Pátek 11. června 1926

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Patejdl, dávám mu slovo.

Posl. dr Patejdl: Slavná sněmovno! Zápas o pevná ochranná cla na výrobky zemědělské a zejména forma tohoto zápasu jsou výsledkem nejasnosti vládního programu z r. 1922 a jsou také výsledkem nepohotovosti a liknavosti naší obchodní politiky. Program vládního prohlášení z r. 1922 zněl pro paritu ochrany výroby zemědělské s výrobou průmyslovou. Dlouho domáhali se zástupci strany republikánské této parity snahou po snížení cel na průmyslové výrobky. Kdyby v této snaze byli zůstali důsledni, je jisto, že musili míti konec konců úspěch. Ale současně vykládali si zástupci této strany za tichého a opatrného souhlasu strany lidové docílení této parity také jiným způsobem, a sice zavedením cel ochranných na výrobky zemědělské, tedy zavedením cel agrárních.

Strany socialistické vykládaly si paritu ve směru prvním, totiž postupným odbouráváním cel průmyslových. Neurčitost vládního programu dávala oběma táborům možnost různého výkladu, který se udržoval více než 3 léta a kterýž zakotvil psychologicky v řadách účastníků a příslušníků obou těchto táborů. Důsledky této neurčitosti sklízíme nyní. Projevily se v ostrém střetnutí se stran, které po léta byly spolu v koalici, a projevily se na konec tím, že oba naše zákonodárné sbory rozestoupily se ve dva zájmové tábory. Při tom je zajímavé, že ti, kteří domáhají se pevných zemědělských cel, a kteří tedy iniciativně vedou, postupují, jsouce dohodnuti o formách boje i o jeho cíli, a že na druhé straně ti, kteří se brání, postupují - s výjimkou stejného postupu obou stran socialistických - naprosto bez dohody.

Stav zemědělský pociťuje nerovnost celní ochrany zemědělství a průmyslu jako křivdu. Jisto jest, že naše zemědělství je v krisi. Ale jisto také je, že náš průmysl je chráněn nepřiměřenou celní ochranou, kdežto výrobky zemědělské, zejména obilniny a mouka, až do pohyblivých cel nepožívaly žádné celní ochrany. Jenom že výtky pro tuto krisi třeba adresovati na správnou adresu. Viníka sluší hledati především v naší chybné obchodní politice, v našem ministerstvu obchodu, které mělo využíti správného momentu pro odstranění této křiklavé nerovnosti. Takovým momentem bylo zahájení deflační politiky. Od zahájení deflace klesly ceny potravin a poživatin u nás na 8,6násobek cen předválečných, naproti tomu ceny výrobků průmyslových byly 11,1krát větší než před válkou. Tu byla vhodná příležitost, aby se přikročilo k přepracování celého dnes nepraktického autonomního celního tarifu rakouského. Přepracování to ovšem vyžadovalo a vyžaduje úmorné práce řady odborníků v celní politice, teoretiků i praktiků, vyžadovalo odborného řízení této práce odborným odpovědným ministrem. To se nestalo, pracovalo se obyčejnými celními násobky, pracovalo se povolovacím řízením a různými zmocňovacími zákony. Ministerstvo obchodu bylo vedeno jedinou snahou, udržeti za každou cenu vysoká cla průmyslová, chrániti náš průmysl před světovými cenami a ponechati na druhé straně zemědělství na pospas každému záchvěvu světového trhu. Náš průmysl propásl vhodnou příležitost, aby se vyzbrojil proti světové konkurenci, zejména aby se vyzbrojil proti konkurenci mohutného průmyslu německého. Je přece všeobecně známo, že průmysl německé od okupace Poruří a v důsledku po léta trvající krise měnové byl ochromen. Našim průmyslníkům i našemu ministerstvu obchodu bylo známo, že průmysl německý je technicky vyspělejší než průmysl československý, a bylo a musilo jim býti známo, že, chce-li náš průmysl ve světové konkurenci obstáti s průmyslem německým, musí nezbytně využíti doby krise německého průmyslu a doby výhodné celní ochrany k tomu, aby své zisky ukládal do investicí, které by znamenaly technické zdokonalení tohoto průmyslu a přizpůsobení světové konkurenci. Toho průmysl náš neučinil a finanční politika státu také k tomu nepřispěla tím, čím přispěti měla a mohla, totiž opatřením levnějšího úvěru průmyslového. Nyní náš průmysl už asi sotva dohoní to, co propásl. Bude z konkurence stále vyřazován, bude očekávati dobu své krise, která ovšem dolehne stejně těžce a ještě tíživěji na dělnictvo. Zkušenosti učí, že žádná celní hradba dlouho nevydržela a také naše celní překážky se musí nárazy světové konkurence shroutiti.

Strana československých socialistů neodpírala a neodpírá našemu zemědělství ochrany. Viděla ovšem tuto ochranu ve snížení cel průmyslových, zejména cel na hospodářské stroje a cel na všecky výrobky, jež slouží výrobnímu kapitálu zemědělskému. Strana snesla cla pohyblivá, není odpovědna za nedokonalý návrh těchto pohyblivých cel, která se ukázala, jak uznáváme, naprosto bezcennými, když si mohl takový importér vypočísti dobu bezcelnosti a vrhnouti sem své zboží. Když se v senátě začalo mluviti o věci, neodmítl náš klub jednati o ochraně zemědělství, neodmítl jednati o clech, jen žádal v souhlase s ústavou, aby cla nebyla řešena vládním nařízením, ale aby zákonem byl řešen celý autonomní celní tarif. Strana není odpovědna za to, že iniciativním návrhem československo-německo-maďarské většiny byla postavena před hotovou událost. Nebylo tomu jinak i v této sněmovně, jak o tom svědčí výměna uveřejněné korespondence mezi panem dr Hodžou a panem posl. Bechyněm a jak o tom svědčí sdělení zástupců našeho klubu.

Budiž mi nyní dovoleno, abych učinil několik kritických poznámek k osnově zákona se stanoviska ústavně-právního.

Podle §u 111 naší ústavy mohou býti daně a veřejné dávky ukládány jenom na základě zákona. To znamená, že jakékoli zmocnění dané jinému orgánu pro zavedení veřejných dávek - a k nim patří také cla - jest v odporu s ústavou. Je mně sice známo, že vykládá se slovní obrat "na základě zákona" také tak, že prý stačí, když zákon prostě zmocní moc výkonnou k opatřením toho druhu a že také prý taková opatření vládní jsou vydána "na základě zákona".

Ale takový výklad je právě mylný a je se stanoviska naší ústavy neudržitelný. Stejný obrat, totiž "na základě zákona", najdeme v naší ústavě v §u 109. Tam se praví: "Soukromé vlastnictví lze omeziti jen zákonem. Vyvlastnění je možné jen na základě zákona a za náhradu."

Každý, i neprávník, chápe, že vyvlastnění je daleko větší zásah do práva vlastnického než jeho omezení. Vždyť vyvlastněním se právo vlastnické ruší, vždyť se převádí z dosavadního vlastníka, kterému se odnímá, na jiného. Žádá-li tedy naše ústava již k pouhému omezení vlastnického práva zákona, je zřejmé, že tím spíše ho musí žádati pro vyvlastnění. Proto obrat "na základě zákona" ve smyslu naší ústavy znamená totéž jako "zákonem". Zákonodárce užitím obratu "na základě zákona" prostě prohlásil, že určitý konkrétní vyvlastňovací akt musí se opírati o určitý zákon. Tento výklad §u 109 nebyl také nikdy a nikým brán v odpor. Ale má-li v §u 109 obrat "na základě zákona" rovnocenný význam jako "zákonem", pak nemůže býti také jiného výkladu v §u 111. (Tak jest!) To podporuje ještě druhá věta §u 111, kde se ustanovuje, že rovněž jen na základě zákona možno tresty hroziti a je ukládati. Sotva by se našel asi znalec ústavního práva, který by chtěl z ducha naší ústavy vykonstruovati, že k trestní normě stačí vládní nařízení. Proč to uvádím? Uvádím to proto, že návrh zákona v čl. IV. v posledním odstavci dává vládě zmocnění, aby v případě mimořádných změn hospodářských poměrů zavedla k celním sazbám podle čl. II přiměřený příplatek. Jaký má býti ten přiměřený příplatek, se vůbec nepraví.

Má zde tedy míti vláda volnou ruku, podle svého uvážení takovéto příplatky k základním sazbám normálním zaváděti. Stejně zmocňuje vládu návrh v čl. V, aby cla snižovala nebo rušila cla zavedená.

V čl. VIII osnovy se zmocňuje vláda docela k tomu, aby zaváděla nová cla. To tedy znamená, že podle osnovy vládním nařízením má býti zákon měněn nebo rušen. K tak dalekosáhlému delegování moci výkonné ústava naše však práva nedává.

Podle §u 55 naší ústavy lze nařízení vydávati jen k provedení určitého zákona, a v jeho mezích. Nařízení, jež by mělo zákon měniti nebo rušiti, odporuje zřejmě zásadě §u 55 ústavy a je nařízením protiústavním. Měl-li by navrhovaný zákon býti vydán ústavně, pak by vyžadoval formy zákona ústavního.

Takovýto postup zachovávalo zákonodárství republiky Rakouské při vydání zákona z 18. března letošního roku, jímž byla vláda zmocněna, aby nařízením měnila zákonný celní tarif. Předpis článku 18 ústavy republiky Rakouské o mezích moci výkonné je obdobný, snad skoro shodný s předpisem §u 55 naší ústavy. Ačkoli tedy omezuje více moc nařizovací než náš § 55, nebylo u směrodatných činitelů rakouských pochybnosti, že není ve shodě s ústavou, aby nařízení měnilo zákon a že tudíž jen zákon ústavní je způsobilý ústavu platně měniti, zejména takovou úchylku ve prospěch nařizovací moci stanoviti. Proto také byl zmocňovací zákon rakouský navržen a přijat jako zákon ústavní. Také známý nález ústavního soudu našeho ze 7. listopadu 1922 prohlašuje za ústavně nepřípustnou delegaci zákonodárné moci na moc výkonnou.

Nyní bych chtěl k závěru se dotknouti třetí stránky tohoto návrhu. Stinnou stránkou celního návrhu je vykoupení této osnovy předlohou kongruovou. Předloha kongruová znamená nové zatížení poplatnictva o dalších 150 milionů Kč. Získá-li část zemědělců na cenách svých výrobků, vrátí tento zisk ve zvýšených daních. Zemědělství utrpí také snížením životní míry konsumentů, kterou způsobí cla i nové spotřební daně. Zisk z tohoto svého druhu jistě i u nás ojedinělého obchodu odnese pouze a jedině Vatikán, k jehož vítězství bez jakýchkoli sebemenších koncesí z jeho strany přispějí i ty politické strany, které mají ve svém programu rozluku státu od církve a prohlašovaly o sobě, že jsou stranami pokrokovými.

Vážené shromáždění! Úvodní formule naší ústavy, přijatá revolučním Národním shromážděním, končí: "Chceme se přičleniti do Společnosti národů jako člen mírumilovný, demokratický a pokrokový." Ponecháváme soudné veřejnosti naší i světové, kam jsme celní a kongruovou většinou jako národ a republika přičleňováni. (Potlesk socialistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan poslanec Mikulíček. Dávám mu slovo.

Posl. Mikulíček: Způsob, jakým podán byl návrh posl. Mašaty, Staňka a soudr. na změnu celního sazebníku, je v dějinách tohoto parlamentu ojedinělý. 7 1/2 roku dokazovali všichni 100% vlastenci, všichni socialisté vládní, že u nás nelze jinak tvořiti zákony nežli za pomoci a souhlasu stran, které až dosud tvořily všenárodní koalici. Viděli jsme v jedné frontě příslušníky politických stran, které svými programy se diametrálně lišily. Viděli jsme v nepřirozeném svazku pány, kteří mimo tuto síň hlásali idee navzájem se potírající. Byli jsme svědky, jak v této síni na protilidových reakčních zákonech, okleštění tiskového zákona, zákona o útisku a zákona na ochranu republiky, semkli se v boji proti nám ruku v ruce nejčernější reakcionářští klerikálové se zástupci nevěreckých spolků. Všichni, kdož měli v tomto státě jenom trochu moci, spikli se pod pláštěm všenárodní koalice proti pracujícím dělníkům a rolníkům, aby tyto produktivní vrstvy, bez jejichž práce by se společnost i stát shroutily za pár dnů, oloupily o jejich hospodářské, politické a kulturní vymoženosti, které v době popřevratové si pracující vrstvy na ustrašené a polekané buržoasii, ať z řad magnátů průmyslových nebo zemědělských, vydobyly. To vše dělo se za spoluúčasti sociálpatriotických stran. Předvídali jsme tento vývoj a také jsme sociální patrioty před jejich počínáním, kterým upevňovali posice buržoasie, nesčíslněkráte varovali. Mluvili jsme však 6 let k politikům, kteří neviděli a neslyšeli. Nechtěli věřit, že by české buržoasní strany mohly býti tak nevděčny ku svým včerejším spolupracovníkům a spojencům. Až buržoasie sama naše sociální patrioty z jejich bludu vyléčila a učinila tak s brutálností a bezohledností, která je kapitalistům všech států a všech národů přímo vrozena. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Byl to pan posl. Johanis, který se co nejostřeji postavil v zemědělském výboru proti tomu, že předseda výboru agrární poslanec statkář Prokůpek přichystal na oposiční poslance v zemědělském výboru ozbrojené policajty, kteří až do 3 hodin ráno měli pohotovost. Připojili jsme se k tomuto protestu, ač jsme ještě nezapomněli na to, jak svého času jednalo se bezohledně s námi komunisty. Když za použití nejhrubšího policejního násilí vyvlečeni byli z této síně poslanci komunističtí, nenašel se jediný z 84 vládně-socialistických poslanců, který by proti této policejní surovosti protestoval. Dnes mají sociální patrioté nejlepší naději, že zbraně, kterých bylo používáno proti komunistům, použije buržoasie tohoto státu také proti nim. Stalo se tak ve státech jiných, nelze očekávati ničeho lepšího od buržoasie v naší republice, které stále přibývá chuti napodobiti u nás systém bulharský a italský a která čeká jen na vhodný okamžik, aby mohla i u nás demokracii, třeba je většinou jen na papíře, zaškrtiti. Tomuto nebezpečí diktatury buržoasie lze zabrániti toliko vybudováním mohutné jednotné fronty dělníků a pracujících malorolníků. Tato jednotná fronta nejen že by odrazila útok buržoasie na vyhladovění pracujícího lidu, ale sama ve vědomí své ohromné, moci a síly musila by přejíti k útoku za odstranění kapitalistického vykořisťování. Fronta tato za každou cenu vytvořena býti musí, neboť jinak uvrhne buržoasie pracující lid do otroctví ještě horšího, než prožívali otroci středověku. Česká vlastenecká buržoasie, kde se jí jedná o vyrabování kapes pracujícího lidu, tuto jednotnou frontu už vytvořila. 100%ní vlastenci jak se strany pana dr Kramáře, tak také pana Ant. Švehly a Šrámka odložili všechny národnostní požadavky a spojili se s nejzuřivějšími nacionalisty německými a maďarskými a rovněž tak pánové ze strany Šrámkovy a Hlinkovy, kteří nalhávají věřiti chudákům, že bojují za náboženství a víru, uzavírají svazek s nevěrci. Všechny národní a náboženské idee zahodili pánové pod stůl, jak káže zájem nejvyššího boha, kterému všichni bohatí slouží, zájem boha profitu a zisku, nebo lidově řečeno zlatého telete. Kult tohoto boha je buržoasii nade všechno a hlásání idee národnostní a náboženské je pouze rafinovaným podvodem k oklamání vykořisťovaných. A proto i vykořisťovaný pracující lid, na který nejen že všenárodní koalice uvalila většinu břemen potřebných k úhradě výloh spojených s udržováním tohoto policejního státu, ale který přijetím zákona o zvýšení cel má býti připraven i o to, co příroda poskytuje každému jinému živočichu zdarma, totiž o možnost nasytiti žaludek nejprimitivnějším pokrmem, v zájmu zachránění lidského žíti pro sebe sama musí se zbaviti veškerých národnostních a náboženských předsudků a přes všechny překážky, přes všechny skřeky nacionálních a klerikálních augurů musí si podati mozolné pravice a vybudovati ohromnou a nepřemožitelnou jednotnou frontu jako jedinou zbraň, před kterou musí buržoasie i její pomocníci bezmocně kapitulovati.

A nyní přicházím ke kritice předlohy o celním sazebníku i k důvodům, kterými členové česko-slovensko-německo-maďarské koalice celní a kongruové tuto předlohu odůvodňují.

Největšího podvodu dopouští se tvrzením, že tuto celní předlohu bylo nutno uzákoniti v zájmu drobných zemědělců. Podle úřední statistiky je v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 1,400.000 držitelů půdy. Ale z těchto je plných 1,049.000 těch, kteří nevlastní více než 2 ha půdy. Počítáme-li průměrný počet rodiny u takového venkovana 6 osob - zpravidla bývá více - tu přijdeme k tomu, že takový drobný zemědělec bude musiti na celní politiku velmi mnoho dopláceti. Je to možno velmi lehko spočítati, co může desetiměřicový rolník nasíti a co může skliditi. Tak na př. musí-li nasíti po 2 měřicích pícnin a 2 měřicích bramborů - a toto mu pro domácí potřebu stačí velmi poskrovnu - nezbývá na pšenici i žito a ječmen více než 6 měřic, čili 1 ha 20 arů. A z těchto měřic, posetých obilninami, sklidí průměrně 17,5 q po 1 ha, čili celkem ze 6 měřic osetých - 21 q obilí. Z toho musí odpočítati na zasetí 250 kg na vykrmení 1 vepře do 120 až 130 kg, kterého rovněž v domácnosti spotřebuje, nejméně dalších 250 kg zrna, drží-li v domácnosti nejmenší počet slepic 10, tyto jistě spotřebují 1/2 kg zrní denně, což je dohromady 650 kg obilí na setí a krmení. (Posl. Krejčí: To bude všecko v obvodu tvého policejního komisařství!) - to je vedlejší, moje komisařství, pane Krejčí, v zemědělské výrobě nemá žádného vlivu v celostátním měřítku. Mělo by snad vliv větší, kdyby pan kol. Krejčí přišel do Malenovic a choval se tak, jako v zemědělském výboru. Snad bych použil svého vlivu, ale jinak ne - zbývá na mletí 14 1/2 q. Z tohoto množství 10,15 q mouky počítáme výjimečně vymílání na 70%, tedy i s nejčernější moukou pšeničnou, označenou čís. 4. S tímto množstvím nevystačí pro výživu šestičlenné rodiny, ani kdyby počítal se spotřebou pouze 1/2 kg mouky na den a osobu. A to jistě při způsobu života na venkově nestačí. Vždyť při největším hladu přidělovala rakouská vláda 1/3 kg na osobu a den. Musí tedy zemědělec, který nemá více nežli 2 ha půdy, 1/3 mouky přikupovati. Oč ji agrární cla zdraží, o tolik se drobní malozemědělci více zadluží a o tolik upadnou do větší bídy a zoufalství.

Podívejme se dále, v jaké situaci je majitel 2 ha půdy při výrobě mléka a másla. Při semletí 1450 kg obilí kromě 70% mouky dostane od mlynáře 25% otrub, což činí 362 kg votrub ročně, čili připadá na 1 den asi 1 kg. Drží-li takový zemědělec 2 kravičky, může dáti každé 1/2 kg denně otrub. Každý rozumný rolník musí uznati, že při takové zásobě krmiv není třeba velké místnosti, ani pro krajáče s mlékem, ani pro máslo a sýr. Jediné, co takový rolník prodá, je průměrně ročně jedno telátko, za které při zvýšené ceně dostane o 100, nejvýše o 120 Kč výše. Nuže, pánové z celní koalice, dokazovali jste, že i domkář, který má 1 ha půdy, bude míti ze zdražení mouky a masa zlepšenou hospodářskou situaci.

Zde je přesný výpočet, ne z poslaneckých lavic, pánové, ale malorolníka, který prakticky sám hospodaří, a nepodaří se vám jej žádnými podvodnými manipulacemi vyvrátiti. A situace malozemědělce, který vlastní 3 ha orné půdy, není o mnoho lepší, má-li četnější rodinu. Drobní zemědělci nebudou míti z drahoty v zemědělství žádného užitku, poněvadž svoji úrodu s políček spotřebují v domácnostech, ale ohromnou škodu pocítí v tom, že nebudou míti úhrady pro zvýšenou cenu nákupu svých domácích potřeb, ať je to nákup cukru nebo šatstva, prádla či obuvi. Drobní zemědělci nemohou míti zájem na drahotě poživatin, ale musí míti zájem na tom, aby byly placeny slušné mzdy. Neboť mnohdy i šest měsíců v roce musí pracovati za mzdu, aby mohli zaplatiti poměrně velmi vysoké daně, lichvářské úroky a nakoupiti ostatní potřeby pro rodinu, které jim drobné hospodářství neposkytuje. A těchto drobných držitelů půdy je v naší republice plných 75%. Vždyť jsme pamětníky doby, kdy na konci světové války, a ještě nějaký čas po ní, prodával se pod rukou 1 kg masa za 30 Kč, sádla za 60 Kč a mouky za 20 Kč. Jděte po vsi a zeptejte se, kolik drobných zemědělců, kteří nevlastní více než 3 ha půdy, z těchto lichvářských cen hospodářsky si pomohlo a kolik na druhé straně se při tomto zdražení životních potřeb zadlužilo!

Pánové z agrární a klerikální strany, kteří dokazujete, že malý zemědělec, vlastnící 1 ha půdy, většinou té nejhorší a od jeho příbytku nejvzdálenější, kromě kryté svojí domácí spotřeby může polních plodin ještě odprodati, dávám vám tuto otázku: Jak vysvětlíte ten fakt, že na druhé straně vaši političtí příslušníci hospodaří na ohromných lánech nejlepší půdy státní tak, že tato půda vašimi ministerstvy a příslušníky spravovaná a obhospodařovaná vynesla podle rozpočtových v cifer z r. 1924 celých 95 Kč čistého zisku z 1 ha? A půda tato je v převážné většině nejlepší bonity a hospodářským budovám nejbližší. Hospodaří se na ní pomocí nejdokonalejších technických a vědeckých pomůcek, a přece v rozpočtových položkách r. 1925 nemohli jste se vykázati větším příjmem než 95 Kč z 1 ha. A zde nás chcete podváděti, že domkář, který za nejtěžších podmínek hospodaří na 1 ha půdy, bude míti kromě zajištěné výživy ještě užitek ze zvýšené drahoty? Uskutečněním tohoto zákona bude životní úroveň 3/4 držitelů půdy velmi citelně sražena. Zato velcí sedláci, velkostatkáři a hlavně majitelé zbytkových statků, kteří také, pokud jsou poslanci, za zvýšení cel se nejzuřivě rvou, budou míti zajištěný přepychový blahobyt, zatím co na druhé strane miliony příslušníků třídy dělnické a malorolnické budou živořiti a předčasně umírati tuberkulosou.

Zelení i černí jezovité ohánějí se při prosazování tohoto zákona zájmem o republiku. Již několikráte jsme poukazovali s tohoto místa na to, že zbytkové statky jsou předávány protekčním dětem agrární strany za jednu čtvrtinu dnešní skutečné trhové ceny. A sociálně demokratický návrh na 50% ní příplatek tvrzení naše potvrdil, že by bylo jistě v spravedlivým, aby rozdíl mezi cenou nabývací a skutečnou dnešní cenou trhovou byli zbytkaři povinni vyplatiti do pokladny té, vámi tak milované republiky. Je to pro vás smutným vysvědčením, že ani po připomenutí těch velezrádných bolševiků nechcete svou povinnost ke své vlasti vyplniti. Takto vyzískaný obnos, který by vynesl hezkých pár set milionů korun, mohl by býti základním kamenem k založení fondu pro levný úvěr domkářům a malorolníkům. To ovšem předpokládá, že vaše předstíraná láska k vlasti a k drobným zemědělcům je míněna upřímně. Avšak jak vás známe a jak skutky vaše za 7 let existence tohoto státu potvrzují, vaše láska k drobným zemědělcům je vyloženým farisejstvím, což potvrzuje také denní zkušenost ze života na vsi. A když mluvíte o lásce k vlasti, měli byste býti vždy potrestáni pro zločin rouhání, neboť správně to vystihl v této debatě jeden soc.-demokratický poslanec, že pro vás, pánové z celní koalice, je vlast pouze dojnou krávou, od které jenom berete, ale máte-li jí ve formě daní něco vrátiti, až do strhání podáváte proti daňovým výměrům rekursy.

Posl. Dubický tvrdil ve výboru zemědělském, že v Německu i za spoluúčasti tamější sociální demokracie byla zavedena cla daleko vyšší, nežli se zavádí u nás tímto návrhem, a že přes to jdou z Ameriky zprávy, že Německo se znovu stává velmi silným a nebezpečným státem. Ale tento poslanec zapomněl vysvětliti, proč tato vysoká zemědělská cla obyvatelstvo Německa může hospodářsky snésti. V Německu prováděli jinou obchodní politiku nežli krátkozrací politikové u nás. Tam, když viděli, že porážkou ve světové válce byli vypuzeni ze svých kolonií, snažili se získati pro svoje průmyslové výrobky největší světový trh ruský. A úsilí jejich se jim zdařilo. Ačkoli všechny vlády Německa uvnitř státu potíraly bolševiky, přece se SSSR takřka první uzavřely normální hospodářské a politické styky. V důsledku toho je německý průmysl a obchod percentuelně největším dodavatelem ruským, následkem toho kola v továrnách a na nákladních železnicích nezůstávají státi. Tak také pracující třída německého státu, která má zaměstnání a slušný výdělek, snese poměrné zdražení potravin. Zabezpečte i u nás třídě, která žije z poctivé práce, slušný výdělek, a pak i my, kteří hájíme zájmy dělníků proletářů a poloproletářů, domkářů a malorolníků, můžeme zahájiti jinou taktiku. Avšak koalice, která v tomto státě až do nedávné doby vládla místo provádění rozumné obchodně-státní politiky, místo získání největšího světového trhu v Rusku, prosadila v tomto parlamentě, tehdy přímo obleženém ozbrojenou policií, dva zákony, kterými životní úroveň státních zaměstnanců, zvláště nižších kategorií, sražena byla na úroveň čínských kuli. A příkladu vládní koalice následovali kapitalisté ve všech odvětvích výroby. Přečtěte si stenografické protokoly při projednávání prosincových zákonů r. 1921 a 1922! Tam koaliční poslanci a ministři svatosvatě přísahali, že se přičiní, aby snížení platů a mezd bezprostředně následovalo také snížení cen životních potřeb. Ceny tyto dosud podstatně sníženy nebyly, ale místo toho přicházíte s tímto celním sazebníkem, který každé sousto pro 3/4 obyvatelstva zdraží tak, že v budoucnosti nebude těmto vrstvám možno, aby se podle potřeby nasytily. Na slušné ošacení a bydlení nesmí pracující třída vůbec ani pomýšleti. Vaší loupežnou politikou uděláte z většiny obyvatelů tohoto státu národ hladových a otrhaných ubožáků. V dnešní době, kdy dělník a zvláště ten váš dělník zemědělský za svoji těžkou a mozolnou práci dostane 8 až 15 Kč denní mzdy, kdy po stránce výše mzdy jsme podle zprávy Mezinárodního úřadu práce až na 14. místě, přicházíte se zákonem, který všechny životní potřeby ještě o 20% zdražuje. (Předsednictví ujal se předseda Malypetr.)

A včerejší "Venkov", ústřední orgán agrární strany, na úvodním místě napíše ještě tu drzost, že boj proti clům, tedy proti ožebračení 3/4 obyvatelstva, je bojem proti státu. Je viděti, že na pány má vliv ta okolnost, že jdou ruku v ruce s klerikálními augury. Tito také křičí o ohroženém náboženství a víře, jedná-li se o okleštění výsad jejich latifundií, peněžních měšců a sádelnatých těl, ačkoli jejich zakladatel shromažďování mamonu zatracoval a kázal hříšné tělo postem krotiti. Tak zrovna naši zelení fariseové nevidí stát, resp. národ, v 80% pracujícího lidu, kterému tento zákon ohromně škodí, nýbrž u nich je národ representován Lichtensteiny, Schwarzenbergy, Koburgy, Fürstenbergy, biskupskými latifundisty a 2000 majiteli zbytkových statků. Ohromná masa drobných domkářů a malorolníků, jíž zdražujete potřebná hnojiva a zahraniční plodiny, které se u nás vůbec nepěstují, ta je pro ně něčím podřadným, něčím, co se pro ně hodí jen tak nejvýš za volební materiál. Zájem této třídy drobných venkovanů mají stále v ústech, ale kde mohou, tak tuto třídu odírají, jako to činí nejčistokrevnější židi. Dělají to agrární družstva cukrovarnická, která, ač cena cukrovky, na jejíž výrobě se drobný venkovan lopotí od jara až do posledního podzimu, klesla na 24 Kč, r. 1924 na 14 Kč, r. 1926 prodávají tento cukr venkovanům za 5 Kč 1 kg, ačkoli za hranice prodávají tentýž cukr za 160 až 170 Kč 1 q. U nás jenom na daních musí náš producent řepy jako konsument cukru zaplatiti Kč 1,84 z 1 kg cukru, jak návrh předložený právě dokazuje, a je naděje, že tato celní většina ho také odhlasuje. A rolnické akciové pivovary rovněž ani haléř neslevily na ceně piva proti r. 1924, třebaže r. 1924 musily platiti za ječmen 280 až 300 Kč za 1 q a r. 1925 platily zemědělcům cenu sotva poloviční. Rovněž tak bezohledně jednají s drobnými zemědělci agrární škrobárny a lihovary. Nedbají toho, že při této taktice přiživuje se na nízkých cenách zemědělských plodin spousta německých a maďarských cukrovarníků, lihovarníků a majitelů škrobáren a pivovarů.

Chudý venkovský zemědělec trpí velmi těžce drahotou jak palivového, tak stavebního dříví, které je proti době předválečné zdraženo 18- až 20kráte a jehož cena znemožňuje malorolníkům, nejen aby si opravili chatrný nebo požárem zničený krov, ale mnohdy i aby se v kruté zimě ohřáli. A co udělal státní pozemkový úřad, jehož dlouholetý předseda dr Viškovský s tohoto místa ve středu obhajoval agrární cla s houževnatostí lepší věci hodnou, aby lichvu s dřívím z lesů, které byly v záboru, zamezil? Stačilo škrtnutí perem, aby ohromné lesy z vlastnictví různých válečných zločinců jako Berchtolda, Fürstenberga, Andrassyho a jim podobných přešly do vlastnictví státu, okresů nebo obcí. Ostatní vše by bylo mohlo zůstati při starém, lesmistr, lesník i hajní. Proč jste mu to, páni z agrární strany, neporučili? Nebo snad proto, abyste ještě dlouhou řadu let v budoucnosti měli vhodný artikl k výnosnému čachru?

Páni z agrární strany žalovali v zemědělském výboru, že pasivita naší obchodní bilance musí býti z části vyrovnána ohromným množstvím vyvezeného užitkového dříví. Prozradili, že ač byl vývoz preliminován pouze na 3 miliony m3 dříví ročně, přece se r. 1923 v vyvezlo 35 mil. m3 dříví a r. 1924 dokonce v 40 mil. m3 dříví. Pánové z agrární strany, tento váš zločin musí historie jednou bezohledně odsouditi. Dovolujete cizí šlechtě, aby vyplundrovala a zničila lesy, a nevidíte, nebo snad viděti nechcete, že zničení lesů má za následek také zkázu hospodářství zemědělského. A při tomto všem plundrování našich lesů jsou ceny dříví v drobném trhu pro zemědělce přímo nedostupné. Až budou lesy vyplundrovány a zničeny, pak je asi převezmete do vlastnictví státu, okresů nebo obcí a budete naříkati, že jsou pasivní. Toto vaše jednání musí každý nepředpojatý občan nazvati vlastizradou, poněvadž poškozuje stát a všecky jeho složky, a nikoli boj nynějších oposičních stran proti drahotě, kterou tímto zákonem na lid uvalujete.

Ve středu jako první řečník "pro" vystoupil zde posl. dr Viškovský. Oposiční strany jeho řeč obstruovaly. Proč? Mluvilo zde přece více poslanců pro návrh a oposice to snesla. Nemohla však klidně snésti provokaci z agrární strany, která k obhájení návrhu na okradení a vyhladovění pracujícího lidu vyšle poslance, který jako předseda Obilního ústavu i jako pozdější předseda Státního pozemkového úřadu, tedy jako státní úředník, nechce vydati účty ze své činnosti. Pánové, něco podobného nebylo by možné ani v poslední Zlámané Lhotě, i tam by nadřízené úřady starostu, byť i byl spřízněn s celou obcí, k složení účtu donutili. A zde příslušník strany, která má za sebou pouze 1/7 voličů, odpírá tuto samozřejmost prý nejvyšší instituci v republice, parlamentu, a vy, kteří se oháníte stále demokracií, při tom se ani nezačervenáte. (Hlas: To je materiál pro státního návládního!) Tak se zdá, pánové, že by vám nebylo zrovna do smíchu, kdybychom u nás zavedli americký systém vyšetřování. A sice: kolik jsi měl, než jsi se stal vlasteneckým politikem? Kolik máš teď? (Tak jest! Potlesk komunistických poslanců.) Podej důkaz, jak jsi té diference poctivou cestou nabyl! Pánové z vládní koalice, mnohé z vás by ani nejmazanější advokáti nezachránili.

Posl. dr Viškovský litoval ve své řeči, že v zákoně na ochranu republiky není přísné ustanovení o ochraně republiky proti demagogii. Pochybuji silně, kdyby to tam bylo, a naše spravedlnost nebyla na jedno ucho hluchá, že by on i mnoho jeho kolegů z celní koalice byli ještě dnes členy této sněmovny. (Tak jest! Výkřiky.)

Posl. dr Viškovský ostře protestoval proti tomu, jak soudr. Bolen mluvil s tohoto místa do kasáren k vojákům. Pánové, pokud do vojenského stejnokroje budete oblékati naše syny a bratry i proti jejich vlastní vůli a pokud tam s nimi zacházíte tak, že každého roku podle statistiky donutíte přes 100 mladých hochů k sebevraždě, pak si musíte také navyknouti, že naší povinností je, abychom se o tyto naše hochy starali a abychom u nich vypěstovali tolik odvahy, že když už jsou uštváni až k sebevraždě, aby neodcházeli sami. (Tak jest! Potlesk komunistiekých poslanců.)

Zpravodaj posl. dr Zadina odůvodňoval nutnost zvýšení cel tím, že v zemědělských položkách je naše obchodní bilance pasivní o 3 1/2 miliardy Kč. Pánové, není v tom žádná národohospodářská moudrost, když tuto položku chcete vyrovnati vývozem cukru, který vyvážíte za 1/3 ceny, jakou musí platiti naši konsumenti u nás, a vývozem dříví z vyplundrovaných lesů. Bylo by jistě užitečnější, kdybyste se snažili tuto pasivní položku vyrovnati vývozem výrobků průmyslových. Ale vy svojí bezhlavou politikou celní docílíte toho, že ztratíme ještě poslední zahraniční odbytiště pro náš průmysl, jak zprávy posledních dnů z Maďarska a Jugoslavie jasně dokazují. Tedy uskutečnění vašeho návrhu kromě zazobaných agrárníků, zbytkařů, velkostatkářské šlechty a církevních latifundistů bude pro všechny ostatní složky obyvatelstva jenom novým a velmi těžkým břemenem.

Domkářům a malorolníkům nemůže býti pomoženo drahotou chleba a masa, ale opatřením levného úvěru, aby i oni mohli býti účastni moderní zemědělské výroby při použití strojů, umělých hnojiv a všech ostatních technických a chemických pomůcek. Malým zemědělcům by jistě velmi prospělo, kdybyste se vy páni z mezinárodní celní koalice postarali o to, aby byli zbaveni poměrně ohromných daňových břemen. (Tak jest!) Již několikráte jsem vám s tohoto místa navrhoval, abyste i pro malorolníky zavedli daně prosté existenční minimum. Žádný z vás, ani z nynější, ani z minulé koalice návrhu takového zákona nepodal.

Musili jsme tak učiniti my a v nejbližší době budete míti jeho text v rukou. Vyzýváme vás, kteří se stále oháníte starostmi o osud domkářů a malozemědělců, ke spoluúčasti, aby se tento náš návrh stal v této republice zákonem. Neučiníte-li tak, pak buďte ujištěni, že se postaráme o to, aby jesovitská škraboška byla vám s tváří stržena, neboť svým protilidovým jednáním přesvědčíte i drobné venkovany, že od vás nemají nic dobrého k očekávání a že jejich spása je jenom ve společném boji dělníků a pracujících rolníků, v jednotné frontě, která musí odstraniti tento váš koaliční kapitalistický systém, aby i pracující člověk měl právo na kus chleba, na svobodu a na radost z práce. A s těmi, kdož mu to odpírají, musí býti podle zásluhy zúčtováno. (Potlesk komunistických poslanců.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP