Čtvrtek 17. června 1926

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Gáti. Dávám mu slovo.

Posl. dr Gáti: Paní a pánové! Mimo to, co přednesli řečníci strany komunistické průběhem rozpravy, musím se ještě zvláště zabývati otázkou úředníků v Podkarpatské Rusi.

V zásadě musím vytknouti, že ustanovení mírové smlouvy saint-germainské a ústavní listiny, dle které úředníci Podkarpatské Rusi mají býti pokud možno jmenováni ze středu místního obyvatelstva, nedoznalo uplatnění, ježto máme toliko mizivý počet rusínských úředníků a ještě méně maďarských. Příčinou toho jest, že ani jediná dosavadní vláda nedůvěřovala místnímu obyvatelstvu a od těch málo místních úředníků požaduje co největší bezpáteřnost, avšak při tom všem sleduje jejich působení se stálým podezříváním. Systém policejního státu v Podkarpatské Rusi udomácnil také mezi úředníky takovou špionáž, kterou jen ztěžka snese člověk sebevědomý.

Řady úředníků Podkarpatské Rusi rekrutují se tudíž - včetně četníků a finanční stráže -nejméně z 80% ze zemí historických a z rusínsko-ukrajinské emigrace, a je-li ještě dnes organisace ta tělesem cizím, v zemi nepopulárním, ba místy nenáviděným, pak musím poctivě konstatovati, že příčina toho nevězí v úřednících, kteří - obzvláště ti proletářští poctiví úředníci s menšími platy právě tak pociťují nespravedlnost dnešního společenského řádu, jako celá proletářská třída, nýbrž příčina toho vězí v systému, dle kterého musí úřadovati, ježto jinak by ztratili místa. Ta byrokratická a protekční svévole, která tíží lid, tíží také úředníky, a toto společné roztrpčení nevede k solidaritě, nýbrž naopak přiostří protivy mezi úřednickým sborem a obyvatelstvem.

Máme dojem, že koloniální vládní systém si nepřeje, ba ani nemůže chtíti, aby nastala harmonie mezi lidem a úřednictvem, centrální strany uměle znemožňují porozumění, místní občanské strany využijí vad systému proti úředníkům a civilní správa, která vládne jakožto expositura strany agrární, obětuje zbídačenou třídu úřednictva jako obětního beránka.

Jest nesporno, že není věcí záviděníhodnou, odstěhovati se z Čech do Podkarpatské Rusi jako úředník do vesnice, kde kulturní potřeby nedoznají uspokojení, že není záviděníhodnou věcí úřadovati v jazyku českém, rusínském i maďarském, nenajíti vhodného bytu a vzíti na sebe celé odium korumpovaného, koloniálního a násilného systému. Jest nesporno, že většina, obzvláště vyšších úředníků, nevyhovuje a že v Podkarpatské Rusi provádějí se ohromná zneužívání úřední moci. Jest nesporno, že určitá část úředníků jest prepotentní a nakládá s lidem jako se zvěří a podle vyšších instrukcí bezohledně trestá většinu obyvatelstva, která s námi sympatisuje. Věcně však musíme konstatovati, že nejen lid, nýbrž i úředníci jsou obětmi koloniálního systému a nyní, kdy Národní shromáždění jedná o zákonu, směřujícím ku zlepšení hmotných poměrů úřednictva, s naprostou sympatií stavíme se na stranu úřednických proletářů, kterým návrh zákona poskytuje méně nežli nic. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

K dnešnímu projednávanému požitkovému systému státních zaměstnanců dovolím si i já několik poznámek, zvláště pokud se týče těch nejmenších a nejubožeji postavených kategorií státních zaměstnanců, což ostatně považuji za svoji povinnost. Jako člen strany, která má v programu hájiti zájmy všeho proletariátu, nemohu nečinně přihlížeti k tomu, jak proletariát státně-zaměstnanecký jest v nově projednávané osnově pomíjen. Konstatuji, že právě ty skupiny státního zaměstnanectva, na nichž z valné části lpí největší břímě státní administrativy, jsou novým požitkovým systémem macešsky zanedbávány, a že jejich úmorná práce není ani na tolik odměňována, aby klidně mohli pohlížeti vstříc budoucnosti a aby uhájili alespoň poněkud svoje životní potřeby a bylo jim umožněno existovati. Jest to zvláště skupina státních kancelářských úředníků a specielně kancelářských oficiantů. Pokud jsem měl možnost, zkonstatoval jsem, že jest to jedna z těch úpících skupin státně-zaměstnaneckých, jejichž hmotné postavení zvláště na Slovensku a specielně na Podkarpatské Rusi jest tak ubohé, že nemohu si učiniti představu, jak tito státní zaměstnanci mohou se svojí gáží vystačiti a sebe uživiti, pokud se týče svobodných zaměstnanců, o ženatých se ani nezmiňuji. Měl jsem příležitost poznati, že takový státní zaměstnanec, ačkoliv pracuje a snaží se ještě více pracovati a jeho výkon začasté předčí výkon státního zaměstnance druhých skupin, není ani z polovice za tutéž služební dobu poměrně odměňován, jako zaměstnanec skupiny druhé. Nejen že jest to honorování nedůstojné, nýbrž vylučuje i každou možnost, aby si takový státní zaměstnanec mohl jednou založiti svůj vlastní rodinný krb, což jest snad cílem každého spořádaného občana, není sporu, že to má vliv též na státní administrativu. Nebudu opět vyličovati jednotlivé bolesti a strasti těchto lidí. Chci je shrnouti v jednu větu: Budiž jim dána existenční možnost, budiž zajištěno jejich existenční postavení, neboť jenom hmotné zajištění zamezí všem ostatním nedostatkům, které jsou příčinou bídy státních zaměstnanců. Budiž jim dána možnost postupu do vyšších kategorií, jsou-li k tomu vykonáváním služby způsobilí, budiž odměňována a kvalifikována práce, nikoliv často bezcenný papír vysvědčení, které práci nekoná.

Stavím se za veškeré požadavky těchto státních zaměstnanců, ze veškerá jejich memoranda a trvám na jejich spravedlivém vyřešení novým požitkovým systémem.

V prvé řadě přichází 150%ní drahotní přídavek, jehož odejmutí by zaměstnanci na Podkarpatské Rusi těžce pocítili, případnou ztrátou tohoto tak těžce vybojovaného přídavku byli by platově na roveň postaveni zaměstnancům v zemích historických. "Svazem" vyslaná deputace do Prahy tlumočila na příslušných místech, aby tento přídavek byl zařazen do rozpočtu na léta další, dále aby podkarpatoruská výhoda byla přiznána generelně všem a uzákoněna, jakož i zařazení Podkarpatské Rusi do vyššího stupně činovného. Bývalý ministr vnitra Nosek navrhl deputaci, aby "Svaz" vypracoval nepřemrštěné návrhy. "Svaz" návrhy učinil a taktéž provedl návrh na úhradu zvýšeného platu státních zaměstnanců na Podkarpatské Rusi, a to zrušením diet exponovaných - dále z výhod již přiznaných a pod., čímž by se ušetřilo celkem 13,220.550 Kč. Celková potřeba by činila 34,010.550 Kč, takže by bylo třeba dosaditi pro celou Podkarpatskou Rus pouhých 20,789.950 Kč, kterýžto obnos v poměru k celkově hledané úhradě pro veškeré státní zaměstnance v Československé republice, a to as 650 mil. korun, nebyl by nikterak obnosem velikým.

Žádáme: Přiznání výhod všem stejně - to jest zajištění spokojenosti všech státních zaměstnanců na Podkarpatské Rusi, samozřejmě i zřízenců, neb i oni chtějí žíti jako člověk, cestovné pro všechny státní zaměstnance i s rodinou, to jest za rok jednu volnou jízdu k návštěvě rodičů, příbuzných a tak dále, neb není myslitelno, že by si státní zaměstnanec ze své hubené mzdy ušetřil na jízdu po čas dovolené, obzvláště při vícečlenné rodině, kde jízda obnáší více než jeho měsíční příjem. Vezměte tužku a počítejte, že státní zaměstnanec, když zaplatí jemu předepsanou daň z příjmu a náklady na jízdu do Čech, že tyto dvě položky dohromady zhltnou dvouměsíční služné a on i s rodinou živoří, neb de facto pracuje dva měsíce z 12 měsíců zdarma, zavedení deputátních požitků pro všechny státní zaměstnance na Podkarpatské Rusi, a to všem stejně, zrušení přídělu koní a měsíčního paušálu na udržování zemědělským instruktorům, neb máme zkušenosti, pro jaké účele se toho dobrodiní používá. (Osobní representace, agitace ve volbách atd.)

Nemocenské pojištění státních zaměstnanců. O této věci se dá povídati velice mnoho.

Je třeba zřízení kvalifikační komise dle spravedlivé zásady a ne jako dosud protekční komise, dále umožnění návratu státních zaměstnanců z historických zemí po jisté řadě let ztrávených na Podkarpatské Rusi. Tím bude dána možnost umístiti zdejší lidi.

Jest nezbytně nutno kontrolovati veškeré výdaje státních peněz, neb není možno, aby ten, kdo se jenom stále representuje, nebral ohled na státní finance a využíval svého postavení a naproti tomu druhý, jenž jenom pracuje, neměl ani možnosti státním autem svoji nemocnou ženu dopraviti do nemocnice.

Přestaňte sanovati zkrachované banky a obnos dejte pro účely povznesení hospodářsky zdeptaného lidu.

Jest dále třeba: omezení subvencí pro pochybné účele, zamezení možnosti protekčního výkladu stávajících zákonů. Nebylo zajisté snahou zákonodárců zákon použíti k ohnutí hřbetu těch nejnižších, nýbrž prospěti těm nejchudším, avšak stará byrokracie věc si dovede zaříditi tak, aby šla jí k duhu, vybavení státních zaměstnanců z dluhů když se mohou sanovati vyděračské banky, proč se nemůže sanovati do bídy bez vlastní viny uvržený státní zaměstnanec?

Bytové poměry úředníků na Podkarpatské Rusi jsou neslýchaně nemožné. Vysokým úředníkům s velikými příjmy staví se luxusní byty, nižší úředníci, strážníci atd. staví si byty sami, ovšem ubohé a z vepřovic, jeden státní zaměstnanec bydlív Užhorodě u cikánů.

Strašné jsou poměry soudních oficiantů, kteří žádali:

1. Zavedení jednoduché frekvence;

2. materielní výhody pokud se týče soudních zaměstnanců, ježto tato kategorie jest na tom ze všech státních zaměstnanců nejhůře;

3. dostatečný počet pracovních sil;

4. honorováni práce přes čas jako u jiných úřadů (na příklad v referátu ministerstva zemědělství);

5. hodnocení práce - kancelářští oficianti zastávají místa zodpovědná - jmenování do hodnostních tříd, zvláštní zkoušky.

Poměry soudců na Slovensku a v Podkarpatské Rusi nejsou nikterak záviděníhodné, soudců jest málo, práce mají mnoho a většina jich má malé platy. Osnova požitkového zákona upravuje hmotné postavení soudců takovým způsobem, že nejen nový právnický dorost bude povolání soudcovské pomíjeti, nýbrž že i mladší soudcové budou se ohlížeti po zaměstnání jiném.

Až na místa u nejvyšších soudů a předsedů sborových soudů, je funkční služné u všech ostatních míst, jmenovitě však u soudů prvých stolic, stanoveno obnosem tak nepatrným, že nedoplňuje ani ten obnos služného, kterého dosáhnou jiní úředníci stejného vzdělání.

Učitelé v Podkarpatské Rusi ještě nejsou definitivně jmenováni a žijí v nejistotě.

Pro právní poměr učitelstva měšťanských škol na Podkarpatské Rusi žádáme:

1. úplnou paritu se státními zaměstnanci rovnocenného předběžného vzdělání;

2. upravení platů tak, aby konečný plat byl stejný jako plat úředníka stejného stupně platového dvakrát povýšeného;

3. co se činovného týče, budiž Užhorod zařazen do třídy A, Mukačevo, Beregsás, Hust a Sevljuš do třídy B, ostatní místa Podkarpatské Rusi do třídy C, třída D budiž odstraněna;

4. Podkarpatoruský 150%ní drahotní přídavek budiž ponechán na dobu příštích 10 roků;

5. všem učitelům, kteří byli jmenováni, ať zatímně, ať definitivně, od převratu do 31. prosince 1924 přiznati výhody odstupňované podle návrhu Svazu státních zaměstnanců (9000, 7200, 5400 Kč osobní přídavek roční);

6. učitelům, kteří absolvovali paedagogium v Budapešti, započítati tři léta studií na tomto paedagogiu do platu i do služby a postupu;

7. remunerace za jednu přespočetnou hodinu týdenní budiž 480 Kč ročně, a to jak za hodinu nepovinného předmětu vyžadujícího zvláštní zkoušky, tak i za hodinu povinného předmětu, jemuž učí odborný učitel přes počet svých povinných hodin, učitelům bez zvláštní zkoušky za nepovinné předměty budiž vyplácena remunerace 240 Kč ročně za jednu hodinu týdenní;

8. ředitelům měšťanských škol i správcům škol obecných buďtež přiznány naturální byty bezplatně, učitelům budiž přiznáno bytné;

9. předchozí vzdělání učitelek ručních prací budiž spravedlivě oceněno a křivdy, učiněné této kategorii učitelstva, buďtež napraveny, jmenovitě pokud jde o pense;

10. presenční služba vojenská budiž započítána do pense i do postupu;

11. při definitivním jmenováni budiž brán zřetel na dobu složení zkoušky pro měšťanské školy i na dobu působení na škole měšťanské;

12. všichni odborní učitelé po tříletém působení na škole měšťanské buďtež jmenováni definitivními bez určení místa,

13. budiž provedena výplata rodinných přídavků těm bývalým církevním učitelům, kteří po 1. lednu 1923 přestoupili do státní služby.

Těm požadavkům osnova zákona nevyhovuje.

Mnohokrát jsem již intervenoval v zájmu úpravy platů nestátních učitelů a školský referát v Užhorodě odpověděl na moje intervence uvedením zákona č. 166/1924 a vypočtením celé hromady nařízení, na něj se vztahujících, ačkoliv to nemá nic společného s vládním nařízením č. 120 z r. 1924 a tedy ani nic společného s úpravou platů nestátních učitelů. Zákon jest hotov, schází však k němu prováděcí nařízení.

Jest tedy nutno, aby ministerstvo vydalo prováděcí instrukci k vládnímu nařízení č. 120/1924 o úpravě platů nestátních učitelů na Podkarpatské Rusi a uložilo školskému referátu v Užhorodě jeho bezodkladné provedení.

Stejně jest nutna, aby byl bezodkladně proveden zákon a nařízení č. 166/1924 a 287/1925 o úpravě pensí nestátních učitelů na odpočinku.

Musím se zabývati také poměry bývalých maďarských úředníků a pensistů s hlediska slušnosti a objektivity, kteří v důsledcích změny státní moci octli se v nelidské bídě.

Zvláště propuštění železničáři, poštovní zaměstnanci a malí úředníci nás zajímají, kteří spolu se svými rodinami, ač jsou státními občany československými, dřou bídu bez pense neb s tak zvanou starou pensí. Znám staré úředníky, kteří ještě i dnes dostávají měsíčních 200 Kč pense.

Jest nemožný poměr, že úředníci, kteří požívali pense již v době státního převratu, mají vyšší pense zpětně od 1. ledna 1921 než úředníci, kteří byli dáni do pense po státním převratu, a kteří podle §u 6 zákona č. 269/1920 požívají pense podle svého platu z doby mírové. Jest tudíž oprávněný náš požadavek, aby se starým pensistům dostalo stejného práva jako pensistům novým.

Obrovské množství pensijních žádostí není vyřízeno a téměř dvacetpět tisíc rodin čeká na vyřízení svého osudu na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Převzal-li stát veškerá výsostní práva těchto území, musí také plniti jejich závazky.

Župní pensisté a notáři na odpočinku obdrželi zálohy na pense 700 až 3.000 korun podle ministerského nařízení č. 87.712 z roku 1923. Jejich právní poměry nebyly zákonem č. 310/1924 upraveny, ježto zákon ten vztahuje se pouze na župní pensisty, kteří byli pensionováni podle zákona č. 210/1920, avšak nevztahuje se na ty, kteří byli před nastoupením účinnosti tohoto zákona neb před rokem 1918 dáni do pense. Jest oprávněný náš požadavek, aby i pensionovaní notáři a župní zaměstnanci dostávali dnešní pense státních zaměstnanců tak, jako veškeří pensisté.

Na Podkarpatské Rusi zavládla ohromná nespokojenost ve veškerých vrstvách obyvatelstva, obzvláště v dělnické třídě, ježto dnešní systém činí takřka nemožným živobytí malých existencí. Ve vrstvách úřednických, které tak toužebně očekávaly nový zákon, jest nyní taková stísněnost a roztrpčení, které pocítí jak vláda, tak i lid. Malí úředníci dosáhli místo zlepšení, zhoršení svých poměrů. (Tak jest!) Obdrželi darem konsolidaci protekčního systému, posílení vyšší úřednické byrokracie. (Tak jest!) Systém se ostatně nezmění, úřady honí se za milostí vládních stran a vyšší úředníci lámou si hlavu, zda mají vstoupiti do strany agrární ze strany sociálně-demokratické, anebo mají-li přistoupiti k lidovcům neb národním demokratům.

Úřednická vláda srovnala území Podkarpatské Rusi v jednu velžupu a tím zamýšlí pohřbíti státně-právní samostatnost této země. Úřednická vláda dožila se toho, co dosud vůbec možno nebylo a co i dnes přičísti lze pouze tomu, že i poslanci vládních stran bojí se nátlaku veřejného mínění Podkarpatské Rusi. Veškeří poslanci Podkarpatské Rusi podepsali protest proti jednomu vládnímu nařízení. Tento jednohlasný protest znamená, že dnešní systém musí zmizeti a musí zmizeti také duch, jenž požaduje práci za hladovou mzdu od úředníků a jenž se neuspokojí pouze prací, nýbrž za tuto hladovou mzdu chce také zakoupiti přesvědčení úředníkovo. (Tak jest!) Návrh tento otevře úředníkům oči a přesvědčí je, že toliko od vlády pracujících zemědělců a dělníků mohou očekávati poctivé zaplacení své práce. (Výborně! Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Listina řečníků v rozpravě povšechné je vyčerpána. Rozprava povšechná je tedy skončena.

Páni zpravodajové vzdali se slova.

K věcné poznámce přihlásil se p. posl. Bergmann. Uděluji mu slovo.

Posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Nebyl bych se včera specielně dotkl strany nár.-demokratické, kdyby pan kol. Ježek nebyl uznal za nutné zatáhnouti do debaty obviňování a výčitky proti socialistickým stranám.

Pan kol. G. Navrátil uznal pak za vhodné odpověděti mi dnes tím, že mne ve své řeči osobně napadl.

Přihlásil jsem se k věcné poznámce, abych vývody p. kol. Navrátila uvedl na pravou míru. Pan kol. Navrátil tvrdí, že pro odpor čsl. socialistů nebyl připuštěn do přípravné v komise. Konstatuji, že byla stanovena zásada, v že do této komise nebudou povoláni exponovaní poslanci odboráři státně-zaměstnanečtí, a nebyl proto povolán ani posl. Brodecký, ani posl. Buříval, ani já a konstatuji dále, že s touto zásadou strana národně-demokratická souhlasila.

Pan posl. Navrátil tvrdil, že panu dr Kramářovi přísluší zásluha, že vyvolal meziministerskou komisi pro požitkový systém. Konstatuji, že panu dr Kramářovi tato zásluha přináleží a nechceme mu jí upírati. Jest ovšem otázka, měl-li ve volbě osob šťastnou ruku. Uznáváme-li loyálně zásluhy pana dr Kramáře, neopravňuje to pp. kol. Ježka a Navrátila, aby reklamovali všechny zásluhy jedině a výhradně pro národní demokracii.

Pan kol. Navrátil tvrdí, že pan ministr Bečka dal 700 milionů Kč a byl štědřejší nežli ostatní strany. Je-li tomu tak, nechápu, proč p. ministr Engliš žádá na nás úhradu 700 milionů Kč a tázal bych se, kam se těchto 700 milionů věnovaných panem Bečkou podělo? Konstatuji, že pan ministr Bečka, ačkoli byl upozorněn, zařadil do státního rozpočtu všechny pro státní zaměstnance odhlasované účelové daně, aby rozpočet byl aktivní.

Pan kol. Navrátil tvrdí, že prý jsem napadl kol. Brodeckého v "československých listech", ale neřekl, ve kterých, a také sotva by mohl to prokázati.

Pan kol. Navrátil tvrdí, že jsem ustoupil od svých návrhů dobrovolné. Konstatuji, že o těchto návrzích se jednalo s vládou nynější, s bývalými koalovanými stranami po dosazení úřednické vlády a jedná se až do dnešního dne, což je důkazem, že jsem od svých návrhů neustoupil.

Pan kol. Navrátil však nepředložil úřednické vládě žádných pozměňovacích návrhů, také ne požitkové "šestce" a podkladem jednání těchto institucí byly pozměňovací návrhy socialistických stran. Konstatuji, že pan kol. Navrátil podal v požitkové "desítce" a "dvanáctce" tištěný pamětní spis odborového ústředí a stavovské rady, nota bene špatně paragrafovaný a prohlásil jej za svoje pozměňovací návrhy. Konstatuji dále, že mi to v politické "dvanáctce" vytkl pan ministerský předseda Švehla jako členu požitkové komise a odsoudil toto jednání, prohlásiv, že vláda takovouto práci nemohla oceniti jinak než odmítavým stanoviskem k těmto pozměňovacím návrhům, práci to příliš pohodlné a neseriosní, která nedává zákonodárcům zvláštní vysvědčení.

Konstatuji dále, že pan kol. Navrátil od těchto návrhů úplně utekl a nepřednesl je v posledních poradách požitkové "šestky" a nepřinesl do nich také žádných návrhů jiných, nýbrž naopak s hodinkami v ruce stále nabádal socialistické zástupce v těchto poradách k ústupnosti. O mé ústupnosti při celém, jednání mohou panu kol. Navrátilovi dáti informace pan kol. Švehla i všichni členové politické "dvanáctky", pan ministerský předseda Černý i ostatní pánové, kteří se jednání zúčastnili.

Konstatuji dále, že jsme to byli my, kteří jsme žádali, aby požitková komise byla povolána jednati o prováděcích nařízeních k tomuto zákonu.

Pan kol. Navrátil stěžoval si ve své řeči na prázdné galerie při jednání o státně, zaměstnaneckých osnovách, a to nejlépe dokazuje, proč a ke komu pan kol. Navrátil takto mluvil. Lituji, že právě odborářský poslanec dal se svésti na tuto cestu: Nemluviti ke sněmovně, nýbrž ke galerii. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. strany socialistické.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP