Středa 23. června 1926

Nelze uspokojiti požadavky chudých, aniž by nebyl pronikavě zmenšen blahobyt bohatých. Pracující s lenochy, bohaté s chudáky, bídu s blahobytem nepodaří se sloučiti nikomu a proto padla bývalá koalice a vláda, aby udělala místo jiné koalici, přirozenější, třídní.

Česká buržoasie průmyslová, bankovní, agrární a spekulantská na obranu ohrožených třídních zájmů vybudovala jednotnou třídní frontu bez ohledů národnostních a náboženských. A je to tak dobře, neboť tak dělníci a pracující lid vůbec pozná na jejím příkladu, že buržoasie všech národů svému třídnímu zájmu obětuje všecko a na jeho obranu, jak řekl v první řeči soudr. Bolen, spojí se třeba s čertem. (Tak jest!)

Slyšel jsem zde i ve výborech zemědělském a rozpočtovém velice mnoho řečí, jimiž se snažili socialističtí poslanci a moji soudruzi přesvědčiti pány o nemožnosti připustiti nějaká nová cla, zdražení cukru a ohromná vydání na zbytečný klerus, vycházejíce z předpokladu šetrnosti a potřeb většiny občanstva tohoto státu, leč marně. Nenalezli sluchu a pochopení pro zájem pracujícího lidu i státu.

Měl jsem dojem, že tu dobří lidé chtějí zabrániti zločinu. Přemlouvali, zapřísahali i hrozili zločinci, který se chystá provésti strašný zločin, avšak snaha tato byla marná, zločinec provedl svůj zločin a chystal se provésti ještě další zločin. Socialistické strany sice prohlásily, že všemi prostředky zabrání uzákonění hladu, kongruy, zdražení cukru, okradení malého státního úřednictva, zřízenectva a dělnictva. Nepodařilo se to však.

Bylo sice promluveno na 300 řečí, rozbito několik lavic, ale nic více. Zločinec nedal se zastrašiti a odvrátiti od provedení svého zločinného záměru, provedl jej a hodlá jej nyní dovršiti.

Ptám se vás, co učiníte, abyste tomu zabránili? Ještě neztratili jste naději, že po dobrotě, přemlouváním, dohadováním, zapřísaháním a vyhrožováním podaří se vám odvrátiti provedení zločinu? Nepochopili jste, že máte co činiti s lidmi zvrhlými, jimž osobní sobecký zájem je nade všecko, s lidmi, kteří svoji obět, pracující lid, přepadají ze zálohy a vraždí hladem i olovem? Neviděli jste zatvrzelost a ironický posměch, když apelovali jste na svědomí, národní cit a ostatní humanitářsko-demokratické vlastnosti, jimiž se honosili?

V událostech minulých dnů musili jste poznati a pochopiti, že nepodaří se nikomu přemluviti a přesvědčiti ve výborech nebo zde v plénu sněmovny Kramáře jako representanta průmyslové, bankovní a lichvářské buržoasie a vší reakce, že není možno další snížení mezd dělníků. Rovněž tak nepodařilo se a nepodaří se nikomu přemluviti Staňka, Zadinu, Hodžu a Mičuru, že není možno připustiti nějaká cla a zdražení cukru, ježto znamenají bídu a hlad statisíců. Nebo věří někdo z vás, že podaří se mu přemluviti Šrámka, aby dal souhlas k odluce církve od státu, když on žádá pro své kolegy pátery téměř 200 milionů od státu?

To, myslím, nepodaří se nikomu, kdyby mluvil jako anděl, jak se říká lidově, nahoru a dolů. Nepodařilo se to ani Bechyňovi, který patří jistě mezi dobré řečníky, ani Stříbrnému, ani komukoliv jinému. Myslí-li tak někdo, je buď nevědomý hlupák nebo podvodník.

Zde v parlamentě nemůže býti pro chudý lid nic dobyto, (Tak jest!) nebude-li organisován hromadný tlak zvenčí, dokud socialisté nezřeknou se zásadně koalice s buržoasií a nenahradí ji jednotnou frontou proti buržoasii. Pro nás je jedině možná koalice pracujících na potření buržoasie, vyrostlá z jednotné fronty a k této budeme pracovati. (Tak jest! - Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem jest pan posl. dr Polyák. Dávám mu slovo.

Posl. dr Polyák: Slávna snemovňa! Pri posudzovaní otázky zvýšenia dane z liehu vychádza slovenská ľudová strana zo zásady, že úhrada pre nový pôžitkový systém verejných zamestnancov má sa zaopatriť v prvom rade z prameňa najmenej zaťažujúceho, najmenej protisociálneho, najmenej všeobecného ohľadom voľnej výroby a širokých vrstiev obyvateľstva.

Posudzujúc zvýšenie dane z liehu z týchto ohľadov, dôjdeme k tomu výsledku, že zvýšenie dane vlastne prispeje k obmedzeniu kruhu toho obyvateľstva, ktoré k liehovému konzumu privyklo, a k obmedzeniu absolútneho množstva konzumu, pripadajúceho jednej osobe. Niet pochyby, že by z tohoto ohľadu bolo logické, o mnoho väčším zvýšením dane učiniť lieh predmetom prepychovým, a tým liehový konzum ako škodlivý úplne utlačiť, na zámožnejšie vrstvy obyvateľstva obmedziť, alebo podľa vzoru severoamerického úplne zakázať.

Sú to naprosto praktické príčiny, ktoré prinútily skoro všetky europské štáty, aby sa so značnou čiastkou štátnych príjmov opieraly na obľúbenosť liehového konzumu, a tým také štátne dôchodky, ktoré by malo snášať ináč celé obyvateľstvo vo forme priamych daní alebo takých konzumných daní, ktoré zaťažujú prvotriedne ľudské spotreby, uvalily na plecia jednej čiastky obyvateľstva, na plecia požívateľov liehu. A je v tomto istá spravodlivosť, slávna snemovňa, aby tí, ktorí svoj zvyk alebo svoju náruživosť opanovať, obmedziť nemôžu, prevzali vo forme tejto dane väčšiu časť verejných tiarch, ako tie vrstvy, ktoré a priori nepožívaly liehovín alebo následkom stúpajúcich bremien konzum liehovín zastavily.

Aj náš štát prevzal systém konzumnej dane liehovej, ktorý systém poskytoval štátu od začiatku ročite značný, priemerne 600milionový a snadno vymáhateľný dôchodok. Keď teda súdime, máme súdiť so zreteľom k tomu, že zrušením tejto menej morálnej dane by sme značne museli zaťažiť novými a všeobecnými bremenami nie jednu čiastku obyvateľstva, ale celé obyvateľstvo cieľom náhrady odpadnutého liehového dôchodku, a že daň z liehu je vlastne faktom, keďže ju čsl. štát prevzal. Keď sa teda s touto daňou ako s menším zlom musíme spriateliť, nadhodí sa nám otázka spravodlivej rovnováhy medzi výrobou, medzi konzumom a medzi štátom, ako hlavným účastníkom tohoto obchodného pomeru. Niet pochyby, slávna snemovňa, že štát má záujem v prvom rade na stálom, stabilizovanom liehovom dôchodku, a síce v tej výške, v ktorej ho finančná správa vopred určila. Máme však pri tom dvojaký zreteľ zdôrazňovať. Kým štátny liehový dôchodok neklesne pod očakávanú výšku, je žiaducné, aby pochádzal radšej z vysokej dávky, platenej menším počtom obyvateľstva, ako z menšej dávky, platenej väčším počtom obyvateľstva. Z tejto zásady nasleduje, že nech finančná správa zvýši dávku, ale zároveň nech bedlive pozoruje aj pomery konzumného trhu, aby hranice platebnej schopnosti neboly prekročené, odbyt a tým štátny dôchodok definitívne neklesnul.

Druhý zreteľ je zreteľ výroby, a pri tom máme zdôrazniť, že keď už jestvuje tá menej morálna daň, ako nezbytnosť práve v záujme abstinentného obyvateľstva, nech je aj výroba organizovaná tým spôsobom, aby z toho potrebného zla vzniklo pre všeobecnosť čím viac požehnania. Je potrebné, aby tejto liehovej výroby bolo zúčastnené čím viac osôb, aby táto výroba bola podržaná takým krajom a miestnym pomerom, ktoré sú na to odkázané, a aby z tejto výroby kynulo nielen liehovému konzumu, ale aj všeobecnému konzumu prvotriednych ľudských stravín, čím viac výhod.

Posudzujúc vládny návrh o zvýšení dane z liehu z týchto dvoch podstatných ohľadov - ako som sa o tom už v rozpočtovom výbore zmienil - nedokonalosti toho návrhu sú očividné, obzvlášte vtedy, keď berieme ohľad na slovenské pomery. Pán minister financií totižto odhaduje zvýšením dane zapríčinený úpadok odbytu s 5%, myslím však, že aspoň prechodne musíme počítať s úpadkom 15%, stále snáď s 10%.

Tento úpadok znamená nielen schodok pre finanční erár, ale - a to je snáď podstatnejšie - úpadok pre výrobu, ktorá je hlavne na Slovensku i tak nepomerne obmedzená. Prízvukujem, že ztratená čiastka vnútrozemského odbytu pre výrobu nie je nahraditeľná, lebo export postupne klesá a v dnešnej dobe, keď každý štát bez ohľadu na to, či tamojšie pomery k tomu nútia alebo nie, svoj liehový priemysel až príliš vybudoval. Export pravdepodobne úplne prestane, a to tým viac, lebo výrobcovia Rumunska, Poľska, Maďarska, Jugoslavie, štátov to s menšími štátnymi a sociálnymi bremenami zaťažených, sú pri exportnom liehu schopnejší konkurencie, než výrobca československý, a tým je odôvodnená obava, že liehový export československý, hlavne nakoľko ide o poľnohospodársky lieh, úplne prestane. Úpadok odbytu znamená tedy zároveň pokles výroby, a to v prvom rade na tom Slovensku, ktoré je nedostatkom roľníckych cukrovarov a škrobárieň, hlavne však pre svoje topografické a klimatické pomery, na severe a východe pre jakosť pôdy pri zvýšení intenzivity poľného hospodárstva úplne k hospodárskemu liehovému priemyslu prinútené, a kde veľkokapitalistické liehovary neobnášajú viac ako 8% celej slovenskej výroby.

Keď k tomu ešte to vezmeme do povahy, že slovenská výroba dnes neobnáša viac ako 25% svojho predvojnového množstva, srozumiteľná je sťažnosť slovenskej výroby o to, že zvýšením daňovej sadzby utrpí rozsah výroby zas len ďalšie obmedzenie. Poznamenávame, že na Slovensku nám ide hlavne o udržanie podnikov samých, ako čiastok slovenského národného majetku, a domnievame sa, že finančná správa našej republiky nemá menej porozumenia pre pomery Slovenska ani v tomto smysle, než tí, ktorí tento hospodársky priemysel v tak značnom počte udomácnili na Slovensku. Že tieto zvláštne úbohé pomery na Slovensku ako povstaly aj na poli tohoto poľnohospodárskeho priemyslu, o tom by som mnoho a mnoho mohol hovoriť.

Buďme si povedomí, slávna snemovňa, že hospodárske liehovarníctvo na Slovensku znamenalo v minulosti a znamená i teraz zo sociálneho ohľadu sadením zemiakov, ktoré vyžadujú náležité a ustavičné obrábanie, jedinú možnosť stáleho zamestnania veľkého počtu hospodárskeho, tak zvaného sezónneho robotníctva, a to práve na neúrodných čiastkach Slovenska a Podkarpatskej Rusi, kde akosť pôdy, úrodnosť, podnebie, cesty, premávkové pomery, možnosti zhodnotenia plodín, ale hlavne tarify činia úžasné odchýlky, obrovské nevýhody na poli rentability pôdy proti južným, úrodným, cukrovarmi husto obsadeným čiastkam Slovenska. Kým v historických zemiach sú cukrovary o mnoho rovnomernejšie rozdelené po celom poľnohospodárskom území, a to v takej miere, že málo takých poľnohospodárskych oblastí je v historických zemiach, ktoré by sa nenachádzaly v rentabilnej blízkosti cukrovaru, zatiaľ na Slovensku bez hospodárskych liehovarov neúrodným krajom by vôbec nebolo možné potrebné krmivo si zo vzdialenosti až 200 - 300 kmovej z južných 8 cukrovarov doviezť.

Tieto pomery boly vždy uznané následkom čoho na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi dorábali v predvojnovej dobe asi v 400 hospodárskych liehovaroch ročite priemerne 370.000 hl, kým v historických zemiach v 540 liehovaroch len asi 360.000 hl, lebo v historických zemiach neboli prinútení k zpracovaniu v tak veľkej miere, ako som to už odôvodnil.

Na miesto, žeby boli tú prirodzenú hodnotu a kapacitu na Slovensku ponechali sostavil sa nový kľúč výrobných oprávnení a tým postupne taká premena v hospodárskej výrobe Slovenska, že - prepočítajúc aj veľkú krízu odbytnú svetovú - v období 1923/24 činila slovenská výroba len 103.000 hl, kým v historických zemiach ešte vždy 145.000 hl. Keď k tomu pripočítame, že 5 veľkokapitalistických liehovarov na Slovensku vyrábalo len 14.000 hl, kým 32 veľkokap. liehovarov v historických zemiach ešte vždy 132.000 hl: vtedy vidíme, že vlastne ktorý činiteľ absorboval 60% slovenskej predvojnovej výroby, že veľkopriemyselné liehovary užívajú na úkor Slovenska veľké výhody, kým skoro v celej Europe panuje názor, že konzumný lieh má byť vyrábaný v prvom rade hospodárskymi liehovarmi. Ako je zrejmé, slávna snemovňa, mal by pán minister financií ohľadom na Slovensko postarať sa o to, aby pri každom zvýšení dane z liehu bol hospodársky malopriemysel pomerne menej zaťažený, ako priemysel veľkokapitalistický. Mimo toho sú to však národohospodárske zretele všeobecného rázu, ktoré taký postup nadovšetko odôvodňujú. Odmietavá odpoveď pána ministra, daná mne v rozpočtovom výbore, zdá sa mi predsa príliš teoretickou. Hospodárske liehovary, ktoré sú obmedzené väčším dielom na denne 2 - 3 hektolitre, a to dovedna len na 4 - 5 mesiacov ročne, umožňujú držbu pomerne väčšieho počtu dobytka, kŕmenie všelijakých pomoknutých, zkazených krmív, rozumné využitie všetkého krmiva, a tým značné zvýšenie množstva a akosti vykrmeného a dojného dobytka, a zásobovanie ľudského konzumu mäsom, lojom, mliekom atď. Intenzívne hnojenie maštaľnou mrvou dotyčnej plochy snáď ani nemusíme spomenúť. Veľkopriemyselné liehovary pracujú stále, continuiter vo dne i v noci, vo veľkom, absolútne veľké množstvá tisícov a tisícov hektolitrov, a to nie svoje vlastné suroviny ako malé hospodárske liehovary, ale nakúpenú cudziu surovinu, lacnú, veľmi výdatnú, ktorá však nedá krmiva, neprospeje rentabilite pôdy, nevyrába straviny pre konzum Táto surovina je melasa. Niekedy doviezli melasu z cudzozemska cla proste. My, slávna snemovňa, nikomu nezávidíme tento výrobok, ale pýtame sa pána ministra financií, je to správné, aby tieto dve skupiny boly daňou jednako zaťažené? Vie o tom pán minister financií, že i v nemeckej ríši panuje smer: odkázať veľkopriemysel úplne na export a vnútrozemský konzum podržať malému hospodárskemu priemyslu?

Vyslovujeme nádej, že pri sústavnej úprave liehového zákona tento smer, táto zásada bude úplne uplatnená. Kým sa to stane, nech uplatní pán minister zásadu pomerného rozdelenia výrobe uloženej 1korunovej dávky. Nemôžem súhlasiť s pánom ministrom, ktorý mi v rozpočtovom výbore odpovedal, že pri konzumnej dani nie je to prevediteľné a že sa protiví prírode konzumných daní. Pán minister by mal pravdu vtedy, keby tá spotrebná daň nebola uložená výrobe. Keďže je však uložená a vymáhaná u výroby, nič iné nie je potrebné, ako v menšej výške, totiž 30 halierovej, vymáhať ju pri vystavení u hospodárskych, a vo väčšej, totiž 85 halierovej, u veľkopriemyselných liehovarov, a to nielen za konzumný lieh, ale za celú výrobu, zarátajúc do toho exportný a sociálny lieh. Výsledok finančný by činil tých istých 15 milionov.

Slávna snemovňa! Pán minister financií poznamenal, že pri spotrebných daniach nie je možné rozdiele činiť na vrub silnejšieho a v prospech slabšieho. Veď, slávna snemovňa, táto koruna už ztratila náter konzumný, keď ju snáša výroba. To nie je daň konzumná, ale štátny podiel, príplatok. Očakávame od pána ministra, aby tieto zásady pri sústavnej úprave v celom rozsahu boly uplatnené a menšia rentabilita, menšia konkurencieschopnosť a daneschopnosť hospodárskeho malopriemyslu bola tiež do povahy vzatá, tým viac, lebo prirodzený vývin hospodárskeho priemyslu upevnením hmotných síl roľníctva smeruje k združstevneniu.

Pri rozprave v rozpočtovom výbore a tuná v plenu boly pripomenuté poznámky, s ktorými sa musím v krátkosti zapodievať. Bola kritike podrobená Spoločnosť pre zpeňaženie liehu a žiadaný monopol. Monopol sme už mali vlastne via facti počas liehovej komisie a vieme, že odbyt klesnul, kým teraz počas činnosti spoločnosti odbyt stále stúpa, a síce v posledných dvoch rokoch u pitného liehu o 6%, u priemyslového o 40%, u liehu pre ocot o 15%, u liehu denaturovaného o 34%, u liehu exportného o 500%, u liehu pre dynalkol o 150%, dovedna o 30%. Výhľady vývozu sú ovšem veľmi smutné, v tomto ohľade však nebolo by položenie lepšie v páde monopolu. Spoločnosť dodala štátu príjem dane a príplatkov 605 milionov, daň z obratu 56 milionov, ekvivalent a kontrolný poplatok denaturačný 12 milionov, dovedna 673 milionov, kým výlohy Spoločnosti za kanceláriu, za dovozné liehu a za poistenie 33 1/2 milionov obnášajú. Pochybujem, slávna snemovňa, že by v páde monopolu si mohol štát za réžiu 33 1/2milionovú zabezpečiť 673 milionový príjem netto. Z tohoto vyplýva, že vlastne terajší systém Spoločnosti, ako stredný medzi monopolom a voľným hospodárením je pre svoje odborné prevádzanie obchodu a zároveň prísny dozor finančnej správy, ktorá ustanovuje výrobné oprávnenie a ceny - v každom ohľade zodpovedajúci.

Tento náš systém je natoľko vzorný, že nemecká ríša a Poľsko, kde je zavedený monopol a kde následkom neodborného hospodárenia odbyt stále klesá, sa zapodievajú s napodobeným. Pán kol. Remeš uvádzal, že príplatok 8korunový nie je záväzný. Toto tvrdenie je mylné, lebo príplatok spočíva na smluve súkromno-právnej, z každého ohľadu odbornej a dokonalej.

Mylné je aj to tvrdenie, že Spoločnosť hospodári s kapitálom štátu. Spoločnosť nepotrebuje žiadneho štátneho kapitálu. Výrobcovia dodajú lieh Spoločnosti, peniaze však dostanú len za niekoľko mesiacov vyplatené. Vlastne obchoduje sa tedy s kapitálom nie štátu, ale členov Spoločnosti.

Pán kol. Remeš tvrdil aj to, že štát predal Spoločnosti lieh za 530, kým výrobcom vyplatil 1049 Kč. Táto cena 1049korunová bola vyplatená výrobcom v predchádzajúcej kampani. V poslednej kampani štátneho hospodárenia r. 1922/23, dostali výrobci od Spoločnosti tú istú cenu 530korunovú, ktorá bola Spoločnosťou štátu zaplatená.

Aj o melasovom hospodárení sme počuli mylné názory. Záujem poľnohospodárstva, ktoré potrebuje melasu pre krmné ciele, je sníženie cien melasových, a to ako je to potrebné, so snížením alebo zrušením melasového cla pre ciele krmné. Tým sa už podarilo cenu melasy od 50 na 30 Kč snížiť.

Prv než by som dokončil, do pozornosti uvádzam pánu ministrovi financií pomery na poli pálenia ovocia na Slovensku. Ani po stránke teoretickej nie je prípustné, aby na jednotlivých čiastkach toho istého spotrebného územia panovaly odchylné, úplne rozličné predpisy a sadzby na poli konzumných daní. Daňový systém pre pálenie sliviek je na Morave natoľko výhodnejší, že sa vyvážajú slivky do Moravy vo veľkom a tam sa zpracujú. Nemusím sa rozprestierať na to, natoľko je náš slovenský roľník týmito neprípustnými pomermy ukrátený a ukrivdený a samé Slovensko ako celok daňového príjmu pozbavené.

Ešte horšie pomery panujú na tomto poli v bývalých župách Hont a Tekov vedľa maďarských hraníc. Tamojší roľníci predali predtým svoje ovocie v Maďarsku, kým teraz, nemajúc konkurencieschopnosti v Maďarsku a ležiac tarifálne veľmi zle, sú naprosto prinútení k páleniu svojho ovocia. Keďže podmienky pálenia ovocia na Slovensku sú veľmi nepriaznivé a daň vyššia ako inde, dôjde aj k trestným činom a prevysokým trestom, ktoré potom zaťažujú až veľmi nášho slovenského roľníka. (Výkřiky poslanců slovenské ľudové strany.) Čakáme od pána ministra financií, že pri sústavnej regulácii liehovej dane tento systém unifikuje a roľníctvu celej republiky umožní rentabilné pálenie.

S ohľadom na veľké záujmy verejných zamestnancov slovenská strana ľudová schvaľuje zvýšenie dane z liehu a cukru a bude preň hlasovať. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je tedy skončena.

Než přikročíme k odděleným doslovům pánů zpravodajů a oddělenému hlasování o každé z obou osnov, dám přečísti došlé návrhy k oběma osnovám.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

K osnově tisk 456:

1. Resoluční návrh posl. Buřívala a spol.:

Vláda se vyzývá, aby pro včelaře uvolnila dostatečné množství daně prostého cukru.

K osnově tisk 455:

2. Pozměňovací návrh posl. Remeše, R. Chalupy, Svobody a soudr. ke čl. II:

Dodatečně zdanění bude zníti takto:

"Pálené lihové tekutiny nebo výrobky, které v hotovém stavu alkohol obsahují, pokud jsou 1. července 1926 na území republiky Československé ve volném oběhu, podléhají dodatečnému zdanění částkou Kč 1·40 za každý hektolitrový stupeň alkoholu."

3. Resoluční návrh posl. Vávry, Pekárka, Machníka, E. Vencla, Malíka a druhů:

Vládě se ukládá, aby výnosu daně lihové použila těž k úpravě služebních přídavků profesorů, přednostů odborů a ředitelů státních, průmyslových, zemědělských a obchodních škol, jakož i inspektorů živnostenských škol pokračovacích a zemědělských s patřičným zřetelem k tomu, že byli před válkou lépe honorováni než profesoři středních škol.

4. Resoluční návrh posl. dr Hnídka, dr Matouška, Buřívala, Roudnického, Hvozdzíka, Remeše, Windirsche, Bobka, Pekárka a druhů:

Vláda se vybízí, aby vhodným způsobem přihlídla k cvičným učitelům, kteří byli v den účinnosti zákona č. 541/1919 Sb. z. a n. na cvičných školách jen v poměru výpomocném.

5. Resoluční návrh posl. Remeše, R. Chalupy, Svobody a soudr.:

Vláda se vyzývá, aby vzhledem na zájmy obyvatelstva jakož i s ohledem k interesům státu uplatnila také u lihu zásadu volného obchodu a zdravé konkurence a za tím účelem po předchozím zabezpečení daně státní pokladně uvolnila obchod lihem.

Mimo to nechť učiní vláda potřebné přípravy k tomu cíli, aby ve vhodném okamžiku mohl býti zaveden státní prodejní monopol lihový.

6. Resoluční návrh posl. Buřívala a spol.:

Vláda se vyzývá, aby co nejdříve předložila návrh zákona na zřízení prodejního a výrobního monopolu lihového.

Předseda: Přistoupíme k dokončení jednání o odst. 1 pořadu:

1. Zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu (tisk 272) zákona o dani z cukru (tisk 456).

Dávám slovo k doslovu zpravodaji panu posl. Roudnickému.

Zpravodaj posl. Roudnický: Slavná sněmovno! Řečníci, kteří se zúčastnili debaty a mluvili k zákonu o cukerní dani, postavili se většinou proti této dani. Důvody, které uvádějí, jsou čtyři. Předně, že není potřebí úhrady pro požitkový systém státních zaměstnanců, ježto prý vláda úhradu již má jednak v účelových dávkách, jednak z výnosu restrikce a z výnosu cel. Za druhé se staví proti dani z cukru proto, poněvadž tím má býti uhrazen těž výdaj, který vznikne státu přijetím zákona o úpravě duchovenských platů. Třetí důvod jest, že se tím zdraží cukr, a čtvrtý důvod, že by průmysl cukrovarnický ocitl se tím v těžké krisi.

Chci jenom kratince na jednotlivé tyto námitky odpověděti. Jako první důvod se uvádí ten, že vláda úhradu pro požitkový systém státních zaměstnanců má jednak z účelových dávek, jednak ze zbytku restrikce a výnosu cel. Ano, kdyby byl býval zřízen zvláštní fond, do kterého by byly plynuly účelové dávky, nebylo by bývalo potřebí žádných nových daní, ale nesmíme zapomínati, že povolené účelové dávky byly povoleny na zvýšení platů staropensistů. Zbytek sice byl zařazen do roku letošního, ale přes to rozpočet náš nevykazuje žádných přebytků. Je sice aktivní, ale přebytků nevykazuje, takže pro úhradu platů státně-zaměstnaneckých jeví se zde manko 700 milionů korun, které nezbytně nyní je potřebí uhraditi. Nesmíme ovšem zapomínati ještě na jednu věc, o které se pan ministr zmiňoval, že je potřebí pamatovati těž na úhradu platů učitelských, které vlastně visí dnes ve vzduchu. Nemáme dnes už zemského sněmu, který by jako dříve povoloval zvláštní daně či dávky pro úpravu učitelských platů, a jestliže Národní shromáždění stanoví zvýšení učitelských platů a jednotlivé země nemohou dnes povolovati zvláštní daně, je potřebí, aby se tím obíralo Národní shromáždění a aby také Národní shromáždění opatřilo pro to úhradu.

Druhý důvod, o kterém se někteří z kolegů zmiňovali, byl ten, že se staví proti úpravě platů duchovenských v té domněnce, že by část povolované úhrady plynula na úpravu kongruy. K tomu připomínám, že až dosud strany, které dříve byly v koalici a nyní postavily se do oposice, vždy, když se jednalo o úpravu platů státních zaměstnanců, hlasovaly také pro úpravu kongruy. Tak zákon o nemocenském pojištění státních zaměstnanců zahrnuje též duchovenstvo. Pro ně hlasovaly dřívější strany koaliční, které nyní jsou v oposici. Podobně když se jednalo o zákonu staropensistů hlasovaly tehdy socialistické strany také pro. Když se jednalo o zákonu z r. 1923, č. 394, o sloučení výpomoci drahotní, nouzové a nákupní, při němž šlo také o duchovenstvo, hlasovaly socialistické strany s sebou. Když se jednalo o nouzové výpomoci státních zaměstnanců, tu také hlasovaly, aby duchovenstvo dostalo nouzovou výpomoc, a byl to kol. Buříval, který v důvodové zprávě uvedl, že nouzová výpomoc patří i duchovenstvu, kterému byla přiznána na základě resolucí. Když se jednalo o renumeraci za vyučování náboženství, tehdy strany socialistické hlasovaly také pro. Když se jednalo o drahotní a nákupní výpomoc, hlasovaly také pro. Když se jednalo o zvýšení kongruy r. 1920 o 1.200 Kč, tehdy socialistické strany hlasovaly také pro. Když se jednalo o zákoně o profesorech bohosloví a o představených semináře, tehdy hlasovaly socialistické strany také pro. Tím jsem odpověděl na druhou námitku.

Třetí důvod je ten, že by se prý tím zdražil cukr. Ukazoval jsem, že cukr nebyl zdražen, ač vláda sjednala ještě zvláštní smluvní příplatek od cukrovarníků. Národní shromáždění nechtělo připustiti, aby byla sloučena dohromady jednak daň, jednak dávka 38 Kč a 16 Kč za 1 q. Vedle toho vláda však vymohla smluvní příplatek 70 K na 1 q, aniž by byl cukr býval zdražen. Nyní, když se jedná o zvýšení daně, již cukrovarníci snížili ceny řepy ze 20 K, jež platili dříve, na 15 až 12 K za 1 q. Z toho je viděti, že je možno, aby zvýšena byla daň, aniž by tím zdražen byl cukr.

Pokud se týče čtvrtého důvodu, že by se tím ocitl průmysl cukrovarnický v krisi, a že by se snad mohl opět třtinový cukr uplatniti, připomínám, že r. 1921 a 1922 domácí spotřeba cukru činila 3,093.000 q, kdežto r. 1924 a 1925 stoupla téměř o 1 milion q. Vývoz cukru r. 1921 a 1922 činil 3,763.000 q, kdežto r. 1925 činil 10 milionů q. Tedy vidíme, že vývoz naproti kubánskému cukru třtinovému stále roste, kdežto výroba kubánského cukru třtinového klesá, neboť r. 1924/25 činila výroba 4,739.000 q, kdežto r. 1925/26 4,730.000 q. Vývoz byl r. 1924/25 2,376.000 q, kdežto r. 1925/26 1,921.000 q. Zde je možno říci, že náš cukr řepový razí si cestu hlavně proto, že jakostí svou je lepší než cukr třtinový. Proto bych žádal jménem rozpočtového výboru, aby tak, jako přijata byla osnova daně cukerní ve výboru rozpočtovém, přijata byla také poslaneckou sněmovnou. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP