Čtvrtek 17. června 1926

Místopředseda Slavíček (zvoní): K poznámce se přihlásil pan posl. G. Navrátil. Uděluji mu slovo.

Posl. G. Navrátil: Vážená sněmovno! Chci pronésti jen několik slov, a sice to, že vše, co kol. Bergmann osobně o mé činnosti v komisích zde prohlásil, jest nepravdou. (Slyšte!) Vše to je nepravdou. Je těžko dnes dokazovati jeden druhému, zda ten neb onen návrh měl větší význam. Myslím, že není rozdílu, jestliže návrh je psán strojem, nebo je-li tištěn. Jedině tento rozdíl tu byl: Já převzal spontánně veškeré pozměňovací návrhy předložené nejvážnější odborovou organisací, jakou vůbec v máme v republice, t. j. stavovskou radou a odborovým ústředím. Dobře je známo, že "České Slovo" to bylo, které veškeré práce této odborové organisace prohlásilo zmetkem a tím přímo hanebným způsobem zlehčilo práce kolegů, poctivých to pracovníků. Jelikož nikoho nebylo, kdo by se byl býval této poctivé práce ujal, byl jsem to já, který předložil veškeré pozměňovací návrhy. Já tudíž protestuji proti tomu, aby takovým lehkovážným způsobem o této práci poctivých lidí zde Bergmann vůbec mluvil. (Výkřiky čsl. socialistických poslanců.).

Pokud se jedná o vlastní komisi, konstatuji, že Bergmann nemá vůbec žádných úspěchů, a jestliže se něčeho dosáhlo pro zřízence státní, pak zjišťuji zde, že to byl kol. Brodecký, který daleko houževnatěji hájil veškeré zaměstnance. (Výkřiky.) O úředníky se kol. Bergmann vůbec nestaral. (Výkřiky.) A jestli snad něco řekl pro středoškoláky atd., buďte ujištěni, že on to byl, který utekl a nikoliv já. (Výkřiky.)

K ostatním věcem, které řekl, nechci vůbec mluviti, poněvadž s tím nemají co dělati. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. nár. demokracie. Výkřiky.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Prosím o klid!

Podle §u 53 jedn. řádu hlasuje se po skončené rozpravě povšechné, zdali osnova - je-li osnov několik, která z nich - má býti základem rozpravy podrobné. Prve však se rozhodnouti má o návrhu na přechod k pořadu.

Návrh na přechod k pořadu podán nebyl.

Páni zpravodajové v závěru referátů navrhli, aby osnovy zpráv výborových byly základem také pro rozpravu podrobnou.

Kdo tedy souhlasí, aby osnovy zpráv výborových byly základem také pro společnou rozpravu podrobnou, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh je přijat.

Zahájíme rozpravu podrobnou, která bude jednotná o všech třech osnovách.

Přihlášeni jsou dosud tito řečníci: "proti" pp. posl. Cibulka, Major, "pro" pp. posl. Votruba, dr Fritz, V. Beneš, dr Rehák, Surovjak a Johanis.

Páni zpravodajové vzdali se slova.

Uděluji slovo prvnímu řečníku "proti", p. posl. Cibulkovi.

Posl. Cibulka: Osnovou touto má býti splacena směnka slibovaná již od doby, kdy zákonem čís. 394 z r. 1922 byli státní zaměstnanci na příjmech zkráceni, zejména ti, kteří od 1. ledna 1923 byli přijati do služby nebo se po 1. lednu 1923 oženili nebo kterým se narodili dítky, neboť tito na ženu a děti neberou ničeho. Tehdejší vládou zaručované sliby, že ceny životních potřeb budou snižovány, se neuskutečnily, následkem čehož v rodinách státních zaměstnanců, zejména nižších kategorií, je pociťován veliký nedostatek.

Projednáváním této vládní osnovy je veřejnost státně zaměstnanecká pochopitelně rozrušena, neboť na jedné straně se veřejným a v státním zaměstnancům vykládá tato osnova jako velký úspěch, ale na druhé straně jsou v zase upozorňováni na zhoršení dosavadního stavu a na nesplnění toho, co od této osnovy v očekávali.

Nebyli jsme to jenom my, kdož poukazovali na různé vady a nedostatky předlohy. Byly to samy koaliční strany, které na schůzích a v tisku státní zaměstnance bouřily. Národní demokracie ve svých časopisech ze dne 23. ledna t. r. prohlašuje, že nemůže projeviti souhlas s nynějšími návrhy, a dne 18. února t. r. byl uveřejněn referát ze schůze příslušníků národně demokratických odborových organisací, kde řečníci přímo varovali před následky, jež by eventuelně mohly nastati při neuspokojení státních zaměstnanců uzákoněním této osnovy. Téhož dne psaly "Národní Listy" doslovně toto: Po podání osnovy v plenu sněmovny budou naši - to je národně demokratičtí poslanci - zástupci nyní v sociálně-politickém výboru a pak v plenu poslanecké sněmovny uplatňovati dosud bezvýsledně uplatňované podané návrhy tak, aby jmenovitě přítomné generaci zaměstnanecké nebyla vzata víra ve spravedlnost a chuť k další práci.

Dne 17. dubna t. r. uveřejnily "Národní Listy" projev, kde mezi jiným se trvalo na zásadních požadavcích:

1. Provedení všeobecného jmenování ad personam před uzákoněním vládního návrhu.

2. Převod a systemisace za účasti personálních komisí. Dovolené a požadavky ženských úřednic a změna § 213 (nyní § 212), který se týká veřejnoprávních úředníků a zřízenců.

Jak se zachovali zástupci nár. demokracie, nejlépe bylo viděti v samotném soc.-politickém výboru, kde se proti těmto podaným požadavkům postavili a také svým hlasováním způsobili zamítnutí těch požadavků, které vytyčovali ve svých časopisech a kterými státně-zaměstnaneckou veřejnost bouřili. Pan posl. G. Navrátil si zde přivlastňoval zásluhy, že se staral o státní zaměstnance, ale měli státní zaměstnanci v soc.-politickém a také v rozpočtovém výboru viděti, jak národní demokraté se opravdu starali o zlepšení této osnovy.

Ale tytéž požadavky, které jsem, citoval z "Národních Listů" a ještě jiné požadavky, jako zaručení definitivní výpomoci zřízencům a smluvním zaměstnancům, zvýšení náslužných přídavků v VI. a VII. platové stupnici, zavedení 35leté zřízenecké služby, byly též zdůrazňovány na schůzích státních a veřejných zaměstnanců, uspořádaných četnými socialisty a českou sociální demokracií a v jejich časopisech. Dokonce v "Národních Listech", "Českém Slově" a v "Právu Lidu" bylo varováno před přijetím této předlohy bez zlepšených návrhů podle citovaných požadavků. V tomtéž duchu zástupci uvedených stran mluvili v povšechné rozpravě sociálně-politického výboru. Při specielním projednávání jednotlivých paragrafů této vládní osnovy v soc. politickém a rozpočtovém výboru však obrátili a všechny žádosti a petice kancelářských oficiantů, učitelů, Ženské národní rady české, samosprávných zaměstnanců a jiných ještě státně-zaměstnaneckých korporací zaslané všem politickým klubům, zůstaly nepovšimnuty a hozeny do koše.

Zaměstnanci obecní, okresní atd. se domnívali, že bude zrušen § 212, dřívější § 213, jak jim bylo všestraně slibováno, zatím však na místo zrušení tohoto paragrafu neb jeho zlepšení došlo ku zhoršení návrhem posl. inž. Dostálka, Brodeckého, G. Navrátila a soudr., aby do odst. 2 §u 212 bylo vsunuto ustanovení: "Podle §u 3 zákona ze dne 21. prosince 1921, č. 495 Sb. z. a n., a podle §u 19 zákona č. 394 z r. 1922, jakož i při úpravě podle toho zákona." Tím nebylo vyhověno ani požadavku Svazu československých měst, který sám dokazoval, že již zákonem č. 495 z r. 1921 a 394 z r. 1922 je vnesen do úřadování samospráv chaos a že při různosti v samosprávách na základě těchto citovaných zákonů nastávají zmatky. Svaz československých měst zdůraznil, že jedině správným posuzovatelem pracovních výkonů může býti pochopitelně toliko přímý zaměstnavatel, to je obecní zastupitelstvo a pod. Vsunutím návrhu p. posl. inž. Dostálka, Brodeckého a G. Navrátila do tohoto paragrafu se tento zákon ještě v zhoršuje, neboť v důvodové zprávě této osnovy se praví v §u 213 nyní v §u 212: "Ustanovením 2. a 3. odstavce má se ulehčiti provedení korporacím, které § 19 zákona č. 394 z r. 1922 Sb. z. a n. do účinnosti zákona neprovedly, vychází se ve značné míře vstříc tím, že se upouští od požadavku, aby platy jejich zaměstnanců byly sníženy zpětně od 1. ledna 1923 a umožňuje jim tak provádění zásady v tomto paragrafu vyjádřené bez materielní újmy zaměstnanců pro dobu minulou. Vládě se dává zmocnění, aby ve výjimečných případech povolila odchylky". Ač to vsunutí podle §u 3 zákona z r. 1921, č. 495 a §u 19, č. 394 z r. 1922 je zhoršeno tím, že v §u 19 zákona 394 z roku 1922 se přímo nařizuje a trvá na tom, aby požitky obecních a veřejnoprávních zaměstnanců rovnocenných kategorií a stejných poměrů rodinných byly těmito korporacemi od 1. ledna 1923 uvedeny na míru požitků, práv a nároků státních zaměstnanců podle tohoto zákona. Podobný paragraf a totéž znění je v zákoně 495, to znamená, že ačkoliv strany slibovaly všem těm veřejnoprávním korporacím obecních a okresních zaměstnanců, že při tomto §u 213 - nyní §u 212 - budou se snažiti, aby došlo k zlepšení tímto paragrafem, návrhem pan posl. inž. Dostálka, Brodeckého a G. Navrátil a tento paragraf je zhoršen.

Obavy starostlivých a vlasteneckých zákonodárců o přemrštěném honorování samosprávných zaměstnanců jsou úplně bezpodstatné, poněvadž je mnoho dokladů o tom, že samosprávným zaměstnancům platy nebyly upraveny ani podle zákona č. 443 z r. 1919. Tak na př. obec příbramská donedávna platila svým zaměstnancům 8 až 16 Kč denně podle kategorie. ačkoliv se zaměstnanci odvolávali též na zákon č. 16 z r. 1919, a zvýšila teprve před půl rokem platy o 2 Kč denně.

Takové jsou i stížnosti okresních zaměstnanců. Služební poměry okresních cestářů byly sice upraveny zákonem ze dne 17. prosince 1919, č. 17 Sb. z. a n. z r. 1920, ale poněvadž tento ponechával na vůli okresním zastupitelstvům, aby sama rozhodovala, mají-li býti okresní cestáři pod tento zákon pojati nebo ne, stalo se, že jen nepatrné procento okresů své cestáře pod ten zákon pojalo, ostatní však ponecháni v témž postaveni, v jakém byli před vydáním tohoto zákona. Služební požitky okresních cestářů podle tohoto zákona obnášejí s drahotními přídavky 150 až 453 Kč při osmihodinové denní době pracovní a neposkytují jim ani tolik, aby uživili sebe a svoji rodinu. V přítomné době je však většina okresů, kde cestáři, jak výše je uvedeno, pod zákon ze dne 17. prosince 1919, čís. 17, pojati nebyli a platy jejich obnášejí na př. v okresu pacovském 35-50 Kč, v Neveklově 80, ve Valašském Meziříčí 53, v Dačicích na Moravě 45 Kč, takže z platů těchto není možno, aby cestář svou rodinu a sebe obživiti mohl. Dnes, kdy je reakce na postupu, bylo by spíše záhodno, aby vláda vzala samosprávné zaměstnance v ochranu.

Dalším důkazem postupu reakce jsou poměry zaměstnanců v zemských ústavech. Podle úpravy z r. 1920 mají býti tito zaměstnanci jmenováni po 4 letech služby definitivními. R. 1921 při prodloužení pracovní doby zaměstnanců zemských ústavů na 60 hodin týdně bylo jim slavnostně přislíbeno přesné dodržování tohoto ustanovení o definitivě. Avšak již r. 1923 zastavil zemský správní výbor udělování definitiv a teprve po dlouhých průtazích loňského roku udělování znovu zavedl. Nemá se jí však dostati všem zaměstnancům, kteří na ni mají vysloužený nárok, nýbrž byl stanoven klíč 2:3, což znamená vždy 2 definitivní zaměstnance proti 3 výpomocným.

Při výběru pro udělení definitivy řádí ovšem klíč stranický, neboť byli opomenuti všichni ti, kdož měli nejlepší kvalifikaci a proti nimž nedalo se namítnouti nic jiného, vyjma to, že neměli stranické legitimace a protekce. Definitivy dostalo se za to mnohým zaměstnancům, kteří sloužili sotva 4 léta, neměli nejlepší kvalifikace, neměli dobře složených zkoušek, ani nebyli zdraví, jak předpisuje řád. měli však za to členství v koaličních stranách. Zaměstnanci bez protekce definitivními jmenováni nebyli ani po plné 7leté službě. Jsou tím ovšem poškozováni finančně, poněvadž jako výpomocní nedostávají příbytečné, nezvyšuje se jim plat a vedle toho ovšem nemají nijaké jistoty o trvání svého zaměstnání.

Zároveň s definitivami byly zastaveny 2leté postupy, čímž jsou zaměstnanci citelně poškozováni finančně. A i jinak jsou zaměstnanci zemských ústavů poškozováni. Na př. strava. Zaměstnanci platí za stravu 7 Kč denně, dostávají však jídlo takové kvality, že velmi často jsou nuceni vlíti je do pomyjí. Pokrmy jsou nemastné anebo maštěné americkým sádlem. Porce jsou nedostatečné. K večeři bývá polévka, po níž má zaměstnanec býti vzhůru při celonoční službě. Zemský výbor patrně počítá, že za 7 Kč je stravy dosti. Zapomíná však, že strava je součástí mzdy těchto zaměstnanců a oněch 7 Kč je pouhým příplatkem na ni. Pro zaměstnance zemských ústavů je nezbytně nutno zrušiti vládni nařízení o poměru definitivních zaměstnanců vůči výpomocným poměrem 2:3 a udělovati definitivu všem zaměstnancům bez rozdílu, kteří splní podmínku 4leté služby.

Vládní návrh rozhodně nemůže uspokojiti státní a veřejné zaměstnance, nebudou-li schváleny návrhy zlepšovací. Tato osnova má, jak doznal sám p. posl. Bergmann a jiní poslanci, příliš mnoho paragrafů, kterými se dává vládě volnost rozhodování, což je pro zaměstnance nebezpečné, poněvadž se už ani dnes nemohou dovolati svých zákonem zaručených práv.

Při projednávání této osnovy nejsmutnější úlohu hraje strana lidová, která děkuje za svoji existenci z větší části jen tomu, že se mnoho státních a veřejných zaměstnanců a zaměstnankyň dalo nachytati na tu "lidovost", ve štítě této strany napsanou. Zástupce této lidové strany posl. dr Nosek pronesl v povšechné debatě v soc.-politickém výboru řeč, v níž dokazoval, že stát je chudý - což zdůraznil i pan ministr financí dr Engliš - a proto se nemůže nižším kategoriím státních zaměstnanců ničeho přidati na zmírnění bídy jejich rodin, avšak podle strany lidové a pana dr Noska je stát ovšem nejen schopen, nýbrž dokonce povinen přidati na platech kněžím, z nichž dosud ani jeden nezemřel na tuberkulosu z bídy a kteří už dnes shromažďují jmění, ač v písmě stojí psáno: "Neshromažďujte poklady, které rez žere a které duši kazí".

Výmluvy pp. kaplanů, kteří se dosud nedostali na tučné fary, jsou nesprávné, neboť je mnoho dělníků, kteří taktéž nemohli se ještě učiniti samostatnými a žijí v ještě větší bídě a musí při tom živiti několik členů rodiny. (Výkřik: To je viděti podle vás tu bídu!) My neposuzujeme podle sebe, ale vy posuzujete podle sebe, to je právě ta vaše špatnost. Když se vám dobře daří, vy necítíte s těmi, kteří bídně živoří. Ale patrně se lidovci domnívají, že staré písmo pro moderní křesťany už neplatí. Jinak by své "křesťanské skutky" nerozmnožovali zvyšováním svých příjmů na úkor živořících rodin státních zaměstnanců. Musili by v tom viděti hřích do nebe volající. Z toho, že se přece na útraty státních zaměstnanců obohacují, je zřejmo, že už dávno neslouží Bohu, nýbrž mamonu, za kteroužto službu si svou ďábelskou společnost nechají platiti společností vykořisťovatelů. Je ovšem pravda, že lidovci toho ve svých novinách neslibovali tolik, kolik ostatní koaliční strany, poněvadž tyto sliby za ně dali kněží s kazatelen. Lidovci vědí, že kněží zpracují už ovečky tak důkladně, aby se nemusili o své hlasovací lístky obávati.

Zástupce strany živnostenské posl. Vávra v sociálně-politickém výboru nazval snahu nižších kategorií státních zaměstnanců o zvýšení požitků mamonářstvím. Tato strana očividně zapomíná, že největší procento konsumentů drobných živnostníků tvoří právě nižší státní a veřejní zaměstnanci, od nichž jsou jejich členové živi. Jsou-li zaměstnanci špatně honorováni, a tudíž málo koupěschopní, trpí tím i živnostnictvo. Nejhorší při tom je, že strana živnostenská na jedné straně mluvící proti zvýšení platů státních zaměstnanců na druhé straně pomáhá československo-německo-maďarské koalici zaváděti pevná zemědělská cla a ohrožuje tak znovu státní zaměstnance novým zvýšením cen životních potřeb.

Tato prakse, jak pevně doufáme, přivede konečně jak státní a veřejné zaměstnance. tak i ostatní dělníky k přemýšlení, kam vedou vládní sliby. Už od roku 1922 je celá pracující veřejnost utěšována sliby o klesání cen životních potřeb. Čím dále tím jasněji však vystupuje skutečnost, že toto byly jen šalebné sliby, dávané za tím účelem, aby reakce měla dosti času k své restauraci. Nyní když posice buržoasie jsou již dostatečně upevněny - podle jejího zdání ovšem - vystupuje tato zcela drze bez ohledu na to, co jejím počinům bude říkati pracující veřejnost. Buržoasie se totiž už dnes domnívá, že policajtské pendreky v a četnické bajonety stačí na její ochranu.

Po pravdě budiž přiznáno, že se buržoasii její plán na rozražení řad státních a veřejných zaměstnanců zákonem čís. 394 za spolupráce vládních socialistů podařil. Zaměstnanci, kteří se oženili nebo měli děti, případně byli přijati do služeb po 31. prosinci 1922, byli vrženi do strašné bídy, zatím co ostatní státní a veřejní zaměstnanci jmenovaným zákonem přece jen tak hrozně postiženi nebyli. Zachováním výhod platných před 31. prosincem 1922, připočtením legionářských a vojenských let a různými jinými výhodami byli získáni na stranu buržoasie zaměstnanci staří. Na ty se buržoasie spoléhala r. 1922. Nyní zase hledá oporu u těch, které tak krutě ranila zákonem čís. 394 a jako těšínské jablíčko ukazuje jim právě projednávanou osnovu. Buržoasie tímto rozděleným snižováním životní úrovně státním zaměstnancům hraje obratnou a chytrou hru, neboť ví, kdyby vystoupila proti všem najednou, že mohl by to snadno býti krok velmi nebezpečný.

Tímto taktickým manévrem se opravdu buržoasii podařilo zasíti na čas do řad státních zaměstnanců nevraživost, závist, chaos a rozraziti tak společný šik. Ale dnes už všichni pracující bez rozdílu vidí, jak jsou vámi klamáni a podváděni.

Projednávaná osnova jest jen novým poučným příkladem o tom, že pracující třída od této měšťácké společnosti, kryté různými vlasteneckými frásemi, nic očekávati nemůže. Platnou zásadou jest přidati velkým to, co malým bylo právě ukradeno, a aby ti malí tolik nekřičeli, slíbiti jim vyrovnávací přídavky. Při tom se snažíte poštvati veřejné mínění proti malým okradeným tím, že hrozíte novými daňovými břemeny, uvalenými na veřejnost na úhradu těch slíbených vyrovnávacích přídavků.

Ovšem i tato hra může trvati jen na čas, neboť záhy každý myslící člověk se přesvědčí, že všechen zisk z toho, co na poplatnících podaří se berní správě vyždímati, pohltí vysoká byrokracie, zatím co malý zaměstnanec státní či veřejný mře hladem. Státní zaměstnance okrádá kde kdo. Kněží, agrárníci, ministerstvo financí, zkrachované banky, slovem každý, kdo dovede něco trhnouti.

Projednávaná osnova dokazuje znovu, že tento stát, podporující těžkou buržoasii přímo i nepřímo, jest státem nepřátelským pracujícím a poctivým lidem. Osnovou je nad slunce jasněji dokumentována zásada vyslovená bývalým ministrem financí Bečkou na předvolební schůzi v Táboře, který prohlásil: "Má-li ve státě býti spokojenost, musí býti nejprve uspokojeni ti, kdož representují tento stát." Po znamená, že buržoasie úplně spoléhá na representanty sedící na nejvyšších místech a na moc vyhrůžek a trestů, kterými oni budou udržovati na uzdě nespokojenost a zoufalství zbídačených rodin malých zaměstnanců.

Komunistická strana vynaložila vše, aby služební a mzdové poměry státních zaměstnanců, zaměstnanců podniků státem spravovaných a ostatních veřejných zaměstnanců byly spravedlivě upraveny s ohledem na služební a pracovní výkon, jakož i drahotní poměry.

Konstatujeme, že zákon, jak byl předložen, těmto samozřejmým požadavkům spravedlnosti neodpovídá, neboť zlepšuje poměry pouze u zaměstnanců vyšších kategorií a poškozuje zvláště po stránce právní velkou většinu státních zaměstnanců hospodářsky nejníže postavených. Nedostatečné počáteční platy, prodloužené čekací lhůty, zhoršené podmínky pro jmenování, povýšení a postupy, nespravedlivé ustanovení o zařazení do třídy činovného, to vše dokazuje, že tímto zákonem nemají býti odčiněny křivdy ze zákona čís. 394, nýbrž že tyto křivdy mají býti ještě zvětšeny.

Nemůžeme nikdy souhlasiti s takovou předlohou zákona a proto se vším důrazem odmítáme zvláště ustanovení zákona o systemisaci míst, která má býti provedena nařízením a bude závislá od libovůle vlády, a ustanovení §u 210, který znemožňuje spravedlivou úpravu poměrů zaměstnanců státních podniků, zvláště u železnic, omezuje autonomní práva samosprávných korporací a sociálně-pojišťovacích ústavů, vyřazuje z pragmatikálních nároků smluvní dělníky. Konečně zákon neodstranil bezpráví a neupravil poměry pensistů.

Snažili jsme se vlastním návrhem a po jeho zamítnutí pozměňovacími návrhy odstraniti alespoň nejtěžší závady zákona. Jelikož však většina bez ohledu na zájmy státních zaměstnanců tyto naše návrhy zamítla, chceme dáti při projednání předlohy v plenu ještě jednou příležitost stranám, které podporu státním zaměstnancům slibovaly, aby k našim návrhům se vyslovily.

Budou-li pozměňovací návrhy, vypracované společně s německými sociálními demokraty za účasti odborových organisací i v plenu zamítnuty, ponecháme odpovědnost za předlohu těm, kteří v této nepřijatelné formě ji schválili. Sami budeme hlasovati proti předloze a vynasnažíme se, abychom, opřeni o jednotnou frontu státních zaměstnanců, bojem třeba i mimo parlament spravedlivou úpravu vynutili.

Buržoasní společnost sama odhaluje stále jasněji pravou tvář a odhazuje beze všeho své fangličky národnostní i jiné, cítí-li, že si sama stačí. To otevře oči pracujících, kteří poznají, že jedinou spásou může býti jednotná fronta všeho pracujícího lidu měst i venkova, jedinou zbraní, která může čeliti mezinárodnímu soustředěnému útoku buržoasie, která uchrání proletariát od lži a nebezpečného klamu a smetením všech vykořisťovatelů očistí svět a osvobodí člověka. (Potlesk komunistických poslanců.)



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP