My soudíme, že je nutno nastoupiti jiné cesty
tak, aby se zemědělci pomohlo a neničili
konsumenti. A tu tvrdíme, že zájem producenta
a konsumenta se nekřižuje, nýbrž že
zájem obou je týž.
Vytýkalo se, že levné zahraniční
obilí způsobilo pokles cen obilin i na domácím
trhu. Jak k tomu došlo a jaký tu byl postup? Jakmile
stouply ceny obilí na světovém trhu, kdo
to ihned pocítil? Konsument na zvýšených
cenách mouky a chleba. A trvalo to hezky dlouho, nežli
zvýšení cen světových dospělo
až k našemu producentovi, ačli tam vůbec
došlo. Ale naopak, kdo to pocítil ihned, když
klesly ceny obilí na světovém trhu? Náš
producent, zemědělec. A konsument? Ten to vůbec
nepocítí. A dnes? Zemědělci dostávají
polovinu za své výrobky, a je vůbec levněji
u nás? Není. Naopak index cenový ještě
stoupl. Zde je nejlepší důkaz, že malý
zemědělec, který není a nemůže
býti zúčastněn na agrární
spekulaci, má stejný zájem jako malý
konsument.
Tu by měli producenti a konsumenti dáti hlavy dohromady,
podívati se, kde je příčina této
disparity ceny výrobce a ceny u konsumenta a snažiti
se společně odstraniti toto zlo. Šlápnouti
na hlavu hydře lichvářství, bylo by
zajisté záslužným činem, který
by prospěl oběma stranám. A my tu přímo
voláme k práci odborné instituce zemědělské,
zemědělské rady v prvé řadě.
Ovšem bylo by třeba zemědělské
rady reorganisovati na nových moderních zásadách,
aby tam přišli ke slovu také malí zemědělci.
Je třeba, aby tam vyvanul ten puch, nevětraný
po celé desítky let. Proto také voláme
po zřízení komor spotřeby a práce,
aby tak byla umožněna společná práce
konsumentů s výrobci.
A provětrejte plodinové bursy, aby se skutečně
staly blahodárným zařízením
na regulaci odbytu i produkce a aby nebyly semeništěm
různých nečistých zločinných
spekulací i odbytových krisí. Stát
ať vede přímý dozor nad bursami a ať
buď samostatným ministerstvem pro zásobování
lidu anebo jiným specielním úřadem,
vybaveným co největší pravomocí,
čelí nezřízené lichvě.
Kdo nelichvaří, nemusí míti strachu
ani obav z lichevních úřadů. Stanou-li
se přehmaty, každý slušný člověk
je pomůže odstraniti. Stavění se zásadně
proti instituci, která chce ozdravění obchodu
a novou obchodní morálku, zapáchá
příliš zlým svědomím.
Kdo má zájem na zemědělských
clech? Malý zemědělec? Národohospodářští
učenci, ne socialisté, Bráf, Philippovich
a jiní - již kdosi se o tom zmínil - dokázali,
že zemědělská cla prospívala
v Rakousku jen 5% zemědělcům (ovšem
velkým statkářům) a dovozovali, že
největší rozmach v zemědělství
německém byl v dobách bezcelného dovozu.
Proč by dnes mělo býti jinak? Nejsou tedy
zemědělská cla zdaleka oním stolečkem
z pohádky, který by dal zemědělcům,
co hrdlo ráčí.
Ale my známe kromě již známého
solidárního postupu konsumenta s producentem ještě
jiný prostředek, který by mohl zemědělství
prospěti a který by byl v zájmu celého
státu. To je reforma zemědělského
podnikání ve směru hospodárnější
a intensivnější výroby. Co je platno
uzavírati se ochrannými cly, když nejsme ani
v produkci obilní ani v produkci živočišné
soběstačni.
Pan referent zemědělského výboru uvedl
jako jeden důvod pro zavedení cel také úvahu,
že cla ztíží dovoz a že se tak nepřímo
prospěje stále klesající aktivitě
naší obchodní bilance. Snad by měl pan
referent pravdu, kdyby šlo o nezbytné potřeby
denního života nebo aspoň o takové zboží,
kde vlastní výroba stačí domácímu
konsumu. Tento názor pana referenta ukáže se
mylným, když si uvědomíme, že skoro
30% naší domácí potřeby
musíme krýti dovozem. Věříme,
že pozemkovou reformou stoupne produkce živočišná,
ale i pak musíme ponechati budoucí statistice a
zkušenosti, zdali a kdy dosáhneme tu soběstačnosti,
aby mohl odpadnouti dovoz masa a tuku. Pokud však se týče
soběstačnosti ve výrobě obilnin, bylo
dosud učiněno málo, abychom se aspoň
přiblížili této hranici. A přece
odborníci tvrdí, že by i u nás bylo
lze dosáhnouti soběstačnosti v intensivnějším
hospodaření a účelnější
organisací zemědělské výroby,
kultivací neobdělaných pozemků, rekultivací
pozemků zemědělské výrobě
odňatých, melioracemi a zcelováním.
Zde by měly strany hájící zemědělce
nasaditi páky a našly by nás po svém
boku. A jestliže zemědělci a jmenovitě
malému zemědělci bude umožněno,
aby ze své půdy více vytěžil,
než dosud při relativně stejných základech,
bude to prakticky znamenati zvýšení jeho důchodů,
aniž by tím musilo nastati zdražení jeho
výrobků, ba naopak bylo by možno očekávati
i určitý pokles cen. Takové zemědělské
politice bychom rozuměli, na cestu zdražovací
však nemůžeme.
Konečně se uvádí jako důvod
pro zavedení zemědělských cel také
zájem státu, aby v nich měl vhodný
kompensační objekt při sdělávání
obchodních smluv se státy zemědělskými.
My tento moment chápeme a nenamítáme ničeho
proti zemědělským clům, pokud by měly
býti instrumentem pro naše obchodní smlouvy.
Jenže účel, proč právě
mají býti cla zavedena, jest jiný. Ne proto,
aby vymohly výhody pro naše průmyslové
výrobky, nýbrž aby se zvedla hladina cen domácích
výrobků zemědělských tím,
že bude ztížena konkurence zemědělským
produktům z ciziny.
To dokazuje ono zavedení dvojího tarifu maximálního
a minimálního, při němž článek
V. přímo obmezuje hranici smluvní při
některých právě nejdůležitějších
číslech sazebníku na hranici tarifu minimálního.
Nevíme, zdali toto ustanovení je právě
zvláštní podporou uzavírání
obchodních smluv. Spíše se zdá, že
je nutno v tomto ustanovení viděti obavu navrhovatelů,
aby se cla nestala příliš působivým
instrumentem při smluvním jednání.
Kromě zásadních námitek máme
ovšem proti navrhované osnově velmi vážné
námitky rázu věcného i formálního.
Ve stanovení výše sazeb celních není
viděti žádné systematičnosti,
jako by byla čísla zařazena do starého
sazebníku čistě nahodile. Alespoň
tu zůstali páni navrhovatelé dlužni
jakékoliv vysvětlení. Není nám
dosti jasno, proč u některých druhů
obilnin byl vzat šestinásobek starého rakouského
sazebníku, jinde opět násobek jiný.
Důvodová zpráva je vůbec skoupá
na slova. Kratičká a sporá, jak je možno
vysvětliti ji jen spěchem, s jakým se tak
důležitá otázka projednává.
Je bez věcného i číselného
materiálu. Jistě nedostatek, který jí
vážnosti nepřidá. Že vytýkáme
tomuto návrhu také protiústavnost, sdělil
za členy našeho klubu dr Patejdl a my po této
stránce podáváme určité návrhy.
Vážení pánové, nemohu skončiti,
aniž bych se nezmínil o způsobu, jakým
byla tato předloha sjednána a sněmovně
předložena.
Strana československých socialistů nenechala
stranu republikánskou a celou naši veřejnost
ani na okamžik na pochybách, že je pro ochranu
zemědělské práce, že tedy chce
a bude jednati o každém návrhu, který
má za účel chrániti zemědělce.
Přirozeně, že toto stanovisko strany neznamená
souhlas s názory strany republikánské na
způsob této ochrany.
Přes toto zásadní stanovisko strany hledala
a našla strana republikánská pro svůj
návrh seskupení stran, které se v tomto slavném
shromáždění objevilo po prvé.
Po prvé byla opuštěna tradice národní
koalice a zahájen postup, o němž dnes těžko
říci, jaké budou jeho důsledky. Litujeme,
že strany bývalé národní koalice
dospěly až tam, že pro zájmy stavovské
zapomněly na programy a hesla, tak dlouho a houževnatě
hlásané a ještě dnes těmito stranami
šířené. Je dlužno litovati, že
vzájemné ústupky a kompensace dnes lze v
celní koalici označiti za upuštění
od hlediska národního a pokrokového.
My ovšem odmítáme odpovědnost za následky
tohoto hříchu proti přírodě,
tohoto seskupení, které naprosto zapomnělo
na starou zásadu všenárodní koalice,
že nejpřednější povinností
koalice jest hájiti zájem státu, t. j. všech
jeho obyvatel, bez rozdílu stavů a povolání,
stojících na půdě tohoto státu.
Celní koalice zapomněla na staré heslo: Salus
rei publicae suprema lex esto! My toto heslo nezradili, opět
je zvedáme a ve jménu jeho jdeme v zápas.
(Potlesk poslanců čsl. strany socialistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Tučný.
Dávám mu slovo.
Posl. Tučný: Slavná sněmovno!
Hlásím se za svoji osobu i za stranu, kterou zde
zastupuji, nejen k uznávání, ale i k provádění
nutné ochrany zemědělské výroby.
Nejednou jsme to závazně prohlásili, že
nebudeme dělati jednostrannou politiku průmyslovou,
ale objektivní politiku národohospodářskou.
S tohoto stanoviska také tryskl náš souhlas
k revisi celního sazebníku a ke zkoumání
možnosti postupného odstraňování
disparity mezi zemědělskými a průmyslovými
cly. Kdyby však byl někdo vyslovil heslo nebo položil
požadavek důsledné parity mezi cly zemědělskými
a průmyslovými, nemohli bychom dáti souhlasu
z příčiny na první pohled patrné,
jestliže srovnáme oba druhy výroby v naší
republice: na jedné straně nesoběstačná
výroba zemědělská, na druhé
straně nadvýroba průmyslová. Tento
zásadní rozdíl mezi oběma druhy výroby
musí býti také základem k posuzování
politiky ochranářské. A kdyby za tohoto poměru
někdo tvrdil, že oba druhy výroby potřebují
stejné ochrany, pochybovali bychom o jeho zdravém
smyslu národohospodářském.
Při nesoběstačnosti zemědělské
výroby stačí po našem názoru
držeti ochranářskou politiku v takových
mezích, aby ceny domácí produkce byly chráněny
s přiměřeným občanským
ziskem. Toho lze docíliti i bez cel obezřetnou politikou
obchodní při sjednávání obchodních
smluv zejména za těch okolností, že
nemáme u nás uvolněného dovozu a že
při sdělávání obchodních
smluv stanovíme na dovážené zboží
přesné kontingenty.
Politika, která je sledována projednávaným
návrhem té pestré a pikantní celní
koalice, není politikou ochranářskou, nýbrž
politikou zbytečného zvyšování
zisků a útočnou politikou stavu proti stavům.
Je to politika třídní zaujatosti a mstivosti,
politika hegemonických záchvatů stran buržoasních
proti stranám chudého pracujícího
lidu, politika promísená i řadou podnětů
osobních a také obchodních, politika nepromyšlená
v důsledcích, které těžce dolehnou
na zdravý hospodářský vývoj
našeho státu.
Touto politikou jde zemědělství bezohledně
proti zájmům výroby průmyslové
i proti zájmům chudého konsumentstva, jde
bezohledně za svým stavovským egoismem. Bezohlednost
už je zejména v době, ve které se s
tímto požadavkem přichází.
Výroba průmyslová je v krisi, tím
ocitá se v krisi většina obyvatelstva naší
republiky, spiatá existenčně s touto výrobou.
Na této krisi má lví podíl celní
koalice, jejíž složky sabotovaly projednávání
obchodních smluv s dobrými a vydatnými odbytišti
pro průmyslové výrobky, dokud nebude prosazen
diktát ve věci zemědělských
cel. Touto sabotáží bylo zpomaleno tempo v
naší obchodní politice, co zatím jinde
toto tempo bylo urychleno. A dnes už může každý
větší průmyslník naši celní
koalici přesvědčiti, že odbytiští
za bezesmluvních poměrů ztracených,
která už zaujal čilý konkurent, bude
velmi těžko dobývati, zejména když
přistupují ještě nové podmínky,
které znovudobývání ještě
více ztěžují.
Zde ve sněmovně každé chvíle
propukají hádky, za kterých slyšeli
jsme i fráse o socialistickém teroru. Zde je doklad,
na které straně se teror skutečně
provádí. My jsme od r. 1921 musili se značnou
pasivitou přihlížeti k bolestnému vývoji
hospodářské politiky, aby krisí nebylo
a aby objevivší se krise byly zmírněny.
Ten bolestný vývoj nezasáhl jen nás,
nýbrž celou průmyslovou výrobu.
Několik číslic velmi přesvědčivě
ukáže tragiku tohoto vývoje: R. 1921 vyvezli
jsme 108.000 q bavlněného zboží a dostali
jsme za ně 2526 mil. Kč, r. 1925 jsme vyvezli 782.000
q téhož zboží a dostali jsme za ně
3208 mil. Kč, tedy v množství jsme vyvezli
o 700% více, ale v ceně jsme dostali pouze asi o
25% více. U vlněného zboží
je posice ještě horší. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
V roce 1921 jsme vyvezli 105 tisíc q za cenu 6684 mil.
Kč. V r. 1925 jsme vyvezli 235 tisíc q, ale za obnos
pouze 1797 mil. Kč, tedy o 100% větší
množství, ale v hodnotě jen za 1/3 hodnoty
z r. 1921. Tentýž poměr, snad jen o něco
mírnější, je u skla, papíru,
železa, strojů a také u dříví.
Na první pohled je patrno, že tu není jen vliv
valutových změn, ale že je tu také železný
tlak, přizpůsobovati se konkurenčním
nabídkám, za kterého se potom provádí
bezohledné snižování výrobních
nákladů. A že bylo toto snižování
bezohledné, to pociťovalo dělnictvo každým
rokem od onoho roku 1921 a také dvakráte do roka
požadovaným anebo přímo diktovaným
snižováním mzdy. Za takových bolestných
podmínek jsme zabraňovali krisím a zmirňovali
propuklé. A dnes je dovoleno, aby zištný rozmar
jedné nebo dvou stran krise vyvolával a udržoval.
Ale tyto číslice také přesvědčují,
zdali je potřebí pro výrobu průmyslovou
intensivní ochrany či nikoliv a zdali můžeme
dopustiti, aby přepiatými a falešnými
prostředky prováděnou ochranou zemědělské
výroby byla poškozována výroba průmyslová.
Dnes nebude jediného odvětví exportního
průmyslu, jež by nebylo krisí zachváceno.
Nebudu se příliš rozšiřovati o
těžbě uhelné, která prožívá
krisi nejtěžší, protože by se namítlo,
že tato krise je způsobena zčásti důsledky
přirozeného vývoje, to jest stálým
zmenšováním potřeby uhlí a zčásti
následkem neobezřetného ujednávání
obchodních smluv. Je skutečně neslýchané,
aby do naší republiky, v níž je nadbytek
uhlí, dovezlo se jen kamenného uhlí v r.
1925 1,522.000 tun, tedy třikrát větší
množství oproti r. 1922, když naproti tomu vývoz
domácího uhlí kamenného rok od roku
klesá. Dovoz k nám už převýšil
vývoz od nás. Za takového stavu právě
máme tím ostražitěji si chrániti
každé odbytiště, jež jsme dosud drželi.
Musím upozorniti, že na příklad do Maďarska
jsme přece jen dováželi slušné
kontingenty koksu a také uhlí, jakož i do Rumunska.
V textilním průmyslu je krise, jaké od r.
1922 ještě nebylo. Řada továren úplně
zastavila provoz. Ve velkých továrnách pracuje
se pouze 3 nebo 4 směny týdně. A žádná
z našich továren nepracuje na plném počtu
stavů nebo vřeten.
Náš kovoprůmysl je zaměstnán
sotva na 50% své výrobní kapacity. Krise
menších rozměrů je v chemickém
průmyslu a papírnictví. Z oděvního
průmyslu rekrutuje se veliký počet nezaměstnaných,
poněvadž vázne odbyt konfekce. Sklářství
zápasí houževnatě o udržení
normální výroby, leč bez úspěchu.
Všechen tento průmysl jest svým vývozem
orientován do Maďarska, Rumunska, na Balkán,
tedy do států, s nimiž dnes máme bezesmluvní
poměr. A co to znamená, osvětlí za
obsáhlou statistiku jediná číslice.
My jsme do samého Maďarska dovezli v r. 1925 jen textilií
za 528 milionů Kč. Takový konsument přece
může velmi citelně zasáhnouti do naší
výroby textilní a nám nemůže
býti lhostejno, zdali s ním máme pokojný
nebo neklidný a dráždivý poměr
obchodní.
Taková krise, jejíž obraz jsem jenom stručně
načrtl, projeví v prvé řadě
důsledek ve hmotném postavení v těchto
odvětvích zaměstnaných pracovníků.
Kolikráte jsme zde slyšeli vyčítati
horníkům mzdy a kousek sociální ochrany,
kolikráte jsme zde slyšeli řeči o nesnesitelném
zatížení všeho průmyslu i zemědělství
břemenem sociálních opatření
a vysokými mzdami. Mám výplatní listiny
a jsem ochoten jimi kdykoli posloužiti, kdyby snad někdo
bral v pochybu moje tvrzení. Horník vydělá
dnes za celý měsíc 322 Kč a má
k tomu 46 Kč rodinného příplatku.
Uprostřed měsíce béře si zálohu
230 Kč, protože počítá, že
aspoň kolem toho sta korun týdně si přece
jen vydělá, a po skončení 4. týdne
pracovního dobírá po srážce příspěvků
na nemocenské pojištění a na provisní
fond 49 Kč, ze kterých musí živiti sebe
a rodinu a ze kterých musí sebe a rodinu zaopatřiti.
(Slyšte!)
Tisíce textilních dělníků chodí
dnes od výplaty se 48 Kč mzdy, průměrné
mzdy při plném týdenním zaměstnání
jsou už jen 115 Kč. Ale kdyby mohl vydělávati
aspoň to! Omezování výroby sráží
jim týdenní výdělek na 60, 70 nebo
80 Kč. V kovoprůmyslu došly mzdové poměry
k takovému stupni, že dělník se cítí
šťastným, nese-li od výplaty 160 až
180 Kč.
Za takových mzdových poměrů přichází
celní koalice se svým "blahodárným"
nadělením. Je v tom špetka lidskosti? Nebo
snad věří někdo z celní koalice,
že konsumenti zaplatí pouze clo z dovezených
poživatin a jinak zůstanou ceny nezměněny?
Domnívám se, že v tom ohledu jsme shodni i
s celní koalicí, že tento požadavek nebyl
postaven proto, aby stát získal 260 až 300
milionů Kč nového příjmu z
cel, nýbrž proto, aby se cenová výše
domácí produkce zdvihla a konsumenti zaplatili zemědělským
výrobcům kolem 3 miliard. (Slyšte!) Ještě
cla nejsou odhlasována a konsument už cítí
jejich účinek. Ve velkém zvýšila
se cena mouky z 290 Kč v dubnu na 317 Kč v květnu,
v drobném platí konsumenti 1 kg už dnes o 50
hal. dráže. Vepřové maso zdražilo
nám místy až o 6 Kč na 1 kg. A kdyby
se mi namítlo, že je to pravidelný zjev, že
v době předžňové cena za obilniny
a moučné výrobky stoupá, tož
konstatuji hned, abych tuto námitku odmítl, že
loňského roku byla její cena v únoru
a březnu vyšší než v dubnu a dalších
měsících, že v dubnu naopak klesla z
Kč 4.50 na 4,10 a udržela se až do července.
Když vidíme tak přesvědčivě,
že pouhé položení celního požadavku
je signálem ke zdražovací horečce, potom
chápeme, proč do celní česko-německo-maďarské
koalice vklouzla i strana středostavovská. Máme
už přebohaté zkušenosti o tom, jak se
hned přihlásí řada ochotných
pomocníků, když jde o útok na chudé
konsumentstvo a jak dovedou každé takové příležitosti
využíti až do krajnosti. Loni stálo naše
zemědělství se svou živočišnou
výrobou ve znamení těžké konkurence
s dobytkem polským. Cena živé váhy byla
stlačena až na Kč 3,80. Před prováděním
československo-polské obchodní smlouvy platilo
se za živou váhu 5, 8, ale také 10 Kč,
avšak mrtvá váha, která v červenci
a srpnu 1924 byla na 17 Kč, držela se celým
rokem 1925, v době velikého dovozu polského
dobytka do Československé republiky, na 18 Kč.
Kdo shrábl, pánové, ten veliký rozdíl
mezi cenou domácího a polského dobytka? Co
mělo konsumentstvo z toho, že zemědělství
trpělo cizí konkurencí? Neměly by
takovéto momenty, takovéto zjevy jistě velmi
časté poučiti i zemědělské
producenty, že jejich nepřítelem není
konsument, nýbrž zprostředkovatel, parasit,
který se vpil stejně bezohledně do těla
konsumenta, jako se vpil do těla výrobce? (Výborně!)
Jak bude pokračováno ve zdražovací horečce,
jestliže si celní koalice svůj návrh
přece jen odhlasuje, do tohoto smělého proroctví
se nechci ani pouštěti. Ale buďme chvíli
optimisty a věřme, že bude smysl pro to, aby
následky této bezohledné protikonsumentské
politiky dolehly na chudé obyvatelstvo v rozsahu co nejmírnějším.
Státní statistický úřad na
základě šetření, prováděného
záznamy ve spotřebních knížkách,
zjišťoval u rodin dělnických týdenní,
u úřednických měsíční
spotřebu poživatin. Vezmeme-li za podklad tyto číslice,
tož dělnická pětičlenná
rodina spotřebuje týdně: mouky a moučných
výrobků 13.80 kg, masa hovězího i
vepřového dohromady 1.80 kg, másla, sádla
a margarinu dohromady 1.10 kg. Počítáme-li
jenom takové zdražení v důsledku cel,
které by se analogicky jako ve velkém projevilo
v drobném prodeji, tož to znamená u mouky a
moučných výrobků 13,80, u masa 1,80,
u másla 2,40, což činí dohromady rovných
18 Kč týdně. Vzal jsem pouze tři předměty,
ty nejzákladnější pro výživu
rodiny a u těchto tří to bude dělati
18 Kč. K tomu ještě přistoupí
zvýšené clo na luštěniny, na zeleninu,
také na brambory, kterých na př. dělnická
rodina spotřebuje týdně 7,5 kg, uzeniny atd.
Myslím, že se vším dohromady obnos 20
Kč týdenního zvýšeného
vydání je minimálním následkem
politiky agrárnické a s ní spojené
česko-německo-maďarské buržoasní
koalice. U 4členné rodiny úřednické
objeví se takovéto následky: mouky a moučných
výrobků potřebuje 44 kg měsíčně.
Počítejme zase co nejmírnější
zatížení 44 Kč. Maso hovězí
i vepřové, dohromady 15,5 kg. Počítejme
naivně mírné zatížení
15,50 Kč, máslo, sádlo a margarin celkem
5,6 kg, počítejme 12 Kč zatížení,
dohromady 71,50 Kč měsíčně
pouze u těchto tří artiklů denní
potřeby. Nepočítám ani zde brambory,
kterých úřednická rodina měsíčně
spotřebuje 40 kg, zeleninu, luštěniny a ostatní
podřadnější předměty.
A když to spočítáme všechno dohromady,
tož myslím, že číslice 80 Kč
měsíčního zvýšeného
vydání bude nejmírnějším
odhadem. Dělník, který vydělá
týdně 300 korun anebo více, snesl by tento
zvýšený náklad na výživu,
ale máme dnes ještě takové dělnictvo,
které vydělává 300 Kč týdně?
Úředník s 3000 Kč měsíčně
také tento zvýšený náklad unese,
ale kolik máme těch šťastných s
takovouto měsíční gáží?
Ať nám nezapomenou obhájci tohoto útoku
zodpověděti otázku, jak unese toto zatížení
dělník, který vydělá 48, 60
a 80 Kč a jak unese toto zatížení úředník,
který má měsíčního platu
628 Kč a v příznivém případě
1000 Kč? Tyto kategorie převládají.
A kdyby se tato celní koalice aspoň na okamžik
chtěla postaviti na lidské stanovisko a s něho
chtěla posouditi svoje dílo, otřásla
by se a myslím, že aspoň by neprovokovala smíchem,
když slyší zvěsti, že protest proti
této bezohledné protikonsumentské politice
vede ke srážkám, za kterých teče
nejen dělnická krev, ale také krev státních
zřízenců, kteří musejí
poslechnouti.
Nám je jasno, že po tomto opatření dojde
k novému zhoršení životní úrovně
milionů konsumentů. Jestliže dnes trpěli
podvýživou, bude po zavedení cel ještě
hůře. A nikdo nám nevyvrátí,
že takový stav u nás je a bude. Jak vypadáme
u srovnání s ostatním světem, když
indexové číslo mzdové u nás
je 48 proti 100 v Anglii a proti 189 ve Filadelfii? Jen v pěti
státech, ale s hospodářstvím válkou
rozvráceným, je hůře nežli u
nás. Německo, Francie, Švédsko, Holandsko,
Belgie platí lépe svoje dělnictvo a dává
mu také více prostředků k fysické
existenci. My se chlubíme všestrannou vyspělostí
v kultuře, politice, v hospodářství,
ale jsme-li ve mzdové statistice na 14. místě,
není to pro nás vysvědčení
zrovna nejlepší. V indexu životních nákladů
předčí nás Anglie, Amerika, Švýcarsko,
Finsko, Německo, Polsko, Italie i Bulharsko a my jsme na
stejné úrovni s Maďarskem, proti Anglii o 72%
horší.
Snad máme i my neodborníci - abych respektoval ohražení
se pánů kolegů z republikánské
strany - právo zkoumati otázku, proč najednou
s takovou vehemencí a za tak riskantních podmínek
šlo se do té ochranářské politiky?
Je snad zemědělství také v krisi?
Je v krisi výrobní anebo odbytové? V krisi
výrobní rozhodně není. Naopak, statisticky
je dokázáno, že ačkoli se osevná
plocha zmenšuje, výnos sklizně stoupá.
Na doklad uvedu několik číslic: V r. 1921
bylo pšenicí oseto 631.700 ha, výnos byl 8,850.000
q pšenice, v r. 1922 osevní plocha činila pouze
618.000 ha, tedy o 13.000 ha byla menší, ale sklizeň
byla 9,150.000 q a v r. 1923 zase o 9.000 ha byla osevná
plocha menší, ale sklizeň stoupla na 9,859.000
q. U žita je průměrně stejný
vzestup sklizně. A to jsme teprve za samostatné
správy veškerých našich věcí
začali trochu intensivněji prováděti
melioraci, a já doufám, že v ní bude
také pokračováno. Výsledek této
snahy jeví se i při výnosnosti z jednoho
ha. Do r. 1921 byl průměr u pšenice 14 q, v
r. 1922 již 14,8 q, v r. 1923 16.2 q, v r. 1925 už 17.33
q. U žita stoupl oproti 13,57 q r. 1924 na 17.44 q v r. 1925.
A při tomto stále zvyšovaném výnosu
půdy je charakteristickým jiný zjev, že
totiž počet v zemědělství zaměstnaných
sil klesá. Úbytek v desetiletí 1890 až
1900 činí 5,07%, v dalším desetiletí
1900 až 1910 nové 3.09% a v desetiletí 1910
až 1920 klesl počet zaměstnaných sil
o 9.36%. Tedy v těchto třech desetiletích
dohromady byl pokles o celých 17%. Přiznávám,
že je to rovněž důsledek vytlačování
manuelní práce strojem. Ale pro nás je tento
zjev charakteristickým s jiného stanoviska. On nás
přesvědčuje, že kdybychom na nejvyšší
dosažitelný stupeň vyhnali výnosnost
ve výrobě zemědělské, přebytek
pracovních sil z průmyslu, zvláště
v době pokleslé konjuktury, nám zemědělství
nezaměstná. I tento důvod nás nutí
k opatrnosti, aby politika zemědělské ochrany
nezasahovala nebezpečné základy normálního
vývoje pro výrobu průmyslovou.
Snad se zde ani s třídními odpůrci
nemusíme příti o uznání práva,
aby postižený dělník a gážista
následkem cel zvýšený náklad
na živobytí hleděl vyrovnati zvýšením
mezd nebo platu. V tom okamžiku, kdy se roztočí
kolo nutných mzdových hnutí, musíme
počítati se ztížením konkurenčního
zápolení našeho průmyslu se zahraničním.
A těmto důsledkům již dnes se průmyslníci
brání kategorickým prohlášením,
že nebudou následky zavedených cel vyrovnávati
zvyšováním mezd dělnictva. Jenže
pud sebezachování u námezdních pracovníků
je silnější, než všechna smělá
gesta. K mzdovým hnutím dojde a musí dojíti,
jestliže opravdu celní koalice toto zdražení
provede. Na to měla pamatovati také vláda,
jejíž pasivní přihlížení
k tak významnému hospodářsko-politickému
činu je nám opravdu nepochopitelným. Mračna
nad obzorem průmyslovým se tím ještě
více zatemní.
A bude dokonale temno, až se železnou koulí zemědělských
cel půjdeme do jednání o nových obchodních
smlouvách. Maďarsko už ohlašuje, jakou situaci
si vytvořujeme pro obchodní styk s nimi. Ministr
Valkó vzkazuje naší celní koalici a
vládě, že je připraven k jednání.
Avšak československá minimální
cla jsou udržována na takové výši,
že pokud trvá celní rozpětí mezi
obilím a moukou, nemůže obchodní smlouva
býti uskutečněna. Maďarsko musilo by
si za mizející trh vyhledati náhradu jinde
a uzavříti své hranice proti dovozu československého
zboží. Tak to praví zatím Maďarsko.
A jestliže na to naše vláda odpovídá,
že je také připravena k jednání
o československo-maďarskou obchodní smlouvu,
myslím, že Maďarsku tato odpověď
nebude stačiti a že Maďarsko chce slyšeti,
zdali se umoudřila celní koalice a zdali se také
umoudří vláda.
Co budeme dělati, až se tak jako v Maďarsku rozezvučí
resonanční deska zemědělských
cel ve všech státech, s nimiž chceme a musíme
míti obchodní spojení?
Tedy, vážení pánové, není
to nedostatek porozumění nebo dokonce nepřátelství
k zemědělskému stavu, které nám
vnucuje záporné stanovisko k projednávaným
clům. Ochrana chudých konsumentů před
zbytečným útokem na jejich zbědovanou
životní úroveň a starost o zdárný
hospodářský vývoj státu diktuje
nám veto proti nim. Až zítra nebo v úterý
při projednávání zákona o úpravě
platových poměrů státních zaměstnanců
budou se zástupci jednotlivých stran chlubiti, co
jim blahovolně dávají, ať se také
té gážistické veřejnosti vyzpovídají,
že napřed jim vzali, co zítra jsou ochotni
dáti.
Když jsme roku 1924 projednávali starobní a
invalidní pojištění dělnické,
slyšeli jsme nezaručené zvěsti, že
zemědělští zaměstnavatelé
budou chtíti za těch 200 mil. Kč, kterými
budou nuceni přispívati na pojištění
zemědělského dělnictva, náhradu
v jakémkoliv směru. My jsme tomu nevěřili,
že by český sedlák byl schopen takového
jednání, aby za kus lidského cítění
žádal výkupné. Ale když dnes stojíme
před faktem, že političtí vůdcové
českých sedláků žádají
obnos desateronásobný, že pro získání
tohoto obnosu zapřeli i své vlastenectví
a že se k prosazení svého egoistického
požadavku spojili i s nepřáteli našeho
československého státu, když stojíme
před faktem, že ochránci průmyslu a
majitelů průmyslových výrobních
prostředků této zhoubné politice napomáhají,
že této bezohledné protikonsumentské
politice napomáhá i strana, stmelená prý
láskou k blížnímu, potom máme
pro tuto celní česko-německo-maďarskou
koalici jen jednu odpověď: Pánové, vy
jste nás rozčarovali. Ale ne jen do října
letošního roku! Pánové, vy jste nás
rozčarovali na dlouho! (Výborně. Potlesk.)