Velmi těžkou krisi znamená vládni návrh
pro školu měšťanskou. On ji dokonce nebezpečně
poškozuje proti létům minulým. Jak o
této krisi soudí lidé upřímně
pro školu zaujatí, ukazuje dopis okresního
školního inspektora z Moravy, který mi píše:
"Všechny dosavadní úpravy pro učitelstvo
občanských škol od roku 1921 prováděné
dávají tušiti, že jde o plánovitou
akci vedoucí k zániku občanských škol.
Mají podle všeho splynouti s obecnými školami
a má býti vytvořen typ nové osmitřídní
školy obecné, bez požadavku odborných
zkoušek pro učitele." To píše znalec
měšťanského školství, který
od roku 1921 s bolesti sleduje trvalý úpadek školy,
jež do převratu byla naší chloubou.
Od převratu působím jako školní
inspektor. Od r. 1922 věnoval jsem se pouze činnosti
inspekční. Nemohu proto než souhlasiti s obavami
výše vyjádřenými. Zakopáváme
úplně svou občanskou školu.
Pánové, já bych byl rád, kdyby tady
byl přítomen pan ministr národní obrany,
abych před ním řekl, že se divím
naším armádním kruhům. Když
ve starém Rakousku chtěla reakce sáhnouti
na měšťanskou školu a na její čtvrté
ročníky, byly to armádní kruhy, které
řekly své veto. Danzerův "Armeezeitung"
psal proti snížení úrovně měšťanských
škol s horlivostí, která by mu mohla býti
mnohými našimi kruhy velmi záviděna.
Armáda totiž rekrutovala z měšťanských
škol svou páteř, své poddůstojníky,
a dovedla proto měšťanskou školu oceniti
a držela ji. Mně se zdá, že návrh,
který byl v této chvíli položen na poslanecké
lavice a který značí prodloužení
14měsíční služby vojenské
na 18 měsíců, měl býti zaměněn
zákonem o reformě a o nápravě křivd,
které se staly naší občanské
škole (Výborně! - Tak jest!), čímž
by státu a výchově byla prokázána
služba daleko vyšší, a řeknu také,
služba daleko vlastenečtější.
V republice naproti tomu už 6 let měšťanská
škola upadá a nikdo toho nechce viděti. Ani
tento zákon ne Neboť je to prostě dětinské
očekávání, které se domnívá,
že 480 korunami docílíme toho, aby z našich
měšťanských škol zmizelo oněch
2.000 nezkoušených učitelů, které
tam často proti jejich vůli přikazujeme.
Takhle se nápravy nedosáhne. Ne snad jen proto,
že je ta odměna směšně malá,
ale hlavně proto, že je proti minulosti nedůstojná
a ponižující. Uvažte, prosím, jaký
byl rozdíl mezi učitelem školy obecné
a měšťanské při přestupu
na školu měšťanskou. Rozdíl mezi
platy na této měšťanské škole
a škole obecné byl až 37% platu. Dnes u mladého
učitele nečiní to ani.5%, u nejstaršího
sotva 17%.
Ještě hůře je, pánové,
s učitelkami ženských ručních
prací. Těm při přestupu na školu
měšťanskou nedostane se ničeho. Teprve
po tříletém období dostávají
malé roční příplatky. Příliš
těžce jsou poškozovány také §em
12 a propočítáním své služební
doby do pense. Pokud jsem měl pak příležitost
vyslechnouti ve výborech názory pánů
kolegů o povaze služby učitelky ženských
ručních prací, pokud měl jsem příležitosti
vyslechnouti názory vysokých státních
byrokratů na tyto učitelky, ukázaly stanovisko
na učitelku ženských ručních
prací naprosto neudržitelné. Pánové,
to je nevědecký a nevážný názor,
jakoby učitelka ženských ručních
prací byla na škole silou méněcennou.
Projevuje se v něm až příliš neznalost
povahy této školské služby a také
zvláštní povahy nové demokratické
školy vůbec. V povaze školské služby
nemohu - a to činím opravdově - činiti
rozdílu mezi učitelem literním a učitelkou
ženských ručních prací. Pánové,
o to se opírá naše rodina. Napoleon chtěl
na rodině postaviti francouzský stát. Nesmíme
svůj stát o nedostatky naší rodiny rozbíti.
Pánové a dámy, chcete míti ve státě
dobré matky, neboť jste přesvědčeni,
že jsou jedním z nejsilnějších
pilířů našeho národního
bytu. Leč současně víme, že dělnická
matka jde z největší části za
chlebem a svému dítěti náležité
výchovy ani dáti nemůže. Kdo má
tedy dáti těmto dospívajícím
dívkám mámu, vychovati z nich budoucí
hospodyně čistotné, svědomité,
pracovité a schopné ošetřiti dítě,
uvařiti, ušíti a vyprati, upraviti vkusně
domácnost, aby nebyla lidským peklem? Já
to považuji za ještě důležitější,
než naučiti výborně násobilku.
(Souhlas.) To je vážný sociální
problém, to je veliký úkol učitelky
ženských ručních prací. Ony se
dnes už také vzdělávají v největším
počtu případů 8 let a náleží
jim stejné zhodnocení jako učitelkám
ostatním.
Dovolte mně, abych pověděl několik
slov ze svých zkušeností školských,
Prošel jsem školami holandskými a severoamerickými.
Co ve Spojených státech znamená t. zv. "domestic
science teacher", učitelka ženských ručních
prací ve školách amerických, kde byl
její význam pochopen lépe než u nás,
dovolím si ukázati na tomto příkladu.
V Clevelandu, v milionovém proletářském
městě, přišel jsem do dělnické
polské čtvrti, plné alkoholu, výčepů,
špíny, bídy materielní a morální.
Dámy a pánové, nechtěl jsem svým
očím věřiti, když mně
tam ukázali národní školu, Public school.
Mramor, plovárny, dílny, hřiště,
tělocvičny, kuchyně, jídelna, pěstounky
a lékaři. Nejvíce mne zaujaly kuchyně
a prádelny, v nichž našel jsem děti těch
bědných polských proletářů
v práci s očima rozsvícenýma a radostným
zápalem pro práci, o které jsem tu právě
mluvil. Osm let takové malé proletářské
polské dítě, často slovenské
a také mnohdy české dochází
z toho bídného proletářského
prostředí do této krásné školy.
Osm let učí se tam děvčátko
u těchto učitelek ženských ručních
prací, na které je tam kladen důraz největší,
býti budoucími hospodyněmi, učí
se práci, pořádku, vkusu, vařiti,
práti, drhnouti podlahu, vedle všeho toho, co mu po
stránce intelektuální má dáti
ještě jeho škola. Přichází
jako malý a nevychovaný lidský primitiv z
primitivního domácího prostředí
a osm let chodí do této školy. Vidí
rozdíl mezi bídou a školou, naučí
se ze školy svůj domov upravovati, naučí
se pořádku, vrací se ze školy domů,
aby, pánové a dámy, to malé dítě
bylo učitelkou celé rodině, otci i matce,
aby bylo jejich reformátorem. Taková výchova
působí na celé okolí jako malý
zázrak. Po 10, 12, 15 letech nepoznáte takovou bídnou
proletářskou čtvrt. Její domky se
změní, její ulice se vyčistí,
její byty jsou uvnitř upraveny, polský, slovenský
i český dělník neobyčejně
stoupne na své úrovni, a já vám ručím
za to, že je to nejenom vlivem těch lepších
hospodářských poměrů, ve kterých
oni tam žijí, ale že je to také nesmírnou
zásluhou této školy, která má
neobyčejný, velký výchovný
vliv. A vy myslíte, že my takových učitelek
u nás již nepotřebujeme? Vážení
pánové, my jsme si na svých školách
zavedli hospodyňské umění, zavedli
jsme si vaření a úpravu bytu, ale naše
školy jsou po té stránce takovými ubohými
popelkami, o jakých se nám ani nezdá. Přišel
jsem v Ústí n. L. do školy a tam bylo malé
pobledlé dítě. Učitelka ženských
ručních prací tam učila o koupelně,
o zařízení bytu, a když dokončila,
ptal jsem se toho dítěte: "Děvčátko,
máte vy u vás také koupelnu?" "Nemáme."
"Máte u vás také to a to prádlo?"
"Nemáme." "A kdepak spíš, holčičko?"
A děvčátko sklopilo hlavu a teprve když
jsem prosil, aby mně to zašeptala do uší,
odpovědělo, že spí pod stolem. A, vážení
přátelé, naše škola, ve které
máme učiti své děti výchově,
ve které máme zvedat jejich mravní úroveň,
ve které jim máme dodávati mravní
posilu pro život, tato naše škola nám upadá,
v té škole učitelka ženských ručních
prací se netěší tomu uznání,
jakému by se těšiti měla. Čím
více klesá výchovný význam
rodiny, tím více musíme hodnotiti výchovný
význam školy. To je ta činná škola,
o které se u nás mluví a proti které
se u nás mluví. Škola musí nahraditi
rodině to, co jí bere život tvrdou rukou. A
proto nerad vidím, že se významnému
úkolu učitelky ženských ručních
prací u nás nerozumí a rozuměti nechce.
A proto my, sociální demokrati, klademe na její
práci stejně veliký důraz - myslím,
že mohu tak mluviti jménem všech socialistů
jaký klademe na ostatní literní učitelstvo.
(Výborně!)
Mluví-li se o nedostatcích měšťanského
školství, ukazuje se rádo na to, že vznikly
pro veliký poválečný rozvoj občanských
škol. Pravda, ten rozvoj tu je, ale je to rozvoj do šíře.
Občanská škola našla v nejširších
vrstvách lidových veliké obliby pro svůj
životný ráz a pro své praktické
dosahy. Ale svědčí to o malém smyslu
veřejných činitelů odpovědných
za její vývoj, jestliže za 7 let nedovedli
odstraniti ani zmírniti její těžkou
krisi, zhodnotiti ji do hloubky. Já, jako školní
inspektor, neopomenul jsem vůbec jediné příležitosti,
abych na její vytrvale upadající stav neukazoval
tiskem i svým nadřízeným úřadům.
Marně. Počet zkoušeného učitelstva
nejen relativně, ale i absolutně klesá. Vedle
zlých potíží ubikačních,
vedle poruch způsobovaných nesnázemi látky
i času, je to trvalý, katastrofální
nedostatek učitelstva. Nedivím se onomu okresnímu
školnímu inspektorovi, jestli trvalý úpadek
měšťanské školy sledovaný
nebo nesledovaný lhostejností odpovědných
činitelů ve státě nedovede si vysvětliti
jinak, než jako vědomou snahu reakce, aby byla měšťanská
škola odstraněna vůbec. A přece je měšťanská
škola ve svém významu nejméně
tak důležitá jako jsou na příklad
zemědělské pokračovací školy
venkovské, kterým se v minulých letech věnovalo
tolik peněz, tolik péče a času, kolik
se zdaleka nevěnovalo školám národním,
zvláště školám měšťanským.
Pánové, my říkáme, že
jsme státem průmyslovým, že musíme
vyráběti a vyvážeti. To znamená,
že musíme konkurovati. Chci vás upozorniti
také na to, že i náš průmysl opírá
se o měšťanskou školu jako o typ, z něhož
vycházejí ti různí přední
dělníci a dílovedoucí, ti poddůstojníci
konkurujícího průmyslu. Čím
je pro armádu poddůstojník, tím je
pro náš průmysl kvalifikovaný dělník,
který vyšel z měšťanské školy.
Nechápu tedy ani lhostejnost průmyslových
a živnostenských kruhů ve věci měšťanských
škol. Už jsou to pomalu jen ti socialisté, kteří
ji brání a kteří nepřestávají
alarmovati naši veřejnost o jejím zlém
stavu.
A nyní k §u 37. Rakouský zákon z r.
1903 započítal učiteli při přestupu
z obecné školy na měšťanskou všechna
služební léta tak, jakoby byl na měšťanské
škole od počátku svého učitelského
působení vůbec. Proto se tam hlásili
velmi rádi i učitelé starší a
zkoušení, a měšťanská škola
měla z toho prospěch. 20 let trval tento stav, potom
přišel zákon reparační, nyní
§ 37 tohoto zákona, aby na učitelstvu a měšťanské
škole vykonal další těžkou křivdu.
Neboť nový zákon nabyté právo
po 20 letech ruší a i starým učitelům
propočítává služební léta
nikoli tak, jakoby od počátku působili na
měšťanské škole, ale teprve od jejich
skutečného působení na měšťanské
škole. Je to porušení nabytého práva.
Bylo zvykem, má-li působiti zákon zpětně,
aby působil v dobrém, nikoli ve zlém. Zavádí
se tu systém, který v žádném
jiném oboru státní správy není
zaveden a jehož důsledků učitel odčiniti
nemůže, poněvadž v době svého
učitelského mládí nemohl počítati
s tím, že roku 1926 budou státní byrokrati
lákati učitele národních škol
ke zkouškám divným systémem odměn
jako myši na špek. Tahle psychologie je prostě
naivní.
Jaké budou důsledky §u 37? Píše
mi menšinový ředitel - mohu jeho jméno
uvésti z Podrudohoří: "Jsem v menšinách
od roku 1924, zkoušku na měšťanské
školy jsem vykonal r. 1910. Ale Rakousko menšinám
měšťanské školy odpíralo.
Přesto udělala nás veliká řada
odborné zkoušky a z lásky k menšinám
na té horké půdě zůstala. Co
jsme tady právě my pro svou lásku k našemu
lidu vytrpěli! A nyní v republice máme býti
za to ještě trestáni, že jsme konali národní
povinnost? Zatím co jiní nastupovali na měšťanské
školy hned po zkouškách, my budeme míti
plat učitele teprve od r. 1919, kdy se tady otevřely
první měšťanské školy? Dvacet
let nás pronásledovalo Rakousko, dnes nás
počíná za to trestati vlastní stát?
Kdy bude té hořkosti konec?" Tak táže
se ten učitel a táže se plným právem.
Pánové, já jsem se při čtení
tohoto dopisu styděl. Styděl jsem se za tento zákonný
návrh i za to, že jsme v této sněmovně
nedosáhli ani toho, aby se zákon dostal z rukou
úředníků-právníků
také do rukou odborníků, kteří
by se takových omylů dopustiti nemohli. Jako sociální
demokrat, příslušník strany, jejíž
dětem hraničářští učitelé
vykonali službu největší, přibíjím
tady tuto křivdu. Řeklo se mi, že zákon
musí prý někdy i křivditi. Pánové,
jsou křivdy, ku kterým nemá ani zákon
práva. Tato je z nich. Těch učitelů
nebude málo. Vždyť až do převratu
nemělo jediné veřejné školy občanské
Brno, Olomouc, Jihlava, Znojmo, Krumlov, Liberec, dlouhá
léta i Budějovice. Otvírali jsme tam matiční
měšťanské školy soukromé,
na ně pak přicházeli zkoušení
učitelé ze škol veřejných s
dovolenou. Ta léta nyní ztrácejí,
trpí za protičeskou politiku rakouskou...
Naproti tomu učitelstvo měšťanských
škol německých - to není, prosím,
šovinismus, já jsem sociální demokrat
a mluvím tu jako sociální demokrat a konstatuji
prostě jenom stav, který tu je - poněvadž
německých měšťanských škol
bylo před převratem všude plno - bude za tu
protičeskou politiku honorováno. § 37 je i
těžkou národnostní křivdou a
neodčiní to ani tisk, který mi velmi horlivě
spílá jednak proto, že hájím
učitelské požadavky opravdově, jednak
proto, že jsem se zapomněl naroditi z jiné
matky než dr Eduard Beneš. Toto druhé
chápu, to je opravdu veliká hanebnost a neztrestají-li
ji Národní Listy a jejich fašisté na
tomto světě, ztrestají mne jistě Lidové
Listy a jejich Pražský Večerník na onom
světě. Ale tím křivda, kterou na českém
menšinovém školství páchá
návrh učitelského zákona, se neodstraní.
Učitelstvo německé právě proto,
že mohlo býti bráno na hojné měšťanské
školy německé, bude honorováno, čeští
učitelé budou trpěti. Mně neříkají
"otec menšin", ale tuto křivdu cítím
stejně jako toto učitelstvo.
Nebude to ovšem jen učitelstvo menšinové:
Jsou zástupci okresních školních inspektorů,
učitelé, kteří před převratem
místa pro nedostatek měšťanských
škol dosáhnouti nemohli, jsou legionáři,
kteří se navrátili do vlasti r. 1920, ale
zkoušky na měšťanské školy měli
již z let předválečných, jest
učitelstvo přikázané za síly
poslané na Slovensko, do menšin atd. Zvláště
trpce dotkne se § 37 učitelů-legionářů.
Zatím co někteří, na štěstí
řídcí jejich kolegové, kteří
vrátili se ze zajetí v r. 1917 a 1918, budou míti
čítána léta na měšťanské
škole od r. 1917, legionáři, kteří
se probíjeli Sibiří, budou zákonem
trestáni a služba na měšťanské
škole bude jim započtena od r. 1920, kdy se s legiemi
mohli teprve vrátiti do vlasti. Učitelstvo bude
to považovati za křivdu, jaké mu ani Rakousko
neučinilo. Proto by 4. a 5. odstavec §u 37 měl
zníti zcela jinak, takto: "Učitelům,
kteří přestoupili ze školy obecné
na občanskou před vyhlášením
tohoto zákona, vyměří se požitky
podle ustanovení §u 7, odst. 3 a 4, resp. 12 a podle
odstavce tohoto paragrafu tak, jakoby byli přestoupili
na občanskou školu počátkem 7. služebního
roku."
Podle tohoto zákona nejisté jsou poměry učitelů,
kteří třebaže zkoušeni, budou na
občanskou školu přikázáni výpomocně.
O nich do minulosti i budoucnosti rozhodne ministerské
nařízení. Lituji toho, že zákon
nezhodnotil práci na ústavech pro hluchoněmé,
slepé a inbecilní děti, zvláště
pak toho, že se dopouští vážného
omylu při hodnocení, lépe znehodnocování
práce cvičných učitelů, učitelů
to mladých učitelů, a rozděluje muže
téhož vzdělání a téže
práce ve dvě kategorie, z nichž početná
kategorie pozdějších cvičných
učitelů bude honorována o celých 1.000
Kč měsíčně méně,
nežli tatáž kategorie učitelů jmenovaných
za Rakouska.
Nechci líčiti, co znamená proticelibátní
zákon pro učitelky. Bylo to tu dostatečně
vyzdviženo kolegyněmi poslanci, ale přece jen
říkám, že důsledky §§
24 a 25 i důsledky porušeného zákona
celibátního budou tak těžké,
že se dotknou nejenom učitelek, ale že poškodí
hluboce morálku celého stavu. Nemyslím, že
by k tomu měl zákon přistupovati. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Nedotýkám se otázky okresních školních
inspektorů po stránce materielní. Bylo řečeno,
že se o nich chystá zvláštní zákon,
který rozřeší jejich poměry materielní.
Bude nutno, aby vedle toho řešil i otázku jejich
kompetence a vysvobodil je z tlaku, ve kterém pod politickými
správami na velikou škodu národní školy
žijí. Připouštím, že je škola
politikum, ale nesmí jím býti tak, aby školního
inspektora podřizovala lidem často úplně
neschopným oceniti význam školy pro dnešek,
lidem, kteří vidí v inspektorovi jen popoháněče
a policajta nad učitelstvem. Přesto, že v přemnohých
okresích nacházejí se v tomto směru
předsedové okresních školních
výborů přímo vzorní, jsou i
tací, kteří se domnívají žíti
v letech 90tých. Tu je možný jen jediný
vývoj: vývoj k inspektorově svobodě
po všech stránkách.
Není pochyby, že nový zákon rozmnoží
dosavadní zmatek v administrativě školské
a že nesnáze jeho se po této stránce
brzy ukáží. Okresní školní
inspektoři, kteří v důsledcích
poválečných zákonů stali se
školními písaři, budou tím ještě
více zatíženi.
Zákonem nebude uspokojeno ani učitelstvo slovenské.
Ono je ze značné části učitelstvem
státním. Slovenský učitel je státním
úředníkem podle maďarského zákona
z r. 1907. My si z maďarského zákonodárství
vybíráme vždycky jeho horší paragrafy.
To jsme učinili se zákonem sňatkovým,
to činíme i v zákoně učitelském,
když odmítáme uherský zákon,
který učitele zařadil mezi státní
zaměstnance. Komu chceme vydati na pospas pokrokového
slovenského učitele, to jest otázka, o níž
se bude v těchto dnech mezi slovenským učitelstvem
mnoho uvažovati. S tím souvisí i otázka
t. zv. slovenské a podkarpatské výhody, zvláště
pak nerozřešená otázka zestátnění
všeho slovenského školství. Na místě
zestátnění učitelů zestátňujeme
nyní duchovní různých církví.
(Tak jest!)
Nechci ovšem viděti jenom zlé stránky
zákona. Přináší, pravda, některému
učitelstvu určité výhody, upravuje
výhodně pensijní základnu a zvyšuje
celkový osobní náklad na školství
o 127 milionů, ovšem proti dosavadnímu zákonnému
stavu. Bylo by možno vytknouti i jiné přednosti
návrhu, ale to není mým úkolem. Jde
mi více o jeho nedostatky, poněvadž v nich
vidím překážku zdárného
vývoje národní školy. Zákon nezachovává
spravedlivé parity, naprosto neuspokojuje učitelstvo
měšťanských škol, učitelstvo
slovenské, menšinové, cvičné,
porušuje nabytá práva žen, tvrdě
zachází s učitelkami ženských
ručních prací, jakož i přináší
řadu dalších nepříznivých
ustanovení. Zákon jest ovšem dílo doby
hospodářsky těžké, politicky
rozvrácené, která se daleko odklonila od
pokrokového a sociálního ducha naší
osvobozenské revoluce. Tento zákon - a to nechať
si uvědomí jak učitelstvo, tak ostatní
státní zaměstnanectvo - je dílem parlamentu,
ve kterém se nachází 61% elementu nesocialistického
vedle 26% socialistů. Tak se stalo, že, jak pravil
pan zpravodaj Malík ve svém sobotním
projevu, "více dáti za dnešních
hospodářských poměrů nebylo
možno" učitelstvu a státním zaměstnancům,
poněvadž bylo nutno, aby reakce v tomto státě
urvala na nich 150 milionů pro kněžskou kongruu.
Ovšem miliarda, kterou stát vydává na
učitelské platy, je sama o sobě a bez ohledů
k počtu těch 50.000 učitelů tak velikým
penízem, že je nutno zkoumati, jak se ta miliarda
demokracii rentuje a vyplácí. Má na to právo
i dělnictvo, které na tu miliardu spolu vydělává.
A tu chci důrazně říci, že nemyslím
na učitelovu práci ve škole. Musím svědčiti,
že přes všechny bolesti doby je to práce
z převážné většiny svědomitá
a odpovědná. Ptáme se však, jaký
je ten školský stroj, který dáváme
v ruce národního učitelstva, dáváme-li
mu stroj primitivní či dokonalý, dáváme-li
mu dosti způsobilosti, aby jej také dokonale ovládal
nejen technicky, ale i ideově a jsme-li si vědomi
cíle, k němuž se má směřovati?
Jde o to, nerozrušujeme-li klid své školy a nevyvoláváme-li
svým jednáním těžce cítěné
křivdy a hořkost učitelstva.
Ptáme se, jaká je administrativa školského
stroje, má-li škola dosti podmínek k práci,
aby její výchova mohla býti demokratická
svým obsahem, formou, organisací i metodou. Jde
o to, je-li učitel dnešní industriální
a sociální doby, učitel demokratického
dneška, kdy je třeba, aby stejně byl učitelem
lidu, k té odpovědné práci dosti připraven
a vzdělán?
To jsou otázky velmi vážné a já
se pokusím na ně odpověděti. Je to
v prvé řadě reforma správy ve státě,
s níž je tento zákon v přímé
spojitosti, ba je dokonce její určitou součástí.
O tom problému se mnoho nyní diskutuje, ale zdá
se mi, že příliš málo se myslí
na to, že reforma správy je nejen problém technický,
administrativní, ale také význačně
mravní potud ovšem, pokud je státní
zaměstnanec hospodářsky uspokojen, aby se
své práci oddal se zájmem, ne-li s láskou.
Problémem je také onen centralism, který
ve školských úřadech se toliko uplatňuje,
upírá kompetenci úřadům nižších
stolic a všechny věci centralisuje do ministerstva
a úřadů centrálních. Jedním
z nejvážnějších problémů
školské správy je jistě ujasnění,
je-li státní správa školská jedině
administrativou či také a do jaké míry
iniciativou. Náš stát přebírá
vždy nové a nové funkce společenské.
Státní aparát bere na sebe stále více
a více odpovědnosti za existenci a vývoj
státu. Jest jen přirozeno, že vedle své
hlavní administrativní působnosti musí
přebírati i funkce iniciativní a že
tu musí nastati i ve státní administrativě
určité vyrovnání obou těchto
funkcí.
Proto ve státní administrativě ujalo se po
převratu zdravé heslo: do ministerstev nejen právníci,
nýbrž i odborníci. Tak přišli do
zdravotnictví lékaři, do veřejných
prací a železnic technikové, do školství
profesoři a dokonce i několik učitelů.
Již roku 1892 psal o té věci tehdy profesor
Masaryka požadoval, aby stát byl zbaven "přílišného
vlivu právnického a že by pro různá
odvětví měl přibírati nejen
právníky z universit, ale také žáky
humanitních škol, techniky, žáky obchodních
a průmyslových škol." Převrat to
do určité míry provedl. Ale brzo již
tím tempem, kterým vracelo se k nám konservativní
nazírání, počalo se dokazovati, že
odborníci neumějí administrovat. Což
jest školská správa vskutku pouhou administrativou?
Správa státní byla vždycky vlivem tradice
byrokracií považována za sféru právníků.
To se projevilo brzo i u nás jako pomalé, ale vytrvalé
kompetenční zatlačování odborníků.
Tak na př. okresní školní inspektoři
těšili se po převratu určité
větší svobodě. Ale již v r. 1924
odpovídá rada okresní politické správy
v Královicích inspektorovi, když se ohrazoval
proti zasahování do své kompetence: "Do
toho si stěžujte třeba k črezvyčajce".
V ministerstvu školství obsadili některá
význačnější místa právníci
proti odborníkům i v odborech. Byli tam s určitou
kompetencí celkem 4 učitelé. Přišel
býv. ministr a z toho důvodu prý, že
tam je mnoho učitelů, odstranil dva učitele
z ministerstva. Jeden z nich, ministerský rada Tůma,
pracoval celý život na venkovské škole
a jako duchovní vůdce učitelstva vykonal
právě pro venkov a jeho školu ohromnou práci.
Zdůvodňuje se to tím, že prý
odborníci nedovedli administrovati. Vysvětlení
je v tom, že charakter i tohoto ministerstva mění
se na charakter výhradně administrativní.
Vypravuje se, odkud je ten odpor proti odborníkům
vlastně živen. Je to kancelář ministerské
rady, která rozrostla na ministerstvo. Kromě toho:
všecko musí jíti "nahoru", každého
sluhu jmenuje ministerská rada, která jindy jmenovala
teprve profesora v IX. hodnostní třídě.
Pak ovšem neděláme demokratický, ale
starý centralistický řád. Nutno upraviti
nově kompetenci odborníků, nebo se stát
utopí v administrativních formálnostech.
To úřadování právníků
není však také bez chyb. Dostal jsem dnes do
rukou právní přílohu "Českého
učitele".,Tam najdeme na zadní stránce
stížnosti, jichž 18 podal Ústřední
spolek jednot učitelských v Čechách
Nejvyššímu správnímu soudu. Třináct
jich nebylo vyřízeno, 5 bylo Nejvyšším
správním soudem zrušeno, 3 pro vady řízení,
2 pro nezákonnost. Můžeme očekávati,
že dalších 15 stihne podobný osud.
Do formálního umění administrativního
nechtějí se ovšem odborníci plésti,
ale to nesmí znamenati, že nemají v úřadech
co dělati. Kdyby v našem školství byla
administrativa oddělena od iniciativy, a iniciativa měla
své vlastní orgány, jimiž by se projevovala,
nutil bych se rozuměti odporu proti odborníkům.
Ale my ve své školské administrativě
spojujeme orgány administrativ ní s iniciativními.
Není u nás na př. jediné státní
pokusné školy. Školské pokusnictví
buduje hlavně na pokusné methodice. Nic skoro nejde
hluboko do pedagogiky, skoro docela nic nejde na organisaci školskou.
Proto máme ve svém školství vedle právníků
i odborníky, aby tam ten iniciativní orgán
tvořili. Odborníci měli by v rukou odbory,
a byli by tam odborníci i právníci se stejnou
kompetencí.
Stejně je tomu v zemských školních radách
se zemskými inspektory. Ti jsou vážnější
kompetence skoro zbaveni a zatlačeni až do bezvýznamnosti.
Dávno už není zemský školní
inspektor tím význačným a iniciativním
činitelem školským, jakým býval
za Rakouska. Ba dokonce ani ta jeho inspekční činnost
nijak se nezužitkuje. Zemský školní inspektor
může, když chce ukázati učiteli,
že špatně učil násobilce, že
neučil správně methodicky čtení,
smí o tom napsati sáhodlouhá říkání
ministerstvu, kde si to snad přečtou a zatrhají,
ale iniciativních podnětů, kompetenčních
zásahů ať se neodvažuje. Podle práva
a zákona má bezprostřední dozor k
okresním školním výborům, ale
prováděti ho nemůže. Od toho jsou orgány
správní. Smí činiti rozhodnutí,
která by byla omezena čistě na tu methodiku,
nikdo se ho neptá po základních věcech
národního školství. To přece
nepadá na váhu, že 7 let upadá národní
škola, zvláště měšťanská.
Hlavní je, aby administrativa klapala, iniciativní
činnosti školské není podle všeho
třeba. Je to omyl, že se nechal za republiky upadnouti
tak významný úřad, jakým byl
za Rakouska zemský školní inspektor. A často
si v republice přeji, aby se mu vrátila aspoň
ona kompetence, kterou mu dával zákon z r. 1869.