Pátek 18. června 1926

Vidíte tedy, dámy a pánové, že v prvé řadě uznáváme význam náboženství jako mravního a vzdělanostního činitele prvního řádu a že se známe k positivnímu oceňování náboženství pro veřejný život. Ovšem víme, že za nynějších poměrů je úplná odluka církve od státu prakticky nemožna. Od starodávna ještě trvají příliš četné styčné body mezi církví a státem, než aby se mohl prostě převzíti americký vzor, podle něhož církve podléhají prostě soukromému spolčovacímu právu. Myslíme však, že nyní v osmém roce trvání Československé republiky mělo býti provedeno aspoň to, co v roce 1874 ve starém Rakousku započato bylo v §u 35 ještě dnes platného zákona o úpravě vnějšího právního poměru katolické církve, totiž utvoření vlastních farních obcí, jaké již jsou u jiných náboženských společností, i u římských katolíků. Jako osoby veřejného práva spravují církevní obce své vlastní věci podle vlastního volného uvážení, aniž se stát může do toho vměšovati. Státní právo svrchovanosti uplatňuje se pouze tím, že si stát vyhrazuje schválení stanov církve, ač ostatně i v tomto směru stačilo by prostě zjištění, že stanovy církve neodporují státním zákonům. Je to ovšem výhradně věcí dotyčné církve, aby stanovila práva a povinnosti členů církevní obce a samozřejmě mají církevní obce samy si opatřit peněžitě prostředky na potřeby svého kultu a správy, v případě nutnosti zdaněním svých členů. Při vybírání jich může býti vyžádána pomoc státu. Každý státní výdaj k církevním účelům z veřejných prostředků má však býti rozhodně nepřípustný. To má platiti stejně pro všechna vyznání bez výjimky. Naproti tomu se nyní namítá, že rakouský stát utvořil r. 1782 ze jmění zrušených klášterů a nadací náboženskou matici s výslovným úkolem, aby z ní bylo pečováno o výživu katolického duchovenstva, pokud tento stavu přiměřený příjem není již hrazen jinými příjmy, spojenými s duchovním úřadem. Bylo tvrzeno, že se chce církvi uloupiti, co jí patří, jestliže se náboženská matice škrtne. Zajisté, ale toho posledního přece vůbec nechceme. Jako jsme proti pozemkové loupeži, proti uloupení válečných půjček a zvláště proti každému odebrání více nebo méně bez náhrady, vyslovujeme se také proti zabrání náboženské matice státem. Ať je náboženská matice, pokud ještě trvá, odevzdána katolické církvi a pak se ponechá jí samé, aby se postarala o úhradu potřebného nákladu, jak to na př. protestanti musejí dělati již odedávna. Podle ustanovení již zmíněného rakouského zákona ze dne 7. května 1874 měla vlastně již odedávna v prvé řadě katolická farní obec, to jest veškeří katoličtí usedlíci v obvodu duchovní správy, povinně přispívati na vydržování svého duchovenstva a při nedostatku jiné úhrady podle §u 36 téhož zákona postarati se o to uložením dávky na farníky. Tím by se předešlo oprávněným stížnostem nekatolíků, že mají platiti daň nejen na svou církevní obec, nýbrž ve státních daních také ještě na katolickou církev. Jsem toho mínění, že římsko-katolická církev nemá opravdu zapotřebí, aby si dávala něco darovati na své církevní účely od jinověrců, jak se to nyní děje, pokud ze všeobecných výtěžků daňových je hrazena i kongrua. Mimo to je přece jasno, že se církev ocitá v jistě závislosti na státě, dává-li si platiti alespoň částečně své orgány státem. Náboženský zájem nesnese však, jak známo, poručníkování a vlivu státu, církev má býti uvnitř i na venek svobodná a býti s to, aby v případě potřeby zastávala své názory i proti státu.

Proto se vyslovil dokonce i tisk německé strany křesťansko-sociální pro spravedlivou rozluku církve a státu s odůvodněním, že ve státě vedeném nepřátelsky proti náboženství a církvi je samostatnost a svoboda pro katolickou církev rozhodně to nejlepší. Má-li tedy církev vážně býti osvobozena od všeho vodění státem, pak dlužno žádati, aby si také sama a vlastní silou opatřila prostředky, kterých potřebuje ke svému bytí a ku svému vybudování, pak nesmí býti odkázána na politické kupčení jako nyní. Cla a kongrua jako rovnocenné předměty čachru, to je pro čistou myšlenku křesťanství jistě nedůstojně a pro duchovenstvo svrchovaně zahanbující. Kněz má dobré právo na to, aby dostal za svou činnost tolik, aby z toho mohl slušně žíti. To si však nemusí vyžebrávati od státu, to může žádati od oněch, jimž věnuje svou životní práci, tedy od církve samé nebo od své farní obce. Stát nemá zásadně ničeho co mluviti ani do jeho jmenování, ani do jeho platu. (Posl. Horpynka [německy]: A politické řeči s kazatelny má si dáti zaplatiti od strany!) Tak jest!

Již roku 1792 psal Vilém von Humboldt ve svých: "Myšlenkách o pokusu určiti hranice působnosti státu": "Vše, co se týče náboženství, leží mimo hranice působnosti státu." Uznává-li se správnost této věty, pak nepotřebujeme nového zákona o kongrue, nýbrž spíše zákon o konečném rozdělení jmění mezi katolickou církví a státem. Farář a duchovní vůbec nemají býti ani nepřímo ani přímo státními úředníky, jako jsou ve skutečnosti dnes. Byl to kolega Petersilka, jenž tvrdil, že kněží věnují největší část své práce státu. To však není ani správně, ani nutně. V pravdě věnují pravděpodobně sotva čtvrtinu svého pracovního času státu a z toho bylo by lze beze všeho ještě většinu odpočísti, když se přenese vedení matrik na obce, jež beztak již nyní musí vésti vedle farních úřadů vlastní civilní a vojenské matriky. Takové zjednodušení vedení matrik bylo by naléhavě nutné, aby se udělal konec zmatku na tomto poli. Tím uvarovalo by se mnohé dvojité práci a mnoha zbytečného psaní by nebylo zapotřebí. Snad mohl by stát pak spíše dáti něco místním obcím jako náhradu za obstarávání úkolů přenesené působnosti, jež dnes činí dobře tři čtvrtiny všech úkonů obce. Aspoň tři čtvrtiny obecních zaměstnanců pracují stále pro stát a za to nedostávají až dodnes obce ani haléře náhrady, přes svou finanční nouzi a přes to, že jsou přece základem státu. Při tom však zákony obcím přesně předepsaly, jaké platy mají platiti ze své vlastní kapsy obecním úředníkům a zaměstnancům, aniž se staraly o to, odkud na to přijdou peníze. Tu to má církev přece mnohem lepší: Ustanoví, kolik a jaké duchovní má stát platiti, resp. na jakou výši musí doplniti jejich příjem, stále s poukazem na onu pověstnou náboženskou matici, o jejíž výši není možno získati přesných zpráv. Jisto je jen jedno, že státní hospodářství je již nyní zatíženo znenáhla asi 50 miliony korun na platy kněží a že toto zatížení má býti zvýšeno o dalších 50 milionů korun ročně. Proč nepodá vláda nyní u příležitosti tohoto jednání o kongrue jasně a stručně zprávu o výši náboženské matice, o tom, jak je toto jmění spravováno, a o příjmech a vydáních tohoto fondu a proč o tom není nic v důvodové zprávě? Zřejmě s úmyslem jsou zástupci lidu ponecháváni v nejistotě o této kapitole, místo aby se otevřeně a poctivě přiznalo, jak se tyto věci mají. Kdo se vyhýbá majetkově odluce mezi státem a církví, budí zdání, že chce obnoviti středověké výsady pro církev, které dnes jistě nejsou na místě. Státní příspěvky k církevním účelům jsou a zůstanou, pokud neplynou z církevního jmění, hrubou nespravedlností vůči všem jinověrcům. Takové jednostranné příspěvky z veřejných peněz byly na místě, pokud platila věta: Cuius regio, eius religio. Je již tomu dávno, co tato these nemá již účinku a příslušníci tak zvaných menšin bojují nyní proti v modernímu jejímu zfalšování ve větu: cuius regio, eius natio, když zde chtějí udělati československý národní stát a nás by chtěli předělat na Čechoslováky. Proto žádáme rovněž úplně rovnoprávnosti pro všechny národnosti žijící ve státě, jakož i ve směru zacházení se i všemi uznanými náboženskými společnostmi, čítaje v to církev římsko-katolickou. Žádáme tedy, aby byl konečně proveden § 37 zákona ze dne 3. května 1874, podle něhož bližší předpisy o utvoření a zastupování farních obcí. pak o obstarávání věcí v nich mají býti vydány zvláštním zákonem. Starý rakouský Nejvyšší správní soud sice prohlásil předpisy materielně-právní §§ů 35 a 36 tohoto zákona o úkolech farních obcí již tenkráte za bezprostředně použitelné, příslušný zákon o farních v obcích sám nebyl však dosud vypracován. Chceme doufati, že jsme se již tak dalece odrakouštili, abychom tuto mezeru konečně vyplnili a na místo nových zákonů o kongrue v vypracovali zákon o farních obcích pro katolickou církev v tomto státě a zároveň abychom provedli konečnou rozluku, pokud jde o náboženskou matici.

Nyní na konec jen ještě několik slov o chování jednotlivých stran k tomuto předmětu: Možno shledávati pochopitelným, že čeští, slovenští a němečtí klerikálové hledí na otázku kongruy brýlemi katolických názorů a proto zasazují se o to, aby jejich duchovenstvo dostalo pokud možno mnoho, lhostejno, odkud ty peníze na to pocházejí. Vždyť mezi faráři a kaplany jsou přece nejlepší agitátoři pro tyto strany. (Posl. dr. Schollich [německy]: Zvláště při volbách!) Tak jest. Jsou-li tito. lidé prosti materielních starostí, pak mohou se tím lépe věnovati politické propagandě pro své dobrodince. To dokázali nejlépe při posledních volbách. Pochopitelně počítají jmenované tři strany s vděčností svých chráněnců a také se při tom nepřepočítají. Je to však možno snésti jiným stranám, aby právě tito neoficielní tajemníci strany - oni jimi totiž ve skutečnosti jsou - byli alespoň částečně vydržováni na útraty státu? Proč se raději nevyvarují byť i jen zdání, že se to děje? Nebylo by to lepší a se stanoviska katolického chytřejší, kdyby tyto strany samy žádaly, aby konečně bylo v té věci zúčtováno a aby podíl na náboženské matici připadající na Československo byl odevzdán katolické církvi k volné samosprávě? Poněvadž toho nečiní, spíše se úzkostlivě brání, aby do té temnoty bylo vrženo světlo - páni z katolické strany skví se nepřítomností, nechtějí si od nás nic dáti říci, nechtějí nás vůbec poslouchati. (Posl. dr, Schollich [německy]: Už je vše dohodnuto!) Ovšem, tak to jest a proto nejdou ti páni vůbec do zasedací síně, nýbrž pouze staví hlídky pak pochopitelně u mnohých zůstává mínění, že požadovaně zvýšení kongruy nemůže býti již vůbec hrazeno z náboženské matice, nýbrž že musí býti celé hrazeno z veřejných daní, t. j., že i nekatolíci jsou proti své vůli nuceni platiti. V důvodové zprávě není nejmenšího statistického údaje o stavu jmění náboženského fondu. Tím více bylo by bývalo úkolem těchto tří stran i ve výborech nebo zde ve sněmovně žádati od vlády veřejné účty o tom a za všech okolností zabrániti promrskávání tohoto zákona, aby každý poslanec měl příležitost zabývati se podrobně touto otázkou a ji řádně studovati. Nová koalice naopak vynutila si pro tento předmět použití zkráceného řízení a tím jasně dala poznati, že se štítí slunečního světla. Je to hodno politování zvláště od německých stran, že se tím pro vší budoucnost daly v plen násilnickému jednacímu řádu, proti kterému dosud bojovaly nejostřejším způsobem. Avšak nedosti na tom. Místo národní německé jednotné fronty, kterou všichni zvláště za voleb měli v ústech, vytvořili nyní mezinárodní jednotnou frontu. Místo černočerveno-zlaté korouhve vytáhli nyní černozelený prapor s červeno-bílo-modrou vlajkou. Tak se časy mění! A kde zůstává ta tak vychvalovaná věrnost zásadám? Svaz zemědělců a německá strana živnostenská budou na př. museti vysvětliti, kam zmizela jejich korouhev svobody, se kterou ještě před krátkým časem táhly do pole. Každému, kdo to chtěl slyšeti, venku vyprávěli, že mezi jiným budou bojovati co nejostřeji i proti nadměrnému vlivu římské církve ve veřejném životě. A nyní takto zahajují tento boj. To jsou první následky politického kompromisu, kterým se tito pánové jistě těžce kompromitovali. Starý Schönerer by se obrátil v hrobě, kdyby viděl tak mnohého ze svých dřívějších přívrženců hlasovati pro kongruu. My němečtí národovci neúčastníme se takové prospěchářské politiky, nechceme se klátiti jako třtiny ve větru, nýbrž zůstaneme věrni sobě a svým zásadám, držíce se slov Göthových: "Muž, který v kolísavě době smýšlí rovněž kolísavě, rozmnožuje zlo a šíří je dále a dále." V uskutečnění zákona o kongrue nevidíme skutek národnostní, jak to činí křesťansko-sociální noviny, vidíme v tom spíše nebezpečí pro národ, zvláště pro způsob jednání o předloženém návrhu, jenž se důstojně staví po bok projednávání cel.

Právě nyní, když jsme my sudetští Němci ztratili vnější svobodu, měli bychom si tím lépe chrániti svou vnitřní svobodu, kde je to jen možno. V tomto případě mohli bychom to učiniti vybojováním úplně neodvislosti, samosprávy a autonomie pro své katolické církevní obce na základě §§ 35 až 37 zákona z r. 1875 a úplným oddělením toho, co je církve a co je státu. Polovičatosti, jako předložený návrh, nemůžeme schvalovati. Ty škodí více, než prospějí a odsunují jen okamžik konečného vyrovnání. Umožňují jen pro nějakou dobu další protloukání ve starých kolejích, aniž by se otázka skutečně rozřešila.

Vláda mlčí i ohledně kongruy, jako dříve o clech, úplně. Odpovědnosti za tento iniciativní návrh nemůže se však vyhnouti, neboť kdo mlčí, souhlasí. Jako u cel byl první iniciativní návrh ohledně kongruy nahrazen druhým, rozšířeným, a k oběma nedovede vláda ničeho říci. Jak se zdá, ani si tím hlavu neláme, odkud má vzíti úhradu, kdežto na př. na sanaci zemí, jež vinou vlády stojí před zřejmým úpadkem, nemá ani to nejmenší nazbyt a s chladným úsměvem prohlašuje, že si země právě musí pomoci samy, že vláda nemá peněz a nemůže zemím přikázati ani nových pramenů příjmů, poněvadž je sama nucena vyčerpati všechny prameny pro své vlastní účely. Avšak na úhradu kongruy zdá se, že je najednou peněz dosti.

Přejeme nižším duchovním, kteří toho skutečně potřebují, zvýšení jejich příjmu od srdce, uznáváme oprávněnost jejich požadavku po nové úpravě jejich platů, pokládáme však navržené řešení této otázky z důvodů uvedených na počátku za naprosto nepřijatelné a budeme proto proti němu hlasovati. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Jaša. Uděluji mu slovo.

Posl. Jaša: Slavná sněmovno! Vzhledem k veliké vážnosti touto dobou projednávaných předloh jsem nucen protestovati proti tomu způsobu, jakým tak závažná materie se projednává. Bylo zdůrazněno již naším klubem, že po celou dobu československého parlamentarismu nebylo použito takovou měrou mimořádných opatření jednacího řádu jako v posledních dnech. K tomu ještě přistupují nekonečně a vysilující noční schůze, které rovněž rozhodně nepřispívají ku povznesení vážnosti tohoto domu. Domnívám se, že je tu řada vážných a starších mužů, lidí s podlomeným zdravím, jsou tu také ženy, je tu také žurnalistika, které se jistě nočním projednáváním znemožňuje sledovati jednání v tak závažných otázkách.

Přáli bychom si, aby dnešní sněmovní majorita, nemá-li již dosti úcty ke svým odpůrcům, měla ji aspoň k sobě, k tomuto domu a ku projednávanému předmětu. Parlamentarismu, ani věci projednávané tento způsob projednávání tak důležitých otázek jistě zdráv není.

Velectění pánové! Po 28. říjnu roku 1918 jistě ohromná většina československého národa nepochybovala o tom, že národ osvobozuje se nejen z poroby nacionální, ale že bude osvobozen také sociálně a že vymaní se z pout duchovní tmy. Československý národ celý, a myslím i příslušníci klerikalismu očekávali s jistotou, že odluka státu od církví provedena bude. Vláda v několika svých prohlášeních provedení její přislíbila. Ve druhém poselství presidenta republiky byl tento požadavek vytčen za velikého potlesku revolučního Národního shromáždění. Washingtonská deklarace ji zdůrazňuje. Většina československého lidu dodnes ještě věřila, že možnost odluky státu od církve tu je. Ale očekávání to, myslím, bude velmi těžce zklamáno, dík utvoření se nového protisociálního, protikulturního útvaru českoněmecké celně-kongruové koalice, která místo odluky předkládá této sněmovně úpravy platů duchovních.

Veškerá československá veřejnost, nejen socialistická, ale pokroková vůbec a také občanská sleduje jednání sněmovní o úpravě platů duchovenstva církví a náboženských společností státem uznaných a také recipovaných s neobyčejným vzrušením. Ani aféra Marmaggiho a kulturní zápas o Husa minulého roku, ba ani otázka celní nevzrušovala mysl lidu tak, jako tento smutně historický čin celně-kongruové koalice. Už způsob, jakým tato předloha byla předložena parlamentu a projednávána ve výborech, je svrchovaně pobuřující a v historii československého parlamentu, myslím, jedinečným. Navrhovatelé nepovažovali ani za svoji povinnost dbáti při jeho podání základního ustanovení ústavního. Nedbali zákona ze dne 29. února 1920. Ústavní listina v §u 41, odst. 2 praví: "Ke každému návrhu zákona, podanému členy některé sněmovny, budiž přiložen rozpočet o finančním dosahu osnovy a návrh na úhradu potřebného nákladu." - Proč se tak stalo? Aby pokrokové veřejnosti zůstalo utajeno, jakého nákladu vyžádá si úprava kněžských platů, kterou podepsali a také odhlasují zástupcové všech měšťáckých stran? Upozornili jsme na tento hrubý a neodpustitelný nedostatek předlohy ve schůzi iniciativního výboru, ale žádný z poslanců celně-kongruové koalice neuznal v tomto případě vzíti zřetel k tomuto zásadnímu předpokladu ústavnímu. Ani pan dr Hajn, který v iniciativním výboru chce býti vykladačem ústavy a jednacího řádu, nepovažoval za věc svého svědomí, aby námitky naše uvážil, naopak přes tuto hrubou ústavní nenáležitost přešel a hlasoval pro přikázání předlohy výboru soc.-politickému a rozpočtovému. Jakým právem chcete, pánové, žádati od prostého občana, aby respektoval a zachovával zákony, když kongruová většina tohoto parlamentu nehodlá respektovati ani ústavních předpisů? Můj návrh ve výboru iniciativním aby tento návrh byl přikázán ku projednání také výboru kulturnímu, byl rovněž celně-kongruovou většinou zamítnut, ačkoliv sama tato famosní většina ukládá v §u 8 této osnovy provedení zákona ministrovi školství a nár. osvěty. Kdyby vláda úřednická nebyla odsouzena k věčnému trapistickému mlčení, musil by sám ministr školství a nár. osvěty protestovati proti tomuto bagatelisování výboru kulturního, který k projednání této osnovy je plně kompetentní. Projednáváme osnovu v plenu sněmovny bez zprávy soc.-politického výboru. O prodloužení lhůty, o kterou žádal soc.-politický výbor, nedal předseda v plenu sněmovním hlasovati, ačkoliv schůze plena byla.

Pan ministr financí dr Engliš, který jinak je velmi úzkostlivý, jde-li o ustanovení zákona státně-zaměstnaneckého, jímž se zvyšuje náklad, byl tu rovněž neobyčejně liberální při posuzování nákladu na úpravu platů duchovních, který bude jistě také velkého finančního dosahu. Finanční základnu státně zaměstnanecké předlohy, kterou vtěsnal pan ministr financí do toho famosního, nepřekročitelného železného rámce, úplně opouští a porušuje při této osnově kongruové. Pan posl. Šrámek velmi dokonale prolomil ten železný rámec p. ministra financí. "Národním Listům" pochopitelně se velmi zalíbila teorie onoho železného kruhu a také ji velmi horlivě hájily, ale pokud se věc týkala učitelů a státních zaměstnanců. Jakmile se počalo jednati o kongruu, byla tato teorie o železném kruhu odhozena jako zbytečná a strana lidová i české strany pokrokové našly a daly ochotně další desítky milionů kněžím.

Železný kruh byl tedy prolomen a celněkongruová koalice vstoupila do kruhu jiného, do začarovaného kruhu velmi bystré a chytré politiky pana msgr. Šrámka. O několik milionů korun pro učitele a státní zaměstnance, většinou živitele rodin, smlouvá se vláda se stranami býv. všenárodní koalice velmi úporně. Učitelům obecnoškolským na konci služební a životní dráhy nemohla dáti ani ročních 600 korun, aby odcházeli po vykonané celoživotní povinnosti a práci do výslužby s pensijní základnou o 600 korun ročně vyšší. Ale desítky milionů pro duchovní, většinou muže svobodně, našly se obratem ruky a otázkou úhrady ani navrhovatelé, ani rozpočtový výbor, ani referent, který tu podával zprávu, ani sněmovna se nemusí truditi.

Pro požitkový systém státních zaměstnanců však hledá se úhrada dvakrát, a to jednou loni a jednou opětně letos, jen aby to ubohé sousto chleba, které se tu státnímu zaměstnanci uděluje, co nejvíce mu zhořklo v ústech. Tady, pokud se týče kongruy, pan ministr financí opatřil velmi krátkou cestou úhradu bez obvyklého svého orchestrálního doprovodu, dokonce se obešlo ustanovení ústavní o nutnosti úhrady, jen aby veřejnost nebyla znepokojována, že se tu děje nový útok na kapsy poplatníků. Tolik po stránce formální a úhradové.

Jak špatná a temná byla cesta, kterou tento zákon do sněmovny šel, tak ještě více pobuřující jest podstata věci. Věc sama nebyla by tak vážně znepokojující, kdyby šlo jen o prostou úpravu platů kněžím. Ale tu jde o jiné věci daleko významnějšího dosahu. Jde tu o politiku československého státu v ohledu kulturním a církevně-politickém v budoucnu. Jde tu o otázku dalšího poměru státu k církvím. Zákon tento novými desítkami milionů posiluje hmotně postavení především římsko-katolické církve, jistě dosti bohatě, aby si svoje zřízence platila sama. Poněvadž zřízenci církve jsou také politickými agitátory lidové a luďácké strany, dostává se těmto stranám ve skutečnosti pro přímo politické jejich akce velmi účinné podpory z peněz poplatníků konfesijních i bezkonfesijních a bude této podpory finanční použito nejen proti socialistům, ale také proti těm, kdož pro zákon tento hlasují, a o sobě tvrdí, že jsou lidmi pokrokovými. Zákon tento utužuje moc církve uvnitř a připoutává církev ku státu na dlouhá desetiletí.

Tuto okolnost ohromného dosahu politického bývalí staří protiklerikální pokrokoví harcovníci stran měšťáckých chtějí nějak před veřejností zakrýti. Pan dr Matoušek dokonce opovážil se ve výboru rozpočtovém tvrditi, že osnova tato nepřekáží provedení rozluky církve od státu. Tvrzení jeho neuvěří žádný pokrokový člověk. Naopak jsem přesvědčen, že pánové jsou si plně vědomi osudného dosahu této osnovy. Vždyť ani platonickou resoluci, která by se dožadovala rozluky, pánové ve výboru k tomuto zákonu nepřiložili. Ano, pánové, nezakrývejte pravdy a buďte poctivými aspoň sami k sobě. Rozhodli jste se tímto zákonem proti rozluce, proti pokrokové tradici československého národa, proti všem opravdovým propagátorům protiřímského snažení, proti Husovi, proti slavně tradici husitské, proti pokroku a kulturnímu světlu, rozhodli jste se pro svazek československého státu s Římem, pro klerikalism, pro Jana Nepomuckého, pro Koniáše, Jezuity, pro tmu duchovní a její rozšiřovatele. Jaká to tragická a osudová chvíle, jaký to cynism nad tím, co český člověk pro svobodu náboženskou a svého svědomí vytrpěl! Vyvršuje se tu tragická chyba a kulturní zločin. Pro cla obilní a dobytčí, pro zisk hmotný zapomněli jste na svoje krásné programy, které jste si dávali v prvních letech svobody národní. Každý český člověk vám dnes na potkání řekne, že vaše pokrokové mluvení a psaní nebylo vůbec myšleno vážně. Řada lidí, kteří vaše slova na schůzích a v tisku brali seriosně a vyvodili z vašich slov případně důsledky, bude nejen těžce zklamána, ale roztrpčena do hloubi duše. Co dáte těmto lidem na místě veliké důvěry a naděje ve vítězství ideí pokroku? Celní úspěch je v tomto případě náhradou velmi slabou! Zapomněli jste, pánové, že národ má určité hodnoty kulturní a duchovní, s nimiž beztrestně obchodovati a šantročiti nelze. Jsou to statky kulturní, je to svědomí národa, jeho pokroková tradice a čistý pokrokový štít. Jest možno smlouvati se o všechno, kromě věcí svědomí a kdo s touto hodnotou obchoduje, páše nemravnost. Bývalá rudozelená a všenárodní koalice nevykonala mnoho na poli kulturněpolitického zákonodárství, ale přece několik zákonů, jako malý školský zákon, spoluužívání hřbitovů, zákon o úpravě svátků znamenaly přece jen patrné krůčky k laicisaci státu. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Celně-kongruová koalice, odvažujíc se obchodovati s otázkami svědomí, smutně uzavírá kongruovým zákonem epochu předválečného a poválečného protiklerikálního zápasu. Za 30 stříbrných pochybného celního zisku prodala všechno pokrokové a svobodomyslně snažení národa za posledních 70 let, ano zrazuje celý odvěký zápas českého národa proti systému církevní a papežské vlády nad dušemi. Praha podruhé v dějinách sklonila svou hlavu před Římem... Po Bílé Hoře sklonila ji pod násilím dragounů císařských a jezuitů, nyní je úspěch mnohem snazší. Byla uložena první zkouška husitismu a pokrokovosti novodobých husitů z řad agrárníků a národní demokracie a tito sklonili se před obratností vůdce lidové strany. Úspěch tohoto politika je v tomto případě kromobyčejný a v dějinách t. zv. božích bojovníků, českých odbojníků, jedinečný. Čeští lvově otočili se čelem k Římu. Pánové uzavřeli obchod a usnesli se učiniti konec pokrokové éry českého liberalismu. Idea, pro kterou staří čeští sedláci zápasili mečem a krví, byla novodobými představiteli těchto sedláků v parlamentě prodána za obilí a dobytčí cla.

Dnešní den je, pánové, historický. Éra českého náboženského antiklerikalismu je u konce, česká buržoasie definitivně se vzdává protiklerikálního zápasu. Denis říká ve svém díle "Čechy po Bílé Hoře": "Od staletí Čechově zalíbili si ve svobodném myšlení, a to je rostlina velmi houževnatá." Podle Palackého boje husitské byly první válkou národní, válkou, která nebyla vedena jen pro zájem hmotný, nýbrž jedině za statky duševní.

Řekl bych tomu, že boj za svobodu myšlení byl součástí českého nacionálního zápasu. Pánové usmyslili si ode dneška jíti jinak. Jejich postupem zbavuje se český lid jednoho z pramenů své životní energie, je definitivně vydán na pospas Římu a jeho farám. Řím tu vítězí s efektem, jakého české dějiny nebyly dosud svědkem. Nazvali jste, pánové, po velikém francouzském historikovi Denisovi jedno špinavé pražské nádraží a právě tak lehkovážně chápete jeho význačná slova: "Čechové první odtrhli se od papežství, kacířství bylo jejich slávou a jako životní podstatou národa." Tuto životní podstatu národa ochromujete a následky toho byly by nedozírně, kdyby český lid neměl zdravějších mravních základů, než vaše zdiskreditovaná pseudoliberální politika. Dnes by měla býti tato síň vyzdobena černým suknem.

Dnes zpívá se tu "De profundis" českému antiklerikálnímu liberalismu. Jeho jinak dosti skvělá éra je ukončena. Veliký myslitel a státník takto precisoval poměr liberalismu ke konservatismu: "Buď věrně a hluboké přesvědčení o životních úkolech člověka nebo ne, všechny jiné otázky jsou podřízené. Buď chceme býti opravdovými nebo ne tertium non datur." Budoucnost národa může býti římská nebo protiřímská! Vyslovili jste se pro Řím. Vaše politická mravní podstata řídí se takovouto filosofií: Jsem nacionalistou, chcete-li, třebas fašistou, ale pokud nevstoupím do síně správní rady německého podniku. Jsem svobodomyslníkem, a proto uctím Nepomuckého Jana právě jako Husa, věřím všecko a nic, líbí se mi pravda Husova, a proto zůstávám věren dogmatu neomylného papeže, jsem zapřisáhlým nepřítelem marxismu a myslím především na hmotný prospěch své buržoasní třídy. Právě takovým liberálem byl smutné paměti ministerský předseda rakouský Bach. Ten také mluvil jako liberál a při tom nám zavraždil našeho Havlíčka.

Jací lidé hlasují pro kongruu? Návrh na úpravu platů kněžím je podepsán 153 poslanci různých národností a různých stran. Mezi navrhovateli nacházíme také české a německé agrárníky, živnostníky, národní demokraty, vedle křesťanských sociálů německých a maďarských. Vedle jmen, která představují u nás snahy římského klerikalismu, vidíme tu představitele českého svobodomyslného liberalismu, realisty, omladináře a nejradikálnější představitele protiklerikálního boje, katolíky svorně vedle evangelíků. Pan posl. Staněk býval kdysi u nás na Moravě představitelem pokrokového agrarismu. Byl jedním z triumvirátu Tusar, dr Stránský-Staněk, kteří r. 1911 před volbami parlamentními sjednali kompromis pokrokových stran proti přesile moravského klerikalismu. Dnes pan Staněk sjednal kompromis s klerikály na rozdělení kořisti nejen celní, ale také na účet státních zaměstnanců. Pan posl. dr Matoušek vyrostl na luzích českého realismu, jenž svůj boj proti Římu vedl vždy do důsledků. Svým podpisem na kongruovém zákonu pohřbil tuto svou lepší minulost definitivně. Pan dr Hajn byl představitelem vypjatého českého nacionalismu, který rostl v Čechách na jednom záhonu s radikálním pokrokářstvím antiklerikálním. Bude pěstovati dále svůj nacionalismus na společném záhonu s klerikalismem. Je jedním z přikázání fašismu nerýpati do autority neomylného Říma. Řadu jiných pánů viděli jsme v jejich mladším věku v řadách radikálního socialismu, dnes zastavili se na svoji životní pouti u živnostníků nebo u republikánů, a doufáme, že je uvidíme ještě v jednotné frontě konservativně-klerikální buržoasie.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP