Pátek 18. června 1926

Vývoj české politiky i českých politiků za poslední dvě desítky let je velmi poučný. Zásadovost nebyla postavena z politických ctností na místo nejpřednější. My mladší byli jsme odchováni myšlenkovými proudy let 1890 až 1910. Učili jsme se od mnohých těchto pánů, jak se bojuje pro klerikalismu, a dnes vidíme je na panickém útěku z protiklerikální fronty.

Vývoj republikánské strany, bývalé agrární, je jistě podivuhodný. V Čechách byla stranou značně konservativní, ale na Moravě rostla z protiklerikálního boje mezi sedláky. Z toho boje vyrůstal také její vůdce, jehož vidíme dnes v čele kongruové koalice. Mnoho inteligence, zejména učitelů na venkově vstoupilo do této strany v předpokladu, že najdou v ní účinnou oporu proti klerikálním bojům. Řada jich také trpěla na své existenci pro věc pokroku za vlády far nad vesnickými dušemi. Strana tato dala si také do svého programu požadavek odluky státu od církve. Na jejích schůzích a táborech mluvívalo se a mluví se, že strana chce jíti ve šlépějích staré selské demokracie husitské.

Po válce dovedla velmi bystře ovládnouti právní resorty, které vedou a rozdělují zemědělskou držbu. Odčiňovala Bílou Horu v pozemkové reformě se značným úspěchem, nedívajíc se při tom ani tak na politickou morálku jako na stranický prospěch. V něčem dokonce kopírovala dobu pobělohorskou: Utvořil-li se syndikát katolických pánů kolem Liechtenšteina, utvořila syndikát řepařů kolem německého vídeňského kapitálu.

Celá pokroková minulost, veškeren politický efekt této strany je u uvědomělého venkovského lidu smazán tímto kongruovým činem. Je to jasný a určitý odklon strany republikánské od pokrokově politiku. Novodobí zástupcové sedláků zapomněli na starý selský otčenáš, jak se jej modlili čeští rebelanti: "My sice v Boha doufáme, a přece vždy couváme - od zlého." Tentokráte představitelé selských novodobých husitů od zlého necouvali, ale ochotně vlezli do černých útrob klerikální politiky. (Souhlas.) Doba selských rebelantů je ta tam. Moc cizí šlechty je zlomena, nová česká šlechta se tvoří. Zatím jsou tu jen zemánkové a zemané, ale co nevidět budou tu i velkostatkáři. Fronta proti farám, spojencům bývalé šlechty, musí býti jinak zatočena a tak tvoří se jednotná fronta s farami proti pokroku. Pokrok v této době není již velkozemanstvu potřebou. Pokrok učí lidi mysleti a kdo myslí nejen hlavou, ale i srdcem, musí býti sociálně spravedlivým. A učení o sociální snášenlivosti je pro nové zemanstvo zbytečné, ano škodlivé. Starost o zbytky, syndikáty řepařů, akciové cukrovary a lihovary zabírá všechny mysle a za tohoto stavu mysliti na staré pokrokové ideály je velmi obtížné. Svobodomyslnost a boj za ně stává se nepohodlnou. Kulturní část programu liberalismu nevyhovuje už obohaceným vrstvám velkých sedláků.

Tento zjednodušující proces pochopitelně rychleji dozrál u vůdců než u lidu, kterému bude tato nová politická orientace republikánské strany zdáti se nepochopitelnou. Jsme jisti, že tisíce opravdu tvrdých českých lebek na venkově bude se dlouho bouřiti proti této nové politické linii. Přesvědčí se, že rozhodnutí vůdců republikánské strany pro politiku konservativní je už staršího data a bylo jen před lidem maskováno.

Za kongruu, za ten nešťastný obrat v kulturní politice státu, činíme odpovědnými v první řadě stranu republikánskou. Je nejsilnější stranou ve státě a dala svými celními osnovami přímo popud a možnost k tomuto kongruálnímu neštěstí.

Přibíjíme tu před pokrokovou veřejností, která za několik dnů půjde Prahou v průvodech sokolských a na oslavně projevy k uctění památky velikého mučedníka za pravdu a svědomí, mistra Jana Husa, také chování strany národně-demokratické. Vyslovila se pro kongruu, tedy proti odluce státu od církve, proti odcírkevnění školy, proti pokrokové tradici českého národa, proti Washingtonské deklaraci, dokonce proti svému programu, v něm se nachází také požadavek odluky. Napsala tak nejlepší odůvodnění potřeby nové občanské protiklerikální strany v Československu, proti jejímuž vzniku a parlamentnímu zastoupení hodlá se brániti dokonce změnou volebního řádu. Ale její politická praxe nutně tuto novou stranu si vyvolá, neboť domníváme se, že v řadách české inteligence je ještě dosti lidí, kteří svůj antiklerikální názor chtějí si uhájiti a ti již jednak vyvodili, jednak vyvodí z postupu této strany důsledky. Doufáme, že česká inteligence nepřijme a nemůže přijmouti již vzhledem ke své minulosti této politiky národní demokracie, která není již ani antiklerikální, ale je přímou podporou klerikalismu. Také nacionalismus český vyvíjel se na jednom kmeni společně se svobodomyslným a pokrokovým bojem. Veliký myslitel a státník kdysi napsal: "Pojem národnosti nesmíme určovati pouze jazykem, ale vedle toho kulturním obsahem národu našemu osudem uloženým." Netvoří tedy pouze jazyková nařízení podstatu českého boje, nýbrž jsou tu ještě hodnoty jiné. Ale pro sanaci bank, pro cla se na tyto hodnoty úplně zapomnělo. Radikální duch národa, směřující proti útisku germanisačnímu i církevnickému, je ubíjen bývalými protiklerikály. Pánové nezachovali si ani stín své tradice minulosti, oni nepovažovali za svoji povinnost zachovati alespoň vůči historii českého lidu tolik ohledu a osvíceného liberalismu, kolik ho měl na př. Josef II. Jan Jeník z Bratřic kdysi se divil, do jaké hlouposti upadl ten slavný a osvícený národ český, že již i na Bílé Hoře jakousi kapli vystavěl, ve které vroucně děkuje za to, že byli tu Češi hodně a nemilosrdně ztlučeni. To trvalo až do příjezdu Josefa II. do Prahy, který, pozoruje bělohorské procesí, toto zapověděl s doložením: že on nad lidem a ne nad nerozumným dobytkem panovati chce a že pochopiti nelze, jak ten dubový národ za to, že bitvu a všechno ztratil, děkovati může. Kdyby dnes tento panovník viděl při kongruovém díle naši radikální buržoasii, jistě by o zásadovosti její svůj úsudek rovněž přiléhavými slovy doplnil.

Mluvčí národní demokracie tvrdil, že bez kongruy nebylo by požitkového systému. Tvrzení toto je nesprávně. Nikdo nepochybuje o tom, že i bez hlasů klerikálních při dobré vůli našla by se v této sněmovně většina. Je naprosto nevěcně matení státně zaměstnanecké veřejnosti, že není tu síly a dobré vůle upraviti jim platy a že za mizerných 50 Kč měsíčně bylo nutno vzdáti se parlamentu odluky státu od církve. Ostatně vždyť i státní zaměstnanci do dnešního dne nedostali ještě z požitkového systému ani haléře a celní a kongruová koalice a s ní také strana národně-demokratická svým hlasováním pro cla postarala se už o to, že v důsledku vzestupu cen životních potřeb státní zaměstnanci nebudou míti z tohoto zákona ve skutečnosti ničeho, neboť efekt toho, co jim bylo zákonem dáno, byl jim obratem velmi obratným tahem vzat už předem, takže po clech nezbude v kapse státních zaměstnanců nic jiného než útěšná slova v úvodníku "Národních Listů".

Kongruová koalice t. zv. pokrokových stran spojených s klerikály bude nejen smutně proslulou, ale budoucí historik bude si jednou marně lámati hlavu nad tím, proč tak příliš snadně bylo toto vítězství klerikální politiky. Církev v poslední době octla se ve velmi zlé tísni, pokud se týče dorostu pro svou službu, neboť v této těžké době nechce ani bohu nikdo sloužiti lacino. V té době největší tísně dostala církev od státu veliký dar, který znamená pro ni úspěch ohromného dosahu. Její kněží dostanou desítky milionů Kč z peněz státu a taková byla povrchnost a nešikovnost měšťáckých stran, že ukládají se státu ohromné závazky, ale páni nepovažovali za nutné zajistiti si na kněžstvo vůbec nějaký vliv. Ve skutečnosti nemá stát nad touto třídou lidí téměř žádné moci výkonné. Kněžstvo těší se ve svých funkcích naprosté anarchistické svobodě. Kazatelnicový zákon zůstal na papíře. Kněží jsou ve svých funkcích podřízeni vlastně jen konsistořím, biskupům a papeži. I ten kněz, který by se vzepřel proti těmto svým nadřízeným, musí se nakonec skloniti před autoritou těchto svých představených. Uzavírá-li některý stát s církví konkordát, žádá aspoň vždy od církve nějaké ústupky a za peníze, které jí dává, zajišťuje si aspoň nějaký vliv po stránce administrativní. V tomto případě pan dr Hodža ani měšťácké strany nezatěžovaly se žádným kladením požadavků. Církev dostane pro své zřízence vše čeho potřebuje, a na druhé straně neslevuje ničeho ze svého nesmiřitelného postavení oproti našemu státu. Bude se i nadále plésti do vnitřních záležitostí státu, bude nadále zakazovati představitelům republiky spoluúčast na oslavách velikého Husa, bude se domáhati vlivu na školství a učitele.

Správně praví Denis: "Církev římská chlubí se, že je nezměnitelná a v jistém smyslu má pravdu, protože se vždy domáhala panství. Vždy bude se domáhati nejvyššího dozoru nad veřejným vyučováním. Jde dále. Žádá nejvyšší jurisdikci ve sporech manželských, což ji zaručuje nejvyšší vliv na společnost občanskou. Spory státu s církví vždy dotýkaly se od nejdávnějšího středověku těchto tři otázek."

A pánové, ani u nás nebude jinak: Pomocí politických stran, t. zv. pokrokových, církev zesiluje dnes svůj politický vliv, ona udržuje na Slovensku nad školami svůj dozor dále a snaží se uchvátiti školu i v zemích historických, ovšem náklad na ně ponechává laskavě státu. Dává si kněžstvo platiti z pokladny státní, aniž by vůbec připustila státu nějaký vliv na ně. T. zv. strany pokrokově v kongruové koalici ani nenapadlo žádati o nějaký ústupek na poli církevního zákonodárství. Nikdy triumf církve nad českými rebelanty nebyl tak laciný a pronikavý jako tentokráte. Doufáme, že vám toho kurie papežská nezapomene, že toho nezapomene novým husitům a že odčiní jejich chybu, že nekladli při této příležitosti žádných požadavků. Pošle snad do té pokořené a hodné Prahy ještě před svátkem Husovým svého nuncia, aby sledoval, zda pokání českých rebelantů je dokonalé. Goethe pravil, že člověk umírá, jen když tomu opravdu chce. Tentokráte touha po vlastní smrti a po ukončení protiřímského odboje u českých novohusitů byla přímo nepřekonatelná.

Platí-li stát své úředníky a zřízence, žádá od nich také práci a udržuje nad nimi svoji disciplinární moc. U kněžstva je tomu ovšem zcela jinak. Kněží mají oproti všem kategoriím státního zaměstnanectva svoje naprosto privilegované postavení. Kněží nepodléhají žádné disciplinární moci státní. Mají veškerá práva státních úředníků, ale žádných povinností ke státu. Disciplinární moci nad osobami duchovními nemá stát tedy vůbec žádné. Měli jsme na Moravě případy, kdy učitelové náboženství, tedy osoby duchovní, dopustili se velmi hrubých poklesků proti ústavě, proti presidentovi, proti zahraničnímu odboji. Ale, prosím, není do dnešního dne ani jediného případu, kdy by byly učitelé náboženství potrestáni za svůj přestupek. Jak to pánové dělají? Disciplinární případy učitelů náboženství zemská školní rada moravská neprojednává vůbec a předává je konsistoři k vyjádření. Konsistoř ovšem dosud ani v jediném případě nenavrhla zemské školní radě učitele náboženství k potrestání, i když jeho delikt byl povahy přímo protistátní.

Duch této celně kongruové koalice projevil se také tím, že za této příležitosti nepoložila ani jednoho požadavku povahy všeobecně kulturní. Ona nežádala ani laicisace nebo postátnění školství na Slovensku, ona včera - vlastně dnes - při hlasování o požitkovém systému zajistila církevnímu učitelstvu platy jako učitelstvu obecnoškolskému, ale nezajistila naprosto žádný vliv státu na toto učitelstvo. Samozřejmě nepředložila také požadavky zákona o reformě školské, o reformě vzdělání učitelského, o obvodových školách měšťanských a ponechala tyto věci napříště úplně volnému uvážení a úvaze p. posl. Šrámka. Za kongruu nedosáhli pánové ani nejmenšího kulturního zisku. Ovšem, pánové, my chápeme: Vzdělání učitelské, postátnění učitelů a škol na Slovensku, zákon o obvodových školách občanských, to vaší třídě nemůže přinésti žádného hmotného prospěchu. Zde ovšem nejde o zájmy kapesní, jaké tvoří na př. otázka zbytkových statků anebo věci celní. Proto u našich idealistů projevuje se tak málo zájmu. Tato kulturní prázdeň této famosní většiny připomíná snahy nejreakcionářštějších mocnářů rakouské monarchie. Pánové! Také k Marii Terezii jedenkráte se dostavila deputace profesorů a učitelů, dostavila se k této moudré císařovně a dokazovala jí, že pověst mocnářství vyžaduje, aby Rakousko mělo svoji akademii věd. Císařovna na to odpověděla: Ale prosím vás, pánové, jen si dejte na čas, to mě tolik netrápí. Také naši pánové z tak zvaných pokrokových stran měšťanských dali si na čas a hleděli si pěkně svého celního obchodu a věci kulturní ponechali úsilí socialistů budoucích.

Úzké sobectví třídně zájmově většiny přistoupilo teď k likvidaci kulturních statků, jimiž honosil se národ po staletí. Pánové spalují za sebou svoje koráby a jdou na cesty nové politiky, aby omluvili tuto svou novou orientaci lidem, tvrdí, že získají kongruou zejména katolické kněžstvo pro stát. Jak naivní to předpoklad a jaká naivní naděje! Opírati svoji moc o duchovenstvo, to byla stará tradice Habsburků. Také starý liberál Bach říkal: V Rakousku není žádné zdravé politiky, která není příznivá katolicismu. Arnošt Denis o tom píše: "Macchiavellism to dětinský a kombinace neopatrně. Nejprve církev činí přílišné požadavky a jakmile nastane chvíle, kdy je nutno se brániti jejímu zasahování, odepírá svoji oporu. Potom dbá vždy jen svých vlastních prospěchů a jestliže ráda se spojuje s vítězi, nemívá nikdy nic společného s přemoženými."..

Denis, zdá se, psal dějiny českého národa pro české měšťáky nadarmo. Dělejte co chcete, pánové, lezte církvi do náručí, ona vám nikdy nezapomene, že jste rozvrátili klerikální Rakousko a usilovali o svoji svobodu. Církev vždy byla proti vládě, která jí nekonvenovala. Duch inkvisičního násilí a protisociálních tendencí je dodnes podstatou římské církve. Ona nemá ráda žádných revolucí. Což slyšeli jste někdy kázati duchovního ve prospěch stávkujících dělníků, byť i jejich stávka byla sebe spravedlivější?

Hle, jak představuje si církev boj národů za svobodu! Roku 1849 pod dojmem revoluce otřásající Evropou sešla se tenkráte ve Vídni konference biskupů a v té době všeobecného úsilí národů o svobodu musila pochopitelně také precisovati svoje stanovisko. Tentokráte konference biskupů publikovala: "Církev není nepřítelkyní svobody. Ale je spravedlivo jen šetřiti svobody panovníka, který ze své jediné iniciativy vyhledá chvíli, kdy příslušně osvobodí své národy". Takhle chápala církev revoluci za osvobození národa. Rakousko, tento útvar monarchistický a zpátečnický, když poslušnost poddaných nemohli zaručiti a udržeti na uzdě žandarmově, mohlo tu a tam aspoň spoléhati na četnictvo nebeské. Ale základy této republiky jsou, pánové, již takové, že tato může se udržeti jen mravní silou a jakostí svých vládců, dobrými zákony, dobrou politickou a hospodářskou správou, zkrátka demokracií. Četnictvo nebeské nebylo tu nikdy a nebude rozhodující autoritou a oporou.

Pro tuto osnovu pochopitelně celně-kongruová většina snáší důvody, které jsou bezpodstatné. Uvádí se, že duchovní správcové vedou státu matriky. Ale tento důvod neobstojí. Vedení matrik u duchovních nezabírá jistě více času, než na př. působnost starostů a obecních tajemníků v oboru přenesené působnosti. Kdybychom přijali tento důvod, pak musíme, jsouce spravedlivi, platiti ze státní pokladny také služné obecním tajemníkům a starostům za jejich práci v oboru přenesené činnosti. Musíme dáti služné také tajemníkům odborových organisací, kteří pro stát pracují ve smyslu zákona o podporách v nezaměstnanosti podle gentského systému. Kdybychom akceptovali toto stanovisko a honorovali z pokladny státní všechny občany, kteří úměrně k duchovním správcům vykonávají nějaké funkce pro stát, musil by národ produkovati svýma rukama a svým mozkem desetkráte tolik hodnot, než produkuje dnes, aby mohl uspokojiti všechny tyto potřeby. (Posl. Pik: Já jsem patronem 6 kostelů jako bezkonfesijní člověk! Jaká to anomalie! - Veselost.) Dostaneš kongruu. - Ostatně vedení matrik faráři dnes nevyhovuje potřebě doby. Je vykonáváno kněžími různých církví, je tedy nejednotně a nehospodárně, je to služba, která přijde státu tak draze, že už je čas, aby přenesena byla na úřady státní. (Výkřiky posl. Pika.)

V tomto směru, jak viděti, heslo šetření se dosud neuplatnilo. Zde by mohli se uplatniti v prvé řadě ti, kdož volají po odměňování podle výkonnosti a jimž rodinné a drahotní přídavky jsou velikým trnem v oku.

Pan posl. dr Mičura v soc. politickém výboru neopomenul odůvodnit potřebu úpravy kongruy poukazem na význam oné národně buditelské práce, kterou vykonalo kněžstvo zejména na Slovensku. Uznáváme. I v zemích historických známe tyto muže pod jménem kněží-buditelů a národ je těmto jednotlivcům jistě vděčen. Byli to dobří vlastenci, mužové většinou liberálních názorů, plni úcty k Husovi a také k Cyrilu a Methodějovi a sklánějící se s úctou a obdivem před nejslavnější epochou českých dějin, dobou husitskou a jejími velikány. Mezi nimi a pány kněžími dnešními je jeden rozdíl. Oč tito buditelé byli menšími Římany a většími křesťany, o to jsou dnešní duchovní většími Římany a menšími křesťany. (Tak jest!) Jestliže došli tito mužové obliby a také vděku v národě, nedosáhli ho nikdy však v církvi. Pravověrný jezuita, otec řádu tovaryšstva Ježíšova Balbín byl vyslán takřka do vyhnanství, které ztrávil na konci svého věku v Klatovech. Dobrovský chtěl býti původně jezuitou, ale církev z něho udělala svobodného zednáře. Tito kněží - buditelé byli církvi příliš svobodomyslnými. Církev nikdy nepotřebovala kněží liberalistických, ona potřebovala kněžstvo jako živel bojující, jako falanx, nenávidějící české kacířství a nejslavnější dobu naši, husitskou.

Známe kněze buditele, ale známe mnohem více těch, kteří svými činy, zejména za světové války stali se nenávistnými odpůrci našeho osvobozenského boje. Mezi duchovenstvem katolickým a zahraničním osvobozenským zápasem byly vztahy jenom odpůrčí a nepřátelské a, pánové, ne vinou představitelů zahraničního odboje, ale vinou habsbursky orientovaného kněžstva. Absolutismus habsburský se vyhříval zejména za světové války na podušce absolutismu duchovního.

Zvláště k poměrům slovenským považujeme tuto osnovu za tragický omyl a hřích. Zákon tak dalekosáhlého významu je předkládán sněmovně a pan dr Hodža, vůdce celněkongruové koalice, neuznal ani za potřebno dožadovati se při této příležitosti konečné úpravy poměrů církevních a zejména školských.

Pan dr Hodža nepovažoval při této příležitosti za svoji povinnost, kdy postátňuje se kněžstvo, aby se dožadoval u svého kontrahenta také postátnění slovenského školství a učitelstva. Nepovažoval za svoji povinnost dožadovati se odnětí těchto kongruových příplatků, aspoň v těch případech, kdy duchovní dopustí se protistátní agitace nebo agitace iredentistické. (Výkřiky poslanců slovenské strany ľudové.)

Naši zástupcové poskytují ještě pokrokové veřejnosti příležitost napraviti tento osudný omyl. Podáme pozměňovací návrhy, aby tato úprava platů osob duchovních nabyla účinnosti současně s postátněním učitelstva na Slovensku. Zapomenuvši na odluku státu od církve celně kongruová koalice zapomněla na utrpení českého lidu v odvěkém jeho zápasu za svobodu svědomí. (Výkřiky posl. Pika a posl. Tománka.)

Po staletí byla Praha ohniskem revoluce proti středověkému tyranství církevnímu. Český národ byl první, který započal s reformací a odmítl autokracii a neomylnost papežskou. Několik kroků od této budovy jest památné náměstí a palác staré radnice, kde tento kulturní zápas zpečetili velicí mužové svou krví. Za dva dny budeme míti výročí smrti těchto mučedníků, budeme svědky toho, jak malí lidé budou velmi smutně, ano tragicky odčiňovati obětavé činy mužů velikých. Zapomnělo se smrti Václava Budovce z Budova, Krištofa Haranta z Polžic, 86letého starce Kašpara Kaplíře ze Sulevic, Joachyma Ondřeje Šlika a jiných. A naproti místu, kde bylo katovo lešení, stojí vztyčen monument velikého hlasatele a mučedníka pravdy. Pánové s kongruou velmi pospíchali. Mohlo by se totiž státi, že by tento osudný a ostudný zákon byl odhlasován právě dne 21. června, ve výročí krvavé popravy, kdy všechny uvědomělé české duše naplňují se hořkostí a hněvem. Ale i tak půjdou letos pokrokoví čeští lidé kolem staroměstské radnice a památníku Husova ve dny výročí popravy a smrti Husovy s červení studu ve tvářích, s červení hanby za vaši mizernou proradu na zásadách, pro které jiní obětovali svoje životy. Zapomnělo se na násilné konfiskace majetku českých kacířů, na násilné jich obracení na katolickou víru, na utrpení exulantů, na drakonády Lichtensteinovy za doprovodu Jezuitů. Pro hříšný celní zisk zapomnělo se na všechny zločiny Vídně na českém lidu spáchané za pomocí Říma. Vždyť monarchism vídeňský šel vždy ruku v ruce s římským klerikalismem. Utrpení země i lidu od těchto násilníků bylo tak veliké, že i Jezuita Balbín nad ním ustrnul a doznal ve své "Obraně jazyka slovanského", že nezbývá mu nic než napsati jen náhrobní nápis starých Čech.

Zapomnělo se také zločinů Koniášových na českém svobodném duchu, o němž rozhořčeně napsal Svatopluk Čech: "Více než zástup katanů, jenž jeho tělo týral, víc nežli rota lupičů ke stonům jeho hluchá, tys' provinil se na kleslém, chtě ubít jeho ducha."

Pánové, děláte politiku stranického omylu. Vaše celněkongruová koalice funguje sice bezvadně, její disciplina je vzhledem k bouřlivým událostem z prosince minulého roku obdivuhodná, ale na štěstí neplatí tato disciplina pro český lid. Tam, mezi lidem mimo tuto síň ucítíte velmi těžce následky této své politiky. Na venkově i ve městech, zejména v řadách dělníků a chudých domkářů najdete miliony lidí, pro něž myšlenka pokroku ještě něco platí a kteří si cení svobody svého svědomí a volného myšlení mnohem více, než pochybných zisků celních.

Na štěstí vaše vůle ve zlém jest omezena. Můžete svojí svatou aliancí, celně-kongruovou většinou odhlasovati si postátnění duchovenstva, ale lid půjde svou cestou dále a půjde proti vám. (Výkřiky posl. Pika.) Může tato většina českých t. zv. pokrokových stran vysloviti se pro směr římský, ale většina lidu vysloví se proti němu.

Jak viděti, poměry ve státě se poslední dobou velmi zjednodušují. Na jedné straně tábor konservativní, tábor česko-německo-maďarské buržoasie, na druhé straně tábor socialismu. Po desítiletí bylo nám vytýkáno, že jsme přijali za programový podklad své strany historický materialism. Bylo nám říkáno, že přehlížíme ideové, kulturní a nacionální hodnoty života. Strana mladočeská dokonce svého času vylučovala všechno sociálně-demokratické dělnictvo z národa. Ale celý svůj život a bezohledný zápas vede buržoasie proti dělnictvu s největším cynismem a brutalitou, pamětliva jen svých hmotných zisků. Kdykoliv zvýšeným hlasem za hlaholu trub a zvonů volá turecký mufti nebo římský kněz o nebi a pekelných trestech, kdy pod v vztyčenými prapory český nebo německý měšťák, ten boží bojovník, řve o své lásce k národu a vlasti, pravíme k dělnictvu: Dej si pozor na svou chudou kapsu, nebo budeš odřen a okraden o poslední krejcar a poslední košili. Chcete-li někde hledati opravdu kus poctivého nejen socialismu, ale také národního idealismu, najdete ho dnes jen v řadách chudého pracujícího lidu. (Výkřiky posl. dr Jurigy.)

Přišla nová restaurace katolická, tentokráte sice nekrvavá, ale stejně tragická ve smyslu duchovním. České pokrokové měšťáctvo jde teď do Canossy. Politika české buržoasie nastupuje nové cesty. Stává se klerikálně-konservativní. Nositelem ne jen sociálního, ale také duchovního pokroku zůstává jen pracující proletariát. Kultura a škola má napříště sloužiti jen těm utilitaristickým - praktickým potřebám měšťácké třídy. Ideové věci jsou této třídě nepohodlné, zbytečné a škodlivé. Je přece příznačno, jak nová fašisticky orientovaná buržoasie hledá nový poměr ke katolicismu a církvi a doporučuje nerozčilovati klerikály.

Ta protimarxistická buržoasie potvrzuje každým krokem svým marxismus, který tvrdil, že jsou to v prvé řadě poměry hospodářské, které určují společenský vývoj. Tento parlament za posledních 14 dní byl skvělým důkazem této teorie. Ideové a kulturní statky nejsou ničím této třídě lidí, kyne-li jí jen zisk nebo vzrůst politické a hospodářské moci z nového politického spojenectví.

Tato předloha, toť význačný epitaf na náhrobní kámen českého pokrokového liberalismu. Veliké úsilí národa za laisisaci státu bylo v obchodních pletichách celně-kongruově koalice zašantročeno, a poněvadž nenašla se k tomuto tragickému zločinu většina českých stran, byli přizváni na pomoc klerikálové němečtí, maďarští, jako kdysi pozvali si jednuškové čeští proti táboritům žoldnéře cizí. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Podnětem k zahraniční revoluci československé za doby světové války nebyly jisté podněty českých ani rakouských klerikálů, ani duchovních osob římské církve, ani modlící se císař za své národy, ani Radecký se svým pověstným růžencem, ale byly to slavné tradice husitské, duch české národní školy a učitele a našich tělovýchovných korporací, tedy vesměs tradice protiklerikální. Český odboj šel vždy ruku v ruce s ideou pokroku, habsburský monarchism ruku v ruce s klerikalismem. Český zahraniční odboj byl vždy protihabsburský, po revoluci ruské ostře protimonarchistický, a proto také protiklerikální. Legie, které vyrostly z takovýchto tradic, bojovaly nejen proti Vídni, ale i proti Římu. V důsledku toho také první ideové základy státu byly budovány na určitých zásadách a směrnicích. Bylo nám všem účastníkům zahraničního odboje až příliš jasno, že odluka státu od církve musí býti jednou z těchto zásad na místě nejpřednějším. Byla také proto vtělena do washingtonské deklarace a do druhého poselství presidentova k obyvatelstvu tohoto státu. V tom druhém poselství se praví: "Usilujeme o rozluku státu a církve a uvolňujeme se takto od církevní autority, jak ji Rakousko vybudovalo." Nechť posoudí pánové hlasující pro kongruu, na kolik se už od této zásady odchýlili. Tuto deklaraci washingtonskou za svou přijali nejen legionáři, ale obě státotvorně strany socialistické a také některé strany občanské. Zůstáváme věrni těmto zásadám, zůstáváme věrni principu rozlukovému a stojíme za tímto závazkem a přislibujeme do všech důsledků. Bylo kdysi řečeno: "Naučíme-li se od Husa pravdu hledati a slyšeti, budeme-li se jí učiti, ji vyznávati a držeti, musíme ji pak také brániti!" V této obraně spoléháme na všechny zdravě síly lidu, který chce zůstati svobodným nejen národnostně, ale také sociálně a myšlenkově. Budeme hlasovati pro myšlenku pokrokového rozvoje a proti upevňování moci klerikalismu, tedy proti kongrue. Dali jste, pánové, lidu špatný příklad. Velké části českého lidu otázky svědomí a kulturní stály dosud velmi vysoko nad obchodními čachry s hmotnými zisky. Vy stáhli jste tyto hodnoty do bažin všedního kupeckého života, vy stáhli jste je do šedé mezistranické obchodní politiky, kulturní majetek národa učinili jste ubohým objektem svého hospodářského obchodu. To je, pánové, příklad velmi zlý, zrada kongruové koalice na stěžejních zásadách zahraničního odboje, na washingtonské deklaraci. Souditi bude sám československý lid a bude souditi přísně a neúprosně. Pánové, v boji, který jste kongruovým zákonem znovu otevřeli, nebude jen Řím souzen a odsouzen, ale budou zde odsouzeni všichni ti, kdož zde při tomto obchodu pomáhali kleritismu k politické moci. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické.)

Místopředseda inž Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Luschka. Uděluji mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP