Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
V. Beneš. Uděluji mu slovo.
Posl. V. Beneš: Vážená sněmovno!
Dovolte, abych při příležitosti projednávání
požitkového zákona učitelského
dotkl se několika školských a výchovných
problémů, které s otázkou hodnoceni
učitelovy práce úzce souvisí. Chci
jenom říci za stranu, která s Masarykem
věří, že co dá národ
svému učiteli, to třikrát i desetkráte
se mu vrátí zpět. Od prosince r. 1921 však
hřeší se proti této zásadě.
Bylo tu již řečeno, že naše škola
trpí, v některých svých složkách
pak dokonce upadá. Vysvětlil bych si to, kdyby se
to bylo dělo za starého Rakouska, ale nedovedu toho
pochopiti v republice, jejíž čelní mužové
a také pan předseda této slavné sněmovny
v nedávných dnech vzpomínali památky
Palackého, který tak jasně pověděl,
že národ může vítěziti jen
hodnotami duchovními. Považuji tak často macešský
poměr k národní škole a jejímu
učitelstvu za důsledek nepochopení významu
naší školy pro demokracii, a chci v této
věci pronésti i na půdě parlamentu
několik slov. Prosím, aby bylo přijato ujištění,
že se mně v podstatě nejedná o subjektivní
prospěch učitelského stavu, ale jedině
o objektivní zdraví naší československé
školy a zdar naší výchovy. Ne tedy proto,
že by učitelstvo vytýkalo určité
nedostatky zákona, že si učitelstvo toho a
onoho přeje, nýbrž jedině proto, že
toho škola, demokracie, která o národní
školu se opírati musí, nutně potřebuje.
Proto jsem ukázal již ve výborech na některé
z nejchoulostivějších omylů tohoto učitelského
zákona. Byl jsem za to napadán jako demagog. Lidové
přísloví říká o té
methodě velmi dobře, že "každý
zloděj myslí, že všichni lidé kradou".
Je to jistě smutný úkaz, jestliže se
i s kulturními otázkami licituje. Ujišťuji,
že jsem s nimi nikdy nelicitoval a nikdy s nimi licitovati
nebudu. Jsem si velmi dobře vědom toho, že
by to nebylo morální a že by to bylo zbytečné.
My, sociální demokraté, prošli jsme
od dob převratových tak těžkými
zápasy o rozum i duši našeho dělníka,
o jakých se v tomto státě nikomu nikdy nezdálo.
Nám po těžkých zkušenostech doby
nemůže jíti o to, abychom získávali
své stoupence demagogií, licitovali a počítali
s jejich politickou primitivitou. Sílu své strany
opíráme o disciplinované a přesvědčené
straníky. Víme, že učitelstvo jako takové
k socialismu ještě z převážné
části nedošlo a že k němu nedojde
ani po jedné řeči v sociálně-politickém
výboru. K socialismu musí je přivésti
život, jeho hospodářské i kulturní
zájmy, které pro ně socialismus musí
uměti lépe obstarati, než jeho protivníci,
a musí je k němu přivésti stále
opravdověji chápané vědomí
povinnosti.
Učitelstvo není sice politicky nad stranami, jak
se o tom někdy mluví, ale ani ve stranách
není tím význačným živlem,
kterým by tam býti mohlo a snad mělo. Správně
ukazují mnozí pozorovatelé našeho politického
života, že učitelstvo trčí stále
na předělu mezi táborem buržoasním
a dělnickým. A není potom ani ono, ani politické
strany s ním spokojeny. Buržoasii zdá se učitel
stále ještě býti oním chudáčkem
a polovzdělancem z minulých dob. Zachovává
v tom tradici předválečnou, která
neznala učitele jinak, než v pose poníženého
suplikanta. Na to se mnohde vzpomíná a po tom se
vytrvale ještě někde touží. Dělnictvo
pak v učiteli stále ještě nepoznává
jednoho ze svých, protože naše učitelstvo
nedovede se ještě všude zbaviti zbytečné
exklusivnosti. To však nám nemůže býti
překážkou, abychom nemyslili na svou národní
školu.
Nemůže býti sporu o tom, že mezi hodnotami
materielními a duchovními, mezi chlebem a duchem
je přímá spojitost. Na tom není ničeho
neideálního. Ale nejen materielním chlebem
může žíti demokracie, třebaže
by chléb jako předpoklad zdravého života
žádala. Stejnou podmínkou jejího zdaru
a trvání je plný život duchovní
a silný život mravní. Reakce vždycky popírala
výchovu ke svobodě, popírala její
možnosti a snažila se ji nahrazovati trpným systémem
výchovné dresury. My ve výchovu věříme.
Havlíček ukazoval, že poctivost politických
stran pozná se podle toho, jak se chovají ke své
škole a k lidovému vzdělání.
Školu a výchovu zdůrazňoval celým
svým životním dílem náš
president. Do prudkých zápasů za školu
šla vždycky sociální demokracie, neboť
socialismus stojí a padá s výchovou. Podívejte
se na mapu republiky: Tou měrou, kterou k východu
ubývá lidového vzdělání,
tou měrou ubývá socialismu a rostou důsledky
nízkého stavu vzdělanosti. Stát
může spoléhati ve svém vývoji
jen na dobrou školu.
Jestliže se v poslední době zdůrazňuje
tolik právo rodičů na výchovu dítěte,
ani my je nechceme nikterak popírati, ale každé
právo má své hranice a končí
tam, kde počíná právo druhých.
Hledáme proto hranici práva jedinců tam,
kde počíná právo všech na záchranu
společnosti. Neboť to není jen právo,
každé právo nese spolu povinnost ku právu.
Vyšší je strom nežli větev. Chci
říci, že výchovný význam
školy, jakožto společného instrumentu
demokratického státu, převýšil
snad dokonce v těchto dobách výchovný
význam rodiny. Je to ostatně přirozený
sociologický zjev. Rodina z moderní industriální
společnosti, kde se tak trpce bojuje o každou skývu
chleba, kde i matka jde od rána do noci za chlebem, aby
byla ne již vychovatelkou, ale jen živitelkou svých
dětí, tento svět, jemuž, drsný
život bere možnost rodinné výchovy, musil
se smířiti s faktem, který se vítán
- nevítán v dnešním životě
takovou měrou projevil: rodina sama ani časem, ani
prostředky a schopnostmi výchovnými nepostačuje
na výchovu budoucích generací. Nejenom ve
městech, již i na vesnicích zmnožila se
nebezpečí ulice a jejích svodů. Materielní
a z ní rostoucí mravní bída postavily
se proti rodině a oslabily její výchovné
síly. Vliv církví dávno již vlastní
jejich vinou hluboce upadl a nelze spoléhati na jeho návrat.
Proto musel si život najíti nový výchovný
instrument. Našel ho v demokratické výchovné
škole. Dnešek na ni položil úkoly nesmírně
vážné, daleko větší než
kdykoliv v minulosti.
Chci tu zkoumati, jak se stát postaral o to, aby se o svou
školu mohl opříti. Co jí dal, aby mu
to mohla s úroky vrátiti. Předpokladem dobré
výchovy v národní škole jest jistě
mravní osobnost učitelova. Proto se k osobě
učitelově odnáší horký
zájem všech: i těch, kteří ve
státě ve výchovu věří,
i těch, kteří v ní nevěří.
Na to se mnohde vzpomíná a volá se proto
po učiteli hospodářsky zabezpečeném,
vzdělaném a svobodném. Reakce totiž
ve všech časích - sledujte vývoj učitelských
bojů od let sedmdesátých a osmdesátých
brala učiteli chléb, brala mu vzdělání,
a nedala mu svobody. Podle toho, jak se chovají politické
strany k těmto třem kardinálním otázkám
naší výchovy, lze tvořiti kriteria jejich
pokrokovosti a, dovolte mi, také poctivosti.
Bylo by jistě zajímavo stopovati s tohoto stanoviska
náš školský vývoj od let padesátých.
V té době národ politicky probuzený
obrací svůj zřetel k národní
škole snad po prvé. Ví, že o ni je nutno
opříti boj za lepší národní
bytí. Havlíček z Kutné Hory ve svém
"Slovanu" v letech padesátých volá
velmi jasně: "Jenom všeobecné vzdělání
národa jest jediný, pravý a hlavní
prostředek, kterým se jistě dojde ke svobodě
trvanlivé a k právu, všecky ostatní
nevedou k cíli." A dále praví: "Poctivost
politických stran nutno posuzovati podle toho, jak se chovají
ke vzdělání a škole."
Tenkráte staraly se rakouské vlády ovšem
velmi svědomitě, aby vzdělání
učitelovo bylo malé a aby se ho nedostalo ani dítěti.
Učitel měl tříměsíční
kurs, dítěti dostalo se malých nepatrných
znalostí ve čtení, psaní a násobilce.
Ve městech byly poměry o málo lepší.
Úkolem školy bylo vychovávati pokolení
poslušné, poddané. Neučilo se téměř
ničemu. Na požadavky Dvorské komise, nad studiemi
která je jaksi analogií zrušené nynější
komise pro reformu školskou - odpovídalo se s vládní
strany právě tak, jako se odpovídá
s tohoto místa dnes: Není peněz! V revoluci
r. 1848 zdálo se ovšem. že věci vezmou
obrat. Havlíček postavil se celou svou osobností
po prvé v historii našeho národa za vysokoškolské
vzdělání učitelovo, proti němuž
nyní se tolik pracuje a mluví. Postavil se ovšem
za ně marně. Nastalá reakce nemohla sice
zrušiti tenkráte už zavedený Amerlingův
ústav učitelský "Budeč",
ale konkordát z r. 1855 dal všecko školství
do rukou církve. Učitelé zůstali zase
kalkanty a muzikanty na kruchtách, ničím
více. Přes to nelze popříti, že
rakouský tlak i tenkráte probouzel duši učitelstva,
a ono i za těch špatných poměrů
snažilo se konati svou probuzenskou povinnost. Liberální
zákony Hasnerovy, které přišly po Hradci
Králové a Sadské r. 1869, přinesly
značný obrat k lepšímu. Zavedeny ústavy
čtyřleté, zvýšil se požadavek
vzdělání pro dítě. Učiteli
dalo se více svobody a bylo mu vyměřeno i
vyšší služné. Bylo toho málo,
ale přece jen něco. Zdaleka nevyrovnal se státnímu
úředníku téhož vzdělání.
Stará pokořující tradice, staré
názory na kantora nebylo možno zlomiti v jedné
generaci. Naopak. Reakce r. 1883 zhoršila ne sice ubohé
platové poměry učitelovy, ty nebylo možno
již zhoršiti, ale velmi zhoršila poměry
vzdělanostní, poškodila dosavadní výši
učitelského vzdělání.
Přes to od let 90tých pod vedením Drtinovým,
Čádovým, pod vedením učitelů
typu Kožíškova, Černého a jiných
oddalo se učitelstvo přímo s nadšením
zápasu za vyšší vzdělání,
svobodu a chléb. Jsou to léta mého učitelského
mládí, léta plná bojů, snah
a ideálů. Všechny šly za chlebem, vzděláním
a svobodou. Nejvýznačněji se postavil za
požadavek učitelský sám Masaryk.
R. 1904 řekl všemu učitelstvu velmi jasně
a přirozeně také všemu národu:
"Jsem pro akademické vzdělání
učitelstva docela rozhodně a bezpodmínečně."
Není třeba líčiti, v jakých
zlých poměrech žil učitel u nás
až do války. Ve válce nastaly mu poměry
ještě horší. Bylo mu za vinu kladeno,
že vojáci utíkají na frontách
jeho vinou, že vstupují do řad revoluce jeho
vinou. Je to pro učitelstvo jenom skvělé
vysvědčení o tom. že svému národu
a svému lidu konalo nejvyšší službu,
dávalo mu ducha svobody, dávalo mu víru,
sílu ducha i srdce, takže v těchto těžkých
letech války našel náš lid sama
sebe, svou mravní velikost a dobyl si svobody.
Osvobozený lid dal své vděčnosti národní
škole průchod v roce 1919 a zvláště
v roce 1920 v revolučním Národním
shromáždění. 23. května r. 1919
byl totiž přijat paritní zákon učitelský.
Kdo zná, co znamená pro anglický národ
jeho Magna Charta, kdo ví, co znamená pro americký
národ jeho Declaration of Independance, ten pochopí,
co pro uhnětený do této doby stav učitelský
znamenal tento paritní zákon, který z něho
udělal svobodného, rovnocenného občana.
(Posl. Pázmán: Pre Slovensko nič neznamenal,
lebo nebol uplatnený!) Ano, my chceme i pro Slovensko
zestátnění všeho školství!
(Potlesk. - Posl. Pázmán: Toho
si nežiadáme!) Ale my si toho žádáme,
ať každého platí ten, komu slouží.
I my si žádáme zestátnění
slovenské školy, aby konečně i slovenská
škola mohla se těšiti duchu nové svobody
a demokracie, aby konečně i na Slovensku zavanul
vánek svobody, kterou osvobozenská revoluce dala
tomuto státu. (Potlesk.) Teprve toho dne, 23. května
r. 1919, přijat byl paritní zákon učitelský.
Teprve toho dne vyplněn byl předpis říšského
zákona školského z r. 1869, který v
§u 55 stanovil, že nejmenší plat učitele
má býti vyměřen tak, aby učitel,
prost jsa všelikého vedlejšího zaměstnání,
mohl se ze vší síly věnovati
svému poslání.
Svobodu pak učiteli vrátil náš první
ministr školství soudr. Habrman památným
vynesením z 25. listopadu 1918. Vyprostil učitele
z odvislosti církve a nedůstojného poměru
k nadřízené byrokracii. Vrátil mu
občanská práva, učiteli stejně
jako učitelce, která nabyla lidského práva
k mateřství zákonem proticelibátním.
Všechny tyto změny daly učitelstvu sebevědomí,
po kterém volal Janů, mrtvý a zvěčnělý
Janů, kterému je učil Černý,
daly učitelstvu pevnou páteř. Když pak
zákonem z 9. dubna 1920 zbaveno bylo učitelstvo
starého obsazovacího zákona, při němž
rozhodovalo strýčkovství a švagrovství
při obsazování míst nebo ohnutá
páteř a hanebné službičkování,
stálo učitelstvo před národem jako
stav hodný výchovy demokratického lidu: Svobodné
učitelstvo ve svobodném národě!
Tyto zákony a nařízení dlužno
považovati za Magnu Chartu naši demokratické
školy.
Všechno volání učitelstva neslo se potom
už jen za akademickým vzděláním,
za reformou školskou v duchu vzdělané demokracie.
Zdálo se tehdy, že na věky je mrtev starý,
ponížený a odstrčený kantor,
kalkant z farských kruchet. Zvěčnělý
moravský poslanec učitelský, Konečný,
zvolal po uzákonění parity učitelské
ve sněmovně za tímto příznakem
starých dob a poměrů: "Ty mrtvý
lež a nevstávej!"
Kdo sledoval stavovský učitelský tisk od
r. 1919, kdo viděl, s jakým nadšením
na učitelském sjezdu r., 1919 v Praze pracovalo
se o všestranné zdokonalení československé
školy, jak odhodlaně r. 1921 po nešťastném
prosinci hájilo učitelstvo těžce získanou
paritu, na niž už zase bylo sáhnuto, ví,
že mluvím pravdu.
Uplynulo, pánové a dámy, 7 let života
osvobozeného národa. A já se táži,
zdali jsme za ta léta od r. 1920 pokročili ve svém
národním školství? Nikoliv. Paritní
učitelský zákon byl porušen zákonem
prosincovým, zákonem reparačním pak
nebyly škody jeho odčiněny. Nyní novým
zákonem, jehož předloha leží před
námi, setrvává se při této
tendenci. Článek IV obsazovacího zákona
je trnem v oku vší reakce a nedokonalým prováděcím
nařízením o obsazování míst
učitelských podporovány jsou hlasy po jeho
zrušení či změně. Zákon
proticelibátní se ruší, osnova zákona
učitelského nenese pak právě zásady
ducha sociálního. Vytrvalé útoky na
učitelstvo a školu se strany reakčního
tisku ukazují, že posílená reakce hotoví
se rdousiti znovu učitelskou svobodu. Otázka reformy
školské zapadla a reforma učitelského
vzdělání stala se terčem nevážných
útoků, které se opřely o autoritu
státovědecké společnosti. Lze nevidět
oněch těžkých škod, které
demokracii vzejdou z takto vyvolávané nespokojenosti
a resignovanosti učitelstva?
V této situaci dotýká se nový zákon
zájmů dělnické třídy
více, než by se snad zdálo povrchnímu
pozorovateli politických věcí. Prohlašujeme
zřetelně na všechny strany, že nám
v podstatě nejde o učitelský stav. Jde o
školu, o nové generace, o stav národní
vzdělanosti, která všemi uvedenými fakty
je ohrožována.
Mluvil jsem o mravní osobnosti učitelově,
ukazoval jsem na to, že ona je prvým a nejdůležitějším
předpokladem dobré demokratické školy.
Kdo láme učitelovu mravní osobnost, kdo bere
mu důvěru v spravedlivé rozhodování
ve státě, kdo připouští dokonce
i křivdy, bere na sebe těžkou odpovědnost.
Bojím se toho velice, aby tu odpovědnost z nepříznivých
důsledků nemusela nésti i tato
slavná sněmovna. Nemohu proto, abych tady za národní
školu, za prospěch budoucích generací
dělnického lidu nepronesl jménem své
strany několik poctivě míněných
slov o požitkovém zákoně a o významu
školy v demokratickém státě i o nutné
reformě jejího školského systému.
Je to soubor otázek úzce do sebe zapadajících.
Nelze mluviti o jedné bez druhé. Mají tutéž
základní tóninu tří kardinálních
kriterií, z nichž nutno posuzovati stav národního
školství: Chléb, svoboda a vzdělání
učiteli.
Je o to spor, zdali zákon zachovává paritu
právní a uskutečňuje-li paritu materielní.
Pan generální zpravodaj pravil, že parita je
zachována. Já o tom přesvědčen
nejsem a tvrdím, že parita je porušena. Je to
v první řadě ta okolnost, že se učitelstvo
staví pod zvláštní zákon, že
je vyřazeno ze zákona č. 100. Bojíme
se zestátnění osobního nákladu
na školství? Proč byl potom stvořen
zákon o správě školské, jehož
§ 35 uvádí, že "zejména všechen
osobní náklad hradí se ze státních
peněz?" Má tím býti řečeno,
že jsme tuto zásadu opustili? Potom také podle
všeho opustíme zákon o župním zřízení,
na kterém zákon z 9. dubna 1920 o správě
školské je vybudován. Má býti
zachováno autonomní zřízeni zemské,
tedy dvojí kolej administrativy, kolej státní
vedle koleje autonomní? Co potom se župním
zřízením na Slovensku? Či snad
vhodíme školství na krk župám?
Všecky tyto otázky se mi vnucují, myslím-li
na eliminování učitelstva ze souboru zákona
učitelského. A ještě něco: Na
předpokladu župního zřízeni budují
se dnes vytrvale zákony další. Právě
byl vypracován v ministerstvu školství veliký
unifikační zákon školský na předpokladu
zákona o župách a župní správě
školské. Není to všechno zbytečná
práce?
Pan dr Engliš, jehož si vysoce vážím,
dal nám ve svých výkladech k předloženým
zákonům pohled do své finanční
dílny. Přiznávám se upřímně,
že mi plán financování národního
školství jasným není a byl bych velmi
povděčen, kdyby i tady bylo řečeno
jasné krédo.
A nyní učitelská parita. Kdo čte druhý
článek rovnostního zákona i s tou
klausulí, "učitelům přiznávají
se služební příjmy, rovné oněm,
které náležejí státním
úředníkům souhlasného vzdělání,
tomu musí býti jasno, že § 17 učitelského
zákona, kde se praví, že každou úpravou
platových poměrů státně-zaměstnaneckých
mění se v duchu parity i ustanovení
učitelského zákona, to dvojí znění
není meritorně jedno a totéž. Nemůže
býti omluvou, že systém platový pro
učitelstvo sdělán je na jiném základě,
než u ostatních státních úředníků.
Důvodová zpráva k číslu
101 praví na str. 26, že "odpovídá
jen duchu a zásadám parity, jestliže na učitelstvo
národních škol aplikuje se tentýž
systém, pro který se vláda rozhodla při
úpravě platových poměrů profesorů
středoškolských." Jaká je to aplikace,
když nedosahuje ani platů úředníka
jednou povýšeného, na tož aby byla obměnou
hodnocení práce profesorovy? (Předsednictví
převzal místopředseda Stivín.) Parita
je porušena u učitele literního i u učitelky
ženských prací ručních. Učitel
zůstává v konečné platové
stupnici o 600 Kč dokonce níže, než úředník
státní II. služební třídy,
jednou povýšený. Jestliže byly aplikovány
na učitelstvo zásady systému, kterého
bylo užito pro profesorstvo, proč také u něho
nebylo aplikováno opatření, o kterém
mluví důvodová zpráva, ukazujíc,
proč celkový úhrn platový jest u profesora
vyšší než u úředníka?
Také u veliké řady učitelstva, zvláště
městského, nepřichází v úvahu
povýšení na místa, vedoucí, povýšení
jmenováním pak vůbec v úvahu nepřichází.
Formule "v duchu parity" je příliš
neurčitě definována, než aby mohla buditi
důvěru učitelstva. Ani tady, kde by to ničeho
nestálo, nevyšlo se učitelstvu vstříc.
Jestliže se referent snažil dokázati, že
parita je zachována tím, že velmi značný
počet učitelstva stane se řídícími
učiteli, potom lze říci: Velká část
učitelstva, zvláště v městech,
správci škol se nikdy nestane a parity tedy vůbec
nedosáhne. Není také možno tvrditi,
že funkční služné, zvané
v zákoně zbytečně ředitelskými
přídavky, je doplňkem na učitelskou
paritu. To přes všechno tvrzení zůstane
protiparitně vyměřeným přídavkem
za zvláštní ředitelskou funkci.
Pánové se odvolávali toho, že je velmi
mnoho správcovských míst na jednotřídních
kolách, kde ředitelské práce je příliš
málo a přece ředitelským přídavkem
dostupuje prý tam učitel parity se státním
úředníkem jednou povýšeným.
Takové hlasy nesvědčí o znalosti školských
poměrů. Tyto zákony dělali totiž
vysocí státní úředníci,
právníci ze státní administrativy.
Vypracování předlohy pro železničáře,
mistry v dílnách, učitele, četníky,
profesory, byrokraty i kde jaké státní zaměstnance
svěřeno jedině úředníkům-právníkům.
Nebylo jediného odborníka z řad zákonodárných
či jiných, který by byl zasáhl do
úpravy tohoto zákona v době jeho tvoření.
Přineslo se hotové právnické dílo
a předloženo bylo parlamentu s diktátem, že
na něm nesmí býti ničeho měněno.
Jestliže v soc.-politickém výboru činěny
byly aspoň pokusy o zlepšení předlohy,
práce výboru kulturního byla jistě
jen prázdnou formalitou.
Zdálo se mi, že se za návrh zákona odpovědní
pánové dívají na zasahující
politiky jako na přítěž, jako na činitele,
kteří mají jen stranické a zájmové
ohledy na voliče z řad zaměstnanectva. Snažili
se dokazovati, že předložené dílo
je dobré jako dílo Hospodinovo v době stvoření.
Ale, pánové, ono skutečně není
dobré. Vedle politikářů mluví
také poctiví politikové, kteří
to se státem i s jeho zaměstnanci dobře a
rozumně myslí. Ti nebudou spokojeni zvláště
s postupem, jakým byl tento zákon sděláván
a který zůstane odstrašujícím
příkladem legislativní práce. Když
jsem v kulturním výboru dokazoval těžký
omyl §u 37 učitelského zákona, bylo
řečeno: "Mělo se to probrati v soc.-politickém
výboru dříve." Pánové,
to bylo pro mne důkazem, že důvody a požadavky,
které jsme tam položili, nebyly demagogií,
ale věcí svědomí. Co mohou pověděti
autoritativně právníci třeba nejlepší
o povaze práce učitelovy? Co vědí
dokonce o povaze učitelovy práce na jednotřídní
vesnické škole, na niž tolik odkazovali při
dokazování učitelské parity? Kdyby
znali dílo zvěčnělého Konráda
Pospíšila, toho vzácného učitele
v duchu Komenského tam z vrchů na Kamenolipsku,
našli by v něm těžká slova o práci
na jednotřídní škole. Dočetli
by se tam o velikém umění a veliké
lásce k dítěti i lidu, jíž je
pro toto poslání na nejobtížnějším
typu školském, na jednotřídce, třeba.
Tak je ta práce vysilující a mistrovská,
má-li nésti dobré ovoce. Neodvažuji
se ani zdaleka kritisovati formální stránku
návrhu zákona, ale vytýkám, že
se přistoupilo k dílu tak složitému
s tolika různými zájmy, které nemohou
býti ovládnuty bez pomoci odborníků.
Není, pánové, jsem o tom přesvědčen,
takového umělce, který by dovedl prokázati,
že jak právní, tak materielní parita
podle reparačního zákona byla skutečně
zachována. Porušení parity je zakrýváno
pláštíkem, jehož děravé
otvory příliš ukazují na jeho chatrnost.
Přicházím k §u 17, nejtěžšímu
paragrafu učitelského zákona. §em 17
převádí se na učitelstvo platnost
zákona č. 319 z r. 1917. To je pragmatikální
zákon rakouský, který dosud platí
pro učitelstvo středoškolské. To, co
bylo pro učitelstvo středních škol provedeno
zvláštním zákonem i za Rakouska, to
má býti na národní učitelstvo
převedeno zvláštním zmocňovacím
zákonem.
V tom by snad nebylo nebezpečí, třeba že
by se tím převáděl nedobře
přiléhající rakouský zákon.
Nebezpečí spočívá v tom, že,
jak se v návrhu praví, má býti pragmatikální
zákon "přizpůsoben na učitelstvo".
Tohoto "přizpůsobení" je se nutno
obávati, aby neznamenalo novou pohromu pro učitelstvo.
Budeme proto pečlivě dbáti toho, aby to "přizpůsobení",
které chová zásady disciplinárního
řádu a pragmatikální odstavce, nestalo
se jhem, které by mělo býti vhozeno jako
chomout na šíje učitelstva. Jedno však
budeme požadovati okamžitě. V této souvislosti
s novou pragmatikou a předlohou učitelskou chci
upozorniti na to, že bude konečně nutno opustiti
starý rakouský řád školský
a vyučovací z r. 1905 a vypracovati nový
modernější řád školský
a vyučovací, který by odpovídal potřebám
národní školy. R. 1924, 1925 a 1926 vyšel
z učitelských ústavů republiky obvyklý
počet aprobovaných učitelů. Snad polovina
těchto mladých mužů a žen, těchto
dětí malých dělníků,
živnostníků a sedláků je dnes
ještě bez místa. Je to vážné
nebezpečí pro stav naší školy.
Necháváme-li i dále mladého učitele
bez práce právě v těch prvých
letech, kdy je třeba, aby své mladé vychovatelské
uměni zkoušel ve školské praxi, takový
učitel rychle se duchovně ztrácí,
je-li chud, hyne i mravně. § 17 této předlohy
dává možnost, aby vláda propustila všecky
přesloužilce, kterých se ještě
tisíce nachází ve školských službách.
Podle starých zákonů nebylo je možno
poslati do pense. Restrikční zákon se na
ně nevztahuje. Nejvyšší správní
soud pak často zvracel rozhodnutí o pensionování
přesloužilců, a jednalo se mnohdy o síly
neduživé a neschopné. Dnes, kdy nový
zákon dává přesloužilcům
výhodnější. pensijní základnu,
chceme, aby mladí učitelé byli posláni
do škol a staří přesluhující
učitelé propuštěni. Očekávám,
že ministerstvo školství, učiní
opatření, aby se tak stalo ještě počátkem
nového školního roku. Aby pak staří
učitelé nebyli vysazeni ze svých dosavadních
bytů ve školách na ulice, bude nutno, aby jim
byly byty ponechány do určité doby, než
si najdou vhodné byty jiné.
Ještě jedné zásadní věci
bych se rád dotknul. § 211 státně-zaměstnanecké
předlohy - pokud tam byl obsažen, nyní pak
byl eliminován - měl býti s touto osnovou
odhlasován. Zatím co učitelstvo je ze zákona
státně-zaměstnaneckého odstraněno,
měli býti do zákona o státních
zaměstnancích zařadění duchovní
různých církvi, jichž práce není
přece spojena se zájmy tohoto státu jako
práce učitelova.