Čtvrtek 17. června 1926

Úprava státní administrativy musí býti demokratická a proto musí, pokud jen možno, podléhati laické kontrole. Ve školství žádal si toho zákon o správě školské z r. 1920. V §u 38 pravil tento zákon: "Nařízením vlády bude určeno, kdy provedeno bude zrušení zemských školních rad a tímže způsobem lze na dobu přechodní zříditi orgán, jenž by funkce zrušených úřadů zatímně vykonával." Myslilo se na zrušení privilegovaných a neudržitelných zemských školních rad. Ale provedeno to nebylo. Zůstaly se vším složením zachovány ve své nedemokratické podobě a privilegovanosti do dneška. Lid v nich zastoupení nemá vůbec, učitelstvo nepatrné. Zemská školní rada trčí uprostřed našeho státního života jako rakouská fossilita. Je to prostě hanba, že za 7 let neuvědomili si určití činitelé ohromný význam zemských školních rad pro vývoj národní školy a kultury a jest konečně také neuvěřitelno, že v instituci výchovné takového dosahu není jediné ženy-matky. Jsou to otázky osobní i věcné, je to zřizování škol, jmenování učitelstva a také ovšem věc a metoda výchovy sama, o kterýchžto otázkách zemské školní rady rozhodují. Ta iniciativa, představovaná zemskými školními inspektory, mohla by a měla by znamenati tolik jako administrativa v tomto úřadě, kdyby bylo pro ní dosti pochopení. Žádáme tedy reformu zemských školních rad.

Mluvil jsem z počátku o významu školy v demokracii a pro demokracii a znovu říkám velmi důrazně: Hajme si svou národní školu, abychom si udrželi svou demokracii. Vidíme, jak se nekvalifikovaná demokracie projevuje na Slovensku a ještě více na Podkarpatské Rusi. Vidíme, že demokracie, její morální i všeobecný stav odpovídá výši lidového, vzdělání. Určitým lidem byla na tomto místě řečena do svědomí těžká obvinění. Všude jinde vyvolala by taková obvinění přímo zděšení, poněvadž všude jsou si odpovědní lidé vědomi toho, že stát hyne nespravedlností. Nespravedlnost pak je možná tam, kde lid není buď schopen anebo připuštěn ke kontrole. Ale bez kontroly není demokracie a bez demokracie nebude našeho státu. Stát žije tím, z čeho se zrodil. My jsme se však nezrodili ze sobectví, korupce a byrokratické libovůle. To je to, čím naše republika je nemocná. V řadě cest k silnému státu je sociální spravedlnost cestou přímou. Proto jsou nové celní zákony a kongrua hřebem do rakve, lámou víru ve spravedlivý stát hlavně tou metodou, kterou byly instalovány. Ta slova pronáším nikoliv proto, že jsem sociální demokrat, ale proto, že mám svůj národ rád a bojím se o jeho svobodu. Vedle toho musí demokracie uvažovati svou podstatu, aby poznala, že vedle spravedlnosti je to výchova, která ji zhodnocuje a upevňuje, nebo láme. Demokracie se stanoviska energetického je osvobozením, uvolněním společenských, mravních, tvořivých sil. Nemůže se opírati o trpnou poslušnost k jakýmkoliv vrchnostem, ale o mravní dokonalost a rozumovou vyspělost svých občanů. Poslední celní a kongruové dny jsou toho tvrdým dokladem. Nedostatek sociální morálky žene lid ve státě do zoufalství. Jakého významu nabývají tady slova presidentova, že demokracie je diskuse? Základní podmínkou její je ovšem výchova, pěstění smyslu pro zájem celku. Výchova k suverenitě, skutečné svobodě a samosprávě, to znamená mravně silnou a vzdělanou osobnost, o níž jedině lze demokracii opříti. Význam výchovy pro demokratický stát je nedozírný. Dávno ukazoval Plato, že největším nebezpečím společnosti i státu jsou lidé demoralisovaní a korupční, kteří kdyby byli vychováni, mohli býti i její nejlepší oporou.

Kromě spravedlnosti ve státě není tedy většího výchovného prostředku nad mravní výchovu ve svobodné, řádné škole. Všechna činnost demokratické společnosti, jejíž charakter je v její uvolněné energii, musí se projevovati péčí o to, aby ta uvolněná energie byla ukázněna, vychována, vzdělána pro demokracii. Den 12. června byl svědectvím energie neukázněné, protože přístupné jedinému argumentu: argumentu moci. Ti, kteří se nám i s tohoto místa nakáží tolik o idealismu, ti, kteří se demokracii navytýkají tolik její kvantitu, užili právě této kvantity dosyta, neohlížejíce se na kvalitu, kterou nám vytrvale káží. To přirozeně demokracie není.

Nový duch školy spočívá v ideách a v prostředcích školy. Ukazoval jsem na jeden z nich, na ruční práce. Jiný z nich je občanská nauka. Ona to zvláště má býti, která hledá a připravuje jednotnější a jednotnou duši národa, společné vědomí státního dobra a sounáležitosti a cesty mravní kázně k nim. Demokratický občan musí býti dobrý a mravný, nikoliv pro své mravní dobro, nikoliv pro výhody své vlastní třídy, ale pro dobro společnosti celé, pro dobro státního společenství a pro jeho udržení. V dobru celku je i jeho dobro, protože jeho bezpečnost a také bezpečnost jeho státu.

Demokratický národ, vychovaný touto školou, nemohl by nikdy povýšiti na justament prestyž své třídy a trvati na křivdě, o níž dobře ví, neboť jeho prestyží byl by jediný justament: blaho republiky bylo by mu nejvyšším zákonem. Ale to znamená dobro všech, anebo, chcete-li, také utrpení všech, když to musí býti. A neopustil by tuto prestyž ani pro materielní výhody i kdyby mu to sám ďábel namlouval, jako to činil Kristu na hoře.

Takovou školu chceme dáti svému národu, která by vychovávala člověka k této mravní výši. Mravní výchova v duchu demokracie nemá protináboženských cílů a nikdy jich neměla. Demokracie vytvořila novou autoritu. Je to autorita nová, z člověka a pro člověka, autorita mravného silného já, které se o celek opírá a s celkem srůstá. Není to výchova k pýše. Pýcha není demokratická, ale panská. Pokora, úcta před člověkem, v něhož a jeho síly uvěřila, je znakem pravé demokracie. A pokora je snad také vysoká křesťanská ctnost.

Proto má demokracie ve své morální podstatě hluboce křesťanský humanitní prvek. Proto demokratická škola nemůže býti protináboženská, přes to, že ničeho neví a nemůže věděti o dogmatickém církevnictví. Jde tu o novou demokratickou osobnost a osobnost roste ze síly osobnosti, v tomto případě z osobnosti učitelovy. Na něm demokratická škola stojí a jím také padá.

Takový ráz nové školy ovšem znamená, že zamítáme apriori bující školský intelektualism. Jím trpí nesmírně naše školství, počínaje obecnou školou. Školu chceme reformovati v tom smyslu, aby opustila jednostranné pěstování paměti, vrátila se ke všem smyslovým schopnostem člověkovým a nezapomínala na jeho tělo. Musíme proto reformovati methody, osnovy, organisaci školskou a přizpůsobovati potřebám výchovy i budovy a jejich pomůcky. Ve chvíli, kdy zápas o kongruu dostupuje svého vyvrcholení a stát je donucován platiti na ní ohromné miliony, vynucuje si určitá strana, určité kruhy, na ministerstvu školství nařízení, kterým má býti zavedeno šetření do školského stavebnictví. Pánové, kdo znáte školské budovy ve Velké Praze, víte, že jsou to budovy skvělé, ale také budovy, které jsou hanbou demokratické Prahy a ovoce výchovné práce prostě ohrožují. Znám je ze své osobní zkušenosti. Chodily do nich mé děti. Máme školy, kde se na př. chemii celý rok učí z knih a kde žáci nepoznají prostě pokusů, poněvadž kabinetu a pokusného místa není. Máme střední školy, kde se neučí tělocviku, ne z viny přetížených profesorů, nýbrž pro nedostatečné budovy. Zato musejí tito chlapci a děvčata v době nejchoulostivější puberty vysedati doma u knihy do 11. hodiny noční a biflovati na paměť obsah učebných knih. To je důsledek školského intelektualismu. Učebná kniha stala se hotovým nebezpečím našeho školství. S velikou radostí slyšel jsem proto svého času universitního profesora Němce, kterak velmi ostrými slovy odsuzoval ten strašlivý knižní intelektualismus. Skvěle pak ukázal na nedostatky školských učebnic univ. prof. dr Chlup ve své kritice Nikolauovy učebnice zeměpisu pro sekundu středních škol v posledním Pedagogickém Věstníku.

Nic platno. Mluvíme-li o miliardových nákladech na naše školství, ať obecné, ať střední či vysoké, musíme cítiti také odpovědnost za jeho stav, za jeho osnovy, organisaci, za všechen jeho význam v demokratickém státě. Chceme, aby naše škola po své ideové stránce nebyla takovou fossilitou, jakou jsou na př. zemské školní rady. Školy musejí odpovídati kulturnímu, industriálnímu, mravnímu vývoji doby.

Jsem u otázky reformy školské. Reakce ji chce zastaviti. K tomu nemá dosti sil, třeba by měla mnoho kuráže a okamžitou zdánlivou pomoc v současném politickém vývoji. Svět donutí i tu naší reakci k ústupu a nezachrání ji ani ti, kdož činí na ní nekvalifikované útoky. Dnešní naše škola je ve své podstatě typ, dochovaný hospodářským liberalismem. Neodpovídá sociální a demokratické době, neodpovídá roku 1926, poněvadž je to zbytek 70, let minulého století, třebaže se určité malé pokusy o její zhodnocení a zreformování staly. Dnešní naše škola je ve své podstatě typ neudržitelný. Je charakterisována intelektualismem, pamětností, svým ustrnutím na vědomostech, které už dávno přestaly býti hybným společenským instrumentem. Neboť naše škola, život, konkurence, zápas volá po ukázněné a silné vůli člověka, po ukázněné vůli národa, lidu, po lepším jeho srdci, charakteru a přirozeně také vyspělém rozumu. (Výborně! - Potlesk.) Po reformě školské volal Masaryk od let 90tých. R. 1900 napsal pro Ústřední spolek jednot učitelských v Čechách: "Proto se neklamejme a řekněme si odkrytě, že naše školství je v mnohém pochybené. Velikým naším úkolem národním tedy je opraviti školství a já bych nebyl přítelem školy, kdybych nehlásal, že škola obecná i vyšší školy potřebují opravy."

Nutnost reformy projevila se elementárně v novém státě. Socialistický ministr Bechyně vyvolal vážný pokus o školskou reformu a zřídil pro ní zvláštní komisi pod vedením zkušeného odborníka universitního profesora Bydžovského. Komise pracovala velmi svědomitě, s láskou a po vytrvalé a nesnadné práci předložila hotový návrh reformy veřejnosti i ostatním ministerstvům, aby se o něm vyslovily. Zatím poměry velmi radikálně změnily politickou strukturu státu. Konservativní a reakční vrstvy národa zesílily a sešly se ve společném úsilí nejen hospodářském, ale také kulturním o zastavení školského vývoje. Ministr školství dr Srdínko zastavil práce komise pro reformu, poněvadž prý je komise s těmito pracemi hotova. Není to tak docela pravda. Sledoval jsem práce reformní komise velmi pečlivě a lituji že nemohu s p. ministrem dr Srdínkem souhlasiti. Aby byla reforma hotova, na to přece nedostačuje rámcový program, textace zákona. Aby byl tento zákon připraven, je nutno, aby byly také pečlivě vypracovány podrobné osnovy. To je samo o sobě veliká práce. Kdo ji bude konati, když reformní komise školská je rozpuštěna? Co bylo konečně učiněno ve věci mravní výchovy, která tluče na brány středních škol?

Jsem toho skromného názoru, že p. ministr dr Srdínko chtěl tím projeviti svou nechuť k reformě školské. Můj názor posiluje vědomí, že každá pracovní komise provází svůj návrh zákona až do sněmovních výborů, že jej hájí a vysvětluje. Tak to bylo na př. se zákonem požitkovým. Pan dr Srdínko komise té nepodržel, poněvadž nechce reformního zákona vůbec. Myslím, že úsilí to nepovede k cíli, třeba se pro svůj odpor proti reformě velmi svědomitě opatřovalo. Je to vysoce zajímavo pro mne, jako socialistu, že byli odstraněni z vedoucích míst ministerstva školství vlastně 2 národní demokrati, kteří jako mužové kulturního rozhledu měli svěřenu školskou reformu. Jedná se o předsedu komise profesora dr Bydžovského a sekčního šéfa dr Valoucha. Odstranění sekčního šéfa Valoucha z ministerstva školství líčí se před veřejností jako nutnost, která vyla žádoucí pro nejednotnost v presidiu ministerstva. Proto prý byl odstraněn i jediný sociální demokrat, pravím, jediný, bývalý učitel Kepl se svého místa. Já si to vysvětluji jinak. Tím... (Výkřiky posl. Hancko.) To je vám třeba povídati, abyste se poučili, vy to potřebujete jako sůl. Vy jste nikde dávno nic tak moudrého neslyšeli, vy byste mně měli poděkovati, pane kolego! Nikdy jste nic takového neslyšeli, a nekřičte! Chytří lidé se poznají, i když mlčí. Tož nekřičte!

Tím, pánové, že Valouch byl sloupem reformy školské... (Výkřiky poslanců čsl. strany lidové.)

Předseda (zvoní): Prosím pana řečníka, aby pokračoval.

Posl. V. Beneš (pokračuje): To byste byli rádi. Již to asi nebude. (Výkřiky poslanců čsl. strany lidové.)

Ne prosím, já to mám připraveno. Račte poslouchati! Tady v té červené obálce, zde to je. Chcete, abych začal? Jestli chcete, já začnu.

Předseda (zvoní): Prosím, aby pan řečník mluvil k věci.

Posl. V. Beneš (pokračuje): Jestli chcete, začnu, ale nebude vám při tom dobře, budu vypravovati něco o arcibiskupském paláci a o arcibiskupském kuchaři Forštovi. Račte se starati o své bolesti. Tu svoji záležitost já vám jednou povím, abyste viděli, jak jste špatní, neboť vy jste za to měli odměny a já od vás nadávky a sprostoty klerikální. Nekřičte, pánové, chytrý člověk se pozná, i když mlčí.

Tím, že Valouch byl sloupem školské reformy, vysvětluji si jeho odstranění z ministerstva školství. Valouch, vedoucí sekční šéf z ministerstva, národní demokrat, byl duch tvořivý, člověk nebojácný, muž pevný, prostě štika v ministerstvu školství. Neměli ho tam rádi právě ti, kdož stojíce v čele některých... (Hluk. Různě výkřiky. - Výkřiky poslanců čsl. strany lidové: "Ty sladký anděli, předměte mých snů!") Pánové - promiňte, kdyby některý člověk byl tak dlouhý, jako je hloupý, sahal by až do nebe -... odborů, dívají se na státní aparát jako na administrativu bez ducha. (Hluk. Výkřiky: Psal jste oslavné básně!) Prosím, pánové, já proti tomu nic nemám, jestli chcete, já vám to vyložím hned.

Když vy jste v r. 1918 v říjnu ústy svého předáka p. dr Hrubana slibovali Rakousku věrnost a prohlašovali: "My čeští katolíci nemáme nic společného s ostatními českými stranami, které chtějí samostatnost českého státu, my představujeme konservativní český monarchismus, chceme, aby česká samostatnost byla řešena pod korunou habsburskou", pánové, v té chvíli jsem bloudil se 4 dětmi světem, abyste vy v této sněmovně mohli mi dnes spílati a smáti se, vy nešlechetní katoličtí muži. (Potlesk.) Doufám, že mám stejné právo jako p. dr Kramář, který r. 1914 opustil konopišťskou politiku a nedávno nám řekl, že počátkem války se stal revolucionářem. Dejme tomu, že jsem se chyby dopustil, já vám však ukáži, že to byl také někdo jiný. Pánové, já r. 1914 jsem se z té chyby kál, já jsem vzal ženu a děti, utekl do ciziny, trpěl bídu a trpěl nadávky od takových špatných lidí, jako jste vy, a rval jsem se za svobodu svého národa léta, zatím co vy jste zde konali práci Habsburkům. Já jsem tu svou chybu napravil. Pánové, všechno vám sluší, jen cynismus ne. Slušela by vám, pánové, náležitá katolická pokora, kterou tolik se vychloubáte. (Hluk.) Já, pánové, nemám času, abych zde tyto věci vykládal. Tedy dovolte, já si vás již všímati nebudu a vrátím se k ministerstvu školství. V ministerstvu školství neměli dr. Valoucha rádi, poněvadž byl to muž tvořivý, muž pevný, prostě štika v oboru školském. Neměli ho tam rádi ti, kdo stojíce v čele některých odborů, dívali se na státní aparát jako na administrativu snad docela bez ducha. Ti spokojili se správou formální a o všem novém jsou přesvědčeni, že je to hloupost, marná zbytečnost a nežádoucí pokrokářství. Jsou přesvědčeni, že prach je již nalezen, a že ho tedy už nikdo najíti nemůže. Důležitý obor ministerstva školství je veden formalisty, není tam touhy po růstu, po životě, tvoření a vývoji. Ale pánové, to je jistá smrt školského pokroku. Zatím co kol dokola republiky i v celém světě se horlivě hledá a nalézá, zkouší, pracuje a myslí, rozhání se u nás iniciativní pracovní sbor, ve kterém mají vedení tvořiví lidé. To vědomí, že se nahoře reformě nepřeje, jde dolů do učitelských a profesorských řad tím spíše, když se rozlétne po Praze zpráva, že při obsazování ředitelských mást postavil se proti zasloužilému a starému řediteli jeden z rozhodujících činitelů důvodem, že žadatel je pro reformu školskou, nemá rád klasického studia, a nebyl tedy navržen. Je to neuvěřitelné, ale je to prostě pravda a ukazuje to, kam se zachází v tomto státě, lidé jsou už trestáni za to, že si žádají reformy školské. Nebojíme se ovšem toho stavu. Čím je ten odpor tvrdší, tím dříve nastane jeho pád.

Konservativní a reakční strany proti duchu doby postavily své privilegované zájmy a ve svém odporu k socialismu zastavily dílo, které Bechyně započal. Reforma školství tím nepadla, nezastaví ji žádný ministr, žádná strana, žádné oddělení ministerstva školství, protože si ji doba vynutí, ne-li dnes, tedy jistě v čase nedalekém. Vím, že v ministerstvu školství je řada nevyřízených, reformní komisí navržených předloh. Je tam návrh na učitelské akademie, které mají znamenati reformu učitelského vzdělání. Což skutečně ovládlo v ministerstvu školství mínění ze Státovědecké společnosti, kde se projevila obava, aby ti hoši na pražské reformované akademii, učitelské nenačichli velkoměstem a nebyli potom ve venkovském prostředí nešťastní jako onen rek francouzského románu z kořenů vytržený? Velmi správně odpověděl i na tuto námitku dávno dříve než byla učiněna, už v roce 1904 prof. Masaryk: "To je velmi stará námitka. Dal bych proti ní otázku: K čemu potřebuje duchovní akademického vzdělání?" To je správná odpověď. Nikdo nepovažuje naše vesnické faráře za nešťastné, poněvadž právě ti, kteří se bojí, že bude budoucí učitel reformovaných škol a akademií venku nešťasten, velmi horlivě se starají o pány duchovní a zapomínají na učitele.

V ministerstvu leží návrhy na zmírnění středoškolského intelektualismu, na snížení počtu hodin přetíženému žactvu. Nic se neděje. V ministerstvu je návrh na obvodní měšťanské školství a nevím co ještě, ale nic se neděje. Doufám, že nemáme formalistní ministerstvo, které jen administruje? Jsem toho názoru, že těmito otázkami bude museti býti také co nejdříve hnuto, aby v důsledku požitkového zákona vypracovány byly i ostatní potřeby našeho školství.

Několik slov o demokratické škole a její dvojí duši, dvojí tváři, která se navenek ukazuje. Je psáno v písmě: Vaše řeč budiž ano, ano, - ne, ne. Obojí nelze mluviti najednou. Buď budeme míti skutečně demokratickou školu a rozluku církve od školy, anebo nelze mluviti o demokratické škole a výchově k demokracii.

Nepopíráme ani my socialisté právo na výchovu náboženskou. Voláme po svobodném náboženství, ale také po svobodném státě. Demokratický stát má vlastní zdroje nevyčerpatelné síly v mravním a duchovním probuzení svých občanů. Jeho předním prostředkem je demokratická škola, tvořící novou demokratickou autoritu. Popíráme možnost toho, že by se pod jednou střechou mohly sejíti tyto dvě síly: církve, které kotví v theokracii. v jedinovládě, církve, které se opírají o Pavlovo: Není vrchnosti, leč od Boha - a demokracie, která věří ve vládu lidu, lidem a pro lid, a jak praví naše ústava, v níž lid je zdrojem moci. Správně bylo řečeno proto známé slovo: V kostele nechať je slovo boží, ve škole chceme slyšeti slovo lidské. (Hlas: Ale rozumné!) Ano, rozumné a ne takovéhoto druhu, aby byly rozpory v naší škole. (Výkřiky lidových poslanců.) Nebyl bych to uvedl, ale povím vám to tedy. Je to v Hartvíkově na Táborsku. Tam přichází pan děkan Anděl po učiteli, který vykládá ve škole: Žižka byl národní hrdina, muž, o kterého se národ opřel jako o silné rámě v těžkých dobách, kdy jeho duchovní, mravní i materielní osobnost byla otřásána dějinami... (Výkřiky poslanců čsl. strany lidové.) Ano, smějte se a při tom se dívejte do zrcadla... A tento p. děkan Anděl z Hartvíkova povídá našim dětem. (Výkřiky posl. dr Králíka.) ...Pane doktore Králíku, to je legrace, co? ...tato slova: "Žižka byl lupič, vrah, k poplivání chlap." Toto slovo bylo řečeno v české národní škole. Anebo přicházím k jinému případu, ve kterém učitel vypravuje, že tento stát založili legionáři, že mu dali pevnou základnu, na které on dnes stojí. A po něm přijde kněz a vypravuje, že "tento stát vytvořilo 10 židů. Řekli si prý, že bude Československá republika a byla. Mohlo býti kolik Masaryků a miliony legionářů, těch židů nebýt, republika by nebyla." (Ke klerikálům.) Pánové, myslím, že i mezi vámi jsou alespoň někteří rozumní lidé, kteří uznají, že tyto dva názory pod jednou střechou stýkati se nemohou a stýkati se nesmějí. Jsme prostě na jiném stanovisku. (Hluk.)

My stojíme na stanovisku, v kostele ať, se káže slovo boží, ve škole chceme slyšeti slovo lidské.

Já, pánové, končím. Věřím v demokracii, ve kterou vy nevěříte, která našla svou školu a svého učitele. Chci proto, aby škola byla postavena do služeb idee, která jediná je pramenem života i věčnosti tohoto státu. Chceme svobodnou prací svobodného a vzdělaného učitele ve svobodné škole tvořiti silnou, sjednocenou duši národa. (Výborně!) I naším sociálně demokratickým ideálem zůstane učitel podle slov velikého Lindnera, největšího našeho pedagoga po učiteli národů, který pravil: "Učitel budiž muž, který nepomýšlí v zdáti se svého povolání, jsa v něm úplně spokojen, poněvadž působí v, něm blaze, odhodlán, jsa žíti i umříti ve službě školy národní, která jest mu službou božskou i lidskou. (Výborně! Potlesk čsl. soc.-dem. poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Taub. Uděluji mu slovo.,

Posl. Taub [německy]: Slavná sněmovno! (Výkřiky poslanců stran socialistických a poslanců stran lidové a ľudové.) Slavná sněmovno! (Trvalý hluk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP