Čtvrtek 17. června 1926

Ke splnění čestného závazku, učiněného státotvornými stranami, utvořili jste novou mezinárodní, třídně zájmovou koalici s vyloučením socialistů, kteří vám byli dobří, aby tento stát vybudovali a dali mu základy, zatím co vy jste z tohoto budování jen těžili pro své třídní zájmy. Nově utvořená koalice nebyla utvořena pro hladké splnění čestného slibu, nebyla utvořena proto, že byla nutna, poněvadž socialistické strany, tvořící starou koalici, snad nechtěly svoji část tohoto čestného slibu splniti. Ne, tato koalice se utvořila, jako společnost pro využitkování zákonů pro. své stranické a zájmové třídní cíle. Už není hlavním aktem splnění čestného slova, už je hlavním aktem, když už budeme museti to slovo splniti, že si odneseme napřed odměnu, i když tuto odměnu můžeme získati jenom ve spojení s těmi, kdož byli vždycky proti tomuto státu a kdož budou proti tomuto státu! I když tuto odměnu můžeme získati jenom za cenu posílení největšího nepřítele husitského národa, klerikalismu, i když budeme museti tomuto klerikalismu za jeho spolupráci vybudovati organisace, aby mohl ovládnouti husitský národ a utlačovati myšlenky odporu, myšlenky demokracie černou reakcí římskou, i za tuto cenu porušíme čestné slovo v a pokálíme způsobem, který nemohl býti nikdy očekáván.

Cla, snížení přímých, zvýšení nepřímých daní, prosazení kongruy, to jsou podmínky splnění čestného slova. A tak místo splnění čestného slibu, povznášejícího státní zaměstnance z ponížení způsobeného prosincovými zákony, dochází k strašlivému znehodnocení platových zákonů, a nad to děje se to způsobem, který je nejenom ranou do tváře všem státním zaměstnancům, ale děje se to způsobem, který ničí poslední špetku důvěry v právo, spravedlnost, způsobem, který pro státní zaměstnance je tak ponižujícím, že zbavuje myslícího člověka chuti k životu vůbec.

My to máme býti, na něž se bude ukazovati při zproletarisování rodin našich malých lidí, našeho dělnictva, že jsme vinníky té bídy. My to máme býti, aby na nás kde kdo ukazoval, že bylo potřebí příjmů státu, aby mohlo býti dobré živobytí dáno státním zaměstnancům. To bychom snad snesli, ale jakým právem vnucujete státním zaměstnancům českým, aby oni mohli býti považováni za příčinu toho, že husitský národ, aby vyhověl státním zaměstnancům, prosadil kongruu? Jakým právem tuto hanbu můžete věšeti na naše existence? Což spáchali jsme něco tak zlého, aby s námi takto mohlo býti jednáno? To je nedobrý čin, který nemůže zůstati bez následků pro ty, kdož takovým nemravným způsobem se sešli, aby tento čin mohli provésti. Zaměstnanci, kteří tolik ještě věří v čisté vlastenectví a demokracii vedoucích občanských stran a kteří vývoj a potřebu socialistického hnutí považovali převratem za ukončené, věříce ve kmenovou národní lásku svých spoludruhů v národě, dostali poslední ránu.

Legendě o vlastenectví, o lásce k národu všeobecně a ke státním zaměstnancům zvlášť, je konec. Legendě o pokrokovosti našeho národního kapitalismu je konec. Náš mladý kapitalista je stejně tak žravý, ne-li žravější, stejně tak skrupulosní, stejně tak bezohledný, stejně tak zotročující oproti svému národu jako proklínaný kapitál německo-židovský. Stejně tak skrupulosně proklíná mezinárodní postup chudých a potlačovaných, aby mezinárodně a třídně se spojoval a postupoval v rabování tohoto státu, v rabování a zbídačování svého národa.

Čestné závazky, součinnost všech vrstev a stavů tohoto národa na vybudování tohoto státu, demokratismus, otevřená pravdymilovnost, bezelstivost husitského národa - to jsou hesla, jak vidíme, bezduchá hesla pro široké vrstvy národa, pro široké vrstvy uhněteného lidu. Srdce a rozum našich vlasteneckých občanských stran patří bídnému mamonu, jemuž obětováno je všechno, co je lidu svatého. Cla, snížení přímých, zvýšení nepřímých dávek, zbídačení širokých vrstev národa, podpora houževnatých nepřátel českého národa kongruou k vybudování organisace těchto nepřátel, hledání spojenců mezi Němci a Maďary, spojování se Husitů s klerikální reakcí proti vlastnímu národu - to jest rub těch velikých vlasteneckých frásí o demokratismu, pokrokovosti, sociálním cítění naší buržoasie měst i venkova. Bez ohledu na budoucnost státu buduje sobě tato v buržoasie fašismus, který má jediný cíl, aby násilím zničil výsledky sociální politiky, kterými se tento stát v cizině chlubil.

Jest konec krásným legendám, je ale také konec všem experimentům se zájmy národa a se zájmy státních zaměstnanců. Ano, ti, kdož mají dnes odvahu lháti lidu, že socialismus je jeho protivníkem a oni že jsou jeho v nejlepšími přáteli, od prvního okamžiku života tohoto státu experimentovali se zájmy tohoto státu, experimentovali přímo zločinně se zájmy národa, zvláště se zájmy státních a veřejných zaměstnanců.

Za posupného smíchu našich včera nadšených vlastenců padá rouška s jejich hanebného díla, jež se objevuje i těm nejdůvěřivějším ve své nahotě. Už se, pánové, nebudete vymlouvati na byrokracii. Už se nebudete vymlouvati na to, že vysocí úředníci jsou nepřáteli zaměstnanců a vy že jste hodni, vy že jim přejete, vy že byste srdce s nimi rozdělili. Ne, mentalita naší byrokracie, to jest jiná kapitola. Ale to, co bylo děláno se státními zaměstnanci, dělalo se z rozkazu vedoucích občanských stran. Neomlouvám vinu byrokracie, ani mi nenapadne. Dovedl jsem pánům říci své mínění v každém případě, ale věci jsou takové, že jestliže radila zlá byrokracie v detailech vedoucím činitelům ke zlým činům proti státním zaměstnancům, pak tu byly dobré občanské strany, které rozhodovaly a které si neměly dáti namlouvati zlou byrokracií, nýbrž měly usuzovati podle toho, co jim z jejich organisačního života přicházelo. Měly ty dobré návrhy prosazovati proti těm zlým byrokratům, proti tomu našeptávání, poněvadž ony rozhodovaly a měly plniti věci, které jim dávaly jejich organisacemi a se kterými chodily po schůzích a projevech, na nichž slibovaly a vykládaly, co všechno dobrého chtějí. Pak na konec jim bylo příjemnější dáti se přemluviti zlou byrokracií ke zlým činům, místo co by provedli dobré činy, ke kterým je vázalo čestné slovo, dané jejich straníkům. Nebylo dobré vůle prováděti to, co bylo slíbeno a čím se i dnešní mluvčí národní demokracie honosí. Byla vůle dělati zlo. A tak leží před námi tento zákon. Může-li někdo býti obviněn z kursu proti státním zaměstnancům, z proletarisování státních zaměstnanců nejen nižších, ale i úředníků, mnohde i nejvyšších, který byl dán určitou zájmovou politickou stranou, pak byl tento kurs dán stranou národní demokracie. (Tak jest!)

Proč leží před námi tento zákon? Jaké jsou věci, které nás nejvíce pálí v tomto zákoně? Které jsou úspěchy, jež si přes to, že zákon je velmi nedostatečný, připisujeme? Které jsou neúspěchy, jež nás pronásledovaly při sdělávání tohoto zákona? Ptejte se od 1. do 115. paragrafu na cokoliv z tohoto zákona, všechno má svůj kausální nexus v jednání národní demokracie proti státním a veřejným zaměstnancům, všechno má svoji příčinnou spojitost v zákoně č. 394. Vím, že pánové jsou dosti cyničtí, aby řekli: vždyť vy, socialistické strany, dělaly jste tento zákon s sebou! (Posl. dr Slávik: A mali jste väčšinu!) Prosím vás, pane kolego, demagogicky můžete mluviti kdekoliv a na mnohých místech, ale mně ne! Vím jak věci jsou, a nemluvím to, co mi někdo poručí v této věci, aniž bych znal obsah toho, o čem mluvím. Mluvím o věci, se kterou jsem srostl většinou času svého života a prohlašuji a také dokáži paragraf za paragrafem, že tento zákon č. 394 národní demokracií vynucený, ne většinu socialistickou, nýbrž menšinu socialistickou podvedl předstíráním, že to bude jen 13,5% na jedné straně a na druhé straně že je to velký zisk těch 75% v §u 1, pro ty, kdož půjdou do pense. Vždyť já jsem nespal v té době, já jsem velmi dobře viděl a slyšel, když jste razili heslo - a to bylo raženo ve vaší straně - že nemůžeme přece propouštěti státní zaměstnance v době, když se ubíráme do krise, že musíme státní zaměstnance udržeti, ale poněvadž máme jich mnoho, že je nemůžeme zase tak platiti, že musíme snížiti platy, že se všude snižovaly. Pod toto heslo postavili jste socialistické strany, které nešly tak hluboko, poněvadž ani neměly volnosti pod vyhrůžkami, že se to na proletariátu vymstí, a donutili jste je k tomu, aby hlasovaly. Ale to jest docela lhostejné. Faktem jest, že plán v zákoně č. 394 zrovna tak jako v zákoně č. 286 z r. 1924, jest plánem vypracovaným v kuchyni n národnědemokratické, vypracovaným na škole manchestráckého liberalismu, zastupovaného z té horší stránky naší národní demokracií a faktem je, že se podařilo laiky v republikánské straně i ľudovou stranu, která přece musela také něco přinésti, aby se dostala do míst, kde chtěla býti, strhnouti na argumentaci, se kterou národní demokracie chodila pro přípravu zákona č. 394. A dnes Navrátil tak jako ozvěnou, tak jako aby zůstalo nám všem na dobré paměti, kdo zde vlastně působil, naznačil nám zásadní věci a chlubil se, že je popravila národní demokracie.

Zákon č. 394 v §u 4 omezuje sociální platy, přídavky na ženy atd. jenom pro ty, kteří byli zaměstnáni od 1. ledna 1923.

Sledujte, prosím, celý ten plán. § 5 sjednocuje drahotní přídavky, sociální přídavky, strhuje z nich 20%, takže u podúředníka drahotní přídavek proti platu zůstává 126%, u zřízence 150, u úředníka XI. tř. hodn. 116%. Tedy v těch nejnižších relacích zůstává drahotní přídavek ještě daleko nad platem a říká se o těchto drahotních přídavcích a přídavcích na děti: "Vláda se zmocňuje, aby tyto přídavky byly ve vhodné době odbourány až k úplnému snížení."

Vidíte zde vůli přiblížiti se k trojnásobným mzdám předválečným. Vidíte tu vůli teoreticky vyslovenou několikráte dostati korunu na 30 centimů švýcarských, vidíte onu zrůdu ve výkladu liberalistické školy o nabídce a poptávce, my musíme snížiti příjmy zaměstnanců a dělníků, aby nemohli kupovati všechno a když zboží zde zůstane, ceny půjdou dolů. Zaměstnancům se nepomůže zvýšením mezd, poněvadž zvýšené mzdy zase zvyšují ceny životních potřeb. Zaměstnancům se může jedině pomoci odbouráním jejich výdělků tak hluboko, aby nemohli kupovati, aby nemohli rváti obchodníkům z ruky, jak velmi inteligentním člověkem bylo tu vysloveno: aby nemohly rváti jedna druhé husu z ruky. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Teprve, když srazíme příjmy zaměstnanců na krytí nejnutnějších potřeb životních, půjdou ceny životních potřeb dolů a pod tímto titulem se připravilo snížení až k úplnému odbourání drahotních přídavků.

Kol. dr G. Navrátil se dnes zmínil a bylo opravdu téměř fysicky viděti, jak to naň působí hnusem - o těch sociálních platech, o přídavku na ženu a děti. Nepočítají pánové nikterak s tím, že ještě v novém zákonu, když dávají za standard životní rodinu čtyřčlennou, tedy dvě děti, nemohou zůstati u existenčního minima šestinásobku, když jsou ceny životních potřeb desateronásobné a jestli dnes, pánové, vykládáte 7 1/2- až 8násobek, který se snad přídavkem na děti dociluje, zapomínáte, že tento sociální plat v §u 6 zákona 394 se ruší pro ženy po 1. lednu 1923, pro děti po 1. lednu 1924, resp. po prosinci 1923.

Vidíte, že vdovám a sirotkům po 31. prosinci 1922 podle §u 12 přísluší jenom nárok na vdovskou, případně sirotčí pensi bez příplatku těch 440, 220 nebo 198 K.

Ale vy vidíte také to, co tvořilo předmět sporů, jež prodloužily předložení tohoto zákona. V §u 17 zákona čís. 394 je v odst. 2 výslovně psáno: "Ve státních závodech, ústavech a zařízeních, které budou prohlášeny za podniky, spravované podle zásad obchodního hospodaření, mohou býti hmotné poměry zaměstnanců upraveny kolektivními smlouvami, ve kterémž případě nevztahují se na ne ustanovení tohoto zákona."

A když si všimneme dalšího §u 19, který mluví o tom, že se "Služební požitky a právní nároky zaměstnanců zemí, žup, fondů a důchodů jimi spravovaných a zaměstnanců okresů a obcí, fondů a ústavů jimi spravovaných, jakož i jiných veřejných korporací a ústavů, stanovené služebními řády nebo usneseními těchto korporací".... a dále.... "musí býti těmito korporacemi od 1. ledna 1923 uvedeny na míru požitků, práv a nároků zaměstnanců státních podle tohoto zákona", pak máte obraz snah, kam cílí tento plán národní demokracie, že necílí k ničemu jinému, než k odpragmatisování státních a veřejných zaměstnanců, snížení příjmů, snížení právních nároků, snížení nároků, které měli 50, 60 roků, aby učinil z nich obět soukromokapitalistické spekulace v podniku znacionalisovaném, sestátněném.

To je první perioda, která říká: Chceme-li udržeti dnešní počet zaměstnanců, musíme snižovati platy a musíme upravovati jejich poměry tak, aby to stát mohl snésti.

To je první perioda, která říká: Chceme-li zvýšiti platy, musíme snížiti počet zaměstnanců. Devisa jest: méně zaměstnanců lépe placených. Zákon ze dne 22. prosince 1924, č. 286, t. zv. zákon restrikční, není žádným restrikčním zákonem. Ten hokynářský kousek, aby byly prý zavedeny řádné poměry do organisace státně-zaměstnanecké a státní administrativy, jest hoden svých autorů a těmito autory přímými nejsou páni ministerští radové a sekční šéfové, autory tohoto restrikčního zákona po stránce restrikce a tu výtku nemohu pánům uspořiti - je zbabělost, je nesamostatnost naší vysoké byrokracie - že neměla odvahy takovým hokynářským lidem, kteří přijdou s úřadem do styku jednou za rok, kteří umírají strachem, když přijdou do úřadu a kteří vidí velmi neradi státní zaměstnance nebo zřízence železniční, těm lidem, kteří si jednou koupí lístek někam na jarmark a najednou přijdou a vykládají, co je zaměstnanců: "Ať se podíváte kamkoliv, všude stojí ajznpoňáci, oni stojí mezi kolejemi, oni nepracují, oni se postaví stranou a snad i kouří....", říci těmto pánům hokynářům - totiž hokynářství myslím tu ve smyslu národohospodářském, jinak všechna čest stavu hokynářskému -: Pánové, tomu nerozumíte, to se takhle nedá dělati, poněvadž neprovedeme-li dříve reorganisaci státní administrativy, nemůžeme dělati restrikci personálu, jinak nás to stojí mnoho peněz. Co bylo platno říkati, že nová restrikce bude státi více než na ní uspoříme? Byla provedena. Ale to je jiná kapitola.

Mne zajímá zákon čís. 286 svým paragrafem 6 a 7, který je pokračováním onoho plánu národní demokracie, která prý jediná proti socialistům hájila oprávněné požadavky státních zaměstnanců. Navrátil měl jíti aspoň tak daleko a říci, že obhajoba národní demokracie se děje za účinné pomoci republikánské a lidové strany. Aspoň by pak tu vinu nesvaloval jen na svoji stranu. Mne zajímá ten § 6 a 7. Prosím, sledujte! Původně tyto paragrafy zněly jinak. § 6: Předpisy zakládající nárok na jmenování, ustanovení (definitivní ustanovení, stabilisaci), přeřadění nebo postup do vyšší kategorie, povýšení (skupiny, platového schematu, statusu) nevztahují se až do nové úpravy služebních poměrů státních zaměstnanců na zaměstnance, u nichž všechny podmínky nároku toho nebyly splněny nejpozději v den 1. dubna 1925. - Tedy všechny tyto nároky, vzniklé nejen ze zákonů popřevratových, ale již před tím, byly rušeny. A potom § 7: "Předpisy vydané po 1. lednu 1919, jimiž se přiznává nárok na započtení určité doby pro postup do vyšších požitků, neplatí pro zaměstnance, kteří vstoupí do státní služby po dni účinnosti tohoto zákona."

Prosím, oč se tu jednalo? O dodělání zákona 394, o odpragmatisování 240 tisíc dosavadních státních zaměstnanců, zaměstnaných ve státních podnicích, hození jich do kolektivní smlouvy a učinění jejich práce předmětem soukromokapitalistické spekulace. Bez ohledu na to, jak vznikla tato práva, že narostla sama sebou vývojem, přirozeným způsobem, byl úmysl toto udělati. A já mohu říci jedno: jestli se podařilo socialistickým stranám zvrátiti toto ustanovení prosazením §u 25 a §u 210, nezachraňovali jenom státní zaměstnance a zřízence, ale zachraňovali tento stát před obrovskými škodami, které by musily následovati, a zachránili především občanské strany, které se za tato ustanovení stavěly, před obrovskou blamáží, kterou by musily utrpěti, jako ji trpěly s restrikčním zákonem.

Pak máme v zákoně ještě jiné věci a bude docela jasně v krátkém přehledu viděti, co zákon je, co byl a co měl býti.

Zákon 289 z r. 1924 dělá ono prozatímní opatření, o kterém mluvil kol. Navrátil. Dělá je podle šablony národní demokracie a spojených stran proti vůli stran socialistických, 215 milionů korun se dává prozatímně na rozdělení státním zaměstnancům. Z těchto 215 milionů se zvyšují platy státních zaměstnanců veskrze dvaceti procenty místního přídavku a u vysokoškoláků dvaceti procenty služného, čili pro úředníka středoškoláka VII. třídy 733 Kč, pro úředníka VII. třídy vysokoškoláka třikráte tolik, 2030 Kč. To je denivelisace podle názoru národní demokracie, podle mého názoru byl tu spáchán švindl, podvod i s vysokoškoláky, podvod, který se potom na nás mstí v zákoně, stejně jako se soudci. Započítal se vysokoškolský přídavek. Poněvadž p. ministr neměl odvahu, aby si ho dal schváliti, započítal ho takhle a poštval všechny státní zaměstnance proti vysokoškolákům, a tito dostali to, co dostávali ve vysokoškolském přídavku, ve 20 procentech služného. Marně jsme varovali, že se tím připravuje nemožná situace pro požitkový systém. Bylo to provedeno přes hlavy socialistických stran. Podívejte se do zákona 290, kterým se upravují platové poměry soudců a některých konceptních úředníků (Lex Dolanský.) Přednostenský přídavek: 2400 Kč, 4800 Kč, 6000 Kč, 12.000 Kč a 18.000 Kč. 11 mil. bylo dáno soudcům ve formě přídavku každé chvíle odebratelného. Marně bylo varováno socialistickými stranami, aby se to tímto způsobem nedělalo, aby se prostě otázka soudcovského stavu řádně prostudovala a aby soudcové byli placeni tak, aby nepotřebovali žádných přídavků. Přijdou vysokoškoláci - říkali jsme - a budou plným právem, nebo více méně plným právem chtíti také přídavky. Bylo řečeno, že ostatní vysokoškoláci dostanou zvláštní akcí stejné přídavky. Co se stalo? Dnes si musí soudcové dáti líbiti, že jim 11 mil. Kč bereme a 9 mil. korun jim dáváme úpravou a soudcové musejí si dáti líbiti stejně jako vysokoškoláci, že zákon byl dělán pro ně od lidí, kteří nemají ani ponětí o personálních otázkách, kteří nevnikli do zákona, vysokoškoláci a soudcové si musejí dáti líbiti, že všechno šlo zdánlivě na vysokoškoláky, všechno na soudce, ale ve skutečnosti se soudcům to, co se jim zde dává - ty velké obnosy 6 až 8000 - se jim zase z jejich přídavků, které již měli, béře v částce 6 až 7 tisíc, a že jejich úprava činí dnes zrovna jen 1000 až 2000 Kč. Nechci to nijak omlouvati, ale když se zde mluvilo o demagogii se stran socialistických a o národní demokracii jako jediné, která něco dělala a která má zájem státních zaměstnanců na mysli, pak vám říkám: experimenty jste dělali, klamali jste státní zaměstnance, nižší zaměstnance zrovna tak jako nejvyšší úředníky, kteří vám věřili, poněvadž na jedné straně jste jim vždycky něco dali, abyste splnili navenek svou povinnost k nim a na druhé straně majíce ministerstvo financí v ruce, zase jste jim to vzali započítáním. Chtěl bych při této příležitosti jednu z těch největších frásí mluvčího národní demokracie tak trochu jen osvětliti bleskovkou. Ministr Bečka tak, jako je jeho povinností jako representanta národní demokracie, dal 700 mil. Kč bez nucení z lásky k zaměstnancům s vědomím, že je to povinností dáti a býval by dal miliardu, kdyby mu ji byl někdo dal. Tak zní theorie. Jaká je prakse? Kdyby měl pan ministr, národní demokrat, dáti státním zaměstnancům 700 mil. Kč, tak by musil dostati od socialistických stran nejméně 1400 mil. Kč odhlasováno, aby mohl prováděti při tom také svoje vlastní úkoly, snižování daní atd. Ale ostatně, prosím, taková veliká slova se beztrestně nesmějí volati s této tribuny ven, z oken, do širokých vrstev lidových. Jaká pak je zde příčina mluviti o obtížích s úhradou zákona? Ministr Bečka si dal pro zákon č. 289 z r. 1924 odhlasovati dávky z úředních výkonů. Ministr Bečka si dal odhlasovati také restrikční zákon o úspoře, ministr Bečka vykazuje v rozpočtu 120 mil. Kč na dávkách, které patří tedy státním zaměstnancům a 250 mil. Kč na restrikci, které patří též státním zaměstnancům. To je dohromady 370 mil. Kč. 650 mil. Kč požaduje tento zákon, železnice si mají svoji půlku zaplatiti, poněvadž potřebují polovici. Tedy zaplatí-li ze 650 mil. Kč železnice jistě 340 až 350 mil. Kč k těmto 370 mil. Kč již povoleným, pak každá debata, každá řeč o úhradě požitkového zákona je zbytečná. Požitkový zákon je uhrazen z polovice těmi 370 mil. Kč, z polovice zvýšenými tarify. A mluví-li se dnes o tom, že socialisté dělají obtíže úhradě požitkového zákona, pak je nutno to korigovati. Ano, děláme obtíže, abyste na jedné straně - ukáži vám to pak číselně - nedali státním zaměstnancům 300, 400, 500, 600 Kč, avšak na druhé straně všemu pracujícímu lidu i těmto státním zaměstnancům nevytáhli 1000 Kč z kapsy. (Tak jest!) V tom děláme obtíže a mohu, myslím, jménem obou socialistických stran prohlásiti, že v tom směru neobrátíme, i kdyby demagogie nár.-demokratická sebe více proti nám zuřila.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP