Čtvrtek 14. října 1926

Ministr dr Engliš (pokračuje): Jakýmsi evidenčním doplňkem jest třetí a čtvrtá skupina rozpočtová. Ve třetí jsou uvedeny podíly samosprávných svazků na státních daních a dávkách, podíly, jež jsou vzhledem ke státní správě položkami průběžnými a jsou vlastním výdajem samosprávy. Ve čtvrté skupině je provedena evidence státního dluhu, poněvadž jeho služba se ztrácí jednak v příspěvcích podniků, obsažených v jich režii, jednak v příspěvku státní pokladny, uvedeném v rozpočtu administrativním v pokladní správě. Důležitost tohoto výdaje vyžaduje centrální evidence. Konstrukce rozpočtů se tím zdánlivě komplikuje, prakticky se však rozpočet stává průzračnějším a jednodušším. K usnadnění projednávání rozpočtu byly přeřaděny i kapitoly a podniky podle logického principu. Rozpočet takto sestavený jest úplně přizpůsoben konstrukci státního hospodářství a jest v zásadě definitivní, až na některé menší propracování, jež nebylo již možno letos do rozpočtu pojati. Finanční správa předloží v nejbližší době parlamentu osnovu finančního řádu, který by definitivně upravoval ve státním hospodářství osnovu rozpočtu, jeho sdělávání, provádění a kontrolu. Bude záhodno, aby i rozpočty samosprávných svazků byly upraveny v celé republice podle jednotného hlediska (Výkřiky. - Předseda zvoní.), aby bylo možno při projednávání rozpočtu státního v parlamentě míti též obraz o rozsahu souvislých výdajů samosprávných. Běží na konec o to, aby každý občan a poplatník viděl, kolik z břemena jemu uloženého veřejnými svazky připadá na péči kulturní, hospodářskou, vojenskou, sociální atd. Jsme zvyklí přijímati všechny tyto výhody od veřejných svazků jako samozřejmost a neuvědomujeme si vztah mezi svou obětí a veřejným prospěchem.

Přejděme nyní k materielní stránce rozpočtové. Rozpočet na rok 1927 jest v rovnováze a končí nepatrným přebytkem 20 milionů Kč. Poněvadž aktivita rozpočtu závisí z velké části na jeho hospodářské metodě, musím poukázati ke změnám, které byly v této příčině provedeny proti roku 1926. Není sporu, že i rozpočet na rok 1926 byl aktivní, kdybychom však rozpočet na příští rok konstruovali podle metody 1926, objevil by se nám přebytek nikoli 20, nýbrž 557 milionů. Rozdíl spočívá hlavně v tom, že byly v běžném rozpočtu investice podnikové odkázány na úvěr, kdežto v rozpočtu na rok 1927 se uhrazují z běžných příjmů. Pojmově lze sice říci, že musí býti podnikové investice soukromohospodářsky rentabilními a proto že mohou a mají býti odkázány na úvěr. Prakticky se však u největšího státního podniku, t. j. u státních drah ukazuje, že jich investice plné soukromohospodářské rentability nenesou, takže by pokračování v politice odnímající státním drahám čistý výnos pro státní pokladnu a odkazující je ve příčině investic na úvěr, musilo už v krátku přivoditi jich úplnou pasivitu a bylo by nutno daněmi uhrazovati jich rostoucí schodek. To jest jednak proto, že jsou i pro investiční úvěry podmínky peněžního trhu stále ještě velmi nepříznivé, hlavně však proto, že železnice nejsou jen výdělečným podnikem, nýbrž současně instrumentem hospodářským a správním. Musí se říditi při svých investicích netoliko rentabilitou soukromohospodářskou, nýbrž především rentabilitou národohospodářskou. Ostatně i platné normy o státních podnicích nařizují, aby byly investice uhrazeny především z příjmu podniků, což znamená, že nesmí býti čistý výnos podnikům odnímán, pokud ho k investicím potřebují. Tyto motivy vedly k tomu, že jsme v rozpočtu na rok 1927 ponechali železnicím celý jejich čistý výnos, ba dokonce jim přidali ještě 20% dopravní daně na investice, a to z té příčiny, že naše vysoké dopravní daně znemožňují železnicím volnost tarifní politiky. Než opatření toto bylo by stále ještě bezúčinným vůči nebezpečí dříve zmíněnému, kdyby nebyly investice železniční současně na tuto svou úhradu také obmezeny. A to je druhé stejně důležité opatření rozpočtu na příští rok. Tím se sice zprvu investiční tempo zvolňuje, avšak zaručuje se na jedné straně do budoucna urychlený pokrok a na druhé straně vkládá se do správy podniku ekonomický prvek, poněvadž podnik šetří pro sebe.

U podniku poštovního jsou poměry příznivější, avšak i zde čekají podnik v nejbližší době velké investice spojené s kabelisací a automatisací a bylo proto se správou poštovní učiněno arangement podobné na 4 roky počínaje rokem 1926, čímž nemá býti řečeno, že bude do té doby program úplně proveden, avšak do té doby se projeví už účinek předchozích investic v té míře, že nebude nadále třeba ponechávati poštám celý zisk pošt i šekového úřadu k investičním účelům a má zde finanční správa do budoucna reservu. Státním lesům a statkům se ponechává 20% čistého zisku, ale současně se investice limitují na tuto sumu s výjimkou Podkarpatské Rusi, kde se věnuje k těmto účelům na 3 roky celý čistý výnos, aby bylo zhodnoceno lesní bohatství země a zjednána pracovní příležitost lidu. Státním báním a hutím se ponechává k investicím celý čistý zisk vzhledem k tomu, že jsou velmi zatíženy pasivními slovenskými podniky udržovanými v provozu ze sociálních důvodů. Investice podniků ostatních jsou málo významné.

Vzhledem k této změněné hospodářské konstrukci rozpočtu na příští rok jest jeho aktivita příznivější nežli byla aktivita v rozpočtu na rok běžný 1926. Finanční správě bylo překonávati neobyčejně veliký úkol, aby byla i při této změněné konstrukci rozpočtové udržena aktivita do budoucna. Investice kryté pro příští rok výnosem podniků činí 400 milionů Kč a o to se zhoršuje příjem státní pokladny oproti dosavadní metodě, která odkazovala podnikové investice na úvěr a jich výnos odváděla státní pokladně. K tomu přistupuje 450 milionů nového nákladu na platový systém státních zaměstnanců, 136 milionů úděl železnicím z dopravní daně, 109 milionů vzestup služby úrokové následkem převzetí a uznání dluhů předválečných, 37 milionů vzestup pensí a 84 miliony menších nových výdajů různého druhu, dále úbytek z daní z uhlí a koksu 70 milionů atd., takže bylo finanční správě překonati a jednak úsporou, jednak zvýšenými příjmy uhraditi oproti letošnímu roku skoro 1 1/2 miliardy Kč. Končí-li rozpočet na rok 1927 přece aktivem, tedy je na snadě myšlenka ověřiti si jeho pravdivost zkoumáním odhadu jeho výdajů a příjmů. Odhad příjmů se stal s náležitou opatrností podle skutečných výnosů z let 1925 a 1926. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr Engliš (pokračuje): Zahájil jsem periodickou publikaci výnosu nepřímých daní a dávek, které jsou běžné a přesné, a po depurační akci budou též periodicky publikovány výnosy daně důchodové a daní výnosových, aby se mohl každý občan přesvědčiti, jakou metodou bylo preliminováno. Podotýkám hned, že nebylo v rozpočtu počítáno s nadprůměrným výnosem depurační akce, poněvadž by bylo chybou spotřebiti tento mimořádný příjem v běžném hospodaření. O jeho upotřebení promluvím ještě později. Pokud se týče výdajů, má největší část výdajových položek povahu nepřekročitelnou, některé však i velmi značné jsou odhadem, tak zvláště výdaje na platový systém a na invalidní péči. Platový systém nebylo možno už roztříditi na různé resorty a byl proto globální částkou 450 milionů zařazen do pokladní správy. S touto částkou se počítalo v parlamentě při jeho projednávání vedle 250 milionů, jež připadají na platy v podnicích. Náklad na péči o invalidy byl zařazen stejnou částkou jako pro rok 1926, ačkoliv se ukázalo v roce 1925, že tato péče vyžadovala o 145 milionů více, nežli bylo rozpočteno. Lze počítati jednak s přirozeným odpadem a nutno počítati s reformou invalidního zákona. Drahotní přídavky invalidní byly stanoveny v době předdeflační a musí se podrobiti revisi, jak jí byly podrobeny předdeflační mzdy a též ostatní výdaje státní. Dlužno revidovati základní princip invalidní péče, poněvadž stát není úrazovou pojišťovnou, která nahrazuje celou ušlou výdělečnou způsobilost, nýbrž doplňuje existenční minimum, pokud na ně nedostačuje pracovní způsobilost zbylá. (Výkřiky posl. inž. Nečase. - Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr Engliš (pokračuje): Chceme-li přilepšiti invalidům 100%ním, nesmíme honorovati invalidity 25 %ní. (Výkřiky posl. Zápotockého a Remeše.) Nesmíme zapomínati, že přijde na stát ještě veliký úkol sanace bratrských pokladen. Bez reformy zákona o válečných poškozencích by náš rozpočet aktivním nemohl zůstati. Pokud konečně byly v minulých letech konány některé platy mimoetátní, musí býti tyto zlikvidovány, abychom se dostali k řádnému etátnímu hospodaření. Lze-li takto říci o hospodářství státním, že jest či bude příštího roku v pořádku a rovnováze, nelze téhož říci o samosprávném hospodářství zemském. To se týká především dřívější úpravy učitelských platů, která tenkráte zůstala bez úhrady. Úprava letošní platovým systémem jest zahrnuta ve zmíněném již globálním obnosu pro tento účel. Neméně nežli 886 milionů zůstalo učitelských platů tenkráte nekryto. V roku 1921 usnesl se parlament na údělech daně z obratu pro samosprávné svazky, a pokud tyto úděly připadaly na země, bylo jich používáno ke krytí jinak neuhrazených platů učitelských. Tímto způsobem bylo postaráno v roce 1926 o 440 milionů úhrady, avšak zbytek stejně veliký je otevřen. Země se postavily na stanovisko, že zvýšení platů neusnesly ony a že nemohou býti proto odpovědnými za schodek z toho plynoucí. Nezařadily proto tohoto zvýšení učitelských platů ani do rozpočtu a tak se děje skoro půl miliardy výdajů mimoetatně bez úhrady, to se rozumí, že ze státní pokladny formálně jako záloha, z čehož už vznikla pohledávka státu vůči zemím ve výši 3 miliard Kč. Tento stav byl snad pokladničně snesitelný, pokud zde byly nedoplatky daňové z minulých let, avšak bude neudržitelný po skončení depurační akce. Důsledkem vzestupu výnosu daně z obratu a tudíž i zemských údělů klesá tento neuhrazený schodek příštím rokem na 370 milionů. I kdyby stát převzal z toho dalších 100 milionů na sebe, zbývá neuhrazených 270 milionů, z čehož má býti 100 milionů uhrazeno reservováním 30% přirážky k výnosovým daním při berní reformě, a pro zbytek si vyhrazuje finanční správa podati v tomto zasedání úhradové návrhy. Potřeba na platy učitelské národních škol mimostátních, pokud jest uhrazována místní samosprávou, dostoupila výše 1320 milionů Kč.

Avšak tím není problém deficitu samosprávných svazků ještě vyčerpán. Nemyslím ani na okamžitou tísnivou situaci obcí, vyplývající ze zmenšené přirážkové základny důsledkem deflace, o této otázce bude podrobněji jednáno při berní reformě. Myslím na stále rostoucí finanční krisi zemí. I po přísné restrikci rozpočtové otevřel se letošního roku schodek v historických zemích okrouhle 120 milionů Kč. Krise zemských financí připomíná naléhavě potřebu rozřešení problému samosprávy v republice. Nepřehlížím, že je tento problém po výtce politický, avšak se stanoviska hospodářského jest samospráva účelnou kooperací místních činitelů a územních svazků se státem, kooperací, která pro různá odvětví veřejné správy není metodicky totožnou. Jest tedy možno řešiti problém autonomie buď se stanoviska jednotlivých svazků jako celku, anebo se stanoviska jednotlivých odvětví správy. Cestu tohoto, abych tak řekl, vertikálního řešení, nastupujeme zkusmo u správy silniční tvořením silničního fondu. Jeho účelem není pouze koncentrace a vázání určitých účelových dávek pro udržování a výstavbu silnic, nýbrž současně revise dnešní silniční administrace, aby se dospělo co možná k nejracionálnější kooperaci mezi státem a samosprávou v tomto oboru. Není možná rozvíjeti myšlenku tuto dopodrobna, avšak ukáže se možná účelným, sledovati ji i v budoucnu v jiných odvětvích správy vodní, školské, humanitní atd., aby místo dvojí koleje nastoupila účelná kooperace a rozdělení funkcí. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr Engliš (pokračuje): Vyloupne se takto z tohoto vertikálního řešení jádro pro politické řešení samosprávy, bez něhož konečně není definitivní nápravy, poněvadž teprve podle politické konstrukce samosprávného svazku, která rozhoduje o rozdělení moci v něm, se říditi musí i konstrukce finanční, která rozhoduje o odpovědnosti. A tak se nám projeví finanční problém zemský nejen jako problém úhradový, nýbrž především a hlavně jako problém administrativní. Dokud nebude definitivně rozřešena otázka vyšších svazků samosprávných, nedospějeme k definitivu ani v otázce finančně-komunální. (Hluk. - Předseda zvoní.) Proto také řešení, které přinášíme při úpravě těchto financí u příležitosti berní reformy, je řešením dojista provisorním. Ovšem deficit, o který se jedná v zemských financích, jest u srovnání s celým veřejným budgetem v republice nepatrný.

Přistupme nyní ke zhodnocení rozsahu státního rozpočtu a k jeho struktuře výdajové, která udává směrnici celkové politiky státu. Náklad na vlastní státní správu, pokud jest břemenem poplatníků, má činiti v příštím roce 9700 milionů. Vzhledem k tomu, že nové výdaje, jak už bylo řečeno, činí přes 800 milionů, a že vzrostl rozpočet oproti loňskému roku jen o 400 milionů, je patrno, že rozdíl byl uhrazen úsporami ve výdajích dosavadních. Na první pohled se zdá, že jest rozpočet na příští rok nižší než rozpočet na rok 1926, avšak ke správnému srovnání třeba vyloučiti u obou rozpočtů úděly samosprávným svazkům. Měnově i národohospodářsky nezáleží jen na finanční rovnováze státu a veřejných svazků v něm, nýbrž také na tom (Hluk. - Předseda zvoní.), není-li tato rovnováha vykoupena přespřílišným útiskem výroby a spotřeby, poněvadž by byla vykoupena na účet rovnováhy hospodářské, nezáleží tedy jen na rovnováze, nýbrž též na rozsahu veřejných břemen. Posudek, který by se obmezil pouze na rozpočet státní, byl by velmi kusý, poněvadž by nepřihlížel k velikým výdajům samosprávným. Pokusil jsem se zjednati pro jednání o státním rozpočtu v parlamentě po prvé obraz o celkovém vydání naší samosprávy podle rozpočtů na rok 1926. Práce tato narazila na neobyčejné obtíže, zvláště pří pestré metodě rozpočtování, a byť se v podrobnostech plně nezdařilo zjednati obrazu úplně přesného a správně rozčleněného, tož jsou celkové výsledky přece nesmírně zajímavé. Schází na příklad obce v okresu Beroun, Horažďovice, Jindřichův Hradec, Jaroměř, Nasavrky. Lituji sice, že nebylo možno zjednati si včas data i z těchto okresů, avšak jich obyvatelstvo nečiní více nežli 1.39% obyvatelstva Čech. Celková částka výdajů samosprávných takto zjištěných činí 5717 milionů. V tom jsou arci i učitelské platy, ve státním rozpočtu neobsažené, jakožto výdaje zemské. Přihlížíme-li k neúplnosti šetření, můžeme počítati okrouhle se sumou 5800 milionů, jakožto samosprávnými výdaji, kteroužto sumu třeba přičísti k výdajům státní správy 9700 milionů, abychom seznali celkové zatížení národního hospodářství veřejnou správou, jež činí 15 1/2 miliardy. Ukáže se, že teprve rozbor příjmové stránky státního hospodářství poskytne hodnotné hledisko ku posouzení tíživosti státního rozpočtu, poněvadž se při tom ukáže, k jakým formám a metodám zdaňovacím bylo nutno sáhnouti, aby se udržela rovnováha. Nemáme propočtu o výši našeho národního důchodu, aby bylo možno zjistiti, jakou jeho kvotu odčerpávají veřejné svazky pro své účely a jakou tedy celkovou kvotou tísní výrobu a spotřebu. Kdybychom podle různých symptomů přijali 60 miliard jako národní důchod, činilo by celkové zatížení veřejné 26% a v tom zatížení státní kvotu 16% národního důchodu. Poměr výdajů samosprávných k výdajům státním jest jako 54: 100. Je-li národní důchod nižší, stoupají uvedené kvoty úměrné. Z výdajů samosprávy připadá 3120 milionů, t. j. 55%, na obce, 1733 milionů na země, t. j. 30%, 736 milionů na okresy, t. j. 13%, a 128 milionů čili 2% na župy na Slovensku a na Podkarpatské Rusi. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr Engliš (pokračuje): Je tedy patrno, že hlavním problémem autonomních financí jsou obce, které samy vydávají přes 3 miliardy. V zemských budgetech (Hluk. - Předseda zvoní.), jež vyžadují 1733 milionů, jsou ovšem zahrnuty učitelské platy. Toto zatížení samosprávou jest nesmírné. Zdá se, že samospráva, ale obzvláště obce, neukládají si oné neúprosné reservy ve svých výdajích, jaká je naprosto nutná, má-li býti veřejné břemeno pro naše hospodářství snesitelné. (Výkřiky posl. Mikulíčka. - Předseda zvoní.) V době vysokých hospodářských čísel a dobré konjunktury v letech 1920/1921, nepoužily obce vzrůstající základny daňové ke snižování přirážek, nýbrž často k nepředloženému rozpětí svých úkolů a výdajů, a ocitají se nyní v krisi a dluzích. Pravím na adresu samosprávy vůbec, a obcí zvláště, že musí stůj co stůj zrestringovati své rozpočty a své výdaje a že by se dopustily těžkého omylu, kdyby se domnívaly, že jest úkolem státu jich schodky prostě honorovati. Úděly samosprávným svazkům překročí na příští rok celou miliardu, avšak budování financí samosprávných svazků na údělech je metoda od základu nezdravá a dá se omluviti jen provisorně, poněvadž metoda tato jest v rozporu s myšlenkou autonomie. Autonomie jako demokracie jest konec konců nejen vláda, nýbrž i odpovědnost a není myslitelná metoda, aby parlament a stát přejímal odpovědnost za daně a břemena, jichž upotřebení a distribuce se provádí někým, kdo této odpovědnosti nemá. (Hluk. - Předseda zvoní.) Zase musíme dospěti k tomu, aby každá obec byla odpovědna za své úkoly a plnila je jen podle své možnosti a nikoli na cizí účet. Ukazuje se tedy, že nejen státní, nýbrž hlavně samosprávné a celkové zatížení u nás jest přílišné a trvale neudržitelným.

Přihlédněme blíže k výdajové struktuře rozpočtu na rok 1927. Percentuální rozvrh věcné seskupených výdajů jest v hlavní linii zachován. Rozčlenění rozpočtů vychází od ústředních státních orgánů, k nimž náleží hlava státu, parlament a předsednictvo ministerské rady. Výdaje na tyto ústřední orgány nečiní ani celé procento výdajů celé státní správy. Mezinárodní členění státu, representované výdaji diplomatickými a obrannými, tvoří skoro pětinu všech státních výdajů a klesá v rozpočtu na příští rok o sedminu, a to hlavně následkem radikální úspory v ministerstvu národní obrany. Zachování této restrikce záleží ovšem na tom, že bude parlamentem příznivě vyřízena osnova zákona o vojenském fondu, umožňující národní obrané nalézti v časovém rozvrhu svých výdajů trvalou úsporu a ekonomisaci. Správa vnitropolitická a justiční, representující ochranu právního řádu, vyžaduje 9% správních výdajů, správa kulturní skoro totéž, totiž 782 mil. Avšak bylo by mylné míti za to, že výdaji ministerstva školství a národní osvěty jsou výdaje pro kulturní a školské účely vyčerpány. Účely kulturní a školské jsou opatřovány především též některými jinými státními resorty. Tak na př. ministerstvo zemědělství má ve své kompetenci školství zemědělské, v globální sumě platového systému jsou též příplatky profesorům a učitelům atd. Výdaje školské a kulturní mimo ministerstvo školství a národní osvěty činí v rozpočtu na příští rok 325 milionů Kč, úhrnem tedy kulturní výdaje ve státním rozpočtu 1112 milionů Kč. (Výkřiky posl. Mikulíčka. - Předseda zvoní.) Avšak ani tato částka se nemůže o sobě srovnávati s ostatními výdaji státními, na př. s výdaji pro národní obranu, poněvadž výdaje školské jsou též, a to převážné, obsaženy v rozpočtech samosprávných, kdežto výdaje branné téměř výlučné v rozpočtu státním. Podle šetření, o němž jsem dříve mluvil, činí školské výdaje samosprávných svazků okrouhle 1300 mil. Kč. Cifra tato je minimální, poněvadž mimořádné výdaje, zejména stavební, nebyly vždy specifikovány. Sečteme-li tedy kulturní a školské výdaje ministerstva národní osvěty 782 miliony, obdobné výdaje ostatních státních resortů 325 mil. a ony minimální výdaje autonomie 1300 milionů Kč, obdržíme přibližně náklad na kulturní a školské účely v republice 2412 milionů Kč, čili půl třetí miliardy, což u srovnání s celkovým budgetem veřejným, odhadnutým dříve na 15.500 milionů, činí přes 15%. Okrouhle každá šestá-sedmá koruna je věnována účelům školským a kulturním. Toto číslo umožňuje teprve porovnání s výdaji národní obrany atd. Toto číslo je sice naší chloubou, avšak nabádá současné k velmi vážné úvaze o tom, odpovídá-li celkové naší hospodářské únosnosti, poněvadž hmotnou bídou by nebylo možno vybudovati kulturu. Kultura je dojista i pramenem hmotného blahobytu, avšak není vyňata z úsilí po racionalisaci a ekonomii. Každým způsobem bude náš školský systém vyžadovati revise se zřetelem k ideálu kulturnímu a hospodářskému. Upozorňuji, že mimo počet stále zůstávají samosprávné svazky zájmové, jako komory, které též opatřují zlomek práce vzdělávací a zatěžující poplatníky vedle státu a samosprávných svazků územních.

Správa hospodářská vyžaduje něco málo přes desetinu správních výdajů státních. Zahrnuty jsou zde výdaje pro zemědělství, pozemkovou reformu, obchod, průmysl, živnosti, ústřední správu železnic a pošt a ministerstvo veřejných prací s celou dosavadní agendou, a kromě toho s preliminářem administrativních budov. Ve formálním ohledu bylo by zde připomenouti, že byly doposud administrativní budovy preliminovány u jednotlivých kapitol, kdežto nyní jsou soustředěny u ministerstva veřejných prací a limitovány částkou 1/4 miliardy. Stalo se tak z velmi dobrých důvodů, aby byl zjednán správný podklad pro úvahu, smí-li být ta která stavba podniknuta čili nic. O sobě a s resortního stanoviska se zdá každá navrhovaná stavba účelnou a nutnou, avšak není-li včleněna do nepřekročitelného rámce celkové potřeby, chybí měřítko pro finanční její ohodnocení. Správné se dlužno ptáti, nikoli je-li ta která stavba účelná a nutná, nýbrž je-li účelnější a nutnější ta či ona, a není-l možno uskutečniti obě najednou, které přísluší časová přednost.

Výdaje sociální včetně zdravotnictví a zásobování, jakož i pensí jsou representovány 17% státního rozpočtu, okrouhle 1600 miliony Kč. V tom jest něco přes 600 milionů pensí státních zaměstnanců a téměř celá miliarda vydání administrace sociální péče, zdravotnictví a zásobování. Kdyby byla preliminována péče o invalidy bez zřetele k chystané reformě, byla by miliarda vysoko překročena. Náklad na válečné poškozence činí se zřetelem na chystanou reformu 1/2 miliardy. Leč ani sociální agenda veškerá není soustředěna ve jmenovaných ministerstvech, a také zde jsou mnohé účely sociální opatřovány resorty jinými. (Hluk. - Předseda zvoní.) Přibližný propočet ukazuje, že tyto sociální náklady ostatních resortů vyžadují 222 milionů Kč, při čemž se vůbec nepřihlíží k sociální službě podniků. To jsou ovšem náklady přímé. Jsou však na př. u železnic skryty v nákladech na uhlí nejen ztráty plynoucí z t. zv. režijního uhlí, nýbrž plynoucí z toho, že výběr uhlí se neděje se zřetelem na potřebu železnic, nýbrž též se zřetelem na zaměstnanost hornictví. Ztráta z tohoto posledního důvodu byla vypočtena pro rok 1926 na 70 milionů Kč. K těmto nepřímým sociálním obětem nepřihlížím. Stejně jako u výdajů kulturních, třeba i u výdajů sociálních přihlédnouti k nákladům obdobným u samosprávy. Shledáváme zde v celkovém rozpočtu samosprávy na rok 1926 výdaje na zdravotnictví částkou 408 mil. a na sociální péči částkou 208 mil., celkem 616 milionů. Sečteme-li sociální a zdravotnickou agendu všech resortů, obdržíme bez pensí státních zaměstnanců 1189 mil., a přičteme-li k tomu náklady na obdobnou agendu samosprávnou, dospějeme k celkovému číslu 1800 mil. Kč. V tom je agenda zdravotnictví 534 mil. I tato úhrnná suma, ačkoliv v ní nejsou agendy zájmových svazků a sociálních pojišťoven, překvapuje svou výší a nabádá k úvaze o únosnosti. Není sporu o tom, že účelná sociální a zdravotní péče zlepšuje člověka a tudíž i jeho produkt, avšak bez nejracionelnějšího upotřebení stává se mrtvým břemenem výroby a národního hospodářství. Při důležitých sociálních úkolech, které ještě dojista přijdou, bude proto uvažovati o tom, nejsou-li méně důležité úkoly dnes honorovány, jimž nepřísluší přednost. Myslím na zmíněnou už sanaci bratrských pokladen, pomoc staropensistům, přestárlým atd. Rozsah sociálních výdajů ve státním rozpočtu ukazuje, že nikterak nebyla opuštěna základní směrnice naší státní správy od převratu. Sociální tato linie se ohýbá jen potud, pokud toho neúprosně vyžaduje produktivita země. Otázka výroby je stejně důležitá jako otázka distribuce, otázka výdělku stejně důležitá jako otázka spotřeby.

Správa finanční pohlcuje třetinu státních výdajů, avšak v tom jsou obsaženy výdaje na státní dluh, na platový systém a na celou agendu pokladní správy. Státní dluh činí okrouhle 35 miliard, jeho zúročení vyžaduje 1.900 milionů ročně, jeho úmor 600 milionů a správa 50 milionů. V úhrnu státního dluhu jest 24 miliardy dluh vnitřní, 6 1/2 miliardy dluh zahraniční a 4.400 milionů dluh vyplývající z mírových smluv, t. j. předválečný dluh rakousko-uherský, připadající na naši republiku. Výkaz státních dluhů jest takřka už úplný, zbývají jen některé nepatrné zůstatky dluhu předválečného, který musíme převzíti, a vypořádání dluhu italského a francouzského - úhrnem se nemůže jednati ani o celou miliardu - takže dospíváme konečně též ke stabilisaci svého dluhu. Nejobtížnější částí státního dluhu jest dluh přechodný, který ještě činí 4 miliardy 600 milionů Kč, 1/22 miliardy bonů a 3 miliardy pokladničních poukázek. V průběhu roku 1926 byl tento přechodný dluh podstatně zmenšen o miliardu tím, že byl konsolidován u příležitosti konsolidační půjčky. Prolongováno na pětileté pokladniční poukázky bylo 1.100 milionů. Pro finanční správu nejobtížnější jednoroční pokladniční poukázky následkem toho úplně zmizely. (Výkřiky posl. Kreibicha. - Předseda zvoní.) Finanční správa pamatuje na další konsolidaci přechodného dluhu ve finančním zákoně tím, že reservuje příjmy, jež poplynou ze starých nedoměrků daňových při depurační akcí, pokud přesáhnou o 5% preliminované částky v rozpočtu, pro zvláštní fond, jehož účelem je postupně konsolidovati přechodný dluh. Na státní dluh přispívají podniky, zvláště železnice a pošty částkou 400 milionů a zbytek 2.050 milionů jest břemenem všeobecné státní správy. Břemeno dluhové činí tedy samo o sobě 21% veškerých správních výdajů státních. V tom je, jak podotčeno, 600 milionů na splácení dluhů. Absolutní výše státních dluhů i procento jich služby jest nejvážnějším mementem, aby se státní správa bez jakýchkoliv dalších dluhů obešla. Bylo by zajímavé, znáti současné zadlužení samosprávných svazků. Úhrn dlužného kapitálu není znám, avšak při zjišťování výdajů těchto svazků bylo zjištěno, že vydávají na službu dluhovou 617 milionů Kč ročně. Úhrnem vydávají tedy stát a samosprávné svazky přes 3 miliardy Kč jen na službu dluhovou.

Kontrola vyžaduje nákladu zcela nepatrného, 0.05%.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP