Čtvrtek 17. června 1926

Místopředseda Stivín (převzav předsednictví - zvoní): Prosím o klid. Pan posl. Taub má slovo.

Posl. Taub (pokračuje). Kolega Malík řekl v prosincové schůzi roku 1922 jakožto referent pověstného zákona, jímž bylo provedeno snížení požitků zaměstnanců a jenž byl odůvodněn tím, že se tím zamýšlí sanace státních financí, toto: "Přál bych si, aby bolest, kterou touto operací státním zaměstnancům působíme, byla co nejmenší a dočasná a věřím, že také dočasná bude. Pokles cen v posledních dobách a hospodářská situace vyžadují dále, aby počato bylo se snižováním platů státních zaměstnanců. Toto odbourávání má podporovati další pokles cen a zajisté tento svůj úkol splní."

To jsou slova, jimiž kolega Malík uvedl tento zákon, k němuž se žádný jiný člen této sněmovny nechtěl propůjčiti za zpravodaje. Musíme si na to vzpomenouti a předložiti si otázku, zdali nastalo to, co kolega Malík tehdy prorokoval a za jakých předpokladů se tehdy přikročilo k snížení platů státních zaměstnanců. (Posl. Hackenberg [německy]: Vždyť to nemyslil upřímně!) Dejme tomu, že to bylo jeho poctivé přesvědčení. Ale tažme se, zdali nastaly skutečně ony předpoklady, z nichž vycházel tehdy kolega Malík. Myslím, že není zapotřebí prokazovati na základě číslic, že tvrzení kolegy Malíka se neuskutečnila, nýbrž opak. Bylo by bývalo podle mého názoru povinností koalice, aby již dříve napravila těžké bezpráví, které spáchala na státních a veřejných zaměstnancích. Mohu tedy konstatovati, aniž by se mi mohlo vytýkati, že přeháním, že se kolega Malík jako prorok na národohospodářském poli neosvědčil. Již tehdy jsme ihned vyslovili své pochybnosti o správnosti těchto tvrzení a věděli jsme, že toto snížení požitků státních zaměstnanců nebude sloužiti k ničemu jinému, než jako znamení pro všeobecné snížení dělnických mezd. A do jaké míry jsme měli pravdu, ukázaly nám již následující týdny. Budeme tedy musiti sledovati ještě poněkud kritičtěji doprovod kolegy Malíka k tomuto zákonu, k němuž byl opět zvolen za zpravodaje. Kolega Malík je toho názoru, že je všude krajní nepořádek, a jen my že používáme této doby, abychom předložili návrh, jenž má ráz solidní práce mírové, klidu a rozvahy, jakož i zdravého lidského rozumu a již třeba hodnotiti jakožto výsledek demokratické diskuse. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Solidní práci mírovou znamená podle ponětí kolegy Malíka úvěr na výzbroj ministerstvu národní obrany, znamená předloha, kterou jsme dostali dnes na stůl sněmovny, totiž předloha o prodloužení presenční služby, klidná úvaha, to jsou pro kolegu Malíka cla, a zdravý lidský rozum, to jsou spotřební daně, to je kongrua. Dále mínil, že veřejní zaměstnanci nejsou vrstvou, která by byla s to, aby se sjednotila vzhledem k rozcházejícím se názorům a pak přednesla výsledek jakožto přání celku. (Posl. Grünzner [německy]: Protože se rozštěpuji předlohou!) Ano, a protože nenabyli ještě zkušenosti s celní koalicí. Kolega Malík dále praví, že bylo jednáno o zásadách předlohy s největší svědomitostí, úměrnou rozsahu připravovaného zákona. Dovolte mi k tomu několik slov. Jsme tomu již zvyklí, že se utvoří k odůvodnění návrhů všechny možné podklady, jež neodpovídají skutečnosti. Pánové, mohu zajisté klidně tvrditi, že to, co se nám tady předkládá jakožto domnělé konstatování skutečností, skutečnostem přímo odporuje. Není pravda, že nám, členům parlamentu, byla dána možnost skutečného vážného projednání předlohy o státních zaměstnancích. Mohu klidně tvrditi, že se s projednáním této předlohy sehrála komedie. Zajisté si vzpomenete, že sociálně-politickým výborem byl zřízen subkomitét pro jednání o této tak důležité a obsažné předloze. Jednání v subkomitétu jsou výsměchem parlamentního jednání. Stačí, konstatuji-li, že porady v subkomitétu o této rozsáhlé předloze trvaly dvě, slovy dvě hodiny, až byly úplně vyřízeny. Za dvě hodiny referent přečetl celou předlohu a byla vyřízena. Tomu se zde říká projednání ve výboru.

Kol. Malík tvrdí dále: "Vezmeme za zásadu, že budoucně má každý býti honorován podle významu, odpovědnosti a obtížnosti místa, jež zastává." Tedy jinými slovy: Odstranění sociálních přídavků. Ony rodiny, které se musí starati o větší počet hlav, uvrhnou se tímto zákonem do bídy, a zní to jako posměch, stojí-li v referátu "Venkova" o řeči posl. Malíka, že jemu, zpravodaji Malíkovi, byl tlumočen dík deputací státních zaměstnanců. Rád bych se podíval na ty státní zaměstnance, kteří to udělali.

Podrobnostmi se nebudu zabývati, to učinil již kol. Grünzner, chci jen podrobiti diskusi několik typických zásad předlohy, které se táhnou jako červená nit jednáním ve výboru a v plenu. Je to především otázka nivelisace. Předhazuje se nám, sociálním demokratům, že proto, že jsme pro nivelisaci, nemáme nijakého porozumění pro zaměstnance se vzděláním vysokoškolským a středoškolským. Páni vědí, že je to překroucení skutečností, neboť zasazujeme-li se o to, aby se stanovilo pro nejnižší kategorii státních zaměstnanců minimum, tvoříme tím přece základnu pro to, aby i platy vyšších kategorií přiměřeně zvýšily. A uvažujeme-li o poměrech, nesmíme se spokojiti prohlášením ministra financí dr Engliše, jenž řekl, že platy státních zaměstnanců byly zvýšeny na čtyř- až sedminásobné, musíme se naopak tázati, které požitky byly zvýšeny na čtyř- až sedminásobné. Pak se teprve dostane správné měřítko k posouzení našeho stanoviska. Pánové, je tomu skutečně tak, že nejnižší platy nižších kategorií státních úředníků ve starém Rakousku odpovídaly tehdejší životní úrovni, nebo není-li všeobecně známá skutečnost, že nižší kategorie zaměstnanců byly ve starém Rakousku mizerně placené, takže již tehdy nebylo poměru mezi požitky a životní úrovní? Pouhým poukazem, že požitky byly zvýšeny na čtyř- až sedminásobné, není tedy ještě nic řečeno, neboť i sedminásobné zvýšení nemusí dnes ještě znamenati existenční minimum, a nezaručuje ani poněkud dostačující životní úroveň. Snášíme to aspoň tak těžce jako ony strany, které se vydávají za zastance těchto vyšších kategorií úředníků, slyšíme-li na př., že asistenti na vysokých školách, jimž jsou svěřeny tisíce lidí k léčení, mají požitky 950 korun. Naše snaha po zvýšení nejnižších požitků znamená tedy automatické zvýšení všech požitků.

A nyní k paritě. Paritní zákon ze dne 23. května 1919 stanovil v článku 2, odstavci 1, tuto zásadu: "Učitelům přiznávají se v mezích zákona služební platy rovné oněm, které náležejí státním úředníkům souhlasného předběžného vzdělání v příslušných hodnostních třídách a skupinách". A v článku 4 stojí: "Všechna zlepšení požitků, jež budou nadále poskytnuta státním úředníkům, platí také pro učitele". Pánové, poslyšte, co se praví v důvodové zprávě k paritní předloze v době, kdy jsme vůbec neměli možnosti, abychom zasahovali do osudů parlamentu, kdy byly u vesla výhradně strany koaliční! Jasnými barvami se tam přednáší o významu školy obecné, o důležitosti poslání učitelstva, o boji učitelů za zrovnoprávnění ve starém Rakousku, a konstatuje se, že vinu na neuskutečnění parity měl rakouský systém. Dále tam stojí: "V zrovnoprávnění učitelstva se státními úředníky třeba spatřovati daleko větší úspěch morální než hmotný. Učitelstvo pociťuje velké pokoření svého stavu v znehodnocení své kulturní práce tím, že jeho práce pro národ se méně platila než práce stejného rázu státních úředníků jiných kategorií. Zrovnoprávnění přinese škole i národu největší úspěch. Vydání spojené se zrovnoprávněním přinese naší republice mnohonásobný užitek." Tak jako nastaly v mnohých jiných otázkách zásadní změny v názorech, tak i v otázce parity. Byla zde již o tom řeč, jak se parita soustavně rušila a jak i nový zákon. jímž měla býti parita opět zavedena, napravil jen část škody, která byla učitelům učiněna zrušením parity. Nechci vysloviti náš vlastní názor o zrušení parity, ale odvolávám se na "Věstník", orgán moravských učitelů, jenž dne 9. března 1926 v polemice s panem dr Englišem řekl, že pan dr Engliš patrně staví svou argumentaci na zásadu, že učitelé se vzděláním středoškolským normálně postupují jen jednou. A dále: "Proposice vlády" - cituji uvedený list "a návrhy na úhradu byly však vybudovány na, zásadě dvojího zvýšení. Je-li tedy argumentace pana dr Engliše správná, pak jest vládní návrh zbudován na nesprávných předpokladech a poslanci a veřejnost byli nesprávně informováni". A konečně se konstatuje, že tvrzení pana dr Engliše o normálním jednom povýšení je nesprávné a zakládá se na mylném předpokladu. Myslím, že mohu klidně říci, že tvrzení, jež byla všeobecně a i panem dr Englišem pronesena, že parita bude zachována jak v ohledu materiálním tak i v ideálním, nejsou správná a že se všem snahám pana dr Engliše nepodařilo přesvědčiti učitele o tom, že jeho tvrzení je správné.

Chci se dále zabývati předlohou o úpravě služného státních, obecních i obvodních lékařů. S touto kategorií se nakládá velmi macešsky. Je tu zapotřebí, abych podal malý přehled, jak se vyvíjelo ustanovování lékařů. V postátňovacím zákoně ze dne 15. března 1920 byla ustanovena zásada, že lékaře obecní a obvodní třeba považovati za státní úředníky. V zákoně ze dne 13. července 1922 za ministra v dr Procházky byl okruh jejich povinností rozšířen, avšak jejich služební poměr změněn v poměr smluvní a je všeobecně známo, že pak bylo vyhrazeno panu ministrovi zdravotnictví Msgr Šrámkovi, aby tento zákon. jenž byl parlamentem přijat, ještě než vstoupí v platnost, změnil v nejdůležitějších požitkových položkách. Dík úspěšnému úsilí Šrámkovu byly požitky v zákoně ze dne 21. prosince 1922 velmi značně stlačeny, takže začáteční plat obvodního lékaře byl vyměřen 3700 Kč. Okruh povinností byl však velmi značně rozšířen. Uvedu z četných povinností, jež jsou v tomto zákoně vyjmenovány, a jichž výpočet by vyžadoval deseti minut mého drahocenného času, jen několik. K povinnostem těchto lékařů patří mimo jiné dozor nad komunikacemi, bytovými a stavebními poměry, obchodem s potravinami, pitnou vodou, vodou užitkovou a odpadovou, všeobecný dozor nad školami a výchovnými ústavy, hostinci a výčepy, veřejnými budovami, tělocvična ni, poradnami, humanními zařízeními, zdravotní dozor při podnicích a lidových schůzích, dozor nad lázněmi vodními, pískovými, vzdušnými a slunečními, koupališti, průmyslovými, živnostenskými a zemědělskými podniky, zdravotně-policejní opatření, hygienická osvěta lidu atd., policejní opatření, etická výchova, slovem množství povinností, které se ukládají lékařům. Ale srovnejme povinnosti předepsané lékařům s povinnostmi předepsanými duchovním, s jejichž úpravou platovou se budeme zabývati zítra! Pánové, co mne pobuřuje při odůvodnění tohoto postupu jest okolnost, že se nyní zaujímá stanovisko, že úprava požitků obvodních lékařů není do té míry nutná jako u jiných kategorií, protože mají možnost vedlejšího zaměstnání. Zkoumejme jen, zdali jest to správné, a zítra budeme v hojné míře zkoumati, zdali i u ostatních kategorií bylo použito tohoto přísného měřítka. A je správná všeobecná fráse, která tu byla stále pronášena, že obvodní lékaři mají možnost prováděti soukromou praksi, a že jim soukromá prakse poskytuje ony příjmy, na které se mohou spoléhati? Je tomu i dnes tak, nebo musíme snad doznati, že stav lékařů prodělává teď velikou krisi a že sta lékařů jsou odkázána pouze nebo převážně na své požitky plynoucí z tohoto zákona? Divně se vyjímá tato argumentace z úst pánů, kteří stojí na stanovisku, že se má oceňovati výkon. Mám hodnotiti práci a oceniti výkon a nemám se zabývati s vedlejšími požitky v té míře, jak se zde děje. Prvotní otázka je, které požadavky kladu na lékaře. Neračte opominouti, že při projednání této otázky musíme také uvažovati, jaký je zdravotní stav našeho lidu. Přál bych si, abychom měli chvilku času rozmlouvati o poměrech nemocenských a úmrtních v Československu a poznali byste, jaké úkoly se kladou na lékaře v tomto oboru. Měl jsem možnost projíti se zdravotní komisí několik našich nemocnic. Viděl jsem nemocnice v historických zemích a na Slovensku a viděl jsem také, za jakých nedůstojných poměrů se léčí naši nemocní a jak jsou umístěni a že by bylo zapotřebí, aby se na tomto poli dělo ještě mnohem více. Vždyť je vám známo, že my v Československu na poli zdravotnictví vězíme ještě v počátcích. Několik let voláme nejen my, nýbrž s námi i četné strany koaliční po zdravotních zákonech. Avšak marně. Musíme vybudovati péči o tuberkulosní, musíme se postarati o to, aby se vybudovaly naše nemocnice. Dovolte, abych při této příležitosti konstatoval, že použití zdravotních přirážek, tak jak se dělo dosud, je nemožné. Není možno, aby se užívalo národnostního klíče a aby se věc prováděla pouze se stanoviska národnostního. Jedno se lékařům dává: říká se i o lékařích, že jazyková zkouška se má vztahovati též na ně. Zní to jako posměch, že se na lidi, již nemají nic jiného na práci, než aby nemocnému lidstvu vraceli zdraví, aby činili ochranná opatření, jichž je zapotřebí a již jsou s to, zabrániti nakažlivým nemocem, že se i na tyto lidi vztahuje jazyková zkouška. Řadu let a desítiletí tito lidé léčili lidstvo k úplné spokojenosti, dorozumívali se s nemocným, jak to šlo, doklad jazykové kvalifikace nebyl vyžadován, ale nemocný žádal na lékaři správnou diagnosu a správné léčení, a toho se mu zpravidla dostalo. Navrhujeme, aby obvodní lékaři dostali platy a zaopatřovací požitky, které jste vyhradili duchovním. Jsem žádostiv, jak se strany této sněmovny k tomu postaví.

Dovolte, abych se docela stručně zabýval otázkou úhrady na tuto předlohu. Jiný řečník naší frakce bude míti příležitost při projednání spotřebních daní, aby se zabýval tímto problémem dopodrobna. Ale je docela nemožno, aby se projednávala otázka zaměstnanců, aniž bychom se poněkud zabývali argumenty, uváděnými při úhradě. Bylo tvrzeno, že vydání, jichž je zapotřebí pro předlohu o státních zaměstnancích, činí 650 milionů korun. Konstatuji, že snad suma všech dávek předvídaných tímto zákonem činí 650 mil. korun, nelze přezkoušeti tuto číslici, protože nemáme nutných podkladů, ale vy všichni se zajisté pamatujete na to, že se nám již opětovně přišlo s předlohami, s břemeny pro obyvatelstvo, při nichž se jako odůvodnění uváděla úprava požitků státních zaměstnanců. Konstatuji, že pro tento účel bylo vyhrazeno 225 milionů korun z titulu restrikce. Konstatuji, že z titulu dávek za jisté úřední úkony byla vyhrazena část daně z cukru a daně za jízdní lístky pro tento účel. Souhrn těchto určených částek, které byly parlamentem výhradně určeny pro tento účel, činil 460 milionů. Bylo by tedy jen ještě zapotřebí nákladu 190 mil. korun. Vzniká tu otázka, kterou dnes asi sotva budeme moci vyříditi nadobro, ale jíž se budeme zabývati dopodrobna při projednání rozpočtu a při níž ukážeme, jak se zde tvoří rozpočet a jak jsme při odůvodnění různých předloh klamáni. Na moji otázku v rozpočtovém výboru, kam se tyto peníze poděly, nedostal jsem odpovědi a také pan ministr financí ve svém výkladě, jímž se budeme ještě zabývati, nám nijak konkrétně neodpověděl na otázku, zdali tato částka byla vyhrazena pro tyto účely. Opak jest správný, tyto částky byly do rozpočtu zařazeny a bylo jich užito pro jiné účely než pro ty, pro které byly určeny. Přichází-li nám při této situaci pan ministr financí dr Engliš s finančními rozvahami, s úvahami, jako na př.: "nosnost obyvatelstva je hranice, jež nesmí býti překročena", nebo: "Bude dobře, bude-li si i tento výbor při svém jednání vědom železného rámce finančního, jenž nesmí býti překročen", nebo řekne-li nám: "Jsme chudší než před válkou. To se jeví v tom, že naše úroveň cenová činí asi devítinásobnou část, ale průměrné peněžité příjmy obyvatelstva jen 6- až 7násobnou", a řekl-li, když jsme kladli své požadavky: "Jedněmi ústy se volá po nových vydáních a po snížení daní", jsme ochotni, ukázati panu ministru financí cestu, jak může realisovati požadavky státních zaměstnanců, aniž by obecenstvo musilo platiti o haléř více. Bylo by jen zapotřebí uvésti argumentaci pana dr Engliše z doby, kdy ještě nebyl ministrem, kdy ještě mluvil jako národní hospodář dr Engliš, a ukázal bych mu cestu. Pan dr Engliš to byl, který řekl, že náš rozpočet není v souladu s nosností našeho národního hospodářství a že nemůžeme mluviti o stabilisaci své koruny, dokud jsme neuvedli svůj rozpočet v souhlas s nosností našeho národního hospodářství. Týž dr Engliš pak přichází sem a přináší rozpočet na výzbroj vojska na jedenáct let, týž ministr financí dr Engliš sem přichází a je toho názoru, že naše národní hospodářství bude na dobu deseti nebo jedenácti let ještě dosti silné, aby uneslo vojenský rozpočet 1400 milionů. Zde se mělo začíti, zde, u ministerstva zahraničních záležitostí a u presidia ministerské rady. Vedli bychom pana ministra financí dr Engliše, opírajíce se pouze o jeho teoretické úvahy, rozpočtem a ukázali bychom mu ony položky, které by měl seškrtati, aby našel úhradu. Týž dr Engliš, který ve svém výkladě konstatoval - podle mého názoru je zatížení obyvatelstva mnohem větší - že zatížení z titulu daní činí 785 milionů korun ročně, týž ministr financí dr Engliš se teď chystá, ještě zvýšiti tato daňová břemena.

Račte teď vyslechnouti hlasy českého tisku, o němž nemůžeme tvrditi, že je zaujat proti státu. Úsudek tohoto tisku o předloze zní: "Předloha je výsledkem demagogie. Demagogií byla její příprava a její projednání, demagogický je její obsah, demagogické je hádání v koalici o jejím obsahu a demagogií také boje koalice o úhradu." A dále se praví: "Zájem koalice nepřipouští, aby zaměstnanec byl nezávislý, zájmy koalice vyžadují, aby veřejný zaměstnanec sloužil koalici a nikoli státu, a automatický postup se zrušuje v prvé řadě proto, aby zaměstnanec mohl býti dán k volné disposici politické strany, která ovládá obor. Nezbytnost zlepšení požitků se všeobecně připouští a veřejnost na základě oficielních informací má za to, že se tak děje. Ale to není pravda. Veřejnost se zúmyslně klame, předloha 2/3 zaměstnanců nezvyšuje požitků a více než 40.000 úředníkům se požitky snižují." Dále čteme: "Systemisace má býti teprve provedena při reformě správy, tedy zajisté teprve ve velmi pozdní době. Bylo žádáno, aby se systemisace provedla za součinnosti zástupců zaměstnanců. Všechny koaliční strany se stejnoměrně ujaly těchto požadavků a byly ochotny, těmto požadavkům vyhověti. Všichni zaměstnanci se vyslovili proti tomuto plánu. Plán totiž byl ten, poskytnouti vliv stranám koalice, jak se stalo při restrikci, nikoliv však zaměstnancům. Plán měl sloužiti pouze k oklamání veřejnosti." To je úsudek tisku. A jestliže jste sledovali tak jako já jednání ve výboru a zde v plénu, neslyšeli jste jediného člověka, který by se byl docela postavil na půdu tohoto zákona. Dovolte, abych uvedl jen několik věcí. Pan kol. Navrátil řekl, že zákon je nepřijatelný. Stejné stanovisko zaujal kol. Bergmann a posl. G. Navrátil mimo jiné prohlásil: "Konstatuji, že není správné, že pro úhradu této předlohy je zapotřebí nákladu 650 milionů korun". Dále řekl, že také tvrzení, že požitky zaměstnanců se zvyšují o 8-12%, není správné a uvedl pro to celou řadu číslic.

Pánové! Dovolte, abych teď shrnul: Budiž nepopiratelně konstatováno, že zákon obsahuje jisté výhody, je to unifikace právních poměrů zaměstnanců a stanovení pensijní základny. Postavme proti tomu nevýhody zákona: Především zrušení automatiky, jíž bylo dosaženo ve starém Rakousku za těžkých bojů, - a upozorňuji na to, že páni z české strany tehdy spolu s námi bojovali pro tuto automatiku státních zaměstnanců. V zákoně se přenechává systemisace libovůli byrokracie. V zákoně se stanoví 5. třída pensistů. Dovolte, abych vám řekl, že to je nejtěžší zločin, jejž vládní strany berou na sebe, že dávno daný slib, že se vyrovnají odpočivné požitky staropensistů a novopensistů, stále ještě nesplňují, že teď utvořili novou kategorii, a největší bezpráví, jehož se dopouštějí, je to, že tisícům a tisícům restringovaných nedopřejí ani tolik spravedlnosti, aby pense podle tohoto zákona se vztahovaly také na restringované. Zavedli jste další omezení autonomie v §u 212 kapitola, o níž mluvil již kol. Grünzner. Zmenšili jste dobytá práva žen, vyslovili jste v zákoně snížení přídavku pro ženy, snížení přídavku na děti a dali jste tímto zákonem vládě v takové míře zmocnění, jak tomu dosud nebylo v žádném zákoně, a konečně jste porušili paritu učitelů.

Z toho všeho, co jsem zde uvedl, musíme vyvoditi své stanovisko. Na tomto špatném zákoně, jak bylo zjištěno bez námitky všemi řečníky v této debatě, nemůže se nic změniti skutečností, že se vláda vybízí v nesčetných resolucích, že se, jak tomu dosud nebylo v žádném zákoně, z výkladů zástupců vlády činí integrující součástky důvodové zprávy, ačkoli se ví, že tyto výklady zákona, tyto interpretace zákona nebudou míti rozhodujícího vlivu na obsah zákona a nemají síly právně zavazující. Tyto výklady zástupců vlády a tyto resoluce, které jsou bezcenné, jsou vypočítány jenom na oklamání státních zaměstnanců. Koaliční strany, po př. strany většiny, neodvozují z této ostré a kousavé kritiky, s níž poukazují k nedostatkům zákona, konsekvence, již by měly odvozovati. My tuto konsekvenci odvozujeme, my zamítáme v zájmu státních zaměstnanců předlohu v jednotlivostech i v celku, vyjma ona ustanovení, jež jsem vytkl, a jsme toho názoru, že při tomto jednání se setkáme s plným porozuměním státních zaměstnanců. (Souhlas a potlesk něm. soc.-dem. poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Čuřík. Uděluji mu slovo.

Posl. Čuřík: Slavná sněmovno! Úprava požitkového systému státních zaměstnanců a učitelů neuspokojila plně očekávání těchto vrstev a také nesplnila nadějí, které byly kladeny do této úpravy vzhledem k situaci hospodářské, která zaměstnance tíží. U převážné části státních zaměstnanců znamená tato úprava pouze částečné zlepšení nebo nepatrné zlepšení, u mnohých pak vůbec žádné. Návrhům zaměstnanců, podávaným se strany je, jich svazů, nebylo vyhověno, mnohé byly vůbec odmítány. Státním zaměstnancům učitelům a lékařům nezbude nyní, nežli aby s touto úpravou souhlasili. Ovšem jsem přesvědčen o tom, že oni také z velké části mají porozumění pro hospodářské a finanční obtíže státu.

Je pravda, že mezi státními zaměstnanci a učiteli pracují dnes různé podvratné živly, které je chtějí získati pro své revoluční a protistátní snahy. Tyto záměry jsou ovšem na škodu státním zaměstnancům a my je musíme odmítati a varovati před nimi v řadách státních zaměstnanců.

Tvrdilo se, že lepší úprava vládní předlohy není možna s hlediska finančně-státního. Obnos, který je stanoven pro úhradu 750 mil. Kč, bude úplně vyčerpán, ale jsou také názory, že plně vyčerpán nebude.

Zdůrazňuji, že je nutno, aby Národní shromáždění příště zkoumalo velmi podrobně při rozpočtových debatách tuto úhradu a její použití, a pakli se zjistí, že nebyla úhrada vyčerpána, ať se pak přebytečného obnosu použije k úpravě při provádění systemisace v jednotlivých resortech státní správy ve prospěch státních zaměstnanců.

Klub lidové strany, za nějž mám čest mluviti, jednal o zákonech a požadavcích státních zaměstnanců velmi podrobně v nesčetných schůzích a otázky tyto prozkoumal ze všech hledisek. Naše zaměstnanecké svazy byly pozvány k debatám klubu, kde přednesly svá přání a velmi podrobně a obsáhle bylo vypracováno memorandum, které bylo předloženo klubu a jeho zástupcům v poradách šestky, desítky, dvanáctky a ve všech jednáních, která byla v této věci vedena. Naši zaměstnanci, sdružení ve svazech křesťanskosociálních, věnovali otázce této velmi mnoho času a velikou péči, aby pokud možno zlepšili návrh vládní osnovy.

Naše požadavky obsahují v prvé řadě jednu kardinální věc, totiž aby ještě před uzákoněním požitkového systému bylo provedeno jmenování ve všech resortech státní správy, jelikož jinak by byli zaměstnanci, kteří měli býti již jmenováni, velmi citelně a nespravedlivě poškozeni.

Naše návrhy byly vedeny nejlepší snahou, abychom podle možnosti vyhověli všem kategoriím zaměstnanců státní správy, vysokoškoláků jako středoškoláků a učitelů, kategorií D a E, vojenských a četnických gážistů, policejní stráže, certifikatistů a oficiantu. Náš zájem byl věnován i podnikům státním, jako jsou na př. tabákové továrny, a domníváme se, že po uzákonění této předlohy bude v těchto podnicích upraven stav státních zaměstnanců podle této předlohy.

Litovati dlužno, že nebylo vyhověno našemu požadavku, aby systemisace veškerých míst, jak je míněna ve vládní osnově, byla provedena za spolupůsobení komise, v níž by se uplatnily požadavky odborových organisací. Stejně za důležité považujeme, aby se umožnilo jmenování ad personam, ježto víme, že po převodu do nového platového systému nebude možno po delší dobu ani výtečným úředníkům dosáhnouti lépe honorovaného místa, že budou hozeni zpět a nedosáhnou hmotných výhod, na které mají nárok.

Je také nutno zdůrazniti, že otázka rodinné mzdy, na které naše strana trvá jako na principu, na zásadě, nebyla v předloze pochopena plně právě s tohoto hlediska zásadního a také ne s hlediska všeobecně státního. My jsme chtěli, aby přídavky byly stanoveny na každé dítě, bez ohledu na počet. Tento zájem však nebyl pochopen a v tom také vidíme jistou mezeru ve vládní osnově.

Činovní přídavky ve 4 třídách stejně neodpovídají plně významu práce a výkonnosti na těch místech, kde se pracuje těžce a obtížně bez spojení s velkými středisky. Autonomní korporace, autonomní svazky měly býti touto osnovou zkráceny citelně. Žádali jsme, aby § 213, nynější 212, byl vůbec škrtnut. To se nám však nepodařilo a je pouze nepatrně zlepšen tím, že se doplní ustanovením, které zachovává výhody dosažené u samosprávných svazků podle žádosti zaměstnanců těchto samosprávných korporací.

Učitelský zákon má ovšem také své jisté mezery. Prohlašuji, že jsme chtěli uplatniti požadavky našeho Svazu katolického učitelstva, které nám byly předloženy a že nemůžeme také souhlasiti se zavedením čtvrté třídy činovních přídavků. Rovněž rozdíl mezi požitky učitelů škol obecných a měšťanských je nedostatečný a je na újmu významu občanského školství pro vzdělání, úroveň našich širokých vrstev a také neodpovídá plně tomuto významu. Do budoucnosti musí býti naší snahou, abychom odstranili nepřirozený stav mezi pensisty učitelskými se stejnou služební dobou a kategoriemi t. zv. staropensistů, namnoze bídně honorovaných.

Tvrdilo se, že naši lidoví zemědělci nebo živnostníci jsou snad proti státním zaměstnancům. To je tvrzení nesprávné. Tvrdím docela jasně, že naši zástupci středních vrstev lidové strany od prvopočátku hájí zásadní stanovisko úpravy zaměstnaneckých otázek cestou zákonnou. Pakli ovšem poukazují na to, že je potřeba zaměstnanců sem tam snad méně, ale lépe kvalifikovaných a také lépe placených, hájí zásadu velmi správnou. Tvrdím důrazně, že v lidové straně nebylo nejmenších pochybností o tom, aby se otázky zaměstnanecké řešily v naprosté shodě s jejich zájmovými skupinami a také řekl bych, na jisté úrovni, která vyhovuje potřebám státně-finančním.

Abychom docílili úspěchu, který vyplývá z těchto předloh, je zde také třeba řešiti otázku odbourání cen, případně zamezení stoupání drahoty. Co by prospělo, kdyby zaměstnanci získali sebe větší přídavky, kdyby na druhé straně museli to vyhazovati na vyšší ceny mouky, chleba, masa a jiných potřeb? Proto podáváme v této sněmovně návrh, kterým by se zamezilo spekulaci, předražování a všem takovým otřesům, které působí na zvyšování cen.

Lidová strana má zájem na tom, aby otázky státních zaměstnanců byly řešeny také do budoucnosti uspokojivou cestou. Víme, že je to možné jedině tehdy, když bude v tomto státě hospodářský blahobyt a také politický klid a pořádek. Náš další postup musí tento klid zabezpečiti. Jsem přesvědčen, že za pomoci také jiných státotvorných stran umožníme, aby podmínky, které jsou nutné pro zjednání tohoto klidu, byly také dosaženy. Stát potřebuje schopné zaměstnance, aby byl ve státě klid a pořádek. Potřebuje zaměstnance spokojené a také dobře placené. Mám dojem, že je zde dosti dobré vůle také na jiných stranách, abychom toho v budoucnosti dosáhli.

Prohlašuji jménem našeho klubu, že hlasujeme jednomyslně pro všechny tři předlohy. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany lidové.)



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP