11. Pozměňovací návrh posl. Kříže,
Jaši, dr Dérera, V. Beneše a soudr.:
§ 1 doplněn budiž novými odstavci 8 až
19:
(8) Nároku na kongruu pozbývá kněz,
který pozbyl státního občanství.
anebo byl nalezen vinným buď zločinem vůbec,
nebo trestným činem ze zištnosti, urážejícím
mravopočestnost, anebo vzbuzujícím veřejné
pohoršení a to navždy.
(9) Stejně pozbývá nároku na kongruu
kněz, který byl pravoplatným rozsudkem soudním,
nebo disciplinárním odsouzen pro nějaký
jiný čin, než který je uveden v bodě
8, ke ztrátě úřadu, a to ode dne,
kdy se stal rozsudek pravoplatným, až do konce doby,
na kterou byla ztráta úřadu vyslovena.
(10) Nároku na kongruu pozbývá kněz,
který byl pro chování jeho postavení
nedůstojné. nebo pro chování protistátní
odsouzen rozsudkem soudním nebo disciplinárním,
a to na tři roky ode dne, kdy se stal rozsudek pravoplatným.
při čemž doba eventuelního trestu na
svobodě se do této lhůty tří
let nepočítá.
(11) Nároku na kongruu pozbývá kněz,
který byl podle bodu 10 znovu odsouzen, a to navždy.
(12) Státní správa může žádati,
aby byl zbaven vykonávání církevního
úřadu kněz, který se dopustil něčeho,
pro co může býti stíhán dle odst.
8, 9, 10 a 11, kdyby jeho ponechání v církevním
úřadě hrozilo újmou veřejnému
řádu.
Kdyby církevní představení nevyhověli
žádosti státní správy v přiměřené
lhůtě, budiž pokládán úřad
nebo prebenda za uprázdněné a státní
správa přihlížej k tomu, aby povinnosti,
uložené platnými předpisy řádnému
duchovnímu správci, byly vedeny někým
od ní ustanoveným, dokud onen úřad
církevní nebude znovu obsazen způsobem státní
správou uznaným.
(13) Uchází-li se o kongruu kněz, proti němuž
je důvodné podezření z chování
protistátního, nebo z chování jeho
stavu nedůstojného, vyzve státní správa
jeho příslušné církevní
představené k zavedení disciplinárního
řízení, ač-li věc ta již
disciplinárně nebyla projednána. Se svým
rozhodnutím vyčká skončení
disciplinárního řízení a zprávy
o jeho výsledku. Kdyby přes osvobozující
rozsudek disciplinárního soudu státní
správa považovala za újmu veřejného
řádu, aby onomu knězi byl svěřen
církevní úřad, může mu
ministr školství a národní osvěty
odepříti nárok na kongruu.
(14) Je-li kněz, který požívá
kongruy, obviněn z činů vytčených
v odst. 8, 9, 10 a 11, může mu státní
správa zastaviti zatímně vyplácení
polovice kongruy až do doby, kdy bude vynesen pravoplatný
rozsudek soudní, nebo disciplinární. Byl-li
jím odsouzen, propadá zadržená částka
ve prospěch státní pokladny. Byl-li osvobozen,
nabývá nároku, aby mu byla vyplacena zadržená
částka, a to do tří měsíců
od podání doložené přihlášky
k příslušnému úřadu státnímu,
vyjma případy uvedené v odst. 10 a 11 tohoto
paragrafu. Byla-li státní správě podána
stížnost proti knězi požívajícímu
kongruy pro chování jeho postavení nedůstojné,
nebo pro chování protistátní, vyrozumí
státní správa jeho církevní
představené o stížnosti a vyzve je k
zavedení disciplinárního řízení.
Při tom může užíti proti knězi
tomu ustanovení předchozího odstavce.
(15) Jestliže církevní představení
nevyhoví výzvě státní správy
a nezavedou disciplinárního řízení
do měsíce od vyzvání, nebo zavedeného
disciplinárního řízení neskonči
do 4 měsíců od vyzvání a ve
lhůtě té nepředloží disciplinárního
usnesení, rozhodne ministr školství a národní
osvěty, zda obviněnému knězi se kongrua
ponechá či nic, jakož i, má-li se postupovati
dále podle §u 12.
Totéž právo přísluší
ministrovi školství a národní osvěty,
byl-li kněz přes odůvodněnost stížnosti
výrokem disciplinárním osvobozen.
(16) Ustanovení odst. 14 lze použíti také
v případech, kdy kněz požívající
kongruy, neplní řádně povinností,
vyplývajících z platných předpisů.
Zjistí-li se, že jeho jednání nebo opominutí
zakládá se na nařízení jeho
církevních představených, a nezmění-li,
nebo neodvolají-li tito ono nařízení
do měsíce ode dne, kdy obdrželi ministrovu
výzvu k změně nebo odvolání
svého nařízení, může vláda
na ochranu důležitých státních
zájmů zadržeti výplatu kongruy celé
nebo její části v obvodu dotčených
církevních představených, a to do
té doby, dokud zůstane v platnosti vytýkané
jejich nařízení.
(17) V případech uvedených v odst. 13 a 14,
kdy přes osvobozující rozhodnutí disciplinárního
soudu byla knězi odňata kongrua, mají příslušní
církevní činitelé právo stížnosti
k Nejvyššímu správnímu soudu. Totéž
právo jim přísluší také
v případech v odst. 15 uvedených.
(18) Počínajíc dnem 1. ledna 1928 může
vláda zadržeti výplatu kongruy celé
nebo její části na státním
území, které bez souhlasu vlády v
oboru církevním podléhá církevnímu
představenému sídlícímu v zahraničí,
i kdyby měl zástupce sídlícího
na území státním, dokud stav ten nebude
odstraněn.
(19) Ustanovení §u 1, odst. 8 až 17 jest obdobně
užíti též u kněží a
jejich představených těch církví,
které jsou ze státních prostředků
dotovány nebo subvencovány.
12. Pozměňovací návrh posl. Grebáče-Orlova,
Zocha, dr Mičury, inž. Dostálka, Petroviče,
dr Reháka, dr Hodži, dr Tiso, dr Petersilky, Vávry,
Schuberta a druhů:
§ 1, odst. 7 nechť zní:
"Duchovní, kteří dosud požívali
kongruy nesnížené, obdrží kongruu
ve výměře stanovené v odst. 4, lit.
a)."
13. Pozměňovací návrh posl. Zocha,
dr Mičury, dr Reháka, Vávry, dr Tiso, dr
Petersilky, Schuberta a druhů:
§ 3, odst. 3, lit. b) doplňuje se novou větou
tohoto znění:
"Duchovním, ustanoveným u duchovní správy,
která na počátku lustra měla podle
posledního úředního sčítání
lidu více než 12.000 příslušníků
dotyčného vyznání, započítávají
se uvedené dávky průměrem skutečného
výnosu posledních tří let lustru předcházejících,
který se zjišťuje přiznáním
percipienta."
14. Doplňovací návrh posl. dr Dérera
a soudr.:
K §u 3 připojuje se tento nový odstavec:
"Zjistí-li ministerstvo školství a národní
osvěty, že duchovní, požívající
příplatků podle tohoto zákona, dopustil
se činu protistátního anebo namířeného
proti obecným mravům anebo proti autoritě
státních funkcionářů nebo úřadů,
anebo proti pokojnému spolužití určitých
náboženských, národnostních,
třídních, politických nebo jiných
skupin obyvatelstva, zastaví mu ihned vyplácení
těchto příplatků. V takovém
případě je oprávněno ministerstvo
školství a národní osvěty po
volném uvážení veškerých
okolností zastavené příplatky dotyčnému
duchovnímu teprve po uplynutí 5 roků od zastavení
znovu poukázati."
15. Doplňovací návrh posl. dr Dérera
a soudr.:
K § u 3 připojuje se jako poslední odstavec:
"Zvyšování štolových poplatků
podléhá trestnímu stíhání
ve smyslu zákona z r. 1874."
16. Doplňovací návrh posl. Mondoka a
soudr.:
Za druhou větu §u 4 budiž vloženo:
"Zákon tento nemá platnosti pro autonomní
území Podkarpatské Rusi podle ustanovení
§u 30, odst. 4 úst. listiny."
17. Pozměňovací návrh posl. Zocha,
dr Mičury, dr Reháka, Vávry, dr Tiso, dr
Petersilky, Schuberta a druhů k § 5:
V odst. 1 budiž na řádce 7 a 8 vsunuto mezi
slova: "státní správy kultové"
a "dotace" ještě slůvko "paušální".
V §u 5, odst. 2, na řádce 4 budiž číslice
"1925" nahrazena číslicí "1926".
18. Pozměňovací návrh posl. dr Dérera
a soudr.:
§ 6 budiž doplněn odstavcem prvním:
"Tímto zákonem ruší se všechna
ustanovení, zákony a nařízení
dřívější, pokud nejsou v souhlase
s rovnoprávností církví, ústavou
zaručenou."
19. Pozměňovací návrh posl. V. Beneše,
Jaši, Kříže a druhů:
§ 6 doplněn budiž odstavcem 2 tohoto znění:
"Tímto zákonem ruší se císařský
patent z 5. listopadu 1855, č. 19 5 ř. z., o systemisaci
duchovenských míst až do té doby zřízených.
Normy o nové systemisaci budou vydány vládním
nařízením."
20. Pozměňovací návrh posl. Kříže,
Jaši, V. Beneše, inž. Nečase a soudr.:
Dosavadní § 7 budiž nahrazen zněním:
"Veškeré výdaje, vynaložené
podle tohoto zákona na kněžstvo církve
římsko-katolické, hradí se z náboženské
matice. Pokud její příjmy nepostačují,
poskytne stát k provedení tohoto zákona zálohu,
na niž nechť vybírána jest státem
od příslušníků církve
církevní daň. Stejně budiž vybírána
církevní daň na duchovní církví
ostatních. Její vybírání bude
se díti tímto způsobem: Přiznání
k dani z příjmu každého občana
republiky bude doplněno náboženskou rubrikou,
do níž každý občan zapíše
své vyznání. Podle toho předepsána
bude státními orgány přirážka
k dani z příjmu, výnosu jejího bude
pak použito na úhradu výloh a platů,
spojených s provedením tohoto zákona."
Nynější § 7 budiž číslován
jako 8.
Nynější § 8 budiž číslován
jako 9.
21. Doplňovací návrh posl. V. Beneše,
Kříže, Jaši a soudr.:
§ 7 budiž doplněn novým odstavcem:
"Pro stanovení počtu systemisovaných
míst jest směrodatný počet příslušníků
jednotlivých církví, stanovený průměrem
1500 duší. Potrvá-li pokles příslušníků
církve pod toto číslo po 3 roky a klesne-li
pod 500 příslušníků, ruší
se místo duchovního automaticky. Nové místo
duchovního církví, na něž se
tento zákon vztahuje, může býti zřízeno
po 2 letech od doby, ve které počet církevních
příslušníků dostoupil 1500 duší."
22. Pozměňovací návrh posl. dr Dérera
a soudr.:
První věta §u 8 nechť zní:
"Zákon tento nabývá účinnosti
současně se zákonem o postátnění
učitelstva církevních škol na Slovensku
a Podkarpatské Rusi."
23. Resoluce posl. Zocha, dr Mičury, dr Reháka,
Vávry, dr Tiso, dr Petersilky, Schuberta a druhů:
Vláda se vyzývá, aby - pokud ustanovení
tohoto zákona v §u 5, odst. 2 nebyla by úplně
proveditelná již v roce 1926 - poskytla dotyčným
církvím a náboženským společnostem
přiměřené zálohy.
24. Resoluce posl. Zocha, dr. Mičury, dr Reháka,
Vávry, dr Tiso, dr Petersilky, Schuberta a druhů:
Vláda se vyzývá, aby duchovním - případně
pozůstalým po takových duchovních
kteří před účinností
tohoto zákona stali se beze své viny ke službě
neschopnými a dostávají pensi nedostatečnou
nebo vůbec žádnou, poskytla v případě
prokázané nemoci a nemajetnosti podporu až
do výše 3000 Kč.
25. Resoluční návrh posl. dr Štefana,
dr Králíka, Vološina a druhů:
Vláda se vyzývá, aby podala návrh
zákona o zrušení kobliny a rokoviny místo
zákona ze dne 14. dubna 1920, č. 290 Sb. z. a n.
26. Resoluční návrh posl. Landové-Štychové
a soudr.:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vláda se vybízí, aby do 5 dnů ve smyslu
washingtonské deklarace podala Národnímu
shromážděni návrh zákona na odluku
církve od státu. Za podklad vládního
návrhu nechť je vzat iniciativní návrh
ze dne 26. května 1920 tehdejších poslanců
dr Bartoška, Housera, Landové-Štychové,
Zeminové a spol. (tisk 1).
27. Resoluční návrh posl. dr Frankeho,
dr Patejdla, Zeminové, Buřivala a druhů:
Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila
návrh zákona o odluce státu od církve.
28. Resoluce posl. V. Beneše, Kříže,
Jaši, inž. Nečase a soudr.:
Vláda se vyzývá, aby současně
s vyhlášením kongruového zákona
(bude-li totiž kongruovou a celní většinou
odhlasován) podala sněmovně propracovaný
návrh na rozluku církve od státu.
29. Resoluční návrh posl. Hrušovského
a spol.:
Vláda se vybízí, aby předložila
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o rozluce církve od státu a
církve od školy.
30. Resoluce posl. V. Beneše, Kříže,
Jaši a soudr.:
Vláda se vyzývá, aby současně
s vyhlášením kongruového zákona
(bude-li totiž kongruovou a celní většinou
odhlasován) vydal)a konečně vládní
nařízení ku provedeni § 35 platného
zákona z r. 1874 o náboženských obcích
katolických, jehož platnost novým zákonem
se neruší a jehož provedení obsahuje v
sobě i řešení otázky patronátní.
31. Resoluce posl. Karpíškové, V. Beneše,
Kříže, Jaši a soudr.:
Vláda se vybízí, aby při provádění
zákona (bude-li odhlasován kongruovou a celní
většinou) ustanovila, že veškeré
nároky na požitky pro děti (pozůstalé
a pod.) platí také pro děti duchovenstva
římsko-katolické církve.
32. Resoluce posl. Koudelky a soudr.:
Podle platných zákonů nepodléhají
budovy obývané kněžstvem ani domovní
dani třídní, ani domovní dani činžovní.
Vládě se proto ukládá, učiniti
neprodleně, čeho třeba, aby tyto ničím
neodůvodněné výsady kněžského
stavu byly zrušeny.
33. Resoluce posl. Koudelky a soudr.:
Vládě se ukládá předložiti
k ústavnímu projednání nejdéle
do podzima návrh zákona na ochranu drobných
zemědělských pachtýřů,
v němž zejména by bylo ustanoveno nejvyšší
pachtovné z 1 ha zemědělské půdy
majetku církevního (především
poživatelům kongruy), vypočítané
z průměru cen žita na pražské plodinové
burse ze srpna, záři a října běžného
roku, a to:
v oblasti pastvinářské........ za
160 kg žita
v oblasti bramborářské........ za 180 kg
žita
v oblasti obilnářské II........ za 200 kg
žita
v oblasti obilnářské I........ za 250 kg
žita
v oblasti. řepařské......... za 300
kg žita
Pozemky tyto jest pachtovati veřejnou dražbou, jíž
mohou se zúčastniti toliko drobní zemědělci,
nemající vlastní a pachtované půdy
více než 5 ha, teprve v případě,
že by těch nebylo, mohou býti k dražbě
druhé připuštěni zemědělci
s výměrou větší.
34. Resoluce posl. Hampla a soudr.:
l Vládě se ukládá opatřiti,
aby sazby štoly veřejně na místě
přístupném v kostele i v místnostech
farního úřadu byly vyvěšeny.
Překročování štolových
sazeb budiž trestáno.
35. Resoluční návrh posl. Hrušovského
a spol.:
Vláda se vybízí, aby předložila
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o sekularisaci církevních velkostatků
a veškerého jiného majetku mrtvé ruky.
36. Resoluční návrh posl. Hrušovského
a spol.:
Vláda se vybízí, aby předložila
Národnímu shromáždění
osnovu zákona, jímž se trestně stíhá
požadování, vystavování nebo
přijímání reversů z příležitosti
sňatku mezi osobami rozdílných konfesí
ohledně konfesionelní příslušnosti
dítek.
37. Resoluční návrh posl. Zeminové,
Hrušovského a spol.:
Vláda se vybízí, aby předložila
N. S. osnovu zákona, jímž se rozpouštějí
řehole.
38. Resoluční návrh posl. Hrušovského,
Špatného a spol.:
Vláda se vybízí, aby předložila
Národnímu shromáždění
návrh zákona, jímž se zavádějí
povinné státní matriky o porodech, sňatcích
v a úmrtích.
39. Resoluční návrh posl. Špatného,
Hrušovského a spol.:
Vláda se vybízí, aby předložila
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o povinném občanském
sňatku.
40. Resoluční návrh posl. Hrušovského,
Sladkého a spol.:
Vláda se vybízí, aby předložila
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o zlaicisování veškerých
veřejných škol církevních.
41. Resoluční návrh posl. dr Patejdla,
Hrušovského a spol.:
Vláda se vybízí, aby zrušila diplomatické
zastoupení své u římské kurie.
42. Resoluce posl. Zocha, inž. Dostálka, dr
Mičury a druhů:
Vyzýva sa vláda, aby predostrela návrh zákona,
ktorý by upravoval platové a služobné
pomery oného učiteľstva obecných a občianských
škôl, na ktoré sa vzťahuje odstavec 2 §u
1 zákona o úprave platových a niektorých
služobných pomerů učiteľstva obecných
a občianských šköl (tisk 101).
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Všechny tyto návrhy mají dostatečný
počet podpisů a bude se o nich jednati.
Dávám slovo prvnímu zpravodaji, za výbor
soc.-politický, panu posl. dr Mičurovi.
Zpravodaj posl. dr Mičura: Vzdávám
sa slova.
Místopředseda inž. Dostálek:
Ježto zpravodaj p. posl. dr Mičura vzdává
se slova, prosím druhého zpravodaje, za výbor
rozpočtový, pana posl. dr Noska, aby se ujal
slova. (Výkřiky poslanců strany komunistické
a čsl. strany socialistické. - Někteří
komunističtí poslanci zpívají posměšnou
píseň o faráři. - Různé
výkřiky.)
Zpravodaj posl. dr Nosek: Slavná sněmovno!
Považuji za svou povinnost ujati se slova, aby bylo vyjádřeno
stanovisko referentovo k učiněným pozměňovacím
návrhům. Pokud se podaných návrhů
týká, doporučuji, aby k §u 1, odst.
7 byl přijat pozměňovací návrh
pp. posl. Grebáče-Orlova, Zocha a
druhů, stejně tak doporučuji, aby pozměňovací
návrhy pp. posl. Zocha a druhů k § 3,
odst. 3, lit. b, jakož i k §u 5, odst. 1 a k §u
5, odst. 2 byly schváleny. (Zpěv některých
komunistických poslanců trvá. - Různé
výkřiky a hluk na levicí. - Místopředseda
inž. Dostálek zvoní.) Ostatní návrhy
nemohu doporučiti k přijetí z toho důvodu,
že jejich struktura odporuje vůbec celé základní
idei zákona. (Trvalá vřava na levicí.
- Výkřiky socialistických poslanců.)
Pokud se týče resolucí, doporučuji,
aby byla přijata resoluce pp. posl. Zocha, dr Mičury,
dr Reháka a druhů, kterou se vyzývá
vláda, aby duchovním vyplatila v případě
nouze a choroby podporu až do 3000 Kč. Dále
doporučuji resoluci pp. posl. Zocha, dr Mičury,
dr Reháka, Vávry a druhů, kterou
se žádá, aby byly poskytnuty zálohy
církvím dotálním, pokud by nebylo
možno provésti odst. 2 §u 5 již v r. 1926.
Podobně doporučuji přijetí resoluce
pp. posl. Zocha, inž. Dostálka a druhů,
kterou se vláda vyzývá k podání
zákona o úpravě platových a služebních
poměrů pro učitele národních
škol na Slovensku, jakož i resoluci pp. posl. dr Štefana,
dr Králíka a druhů, aby byl vydán
co nejdříve zákon na zrušení
rokovin a koblin na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.
Co se týče ostatních resolucí, doporučuji,
aby přijaty nebyly. V závěru doporučuji
znovu, aby osnově dostalo se v plénu ústavního
schválení. (Souhlas.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Přistoupíme ihned k hlasování.
Dám hlasovati nejprve o dvou formálních návrzích.
Byl mně podán formální návrh
pp. posl. Schweichharta a soudr., aby zpráva o iniciativním
návrhu posl. inž. Dostálka, dr Mičury,
Zocha, Petroviče, dr Tiso a druhů
(tisk 323) byla přikázána výboru soc.-politickému.
Poněvadž tento návrh je vypraven podle §u
47, odst. 2 jedn. řádu, dám o něm
ihned hlasovati.
Prosím paní a pány poslance o zaujetí
míst. (Děje se.)
Konstatuji, že sněmovna je způsobilá
se usnášeti.
Kdo souhlasí s návrhem pp. posl. Schweichharta
a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Páni posl. dr Franke, Zeminová, dr
Patejdla druzi podali mně podle §u 47 jedn.
řádu návrh, aby přes osnovu, kterou
právě projednáváme, se přešlo
k dennímu pořadu.
Dám o tomto návrhu hlasovati ihned, a teprve kdyby
byl zamítnut, přistoup1li bychom ke hlasování
meritornímu. (Posl. Zeminová: Byl podán
návrh na sčítání hlasů!)
Konstatuji, že návrh na sčítání
hlasů podán nebyl.
Kdo souhlasí s návrhem pp. posl. dr Franke,
Zeminové, dr Patejdla a druhů, aby
se přes osnovu přešlo k dennímu pořadu,
žádám, aby zvedl ruku. (Výkřiky
poslanců čsl. strany socialistické: Byl podán!
Žádáme o sčítání
hlasů! - Posl. dr Franke přistupuje k místopředsedovi
inž. Dostálkovi.)