Sobota 19. června 1926

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Pik, jemuž uděluji slovo.

Posl. Pik: Slavná sněmovno! Československá sociální demokracie při budování svého programu vytýčila programově, že náboženství je věcí soukromou. Z toho plyne, že církve nemají uplatňovati proti státu nároky a služebnost a že i v ohledu materielním mají se samy starati o své potřeby. Stát nemá býti pod vlivem a poručenstvím církve. Stát a každý svobodný občan musí potírati bludy, že církev stojí nad světskou mocí a že moc státní má jí sloužiti, poslouchati a podporovati.

Jsme-li snášenliví vůči náboženství jako ke všem světovým názorům jiným, nevzdáváme se boje proti dogmatům církevním, a pověry církevní potíráme metodami vědy a poznanými pravdami vědeckými. Jsme přesvědčeni, že katolický názor světový je výchově, škole a kultuře škodlivý, neboť zatemňuje a mate.

Uznáváme-li privátnost náboženského přesvědčení a organisaci církevní jako organisaci spolkovou, musíme trvati na tom, aby si církve uhradily své potřeby ze svých vlastních prostředků a fondů. Z těchto důvodů programových odmítá naše strana kongruovou předlohu - odmítá ji také z důvodů politických. Je potřebí položiti otázku, jakou je snaha klerikalismu a zejména jakou je snaha církve římsko-katolické při uplatňování kongruového zákona a při celém kongruovém boji, kdy podařilo se.monsignoru Šrámkovi soustřediti protilehlé póly, soustřediti liberály všech národností pro věc reakce a zpátečnictví. Snaha klerikalismu a této taktiky kongruové spočívá v tom, aby upevněna byla moc klerikalismu, církve ve státě, aby kongruovou předlohou byl postátněn boj proti vědě, pokroku a osvětě. Naše strana pochopitelně nezůstává pouze při odporu proti této kongruové předloze, nýbrž, jak to činí již po celou dobu svého trvání, celé půlstoletí, žádá a usiluje o to, aby provedena byla odluka církve od státu a nejen od státu, nýbrž aby odcírkevněna byla škola a aby také byla provedena odluka církve od obce.

Já jsem zde poznámkou při vývodech jednoho z pánů řečníků poznamenal, jaké nemožnosti středověké panují ještě v dnešní osvícené době v naší republice, jaké nemožnosti jsou vyjádřeny na př. patronátním právem, které ukládá určité závazky a povinnosti obci. Jsem 32 roků bez konfese, neboť před 32 lety vystoupil jsem z církve římsko-katolické. Před 6 lety byl jsem zvolen starostou města Plzně. Při konstatování všech svých zákonných povinností naproti obci a veřejnosti našel jsem také celou řadu závazků a povinností, které ukládá úřad starostenský patronu kostela místního a patronu ostatních kostelů, kterým přísluší patronát města Plzně. Jako bezkonfesijní člověk mám podle dnešních zákonů vykonávati na př. tyto patronátní povinnosti: jako patronátní komisař mám docházeti do hlavního chrámu sv. Bartoloměje v Plzni, dozírati k tomu, aby tam byl pořádek a aby všechno správně podle předpisů náboženských bylo vykonáváno. Mám při tom velkou výhodu jako v ostatních 6 kostelích, že mám vyhrazeno zvláštní křeslo, na které jiný smrtelník nesmí si sednouti. To však je ještě málo. Mám jako bezkonfesijní člověk výhodu v tom, že přijede-li do Plzně pražský arcibiskup, mám právo pod baldachýnem ihned zaujmouti za ním místo. Mám další právo a povinnost, abych při takové příležitosti, při návštěvě arcibiskupa nebo biskupa, usedl na pravém místě večeře arcibiskupské a této večeře se zúčastnil. (Veselost.) Vedle těchto práv a povinností podle starého zvyku a podle jakýchsi starých ustanovení patronátních, která již ovšem leží v museu, mám právo a povinnost zjišťovati, zdali všechny osoby ženské na farách patronátních mají předepsané kanonické stáří. (Veselost. - Výkřiky posl. Zeminové a Mikulíčka.) Musím poznamenati, že jsem velice liberálním, velice oportunním a že jsem nečinil žádných zvláštních obtíží a že jsem byl tak dalece liberální, když jsem shledal na třech farách, že tam nebyla ani polovička kanonického stáří, že jsem zamhouřil oči a řekl jsem si: Všichni jsme lidé, chybičku má každý z nás. (Veselost.)

Uvádím tyto případy jako anomalii. Uvádím je na doklad toho, že dnes zákonodárství a zejména patronátní zařízení, která jsou zůstatkem středověku, jsou nemožna a že je nutno, aby tyto hlouposti byly již z našeho republikánského zákonodárství vymýtěny. Je to jistě nemístné přinucování dotyčného starosty a na druhé straně, myslím, že je také proti mysli těm, kteří zastávají kongruové stanovisko, když bezkonfesijní člověk má kontrolovati jejich výkony církevní a náboženské až do těch nejintimnějších důsledků kanonického stáří.

Z těchto důvodů musíme důrazně žádati, aby nejen tato ustanovení, ale všechna ustanovení, která nutí obce k určitým závazkům materielním a morálním, byla zrušena. To znamená provésti důsledně odluku církve od státu, od obce a také od školy. (Výborné!) Je velice smutné a je to přímo tragikou historie našeho liberalismu, že kongruové strany našly věrné pomocníky v liberální, městské a venkovské buržoasii. Já chci těmto pánům a těmto stranám odpověděti citáty těch, kteří byli zakladateli mladočešství, resp. národní demokracie a kteří byli také zakladateli moderního hnutí agrárního. Nebudu citovati Alfonse Šťastného z Padařova. Jeho názory jako theoretika selského jsou známy. Jsou známy také jeho osvětové a filosofické názory. Pakli agrární strana nedávno odhalovala čestný pomník Alfonsu Šťastnému, jistě že tím nedemonstrovala pouze pro tu jeho theoretickou a praktickou práci ve prospěch selského lidu, ale že tak, jak jsem četl v článcích "Venkova", zdůrazňovala i jeho liberalism, jeho osvětovou činnost, kterou prováděl do všech důsledků. Vedl zápas proti Římu, neboť Šťastný v Římě a v klerikalismu správně spatřoval zkázu československého národa.

Pánům z národní demokracie chci nejprve citovati pro jejich paměť z Karla Havlíčka Borovského toto: "Kdo jednou svobodu a právo postavil na svou korouhev co heslo, kdo se dal do boje proti všeliké libovolnosti, proti všelikému utiskování, ten nesmí snad jenom v jistých věcech chtíti svobodu a právo a v jiných dopouštěti libovůli a utiskování, neboť jedna nepravda ze sebe rodí tisíce jiných a jedna libovůle zruší na tisíce práv. Tak také pravda, svoboda a právo v politickém a národním životě neobstojí bez pravdy, svobody a práva v náboženském životě, a obzvláště v našich okolnostech musí každý, kdo chce přispěti k poražení světského absolutismu, bojovati napřed proti církevnímu. Církevní absolutismus jest poduška světského, jeden s druhým stojí, jeden s druhým klesá, a kdo dovede otřásti sloupem libovůle a absolucie církevní, zboří jistě i politickou. Absolutism světský nikdy sám sebe nepovažuje za utvrzený, pokud nezavedl a nepojistil také absolutism církevní."

To praví Havlíček, na jehož politických zásadách organisovalo se mladočešství, ze kterého vyrostla národní demokracie. A pakli dnes pan dr Hajn apostrofoval, jak prý je to krásná harmonie, když národ dovede přijmouti i věci jeho duchu protilehlé, tu chci nejen tímto aforismem Havlíčkovým připomenouti panu dr Hajnovi povinnost všech liberálů a osvětových lidí trvati na pravdě, kterou národní demokracie opustila, ale chci mu říci také, kam až v té harmonii národní demokracie došla. Mám tu citát z časopisu "Našinec", tištěného v Olomouci r. 1915, ve kterém jest zajímavá básnička, která nám ukazuje, kam až v té harmonii národní demokracie došla a jaké spojenectví si našla. V této básničce časopisu "Našinec" se praví: "My jdeme věrně s dynastií a zapřem slávské pokrevenství, ať naši se Slovany se bijí... my máme svoje náboženství. Nám křesťan víc je nežli národ a Rakušan víc než Slovan... My máme z Říma správný návod - vždyť křesťan nebyl utiskován. My barev svých již nezměníme a zůstanem vždy černožlutí. Nechť v Rakousko se v krve proudech, jak Fénix v ohně žáru koupá, nechť vyjde obrozeno v oudech, kéž jeho sláva k nebi stoupá."

To je to harmonické spojenectví národní demokracie se směrem, který v Rakousku byl oporou nejen trůnu Habsburků a války, ale který i mocí dřívějšího rakouského státu potlačoval všechno liberální, pokrokové a socialistické hnutí. Mám zde ještě jeden citát, a to z r. 1915, který podepsal p. Mořic Hruban a prof. Šrámek. Praví se v něm o Itálii, která prý zradila Rakousko-Uhersko, toto: " Vytrvá katolická Morava jako dosud i proti novému nepříteli, jehož podlá proradnost nemá příkladu v dějinách lidstva, neochvějně po boku svého vznešeného mocnáře..." A mám zde ještě jeden citát. Dne 12. dubna 1917 napsal list p. Msgr. Šrámka "Hlas" toto: "Tento stát českoslovácký" - tak psalo se o našich snahách státních - "byl by největším neštěstím pro náš národ a pro pokoj v Evropě." - "Chce-li však již Miljukov svého přítele udělati presidentem nějaké republiky, ať mu nabídne presidentství v Armenii" - tak se smál autor časopisu, jehož hlavním sloupem byl p. Msgr. Šrámek. (Posl. Sedláček: To není pravda, to je lež! Jako starosta plzeňský nemáte lháti!) Prosím, konstatuji, že jsou to citáty z listu katolické strany na Moravě. A nyní vám budu citovati projev papeže o Rakousku za války.. Papež při vypuknutí války podle zprávy "Čecha" ze dne 26. srpna 1914 prohlásil: (Výkřiky poslanců z lidové strany.) Pánové, nestyďte se za svého "Čecha". Papež prohlásil: "Jediným panovníkem, u kterého bych mohl intervenovati s nadějí na úspěch, je císař František Josef. Ale právě u něho nemohu intervenovati, neboť válka, kterou vede Rakousko-Uhersko, jest spravedlivá, příliš spravedlivá".

Prosím, pánové, takovým způsobem smýšlela u nás strana, se kterou v pevné frontě kongruové stojí národní demokracie a strana živnostenská. V těchto projevech ve válce nejlépe zobrazil se duch klerikalismu katolického sloužiti Rakousku, sloužiti Habsburkům, požehnati válce, aby dopadla nikoliv ve prospěch idee československé, ale ve prospěch idee rakouské. A nyní, prosím, ještě jeden citát. (Výkřiky. - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.) Dr Eduard Grégr byl jedním z nejčelnějších bojovníků a tvůrcem ideologie mladočeské, tedy dnešní národně-demokratické strany. Dr Eduard Grégr ve spisku "Naše politika" apostrofoval dr Ladislava Riegra v roce 1876, když jej byl osobně velmi pochválil, napsal zajímavou věc. A můžeme tuto apostrofu dr Eduarda Grégra dnes adresovati panu dr Kramářovi a dr Hajnovi, poněvadž stejně tato apostrofa byla na místě té doby. kdy mladočešství poráželo staročešství, jako je na místě, kdy nyní národní demokracie opustila úplně v kongruovém zápase program nejenom Havlíčkův, ale i program Eduarda Grégra. Grégr tehdy pravil Riegrovi: "Jen prosím uvažte sám, kde jste se octnul? Kde je ten Rieger...?" - my dnes můžeme říci: Kde je ten dr Kramář? "Kde je ten Rieger z r. 1848, který nadšen v pro svobodu občanskou hřímal s tribuny kroměřížského sněmu proti zpátečnictví, výsadám v šlechty a svrchovanosti trůnů? Je to tentýž muž, kterého dnešního dne vidíme ve spojení se stranou feudální a ultramontánní? Či myslíte opravdu, že národ náš ze spojení se stranou ultramontánní bude míti prospěch?" To řekl Grégr Riegrovi a dnes to můžeme říci dr Kramářovi. "Či myslíte opravdu, že národ náš z tohoto nepřirozeného spojení se stranou klerikální bude míti prospěch?" A Grégr praví dále: "Byl byste věru jediným státníkem, který tak soudí, neboť všichni vynikající státníci v naší době jsou právě náhledu opačného. Všichni tito mužové považují vliv strany ultramontanní za nejvyšší neštěstí národa a bojují rozhodně proti němu. Jenom my se spojujeme se živly" - a toto jde zase na adresu pana dr Kramáře - "proti nimž bojuje celé osvícené člověčenstvo". Tak pravil Riegrovi dr Eduard Grégr. Toto adresujeme panu dr Kramářovi, adresujeme to i Staňkovi a Hodžovi a těm, kteří vedou pod praporem kongruovým agrární stranu do boje za zvýšení platů kněžských. A i těm, kteří zde pronesli slova, jak to učinil také zástupce strany živnostenské, že prý je třeba býti spravedlivým...... (Výkřiky.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Pik (pokračuje):... a jak to pronesli také někteří řečníci, že prý při obhajobě zájmů hmotných je třeba konati spravedlnost i naproti zřízencům a služebníkům církve. Těmto stranám, národní demokracii, agrární straně a straně živnostenské přečtu tento citát Karla Havlíčka Borovského, který však také platí straně klerikální, na důkaz, že jejich akce po hmotném úspěchu není nijak možná, aby zpevnila mravní síly církve římskokatolické. (Hluk. - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.) Havlíček pravil: "Pravé neštěstí tohoto světa je, že se z každého náboženství poznenáhlu udělá také řemeslo a výživa, a že pak, jaký jest člověk, obyčejně u mnohých řemeslnické a výdělkářské ohledy zastíní duševní. Kdyby bylo zůstalo křesťanské náboženství vždycky ve způsobu prvních časů svých, když kněží nebyli ještě naskrze zvláštním stavem, nýbrž jen to, co jejich jméno "starší" skutečně znamenalo, t. j. mužové v celé obci vážení a pro zkušenost a vážnost svou od své obce za kněze vyvolení, kteří však se neživili ze svého kněžství, nýbrž své vlastní živobytí odjinud a již dříve měli a kněžský úřad a církevní důstojnost jen vedle svého jiného světského povolání zdarma zastávali. Kdyby byli, pravím, věci zůstaly asi v podobném pořádku, bylo by zůstalo také křesťanství upřímnější, čistější a podobnější svému pravému účelu. Jakmile se však stal z důstojnosti kněžské spolu stav zvláštní, který měl výživu a výdělky své od náboženství tak jako advokáti a všichni jiní stavové na tomto světě, a když konečně přičiněním papežským zavedeno je v kněžstvu našem proti vší přirozenosti a proti zjevnému učení Ježíšovu nucené bezženství, čímž se stalo kněžstvo stavem od jiných svých spolukrajanů a od světských spolubratři zcela odděleným a jako nějakým vojskem papežským, od té doby počaly zkvétati a povyšovati se papežské koruny a biskupské čepice, zvětšovaly se důchody a příjmy klášterů, biskupů a far, ale pravé křesťanství a pravé učení Ježíšovo počalo se vždy více zapomínati a kaziti. Nikdo se ani osměliti nesmí odporovati mi, že by náboženství katolické mnohem lepší ovoce nésti musilo, kdyby kněz katolický s lidem věřícím v pražádných peněžitých živnostních poměrech nestál, kdyby se nikdy za žádnou církevní službu nic neplatilo, kdyby lid svému knězi pod žádným jménem žádných daní a poplatků odváděti nemusil", zkrátka kdyby kněžství nebylo žádnou světskou živností. Vy dnes kongruovou předlohou činíte z duchovního stavu, z kněžství a z církve řemeslo, živobytí, živnost, nota bene řemeslo na ohlupování lidu. A tomuto řemeslu pomáhají liberální strany, československá národní demokracie, strana agrární a strana živnostenská. (Hluk. Různé výkřiky.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Pik (pokračuje): Je velmi často socialismu předhazováno, že prý staví materialismus nad idealismus. Dnes se nejlépe ilustruje a bude hlasováním ilustrovati, že ti, kteří vystupují proti tak zv. materialismu socialistickému, neštítí se všechnu ideu potlačiti, neštítí se utéci od programu pro chamtivé materialistické zájmy jednoho stavu, stavu kněžského.

Tento příklad dnešního hlasování je ukázkou úpadku našeho buržoasního liberalismu. Jediná síla, jediná naděje lidu československého bude v socialismu (Smích poslanců čsl. strany lidové.) a nikoli v klerikalismu a falešném liberalismu. Liberalismus československý dnešním dnem se vyžil, liberalismus tento se odsoudil. Tento liberalismus zahyne, aby ustoupil a padl před vítězícím socialismem (Smích poslanců čsl. strany lidové.), který provede jednou ten konečný soud: odluku církve od státu. (Výborné! Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Řečnická listina je vyčerpána, rozprava je skončena.

Žádám o přečtení došlých návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1. Návrh posl. Schweichharta:

Navrhuji, aby zpráva výboru rozpočtového tisk 429 přikázána byla výboru soc. politickému.

2. Návrh posl. dr Franke, Zeminové, dr Patejdla a druhů:

Navrhujeme podle §u 47 jednacího řádu, aby se přes osnovu tisk 429 přešlo k dennímu pořadu.

3. Pozměňovací návrh posl. Landové-Štychové a soudr.:

§ 1 budiž změněn takto:

" (1) Republika neuznává, nevydržuje a nepodporuje žádného náboženského vyznání a kultu.

(2) Od 1. července 1926 nelze pojati do státního rozpočtu položek ku přímé nebo nepřímé podpoře kteréhokoli náboženského kultu a náboženského vyučování, položky takové do rozpočtu státního již pojaté tímto dnem se převádějí do titulu 11 rozpočtu ministerstva školství a národní osvěty pro účely lidovýchovy na popularisaci přírodních věd.

(3) Všechna dosavadní ustanovení zákonná, jimiž založen byl nárok náboženských společností, jejich zřízenců, osob duchovních a církevních institucí vůbec na příspěvky z prostředků veřejných, zejména všechny zákony kongruové se zrušují.

(4) Obce, okresy, země jakož i jiné korporace nemající rázu výlučně konfesijního nesmějí předsevzíti žádného majetkového věnování jakýmkoliv účelům náboženským nebo církevním. Veškerá dosud učiněná ustanovení, usnesení a převzaté závazky této povahy, pokud nebyl věnovaný obnos nebo předmět k určenému cíli již spotřebován, jsou po právu bezúčelná."

4. Pozměňovací návrh posl. Landové-Štychové a soudr.:

§ 2 budiž změněn takto:

" (1) Stát, země, župy, okresy a obce nesmějí prováděti přímo ani nepřímo žádného úkonu náboženského kultu, a to ani tehdy, kdyby oprávnění nebo závazek k tomu lpěl dosud na majetku, jenž jest jejich vlastnictvím nebo v jejich správě.

(2) Funkce vojenských duchovních, katechetů, učitelů náboženství a jiných církevních orgánů, přímo ve státní neb veřejné službě zaměstnaných přestává.

(3) Oficielní účast státních,.veřejných orgánů na církevních nebo náboženských úkonech a slavnostech je nepřípustná.

(4) Žádnému náboženskému sdružení nepřísluší zastoupení ve sborech zákonodárných ani v jakýchkoli veřejných úřadech a korporacích.

(5) Zanikají úplně a bez náhrady povinnosti i práva osobního i věcného patronátu.

(6) Jmění nadaci, jež zřízeny byly nebo budou pro účely náboženského kultu nebo jakékoli jiné účely církevní. jakož i jmění určené pro tyto účely v posledních pořízeních. listinách darovacích a jiných věnováních, budiž upotřebeno pro úkoly sociální péče, veřejné dobročinnosti, vyučování a výchovy lidové.

(7) Je-li požitek některé nadace vázán podmínkou vyznávání určitého náboženství nebo účasti na úkonech bohoslužebných, pokládá se podmínka tato za nedoloženou."

5. Pozměňovací návrh posl. Landové-Štychové a soudr.:

§ 3 budiž změněn takto:

" (1) Dosavadní veřejnoprávní organisace církevní státem se neuznává a zrušuje. Všeliké svazky a sdružení náboženská jsou svazky soukromoprávní. Občané mohou se k účelům náboženským a ku provozování kultu sdružovati jedině v mezích platného, všeobecného práva shromažďovacího a spolčovacího.

(2) Všeliké církevní řády a kongregace na území ČSR jsou zrušeny.

(3) Republika nepřiznává na svém státním území žádných výsad a žádného veřejnoprávního postavení papežova a neudržuje se stolicí papežskou diplomatického spojení."

6. Pozměňovací návrh posl. Landové-Štychové a soudr.:

§ 4 budiž změněn takto:

" (1) Kněžím a zřízencům společností a spolků náboženských nelze svěřiti žádné funkce veřejné správy státní a veřejného vyučování.

(2) Ku vedení a správě matrik osob narozených a zemřelých, jakož i matrik o sňatcích, jednotných pro všechny občany bez rozdílu jejich náboženského vyznání, příslušny jsou výhradně státní úřady matriční, které zříditi jest v každé obci, jež je sídlem soudu, jakož i v obcích s více než 3.000 obyvatelů. Úřad matriční může býti spojen s úřadem obecním. Správce úřadu matričního je příslušný ku převzetí civilních ohlášek a oddavek podle zákona z 22. května 1919, č. 320 Sb. z. a n.

(3) Podrobné předpisy o zřízení a organisaci státních úřadů matričních a o vedení jednotných matrik občanských stanoví zvláštní zákon."

7. Pozměňovací návrh posl. LandovéŠtychové a soudr.:

Jako doplněk navrhuji zvláštní § 5 tohoto znění:

"Zákon tento nabývá platnosti dnem 6. července 1926 a provede jej vláda."

8. Pozměňovací návrh posl. V. Beneše, Kříže, Jaši a soudr.:

"Navrhujeme, aby v §u 1, odst. 1, čtvrtá řádka, slova "jakož i jiné veřejné duchovní správě" byla změněna takto: "jakož i jiné veřejné duchovní správě, pokud jest nezbytná k provádění úkolů -státní správou svěřených."

9. Pozměňovací návrh posl. dr Dérera a soudr.:

Navrhujeme, aby § 1, odst. 3 doplněn byl takto:

"Ustanovení o kongrue nevztahují se na řádové kněze, i když konají službu, na niž podle zákona se vztahuje povinnost doplatků ke kongrue."

10. Pozměňovací návrh posl. dr Dérera, Karpíškové, Kříže a soudr.:

K §u 1 připojuje se poslední odstavec:

"Kdykoli státní správa kultová uzná, že je počet systemisovaných míst, spojených s výplatou doplňků podle tohoto zákona vysoký, sdělí to správě dotyčné církve a zastaví současně další vyplácení těchto nadpočetných doplňků."


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP