Vznášíme k vládě důtklivý
apel, aby se letos pokračovalo v t. zv. zásobovací
i stravovací akci na Podkarpatské Rusi. Nemohu líčiti
detaily, snad stačí již předešlé,
abyste viděli, co ta stravovací a zásobovací
akce pro Podkarpatskou Rus znamenala.
Dovolím si ještě při debatě celní
učiniti zmínku o jedné pro Podkarpatskou
Rus velmi důležité otázce: masa a dobytka.
Především jedna věc, která nám
připadá maličkostí, ale na Podkarpatské
Rusi je věcí důležitou, slanečci
a uzenáči, jichž se na Podkarpatské
Rusi konsumuje množství poměrně značné
a jsou tam oblíbeným jídlem. Jak na Verchovině,
tak i v jižní části Podkarpatské
Rusi tvořil slaneček součást stravovací
akce. Avšak v novém celním sazebníku
byla cla na slané ryby - nevím, z jakých
důvodů, kde tu je ohrožena zemědělská
výroba - zvýšena, a to takovým způsobem,
že clo autonomní bylo zvýšeno ze 7 na
70 Kč a clo smluvní zvýšeno na 21 Kč
a u uzenáčů na 42 Kč.
Důležitá je ovšem na Podkarpatské
Rusi v prvé řadě otázka dobytka. Byli
jste zde svědky několika ostrých kontroversí
během této celní debaty mezi poslanci komunistickými
i socialistickými a mezi agrárníky právě
ve věci dobytkářství.
Na Podkarpatské Rusi má tato otázka význam
přirozeně ještě větší,
poněvadž je tam orné půdy jen 19%, za
to však luk 14% a past. vin 13%. Počet dobytka na
Podkarpatské Rusi za posledních let stále
stoupá, bohužel jen kvantitativně, nikoli kvalitativně.
Dobytkářství na Podkarpatské Rusi
je skutečně v těžké krisi. A
jak se mu má odpomoci? Budu zase citovati jednoho zemědělského
inspektora, ovšem z doby, kdy ještě nebyla rozvinuta
celní debata. On uvádí, a to právem,
jako hlavní příčinu krise dobytkářství
na Podkarpatské Rusi tu okolnost, že za nynějšího
stavu skotu a jeho kvality prodává se podkarpatoruský
dobytek hlavně jen na maso a na domácích
trzích a že je třeba kvalitativního
zlepšení chovu, jenž by umožnil i export
dobytka ze země. Jako další nevýhody
dobytkářství na Podkarpatské Rusi
musíme uvésti vysoké železniční
tarify, které podlamují konkurenci podkarpatského
dobytka s dobytkem ostatních zemí v našich
hlavních odběratelských centrech, nevýhoda,
která přímo nesouvisí s touto věcí
o které se hovoří. Nutno se však o ní
při této příležitosti aspoň
letmo zmíniti. Na Podkarpatské Rusi není
ještě zákona o odškodňování
za dobytek uhynulý nakažlivými chorobami. Už
několikráte volali jsme, také v tomto parlamentě
ve schůzi dne 27. listopadu 1924, k ministerstvu zemědělství,
aby předložilo pro Slovensko a Podkarpatskou Rus co
nejdříve osnovu zákona o náhradě
škod za dobytek uhynulý nakažlivými chorobami.
Kdežto v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
je otázka úhrady regulována zákonem,
na Slovensku a Podkarpatské Rusi tomu tak není a
panuje v tom směru anarchie a libovůle. Při
známém bývalém systému Hodžovu
nemohli jsme ovšem na unifikaci v tom směru čekati.
V této stranické libovůli (Výkřiky
komunistických poslanců.) nutno hledati také
příčiny, proč nepokračuje zintensivnění
chovu dobytka na Podkarpatské Rusi tak, jak by bylo třeba.
Referát ministerstva zemědělství potřebuje
ročně ohromné sumy peněz. Přejeme
si, aby byl bohatě dotován, poněvadž
referátu tomuto připadají úkoly tak
veliké, jako žádnému jinému kraji
v republice. Avšak přejeme si, aby byly individuelně
uváděny, aby byly detailovány všechny
položky rozpočtu referátu ministerstva zemědělství
v Užhorodě. Neškodilo by to ostatně pro
celou republiku. My z Podkarpatské Rusi si přejeme,
aby se to zvláště dělo u těch
položek, které jsou v loňském rozpočtu
uvedeny v kap. XVIII, tit. 3, § 2.
Abych ukázal, jak vyhlíží nyní
v praxi podpora referátu zemědělství
na Podkarpatské Rusi, ukáži to na dokladech
právě z oboru dobytkářství
ze dvou nejdůležitějších krajů
dobytkářských v Podkarpatské Rusi,
kraje huculského a voloveckého, kde jest velmi mnoho
pastvin, ale málo orné půdy. K zlepšení
chovu dobytka, jež by vedlo k zvýšení
váhy a umožňovalo daleko více než
dnes vývoz dobytka z Podkarpatské Rusi a pomáhalo
tak lidu odkázanému dnes v četných
místech jenom na chov dobytka, je jak známo především
třeba řádných plemenných býků.
Největším, místem huculského
kraje je Jasina. Ta měla za maďarské éry
15 plemenných býků, dnes však jich má
za úřadování nynějšího
referátu i ministerstva zemědělství
v Užhorodě pouze 5. A v kraji voloveckém nepostaral
se referát vůbec o plemeníky, takže
letos licenční komisí nebyl uznán
za schopného ani jeden plemenný býk.
Tu spočívá kořen zla v dobytkářství
Podkarpatské Rusi, kořen krise, již nutno odstraniti
řádnou, systematickou a samozřejmě
apoliticky vedenou odbornou prací. Dobytkářství
Podkarpatské Rusi se nepomůže, když agrární
buňky dostanou plemenné býky, ani když
dostanou na občasných výstavách v
Podkarpatské Rusi pořádné odměny.
Je tu třeba zintensivnění starosti o plemeníky
a chov dobytka, je tu dále třeba zvýšené
starosti a objektivního zvelebování pastvinářství
a úpravy horských polonin. Jedete-li lány
kolem Buštiny a Tiačeva, volají přímo
rozsáhlé, krtčinami pokryté podprůměrné
pastviny o pomoc. A jistě není tu jen vina na obyvatelstvu
Podkarpatské Rusi, jež často bývá
uváděno jako hlavní závada při
zintensivnění zemědělství Podkarpatské
Rusi. Vždyť značná část
právě zmíněných zanedbaných
pastvin patří ředitelství státních
lesů a statků v Buštině, jež by
mělo a docela dobře také i mohlo předcházeti
v této práci vzorem obyvatelstvu, jež nemá
dostatek prostředků a jež strádá
z řady příčin. Žalujeme na referát
zemědělský také, že nevěnuje
patřičnou péči horským poloninám,
tak důležitým pro chov dobytka v karpatských
horách. Mnoho jich již dříve upravených
zarůstá lopuchem, kde je více azotu, takže
se stávají nepotřebnými.
Ve zvýšení, zlepšení chovu dobytka
v Podkarpatské Rusi dlužno tedy hledati v prvé
řadě odstranění nynější
těžké dobytkářské krise
v zemi. Ovšem řádný a přirozený
vývoj chovu dobytka na Podkarpatské Rusi bude brzděn
protizemědělskými celními opatřeními
nynější celní většiny. K
výkrmu na prvotřídní jateční
dobytek je třeba krmiva, jehož není a nebude
v nesoběstačné Podkarpatské Rusi,
na dovoz krmiva jsou však uvalena cla. Rozvoji mlékařství
na Podkarpatské Rusi nebudou prospívat také
vysoká cla na odstředivky.
Možno však i při nynějším
stavu dobytka na Podkarpatské Rusi pomáhati při
odbytu dobytka řádným a dobře obchodně
vedeným organisováním zpeněžení
dobytka. "Zemka", velká agrární
organisace v Praze mohla by místo značného
nakupování většinou polského
dobytka třetitřídního obrátiti
svou pozornost k dobytku v Podkarpatské Rusi a posílati
své agenty a zástupce ke koupi i na trhy a do vsí
Podkarpatské Rusi. Pravda, nenajde tu bohužel prvotřídního
dobytka, ale najde tu slušný jateční
dobytek druhotřídní, najde tu dobrý
materiál k výkrmu, dobré tažné
voly i dobré dojné krávy. Mohou-li obstarávati
malá sociálně-demokratická družstva
část svých nákupů z Podkarpatské
Rusi, mohla by tak činiti ve velkém měřítku
silná agrární organisace pro své podniky
i pro zbytkaře, jimž obstarává nákup
dobytka. Musí jen zredukovati nákup v Polsku, Rumunsku
a jinde. A bylo by tak na ráz pomoženo dobytkářství
v této zemi, jíž je třeba podati ruku
účinnou a ne roniti nad ní slzy při
současném zrádcování socialistů.
Ministerstvo zemědělství mělo by se
ve vládě postarati o snížení
poměrně vysokých tarifů na dopravu
dobytka z Podkarpatské Rusi do center republiky. Výjimečné
poměry podkarpatské dávají k tomu
oprávnění.
Shrnujeme-li tedy svůj úsudek o celních opatřeních
se zvláštním zřetelem k Podkarpatské
Rusi, nemůžeme než postaviti se co nejostřeji
proti navrhované předloze. Bezcelný dovoz
brambor, kukuřice a obilí do Podkarpatské
Rusi, proti němuž se postavila celní většina
tohoto parlamentu, je pro Podkarpatskou Rus přímo
nutností. Podpora obyvatelstva v jeho těžké,
nezaviněné nynější nouzi a nestranné
rozdílení a vedení jak státní
podpůrné akce, tak i akce zásobovací
i stravovací, je povinností státu, povinností
v prvé řadě normální.
Podkarpatská Rus je země s 80% zemědělská
a mohla by býti při objektivní dobré,
poctivé, ovšem černé a velmi namáhavé
práci nejen za dobu jedné generace zemí soběstačnou,
ale mohla by vykazovati i přebytek 10.000 vagonů
obilnin, vedle přebytku dřeva, vedle soli, vedle
70.000 hl vína a jiných darů země.
Je třeba k tomu práce objektivné. Apeluji
na přítomného zde ministra zemědělství
pana dr Slávika, aby na Podkarpatské Rusi
učinil přítrž té dosavadní
stranické nesprávné politice, aby se tam
postupovalo způsobem takovým, který by byl
prospěšný lidu Podkarpatské Rusi a který
by byl prospěšný naší republice.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Riedl. Uděluji mu slovo.
Posl. Riedl: Vážená sněmovno!
Bylo zde již zdůrazněno, že strana čsl.
socialistů nestaví se proti oprávněným
požadavkům zemědělského lidu
a že má živý smysl pro ochranu zemědělské
práce. Pro nás, slavná sněmovno, není
to pouhá krásná fráze. U nás
vyplývá to přímo z našeho programu.
My socialisté hlásáme, že základem
lidské společnosti je lidská práce
a my čsl. socialisté zdůrazňujeme
k tomu, že je to výsledkem harmonické práce
fysické a duševní. Je tedy jen výsledkem
tohoto našeho zásadního nazírání
a hodnocení člověka podle práce, jestliže
máme živý zájem pro potřebu našeho
zemědělství, pro její obtíže
a ovšem také pro její ochranu a náležité
ocenění. Stavíme-li se dnes proti těm,
kteří chtějí pomoci zemědělské
výrobě ochrannými cly, má to svůj
hluboký důvod zásadní i formální.
Musím zdůrazniti, že nejsme stranou jednoho
stavu a nemůžeme proto řešiti otázku
ochrany zemědělské toliko a jedině
s hlediska úzce stavovského bez ohledu na ostatní
vrstvy obyvatelstva. Nemůžeme tedy řešiti
ani otázku zemědělských cel jedině
a toliko s hlediska prospěchu zemědělců
a můžeme tím méně souhlasiti
s navrhovanými zemědělskými cly, poněvadž
máme vážné pochybnosti o úspěchu
tohoto opatření u malých zemědělců.
Nevěříme, že zemědělská
cla jsou tím kouzelným proutkem, který snad
vykouzlí onen kýžený blahobyt zemědělského
lidu, naopak máme po této stránce vzhledem
na malého zemědělce vážné
pochybnosti.
Tím více musíme vzíti tedy zřetel
na zájem celku, neboť jistě slušno nadříditi
zájem celku zájmu jedné třídy.
(Tak jest!)
A tu dlužno zdůrazniti hned, že nemohlo býti
nevhodnější doby pro rozvíření
otázky dosahu agrárních cel nad dnešní
dobu. (Výborně!) Jako bychom se vraceli do
oněch starých dob kdysi oficielní národohospodářské
vědy, která dovedla učeně pojednati
a badati snad o všech problémech národního
hospodářství, ale nedovedla při tom
překročiti hranici tří národohospodářských
pojmů: výroby, oběhu a distribuce. A přece
už hezkou řadu let vloudil se do moderní národohospodářské
vědy nový činitel, kdysi cizí pojem:
spotřeby statků. My tuto otázku spotřeby
zvláště zdůrazňujeme, poněvadž
vlastním a konečným účelem
výroby statků je a zůstane spotřeba.
Jde tedy při výrobě především
o konsumenta a nikoliv a producenta, jemuž konečně
vlastní výroba není ničím jiným
než prostředkem, aby se mohl státi konsumentem
statků jiných, které nemůže sám
vyrobiti, ale kterých potřebuje ke svému
fysickému a duchovnímu životu. Je tedy cílem
každé výroby ne hromadění zisku
jednotlivcova, nýbrž úkoj jeho životních
potřeb, tedy spotřeba.
Když s tohoto hlediska díváme se na tak důležitý
národohospodářský problém,
jakým beze sporu je ochrana celní, musíme
s politováním konstatovati, že strany t. zv.
celní většiny nebraly ohledu při svém
návrhu na poměry spotřebitelů a nechaly
stranou otázku spotřeby vůbec. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Pan zpravodaj zemědělského výboru
dotkl se této otázky toliko letmo a to ještě,
myslím, nesprávně. Když porovnával
celní ochranu zemědělskou a celní
ochranu průmyslovou, dovodil, že by průmysl
měl míti více smyslu pro domácí
konsum a zvýšení kupní kapacity u domácích
konsumentů. Není prý zdrávo, aby průmysl
dbal tolik a snad výhradně obchodu zahraničního.
My plně potvrzujeme tento názor pana referenta,
ale soudíme, že co platí o průmyslu,
platí v míře ještě větší
o zemědělství, poněvadž od něho
přímo závisí fysická existence
člověka.
Leč navrhovanými cly byla by tato logika postavena
přímo vzhůru nohama. Nechápeme, jak
by bylo možno zaváděnými cly ne zvýšiti,
ale jen udržeti domácí konsumní schopnost,
která - budiž zdůrazněno - souvisí
přímo s životní úrovni u nás.
A tuto úroveň zvýšiti je přece
naše svatá povinnost. Ani pan referent zemědělského
výboru neodvážil se tvrditi, že by zemědělská
cla neznamenala dražení životních potřeb,
uvedl jen, že se neprojeví v cenách v plné
výši. Také p. ministr financí dr Engliš
prohlásil v rozpočtovém výboru o clech,
že má-li míti clo skutečný účinek,
musí vésti ke zdražení. Vezmeme-li za
základ zkušenosti z bývalé rakouské
monarchie, shledáme, že cla se projeví v cenách
nejméně ze 2/3, ačli u nás tomu nebude
ještě hůře, poněvadž válečná
a poválečná morálka klesá tak,
že se spekulace chopí každé příležitosti
k vlastnímu zisku.
A podívejme se, jak žije dnes obrovská většina
domácích konsumentů zemědělcových.
Týdenní výdělek dělníka
je dnes průměrně 120 Kč, ale výdělek
80 Kč, týdně není ničím
nezvyklým při celotýdenním zaměstnání,
zatím co 200 Kč týdně vydělá
dělník toliko zvlášť kvalifikovaný
a dovedný. Jaké pak teprve jsou poměry těch,
kteří vysazují a nepracují celý
týden? A co máme teprve říci o těch,
kteří jsou bez zaměstnání vůbec?
Týdenní výdělek 50 Kč není
nijakou zvláštností. Na drahanské vysočině
platí se lesnímu dělníkovi dokonce
5 Kč denní mzdy!
Kdo má možnost sledovati hospodářské
poměry našich dělnických rodin a vidí
do jejich domácnosti, musí žasnouti, jakého
že to užívají kouzla dělnické
ženy a matky, že dovedou od rodin odvrátiti dnes
příšeru hladu. Vždyť shora uvedené
výdělky nejsou jen výdělky svobodných
dělníků, ale také otců rodin,
a to, jak víme, rodin dětmi právě
nejpožehnanějších. Bojíme se, že
se zde objeví velmi brzy neblahé důsledky.
S hrůzou vzpomínáme dob válečných,
kdy naše děti trpěly podvýživou,
kdy skrofulosa a tuberkulosa kosily a ničily náš
dorost, až soucitné duše doma i za hranicemi
pocítily povinnost pomáhati nám zažehnávati
tuto příšeru, a dnes, kdy jsme odbourali všechna
ta nouzová opatření, veřejné
stravování, ošacování atd., vrháme
je opět do tohoto pekla nemocí a smrti. Už
dnes nutno konstatovati, že se zdravotní stav našich
dětí opět zhoršil. Není divu.
Kdo znáš, řekni prostředek, jak má
matka při výdělku mužově 100,
120 a 150 Kč týdně dáti svým
3 až 4 dětem stravu, jejich věku přiměřenou
tak, aby z nich byli lidé zdraví a schopní
práce ve prospěch lidské společnosti.
Při výběru dětí do prázdninových
kolonií a přímořských osad
zjistili lékaři v Brně, že 80% školních
dětí je buď skrofulosou nebo tuberkulosou napadeno,
nebo aspoň k těmto hrozným nemocem inklinuje.
To je tak strašný zjev, že by všichni, jimž
záleží na budoucnosti národa, měli
se nejen nad ním zamysliti, ale přímo položiti
ruku k dílu a snažiti se pomoci. Ale co se má
státi místo této pomoci. Zdražují
se poživatiny, a to ty nejdůležitější,
aby bída byla ještě větší
a úmrtnost dětí ještě horší.
Ne nadarmo byla zjištěna příčinná
souvislost mezi úmrtností najmě dětí
a drahotou životních potřeb. Zemědělskými
cly by se zdražilo živobytí 5členné
dělnické rodiny týdně o 16 až
18 Kč. Kdybychom skutečně připustili,
že část cla, řekněme 1/3, ponese
zahraniční producent, resp. obchodník, znamenají
cla v navrhované výši zvýšení
týdenních nákladů na výživu
stále ještě o 12 Kč. To je jistě
při výdělkových poměrech dnešních
položka, kterou pocítí naše rodiny dělnické
velmi citelně.
Rodiny gážistů s měsíčním
platem nejsou na tom o mnoho lépe. Bude se projednávati
nový požitkový zákon pro veřejné
zaměstnance, který ovšem nemá znamenati
pouhou změnu požitkového systému, nýbrž
také nějaké to zlepšení platové.
Proč vznikl tento zákon? Má býti stělesněním
hesla: méně úředníků,
ale lépe placených. A vznikl proto, že zákonodárné
sbory nemohly již déle přehlížeti
volání veřejných zaměstnanců
po úpravě platů. Úpravou má
se jim dostati větší skývy chleba, ale
hned předem se jim doslovně ta skýva chleba
opět ukrajuje. Nemůžeme při posuzování
důsledků zemědělských cel míti
na mysli toliko úředníky vyšších
hodnostních tříd, kteří snad
to zdražení sice unesou, ale stejně trpce pocítí,
ale musíme tu míti na zřeteli ony legie malých
úředníčků-písařů,
jak se kdysi říkalo, jichž bídné
poměry bývaly vděčným thematem
pro různé anekdoty a humoristické listy,
a řady zřízenců, jichž úděl
není o mnoho lepší údělu dělníkova.
A hle, na jedné straně se dává mnohde
almužnické zvýšení platu, a ve
velkém počtu případů ani toho
zvýšení nebude, co druhou rukou se jim ten
tolik omlouvaný dar bere. Vskutku dar danajský.
Navrhované zdražení bude tu znamenati, i když
se cla projeví jen dvěma třetinami, jen při
mouce a tuku a výrobcích moučných
měsíčně 50 až 60 Kč. Ale
to ještě není všechno. Žijeme v době
jakési zdražovací horečky. Pan ministr
financí ohlašuje zdražení cukru novou
cukerní daní o 60 Kč na 1 q. Prý konsum
bude tu zatížen toliko 20 Kč, tedy cukr se
má zdražiti o 20 hal. na 1 kg. To by bylo zatížení
shora uvedených rodin opět částkou
aspoň 2 Kč měsíčně.
K tomu ohlašuje pan ministr železnic zvýšení
tarifů osobních nejméně o 22%. To
prý musí obecenstvo snésti, poněvadž
prý osobní tarify nedosáhly valutové
relace. Kdo opět nejvíce pocítí toto
zdražení? Malý člověk, který
za prací a zaměstnáním musí
dojížděti z místa pobytu do místa
zaměstnání. A už opět se také
mluví o zdražování bytů. Také
zde prý nebylo dosaženo valutové relace a tož
honem zdražit, co se dá, když jsou již pánové
u toho a mají většinu. My se musíme
tázati, zdali celní koalice domyslila všechny
ty důsledky a zdali také uvažovala, jaké
dá za to pod tíhou poměrů klesajícímu
lidu odškodnění a kompensace?
Slibuje se daňová reforma. My bychom rádi
předem viděli tuto daňovou reformu, abychom
mohli posouditi, zdali a pokud odlehčí malému
člověku. Pan ministr financí se tím
netají, že daňová reforma nebude znamenati
pokles daňového výnosu - stát svých
10 miliard potřebuje - snad jen spravedlivější
rozdělení daňového břemene.
I za to bychom byli vděčni, poněvadž
kdyby bylo rozdělení hladiny daňové
skutečně spravedlivější, musilo
by znamenati odbřemenění nejmenších.
Snad by se pak nemohla opakovati taková křiklavá
nespravedlnost, aby domáckému dělníku
krejčovskému na př. na drahanské vysočině
i na Brněnsku a jinde byla předpisována daň
z obratu ze mzdy, kterou on jako námezdní dělník
dostane od továrníka nebo komisionáře
snad jen proto, že má přihlášenu
živnost, aby mohl míti učedníky. Daň
výdělkovou ovšem musí platiti také.
To je zjev, který přímo křičí
po nápravě. Ale my víme, že malí
poplatníci jsou nejvíce zatíženi daněmi
nepřímými, a tu nemáme záruky,
že nebude ono daňové břemeno přesunuto
sice formálně na kruhy majetnější,
ale pak těmito převaleno úplně na
bedra malých konsumujících lidí. Zdá
se, že ani p. ministr financí nevěří
v morálku naší buržoasie. Jinak by nebyl
v rozpočtovém výboru, když avisoval
úmysl vlády, předložiti zákon
o zrušení uhelné daně z vyvezeného
uhlí a z koksu pro výrobu železa, upozornil,
že "vláda najisto očekává,
že uhelný a báňský průmysl
nebude těžiti z této úlevy pro své
dividendy, nýbrž že je cele přinese k
dobru zaměstnaného dělnictva a spotřebě".
My tuto nedůvěru pana ministra sdílíme,
ba my, bohužel, jsme skoro přesvědčeni,
že průmysl udělá právě
to, co pan ministr nechce.
Máme své zkušenosti. Nezapomínáme,
že na drahách byly sníženy dopravní
náklady tarifní o 650 mil. Kč, ubylo tu drážní
správě na příjmech, ale výsledek
se neobjevil nikde, aspoň jistě ne v poklesu cen
dopravovaného zboží. A to je to, co my vytýkáme.
Na jedné straně se chce pomoci a na druhé
straně se utlačuje ten, jenž je na tom ještě
hůře. A tu budiž mně dovoleno otevřené
slovo. My chápeme, že zemědělci se brání,
když poklesnou ceny jejich produktů na polovinu i
více, ale přece jen by neměli zapomenouti,
že při všech těch těžkostech
a nedostatcích u malých zemědělců
- o velkých nemluvím, ty by nezabil ani rapidní
pokles cen - má ten zemědělec aspoň
tu nejnuznější obživu ve svých
výrobcích zabezpečenu. Oč hůře
je na tom dělník i malý veřejný
zaměstnanec, který nevydělá ani tolik,
aby si takovou minimální existenci zabezpečil.
Pánové, ve všem nutno býti spravedlivým
a neuzavírati se skutečnosti, že není
spravedlnosti bez relativity. Zemědělská
výroba a zemědělský stav měl
svou konjunkturu, zemědělci vyvázli ze své
obrovské zadluženosti předválečné
- my to nevytýkáme, nýbrž konstatujeme
- a nyní nastal pokles výnosnosti zemědělského
podnikání. Také průmysl měl
svou konjunkturu i dělnictvo, ale ta pominula již
před 2 roky, a dnes je tu bída.
Chceme-li posuzovati správně a spravedlivě
zemědělce a ostatní pracující
vrstvy, musíme dbáti toho, aby nebyla porušena
spravedlivost, to jest, aby zvýšení úrovně
stavu jednoho nemělo za následek snížení
životní míry stavů jiných pod
úroveň průměru.
A posouditi nutno také spravedlivě, zdali je dnes
postavení zemědělcovo relativně lepší
nebo horší nežli postavení ostatních
vrstev vzhledem na poměry předválečné
jedné i druhé strany. Tu nutno zvláště
zdůrazniti, že životní průměr
zemědělcův není horší
než průměr veřejného zaměstnance.
Vezmeme-li za základ celý národohospodářský
příjem osob, žijících z výroby
zemědělské, dostaneme průměr
čistého zisku na hlavu asi 4 tisíce Kč
ročně. A jestliže stejným způsobem
posoudíme příjmy veřejných
zaměstnanců, dojdeme ke stejným výsledkům.
Ale průměr ten se značně změní
ve prospěch zemědělců, jestliže
uvážíme, že část, kterou
zemědělec vynaloží na potraviny, je
poměrně daleko menší než u veřejného
zaměstnance, poněvadž zemědělec
získá potraviny za ceny výrobní, co
zatím veřejný zaměstnanec musí
v kupní ceně zaplatiti i výdělky meziobchodu
na cestě od konsumenta k producentovi. Poměr se
ještě více změní ve prospěch
samostatných zemědělců, když
uvážíme, že polovina osob žijících
ze zemědělství jsou zemědělští
dělníci. U těch je roční příjem
jedné rodiny, počítáme-li, že
ve čtyřčlenné rodině vydělávají
2 osoby, a to 30 Kč denně, na hlavu 2500 Kč
ročně. A rozdíl mezi 2500 Kč a 4000
Kč přijde právě ve prospěch
samostatných zemědělců. Ovšem
není úkolem socialistů nivelisovati dolů.
Chceme zlepšiti celkovou úroveň, zvýšiti
životní míru člověka všeobecně,
ale nemůžeme připustiti, aby snahou o zvýšení
úrovně jednoho stavu byly vehnány miliony
jiných do zoufalství.
Slavná sněmovno! Zoufalství je špatný
rádce a my se bojíme, aby toto zoufalství
se u nás neprojevilo způsobem, který by nebyl
ku prospěchu ani zemědělství ani ostatních
vrstev, které tu spolu dělají celní
politiku, ale ani ku prospěchu státu a klidu v něm.
Strana, která v této sněmovně zastupuje
průmysl, postavila se také po bok této celní
politiky. Máme obavu, aby právě průmysl
nesklidil brzy ovoce tohoto činu.
První známky už tomu nasvědčují:
brněnské textilní dělnictvo žádá
úpravu mezd. Musí žádati, poněvadž
by jinak nemohlo žíti. A pohleďte na nebezpečné
vření v ostatních továrnách
v hlavních i venkovských městech. A dnešní
krvavé události pražské jsou, pánové,
mementem všem těm, kteří nechápou,
že skutečně dělnictvo je na pokraji
zoufalství. Je nebezpečno pohnouti touto lavinou,
veta by bylo po klidu a stabilisaci, které náš
průmysl tolik potřebuje. Průmysl může
prospívati jen tehdy, když dělník koná
svou práci dobře, a dobře ji koná
dělník jen tehdy, když má radost z práce
a cítí povinnost, aby ukázal své schopnosti
i všechnu svou dovednost a sílu svého intelektu.
Je to možno tam, kde dělník zápasí
s hladem? Což zoufalství mu nevnutí myšlenku
na mzdový boj a odhodlání k němu?
Bojíme se, aby opět nenastal vířivý
tanec číslic, z něhož opět potom
s velkými obětmi budeme hledati východisko.
Proto nemůžeme souhlasiti s navrženou osnovou
celního sazebníku, neboť chceme klid a pokoj
v tomto státě ve všech vrstvách.