My chápeme, že na tomto zákonu vedle strany
republikánské má zájem strana lidová,
jednak je tam i část stavu zemědělského
organisována, jednak pánové z lidové
strany odnesou si za hlasování tučné
sousto. Chápeme, že také strana národně-demokratická
je pro tento zákon, ježto vysoká cla na průmyslové
výrobky zůstanou nedotčena, ale nemůžeme
chápati a nemáme smyslu pro to, že také
strana živnostenská může se zaň
postaviti, když nemá žádného zvláštního
zájmu na tom, aby široké konsumentské
vrstvy byly postiženy takovým ohromným zatížením,
jaké při této příležitosti
bylo již několikráte vypočítáno
a které odhadnuto bylo pro pětičlenou rodinu
zvýšeným nákladem nejméně
15 až 18 Kč týdně.
Pánové ze živnostenské strany poukazují
k tomu, že prý tím koupěschopnost u
stavu zemědělského vzroste. Ale já
jsem již poukázal, která část
zemědělského stavu bude míti z těch
cel prospěch - a ta obyčejně od těch
malých živnostníků svých potřeb
nekupuje, jde obyčejně do větších
měst, poněvadž malý živnostník
v malém městě je obyčejně nedostatečný,
nechci-li říci, horší, než aby
byl uznán za schopna větším agrárníkům
jejich potřeby dodávati.
Živnostnictvo ve své existenci, ve svém odbytu
je odkázáno právě na konsumentstvo
nejširších vrstev, najmě dělnických
a státně-zaměstnaneckých. A podívejte
se, jak ono v tomto zápase staví se proti těm
jeho přirozeným spojencům, proti jeho odběratelům,
tedy pro to, aby nedostatečný příjem
těchto malých vrstev, zatížený
tímto celním opatřením, byl ještě
zmenšen a aby bylo živnostnictvo vydáno v nebezpečí,
že na jedné straně posílený stav
agrární své potřeby bude hraditi jinde
a na druhé straně vrstvy dělnické
a státně-zaměstnanecké, jsouce zatíženy
zvýšeným nákladem na své životní
potřeby, nebudou moci ani snad tu malou část
svých příjmů, které mohly na
svou potřebu věnovati dnes, věnovati také
příště. Teď ovšem stranu živnostenskou
vede k tomu ten zájem a prospěch, který byl
před 15. listopadem vykonán, ale živnostnictvo
samo vyslovuje nepokrytě svou nespokojenost tím,
že právě ta strana, která na jedné
straně žehrala a takovým demokratickým
přímo způsobem vystupovala a zneužívala
otázku daňovou k svému zvětšení
a k vytvoření určité politické
strany, že ona je to, která nejen těmito cly,
ale pod nátlakem a potřebou kongruy ještě
uvalí dalekosáhlé daně a břemena
právě na stav živnostenský, daněmi
a břemeny dosti přetížený, také
do budoucnosti. Ona přišla s problémem: daně
zmenšiti, ale tímto ustanovením budou ta břemena,
která na poplatnictvo jsou uvalena, daleko zhoršena.
(Výkřiky poslanců živnostensko-obchodnické
strany středostavovské a čsl. strany socialistické.)
Velikou nespravedlnost v této osnově zákona
vidíme také v tom, že potřeby malého
člověka, dělníka, státního
zaměstnance jsou stejně zatíženy jako
toho, který má tisícový měsíční
příjem. To je čirá nespravedlnost,
(Výkřiky poslanců živnostensko-obchodnické
strany středostavovské a čsl. strany socialistické
trvají.) která je vypočtena jenom na
snížení úrovně právě
nejmenších pracujících vrstev.
Páni se utěšovali, že prý zavedení
tohoto celního sazebníku bude míti také
vliv, aby ceny tohoto sazebníku vyjádřily
se ve zvýšení cen konsumních. My můžeme
konstatovati dnes, kdy tento celní sazebník nevstoupil
ještě v účinnost, že nejen mouka,
nejen chléb, ale i maso, tedy přirozené potřeby
životní stoupají a stoupnou ještě
více, jakmile tento zákon vejde v účinnost.
O tom se ovšem nelze ještě dnes s plnou určitostí
vyjádřiti.
Z dalších důvodů, které jsme
slyšeli s tohoto místa, byl zajímavý
úsek řeči bývalého pana ministra
inž. Dvořáčka: "Právě
tímto ustanovením ve změně celního
sazebníku a ustanovením pevných obilních
cel nebude nikterak ztížena možnost sjednávati
výhodné obchodní smlouvy a tím umožniti
a usnadniti vývoz našich průmyslových
výrobků za hranice". Nechci mluviti o tom zjevu,
kterým zrovna se strany Maďarska projednávání
tohoto zákona celního je provázeno, ale pokládám
za povinnost poukázati, že to bude nejen Maďarsko,
ale jistě také Jugoslavie a Polsko, které
náležitým způsobem na tento celní
sazebník, který podle ustanovení zákona
nesmí býti při projednávání
obchodních smluv snížen, budou reagovati. Místo
toho, abychom se snažili, zvláště našemu
průmyslovému dělnictvu, našemu textilnictví
a kovoprůmyslu a všem ostatním výrobním
odvětvím pokud možno zajistiti vývoz
do ciziny a širokým vrstvám dělnickým
zajistiti práci při obchodních smlouvách,
přijetím tohoto celního sazebníku
vyjednavačům našim ztížíme
půdu, při sjednávání výhodných
obchodních smluv pro náš stát.
Pan ministr Dvořáček musil silně
argumentovati. Chápeme, že jeho postavení bylo
těžké. Kruhy odborné, které na
sjednávání obchodních smluv mají
účast, netají se tím názorem,
že tento celní sazebník ztíží
a tím také znemožní sjednávání
příznivých obchodních smluv u nás.
Tedy my k té krisi, která má býti
vyřešena, ale nebude vyřešena v našem
zemědělství, zvláště v
zemědělství malém, budeme míti
to potěšení, že latentní krise
v průmyslu bude ještě zvýšena a
že tím jdeme vstříc ještě
pohnutějším dobám, nežli jaké
jsme zažili v době před a v době projednávání
tohoto zákonného opatření.
Zemědělci naši poukazují hlavně
na dva důvody, které vedle krise v zemědělství
je vedly k tomu, aby žádali ochrany svých výrobků
pevnými cly. V prvé řadě poukazují
na zadlužení zemědělství, uvádějíce
vzrůst knihovních zadlužení malých
a středních usedlostí. Pánové
při tom zapomínají však uvésti,
kolik pozemků z přídělu pozemkové
reformy tito majitelé hospodářství
získali. A tím, myslím, že z větší
části se vysvětlí toto zatížení.
Druhý důvod byl ten, že má býti
zavedena určitá ochrana zemědělských
výrobků, abychom při sjednávání
obchodních smluv měli v rukou určitou zbraň,
kterou bychom svým vyjednavačům mohli dáti.
Na to jsem již odpověděl, a z toho je zřejmo,
že projednávaná osnova zákona nepřinese
na jedné straně toho prospěchu, který
se od ní očekává, na druhé
straně však jistě způsobí ohromné
zatížení nejen konsumu, ale i malých
a středních pracujících vrstev. A
proto my jako zástupci těchto vrstev s celou rozhodností
stavěli jsme se a stavíme proti přijetí
těchto strohých ustanovení, které
nikterak neukazují na dobrou vůli v zájmu
státu, v zájmu zemědělství,
ale také v zájmu ostatních výrobních
složek vyjíti nějakým způsobem
vstříc. Nelze řešiti problém
a potřeby jednoho stavu podle jeho justamentu, ale je potřeba
jej řešiti se zřetelem na celý náš
hospodářský život. Ale to se v tomto
případě neděje a my jako doposud až
k úplnému projednání všemi prostředky
nám jednacím řádem danými budeme
se brániti, aby toto ohrožení našich konsumentských
a pracovních vrstev se nestalo skutkem. (Potlesk poslanců
čsl. strany socialistické.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
dr Keibl. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Keibl (německy): Stanovisko své
k návrhu celního zákona jsme již vyložili
v generální debatě. Jsme pro každou
oprávněnou ochranu zemědělství,
avšak z politických důvodů budeme ve
druhém čtení hlasovati proti tomuto návrhu
zákona. Konstatujeme, že návrh pp. posl. Mašaty
a druhů jest jen zdánlivě návrhem
iniciativním, ve skutečnosti však pochází
od vládní koalice nového druhu, jež
se potichu utvořila a jíž česká
úřednická vláda velice ochotně
byla kmotrem. Politicky lze jej tedy hodnotiti jako vládní
návrh. Přes to vláda úmyslně
nezaujala k němu oficielního stanoviska a s rozmyslem
vyhýbala se jak ve výborech, tak také ve
sněmovně, každému vysvětlení
svého stanoviska k tomuto návrhu zákona,
ačkoliv k tomu byla několikráte vyzvána.
Projednávaný návrh zákona, rozsáhlý
a hluboce zasahující do hospodářského
života, byl tiskem rozdán teprve dne 27. května
1926 a má býti ještě v dnešní
noci promrskán. Navržené celní sazby
byly často stanoveny libovolně a lze z nich poznati,
že celý návrh jest jen výsledkem politické
práce mezi zástupci českých agrárníků
a českého průmyslu.
Již tato okolnost, zvláště však naprosto
nepostačitelný čas, jenž vůbec
vylučuje důkladné projednání,
znemožňuje věcné, bezvadné prozkoumání
tohoto návrhu, a to tím spíše, že
důvodovou zprávu lze nazvati mimořádně
nepatrnou a že potřebné statistické
údaje scházejí.
Mimo to nemohli jsme dostati od jiných stran potřebného
počtu podpisů pro rozličné zlepšovací
návrhy, na něž jsme pomýšleli,
poněvadž se německému svazu znovu uráčilo
odepříti nám také tuto formální
parlamentní podporu.
Z těchto důvodů zamítáme účast
na hlasování o ustanoveních obsažených
v článcích I až III a zúčastníme
se jen hlasování o článcích
IV až IX, abychom bojovali zvláště proti
ustanovením, jež jsou tam obsažena a jimiž
se udílí vládě zmocnění.
Ve druhém čtení budeme ovšem hlasovati
proti návrhu. (Potlesk stoupenců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Ke slovu se přihlásil pan posl. inž. Nečas.
Uděluji mu slovo.
Posl. inž. Nečas: Slavná sněmovno!
Dovolte, abych se zmínil především několika
slovy o včerejší řeči pana ministra
inž. Dvořáčka. Když mluvil
p. ministr Dvořáček o klouzavých
clech, podotkl, že není neznáma role, kterou
při stanovení klouzavých cel hrál
vůdce sociální demokracie rakouské
dr Otto Bauer. Tato slova Dvořáčkova
dala by se vykládati v tom smyslu, jako kdyby sociální
demokracie rakouská byla se někdy vyslovila pro
klouzavá cla. K tomuto tvrzení třeba dodati,
že sociální demokracie rakouská, a zvláště
dr Otto Bauer sám, vyslovoval se vždycky proti clům
obilním v každé formě a také
proti clům klouzavým. Přijal je později
jen jako jedno z menších zel a označil je v
"Arbeiterzeitung" jako "ein ganz elendes Machwerk."
Nechci se zmiňovati a nemohu také tak učiniti
v časovém rámci, který mně
zbývá o ostatních velice zajímavých
vývodech p. min. Dvořáčka,
prvního řečníka z celní koalice.
Přejdu jen k té kapitole, která nás
zajímá jako poslance podkarpatoruské, ke
kapitole o bramborách. Brambory jsou hlavní plodinou
Podkarpatské Rusi, toho nejvýchodnějšího
kraje republiky, kde není sedláků v našem
smyslu, až na malou hrstku lidí, kde jsou jen docela
malí zemědělci a proletáři.
Socialistické strany žádaly ve výborech
v pozměňovacích návrzích, aby
byl dovolen do Podkarpatské Rusi bezcelný dovoz
brambor a bezcelný dovoz kukuřice. Tento návrh
byl však celní většinou zamítnut.
Zástupce ministerstva zemědělství
dr Martilík prohlásil při tom v zemědělském
výboru 3. června, že dovozu raných a
průmyslových brambor do republiky třeba není
a že by dovoz brambor z Maďarska a Italie mohl míti
podle jeho názoru na výrobu brambor na Slovensku
dokonce následky katastrofální. Nemůžeme
přejíti přes nesprávné a tendenční
vývody zástupce ministerstva zemědělství.
Není správné, že potřebujeme
jen dovozu raných a průmyslových brambor.
Celá Podkarpatská Rus na příklad trpí
velkým nedostatkem brambor. To je fakt všeobecně
známý a také úředně
zjištěný, ministerstvu zemědělství
samému oznámený. Není bez zajímavosti,
že právě ten p. dr Martilík, který
to prohlášení činil, měl v rukou
docela věcně odůvodněnou žádost
a prosbu o dovoz brambor do Podkarpatské Rusi. Na Podkarpatské
Rusi produkuje se ročně přibližně
asi 18 tisíc vagonů brambor a 5 tisíc vagonů
kukuřice. To jsou plodiny hlavní. Vedle toho asi
2800 vagonů ovsa, 2 tisíce vagonů pšenice
a 750 vagonů žita.
Prosím slavnou sněmovnu, aby dala pozor na čísla,
která nyní uvedu a která nepocházejí
od žádného socialistického pracovníka,
nýbrž od zemědělského inspektora.
Jak známo, zemědělští inspektoři
v celé republice Československé a zejména
na Podkarpatske Rusi nemohou býti viněni ze žádných
zvláštních sympatií
k socialistům a jejich výpočtům. Podle
těchto výpočtů zemědělského
inspektora Podkarpatské Rusi připadá z roční
produkce Podkarpatské Rusi na jednoho obyvatele na týden
1/4 kg chleba, 1/2 kg kaše (kukuřičné,
z fazolí, prosa, hrachu, čočky) a 3 1/2
kg brambor. Vidíte z toho, jak
Podkarpatská Rus je zemí nesoběstačnou,
vidíte z toho, jak tam je třeba dovozu. Objektivní
národohospodáři udávají, že
do Podkarpatské Rusi při normální
úrodě je třeba dovézti 3 tisíce
vagonů obilí ročně. To je za časů
normálních. Bohužel,
stihla Podkarpatskou Rus loňského roku veliká
živelní katastrofa. Na Verchovině byly veliké
lijáky, při kterých úroda v Podkarpatské
Rusi v severní části shnila, a v jižní
rovinné části stihla lány kukuřice,
brambor a pšenice velká zátopa. Sklizeň
obilí a brambor na Podkarpatské Rusi činila
podle úředně zjištěných
dat z r. 1925 pouze polovinu obvyklé sklizně. Dnes
není až na nepatrné výjimky na Podkarpatské
Rusi nikde brambor. Zkonsumovány byly většinou
již i brambory na sázení. Bída Verchoviny
a proletářů v Potisí je skutečně
nevýslovna. Nenacházíme proto dosti slov,
jimiž bychom odsoudili tvrzení těch exponentů
celní většiny, kteří tvrdí,
že není k nám potřebí dovozu
jedlých brambor. Nenacházíme také
dosti slov, jimiž bychom odsoudili postup celní
většiny, jež hladovějícímu
lidu Podkarpatské Rusi, hladovějícímu
v pravém slova smyslu, zabraňuje bezcelný
dovoz brambor a kukuřice do země. Nadarmo spíná
lid karpatský v horách ruce o pomoc, nadarmo žádá
o povolení k dovozu. Žádosti se zamítají
s poukazem na ohrožení výroby
brambor na Slovensku.
Tyto poukazy jsou neodůvodněné a za vlasy
přitažené, jsou takového rázu,
že by za ně měli býti voláni
k odpovědnosti všichni, kdo je šíří.
Neboť když v dubnu letošního roku zjišťovali
jsme, jak to vypadá s bramborami a s tou hyperprodukcí
na Slovensku, zjistili jsme, že na Košicku samém
a na Prešovsku bylo 20 vagonů volných jedlých
brambor, na Topolčansku 10 vagonů. Při tom
košické brambory přišly v nakládací
stanici na 32 Kč, topolčanské až na
50 Kč, kdežto brambory z
Maďarska bylo možno dostati v Čopu, t. j. stanici
asi 21 km jižněji od Užhorodu za 20 až 24
Kč, s celou režií na 28 Kč. Avšak
ministerstvo zemědělství brambory do země
nepouští, žádosti o dovoz i jejich urgence
nechává nevyřízeny.
Stejně jako s bramborami je tomu na Podkarpatské
Rusi s kukuřicí, s druhou hlavní plodinou
země. V zemi byl vždy nedostatek kukuřice,
který se nahrazoval dovozem z Maďarska, Rumunska a
též Jugoslavie. Podkarpatský lid je na kukuřici
zvyklý, nemůže bez ní žíti.
Po loňských živelních
pohromách je třeba dovozu většího
než jindy. Na Podkarpatské Rusi jsou kraje, kde kukuřice
tvoří při výživě lidu
90 až 95% ze všech obilnin. Celní většina
nepřihlížela však k zoufalému postavení
lidu Podkarpatské Rusi, zamítla pozměňovací
návrhy na bezcelný dovoz
kukuřice do strádající země.
Situace na Verchovině i v jiných krajích
Podkarpatské Rusi dá se stručně vyjádřiti
větou: Životní úroveň lidu je
mezi životem a smrtí. Není tam brambor, není
tam kukuřice, není dnes tam ani toho mizerného
ovesného chleba. Ptáte se, slavná sněmovno,
jak pomohla správa země podkarpatskému lidu
v jeho letošní bídě, vystupňované
živelnými pohromami.
Na nouzovou podpůrnou akci bylo ze státních
prostředků na podkladě loňského
zákona o podporách krajů postižených
živelními pohromami povoleno Podkarpatské Rusi
600.000 Kč. Ale této sumy bylo zneužito neslýchaným
způsobem. Byl z ní utvořen agitační
fond republikánské strany v Podkarpatské
Rusi. Marné byly naše intervence, protesty a důrazná
upozornění u civilní správy Podkarpatské
Rusi, nejvyššího úřadu v zemi.
Tiskem naším i tiskem stran, z nichž některé
náležejí i k nynější celní
většině, bylo veřejně ukázáno
na to, jak dopadlo rozdílení nouzových státních
podpor v zemi. Časopisy přinesly podrobné
zprávy i tabulky o počtu rozdaných pytlů
kukuřice, brambor a ovsa v postižených krajích
a o počtu hlasů odevzdaných pro republikánskou
stranu. Nemohu slavnou sněmovnu zdržovati jich uváděním,
jen tolik podotýkám, že množství
poskytnutých plodin korespondovalo počtu hlasů
odevzdaných v různých místech pro
republikánskou stranu. Jen letmo proberu kraj, kde pohromy
živelní byly největší, kraj verečanský
v horských Karpatách u polských hranic. V
obci Nižní Verecki se 1748 obyvateli dostala obec
12 q ovsa a 12 q brambor - republikánská
strana tam měla 386 hlasů - za to sousední
Vyžni Verecki s 1385 obyvateli nedostala úplně
nic, protože agrární strana dostala tam jen
25 hlasů a většinu tam dostala křesťanská
strana lidová. Nejvíce z obce verečanského
kraje dostala ze státní nouzové
akce obec Laturka 30 q ovsa, 40 q kukuřice a 30 q brambor,
protože tam agrární strana dostala 195 hlasů.
Tam, kde nebyly hlasy republikánské, bylo hladovící
obyvatelstvo potrestáno tím, že ze státní
nouzové akce nic nedostalo. (Výkřiky posl.
dr Gátiho.) Kanora, kde trudová
strana dostala při volbách 290 hlasů a agrárníci
hlas žádný, nedostalo obyvatelstvo vůbec
nic, stejně Huklivá, Skotarske atd.
Privilegovaní jednotlivci, agrární buňky
v obcích a důvěrníci strany rozhlašují
po celé Podkarpatské Rusi: "To vam agrarna
partija zrobila, a ščo vám zrobily do teper
socialisti, komunisti, ludová partija a Kurťakovci?"
Ze státních prostředků dělá
se tu na účet nejchudšího a nejnešťastnějšího
kraje politika ve prospěch republikánské
strany. Hladu se využívá, po drobtách
sype se ze státní kapsy Verchovincům s výslovným
prohlášením, že je to dar strany republikánské.
Chci podotknouti, že jsem si jist, že většina
členů republikánské strany nedala
by souhlasu k tomu, co provádí na Podkarpatské
Rusi křídlo Hodžovo.
Jako ve verečanském kraji, bylo tomu i v ostatních
krajích v Podkarpatské Rusi, postižených
živelními pohromami. Po verečanském
kraji byl jedním z nejhůř postižených
kraj terešvanský. Při rozdělování
nouzové státní podpory byli členy
komise jmenováni jen příslušníci
republikánské strany. Jako zvláštní
přímý případ zasáhnutí
korektury civilní správy v Podkarpatské Rusi
můžeme uvésti frapantní užhorodský
venkov, kde přes negativní hlášení
obcí o živelních pohromách vydala civilní
správa rozkaz, aby se rozdělilo v tomto okresu přece
přibližně 100.000 Kč na posílení
posice republikánské strany, která při
volbách v tomto okresu získala určitý
počet hlasů.
Připomínáme dnes tyto nespravedlivé,
jednostranné a korupční i agitační
zájmy, vedené rozdílením státních
nouzových podpor na Podkarpatské Rusi. Také
z toho důvodu, že loňského roku při
jednání o povolení nouzových podpor
bylo našim zástupcům v parlamentě a
zvláště ve výboru dáváno
ujištění, že nouzových podpor nebude
nijak zneužito. Připomínáme to také
z toho důvodu, že znovu postihly celou republiku těžké
živelní pohromy, voláme k vládě,
aby pomohla a aby záchrannou rukou přispěla
tam, kde řádily živelní pohromy. Ale
při tom apelujeme na vládu a na úřední
orgány, aby rozdělování podpor řídilo
se jen věcnými zájmy a aby peněz státních
nebylo v případě katastrof užíváno
jako agitačních fondů jedné strany.
Celní předloha zasahuje těžce nesoběstačnou
Podkarpatskou Rus i po jiné stránce. Způsob,
jakým celní většina v Československé
republice propaguje cla a jak o nich jedná ve svých
novinách a na schůzích, postihne ve svých
důsledcích Podkarpatskou Rus citelněji, než
ostatní kraje republiky. Zeměpisná poloha
země odkazuje ji na sousedy: Polsko, Rumunsko a Maďarsko,
tam má pochopitelně pro svoji blízkost obchod,
průmysl i zemědělství v Podkarpatské
Rusi odedávna spád. Kol. Remeš citoval
v rozpočtovém výboru hlasy, jež reagovaly
již v Jugoslavii na nevhodně a příkře
vedenou argumentaci naší celní většiny
o nutnosti negociačních cel proti sousedním
zemědělským státům. A není
žádným tajemstvím, že stále
se množí a stávají důraznějšími
v tom směru i jinak klidné a umírněné
hlasy rumunské, maďarské a polské. Bylo
na to již v debatě o clech poukázáno.
Podkarpatská Rus je právě zaklíněna
mezi Polsko, Rumunsko a Maďarsko, jež jsou naší
celní většinou a způsobem jejího
odůvodňování nutnosti zvýšení
cel proti zemědělským sousedům drážděny
a znepřátelovány s Československou
republikou. Je proto přirozeno, že při své
geografické poloze bude Podkarpatská Rus více
trpěti, protože je pro ni zjednání normálních
a přátelských styků s Maďarskem,
Rumunskem a Polskem velmi nutné. Je řada příčin,
které zaviňují těžkou krisi v
průmyslu na Podkarpatské Rusi. Zástupci naší
strany bylo v parlamentě již často poukazováno
na to, že oživení existujícího
slabého průmyslu podkarpatského a vybudování
průmyslu nového je jednou z nutných cest
k povznesení země a také jediným východiskem
ze stavu bídy k lidsky slušné existenci obyvatelstva.
Volali jsme dosud bez úspěchu. Veliké bohatství
Podkarpatské Rusi, lesy, zaujímající
více než polovinu země, zůstávají
dosud nepovšimnuté a nepřinášely
dosud zemi ani lidu prospěchu, ba byly již doby, kdy
byly silně deficitní. Plánovité akce
ve větším měřítku směřující
k provedení industrialisace nevedly dosud k cíli,
přes opětné žádání
nebyli poslanci podkarpatští o průběhu
akce informováni, ač tu jde o prvotřídní
zájmy země a ač o to bylo za času
ministra dr Hodži několikráte žádáno.
Stále ještě hnije v lesích podkarpatských
statisíce m3 dřeva, jež
by měly býti při ročním sečním
etátu zpracovány. Lid Verchoviny nemá při
tom zaměstnání a vegetuje v bídě,
nemá co jísti, ačkoliv se sekerou je jako
srostlý a odbyt by byl. Vina leží v bývalém
režimu, na ministerstvu zemědělství,
na generálním ředitelství státních
lesů a statků, které by se mělo v
prvé řadě na Podkarpatské Rusi starati
o to, aby bylo konečně přikročeno
k té t. zv. lesní industrialisaci Podkarpatské
Rusi. Neviním při této příležitosti
na př. generálního ředitele státních
lesů a statků, znám jeho práci v tomto
směru a vážím si jí. Stejně
i od úředníků lesních správ
na Podkarpatské Rusi velmi často jsem slyšel,
jak těžce nesou ten bývalý t. zv. hodžovský
režim na Podkarpatské Rusi. V této sněmovně
několikráte interpeloval jsem a dokazoval jsem čísly,
jak se šantročí se dřevem na Podkarpatské
Rusi a ve zvláštním dotazu jsem se o tom zmínil
a sám jsem několikráte o tom mluvil. Ministr
Hodža nám však, nevím z jakých
důvodů, odpověď žádnou na
to nikdy nedal. Ale toto mlčení, toto neodpovídání,
je pro nás také odpovědí.
Situace průmyslu na Podkarpatské Rusi se v poslední
době také značně zhoršila tím,
a tu bych apeloval zvláště na ministerstvo
železnic, - že byly stanoveny zvláštní
výhodné transitní tarify pro polské
dřevo od Petrovic u Bohumína až k Chebu, tedy
pro tu trať, po které se také dováží
dřevo z Podkarpatské Rusi za podmínek ne
tak výhodných, takže není opravdu dnes
konkurence schopno. Ti kupci němečtí ze Saska
a středního Německa, kteří
zde dříve byli téměř denními
hosty, se již několik měsíců
na Podkarpatské Rusi vůbec neukázali. (Hlas:
O korteších na Jasině víte?) To
bylo předmětem interpelace, na kterou jsem nedostal
odpovědi. - Následkem této úpravy
tarifní na košicko-bohumínské dráze
utrpěl slabý vývoz Podkarpatské Rusi
do východního Slovenska, poněvadž tarify
Podkarpatské Rusi nebyly v té míře
upraveny, jak bylo třeba a následkem toho ztrácí
se právě nyní z části i trh
východo-slovenský. A tak upadá na Podkarpatské
Rusi i ten tak skrovný dosavadní průmysl
a to způsobem povážlivým, jejž
ilustruje několik čísel z hlavních
průmyslových závodů Podkarpatské
Rusi: Bantlinovy závody v Perečíně
a Turja Bystré měly ještě v r. 1921
kolem 2.000 dělníků, dnes jich mají
něco přes 900. Svaljavské závody měly
dříve kolem 4 tisíc dělníků,
dnes jich mají jen 1.200. Klotilda bočkavská
měla dříve přes 3.000 dělníků,
dnes pracuje tam jen 500 dělníků. Dovedete
si představiti, jak vypadá nezaměstnanost
v této zemi? Nebudu hovořiti ani o mzdách,
které byly zejména celou řadou řečníků
přednášeny, mohu jen říci, že
nebyla učiněna zmínka o tom, že zemědělským
dělníkům platí se na Podkarpatské
Rusi 8, 10 až 12 Kč. (Hlas: Také 7 korun!)
Nezmiňuji se schválně o cenách
minimálních nýbrž uvádím
mzdy střední. Ve vinicích při těžké
práci platí se 12 až 14 korun od slunce východu
do slunce západu, při podřízenější
práci 10 až 12 korun, ženy ve vinicích
mají 8 Kč denně, děti ještě
méně.
Dříve byla na Podkarpatské Rusi veliká
emigrace do Ameriky. Užhorodská župa vykazovala
největší počet vystěhovalců
z celé bývalé rakouské monarchie.
Co však při nynější kritické
hospodářské a zásobovací situaci
Podkarpatské Rusi padá zvlášť na
váhu, je fakt, že dříve chodily tisíce
Verchovinců a obyvatelů Podkarpatské Rusi
každoročně za saisonní prací
dolů do nížiny, kde v letní době
pracovali a pak s naturálními mzdami, s několika
pytli obilí, vraceli se domů, aby v těžkých
zimních a jarních dobách přečkali
s takto vydělanými plodinami hladové měsíce.
Nyní se podmínky hospodářské
změnily tak, že je zde teď přímo
mravní závazek státu, aby se doplňovalo
v zásobování to, co zemi schází
a co si lid dříve jinde vydělal a do země
přinášel a co nyní si vydělati
nemůže. Nedovoluje-li se ovšem ani dovoz brambor,
kukuřice a obilí do země, nebo uvaluje-li
se na vpuštěné množství clo, stěžuje
si lid právem a právem protestuje a s rozhořčením
posuzuje nynější poměry. Za toto roztrpčení
podkarpatského lidu a vyvolávání nespokojenosti
v něm činíme odpovědnými ty,
kteří podporují tuto politiku.