Středa 23. června 1926

Posl. Krumpe (německy): Slavná sněmovno! Tímto návrhem zákona stává se zákonná norma ze zvyku, prováděného již od převratu. Ačkoliv lze velice vítati, že právní nejistoty stále ubývá, přece tento návrh jest s to, aby mnoha státním občanům odňal poslední naději, že jim budou zaplaceny oprávněné pohledávky. Mírové smlouvy versailleská a trianonská naprosto neupravily úplně celého souboru pohledávek občanů za starým Rakouskem, které přešly na nový stát. Tento návrh zákona béře však státním občanům všechny možnosti, aby jim stát ještě zaplatil oprávněné požadavky. Právní cit se bouří proti tomu, že se státním občanům nezaplatí za majetkové hodnoty, které odevzdali státu. S tohoto hlediska byl již také přerušen dosavadní postup při placení nezaplacených válečných dodávek. Jestliže však státním občanům nebyly ještě zaplaceny majetkové hodnoty, které dnes ještě jsou úplně v držení československého státu, pak ovšem tito občané hledají pomoci, aby se domohli svých oprávněných požadavků.

Vyjímám zvlášť křiklavý případ, a to věc děčínského řetězového mostu. Děčínský řetězový most vystavělo obyvatelstvo prostřednictvím akciové společnosti, která sebrala své peníze z části také mezi drobným lidem v okrese. R. 1917 převzal rakouský stát děčínský řetězový most se závazkem, že odškodní akcionáře. Převzal nejen řetězový most v bezvadném stavu, nýbrž převzal také celý reservní fond společnosti v částce 147.000 K, aby mohl ponenáhlu vylosovati akcie, ba ještě více, vložil na okres, na města Děčín a Podmokly závazek, aby ročně přispívaly státu, částkou 10.000 K, aby se akcie řetězového mostu umořily do roku 1930. Takové slosování konalo se jen jednou, a to prvního ledna 1918. Od té doby všechny žádosti akcionářů řetězového mostu zůstaly bez odpovědi. Tak zbývá ještě dnes 774 akcií v částce 325.000 K k vylosování. Při převzetí byly tyto akcie, jež měly tehdy prodej ní cenu 750 K, oceněny na 420 K, tak že stát jest dnes tuto částku svým občanům přímo dlužen. Poněvadž až tento zákon nabude platnosti, nárok držitelů akcií v okresu děčínském bude musiti býti úplně zamítnut, dovoluji si podati resoluční návrh k §u 1, jímž se vláda vybízí, aby přes ustanovení tohoto zákona přiměřeně odškodnila držitele akcií řetězového mostu v okrese děčínském. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Byl mně podán resoluční návrh pp. posl. Krumpeho a soudr. Prosím o přečtení.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Resoluční návrh posl. Krumpeho, Böhma a druhů:

Vláda se vybízí, aby přiměřeně odškodnila majitele akcií řetězového mostu v Děčíně, převzatého dne 1. července 1917 státem.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Tento návrh jest dostatečně podporován a bude se o něm jednati.

Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Uděluji závěrečné slovo zpravodaji p. posl. Hrušovskému.

Zpravodaj posl. Hrušovský: Veľactená snemovňa! Proti samému návrhu ústavne-právneho výboru, ktorým sa doporučuje prijatie zákona už usnesením senátu schváleného, nebola prednesená pánom predrečníkom žiadna vecná námitka.

Na koľko sa týka rezolúcie, ktorú páni posl. Krumpe, Böhm a spol. predložili, podľa ktorej sa vláda vyzýva, aby odškodnila majiteľov akcií reťazového mostu v Dečíne prevzatého dňa 1. červenca 1917, táto ich žiadosť, ktorú si žiadajú mať uvedenú v rezolúcii, není v žiadnom skutkovom súvise s predlohou zákona, ktorú ústavne-právny výbor prejednal, a preto navrhujeme, aby slávna snemovňa túto rezolúciu odmietla.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Přistoupíme k hlasování.

Osnova zákona má 5 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Jelikož mně nebyly podány žádné pozměňovací návrhy, dám hlasovati o celé osnově najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je s jejími pěti paragrafy, nadpisem a úvodní formulí ve znění navrženém panem zpravodajem a shodném s předchozím usnesením senátu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Druhé čtení provedeme při vyřizování odst. 17, bude-li této osnově přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu.

Rozhodneme ještě o resoluci, která zde byla přečtena.

Kdo souhlasí s touto resolucí, proti které se vyslovil pan zpravodaj, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Upozorňuji, že hlasujeme o resoluci, proti které se vyslovil pan zpravodaj. (Posl. Šrámek: Jaká je to resoluce?)

Prosím, aby resoluce byla přečtena.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Resoluce posl. Krumpeho, Böhma a soudr.:

Vláda se vybízí, aby přiměřeně odškodnila majitele akcií řetězového mostu v Děčíně, převzatého dne 1. července 1917 státem.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Proti této resoluci se vyslovil pan zpravodaj.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem pana posl. Krumpeho a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce je přijata.

Tím je vyřízen odst. 14 pořadu schůze a přikročíme k odst. 15, jímž je:

15. Zpráva výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností k návrhu posl. Najmana, Horáka, Anděla a druhů (tisk 208) na změnu ustanovení zákona ze dne 5. února 1907 č. 26 ř. zákona, jímž se mění a doplňuje živnostenský řád, a živnostenského zákona pro Slovensko a Podkarpatskou Rus ze dne 10. října 1924, č. 259 Sb. z. a n. (tisk 404).

Zpravodajem je p. posl. Náprstek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Náprstek: Slavná sněmovno! Předložená zpráva výboru pro záležitosti obchodu, průmyslu a živností doporučuje, aby živnost fotografická byla prohlášena ve všech svých oborech za živnost řemeslnou. Návrh zákona byl ve schůzi výboru prodebatován a osnova projednána s plnou pečlivostí.

Zásada úplné svobody živností, zavedená živnostenským řádem ze dne 20. prosince 1859, č. 227 ř. z., se v praktickém životě neosvědčila a r. 1883 při novelisaci živnostenského řádu znovu zaveden průkaz způsobilosti pro celou řadu řemesel. Při pozdějších novelisacích a i cestou nařizovací později seznam doplněn.

Rozvoj živnostenské a průmyslové výroby donucuje jednotlivé obory k péči o řemeslný dorost nejen praktickým, ale i theoretickým vzděláním. Do učebního poměru vstupují dnes děti příslušníků všech stavů a zákony zabezpečující vyučencům řemeslných živností určitou ochranu jejich kvalifikace, nejsou požadovány pouze od samostatných živnostníků, ale i od pomocníků. Snaha tato jest plně oprávněna neboť odstavec učebné smlouvy obsahující povolání otce nastávajícího učně ve většině případů vyplňuje se slůvkem "dělník".

Živnost fotografická nebyla zařaděna mezi živnosti řemeslné ani při novelisování živnostenského řádu r. 1883 ani při pozdějších zákonných novelách. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

K částečné úpravě došlo ministerským nařízením ze dne 12. prosince 1911 a prohlášen díl živnosti fotografické (fotografování podobizen) za živnost vázanou na průkaz způsobilosti.

Z nejasné úpravy právního pojmu rozdělení živnosti vznikly spory, které těžce postihly rozvíjející se živnost fotografickou.

S osnovou zákona projevil ve výboru živnostenském souhlas i zástupce ministerstva obchodu. Poukázal na jednání mezi ministerstvem obchodu a ministerstvem školství a zdůraznil, že návrh zákona odpovídá zmíněnému jednání.

Zákon sám výslovně stanoví, že nedotýká se fotografie amatérské, umění, vědy a průmyslu, a tím jest vyhověno hlasům, obávajícím se úzkoprsého výkladu zákona.

Do zákona vložen výborem nový paragraf v zájmu osob, činných v živnosti fotografické v době účinnosti zákona.

O výchovu dorostu fotografického starají se dnes odborová společenstva a odborové školství, a jak kol. posl. Slavíček prohlásil ve výboru živnostenském, domáhá se zřemeslnění fotografické živnosti v plném rozsahu i pomocnictvo zmíněné živnosti.

Odhlasováním zmíněného zákona upraví sněmovna spravedlivě poměry v živnosti fotografické ku spokojenosti všech súčastněných stran.

Jménem výboru pro záležitosti obchodu, průmyslu a živnosti navrhuji slavné sněmovně schválení předloženého zákona ve znění zprávy výborové. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava tedy odpadá. Budeme hlasovati.

Osnova zákona má 6 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Jelikož nebyly podány pozměňovací návrhy, dám hlasovati o celé osnově najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 6 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí ve znění navrženém panem zpravodajem, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém.

Druhé čtení provedeme při vyřizování odstavce 17, bude-li této osnově přiznáno řízení zkrácené podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen jest odst. 15 pořadu.

Přikročíme k dalšímu odstavci, jímž jest:

16. Zpráva výboru sociálně-politického o návrhu posl. Kleina, Brožíka, Tayerle, Johanise a druhů (tisk 322) zákona, jímž se zachovávají pro pensijní pojištěnce a pro členy báňských bratrských pokladen v platnosti některá ustanovení právních předpisů o nemocenském pojištění (tisk 441).

Zpravodajem je p. posl. Klein. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Klein: Vážená sněmovno! Již při projednávání dělnického sociálního pojištění bylo poukazováno právem na nutnost reformy pojištění soukromých zaměstnanců. Ministerstvo soc. péče vyhovělo požadavkům odborových organisací soukromých zaměstnanců a dosadilo před 2 lety ministerskou komisi s úkolem, aby vypracovala materiál a osnovy k zákonům o reformě pojištění. Tato komise rozdělila se ve tři subkomitéty.

První subkomise pracovala na reformě pensijního pojištění. Dlužno však litovati, že obsáhlý materiál, který byl zpracován odborníky i zástupci zájemců, nebyl včas dokončen, aby posl. sněmovna i senát měly možnost ještě v tomto zasedání tak důležitý zákon uskutečniti. Je známo, že dávky z pensijního pojištění podle posledního zákona z r. 1920 neodpovídají skutečným hospodářským a finančním poměrům a že je mezi pensijními pojištěnci jednomyslnost v tom, že je potřebí zákon o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců reformovati.

Druhá subkomise ujala se úkolu připraviti osnovu k zákonu o nemocenském pojištění soukromých zaměstnanců. Jestliže v první subkomisi pro pensijní pojištění byla určitá shoda mezi zájemci a odborníky, nelze to konstatovati u komise druhé, kde se vyskytly velmi podstatné diference rázu organisačního.

Třetí subkomise, která měla se zabývati materiálem o pojištění nezaměstnaných pensijních pojištěnců, své práce přerušila, poněvadž zatím vstoupil v platnost zákon o gentském systému. Jest známo, že část nemocenského pojištění v zákoně č. 221 z r. 1924 je zhoršena proti stavu dnešnímu. Zástupci dělnických stran snažili se, aby aspoň dosavadní materielní část nemocenského pojištění byla uchována také v zákoně o soc. pojištění, leč bylo nutno hledati dohodu, aby soc. pojištění stalo se skutkem, neboť je to první dílo u nás, kterým zavádíme také starobní a invalidní pojištění pro průmyslové a zemědělské dělníky. S poukazem na obtíže se strany občanských stran se pak koncedovalo to, že se dosavadní třídenní karenční lhůta zrušila a že vedle toho byly zrušeny dvě fakultativní třídy podle dnešního nemocenského zákona. Zejména zrušení dvou tříd fakultativních velmi těžce poškozuje soukromé úředníky a odpadá zde zejména argument, že se dává někomu, kdo ještě nemá soc. pojištění, méně na nemocenském pojištění, poněvadž soukromí úředníci mají své pensijní pojištění již od r. 1909.

Totéž, co jsem uvedl pro opodstatnění našeho návrhu, platí také pro členy báňských bratrských pokladen, u nichž je pensijní pojištění ještě staršího dna než u soukromých úředníků. Proto by bylo křivdou, aby tyto dvě důležité kategorie nesly tyto důsledky dohody v sociálním pojištění dělnickém a v uvážení poměrů soukromých úředníků i členů báňských bratrských pokladen soc.-politický výbor jednomyslně schválil osnovu, kterou jsme předložili, a dovoluji si proto jako referent navrhovati slavné sněmovně, aby taktéž osnovu schválila. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme proto k hlasování.

Osnova zákona má 3 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž mně nebyly podány žádné pozměňovací návrhy, dám hlasovati o celé osnově najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 3 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, ve znění navrženém panem zpravodajem, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém.

Druhé čtení provedeme při vyřizování odstavce 17 pořadu, bude-li osnově této přiznáno zkrácené projednávání podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen jest 16. odstavec pořadu.

Přistoupíme k 17. odstavci, jímž jest:

17. Návrh, aby řízením zkráceným podle §u 55 jedn. řádu byly vyřízeny osnovy:

a) zákona, jímž se poskytují daňové úlevy pro případ znovuzřízení budov, strojů a zařízení, poškozených živelními pohromami (tisk 187);

b) zákona, kterým se účinnost zákona ze dne 4. července 1923, č. 151 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 2. července 1924, č. 163 Sb. z. a n., o poplatkových a dalších daňových úlevách při splynuti (fusi) nebo při přeměně právního útvaru podniků veřejně účtujících a společností s ručením obmezeným, dále při přeměně pravovárečných měšťanstev ve společnosti akciové prodlužuje a doplňuje ustanoveními o společnostech komanditních a okresních hospodářských záložnách (tisk 193);

c) zákona o pohledávkách ze závazků vzniklých bývalému Rakousku, bývalému Uhersku, bývalému mocnářství Rakousko-uherskému, říši Německé a německým státům (tisk 388);

d) zákona, kterým se prohlašuje živnost fotografická ve všech svých oborech za řemeslnou (tisk 404);

e) zákona, jimž se zachovávají pro pensijní pojištěnce a pro členy báňských bratrských pokladen v platnosti některá ustanovení právních předpisů o nemocenském pojištění (tisk 441).

Návrh na zkrácené projednávání těchto osnov činím z toho důvodu, aby předlohy právě uvedené mohly býti co nejdříve dodány senátu Národního shromáždění -. pokud se týče - aby mohla býti zkrácena 24hodinová lhůta, která normálně má uplynouti mezi prvním a druhým čtením.

Kdo tedy souhlasí s mým návrhem, aby jmenovaným osnovám přiznáno bylo zkrácené řízení, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh můj jest přijat.

Přistoupíme proto ihned ke druhému čtení uvedených osnov.

Ad 12. Druhé čtení osnovy zákona, jímž se poskytují daňové úlevy pro případ znovuzřízení budov, strojů a zařízení, poškozených živelními pohromami (tisk 187).

Zpravodajem výboru rozpočtového je pan posl. dr Jos. Černý.

Má pan zpravodaj nějaké změny anebo opravy textové?

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Nemám.

Předseda: Není tomu tak.

Kdo tedy ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Ad 13. Druhé čtení zákona, kterým se účinnost zákona ze dne 4. července 1923, č. 151 Sb. z. a n., ve zněm zákona ze dne 2. července 1924, č. 163 Sb. z. a n., o poplatkových a dalších daňových úlevách při splynutí (fusi) nebo při přeměně právního útvaru podniků veřejně účtujících a společnosti s ručením obmezeným, dále při přeměně pravovárečných měšťanstev ve společnosti akciové prodlužuje a doplňuje ustanoveními o společnostech komanditních a okresních hospodářských záložnách (tisk 193).

Zpravodajem za výbor rozpočtový je pan posl. dr Jos. Černý.

Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav nebo textových změn?

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Nemám.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP