Čtvrtek 17. června 1926

Podívejme se teď na platy. Generál a sekční šéf bude míti i s činovným dohromady 93.000 Kč. Zřízenec, který byl napřed 2 roky na jiném než systemisovaném místě, pak 5 roků čekatelem, bude mít v Praze, kde je nejvyšší činovné, i s činovným 9.300 Kč, což je právě desetina. Na platech je také patrno, co si buržoasie nejvíce cení. Generál se může dostati k 93.000 Kč ročního přijmu. Universitní profesor bude míti s činovným nejvýše 75.600 Kč a teprve, když v tomto nejvyšším služném byl alespoň 3 roky, vykázal vynikající práce ve svém oboru, může býti takovýto universitní profesor k návrhu ministerstva školství a ministerstva financí a po slyšení zvláštní komise vysokých škol odměněn zvláštním přídavkem 12.000 Kč. Bude míti pak o 5.400 Kč ročně méně nežli generál. Kdo je odborník v zabíjení, má ve státě, jehož zakladatelem je podle souhlasného názoru všech vlastenců universitní profesor a filosof, vyšší plat, než největší vědátoři.

Tento poměr mezi odborníky v zabíjení a mezi lidmi pracujícími zůstává i v nižších kategoriích. Výpomocný učitel se zkouškou učitelské dospělosti nebo s maturitou na střední škole dostane adjutum učitelského čekatele za dobu skutečné služby, t. j. prakticky asi za 10 měsíců. To bude činiti ročně 9.250 Kč. To dostane v Praze stejně jako na venkově. Naproti tomu rotmistr v nejnižším platovém stupni, který slouží v Praze, nebo četník, který slouží v Praze, bude míti ročně 10.500 Kč. Jak je viděti, má kultura nějakou cenu?

Srovnejme teď plat zřízence, rotmistra a četníka. Zřízenec, když již je skutečně definitivním, t. j. nejméně po 7 letech služby ale pravidelně po mnohem více letech - dostane platu 6.300 Kč ročně a činovné podle toho, kde slouží, v Praze 3.000 Kč, v nejmenších místech 1.656 Kč ročně. Není-li povýšen do další platové stupnice, skončí s platem 11.700 Kč a s týmž činovným. Je-li jednou povýšen, může dosáhnouti nejvyššího platu 13.056 Kč, je-li dvakráte povýšen, t. j. byl-li dvakrát upotřebitelný a důvěry hodný, 14.400 Kč ročně. Činovné zůstává stejné.

Rotmistr počíná s platem 7.200 Kč, činovné má v největších místech 3.300 Kč a v nejmenších místech 1.824 Kč. Má tedy rotmistr ihned na počátku v platech rozdíl o 900 Kč, u nejvyššího činovného rozdíl 300 Kč a u nejnižšího činovného rozdíl o 168 Kč. Není-li rotmistr povýšen, končí s platem 13.056 Kč, t. j. s týmž platem jako jednou povýšený zřízenec, ovšem s vyšším činovným. Je-li povýšen, končí s platem 14.400 Kč a má tedy více, protože má větší činovné než nejstarší podúředník. Je-li dvakrát povýšen, končí s platem 16.000 Kč a o tom se ovšem podúředníkovi již ani nezdá. Četník začíná s týmž platem jako rotmistr, má však větší postupové přídavky a tak bez povýšení končí již s platem 14.400 Kč, t. j. s nejvyšším platem podúředníka a s vyšším činovným. Je-li povýšen jednou, končí s platem 16.500 Kč a je-li povýšen dvakráte, končí s platem 22.200 Kč. Při druhém povýšení se mu zvyšuje činovné, takže dostává tolik, jako úředník v VII. platovém stupni. Při tom u rotmistrů a četníků není stanovena žádná čekatelská lhůta a nejsou povinni ztráviti několik let v nějaké státní službě, dříve nežli se čekateli stanou.

Nepovažujeme platy rotmistrů ani četníků za dostatečné, zvláště ne platy počáteční. Nesrovnáváme je proto, že bychom je považovali za nepřiměřené, nýbrž proto, abychom ukázali na celkovou tendenci návrhu (Tak jest!) upevniti státní stroj jako mocenský aparát buržoasie proti proletariátu. Ať se nikdo nevymlouvá na nebezpečí služby. Nechť nám poví ministerstvo železnic, jaký počet úrazů připadá na 100 zaměstnanců u provozu, a nechť nám vykáže ministerstvo vnitra a vojenství stejnou statistiku u důstojníků, rotmistrů, četníků atd. Pro buržoasii jest ovšem užitečnější ten, kdo nosí pušku, než ten, kdo se stará o dopravu.

Slibovali jste zlepšení vládního návrhu. Na místo zlepšení jste však zavedli ještě čtvrtou třídu činovného pro nejnižší místa. Tím byli poškozeni zřejmě pouze nejnižší státní zaměstnanci, protože na těch nejmenších místech jsou jenom zřízenci železniční, poštovní, finanční dozorci, někdy také rotmistři, učitelé: atd. Tedy ty nejnižší kategorie jsou touto stupnicí poškozeny.

Zavedením tříletých místo dosavadních dvouletých postupů byli zaměstnanci poškozeni opět. Při dosavadním automatickém postupu dvouletém bylo přidáváno zřízencům po 450 Kč. Zřízenec obdržel po 30 letech na postupech částku 76.050 Kč. Nyní jsou zaváděny postupy tříleté a bude přidáváno 600 Kč. Zdálo by se, že je to stejné, ale spočítáme-li, kolik dostane zřízenec na postupech za 30 let, uvidíme, že dostane zřízenec 64.800 Kč. Ušetří se tedy na jednom zřízenci 11.250 Kč.

Podobná skrývačka jest obsažena v ustanoveních o vyrovnávacích příplatcích pro ty, kdož podle nových platů by neměli dostati ani tolik, kolik mají dosud. Zaměstnancům se říká, že dostanou vyrovnávací přídavek a nebudou tedy o nic poškozeni. Ihned ne, to je pravda, ale při nejbližším postupu. Pak se jim z částky, o níž by měli dostati více, odečte 2/3 a při dalším postupu vždy polovina, a to tak dlouho, dokud vyrovnávací přídavek nezmizí.

Nebudu se zaměstnávati detaily. V podrobnostech naše názory jsou patrny z opravných v návrhů, jichž podáváme spolu s klubem německých sociálních demokratů na 90. Podle hlasování o těchto návrzích budou viděti nejen státní zaměstnanci, nýbrž i všichni dělníci, jakou kdo dělá politiku, jak drží dané slovo a jak je mu možno věřiti i pro budoucnost. (Tak jest!) Státní zaměstnanci byli již napáleni mnohokráte, mohou býti napáleni také dnes, ale věčně to přece nepůjde. Na konec ti, kdož napalují, ztratí k tomu příležitost, protože tu nebudou. Ztratí příležitost k napalování také parlament, protože tu nebude také. (Slyšte!) Béřete státním zaměstnancům práva, která byla dobyta v desetiletých těžkých bojích. Vrháte zaměstnance zpět do poměrů, které byly ještě před tím, nežli se začaly budovati odborové organisace a nežli jste začali vésti zaměstnance do boje.

Obracím se zvláště k bývalým vládním socialistům a především k vůdcům jejich státně zaměstnaneckých odborových organisací, k panu Brodeckému, Buřívalovi, Bergmannovi, Procházkovi a pí. Pechmanové. Vy víte velmi dobře, co tu bylo útrap, nežli jsme dobyli sebe menších práv. Víte, kolik lidí bylo persekvováno, vyházeno ze služby nebo poškozeno na, postupech jenom proto, že bojovali za lepší život pod vaším vedením. Byla by to skutečná tragedie, kdybyste teď hlasovali pro vládní návrh tak, jak je předložen, kdybyste teď vzali zaměstnancům práva, na něž si netroufaly ani vlády rakouské.

Připomínám vám, že k hlasování dochází v době, kdy se rozhoduje o clech a kongrue. Nemáte víc povinností starati se o státní pokladnu než buržoasie. Nemáte práva ustupovati vládě, která má dosti peněz pro pátery a nemá peněz pro skutečně pracující státní zaměstnance. (Tak jest! Výborně!) Pamatujte, že svým hlasováním rozhodujete o osudu státních zaměstnanců jen na čas, protože stav, který zavádíte, nemůže býti trvalý, ale o svém osudu navždy. Můžete spáchati sebevraždu, chcete-li, proletariát vám nezapomene, rozhodnete-li se hlasovati pro vládní návrh, že jste měli méně třídního vědomí než buržoasie!

V sobotu byl zde spáchán zločin násilí Internacionálou vydřiduchů a lichvářů na nejširších vrstvách pracujícího lidu, neohlížejících se na republiku, kterou se mnohý z pánů tak rád ohání. Dnes pak se projednává osnova zákona, která má i tu tendenci, malým vzíti a velkým dáti. Tato osnova, tento čachr koaličních stran se může státi zákonem jen tenkráte, když se postaví socialistické strany dnes na stranu těch, s kterými se musel vésti tak urputný boj proti clům. Vaším přisluhováním těmto kapitalistickým vrstvám způsobili jste mnohé zlo a bídu širokých vrstev pracujícího lidu. Vaším jednáním umožňujete reakci a kapitalistickou bezohlednost. Máte za sebou dosti široké vrstvy v tomto případě státních zaměstnanců a ještě nikdy jste se neopřeli o tyto masy a nikdy jste nepřipustili, aby dokázaly svoji nespokojenost, tím méně jste je vyzývali do boje za samozřejmá práva. Tyto organisované armády držíte v zajetí a živíte je heslem trpělivosti a proto ta. troufalost kapitalistů a reakce. Ona ví, že jí, nehrozí nebezpečí, protože spolupracujete na všem tom, co se zde proti lidu páchá. Jsou vám milejší sinekury, ministerská křesla, než zájmy státních zaměstnanců a chudiny. Po zkušenostech sobotního jednání se cly nesmí. vás nic vázati k těmto koaličním čachrářům, protože tímto jednáním vás nemohou přesvědčiti o nutnosti v zájmu republiky, nýbrž denně vás učí, že podpora jejich zájmů je zločinem na obyvatelstvu tohoto státu. A proto máte morální povinnost postaviti se s námi proti vládní osnově o požitcích státních zaměstnanců a hlasovati pro opravné návrhy, které podáme, jako my jsme ochotni hlasovati pro všechny opravné návrhy, ať jsou podány kýmkoliv. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Slovo dále má pan. posl. G. Navrátil.

Posl. G. Navrátil: Slavná sněmovno! Dočkali jsme se konečně, že projednáváme otázku platové úpravy státních zaměstnanců, učitelů a obvodních lékařů, ale, bohužel, žádná radostná nálada nás nenaplňuje, neboť každý, kdo má opravdový zájem o existenci zaměstnanců a pořádek ve státě a o stát sám, je naplněn trpkostí hlavně z té příčiny, že tato otázka, která, jak všichni ze všech pokrokových stran jednomyslně konstatovali, je nezbytností státní, tak dlouho potřebovala, než se alespoň k tomuto řešeni dostala. Jistě že zaměstnanci a úředníci - a vidíme ty prázdné galerie - pozbyli téměř i zájmu o průběh našeho jednání, neboť vidí, že z této otázky eminentně věcné, stavovské a státní stala se otázka politická. A v tom spočívá příčina, proč tento zákon po dobu téměř jednoho roku stále naráží na těžké překážky, na neupřímnost, a tím znechucuje každého, kdo má starost o bytí či nebytí naší administrativy.

Jistě je nutno, aby každý, kdo uvažuje o tomto zákonu, také uvažoval o příčinách, proč se setkáváme s tímto morálním neúspěchem, jakým nesporně dnešní řešení je. Je to kapitola pro sebe, a tu jistě co nejvážněji a opravdově mohu nadpisem k této kapitole říci: Bez národní demokracie nebylo ani tohoto zákona, chudého sic, ale přece jen významného pro veškeré státní zaměstnanectvo. (Výkřiky: Pro vysokou byrokracii!) Není pravda.

Nemám, bohužel, času, abych zde mohl popsati celý historický vývin průběhu veškerého jednání. Kol. Ježek sice z velké části již tak učinil, ale přece dovolte, abych se ještě jen několika otázkami podrobněji zabýval. Předem konstatuji, že to byla národní demokracie, která již po převratě vždy měla za cíl normální hospodářský stav zaměstnanců, jsouc si plně vědoma toho, že pouze uspokojené zaměstnanectvo zaručuje pořádek a správnou administrativu. Bohužel, víte, že při každém zákoně, a bylo jich spousta, naráželi jsme vždy na velký odpor socialistických stran potud, že musili jsme brániti každého, kdo vzorně koná své povinnosti, kdo plní povinnost vyšší, každého, kdo měl právo na lepší bytí, neboť byla zde velká vlna, choutka nivelisace, která je buňkou kolektivismu a dalších těch utopií a různých problémů, které jsou základem hesel a frásí různých jiných politických činitelů. Pak přišla doba, kdy konečně se uznalo, že nutno i finančně pozvednouti zaměstnanecký stav. Přišlo se s t. zv. malou úpravou, která měla přinésti určité plus, a tu konstatuji, že jedině národní demokracie to byla, která prohlásila: Nestačí malé přídavky, nestačí nedostatečné vyrovnávání, my žádáme, aby malou úpravou byly velké nesrovnalosti, spáchané dosavadními parcielními úpravami, alespoň tak vyrovnány, aby v dohledné době, kdy se přistoupí k definitivnímu řešení této otázky, nebyly příliš velké diference, které je pak těžko překlenouti. Čistě s tohoto věcného hlediska chtěli jsme učiniti určitou průpravu pro velký úkol, který dnes řešíme, pro úkol, o kterém jsme plně cítili, že je velkým a těžkým problémem, a chtěli jsme také přípravné práce včas vykonati. Jsem pevně přesvědčen, že kdyby národní demokracie byla bývala podporována socialistickými stranami, bylo by se to provádělo, ale tu, bohužel, musím konstatovati, že to byli čsl. socialisté, kteří úporně se proti tomu vzepřeli a kteří, když neviděli jinou cestu, dokonce intrikami dosáhli toho, že já jsem nemohl býti v oné komisi, kde jsem v prvé schůzi tuto zásadu hájil. To, myslím, je pro každého soudného člověka dostatečný důkaz, jakými zbraněmi se proti národní demokracii pracuje. A tu, vážení, jistě všichni vidíte, jak veliká chyba se stala tím, že se již tehdy nepřikročilo na částečné odbourávání sociální mzdy, na částečnou denivelisaci, a že již tehdy další postup nebyl uplatňován stabilisací platů, které stále byly nejistými drahotními přídavky. Ale stalo se. Uplynula od té doby zase část jednání, přišly zákony č. 286, které tak velice trpce dotkly se nejenom řad těch zaměstnanců, kteří se stali obětmi, ale i ostatních, kteří cítili své postavení právní otřeseno. A tu opět konstatuji, že to byla národní demokracie, která si jedině uvědomila povinnost, prýštící z tohoto zákona, že do roka musí býti státním zaměstnancům poměry upraveny. Jistě nepopírám, že všechny strany tehdejší koalice tento úmysl měly, neboť byly vázány zákonem, ale každý jenom z praxe, třeba odborové, ví, že, není-li jednotlivce, který by se s opravdovostí ujal tohoto úkolu, čas uplyne, nic se nevykoná a nestane se skutkem ani to, co zákonem je nařízeno. A tu jistě nemůže nikdo popříti, a zvláště ne "České Slovo", které tak opětně to vytýkalo dr Kramářovi, že on to byl, který se tohoto úkolu osobně ujal a že on, který jistě má méně času nežli mnozí z jiných stran, nalezl dosti času, aby sám osobně se této otázky ujal, že on iniciativně vyvolal sestavení komise meziministerské, která pověřena byla studiem a průpravnými pracemi pro tento veliký úkol. Každý poctivý zaměstnanec a úředník i politik musí přiznati, že bez této iniciativy dnes ani tak daleko bychom nebyli jako, bohudíky, jsme, že se zákon projednává dnes alespoň v plénu poslanecké sněmovny.

Národní demokracie při konferencích, které byly konány v přítomnosti odborných znalců koalovaných stran, vždy uplatňovala zásadu, že nelze bez zaměstnanců žádné zákony, jich se týkající, smluviti, projednávati, a proto je to snad přímo anomalie pro toho, kdo čte socialistické listy. Odvažuji se plným právem konstatovati, že to byla jedině národní demokracie, která loyálně respektovala veškerá přání a návrhy organisací odborových, a to těch největších, právě neutrálních, jako je stavovská rada a odborové ústředí. Neváhali jsme, velice věcně a velice skromně konstatuji, vypracované návrhy převzíti za své, předložiti je a zastávati je, pokud sily naše stačily. To konstatuji proti všem těm výtkám, že byly projednávány tyto osnovy bez účasti organisací. Konstatuji, že my to žádali, že jsme na to naléhali, ale, když se to nestalo oficielně skutkem, respektovali jsme alespoň organisace tím, že jsme jim umožnili, aby svoje názory při konferenčním jednání uplatňovaly.

A tu, když jsem se počátkem zmínil o té trpkosti, kterou musí býti každý zaměstnanec naplněn průtahem jednání, dovolte, abych k tomu také několik slov přičinil. Je mylný názor, že by meritum osnov bylo vlastně příčinou, je mylný názor, že snad nemožnost dohody ohledně obsahu zákona zmařila včasné projednávání. Dvě příčiny, o kterých z části již mluvil pan kol. Ježek, jsou vlastním viníkem. První příčinou, která se nedá smazati nikým, jest zbytečně předčasné rozpuštění bývalého parlamentu. (Tak jest!) Nemůže býti trochu soudného a nestranného kritika, který by to nepotvrdil. Je nesporné, že parlament, který byl tak způsobilý, že předčasně přímo uzákonil rozpočet, by byl býval schopen, aby tuto osnovu také dokončil, třeba rychle, ale jistě téměř se stejným výsledkem, jaký přineslo dnešní jednání. Proto viním s této tribuny ony činitele, kteří ať skrytě nebo otevřeně zavinili předčasné rozpuštění parlamentu, že zmařili tak v minulém roce uzákonění této osnovy. Nechci zkoumati příčiny blíže, ale faktem zůstává neboť nemůže býti nikoho, kdo by to popíral - že práce komise desetičlenné postupovaly tak, že jistě byla naděje během několika dnů v posledním stadiu jednání tento veliký úkol také skoncovati.

Nejen otázka předčasného rozpuštění parlamentu, ale i jiné věci bránily včasnému uzákonění. Jest to věc, o které se téměř nemluví a která právě svojí poťouchlostí, abych tak řekl, a neupřímností jest oním nepřítelem celé této osnovy. (Slyšte!) Jest to otázka úhrady. Konstatuji, že kdyby byly bývaly všechny strany jednaly tak, jako národní demokracie, a nebyly dělaly úhradě obtíže a překážky, kdyby byla vláda v minulém parlamentě obdržela včas také náklady na projektovanou osnovu, nemohlo býti překážek, aby se zákon již v minulém roce nestal skutkem.

V tom spočívá podle mého pevného přesvědčení vlastni příčina. Tím ubožejší jsou malichernosti, s nimiž se proti osnově a proti národní demokracii bojuje, když se uváží toto: Byl to ministr Bečka, který spontánně dal k disposici 700 milionů, což byla suma na tehdejší poměry veliká, neváhám to konstatovati, a slyšeli jsme při dalším jednání v novém parlamentě, kde se poměry nesporně zhoršily v neprospěch zaměstnanců, že prý tehdejší ministr financí a vláda se ukvapili, že příliš mnoho dali a že měli povinnost dáti jen tolik, co se na restrikci může ušetřiti. Myslím, že to každý soudný zaměstnanec musí s povděkem vzíti na vědomí potud, že tím je řečeno, že ministr Bečka vlastně byl daleko štědřejší nežli ostatní strany.

V tom spočívají překážky, neboť když tento náklad má býti uhrazen, musí býti nalezena potřebná úhrada, a tu, když přišel ministr Bečka s jediným možným návrhem, který se konečně opakuje i dnes - vidíme, že je totéž, co dříve, že naráží se na obtíže zvláště u sociální demokracie, která projevuje zásadní odpor, poněvadž prý dávkou z cukru by se zvýšily ceny cukru a tím by bylo zatíženo konsumentstvo, tato zásada stačila, aby se osnova zákona v minulém roce pohřbila a hodila pod stůl. To jest vlastní příčina, proč teprve dnes se dostáváme k řešení této věci. Dalo by se mluviti i o jiných příčinách a možných kombinacích, které zde hrály určitou roli, nechci však tak hluboko jíti, když stačí to pevné přesvědčení, že kdyby byli sociální demokraté a čeští socialisté řekli v minulém parlamentě ministru Bečkovi: "My akceptujeme úhradu, kterou navrhujete jako odborníci", nebylo možno žádným způsobem ani skrytě ani neskrytě intrikovati - musím toho slova užíti - proti osnově a byla by se stala již dávno nejen skutkem, ale byla by již provedena a byly by zvýšené požitky aspoň těm, kteří zvýšení dostanou, také již bývaly vyplaceny.

Vážení, musím se také, když mluvím o té úhradě, zmíniti o jedné věci, kterou slyšíme téměř na každé schůzi. Říkává se: Je to zvláštní, že jedině národní demokracie mluví při každé příležitosti o úhradě. Já se k tomu přiznávám, mluvíme vždy o úhradě, protože my jediní dbáme toho, aby finanční hospodářství státu bylo v pořádku. Je pravda, že se vytýká, že mnohá vydání byla učiněna, kde se nikdo neptal po tom, zda jsou peníze k úhradě nebo nejsou. I to přiznávám, ale konstatuji, že národní demokracie ani v jediném případě pro sebe nikdy ani haléře nežádala bez úhrady řádné, veřejné, poctivé a otevřené, že národní demokracie nikdy také nepodala ani iniciativní návrh, kde by se nebyla postarala o to, aby úhrada byla docílena. (Tak jest!) Konstatuji, že je veliký rozdíl v otázce úhradové mezi národní demokracii a socialistickými stranami. Ano, národní demokracie mluví o úhradě, ale nikdy nedělá překážky hlavně v této otázce, kdežto ostatní strany hlavně při otázce požitkového systému o úhradě nemluvily, ale za to překážky dělaly. To je ten veliký rozdíl v nazírání na tuto principielní otázku.

Vážení, když přijdu nyní k vlastnímu zákonu, jistě každý očekává odpověď, abych řekl generelní, co soudí národní demokracie o tomto zákonu vůbec. Neváhám říci, že předložený návrh zákona, vlastně třech zákonů, jest v zásadě dobrý, že jsou způsobilé, aby vytvořily zdravý základ pro vybudování naší administrativy a i pro hospodářské uspokojení státních zaměstnanců. Neváhám konstatovati, že je to práce velice hluboko založená, i vědecky založená, založená také na zkušenostech a principech jiných států. Ale neváhám také říci, že má mnohé nedostatky, které musí býti odstraněny. A tudíž zase jako nadpis kapitoly bych řekl, že nejde o nějakou definitivní úpravu platovou služebních poměrů státních zaměstnanců, nýbrž že my. národní demokracie, považujeme tuto úpravu vlastně za stabilisaci a za provisorium, za další etapu k tomu velikému cíli, abychom konečně po seznání všech nedostatků tohoto zákona v blízké době dospěli k faktické, vzorné. i sociálně i mravně založené úpravě platové, která bude dílem trvalým, dílem, na jehož základě bude možno přikročiti k dalším úkolům. a to k reorganisaci veškeré práce ku prospěchu nejen zaměstnanců, ale i veškerého obyvatelstva a republiky samé. (Tak jest!)

Pokud se jedná o dobré, řekl bych světlé stránky této osnovy, je nutno, abych se zmínil v prvé řadě s povděkem, že konečně má býti honorování práce spojeno s významem místa, se zásluhami, ale také se vzděláním školským. neboť budujeme-li stát, budujeme-li také administrativu. je nesporno, že musíme se postarati o zvýšení i duševního niveau i hloubky práce, kterou žádáme. To znamená v určité míře také denivelisaci. V tom spočívá vlastní jádro. Já však protestuji proti tomu, kdyby tak, jak to bývá zvykem, mělo býti využito proti národní demokracii slova "denivelisace". Je nesprávné nazírání, jako bychom my nepřáli nižším, nejnižším a všem, kteří konají práci svoji poctivě, aby za ni byli také poctivě zaplaceni. Konstatuji, že my vždy při každé příležitosti jsme se ujímali všech návrhů, které byly dělány ve prospěch všech, opakuji, i nejnižších kategorií, ale když jsme chtěli, aby také spravedlivě byli honorováni úředníci vyšších kategorií, tu se stejným porozuměním u socialistických stran jsme se nesetkali. V tom spočívá právě rozdíl v nazírání také na otázku nivelisace. My nevidíme nivelisaci v tom, že některá kategorie byla zařaděna do vyšší kategorie, jistě jsme spolupracovali k tomu a přáli si toho, ale viděli jsme nivelisaci hlavně v tom nezdravém stavu, že přednostové, vyšší úředníci a úředníci jako podřízení přednostové úřadů a kanceláří trpce pociťovali, když jejich odpovědnost vůbec nebyla uznávána a měli často s menší příjem a plat než zřízenec, který podle s pokynu svého přednosty svou práci vykonán val. (Výborně!)

Další veliký význam této úpravy jest od, stranění sociální mzdy. Sociální mzda je buňkou kolektivismu a komunismu. Je nesporno, že je nezdravá, nerozumná a v celém světě dnes, vyjímaje Rusko, toho nenajdete, aby práce nebyla placena podle hodnoty, nýbrž podle stavu rodinného. Uznáváme, že to bylo nezbytné zlo a souhlasili jsme s tím v dobách, kdy konsolidace republiky nebyla ještě skončena, v dobách, kdy nedostatečné platy znemožňovaly početnějším rodinám nejsmutnější existenci, ale my prohlašujeme, že uspořádanými poměry přestávají tyto ohledy a že trváme na tom, aby i práce úřednická ve státě tak jako v soukromém podnikání byla honorována podle své ceny a hodnoty. (Výborně!) My se nevzpíráme proti podporám, my se nevzpíráme ani proti tomu, aby snad větší fondy byly založeny, z nichž by skutečně potřeby rodinné byly kryty daleko opulentněji než malými přídavky, které, ještě zůstaly, ale nevzpíráme se tomu z důvodů jiných, z důvodů sociální péče na účet a úvěr jiného resortu, ale nikoli na účet práce, poněvadž to je nesprávné a nespravedlivé. (Souhlas.)

Další velmi významnou věcí je to, co se bohužel nejméně cení našimi zaměstnanci, to jest stabilisace platů. Když slyším v různých schůzích těžká obvinění a námitky proti celé osnově, že měří příliš skoupě, skromně, že není možno z těch platů, které jsou podkladem celé osnovy, žíti, uznávám to plnou měrou, ale přece žádám, aby každý zaměstnanec jen pochopil, jak veliký význam má stabilisace platů, neboť nikdo z nás neví, co ho zítra očekává, nikdo neví, zda zítra neschopen služby nebude dán do výslužby, nikdo z nás neví, zda nezemře a nezanechá vdov a sirotků. Vidím ve stabilisaci určité pojištění pro tyto tragické případy, které jsou na denním pořádku a o nichž nikdo z nás ani neví. Stabilisace znamená zvýšení pensijní základny, a co s tím je spojeno, to, myslím, nemusím nikomu vykládati, ani poslancům, a přirozeně také ne zaměstnancům, jen žádám, aby přece jenom vážněji význam stabilisace platové posoudili a vážněji také o ní přemýšleli.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP