Čtvrtek 17. června 1926

Řekl jsem, že jsou zde však i mnohé nedostatky a bohužel mohu říci, že těchto nedostatků je veliká řada. Když se hovořilo o těch nedostatcích, ke kterým ještě přijdu - aspoň ty kardinální chci vytknouti - vždy při každém jednání bylo poukazováno jen a jedině na finanční stránku. Nechci mluviti o často přemrštěných požadavcích jednotlivých skupin, poněvadž je přirozeno, že každý oceňuje svoji práci nejvýše. To jsou věci, které se dají vždy srovnati určitým jednáním, kompromisem, ale otázka finanční byla vždy překážkou, aby nedostatky, které v tomto ohledu skutečně jsou, byly odstraněny. A tu vzpomínám opětně bývalého ministra financí inž. Bečky. Když jsme s ním jednali v bývalé t. zv. "desítce" a žádali ho, aby větší obnos dal k disposici, konstatuji, že pan ministr financí tehdy prohlásil: Ano, jsem ochoten třebas jíti do miliardy, ale s tou podmínkou, že najdete a povolíte úhradu. - Proto opakuji znovu, že všechny tyto nářky a žalování, že pozměňovací návrhy nebyly provedeny, nespadají na účet národní demokracie, nýbrž na účet těch, kteří obtíže v úhradové otázce dělali. (Tak jest!) Je to neupřímnost přímo cynická a divím se tomu, když se jedněmi ústy žádá tolik a tolik set milionů více a zároveň těmitéž ústy nechce se dáti ani těch, 650 milionů, které tvoří základ celého zákona. To je neupřímnost přímo cynická, opakuji znovu. (Výborně!)

Když nám byla dána tato tvrdá direktiva panem ministrem Englišem, což je ostatně známo, tu nám nezbývalo nic jiného,. než buďto v rámci těch 650 milionů, které - skutečně jsou na to preliminovány, jedněm - vzíti a druhým dáti, nebo nechati zákon tak, jak byl vládou navržen. Uznáte, že je lépe - dávati než bráti. Ale nenamítal bych nic ani tehdy, kdybych viděl, že se někomu nadmíru měří, ale všichni uznáte, že i tam, kde na pohled ciferně se zdají platy úžasné, je to skromné a chudé, a že se to ani při těch největších platech neděje.

Ostatně, kdyby se i u těch několika největších úředníků něco vzalo, dohromady nedělalo - by to ani krytí toho nejskrovnějšího pozměňovacího návrhu pro tu nejchudší kategorii.

Hlavní vadou celé osnovy je to, že ačkoliv, se učinila zásada, že školské vzdělání má býti, respektováno, se ani této hlavní zásadě nevyhovuje, nebo jen velmi nedostatečně vyhovuje. Je to hlavně u středoškolského úřednictva, kde musím konstatovati, že i činitelé, kteří přímo měli vliv z úředního místa na studie a návrhy zákona, přiznali, že skutečně středoškolské úřednictvo, zvláště to, které má ještě odbornou zkoušku, kontabilitu, atd. je velice nespravedlivě v tomto zákoně posuzováno.

Ale bohužel i nejlepší vůle těchto činitelů i nás, aby otázka tato byla napravena, setkala se zase s jediným odporem, a to s finančního hlediska, takže musím opakovati jako refrén v celé své řeči, že zase jenom úhrada a finanční náklady byly překážkou, aby tato otázka v zákoně byla řešena. Stejně vidíme, že je velmi nedostatečně řešena otázka absolventů nižších průmyslových škol. Víme, že i jiné odborné školství je zde nedostatečně odlišeno od nižších služeb, ale doufáme, že při prováděcím nařízení tyto tvrdosti dají se v mnohém ještě napraviti.

I otázka certifikatistů a oficiantů potřebuje dalšího řešení. Nám nepodařilo se v zákoně samém prosaditi všechno, co jsme za spravedlivé uznali, ani to, aby nabytá práva kteréžto heslo je stěžejním v celém zákoně byla příkladně u certifikatistů také zachována. Ale my doufáme, že v prováděcím nařízení a zejména i vzhledem k možnosti individuelní k vyrovnání nesrovnalostí snad v zaslouženějších jednotlivých případech náprava se zjedná.

Velmi neuspokojuje nás řešení otázky ženské. Plně uznáváme rozhořčení, jehož jsme svědky každé chvíle, jednak ve schůzích, jednak v různých dopisech a memorandech, kterými jsme bombardováni v pravém slova smyslu. Ale zde veškeré snahy naše, aby zrovnoprávnění žen ve službě bylo až do posledního puntíku provedeno, bohužel narazilo na odpor administrativy a nebylo možno, abychom tuto věc vyřešili tak, jak si toho ženy žádají. Zvláště jsme velmi namítali proti omezeni příjmu v době mateřství, namítali jsme proti tomu, že zrušení celibátu má býti odvoláno, ale prohlašuji, že nezřekli jsme se ještě nápravy v těchto bodech, nýbrž pokusíme se, abychom je uplatnili ještě v plénu a dosáhli tam určitého úspěchu. Také zrušení odbytného vdaných zaměstnankyň, učitelek vdaných v případě odchodu ze služby je pro nás věcí nevyřešenou a nebylo-li možno v tomto zákoně otázku tu k dobrému vyřešiti, jistě se tak stane při projednávání pensijního zákona.

O dalších nedostatcích, že čekatelská doba byla příliš prodloužena a jiných, nemám bohužel času, abych dále hovořil. Myslím však, že musím se dotknouti jedné věci, kterou zvláště neseme trpce v této otázce, totiž převodu, neboť náš názor je, že převod tím způsobem, jaký se navrhuje v zákoně, je velmi nespravedlivý. Zásada by byla dobrá, zásada přímo vědecky, bych řekl, jaksi vymyšlená, že tam, kde jmenováním určitá kvalifikace, úřad, výkon se honoruje, kde zásada systemisace v zákoně je uplatňována, i převodově musí býti tato zásada uplatňována. Ale nepřihlíželo se k tomu, jak různá jmenování nejen v různých resortech, ale i úřadech byla prováděna, takže zde byly rozdíly tak úžasné, zvláště když se poukazovalo na bezvýznamnost jmenování vzhledem k automatice, že základem pro spravedlivý převod nemůže býti jmenování. Bohužel, museli jsme přistoupiti i na tento velice krutý bod, ale dosáhli jsme alespoň toho, že nesrovnalosti, které by vznikly, budou vyrovnány individuelně. Bude naší povinnosti, abychom takové vyrovnáváni uplatňovali tou měrou, aby nebylo příliš skoupé, nýbrž všude tam prováděno, kde dotyčný zaměstnanec vyrovnáni takového zasluhuje.

Brzy jsme vystihli obtíže, které v této věci převodové nastávají odporem vlády proti našemu návrhu, aby se převod stal skutkem podle požitků. Proto my z národní demokracie jsme první vystihli situaci a žádali jsme, aby jako průprava pro tento převod, když má býti jmenování jeho podkladem, bylo provedeno velké generální jmenování těch, kteří v posledních návrzích při jmenování byli navrženi během posledních let. Byli jsme přesvědčeni, že tím získá zaměstnanectvo a úřednictvo možnost jmenováním se dostati do vyšší stupnice, zvláště když je zde tvrdé ustanoveni, že povyšování bude znesnadněno vázáním převodovým. Domohli jsme se toho, že vláda konečně přistoupila na formu resoluce, a opakuji znovu, že bude naši povinnosti, abychom skutečně alespoň normálně spravedlivé prováděni této resoluce sledovali a také svým vlivem docílili. Kdybych měl shrnouti celý tento zákon jako výslednici pro zaměstnance, myslím, že, měl bych skončiti, pokud kritisuji nedostatky, poukazem na naprosto nedostatečnou ciferní výši platů. Nejtrpčeji neseme, že ciferně ve schématu, t. j. ve vlastních platech bylo velmi, velmi skoupě měřeno. Bylo nám řečeno, že je podkladem šestinásobek příjmu, který byl v roce 1914. Jistě by to každý uvítal. Vždyť zaměstnanci se stali tak skromnými, že již ani hlasitě se neozývají, jak to bylo zvykem po převratu a dokonce i za Rakouska. Oni vědí, že musí přinésti určité oběti celku, ale musíme potvrditi, že šestinásobku nebylo dosaženo všade, nemluvě ani o vyšších kategoriích, které mají 4 1/2 a 5 násobek, ale ani u úřednického minima existenčního nebylo 6násobku dosaženo. Příčiny jistě jsou ty, že se očekává určité vyrovnání hladiny zlaté měny hladinou cenovou, ale tu myslím, že není dnes času ještě pomýšleti na toto vyrovnání. Když se vyslovila zásada. měl býti 6násobek skutečně cifrou, která by se byla mohla vypočítati, aby zaměstnanec věděl: když jsem měl podle norem v roce 1914 tolik, mám nárok na 6násobek, a věřte, že každý zaměstnanec, který by to počítal, přišel by k vyšší cifře než mu zákon poskytuje. To neplatí pouze o nižších kategoriích, nýbrž i vyšších a nejvyšších, neboť té cifry u nikoho téměř dosaženo není a jestliže se odvolává zákon na to, že povýšením získá úředník tohoto násobku, musím říci, že takového povýšení by dosáhl i podle dřívějších norem.

O nedostatečnosti učitelské osnovy bude pohovořeno zvláště. Chci zde jen podotknouti, v že i my jsme nespokojeni a že se budeme domáhati nápravy v plénu. Stejně bude promluveno zvláště o samosprávě, a upozorňuji, že jsme to byli my, kteří jsme byli v nejužším kontaktu s odborovými organisacemi, které jsou svědkem dobré vůle pomoci ve stylisaci tohoto paragrafu všem, kteří se cítí býti ohroženi.

Mluvím o tom, že se domáhala národní demokracie různých náprav a že činila různé výtky, a tu mohu říci, že uplatňovali jsme to všade, nejenom svým zástupcem v ministerské radě, nejenom v konferenci bývalých koaličních stran, ale i v odborových komisích, ke kterým byly strany koaliční zvány. Pracovali jsme velmi svědomitě a důkladně. Proto výtky komunistů z doby, kdy ještě socialisté nebyli s nimi v jedné frontě, že jsme jednal-i povrchně a neseriosně, nejsou správné, neboť my právě jsme byli v nejužším styku s oněmi faktory, kteří jsou znalci a kteří jsou autory zákona a nabyli jsme tudíž dosti příležitosti, abychom uplatnili tak své názory.

Musím při této příležitosti vzpomenouti kol. Bergmanna, Kol. Bergmann napadl v sociálně-politickém výboru nár, demokracii. O tom, zda je slušné, z kolegiální konference šesti kolegů, kteří si dali slovo, že budou o zákoně pracovati k dobru věci, ale že nezneužijí obsahu řečí k politické agitaci z oken, a vynášeti věci, ani nemluvím, Kol. Bergmann napadl již, byť nepřímo, kol, Brodeckého způsobem naprosto nekvalifikovaným v "Československých listech železničních". Kol. Bergmann řekl v sociálně-politickém výboru, že národní demokracie a ostatní buržoasní strany kongruální a celní většiny nepodporovaly jeho návrhy. Konstatuji, že to je úžasná nepravda a divím se, že může poslanec něco tak nepravdivého. jenom toho slova chci užíti, vypustiti z úst. Konstatuji, že všechny návrhy, které kol. Bergmann předkládal, byly námi do posledního puntíku podporovány a ani jeden jediný návrh nenarazil u nás na odpor. A konstatuji, že i kol. sen. Pánek a i kol. Bergmann sám, když byli ještě v majoritě - dnes ovšem mají úplně jinou ideologii - si pochvalovali, jak zvláště za předsednictví dr Kramáře šla konference hladce a jak právě dr Kramář často koncedoval mnoho socialistům, co jiný předseda druhého dne odvolával, poněvadž dr Kramář byl velmi ústupný. A tu se odvažuje kol. Bergmann vysloviti svými ústy takovou nepravdu.

Musím říci, poněvadž jsem k tomu vyprovokován, také několik slov k těmto komisím a konferencím. V těchto komisích nebylo žádného hlasování. V těchto komisích přednášeli jednotliví členové postuláty svých stran, resp. organisací, na změnu obsahu tohoto zákona. Všecky tyto návrhy byly podporovány. Konstatuji, že kol. Bergmann sám dobrovolně od těch svých návrhů, které vláda neakceptovala, ustoupil, a že je tudíž nepravdou, jestliže tvrdí, že jen proto, že jsme ho nepodporovali, se nestali skutkem. My všichni musili jsme ustoupiti, já to nepopírám, v zájmu věci, aby se uskutečnila osnova. Tolikrát byl nám dáván nůž na krk, že nepřistoupíme-li na názory vlády, že bude zákon odvolán, že se nestane ani předmětem jednání parlamentního! A proto je to nekvalifikované, když se tvrdí, že jen z nedostatku podpory ostatních stran, zvláště dnes t. zv. buržoasních, byla znemožněna náprava.

Ještě mnoho bych měl říci o jednání v těchto komisích. Ale absolutně nechci nic vynášeti, neboť musil bych říci příkladně i to, že to byl právě člen československých socialistů, o kterém se velmi pochvalně vyslovovali oni činitelé, kteří rozhodovali o osnově, že je velice kulantní, přístupný a kompromisní.

Velevážení, měl bych přistoupiti ještě k dalšímu líčení obtíží, které povstaly v poslední době. Nechci již o tom mluviti, protože kol. Ježek se dotkl otázky junctimu cel a kongruy. Opakuji to, co řekl on správně, že kdyby osnova byla bývala se stala skutkem v minulém parlamentě, že toho junctimu by nebylo, že dnes situace pro prosazení cel i kongruy byla by jistě daleko horší, že dnes předmět tak ožehavý, jako je požitkový systém, nebyl by se mohl státi součástkou výkupnou. Pochybuji velice, že by se bylo podařilo, za té situace, kdyby byl požitkový systém již dávno absolvován, prosaditi tak lehce cla, ale zvláště ne v té formě a v těch cifrách. A totéž platí o kongrui. A proto ti, kteří přivodili předčasné rozpuštění parlamentu a odmítáním úhrady uzákonění požitkového systému v minulém parlamentu zmařili, ať si se svým svědomím vyřídí, proč tyto skutečně velmi nepopulární věci přišly nyní na stůl dnešního jednání a proč se musí státi skutkem, neboť každý musí přiznati, že odpor náš a odpor ostatních proti clům a kongrue byl by pohřbením a zmařením požitkového systému. To jsme si nemohli vzíti na svědomí nejen v zájmu zaměstnanců, ale v zájmu pořádku a klidu ve státě, neboť škody, které již nadělal průtah jednáním, jdou do velkých milionů. (Hlas: To není pravda!) To je naše přesvědčení a jsme si jím alespoň tak jisti, jako ten, který vykřikl, že to není pravda. My jsme předložili také ještě jednu resoluci, a to, aby povýšení na základě provisorní systemisace bylo provedeno s platností zpětnou od 1. ledna. I tu doufáme, že se nám podaří tuto spravedlivou věc také prosaditi.

Je otázka, co nyní s těmi všemi nedostatky, které v zákoně jsou. Řekl jsem již jednak, že považujeme zákon za provisorium. Ale máme ještě možnost jednu, abychom alespoň v mnohých bodech nápravu zjednali. Předně je to prováděcí nařízení a ve shodě s ním je to otázka systemisace. Bylo zde řečeno, že prováděcí nařízení má možnost zákon buď zlepšiti nebo zákon dobrý zhoršiti. Tento zákon potřebuje velkého zlepšení a proto tím vážněji musíme sledovati vývin prováděcích nařízení a trvati na tom, aby nám byla opět dána příležitost, abychom na nich pracovali, zvláště když bylo od nás žádáno, abychom se exponovali a uplatňovali své znalosti a vědomosti při jednání o zákonu vlastním. Máme plné právo, když jsme byli desavuováni těmito nedostatky, abychom nedovolili, aby dílo, na kterém jsme pracovali, bylo nedostatečným prováděcím nařízením zkaženo. Proto apeluji na všechny strany, které mají vliv, aby nepustili se zřetele tento důležitý moment, t. j. aby také za účasti stran bylo prováděcí nařízení vydáno.

Systemisace je vlastním základem nového systému. Již ta slova jsou vlastně totožná. Je nesporno, že skoupá systemisace zklamala by svým výsledkem naděje v tento zákon. Naproti tomu však systemisace, ne snad opulentní, ne nespravedlivě velká, ale spravedlivá, která by rozčlenila veškerá místa, která by využila také možnosti sedmi stupnic, která by nebyla skoupá a neomezovala se pouze na systemisování míst, která dnes již jsou systemisována, která by rozdělila výhody, které přináší nový systém, mezi veškeré zaměstnance, aby viděli, že když vyšší výkony konají, dostanou i vyšší plat, aby se tak snažili kvalifikovanější prací vyšších míst dosíci, taková systemisace by zákon učinila dobrým. Bude to tedy zase naším úkolem, abychom zabránili nedostatečné systemisaci. Chápu zaměstnance a úředníky. Konstatuji, že nemají důvěry ke vládě. Naopak všeobecně jsou hlasy slyšeny, že vláda bude velice skoupá, že výsledky systemisace, na které poukazuje i pan dr Engliš jakožto na větší vydání, které v dohledné době bude zjevným, velmi zklamou a že zde bude opět záležeti na nás. Myslím, že dovedem uplatniti, aby skutečně systemisace byla provedena tak, jak nám původně při jednání komisionelním bylo nejen slibováno, ale také již naznačeno. Je ještě mnoho věcí, o kterých by se mělo mluviti. Hlavně o prováděcím nařízení, aby se nezapomínalo hraničářů, aby přeřazení jednotlivých měst do vyšších skupin míst bylo štědřejší.

Nechci zdržovati těmito detaily, ale přece jen musím se zmíniti ještě o železnicích. Naši železničáři měli vždy privilegované postavení mezi veřejnými zaměstnanci. Bylo to již za Rakouska, které přece nebylo tak přespříliš spravedlivé, ale když právě Rakousko uznalo, že těžké výkony železničních zaměstnanců a, úředníků, vázanost ve službě atd., vyžadují také většího honorování a ocenění, trvám na tom, aby tyto přednosti železničářů, které byly uznány zákonem čís. 541, také plnou měrou byly uznány při sdělávání služebního řádu na podkladě nového zákona. (Tak jest!) Máme zde rámcový zákon zásluhou členů komise, tento rámec je velice široký a má i pasus, že se má přihlížeti na zvláštnosti a risiko služby. Jistě v této věci jsme všichni za jedno, že bude opět záležitostí politických stran, aby se svými členy bývalé komise postaraly se o to, aby této zásadě také plně bylo vyhověno.

Nemohu, bohužel, otázkou detailně se zabývati, ale přece chci co nejvehementněji říci jedno: Ozývají se hlasy, že zaměstnancům železničním při té příležitosti bude musiti býti ubráno z jejich výhod. Konstatuji, že tyto výhody jsou již právem, a součástí platu, jsou oním plus za risiko života, za risiko zdraví, za přesnost a hájení velkých hmot a majetků v veřejných. (Výborně!) Malá diference platová, která může obnášeti 50, 100, 200 až 300 korun, nevyváží vše, co jsem vypočetl. (Tak jest!) Jde o to, aby alespoň z morální stránky železniční zaměstnanci byli ocenění alespoň tou měrou, jako dosud, pokud železnice existují. A vážení pánové, nepřeceňujte tyto výhody! Jsou velmi nepatrné, když je vypočtete ciferně. Je to pouze, řekl bych, majetek, kterého málo kdo z těch zaměstnanců užívá. Jest to spíše morálně cenný majetek, neboť statistika, kterou byste dostali od ministerstva železnic, by vám dokázala, že na volné lístky téměř vůbec se nejezdí, ačkoli se proti nim tolik brojí, a že jsou režijní lístky dražší než lístky dělnické, že uhlí, když je i dostanou levněji, jest mizerné a že nemůže si zaměstnanec vybrati. V tom jest veliký význam této výhody. Proto končím tuto kapitolu o železnicích a prohlašuji, že nemáte práva a nesmíte ani pomysliti na to spojovati s novým služebním řádem nějaké omezení výhod železničních zaměstnanců.

Při této otázce železnic by se mělo také mluviti o výhodě slovenské, ale doufám, že o ní promluví pan kol. dr Rehák a že bolesti, které jsou na Slovensku a Podkarpatské Rusi, osvětlí a stanoviska národní demokracie k nim objasní.

Chci končiti přece jen určitým přehledem, v čem vlastně spočívá příčina, proč naši úředníci a zaměstnanci s pevnými platy jsou posledními, na něž se s úpravami myslí a proč i nyní v tomto okamžiku musili couvnouti moci, neboť nebylo, bohužel, ani pro nás žádného východiska a zase musili býti odstrčeni, a jistě to vábí, aby se o těch příčinách přemýšlelo. Shrnul bych tyto příčiny indirektně v apel na úřednictvo, kterému svěřena je administrativa, blaho celku, bezpečnost, ochrana majetku a, končil bych tím, že bych chtěl promluviti k srdcím a duším úřednictva toto:

Jen národní sebevědomí a hrdost po vzoru velikých národů, to jest zdravý nacionalismus, který tvoří charaktery a mravnost a je zárukou pořádku, bez kterýchžto vlastností je nestranná administrativa nemyslitelna. Jen tak získá opět úředník politického vlivu a vážnosti u veškerého ostatního občanstva, jehož, bohužel, nadbíháním socialismu a dobrodružným plánům ctižádostivých jednotlivců z velké části již pozbyli. Vaším heslem, všichni zaměstnanci veřejní, musí a smí býti jenom "národ a demokracie". (Výborně! Potlesk poslanců nár.-demokratických.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Lehnert. Dávám mu slovo.

Posl. dr Lehnert (německy): Dámy a pánové! Jest přísloví: Plurimae leges deterrima res publica. Čím více zákonů, tím horší stát. Je-li toto rčení správné, pak jistě tento stát, v do něhož jsme byli vtěsnáni a kde musíme žíti, není nejlepší. Dnes máme na denním pořádku a v debatě tři zákony. Můj ctěný kol. profesor Horpynka již řekl, co bylo potřebí říci ku dvěma druhým zákonům, k zákonu úřednickému a k zákonu o úpravě platů učitelských, mně náleží, abych v debatě promluvil o zákonu upravujícím poměry obvodních a obecních lékařů.

Při všech zákonech, které jsme v této sněmovně měli vyřizovati, věrni svému programu, vždy jsme se nejprve tázali, jaký účinek budou tyto zákony míti na blaho našeho německého národa v této, zemi. My přece nejsme rovnoprávnými občany, my jsme občany druhé třídy, my jsme heloty, čeledíny u Čechů a musíme každý zákon posuzovati podle toho, jaký účinek přinese do poměrů mezi heroy a služebníky. My přece již 7 let žijeme ve stavu úplné nejistoty a bezprávnosti. Každý německý občan a majitel pozemku bojí se o své vlastnictví, každý německý úředník o svoji existenci, my všichni o svoji svobodu. Jest to smutné, avšak pravdivé, že demokracie ve státech střední a východní Evropy, které Lloyd George jmenuje národy vyhrabanými z hrobu, jest od počátku své novopečené nádhery horším obrázkem než nejbezohlednější tyranové v době předválečné. Tato bezohlednost, abych neřekl surovost a nesvědomitost, ovládá celý státní aparát, naplněný novým protekčním lidským materiálem. Přímo to působí hrůzu a nemá příkladu v dějinách. Po porážce prokletého, zločinného národa německého ve světové válce měl přece v Evropě zavládnouti věčný mír, v nové Evropě Masarykově a Benešově měla začíti doba blahobytu, svobody, kultury a civilisace. Co však nyní vidíme? Nyní vidíme, že každého roku vydávají se miliardové obnosy na pomůcky ku ničení lidských, životů. Jde-li však o to, aby byli lidské životy zachovány, aby bylo podporováno zdraví, aby byl povznesen lidský rod, tu se každý haléř a fenik třikráte obrátí, než se obětuje jako pojišťovací premie pro budoucnost, aby v pozdější době nebylo nutno dělati větší výdaje.

Československo jako pokrokový stát vytvořilo si vlastní ministerstvo zdravotnictví. Na venek to zní velmi krásně, ale je to zvláštní stav zde žíti. Je patrně dvojí zdraví, zdraví Čechů a zdraví národů menšinových. Obojí jsou zajisté lidmi a u obou jsou tytéž otázky zdravotní. Zdálo by se, že ministerstvo zdravotnictví, když už ve všech jiných otázkách hrají roli momenty politické a národnostní, právě v této otázce bude s veškerým obyvatelstvem bez rozdílu národnosti stejně jednati. Avšak tomu tak není. Na podporu zdraví Čechů vydávají se lehce obnosy milionové. Již v nejbližších dnech dočkáme se velikého divadla, které je vypočteno pro celý svět. Byli pozváni všichni národové, dokonce i Německá říše. Zde ve stadionu bude ukazovati Sokolstvo v jak bohaté míře, nádheře a kráse celý český národ se oddává tělesným cvičením. Na to se lehce seženou miliony. Když však německý tělocvičný spolek zažádá u ministerstva zdravotnictví o subvenci na hřiště pro děti, na tělocvičnu, na zřízení plovárny, tu najde vždycky hluché uši, když se podá žádost, tu najednou má všemožné nedostatky, tu se vždycky najde háček, aby byla odmítnuta, vrácena, až toho mají lidé dost, a vůbec zřeknou se jakékoliv státní podpory. Tedy také na tomto poli, kdy jde jenom o lidský život a zdraví, jest v šovinistickém Československu ředitelem a soudcem národnostní český šovinismus.

Že veřejná zdravotní péče nemůže býti prováděná bez spolupůsobení lékařů, jest jasné. Již ve starém Rakousku v létech 80-tých byl proto zaveden systém obvodních lékařů. Autonomním tělesům okresním bylo ponecháno je ustanovovati, ve větších městech s vlastním statutem pak magistrátu nebo městskému zastupitelstvu. Stát podržel jenom vrchní dozor a úpravu služebního poměru. Nyní v novém státě stalo se jinak. Starý systém, jaký byl v Rakousku a jaký trval zde, než nastala nová úprava, měl jistě mnoho vad. Jest však rovněž jisto, že nynější státní systém ani pro obyvatelstvo, ani pro lékaře nepřinesl zlepšení proti systému dřívějšímu. Naopak. Dříve pracoval lékařský úředník přímo s obecními úřady. Krátkou cestou se všecko vyřizovalo. Bez mnoha psaní provádělo se prakticky, čeho bylo třeba. Nyní však musí všecko jíti přes státní okresní úřady, od oznámení případu o nakažlivé nemoci až do okamžiku, kdy je vyrozuměn úřední lékař a může zasáhnouti a učiniti opatření, aby se taková nemoc nerozšířila mezi obyvatelstvo, je to proti dřívějšku značná oklika aspoň nejméně o jeden až dva dny. Neboť oznámení musí jíti nejprve do okresního města, z okresního města dojde teprve poukaz dolů, spíše oznámení o oznámení a výzva, aby se zařídilo potřebné. Dříve to by!o praktické s méně psaním, nyní je to byrokratické a píše se při tom mnoho. Já však tvrdím, že tento starý byrokratický šiml, který se nikde neosvědčil a zvláště je nesympatický lékařskému stavu, naprosto nemá možnosti dostati káru kupředu. Když už v jiných odvětvích správních selhal, v oboru zdravotnictví selže teprve důkladně. Neboť statistikou se neuzdraví žádný člověk, a oběžníky se nezabrání žádné epidemii. Ovšem na venek možno blýskati se skvělým číselným materiálem, avšak prakticky se tím nedosáhne žádného výsledku. Z tohoto sestátnění lékařského systému nemá tedy národ prospěchu a lidové zdraví také ne.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP