci 71.000 (rok před tím 42.000), pro srpen se odhaduje počet nezaměstnaných asi na 76.000. Dalších zpráv ministerstvo sociální péče nemá ještě k disposici. Přes to nelze naprosto mluviti o nějakém náhlém obratu hospodářském, tím méně o nějaké katastrofální krisi. 76.000 nezaměstnaných jest 2.1% celkového počtu zaměstnanců, jichž jest 3,364.561. (Výkřiky komunistických poslanců.) V průmyslu a živnostech bylo v červenci nezaměstnáno 60.091 osob, to jest 3.2% celkového počtu zaměstnaných, jichž jest 1,865.664. V roku 1923 bylo u nás přes 440.000 nezaměstnaných. Stav naší nezaměstnanosti jest podstatné menší nežli v našem sousedství, jako v Rakousku a Polsku, a nežli ve velikých státech, jako Anglii a Americe. Krise textilního průmyslu, která byla největší a kde bylo v červenci nezaměstnaných 24.000, to jest 9.4% celkového počtu zaměstnanců, vysvětluje se hlavně zdrželivostí obchodu v nákupu i opatrností výroby za poklesu cen surovin, to jest bavlny (Výkřiky posl. Zápotockého. - Předseda zvoní.), jednak ztížením vývozu do starých odbytišť důsledkem celní ochrany. Některé textilní obory na př. pletařský a stávkařský pracují plně. Poněvadž cena surovin na světovém trhu překročila minimální bod, oživuje u nás rychle textilní průmysl a krise opadává. Průmysl sklářský využívá jen poloviny své výrobní kapacity, pracuje v něm toho času asi 32.000 dělníků a počet nezaměstnaných jest vykázán v srpnu číslem 2.400. V průmyslu kovodělném a strojnickém se počet nezaměstnaných přes celkovou depresi poněkud snížil z 8.500 na 7.700 osob, namnoze však odpadla práce přes čas. V průmyslu železářském v poslední době činnost oživuje. V průmyslu kovodělném jsou poměry v různých závodech individuálně odlišné. Zaměstnanost v oboru uhelném se v posledním měsíci zlepšila, takže se ve většině případů pracuje celý týden, stav osazenectva zůstává poslední dobou nezměněn. Příznivé momenty pro obchodní bilanci příštích měsíců spočívají ve vývoze zemědělském a ve vývoze průmyslu vybudovaného na zemědělském základě, průmyslu uhelném a jiném. Jednání o naše obchodní smlouvy má za ústupky v celní ochraně na domácím trhu udržeti a zajistiti náš vývoz. Současně jsou v proudu jednání o celní smlouvy s Maďarskem, Německem, Švýcarskem, Rakouskem a Finskem. Zdá se, že krise překročila svůj kulminační bod a že se není co obávati, že by rok 1927 byl nepříznivější, nežli byl rok letošní. Zvýšená ochrana zemědělství posílí mimo to vnitroprůmysl, vnitřní kupní sílu doma. (Výkřiky posl. Zápotockého a Kreibicha. - Předseda zvoní.)

Potřebujeme stále a přesně sledovati stav naší zaměstnanosti a celé hospodářské konjunktury, která jest předmětem vládní péče. Ministerstvo obchodu zahájilo a koná s jednotlivými obory výroby postiženými nezaměstnaností ankety, aby se zjistilo, do jaké míry běží o vlnu krise světové, do jaké míry o příčiny vnitřní a do jaké míry o příčiny odstranitelné státní péčí. Vědecké oddělení Národní banky zřídí v nejbližší době vědeckou metodou sledování naší hospodářské konjunktury podle všech symptomů pro stav výroby a zaměstnanosti charakteristických. Pokud běží o vnitřní příčiny znesnadněné soutěže, opětují se stížnosti na daně, na dopravné a na úrok. Vyložil jsem dříve podrobně, že stížnosti tyto jsou oprávněny, ale že jim na ten čas z důvodů rozpočtových nelze vyhověti, a že jest nejpalčivějším úkolem finanční správy, aby se tak postupně stalo.

Zvláštního rozboru vyžaduje však problém úrokový. Vysoký úrok debetní, vysoký úrok ze vkladů při úplně bezpečném uložení a poměrné velké rozpětí mezi aktivním a pasivním úrokem peněžních ústavů jsou symptomem stále ještě ne zcela zdravých poměrů na našem peněžním trhu. Národní banka zamýšlí v nejbližší době uspořádati poradu všech činitelů zúčastněných na peněžním trhu o této otázce a o cestách směřujících k upravení úroků, jakož i o problému obchodní směnky. Nechci předbíhati těmto poradám a jejich výsledkům, avšak jest na snadě několik myšlenek s tou otázkou souvisících. Jisto jest, že vysoký úrok jest pro naši výrobu a pro průmysl stejným, ba v jednotlivých případech těžším břemenem nežli daně samotné. Tíživost úvěru a úroku stala se po deflaci pro výrobu mnohem větší, poněvadž neztenčený úrok a úvěr jest honorovati při sníženém číslu cen a obratu. Po deflaci nestačily namnoze zásoby ke krytí úvěru, který zasáhl investice. Oběžný úvěr se stal úvěrem stálým, čímž trpí mobilita peněžních ústavů. Hypotekární průmyslový úvěr levnější není dostatečné organisován. Krise, která po deflaci zasáhla peněžnictví, způsobila, že jest zde snaha amortisovati ztráty z rozpětí mezi aktivním a pasivním úrokem. Jiné ústavy, které udržují vysokou mobilitu, při níž ztrácejí úrok, hojí se z tohoto pramene. Distribuce peněz jest velmi nerovnoměrná. Režie peněžních ústavů zvláště bank rostla s cenovým indexem, avšak obraty nešly po případě stejným tempem, takže se stala režie poměrně tíživější. Roztříštění bankovnictví o sobě zdražuje celkovou režii. V minulé době odčerpával stát z peněžního trhu přespříliš veliké částky a působil nedostatek kapitálu pro soukromé podnikání. Mezi peněžními ústavy různých kategorií panuje nezdravá soutěž o vklady, aby zvýšená obchodní činnost pomohla unésti režii či amortisovati ztráty. Výše úroků jest proto od počátku předmětem pozornosti i péče finanční správy. Už tím, že finanční správa neodčerpává úvěrem z peněžního trhu ničeho, napomáhá negativně jeho likviditě, a také konsolidační půjčka byla jen transakcí ke konsolidaci dluhu a všechny hotovosti z této půjčky získané byly peněžnímu trhu vráceny při proplácení pokladničních poukázek. Všeobecnou sanací peněžních ústavů podle zákona z roku 1924 byl vytvořen předpoklad k trvalému ozdravení našeho peněžnictví, na němž se dále pracuje. Můžeme s bezpečností říci, že v průběhu roku 1927 bude provedena radikální konsolidace v našem bankovnictví, která přispěje velmi podstatně ke snížení režie. Akce toho druhu není možno prováděti násilné a potřebují pečlivé úvahy a přípravy. V berní reformě je pamatováno, aby koncentrace podniků, zaručující vyšší ekonomii, nebyla znemožňována finančními zákroky. Jednou z vad bankovní režie jest, že banky platí za své zaměstnance daně a veřejné příspěvky. Vadou jest, že si nikdo není vědom této součástky svého platu, a jen tato položka vyžaduje asi 8% bankovní režie. Po berní reformě má každý občan a tudíž i každý úředník, zřízenec i dělník nésti své daně, a býti si jich plně vědom. Není to nesociální zákrok, stojí-li proti interesu několika tisíců zaměstnanců miliony dělníků, jimž se lépe zabezpečí zaměstnanost snížením úroku. Možná, že i soustava platů státních zaměstnanců, vybudována na principu zásluhy a potlačení principu spotřeby, bude i zde vzorem. Jednáním mezi peněžními ústavy různých kategorií třeba docíliti žádoucího odstupu při úroku ze vkladu. (Hluk. Výkřiky komunistických poslanců.) S tím souvisí otázka kursu státních papírů. Je pravda, že se od minulého roku podařilo částečně snížiti debetní úrok vůbec, a doufám, že v nejbližších dnech dosáhneme snížení dalšího. (Výborně!) Tendence státních papírů na burse je trvale pevná. Střední kurs v říjnu 1925 a střední kurs v říjnu 1926 jest dán u jednotlivých státních papírů takto: premiová půjčka 86.75, 93.60, investiční dopravní 84.05, 87.95, investiční z roku 1923 83.75, 84.90, 6%ní moučná 78.05, 81.40, konversní z roku 1923 83.45, 87.50, IV. státní 6%ní 74.15, 78.75, 5 1/2%ní IV. státní 64.15, 72.05, 5%ní IV. státní 53.50, 58.65, 3 1/2%ní IV. státní 41.65, 46.70. Státní papíry mají tendenci stále pevnou. Avšak ani tento stav nemůže býti konečným, uvážíme-li, že peníze uložené ve státních papírech nesou stále ještě více než 7%. Reflex toho se projevuje i v papírech dividendových. Státní papíry potřebují především dokonalé likvidity a musí zde býti místo, které se bude o to soustavně starati. Míním zřízení poštovní spořitelny, jakožto ústavu depositního. Byly vzneseny se strany spořitelen námitky proti jejímu zřízení. Prosím však, aby bylo uváženo, že i kdyby poštovní spořitelna nepatrnou část vkladů spořitelnám odňala, že může pouze jíti o vklady nové a že úbytek jednoho sta milionů, který znamená vůči novým ročním vkladům spořitelen, jež činily v r. 1925 1200 milionů Kč ročně, jenom 1/12 a že vůči tomu stojí velký interes spořitelen na hodnotě ukládacích papírů, zejména papírů státních. Nebude-li stát uzavírati nových půjček na peněžním trhu a bude-li vraceti peníze peněžnímu trhu při uplácení svých dluhů ročně okolo 1/2 miliardy, budou-li veřejné sociální instituce podle své povinnosti ukládati kvotu příjmu ve státních papírech, musí býti přirozeným toho důsledkem zhodnocení papírů státních, zhodnocení papírů ukládacích a hypotekárních a vliv na úrokovou míru vůbec. Úrokové míry jakožto symptomu celého komplexu zjevů nelze oddekretovati a jenom všestranným působením a ozdravením hospodářského života dospějeme k žádoucímu cíli.

Odkazuje se namnoze na pomoc zahraničního kapitálu, poněvadž se usuzuje, že vysoký úrok je důsledkem nedostatečné kapitalisace doma. Vklady na knížky u všech peněžních ústavů v republice stouply v r. 1925 o 2.734 mil., při čemž nepočítáme vklady na pokladniční poukázky a na běžné účty, ale také proto, abychom se vyhnuli průběžným položkám, spočívajícím v tom, že jeden peněžní ústav ukládá u druhého, což se zpravidla neděje na vkladní knížku, nýbrž na běžný účet. Přijmeme-li i zde shora uvedené číslo národního důchodu 60 miliard, činila by roční kapitalisace peněžní 4 1/2 % národního důchodu, což jest uspokojivé. Cizí kapitál, hledající u nás uložení, neposkytuje nám úvěru za podmínek své vlasti, nýbrž přizpůsobuje se podmínkám našim a hledí prosté využitkovati dnešní naši situaci na peněžním trhu, aby si bez risika zajistil do budoucna vysoký výnos. Zahraniční úvěr je se stanoviska národohospodářského principielně škodlivý, poněvadž vyvolává nadimport a nadkonsum a zatěžuje naši platební bilanci. Lze ho ospravedlniti pouze k účelům valutárním, exportním a k takovým investicím, k nimž potřebujeme věcné pomoci z ciziny. Proto jsem zabránil veřejným svazkům v republice, aby využitkovaly příležitosti zahraničního úvěru k nepředloženým drahým investicím.

Avšak problém nespočívá pouze ve státu, nýbrž také v průmyslu samém, a to si musí náš průmysl jasně uvědomiti. Je pravda, že naše měnová politika ztížila do budoucna soutěživost našeho průmyslu, poněvadž stojí pod vyšším tlakem úvěru, a že musil provésti radikální ekonomisaci, aby se výsledek naší měnové politiky stal trvalým. Nyní přistupuje konkurence států, kde nebyl průmysl v tomto směru zatížen, a nezbývá, než aby i náš průmysl zintensivnil svou ekonomisaci, a to jednak dokonalejší technickou výzbrojí, jednak vědeckým řízením své práce, ale hlavně organisací ve vyšším slohu. Bude nutno - a každá krise je novým naučením v tom směru aby náš průmysl hledal vyšší organisace v celých odvětvích, neboť jen tak bude možno prohloubiti dělbu práce a výkonnost. Berní reforma uvolňuje cesty této výrobní koncentraci. Berní reforma usnadňuje též průmyslu, aby novými investicemi a novou technickou výzbrojí zvýšil svou výkonnost a zlevnil svůj produkt.

Důležitý úkol připadá však našim spotřebitelům, na jejichž adresu znova pravím, že mohou velmi mnoho vykonati ve prospěch domácího průmyslu, domácí zaměstnanosti a ve prospěch naší platební bilance. Uvážíme-li však, že vypočetl státní statistický úřad, že naše cestování v cizině stojí ročně přes 600 mil. Kč, a po mém soudu jest výpočet tento minimální, domyslíme, že tohoto smyslu u našeho spotřebitelstva není. Nezbude, nežli 1ndividuálním rozlišováním cestovní potřeby a osobních poměrů upraviti rozsah tohoto ruchu poplatkem za úřední výkon při vydávání pasů.

Stát má sice nejvážnější povinnost nerušiti svým daňovým a tarifním systémem hospodářského chodu, avšak nelze požadovati při každé krisi positivních obětí od státu, poněvadž na konec tyto oběti rozmnožují státní výdaje, břemeno výroby a znovu zhoršují stav zaměstnanosti. Vytýká se vládě a státu zdražování a vzestup cen životní míry. Index velkoobchodních cen byl v lednu vyjádřen číslem 966 a v září číslem 973. Tento vzestup nečiní ani celé procento. Index maloobchodních cen byl vyjádřen v lednu číslem 854 a v srpnu číslem 878, což nečiní ani 3%. Nelze tedy mluviti o veliké drahotní vlně. Tento vývoj cenový musíme však přece sledovati s bedlivou pozorností, a to proto, že obdobné indexy velikých států, jako Ameriky a Německa právě v poslední době mají tendenci sestupnou, což je se stanoviska našeho vývozu zjevem relevantním. Nesmíme si ovšem zapírati, že stav, který byl u nás, byl do jisté míry stavem umělým a trvale neudržitelným. Byl-li index potravin nízký vzhledem k tomu, že nebylo pro zemědělství vůbec žádné celní ochrany, kdežto průmysl stál ve stínu ochrany dosti účinné, vznikala tím pro zemědělství disparita a umělý nepoměr mezi cenou produktů průmyslových a produktů zemědělských. Nechci se příti o jednotlivosti celní sazby, avšak tolik jest jisto, že zemědělství nezáleží na určité ceně produktu, nýbrž na poměru této ceny k výrobku průmyslovému, ke mzdě a ke státu. Bylo by chybou krisí zemědělskou oslabovati vnitřní kupní sílu pro průmysl doma, a čím větší je obava, že nebude možno trvale našeho vývozního průmyslu udržeti v plném mírovém rozsahu, tím větší pozornosti zasluhuje konsumní schopnost vnitřní. Stejně umělou v indexu životní míry jest položka na byt, vznikající ze zákonného zásahu do volného tvoření činží, jakožto regulátoru pro distribuci bytovou i pro výstavbu nových domů a bytů. Chceme-li znáti trvalou vnitřní kupní sílu naší měny, musí veškeré cenové složky vzcházeti z volné soutěže. Vládní návrh minulé vlády o stavebním ruchu směřuje k tomu, aby i tento zbytek vázaného hospodářství byl postupně zlikvidován. (Výkřiky posl. Zápotockého.) Samozřejmě, že tyto přesuny jsou provázeny vnitřními poruchami a bojem, avšak nezbývá jiného.

Běží však o to - a jest povinností vlády bdíti nad tím - aby při tvoření ceny z volné soutěže nevedlo syndikalisování k cenám, které sice pojišťují syndikátu maximální výnos, ale při nichž přestává býti pojištěn zájem národohospodářský, spočívající v maximu nejlevnější výroby. Tato mez byla překročena po uvolnění cukru, což se stalo ve smyslu parlamentární resoluce, arci za jiných předpokladů. Nelze překážeti syndikalisování jako vývoji, který po cestě výnosu směřuje k ekonomisaci, avšak dálo-li by se tak s porušením národohospodářského zájmu, nemůže se stát vzdáti svého korrigujícího vlivu. Volný není svévolný. Doufám však, že syndikát ještě včas nahlédne, že je lépe nalézti správný poměr mezi výrobci a spotřebiteli bez tohoto korrigujícího vlivu, který by nezbytně musil nastati.

Požaduje se, aby stát svými objednávkami doplňoval soukromou zaměstnanost. Dlužno se postaviti pevně na stanovisko, že nelze ukládati státním podnikům, aby dělaly objednávky, a zvláště veliké, jichž nepotřebují, anebo na úkor své ekonomie. Naproti tomu nelze činiti námitek proti investicím účelným, jaké ostatně vláda má na mysli. Právě organisace silničního fondu má za účel nejen lepší udržování, nýbrž i lepší vybudování našich silnic, na čemž máme jako vnitrozemský stát při daném stavu techniky dopravní eminentní zájem. Nemůže sice stát a silniční fond odčerpávati z peněžního trhu velkých obnosů pro stavbu silnic, poněvadž by se tím zdražoval a znesnadňoval soukromý úvěr pro soukromé hospodářství. Naproti tomu budou zde veliké prostředky soustředěné vedle peněžního trhu z nucených úspor, míním tím prostředky sociálního pojištění. Třeba dobře uvážiti, jakým způsobem bude těchto prostředků použito. Pro budoucí osoby přestárlé a invalidy se nestřádá oděv a potraviny, nýbrž střádají se peníze. Nemá-li sociální pojištění resp. důchody z něho býti v budoucnu tlakem na výrobu a spotřebu, jest nutno, aby kapitalisace sociálního pojištění bylo použito tak, aby tím produktivita národního hospodářství byla zvýšena. Kapitál peněžní se musí proměniti v kapitál reální. Bylo by však omylem spokojiti se pouze s rentabilitou soukromohospodářskou při uložení bez zřetele k tomu, zdali toto uložení znamená též rentabilitu národohospodářskou. Jen národohospodářská rentabilita při uložení peněz ze sociálního pojištění zaručuje, že vzroste při stejné práci výkonnost celku o břemeno, jež vznikne národnímu hospodářství z pojistné povinnosti, a tu je právě při vybudování silnic příležitost k tomu, aby se při plném zajištění kapitálu i úroku, ale současně ve prospěch produktivity celku, použilo částky koncentrovaných úspor, a to bez újmy peněžního trhu k regeneraci našich silnic. Podaří-li se tento krok, bude možno obdobně pomýšleti i na budování vodních děl a regulací, avšak stále se zřetelem na národohospodářskou rentabilitu. Není možno pomýšleti na stavbu údolní přehrady, jestliže náklad jest větší nežli nejvyšší myslitelná cena pozemků, které má ochrániti, a to tím méně, má-li se stavba díti za nepříznivých dnešních podmínek peněžního trhu. Možná, že obecný pokles úrokové míry a zvýšení výnosu pozemků těžisko úvahy přesune, ale ničeho nezmění na otázce, kterou vždy dlužno klásti. Totéž se má s investicemi obecními a stavbami. Považuji za nebezpečnou politiku obecní, stavějí-li se za 8%ní úvěr radnice a jiné stavby, neskýtající ani soukromohospodářské ani národohospodářské rentability, poněvadž při takovémto procentu může investovati pouze průmysl, pokud rychle amortisuje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP