Středa 23. června 1926

Druhé čtení provedeme při vyřizování odst. 8 pořadu, bude-li osnově této přiznáno řízení zkrácené podle §u 55 jedn. řádu.

Rozhodneme ještě o resolucích.

Je tu resoluční návrh výboru ústavně-právního, otištěný ve zprávě výborové.

Kdo souhlasí s výborovou resolucí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Tím resoluce jest přijata.

Tím jest vyřízen 7. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

8. Návrh, aby řízením zkráceným podle § 55 jedn. řádu projednána byla osnova zákona o původcovu právu k literárním, uměleckým hudebním a výtvarným a fotografickým dílům (tisk 447).

K odůvodnění návrhu uvádím, že jde o osnovu, jejíž brzké skoncování po zevrubném přepracování nynějším jest v zájmu materielních i immaterielních statků duševních pracovníků. Zkrácené projednání má se vztahovati toliko na zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením a umožní dřívější předložení osnovy této senátu.

Dám o návrhu hlasovati.

Kdo souhlasí, aby osnově této přiznáno bylo zkrácené projednávání podle §u 55 jedn. řádu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Zkrácené jednání jest přiznáno, a přistoupíme tedy ihned ke druhému čtení této osnovy.

Ad 7. Druhé čtení osnovy zákona o původském právu k dílům literárním, uměleckým a fotografickým (o právu autorském) (tisk 447).

Zpravodajem výboru ústavně-právního jest p. poslanec dr Patejdl.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Patejdl: Mám návrhy na některé opravy, jejichž provedení odevzdávám v tomto exempláři presidiální kanceláři.

Místopředseda inž. Dostálek: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, s opravami navrženými p. zpravodajem podle čtení druhého, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, s opravami navrženými zpravodajem, a to ve znění odchylném od předchozího usnesení senátu.

Tím vyřízen jest 8. odstavec pořadu.

Přistoupíme k dalšímu odstavci, jímž je:

9. Zpráva výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností o usnesení senátu (tisk 5), kterým se mění §§ 82 a 54 živn. řádu a § 70 živn. zákona pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi (tisk 417).

Zpravodajem je p. posl. Netolický, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Netolický: Slavná sněmovno! Senát Národního shromáždění republiky Československé usnesl se na změně §u 82 a 54 živnostenského řádu, a §u 70 živnostenského zákona pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

O tomto usnesení senátu jednal výbor pro záležitosti obchodu, průmyslu a živností, a jelikož nemohl dospěti k určitému dohodnutí, usnesl se poslanecké sněmovně navrhnouti, aby žádala o prodloužení lhůty o 4 1/2 měsíce, aby zákon tento mohl býti v poslanecké sněmovně dodatečně projednán.

Navrhuji proto jménem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností, aby poslanecká sněmovna si vyžádala prodloužení této lhůty o 4 1/2 měsíce. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): K rozpravě není nikdo přihlášen, budeme tedy hlasovati o návrhu p. zpravodaje na prodloužení lhůty k projednání této osnovy.

Kdo souhlasí s návrhem p. zpravodaje, aby vyžádáno bylo prodloužení lhůty k projednání této osnovy o 4 1/2 měsíce, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, návrh je přijat. Tím vyřízen je odst. 9 pořadu schůze.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

10. Zpráva výboru ústavně-právního k usnesení senátu (tisk 2) o osvojení (tisk 427).

Zpravodajem je p. posl. dr Jos. Černý. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Slavná sněmovno! Vzhledem k tomu, že nebylo dohody o tomto návrhu a lhůta k projednávání v nejbližších dnech končí, navrhuje ústavně-právní výbor předsednictvu poslanecké sněmovny, aby vyvoláno bylo usnesení pléna, podle kterého lhůta k projednání této osnovy má býti o 5 měsíců prodloužena. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): K rozpravě není nikdo přihlášen, budeme tedy ihned hlasovati o návrhu p. zpravodaje na prodloužení lhůty k projednání této osnovy.

Kdo souhlasí s návrhem p. zpravodaje, aby vyžádáno bylo prodloužení lhůty k projednání této osnovy o 5 měsíců, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, návrh je přijat a tím vyřízen je odst. 10 pořadu schůze.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž je:

11. Zpráva výboru ústavně-právního k usnesení senátu (tisk 3) o trest. stíhání presidenta republiky a členů vlády podle §§ 34, 67 a 79 úst. listiny (tisk 428).

Zpravodajem je p. posl. dr Meissner. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Meissner: Slavná sněmovno! Předloha, o které máme jednati, byla přikázána ústavně-právním výborem subkomitétu. Subkomitét byl týž, který projednával předlohu zákona o právu autorském. Poněvadž práce o předloze o právu autorském vyžadovala příliš dlouhé doby, nebylo možno přikročiti k poradám o zákonu o stíhání presidenta republiky a členů vlády.

Proto ústavně-právní výbor doporučuje, aby sněmovna žádala o prodloužení lhůty o další 4 1/2 měsíce. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): K rozpravě není nikdo přihlášen, budeme tedy hlasovati o návrhu p. zpravodaje na prodloužení lhůty k projednání této osnovy.

Kdo souhlasí s návrhem p. zpravodaje, aby vyžádáno bylo prodloužení lhůty k projednání této osnovy o 4 1/2 měsíce, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina, návrh je přijat a vyřízen je odst. 11 pořadu schůze.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž je:

12. Zpráva výboru rozpočtového k usnesení senátu (tisk 4) o vládním návrhu zákona (tisk sen. 2170 a 2180-1), jímž se poskytují daňové úlevy pro případ znovuzřízení budov, strojů a zařízení, poškozených živelními pohromami (tisk 187).

Zpravodajem je p. posl. dr Jos. Černý. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Slavná sněmovno! Osnovou, která byla přijata senátem Národního shromáždění, mají býti odstraněny vážné hospodářské závady vzešlé ze zdanění pojistných náhrad, vyplacených za škody vzniklé živelními pohromami, a to potud pokud náhrady tyto převyšují bilanční hodnotu poškozených předmětů.

Podle dosavadní praxe finanční správy, potvrzené také nálezem nejvyššího správního soudu ze dne 16. března 1922 č. 2500/22, podléhá totiž diference mezi vyplacenou pojistnou náhradou a bilanční hodnotou poškozených předmětů zásadně zdanění podle zákona čís. 329 z r. 1921, při čemž může tato daň s připočtením veškerých přirážek samosprávných i válečných dosáhnouti až i 80% této diference.

Tento názor finanční správy neměl v dobách stability měny žádných vážnějších důsledků, poněvadž nejevila se zpravidla žádná diference mezi knihovní, případně pořizovací hodnotou pojištěné věci a mezi vyplacenou pojistnou náhradou, čímž také zdaňovací důvod odpadal.

Jinak je tomu však dnes, kdy musí podniky svoje budovy, stroje a zařízení, které mají ve svých bilancích oceněny v korunách předválečných, pojistiti vzhledem ku znehodnocené měně daleko vyšším obnosem, a to mnohdy i několikráte vyšším, aby si zaopatřily dostatečných prostředků k jejich znovuzřízení. Dosavadním zdaněním odňala by se dotyčnému podniku vůbec možnost jakéhokoliv znovuzřízení a pojištění stalo by se ilusorním.

Obdobně se má věc i v případech, kde jde o podniky patřící osobám fysickým, co do daně z příjmu.

Úleva poskytuje se postiženým podnikům jen v tom případě, byly-li neb budou-li v letech 1923 až 1930 znovuzřízeny, a sice daněprostým odpisem rozdílu mezi poslední bilanční hodnotou poškozených předmětů a pojistnou náhradou na znovuzřízení skutečně vynaloženou.

Zákon tento má upraviti dotyčnou otázku zpětně od roku 1923 z toho důvodu, aby ani oni poškození, kteří z technických důvodů nemohli využíti dobrodiní zákona ze dne 3. března 1921, čís. 102 Sb. z. a n., prodlouženého co do staveb zákonem ze dne 21. prosince 1922, čís. 403 Sb. z. a n. na rok 1923, mohli býti účastni výhod zákona tohoto.

Rozpočtový výbor doporučuje posl. sněmovně přijetí usnesení senátu beze změny. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava odpadá. Přikročíme hned ke hlasování.

Osnova zákona má 6 paragrafů, nadpis a úvodní formuli. Jelikož nebyly podány pozměňovací návrhy, dám hlasovati o celé osnově najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 6 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, ve znění navrženém panem zpravodajem a shodném s předchozím usnesením senátu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Druhé čtení provedeme při vyřizování odst. 17, bude-li této osnově přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen je odst. 12 pořadu.

Přikročíme k dalšímu odstavci, jímž je:

13. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 14) zákona, kterým se prodlužuje účinnost zákona ze dne 4. července 1923, č. 151 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 2. července 1924, č. 163 Sb. z. a n., o poplatkových a dalších daňových úlevách při splynutí (fusi) nebo při přeměně právního útvaru podniků veřejně účtujících a společností s ručením obmezeným, dále při přeměně pravovárečných měšťanstev ve společnosti akciové (tisk 193).

Zpravodajem je p. posl. dr Jos. Černý. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Slavná sněmovno! Vládní návrh (tisk 14) navrhoval prodloužení platnosti zákona č. 151/23 Sb. z. a n. ve znění zákona č. 163/24, pokud jeho účinnost končí 31. prosince 1925, do konce června 1926. Poněvadž doba rozhodná pro uplatňování daňových a poplatkových úlev byla v těchto zákonech různá, připínajíc se k charakteru dávek a zvláště při poplatcích závisela na termínech, které vinou jednání úředního, tedy bez zavinění stran, mohly míti za následek ztrátu poplatkových výhod, byly v osnově navrženy termíny pro uplatňování daňových a poplatkových výhod na vlivu jednání úředního nezávislé, tedy pro strany příznivější. Tím má býti současně docílena unifikace termínů pro daňové a poplatkové úlevy.

Podle pozměněné osnovy, předložené výboru zástupcem min. financí, byla doba platnosti zákona prodloužena do konce prosince 1926, a to proto, poněvadž akce podpor ze zvláštního fondu pro zmírnění ztrát, povstalých z poválečných poměrů (zákon č. 273/24), bude pravděpodobně ukončena teprve v květnu 1926 a některým sanovaným podnikům bude uložena fuse s jiným podnikem, kterou musí připraviti.

Dále byla osnova doplněna §em 2, kterým se přiznávají opět komanditním společnostem výhody odňaté jim zákonem čís. 163/24, aby se umožnilo těmto společnostem, pokud v den vyhlášení zákona čís. 151/23 již právně existovaly a výhod tohoto zákona nevyužitkovaly, tak učiniti. Většího finančního dosahu opatření toto nemá.

K návrhu Svazu okresních hospodářských záložen se v novém §u 3 poskytují tytéž úlevy pro splynutí občanských záložen s okresními hospodářskými záložnami.

K návrhu zpravodaje rozpočtového výboru škrtnuto bylo v §u 1 vládní osnovy před slovem "transakcí" slovo "těchto". Dále byla v prvním souvětí §u 1 slova "za výmaz" nahrazena slovy "oznámení likvidace", poněvadž řízení za výmaz může trvati dlouhou dobu a termín tento je tedy nevýhodným.

Ze všech těchto důvodů navrhuje rozpočtový výbor, aby poslanecká sněmovna schválila vládní návrh zákona v textu přijatém rozpočtovým výborem. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Přikročíme k hlasování.

Osnova zákona má 4 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Jelikož nebyly podány pozměňovací návrhy, dám hlasovati o celé osnově najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, ve znění navrženém panem zpravodajem, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém.

Druhé čtení provedeme při vyřizování odstavce 17, bude-li této osnově přiznáno řízení zkrácené podle §u 55 jednacího řádu.

Tím vyřízen je odst. 13 pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího, jímž je:

14. Zpráva výboru ústavne-právneho k usneseniu senátu (tisk 316) o vládnom návrhu zákona (tisk sen. 68 a 81) o pohľadávkach zo záväzkov vzniklých bývalému Rakúsku, bývalému Uhorsku, bývalému mocnárstvu Rakúsko-uhorskému, ríši Nemeckej a nemeckým štátom (tisk 388).

Zpravodajem je p. posl. Hrušovský. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Hrušovský: Veľactená snemovňa! Ústavne-právny výbor prejednal usneseme senátu k vládnemu návrhu zákona o pohľadávkach zo záväzkov vzniklých bývalému Rakúsku, bývalému Uhorsku, bývalému mocnárstvu Rak.-uhorskému, ríši nemeckej a nemeckým štátom. Mierové smluvy versailleská, st.-germainská a trianonská síce určily, že český štát nie je povinný nahradiť, resp. platiť veriteľom bývalého eráru rak.-uhorského a ústredne nemeckého, alebo jednotlivých nemeckých štátov, okrem určitých položiek, ako sú na pr. papiere rentové, bony, obligácie, hodnoty a bankovky. Vzhľadom k tomu, že r. 1919 ešte pred zakončením mierovej konferencie sa ešte nevedelo, aké budú všetky finančné záväznosti na území Rak.-uhorska vzniklých nových štátov, bolo nariadené moratorium. Poneváč s vymáhaním týchto pohľadávok vznikly spory a spory o náklady týchto sporov, a boly tiež zavedené exekúcie, bolo nutno, následkom toho vnútorným zákonodarstvom postaviť jasne líniu pre súdnictvo naše, aby toto bolo vyvarované akýchkoľvek pochybností.

Návrh zákona znovu vyslovuje, že Československá republika nie je povinná okrem výslovne v mierových smluvách zmienených titulov plniť žiadne iné záväzky, ktoré by jednotliví veritelia mali proti Československu, ako cesionárovi bývalého Rakúska resp. Uhorska. Ohľadom nákladov sporov o tieto pohľadávky už vedených, stanoví navrhovaný zákon, že ich má niesť každá strana zo svojho, nakoľko sa týče nákladov vzniklých pred uvedením do účinnosti tohoto zákona.

Ruší sa tiež týmto zákonom zákon z 23. júla 1919, č. 440 Sb. z. a n., ktorým bolo nariadené moratorium pre pohľadávky vzniklé proti eráru rakúskemu, uhorskému, rakúsko-uhorskému a nemeckému. Tiež exekučné tituly sa zrušujú, nakoľko boly namierené proti československému štátu. Ale zákon výslovne stanoví, že zostáva v platnosti zákon z 9. októbra 1924, č. 236 Sb. z. a n., ktorým sa vláda zmocňuje prevziať pohľadávky vzniklé z dodávok za doby války. Tiež nebudú týmto zákonom dotknuté tie zákony a aktá Československej republiky, ktorými náš štát vzal výslovne na seba splnenie záväzkov uvedených v §e 1 tohoto zákona, na pr. jedná sa tu o válečných pôžičkách.

Ústavne-právny výbor navrhuje poslaneckej snemovni, aby usnesenie senátu k vládnemu návrhu zákona o pohľadávkach zo záväzkov vzniklých v bývalom Rakúsku, Uhorsku, Rakúsko-Uhorsku a ríši Nemeckej v nezmenenom znení prijala. (Potlesk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): K této věci jsou přihlášky řečnické. Zahájím proto debatu.

Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 20minutová. Je nějaká námitka proti tomu? (Nebyla.)

Není námitek, řečnická lhůta je stanovena 20 minutami.

Ke slovu je přihlášen "proti" p. posl. Krumpe. Uděluji mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP