Chtěl bych k zákonu - jednotlivé paragrafy
byly dostatečně osvětleny - říci
jenom tolik: Zákon č. 394, §§ 4,
5, 6, 8, 12, 17 a zákon č. 286, §§
6 a 7, byly dělány za tím účelem,
aby se odebraly státním zaměstnancům
všechny výhody pevného právního
poměru, který získali ze socialistické
práce po převratu do zákona 541 a 222. Po
této stránce jsme potřebovali velmi dlouhý
čas, než obě strany socialistické na
jedné straně a strany občanské na
druhé straně si řekly pravdu do očí,
oč se nám jedná, totiž oč se
druhým stranám jedná.
Ještě v druhé a třetí studii,
která nám byla předložena - v obou na
stránce 93 - stojí, že mají býti
zachovány ze zákona 394 §§ 17 a 19. Co
to znamená? Že zákona mělo býti
použito k tomu, aby na jedné straně se zdánlivě
dalo státním zaměstnancům cukrle a
na druhé straně, aby, jak zde řekl včera
správně kol. Bergmann, byli připraveni
o všechna práva získaná za mnoho desítek
posledních let, nejen o práva získaná
v republice. To jsme zamezili a jestli naši vážení
protivníci z krajní levice, aby nezůstali
za protivníky z té krajní pravice, se připravují,
jak nám to vysvětlí - kol. Čermák
aspoň dával na jevo ukrutnou odvahu, kterou
bych byl v něm nikdy nehledal - že nás budou
volati k odpovědnosti za ten zákon, dejte si pozor,
abychom my vás nevolali za tento zákon k odpovědnosti.
(Posl. Čermák: Personál vám to
poví!) Tohoto bubáka, kol. Čermáku
jste mi stavěl na schody po celá léta,
když jsem šel ráno z domova a když jsem
šel večer domů a naposled.... (Posl. Čermák:
Já vím, že si z toho nic neděláte!)
Ne já, ale ten personál ne, poněvadž
personál nám věří, s námi
jde. S tím musíte počítati jednou
pro vždy, že vašemu lehkomyslnému žvanění
o věcech, kterým nerozumíte a které
kazíte, uděláme konec. (Potlesk. -
Posl. Čermák: My jsme poctiví chlapi při
tom!) Táži se tohoto shromáždění,
má-li někdo právo říkati o
sobě, že je poctivým chlapem, když 5 roků
podvádí, klame a napaluje proletariát o lepší
budoucnosti. (Posl. Čermák: Vy máte pořáde
ohledy na pravo, bojíte se jich!) Odpusťte, kol.
Čermáku, vy jste zrovna tak poctivý
chlap jako ti na té nejkrajnější pravici.
Jako oni slibují posmrtnou blaženost, tak také
vy vedete lid k posmrtné blaženosti. (Posl. Stašek:
Vy ji máte na zemi!) Juriga to sám prohlásil,
že se spolu už nějak dohodnete, poněvadž
mezi vámi není velkého rozdílu, aspoň
pokud se týče cílů. Tedy my budeme
moci klidně jíti ven po stránce práv
ní, poněvadž jsme v této nejdůležitější
věci opravdu zachránili proti koncentrovanému
útoku všech občanských stran pragmatický
poměr našich zřízenců a našich
dělníků. I v ostatních věcech
se můžeme dáti viděti. Já nebude
o detailech mluvit.
Jsou tu jiní a kol. Bergmann již o nich promluvil.
Mohu jenom říci, že volá-li národní
demokracie, že jenom ona dělala ty věci, tedy,
prosím, pravdě průchod: Já bych nemohl
říci to, co vyčetl kol. Navrátil
z "Českého Slova", já to nečetl.
Musím přiznati, že kolegové z národní
demokracie velmi se přičiňovali ve všech
těch korporacích a přinášeli
návrhy opravné atd., aby zákon byl změněn
k lepšímu. Ale stejným způsobem také
jednali lidovci, o něco méně živnostníci
a nejméně naši republikáni, kteří
si to nechali zaplatiti 3 miliardami Kč, jež jsme
museli odhlasovati na cla. (Hlas: To sem nepatří!)
Prosím, pravdě průchod. Ale každá
medalie má dvě strany. Toto je líc. Rubem
toho, co je a co kol. Navrátil tu neřekl,
je okolnost, že jste sice velmi účinlivě
hájili své návrhy, ale že jste v každém
případě v rozhodující chvíli
přišli a řekli: No, když to vláda
nedá, tak to přece nemůžeme držeti,
a hotovo. Tedy, prosím, mějte si na venek, že
jste dělali svoji povinnost vůči členstvu,
uvnitř však jste dělali povinnost k svému
programu, který zní: Všechno silným
jedincům a ani fillér těm malým státním
zaměstnancům. Tak to bylo rozděleno.
Chtěl bych ještě jenom poukázati na
jednu důležitou stránku v celé této
věci. Právně, myslím, jsme se dostali
na podklady, na nichž budeme moci organisaci státních
zaměstnanců vybudovati asi tak, jako na základech
z r. 1921. Finančně jsme se přiblížili
před tím, co se zde stalo, ovšem před
hlasováním o clech, tomuto stanovisku. Pokud se
týče právního stavu, bereme u železničních
zaměstnanců na vědomí to, co jsme
prosadili do §u 210, že totiž poměry se
tam upraví zvlášť a my si tam na podkladě
toho, co jsme do zákona dostali, vybudujeme své.
Jinak všeobecně z právního stanoviska
má kol. Navrátil pravdu, řekl-li,
že tu jde o velkou práci, poněvadž jenom
ten, kdo zná, jaký obrovský chaos byl zvláště
v platových poměrech státních zaměstnanců
následkem různého roztřídění
téměř asi 300 kategorií, pochopí,
jak veliké dílo to bylo, když toto všechno
se dostalo pod klobouk. Je-li tu a tam některý ročník,
některá kategorie platová atd. přiskřípnuta,
není to žádný div. Nemůže
a nesmí se to omlouvati, ale musí se to napraviti.
A k nápravě toho jsme dělali, seč
byly naše síly. A také máme tam taková
ustanovení, která takovouto nápravu připouštějí.
Kdyby byl býval však zákon přijat tak,
jak byla studie, znamenal vyloučení, jak jsem už
řekl, jistě 220.000 až 240.000 státních
zaměstnanců z nároků, které
získali a které měli do poslední chvíle
před zákonem čís. 294, resp. zákonem
čís. 286.
Chtěl bych ještě málo o té finanční
stránce říci. Hned zprvopočátku
projednávání zákona jsme prohlásili,
že platy, mzdy a jejich výše nemůže
býti určována nějakým zákonem
pevným, nezvratným, nýbrž že jsou
ještě jiní činitelé, kteří
rozhodují o výši mzdy, totiž cena životních
potřeb.
A tu bych chtěl říci, že tak, jak zákon
zněl v tom zorném úhlu, který byl
před otázkou celní, ztěžka, velmi
ztěžka, kryl ten životní průměr,
resp. životní minimum doby dnešní. Existenční
minimum bylo velmi nedostatečné. A my jsme mohli
vydržeti s ním jedině z těch důvodů,
že jsme neměli žádných lidí
v prvních platových stupnicích existenčního
minima, poněvadž v důsledku propočítacího
zákona lidi, kteří se nedostali do poslední
doby do vyšších platových stupňů
během let své služby, a ti, kdož byli
jmenováni po převratu a i do poslední chvíle,
nebyli jmenováni do první nebo do druhé platové
stupnice, poněvadž se započítáním
předchozí doby předválečných
let byli zařazováni do vyšších
platových stupňů, a tím se stalo,
že existenční minimum, u nás naprosto
nedostatečně vyměřené, jakž
takž stačilo v důsledku postupů do vyšších
stupňů. Tedy zákon stál tak finančně,
že jakékoli malé otřesení cenami
životních potřeb, vzestup nahoru, musilo znamenati
akci za zvýšení platů.
Jak stojí tento zákon k dnešnímu poměru
po odhlasování cel? Počítám-li
prvopotřebu zaměstnance 600 korunami, poněvadž
zvýšení cel má za následek zdražení
všech ostatních potřeb, které jistě
porost u na tisíc, ne-li víc, uvidím, že
i zřízenci v první třídě
rodinné, kteří se dostávají
do druhé automaticky, získávají asi
polovičku, v nejlepším případě
dvě třetiny toho, co budou musiti dáti na
cla. V tom však je už započítáno
20%ní zvýšeni z těch 215 milionů
z r. 1925. A tak, vezmu-li rodinu s jedním dítětem,
vidím, že je zvýšení i s těmi
20%, které počítám, že nebyly
vyplaceny v r. 1926, v jedněch skupinách 300, v
druhých 150, ale zvýšení cen životních
potřeb bude dělati nejméně 600. To
znamená, že se po odhlasování tohoto
zákona dostanou státní zaměstnanci
finančně do situace, v jaké byli bezprostředně
po vydání zákona 394. Počítám-li,
že na příklad u dělnictva smluvního,
kterého je 25.000, podle zákona 394 se uspoří
denně půl milionu Kč, počítám-li,
že se na úkolové práci dílenských
dělníků ušetří půl
milionu Kč denně, dovedete se vžíti
do postavení, ve kterém se tito lidé nalézají.
Nyní přijde finanční zlepšení,
na které budou musiti ještě jednou tolik doplatiti,
co dostanou, aby mohli býti živi. U podúředníků
s dvěma dětmi jeví se rozdíl o 500
Kč poměrně, nejvyšší, ale
čím dále ve starých stupnicích
tento zisk proti r. 1925 klesá na 500 až 600 Kč.
U úředníků se mají věci
ještě hůře. Průměrem se
může říci, ačkoliv vysvítá
ze 700 mil. průměr 2000 Kč, že může
býti průměr u veliké masy stanoven
asi tak na 800, 900 až 1000 Kč, které budou
úplně absorbovány zavedením vysokých
cel a z toho následujícím zdražením
všech životních potřeb.
Jde o materii, kterou nelze vyčerpati v řeči.
Ty věci se rodí příliš dlouho
a rostou s mnoha různých hledisk, než dojde
k pokusu nechati je splynouti, stáhnouti je do jednoho
zákona. Máme před sebou zákon, který
musí býti dlouho studován, aby mu bylo rozuměno
a o kterém by musilo býti děláno mnoho
a mnoho výkladů, aby mu mohla rozuměti široká
veřejnost. Mohl bych celkově říci,
že zákon má své stinné a své
světlé stránky. Světlá stránka
je. že snad zabrání té anarchii, která
byla prováděna na účet nižších
zaměstnanců a úředníků
pro různé protekční děti. Zákon
má to dobré, že probudí konečně
státně zaměstnanecký personál
k tomu, aby si více všímal organisací.
A když měl odvahu posl. Navrátil mluviti
o národní demokracii jako jedině spasitelné,
proč bych já neměl míti odvahu mluviti
o tom, co je pravda, že zákon přímo
železným způsobem logiky ukazuje k tomu, že
státní zaměstnanci musejí se státi
členy socialistických organisací a stran,
aby dovedli zákon pro sebe využitkovati, zvláště
pokud se týče oceňování práce,
služby, systemisování míst atd.
Stinnou stránku má zákon pokud se týče
stránky finanční. Bylo mluveno o tom, že
neděláme takové zákony na rok nebo
na dva roky, a že proto musejí býti dělány
s rozvahou atd. Myslím, že nikterak nepřeháním,
prohlásím-li s tohoto místa, že po akci,
kterou udělala strana republikánská, kterou
provedla nár. demokracie, lidovci, maďarští
a němečtí křest. sociálové,
němečtí zemědělci se cly a
daněmi, které ještě budou dělány
po této akci, jest nutno s finančního hlediska
prohlásiti zákon za neudělaný. Jakmile
se začnou objevovati první známky zdražování
životních potřeb, vzešlého z tohoto
usnesení, kterým byli socialisté znásilněni,
ihned zde budou všechny příčiny k rozpoutání
mzdové akce. Nikdo na světě nemůže
přinutiti státní zaměstnance, aby
pracovali za horších mzdových podmínek
zítra a pozítří, než za jakých
pracují dnes.
Proto myslím, že mohu skončiti kusé
svoje vývody tím, že prohlašuji v plném
vědomí odpovědnosti činitele odborové
organisace: Budeme míti zákon, který opravuje
právní poměry aspoň tak, abychom na
tom mohli budovati lepší budoucnost. Finančně
nás zákon neváže a jakmile se objeví
důsledky zlého činu, který podnikly
proti celému národu koalované strany dnes,
přihlásíme se i po stránce finanční,
aby zákon upraven byl tak, aby naši lidé mohli
býti živi. Připomínám k tomu
dopředu: Pánové, zde máte většinu
vy, zde jste mohli provésti to neb ono. Až se bude
jednati o ocenění práce s ohledem k cenám
životních potřeb, jak vy je stanovíte
svým opatřením, bude se jednati na místech,
kde máme většinu my, a my se velmi přičiníme,
aby to, co budeme dělati, nevypadalo jako msta, nýbrž
aby bylo tím, čím to býti musí:
napravením hrozného zločinu, který
jste spáchali na státních zaměstnancích
a veškerém proletariátu. (Potlesk poslanců
čsl. soc. dem. strany dělnické.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Další slovo má pan posl. Cibulka.
(Hlasy: Není přítomen!)
Není přítomen. Ztrácí slovo.
Uděluji slovo tedy panu posl. Buřívalovi.
Posl. Buříval: Vážené
paní a pánové! Včera náležitým
způsobem po stránce politické ocenil předlohu,
kterou projednáváme, klubovní kolega posl.
Bergmann. Zbývá ještě připomenouti
určité poznámky k tomu, čeho jsme
dnes byli svědky a co zejména uvádějí
mluvčí komunistické strany.
Vážení pánové! Jakékoli
vaše útoky nechávají nás naprosto
klidnými. Jsme si vědomi poctivě vykonané
práce ve prospěch státních zaměstnanců.
My jsme přesvědčeni o tom, že získalo
se vše. co za daných okolností získati
se dalo. My jsme daleci jakékoliv výčitky,
která by zatěžovala naše svědomí
a budeme i také pro příště bez
ohledu na to, co budete povídati vy, pokračovati
ve své práci tak, aby z toho státní
zaměstnanci měli prospěch.
Je však také třeba říci, že
i jiné strany chovaly se dosti neupřímně
v otázce státně-zaměstnanecké,
majíce stanovisko jinaké, kde mluví ke svým
vlastním stoupencům, a jiné, kde mají
povinnost říci pravdu vůči státním
zaměstnancům. Je to strana lidová. Mám
po ruce "Selské listy" ze dne 2, června
1926. Je to orgán pana kol, posl. Šamalíka,
ve kterém jest článek pod velmi tučným
záhlavím:, "Místo úpravy platů
státních zaměstnanců raději
zlevňovati životní potřeby". v
Pánové se dostatečně o to přičinili,
aby potraviny a všechno, co každý zaměstnanec
ne, zbytně k svému životu potřebuje,
zlevněno nebylo, postarali se pomocí celního
zákona, aby to málo, co mu poslanecká sněmovna
ve formě té nové úpravy dává,
bylo mu nyní odhlasovaným sazebníkem zase
vzato.
Na útoky, které učinil kol. posl. Navrátil,
zejména na osobu klubovního kol. Bergmanna,
bude míti ještě kol. Bergmann možnost
odpověděti, poněvadž se ho přímo
dotýkají a poněvadž jsou vlastně,
abych tak řekl, odhalením té záclony,
která byla nade vším jednáním
své doby rozestřena, aby k němu zaujal své
stanovisko.
Velevážení pánové! Dovolte, abych
k osnově samé řekl jako sekretář
odborové organisace své stanovisko. Od roku 1922
žijí státní a veřejní
zaměstnanci ve stálém neklidu, který
byl způsoben přijatými zákony č.
394 a 286. Z určitých míst vůdčích
bylo poznamenáno, že tento neklid není pro
státní správu prospěšný
a kdo život státních zaměstnanců
poněkud podrobněji zná, ten ví, že
mezi státními zaměstnanci po celá
dvě léta se mluví o projednávání
této úpravy " aby křivda spáchaná
zmíněnými zákony byla odčiněna.
Mluví se stále o způsobu, jakým se
to má státi, a že tím práce se
nedaří, že ten zneklidněný zaměstnanec
nemůže věnovati veškerou svou píli
a péči veškerým pracím, je samozřejmo.
Tedy jistě trpí v prvé řadě
státní aparát a státní administrativa
a je nejvýše potřebí, aby tomu jednou
rázem učiněn byl konec.
Velevážení pánové, snad mnohý,
když se jednalo o zákon č. 394, neměl
tušení o tom, jak příliš daleko
se jde do těch práv, které si zaměstnanci,
nejen státní, ale zejména železniční,
během 50 roků získali. Prvý zákon
č. 394, o kterém jsem já mluvil, že
takovýmto hrubým způsobem dotkl se státních
zaměstnanců, zrušil v prvé řadě
sociální přídavky a nešťastný
§ 17, odst. 2 zmocnil vládu, aby u podniků
zrušila pragmatikální poměr a ustanovila
poměr pracovní na základě kolektivních
smluv.
Bylo by velmi lákavé mluviti o příčinách
a důvodech, proč se lidé ucházejí
o místo ve službě státní. Byla
to jistě a v prvé řadě právě
ta okolnost, že všichni lidé, kteří
se hlásili do služeb, ať již podnikových
nebo státních, pomýšleli na to, že
přijetím do služeb zabezpečí
svou budoucnost, budou moci založiti si rodinu, budou moci
nerušeně počítati s trvalým zaměstnáním,
že pomocí institucí a zařízení,
které vyvolány byly v život, ne z lásky
k těm zaměstnancům, nýbrž proto,
poněvadž to bylo absolutně nutno, aby podnik,
jako je železnice na příklad, si zabezpečil
kádr zapracovaných lidí, budou zabezpečeni
pro případ nemoce, úrazu a stáří.
Tímto ustanovením však padá všechno,
po čem tito lidé toužili, vše co bylo
příčinou, že se o službu státní
ucházeli, se tím stalo nicotným,
Kol. posl. Brodecký citoval znění
§u 17 zákona č. 394. "Ve státních
ústavech, závodech a zařízeních,
které budou prohlášeny za podniky, spravované
podle zásad obchodního hospodaření,
mohou býti hmotné poměry zaměstnanců
upraveny kolektivními smlouvami, ve kterémž
případě nevztahují se na ně
ustanovení tohoto zákona."
V tomto zákoně navrhovaném se této
podmínce zplna vyhovuje. Po léta vedeme zápas
o existenční jistotu zaměstnance. Je to jednak
zápas, který byl veden nejen našimi odborovými
organisacemi na venek, v listě, nýbrž je to
zápas, který byl veden i v té "desítce"
po případě "dvanáctce" zaměstnanecké,
je to zápas, jehož jsme svědky, že se
vede ještě až doposud, to jest o zabezpečeni
zaměstnanců z nižších řad.
Přišlo další zatížení
na státní zaměstnance, přišel
zákon č. 286 a ten učinil státní
zaměstnance úplně bezprávnými.
On jim nejen vzal všechno, co získali za dlouhou dobu
zápasu ve starém Rakousku, ale on jim také
vzal všechny revoluční výhody, získané
u nás, všechno, co bylo obsahem a dobrodiním
zákona 541 ze dne 7. října 1919. Restrikcí
zmenšiti počet státních zaměstnanců
definitivních a nahraditi těmi, kteří
pracují za mzdu, t. j. smluvními, to bylo vlastně
vedoucí myšlenkou zákona čís.
286, a tato myšlenka byla dokonale provedena zejména
u dráhy. Ano, zbavena byla určitá část
definitivních zaměstnanců svého zaměstnání
tím, že dáni byli do pense, tím, že
byli méně upotřebitelní, a také
z toho důvodu, poněvadž byli přespočetní.
Ale v zápětí nahrazeni tito lépe placení
zaměstnanci výpomocnými dělníky.
Poměr trvale ustanovených dělníků
byl změněn ve smluvní poměr těchto
dělníků. Prostě můžeme
říci, že celé ostří tohoto
zákona 286 namířeno bylo proti nižším
kategoriím zaměstnanců, zejména však
vůči dělnictvu. V zákoně restrikčním
byl dán vládě příkaz, aby do
sklonku r. 1925 vydala nové směrnice pro novou úpravu.
Tomuto příkazu vyhověla vláda na tolik,
že zahájila jednání o studii pro nový
požitkový systém. A co bylo příčinou,
že tato požitková úprava nestala se dříve
zákonem? Pánové dnes se dohodovali o vlastní
příčině. Národní demokracie
tvrdí, že příčinou toho byly
předčasné volby, což ovšem zástupci
sociálně-demokratické strany popírají,
a snad mají obě strany pravdu potud, že všecko
to hrálo právě do ruky těm, kteří
této požitkové osnovy si nepřáli.
Přiznejme, že i v dřívější
koalici byly strany, které za žádných
okolností si nepředstavovaly úpravu poměrů
státních zaměstnanců takovou, aby
odpovídala základním socialistickým
požadavkům. Ba, jsou ještě dnes mnozí
lidé, kteří si představují,
že státní zaměstnanci nepotřebují
vůbec žádného pragmatikálního
poměru, snad mimo ty hořejší, nejvyšší
úředníky, že by bylo daleko výhodnější
pro podnik i pro úřad, kdyby všecko bylo naprosto
volné, kdyby ti lidé byli vždy a za každých
okolností odvislí od svého nejbližšího
představeného. Chápu, že by se jim to
mnohem lépe sloužilo za takových okolností,
aby mohli každou chvíli vysaditi toho člověka
pro případ, že by se stal neposlušný
atd. Ale připomínám, velevážení
pánové, že i kdyby bylo pravdou to, že
by ten poměr měl býti uzavírán
mezi zaměstnanci a správou podniku anebo státní
správou jako takovou na základě kolektivních
smluv, zbývá tu pak ještě jedna otázka,
myslím, neobyčejné důležitosti,
kdo by před zákonem potom také odpovídal
na různé poruchy, které by se při
vykonávání určité služby
neb práce staly. To je velmi důležitá
otázka a myslím, že leckterý pan ministerský
rada by se vzpíral převzíti odpovědnost
za člověka, o kterém by neměl bezpečné
jistoty, že své práci rozumí, a konečně
že je také s dostatek zabezpečen, aby mohl
konati náležitě svou povinnost. Předloha
za těchto okolností stala se licitací politických
stran o otázce nákladů, o které bylo
dnes tolik mluveno, která byla najednou příčinou,
že se ta věc zdála býti téměř
již jako ztracena. Pánové se strany národně
demokratické říkali, že jsou pro úhradu.
Oni to mohli učiniti tím spíše, poněvadž
věděli, že studie, kterou znali, přinese
určitý zisk nejvyšším úředníkům
i úředníkům se středoškolským
vzděláním. Oni neměli příčiny
pochybovati, že taková služební pragmatika,
jaká byla v rukou desítky státně zaměstnanecké,
bude konečně uspokojovati i státní
zaměstnance s vyšším školským
vzděláním, oni byli bezpečně
jisti, že nenarazí na odpor právě těchto
kruhů až snad na malé výjimky. Ale jinak
to bylo s námi, kteří máme povinnost
hájiti zájmy těch nejnižších
kategorií. A tu jsme právě viděli
to nebezpečí, se kterým jsme se stále
a stále potkávali již dříve po
uzákonění zákona 394, o kterém
se stále mluví a které na svém těle
pocítili zejména nejnižší zřízenci
a dělníci. Byli jsme přesvědčeni,
že se budou díti pokusy, aby se v duchu výtek,
které byly přednášeny, také ty
příští poměry po stránce
právní pro státní zaměstnance
upravovaly. A tu chápete, velevážení,
že jsme také při otázce úhrady
kladli podmínku, že nám velice mnoho záleží
na tom, abychom dříve znali obsah předlohy,
než budeme míti povinnost, abychom spolu o úhradě
rozhodovali. Proto naše naléhání nejen
ve státně-zaměstnanecké komisi, ale
i při jiném jednání bylo jistě
opodstatněno, aby ministr financí s námi
sdělil, jaký to bude míti finanční
účinek podle rozvrstvení jednotlivých
kategorií státně-zaměstnaneckých.
Této žádosti však doposud oficielně
vyhověno nebylo. Politické strany ovšem v době
volební se přímo rozplývaly láskou
k zaměstnancům, nevyjímaje ani stranu republikánskou.
Všechno bylo ochotno přinésti největší
oběti, všichni uznávali, že se státním
zaměstnancům stala křivda. Ale tato láska
trvala ovšem jen po dobu volební kampaně a
bylo méně ochoty, jakmile se parlament sešel.
Vážení pánové! Naše strana
měla všechny ohledy při projednávání
této předlohy, i také k nosnosti našeho
státu po stránce finanční. A jestliže
jsme řekli později, že platy musí odpovídati
drahotě životních potřeb, že mzdový
program má mezinárodní význam, že
opírá se nesporně o určité
zásady a zásady správné, takže
nemůže předválečná mzda
býti považována za nejvyšší
nepřestupnou hranici při stanovení mzdy v
době přítomné pak jsme si jistě
počínali správně, poněvadž
na stanovení takovéto zásady přece
při každé úmluvě a při
každé smlouvě velmi mnoho záleží.
Byli jsme si vědomi toho, že uspokojivé mzdy
nejsou zkázou, jak se tak všeobecně tvrdilo,
nýbrž prospěchem nejen průmyslu, ale
i služby státní, neboť výkonnost
dělníkova a zaměstnancova při uspokojivé
náležité mzdě také stoupá.
Vyšší mzda umožní lepší
výkonnost dělníkovu, zaměstnancovu
následkem tělesné zdatnosti a nejmožnějšího
napětí pracovních sil. To se přece
již tolikráte osvědčilo a jistě
státní podniky jsou toho nejlepším svědectvím.
Směrnice naše pro nový demokratický
a spravedlivý zákon požitkový vytčena
byla určitými požadavky, které neměly
povahu demagogickou a myslím, že stát měl
nejenom povinnost, aby k nim přihlížel, ale
měl všechny příčiny, aby je v
zájmu svém vlastním a svého podnikání
rychle provedl.
Mluvilo se o směnce, kterou státní zaměstnanci
dostali. Směnka ta, abych doplnil toto tvrzení,
byla velmi uměle prolongována, ale nebyla protestována.
Ale tato směnka, myslím, nebude také z plna
honorována. Chování se jednotlivých
politických stran jistě velmi mnoho k tomu přispělo,
aby tato směnka nebyla předložena k brzkému
zaplacení.
Naše stanovisko k úpravě naznačili jsme
při různých příležitostech
ve svých konferencích odborových, při
kongresech, tiskem a pod. My chceme, aby tato úprava -
která ovšem znamená jenom část
celkové úpravy, neboť po stránce právní
je ještě celá řada nevyřízených
věcí, které přenesou se do příští
služební pragmatiky jako dědictví ze
starého Rakouska - přece jenom byla modernějším
způsobem provedena, ale zejména aby honorovaly určité
vlastnosti toho státního zaměstnance.
Osnova, kterou projednáváme, má za účel
doplniti individuelní oceňování míst
určitými schematickými merity a kriteriem
pro to má býti podle osnovy toto: Předběžné
vzdělání, systemisace služebních
míst, význam a obtížnost zaměstnání.
Myslím, že toto pořadí není správné,
ba ani není spravedlivé. Podle mého názoru
má býti význam obtížnosti o odpovědnosti
zaměstnání na prvém místě.
Místo toho činí se podmínkou pro vše
a zejména pro povýšení jen a jen předběžné
vzdělání, aniž se současně
říká, že také význam místa
a odpovědnost má býti stejným způsobem
honorována.
A tu jsme u otázky systemisace, která pokud se týče
železničních zaměstnanců, je
věcí naprosto neznámou. U drah nebyla systemisace
doposud provedena. Je to novum, se kterým se potkáváme.
U drah bylo velmi nedostatečným způsobem
prováděno tak zv. normování míst,
které pochopitelně muselo se díti podle potřeby,
podle toho, jak tu neb onde stoupla frekvence provozu, podle práce,
která je sezonní povahy. Nedalo se určiti
a bezpečně říci u žádné
stanice: my máme tolik a tolik jednotek a proto potřebujeme
tolik a tolik sil, poněvadž každá stanice
má své velmi odlišné poměry místní
a pod. Ostatně sama předloha mluví o tom,
že se systemisace přesně provésti nedá
a že se neosvědčila ani za starého Rakouska
a kol. Bergmann včera docela správně
poznamenal, že věci vyvrcholí tak, že
se bude musiti přistoupiti zase ke jmenování
ad personam, poněvadž bezpráví, které
bude způsobeno nedostatkem systemisování
a jistou zlovůlí, se kterou se budeme potkávati,
bude k tomu nutiti. Vše bude záviseti od poměrů,
které jsou nestejné a které bude určovati
také to, že zaměstnanci, jestliže se proti
nim bude postupovati příliš příkrým
způsobem, aby zabráněno bylo jejich povýšení
a postupu, budou se brániti podle svých sil a věci
dospějí tak daleko, že od tohoto systému,
který má býti vůdčí
myšlenkou předlohy, bude se musiti upustiti. Aspoň
prohlašuji pokud se týče drah, že tato
otázka nebude míti takové praktické
ceny, poněvadž se musí počítati
se zvláštními poměry, které u
dráhy jsou.