Pátek 11. června 1926

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Sedorjak (pokračuje): Pan kolega Kurťak ve své včerejší řeči pravil, že na knoflíkách svého kabátu počítal, má-li hlasovati pro cla či nikoliv, a konečně řekl, že vůbec nebude hlasovati. Tato moudrost se velice podobá moudrosti Buridanova osla z bájky, který mezi dvěma pytli chcípl hladem. (Stálé výkřiky posl. Kurťaka.)

Ale pan Kurťak i v tom se mýlí, že cla na dobytek budou prospěšná pro náš chudý lid, neboť důchod z půdy bude zvýšen, to znamená, že bude dražší pastva, krmivo a všeliké výrobky potřebné k výživě.

Já jménem komunistického klubu prohlašuji, že nebudeme hlasovati pro zavedení cel. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda: Dalším řečníkem je p. posl. Tayerle. Dávám mu slovo. (Výkřiky posl. Kurťaka, Mondoka a komunistických poslanců. - Předseda zvoní.) Prosím o klid.

Posl. Tayerle: Slavná sněmovno! Dříve než promluvím k věci, o kterou jde v rozpravě, jsem nucen... (Výkřiky mezi posl. Kurťakem o Mondokem.)...

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Tayerle (pokračuje):... protestovati proti zákazu sbírek, které se provádějí mezi dělnictvem na anglické horníky. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Tayerle (pokračuje): Zákazy tyto provádí četnictvo v některých obvodech. Ačkoliv intervenujícím poslancům bylo vládou prohlášeno, že se tak neděje s jejím souhlasem a že náprava bude zjednána, nestalo se tak. Divím se, kde béřou výkonné orgány četnické k tomuto svému postupu odvahu, poněvadž není ničím, zvláště žádným zákonem odůvodněn. A svědčilo by to jen o velmi podivném, ano nezákonném postupu našeho četnictva, kdyby dnes zakazovalo sbírky na pracující dělníky, kdyby chtělo tímto způsobem zameziti solidaritu, kterou dělnictvo svým druhům prokazuje.

Nyní chci říci také několik slov k rozpravě, která zde je vedena. Jednání o zemědělská cla je jen důsledkem poměrů a požadavků, které náš zemědělský stav vznáší v předpokladu, že tímto způsobem rozřeší důsledky krise, kterými trpí dnes celý svět. Nastaly pronikavé změny v hospodářství světovém, změny, které nejsou bez vlivu také na naše domácí hospodářství. Stoupla výrobnost na jedné straně, poklesla spotřeba na druhé straně. Každý stát hledí se dostati z této krise na účet druhého. Ochranářské tendence rostou. Ale je právě otázkou, zdali tato cesta, kterou tu některé státy nastupují, má býti také námi sledována, zdali je ku prospěchu právě našeho hospodářství, hospodářství státu, který je v daleko větší míře odkázán na své sousedy než kterýkoli jiný stát, zejména ty státy, na něž se dnes v ochranářské politice poukazuje.

Pohříchu na mí tě celkového řešení základny naší obchodní politiky, na místo zkoumání celého problému celního přistoupilo se tu k řešení částečnému, k řešení nedostatečnému, jednostrannému.

Podíváme-li se do osnovy, vidíme, nejen že se tu navrhují nepřiměřeně vysoká cla na zemědělské produkty, ale že zejména také ustanovení, která obsahuje osnova v čl. V, VI i VIII, jsou nejen jednostranná, ale přímo škodlivá.

Včera v rozpravě bylo zde poukázáno, a to právem, na to, že povolovací řízení nám vadilo, že snad vadilo více než mírná celní ochrana. Ale to, co je nám předkládáno, neznamená vlastně nic jiného, nežli zase možnost tohoto omezování tím, že neodstraňuje definitivně nebezpečí povolovacího řízení, nýbrž do jisté míry je přímo potvrzuje. Zejména pak nebezpečným ustanovením je čl. VIII, ve kterém se přímo praví, že mohou býti učiněna další "vhodná" opatření, zejména stanovením zvláštního cla nebo přirážky ke clu nebo omezením dovozu, jestliže zboží dovážené z některého státu jiného v důsledku zvláštních veřejných a jiných opatření jako poskytováním vývozních nebo jiných výhod i zavedením delší doby pracovní nebo jiných nepříznivých sociálních podmínek pracovních ohrožuje domácí výrobu.

Je charakteristický tento odstavec. Když zaměstnanci volají po účinné ochraně sociální a usilují o to, aby naše domácí ochrana sociální zabezpečena byla mezinárodními úmluvami sociální povahy, aby vytvořeny byly zásady mezinárodního sociálního zákonodárství, jsou to právě kruhy, které dnes usilují o tento článek, jež se tomuto postupu brání, a jemu překážejí, ač tím vlastně napomáhají nebezpečí, jehož se obávají a jemuž se chtějí brániti zavedením ještě vyšší celní ochrany.

Chtěl bych proto upozorniti, zejména s hlediska zaměstnaneckého, s hlediska těch, kteří v jsou odkázáni jen na výsledky své práce, jež tvoří pro ně existenci, jaké účinky projeví toto opatření. Proč a z jakých důvodů bráníme se zavedení zemědělských cel? Nikoli proto, abychom snad znemožnili rozvoj zemědělské výroby, na níž jsme závislí, ale proto, poněvadž tato cesta k rozvoji zemědělské výroby nepovede. Stále ještě není vyrovnána hladina mzdová s hladinou cenovou. Rozdíl, který je zde, je velmi značný. Nyní tento rozdíl bude ještě zvýšen. Index velkoobchodních i maloobchodních cen obilí a mouky je 7 a desateronásobný proti době předválečné. Sledujeme-li index mzdový, dospíváme k závěru, že je nejvýš sedminásobný, a můžeme dokonce mluviti v průměru o 5 a 6tinásobku mzdovém v nejlepších případech.

V letech 1922 až 1923 byli to dělníci a zaměstnanci všech oborů, kteří slevili ze svých mezd 10 až 32% (Hlas: Až 50%!) v průměru. Zajímavo je, že snížení mezd právě u zemědělských a lesních dělníků činí v té době 30 až 32%. Průměrné snížení mezd činí podle našeho šetření okrouhle 22%. Od té doby nebylo vyrovnáno, a pokud se dosáhlo zvýšení v jednotlivých odborech, bylo vyrovnáno dalším vzestupem cen životních potřeb.

Velmi mnoho se mluví u nás o světové cenové úrovni. Avšak naproti tomu činí se všechno, aby se zabránilo světové úrovni mzdové. Mezinárodní úřad práce v Ženevě vystavuje nyní pravidelné srovnávací statistiky skutečných mezd v různých městech světových a béře při tom zřetel na kupní hodnotu. Podle indexních čísel vypočítaných podle množství spotřebovaných požívatin vykazuje na př. Praha číslici 53, a když se vezme v úvahu nájemné, 58, ačkoliv v Londýně je základnou číslice 100. Stojíme tedy hluboko pod úrovní londýnského dělníka. Stojíme také, jak již také bylo poukázáno, pod úrovní dělníků amerických.

Ale i celá řada měst evropských stojí výše ve své úrovni mzdové, než stojí Praha. Na př. Berlín vykazuje bez nájmu číslici 73, s nájmem číslici 70. Amsterodam 87, Kodaň 124 a 128, Stockholm 88, Filadelfie 177, Otawa 149.

Tyto číslice srovnávací nejlépe ukazují, jaká je skutečná naše životní úroveň, zdali se opravdu nalézáme na světové úrovni mzdové, zdali vskutku naše mzdy a platy jsou překážkou naší soutěže na světovém trhu. Za námi stojí pouze Vídeň, Varšava, Milán, a Riga, tedy města států, které trpí mimořádnými poválečnými poměry hospodářskými, s nimiž nemohou býti naše poměry srovnávány. Jestliže pak vezmeme v úvahu vývoj indexních čísel hladiny skutečných mezd, vypočítaných se zřetelem k cenám požívatin, při čemž základna v Londýně 1. června 1924 je 100, vykazuje Praha číslici 1. ledna 1926 50, ač jsme vykazovali přede dvěma lety 56 a 1. ledna 1925 54. Znamená to, že naše úroveň mzdová, srovnána s poměry v jiných státech, poklesla v posledních letech.

Doklad toho je také ve mzdách, které skutečně naši zaměstnanci vydělávají. Uvedu zde jenom několik čísel o tom, jaká je podle vyšetření odborových organisací průměrná mzda dělníků v nejlepším věku od 25 do 35 let: Knihtiskař má 320 Kč týdně, zámečník stavební 148 Kč, slevač 271 Kč, krejčí 215 Kč, textilník 168 Kč, cukrovarský dělník 161 Kč, zedník 212 Kč, stavební dělník pomocný 149 Kč, obchodní zřízenec 900 Kč měsíčně, zemědělský deputátník 610 korun. Opakoval bych zde jenom data, která v debatě již byla uvedena, kdybych tato čísla dále rozváděl. Číslice tyto jsou jen zřetelným dokladem toho, zdali může náš zaměstnanec snésti další zatížení. Číslice tyto zodpovídají nám otázku, zdali je možno, aby při těchto poměrech mzdových zvýšeno bylo vydání na výživu v rozpočtu domácnosti. Dnes podle úředních dat připadá z výdělku 62% na výživu. Účinky cel zemědělských projeví se tím, že toto procento stoupne nejméně na 64%, ne-li dokonce na 65%. Poněvadž nebude moci býti toto zvýšení jinak uhrazeno, bude uhrazeno na účet ostatních nezbytných životních potřeb, stlačí tedy prostě životní úroveň zaměstnanců.

Dnes potřebuje zaměstnanec aspoň 260 Kč týdně, aby mohl uhraditi nejnutnější potřeby. A z toho, co jsem uvedl, je zřejmo, jak málo odborů na této úrovni se nalézá. Kam povede a musí tedy vésti tato politika, je zřejmo. Nemá-li vésti ke snížení životní úrovně, musí býti vyrovnáno zvýšení cen novým zvýšením mezd a platů. A sotva rozhodující politikové v této věci dělají dobrou politiku, když upravujíce platy státních zaměstnanců snaží se novým zákonem zlepšiti jejich poměry, ale současně hned účinky cel zemědělských chtějí jim tento přídavek vzíti. Je přirozeno, že totéž projeví se také v zaměstnáních soukromých. Pánové měli by si býti vědomi, že vzestup cen musí vésti ke zvyšování mezd a že tím nejen problémy našeho hospodářského života nerozřešili, jeho podmínky neupravili, nýbrž jenom komplikovali. Nedojde-li ke zvýšení mezd pro hospodářskou krisi, nedojde-li k němu podstatně a všeobecně, sníží se tím přirozeně životní úroveň. Sníží se tím přirozeně spotřeba, která je opět velmi důležitým činitelem v naší produkci hospodářské.

Je třeba si tu také uvědomiti, že bylo to právě dělnictvo zemědělské, které mělo smysl pro určité společné hospodářské požadavky v zemědělství, které chápalo a chápe, že zájem a rozvoj zemědělské výroby je také zájmem zemědělského dělnictva. Jestliže však kdo poškodil tento zájem dělnictva na rozvoji zemědělské výroby, je to právě bezohledný způsob, jakým se tu hájí jednostranné zájmy podnikatelské v hospodaření půdou, jak se buduje tento základ národa, jak jej rolnická strana často vyzvedá.

Pan dr Zadina ve svých vývodech uvedl jako důvod pro celní ochranu zemědělskou vyšší výrobní náklady a přímo řekl, že jsou v některých směrech důsledkem hospodářské, daňové i sociální politiky státní. Proto prý je úkolem státu, pomáhati přiměřenou ochranou, aby se udržela výnosnost domácí výroby. V této souvislosti podle něho jeví se tedy přiměřená celní ochrana ochranou a zabezpečením hospodářského, sociálního a kulturního pokroku na našem venkově. Jak však tato slova v pravdě vypadají, ukazuje právě pokles mezd zemědělského dělnictva a snaha o další jich snižování. Celní ochranou zabezpečuje se nejvýše vyšší cena zemědělských plodin nebo vyšší cena dobytka, nezabezpečuje se však po hříchu vyšší úroveň životní zemědělského dělnictva. Zástupci zemědělského stavu nemají také na mysli prospěch stavu zemědělského. Jinak by nemohli státi v jedné linii s našimi průmyslníky, pokud jde o poměr k dělnictvu. Ačkoliv na jedné straně přiznávají a potvrzují, že směrnice vydávané pro zemědělské dělnictvo a s jeho zástupci smluvené, tudíž platné jako kolektivní smlouvy, nabyly velkého významu a přinesly prospěch oběma stranám, přece jen, když se nyní jedná o právní uznání kolektivních smluv, stojí v jedné linii s reakcí zaměstnavatelskou, která se brání zákonnému potvrzení vytvořeného zde právního stavu. Chtějí společně s průmyslníky malicherným způsobem čeliti vznikání nového sociálního řádu, nového sociálního práva, k němuž směřují kolektivní smlouvy v hospodářském životě.

Touto politikou zemědělskou dospějeme jen o další krok k nebezpečnému stavu, který už dnes vyvolává pozornost a vyžaduje nápravy, k hospodářskému stavu, v němž místo zboží budeme z našeho státu vyvážeti lidi. Tuto otázku by měli uvážiti v prvé řadě pánové v národních stranách občanských. Neboť kdo se od nás stěhuje do ciziny? Jsou to hlavně Češi a Slováci. Tito lidé většinou jsou pak v cizině pro nás ztraceni. Obohacují často cizí průmysl proti nám. Nemůžeme jim to však vykládati ve zlé, když sami svou hospodářskou politikou je vyháníme z domova. Či je v tom nějaký prospěch, jestliže 10.000 našich dělníků průmyslových i zemědělských pracuje dnes v Německu, Rakousku, Francii, jestliže dokonce jako katastrofu posuzujeme omezení vystěhovalectví do Spojených států amerických a jestliže dokonce začínáme vyhledávati místa pro naše lidi v jižní Americe? Jsou to důvody hospodářské i národní, které by si měli pánové uvědomiti právě v tomto okamžiku, kdy znovu zemědělskými cly chtějí snížiti naši životní úroveň, ohroziti domácí spotřebu a tím znovu podlomiti náš hospodářský život. Účinky cel mohou proto jedině mezi jiným posíliti naše vystěhovalectví. Nechci tu opakovati číslice, které tu vydává státní úřad statistický a které jsou výstrahou naší politice hospodářské. Jen r. 1925 vystěhovalo se od nás 35.854 osob, ať již jim byl vystaven pas na trvalý odchod anebo šli do ciziny jen na práce sezonní. Běží tu tedy, nehledě k těm, kteří snad unikli šetření a nejsou v těchto číslech pojati, o desetitisíce osob. Uvědoměme si pak, že tato číslice opakuje se každého roku, byť s menšími rozdíly, tak že tu jde o statisíce našich lidí, kteří musejí ucházeti se o práci a hledají nový domov v cizině.

My musíme posuzovati otázku zemědělských cel v souvislosti s naším průmyslem, s podmínkami, které mu zemědělská cla také dají. Máme na tom zájem, abychom jako průmyslový stát, který živí statisíce lidí hlavně proto, poněvadž nalézá určitý odbyt v cizině, si zachovali tento odbyt, abychom jej nepodlamovali. Ale to, co je navrhováno, je dobrý prostředek k tomu, abychom nalézali odvetu v cizině - neboť tak, jako chceme uzavírati produktům zemědělským cestu k nám - zase tyto státy budou uzavírati cestu našim průmyslovým výrobkům k sobě. Náš odbyt musíme hledati na jihu a východě Evropy, tedy právě tam, kde mají zájem na tom, jak upravujeme svůj obchod se zemědělskými produkty. Jaké procento máme dnes ve vývozu svém do těchto států? Podíl Jugoslavie na našem vývozu činí 4.87%, Polska 3.28%, Maďarska 6.67%, Rumunska 4.68%, Ruska 0.43%. Naproti tomu podíl Německa tvoří skoro 20%, podíl Rakouska přes 20%, podíl Anglie aspoň 10%. Ale to jsou právě státy průmyslové. Zejména pak u Rakouska a Německa neběží o vývoz, který by tam byl zkonsumován, nýbrž, jak ještě ukáži, do Rakouska vyvážíme proto, aby tam naše výrobky dále do jiných států prodávali a na nich vydělávali.

Z Maďarska dováželi jsme před válkou a za války volně obilí a mouku. Dosavadními opatřeními byl tento dovoz ztížen. Z Haliče dováželi jsme, jak známo, dobytek, zejména vepřový. Teď jest dovoz ztížen, omezen. Podobně i s Jugoslavií. A to vše nestačí, ještě mají býti zavedena a zvýšena cla. Co to znamená na příklad pro Slovensko, pro slovenský průmysl, který se hlavně opírá o vývoz do Uher! 40% našeho vývozu uherského pochází vlastně ze Slovenska. Textilní zboží, papírny vyvážejí do Uher. Ze 4100 tun papíru vyvezeného bylo 2620 tun vyvezeno ze Slovenska. A každý, kdo má zájem na rozvoji slovenského průmyslu, kdo má zájem na urovnání vnitřních poměrů a vytvoření skutecné jednoty mravní, opřené o hospodářské vztahy a podmínky, musí věnovati těmto věcem pozornost a nemůže a nesmí se uzavírati faktům, která se nám tu staví před oči.

Pan kol. inž. Dvořáček poukazoval zde k tomu, že Maďarsko má vysoké celní násobky, že jest Maďarsko před námi, pokud jde o celní ochranu. Ale sníží Maďarsko tato svá cla, když my zavedeme a zvýšíme cla zemědělská? Příčiny, pro které nebyla ujednána smlouva obchodní mezi námi a Maďarskem, pro které zde byl způsoben odklad, byly povahy více politické než hospodářské. Nyní k nim přibudou ještě obtíže hospodářské povahy, nyní ještě postavíme hradby svými zemědělskými cly a tím ovšem situaci nezlepšíme, nýbrž vzájemné poměry jen zhoršíme.

Pan ministr inž. Dvořáček sám poukazoval zde k tomu, že clo na len by znamenalo doraziti lnářský průmysl. A ví také dobře, že tentýž poměr jest i v jiných odvětvích našeho průmyslu, nejenom v těch, ve kterých potřebujeme nezbytně určité suroviny, ale také v těch, ve kterých potřebujeme buď polotovary, nebo ve kterých jsme odkázáni na vzájemný obchod, abychom chránili rozvoj našeho průmyslu. Clo na potraviny proto nezbytně ohrozí naši soutěživost na světovém trhu nejen tím, že uzavře nám nebo aspoň posílí uzavření cizích trhů našemu průmyslu, ale povede také k zdražení naší výroby a tím k zhoršení podmínek naší soutěže.

Nechci se tu dovolávati významu světových kapacit národohospodářských, které jsou jistě pánům, jež obhajují zemědělská cla, dobře známy a kterých nepoužívají jenom proto, poněvadž se jim v tomto případě tak dobře jejich výroky nehodí.

Friedrich List ve své knize o národní soustavě hospodářské politiky zastává sice myšlenku ochranných cel průmyslových, ale odmítá rozhodně cla agrární. Poukazuje mezi jiným na to, že ochranou celní vyvolává se dočasně sice účinek příznivý, ale tento účinek je nebezpečný pro budoucnost.

Nesmíme také přehlížeti potřebu domácího odbytu jako základnu svého rozkvětu. Nemáme-li dostatečného domácího odbytu, nemůžeme se s úspěchem vrhnouti na cizí trhy. Tvrdí se často, že jsme pro celní ochranu průmyslu. Také pan ministr inž. Dvořáček uvedl zde mezi jiným, že chodily dělnické deputace žádati, aby ten či onen průmysl byl chráněn. Pánové však přehlížejí poměry, v jakých se dělnictvo nalézalo, poměry, které vynucovaly snad dočasně takové požadavky. Ale byli to často zaměstnavatelé sami, kteří dělnictvo k těmto požadavkům donucovali, vyhrožujíce, když na ten či onen výrobek nebude poskytnuta celní ochrana, když sem bude pouštěn výrobek z ciziny, že zavrou svůj závod a dělnictvo propustí. A co to znamenalo v letech minulých v době poválečné, dovedeme si představiti. To byl snad jediný dočasný důvod, který dělnictvo k tomu nutil, ale přes to nikdy a v žádném případě odborové organisace dělnické nepokládaly celní ochranu průmyslovou - a o tom svědčí i jejich usnesení - za prostředek, který by našemu průmyslu svědčil nebo prospěl.

Jsme si dobře vědomi toho, v jakém stavu nalézá se náš průmysl. Je potřebí si uvědomiti, že 85% našeho vývozu tvoří průmyslové výrobky, že naproti tomu téměř stejné číslo percentuální připadá na dovoz surovin, polotovarů a potravin. Tedy co dovážíme, jsou suroviny, polotovary a potraviny, vyvážíme pak hlavně průmyslové výrobky, v tom také spočívá důvod, pro který v určitých okamžicích i dělnictvo rozhodlo se dočasně pro jisté obmezení dovozu, aby zajistilo si aspoň zaměstnání a tím nezbytnou existenci. Řekl bych, že zde platilo heslo: "Tonoucí i stébla se chytá". Na jedné straně drahota, na druhé straně nezaměstnanost je ohrožovala a proto žádalo ochranu.

Ale konečně bylo zde již řečeno, že jednání o těchto otázkách, které považujeme nejen za otázku domácí výroby, domácího hospodářství, ale za otázku mezinárodní povahy, jsme se nikdy neuzavírali. Ale jednání neznamená diktát, neznamená stranický zájem politický, který tu rozhoduje v této tak důležité a eminentní otázce hospodářské. To, co majitelé půdy mají na mysli, je právě snaha opačná v obchodní zásadě: malý zisk, velký obrat. Zde se chce stlačiti spotřeba na nejmenší míru a těžiti z malého obratu co nejvíce, aby nebylo nutno hledati jiné prostředky ke zvýšení výrobnosti a výnosnosti půdy. Je to do jisté míry politika pohodlí, která vynesla na povrch tento diktát zemědělských cel.

Kdyby pánové neuzavírali se ponaučení i se strany, která má jistě na mysli prospěch zemědělské výroby, povšimnuli by si, co mezi jinými také známý národohospodářský spisovatel Brentano o obilních clech své doby napsal: "Co je účelem obilního cla? Má stupňovati cenu obilí. V míře, v jaké toho dosahuje, stupňuje sice důchod, který dává půda. Minimální cena půdy rovná se však důchodu, který dává, kapitalisován s platnou úrokovou mírou. Přiměřeně k stupňovanému důchodu stoupá tudíž hodnota půdy. Zemědělec, který prodává svůj majetek - a čím více je zadlužen, tím větší je jeho snaha po prodeji - má, když se vzdá dalšího hospodaření, přirozeně určitý, ano velký užitek z obilního cla. Bude osvobozen z nouze a ještě snad bude míti zisk. Avšak obilní clo nemá přece pomoci těm, kteří ze zemědělství odcházejí, ale těm, kteří v něm zůstávají. A tak nástupce toho, který, ať již prodejem nebo postupem, vzdal se svého statku, je brzy v témže stavu jako jeho předchůdce před zavedením cla. Koupil půdu dražší za peníz vystupňovaný účinkem cla, nebo ji převzal, je každým novým poklesem ceny obilí znovu ohrožen, že nebude moci z půdy dostati úrok za vystupňované její ceny. Následek obilního cla, které dosáhlo skutečně svého účele, stupňování obilních cen, je tedy stupňování právě té části zemědělských výrobních nákladů, pro jichž výši nemůže domácí výroba s cizinou soutěžiti. Poněvadž obilní clo nezměnilo pak poměr výnosu půdy k její hodnotě, zůstane jako před tím obilní produkce nevýnosnou. Zůstane-li hospodář, ať jako kupec nebo dědic, při pěstování obilí, octne se brzy opět v nouzi a zazní znovu volání po zvýšení obilních cel, a tak to jde dále. Je to nekonečný šroub." (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Slova tohoto národohospodáře jistě jsou také varovnou výstrahou v tomto okamžiku. Zemědělská cla znamenají velmi problematickou ochranu zemědělství, ale jistě budou znamenati určité poškození našeho průmyslového vývozu. Jsouť namířena právě proti státům, v nichž musíme hledati svůj odbyt. Ukázal jsem již na tento fakt.

Uvedu ještě doklad, jak na př. vytváří se poměr našeho zahraničního obchodu ve styku s Rakouskem. Když se projednávala obchodní smlouva československo-rakouská, tu stěžovali si tamní interesenti na přílišnou naši ochranu a zejména také ozývaly se hlasy, které žádaly, aby také Rakousko se našemu vývozu uzavíralo. A tu v té době napsána byla mezi jiným v Rakousku tato charakteristická slova, která platí ještě dnes a kterých je si dlužno všimnouti: "Skutečnost, že obchodní bilance s Československem je pasivní, - že tedy Rakousko více dováží od nás než vyváží k nám - nic nepraví, neboť nejprve nutno počítati s určitými chybami v obchodní statistice. Tak není žádné pochyby, že velkou část zboží, kterou ve statistice uvádíme v dovozu Československa, opět vyvážíme, při čemž se objevuje ve statistice jako rakouské zboží. Vídeň tvoří přes všechno úsilí československého státu stále ještě důležité obchodní místo československého průmyslu, který své zboží vyváží do Rakouska, aby je odtud dalším odběratelům dával prodávati rakouskými obchodníky. Ale také nehledě k této skutečnosti, zůstane ještě dosti položek, které dokazují, že rakouská bilance obchodní s Československem zůstane vždycky pasivní. Pomysleme jen na dovoz uhlí. Pasivita tato však nemusí vyvolávati hrůzu, poněvadž je z velké části vyrovnána přílivem platební bilance. Ještě stále vládnou rakouské banky značnými podíly v československých bankách a v průmyslových podnicích ještě stále plynou rakouskému meziobchodu velké zisky z obchodu s Československem, ještě stále dodávají průvozní náklady z Československa do Terstu, Jugoslavie a z části do Uher značné přebytky."

Tato slova potvrzují jen stav, jaký se tu vytvořil, který nedovedeme sice - to rád přiznávám - rychle napraviti, ale který překáží právě našemu styku na světovém trhu a který jenom zhoršíme tím, když nyní znovu celním opatřením vyvoláme napětí při dalším jednání o obchodních smlouvách. My, kteří jsme odkázáni v tak veliké míře na vývoz průmyslových výrobků do ciziny, nesmíme přehlížeti, že podmínkou tohoto vývozu je právě dostatečná spotřeba doma. My nemůžeme a nesmíme vyvážeti proto, že to doma nemůžeme kupovati, nýbrž musíme vyvážeti své přebytky, abychom za ně mohli zakoupiti to, co potřebujeme. Americká soutěž spočívá mezi jiným právě v tom, že nalézá americký průmysl dostatečný odbyt doma, aby měl základnu zajištěnu pro svou velkovýrobu, které používá k svému výboji na světovém trhu.

Čím více snížíme domácí odbyt, tím nebezpečnější stav vyvoláváme. Právě dnes dokazuje pan prof. Brdlík v Národních Listech, jak veliký význam má v našem hospodářství zemědělská výroba, že představuje 20 miliard naproti pouhým 4 miliardám v textilu a 3 miliardám v hornictví. Dobře, ale právě tyto číslice dokazují, jaké hodnoty zemědělské spotřebujeme doma, kdežto naše průmyslové výrobky jdou do ciziny. Nesmíme však přehlížeti, že přes to, že hodnota produkce průmyslové v poměru k zemědělství je podle údajů prof. Brdlíka mnohem nižší, zaměstnává mnohem větší počet osob než zemědělství a že právě velký počet zaměstnanců ostatních oborů a povolání je interesován ve svém hospodářském stavu na produkci zemědělské a na cenách zemědělských výrobků. Čím vyšší budou tyto ceny, tím horší budou podmínky našeho průmyslu. To by si právě zástupci průmyslníků měli uvědomiti.

Vliv cel na zaměstnání průmyslu v této době, kdy roste nezaměstnanost, není potřeba ještě zvláště dokládati. Bylo zde již poukázáno, že v průmyslu hornickém zasahují hluboko účinky světové uhelné krise. Pracuje se řadu měsíců 3 až 4 dny v týdnu. V průmyslu textilním omezuje se obdobně pracovní doba na několik dnů v týdnu nebo se dělníci střídavě vysazují. Také kovoprůmysl zaznamenává značnou nezaměstnanost. Stoupá týden za týdnem počet propouštěných dělníků i úředníků. Odnášíme tu účinky světové krise hospodářské a důsledky změn hospodářských i technických, které ve světové a po světové válce nastaly. Ale je proto tím více třeba, abychom svoji hospodářskou politiku do budoucnosti podle toho zařizovali, a proto pravíme: nikoliv zvýšení cel zemědělských, ale snížení cel průmyslových je třeba.

Vysoká cla průmyslová neochrání nás před soutěží. Velmi významně se to ukázalo při dovozu automobilů. 65% ceny bylo stanoveno v jako clo na dovážený výrobek, nehledě k jiným opatřením, která toto procento ještě zvyšovala. Ale přes to v r. 1925 jsme dovezli za 79 mil. Kč automobilů, naproti tomu vyvezli jsme pouze za 15 mil. Kč. Ani vysoká celní ochrana, která zde dána byla automobilovému průmyslu, nestačila. Nemůže stačiti, poněvadž nerozhoduje tu clo. Proti clu postaví nám cizina svá opatření odvetná. Co rozhoduje ve výrobě, co rozhoduje v hospodářském životě, je prostě dokonalejší zařízení výrobní, je hromadná, dělbou práce provázená výroba a dokonalejší technická výzbroj, v zemědělství hospodářské stroje. Rozhoduje nebo spolurozhoduje zatížení daňové, úroková míra, zkrátka spolupůsobí zde různé složky našeho hospodářského života, kterým je dlužno spíše věnovati pozornost, nežli hledati východisko z krise, v níž se ocitáme cestou zemědělských cel.

S hlediska socialistického mohli bychom snad vítati tuto sobeckou politiku ochranářskou, neboť posiluje snahy, aby půda vrácena byla národu, celku, k společnému hospodaření. Již dnes ukázaly obecní a družstevní podniky v hospodářství dobré výsledky. A i když nutno této idei někdy přinášeti oběti, tož kladeny jsou tyto oběti ve prospěch celku, v zájmu obecném. Způsob však, jakým chtějí se zde hájiti zájmy hospodářské výroby vysokými cly, má na mysli spíše prospěch jedinců, majitelů výrobních prostředků, nikoli však prospěch celku, výrobců a spotřebitelů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP