Důvod, který zdůrazňují zejména
agrárníci ve prospěch cel a proti dovozu
dobytka, jest nebezpečí, že bude zavlečena
slintavka a kulhavka. Zapomínají při tom,
že tato nemoc ve vlastní zemi téměř
nikdy nezaniká. Že by však výše cel
a zákaz dovozu měly působiti jako desinfekční
prostředek proti dobytčí nákaze, není
dnešní vědě známo.
To zůstává vyhrazeno pánům
agrárníkům. Kdo slyšel řeč
pana posl. Böhma, připustí,
že to byly jeho důvody. Dojde se však k něčemu
poněkud jinému: právě vysoká
cla na dobytek budou v tomto směru vyvíjeti nepříznivý
účinek, neboť rozpětí cen mezi
cizinou a tuzemskem bude značně vysoké, tak
že bude dán podnět k podloudnictví.
Podloudnictví sotva bude lze zabrániti. Podloudně
dopravený dobytek nelze kontrolovati a jest tudíž
daleko větší nebezpečí, že
bude zavlečena slintavka a kulhavka. Hmotné postavení
pohraničního obyvatelstva jest v přítomné
době tak špatné, že jest skutečně
odkázáno na podloudnictví. Nouze nezná
předpisů. Děti nemají dosti jídla,
mají sotva, do čeho by se oblékaly, a nemohou
proto ani docházeti do školy. Paličkový
průmysl v pohraničním
území jest úplně shroucen, nouze je
velká, proto bude podloudnictví s dobytkem provozováno
a sotva bude lze učiniti taková opatření,
aby mu bylo zabráněno. Bez nadsázky pravím
- a chci to pouze na pamět uvésti - že slintavka
a kulhavka není jen smutnou kapitolou
v dějinách zvířectva, nýbrž
že již jednou nabyla v dějinách světového
tragického významu. Rakousko zašlo na slintavkovou
a kulhavkovou politiku. Slintavkou a kulhavkou byla připravena
světová válka, není to žádným
vtipem, nýbrž krvavou vážností.
Rozlišujme jen příčinu
od podnětu. Neboť kdykoli bylo maso resp. dobytek
rakouským nebo uherským velkoagrárníkům
příliš laciným, bylo prohlášeno,
že v Srbsku vypukla slintavka a kulhavka. Kdykoli nebyla
spokojena diplomacie na Míčovém náměstí
ve Vídni se srbskou politikou,
prohlásila tehdejší krutá veterinářská
policie, že v Srbsku vypukla slintavka a kulhavka. Dokonce
i poražený dobytek býval na hranicích
jako podezřelý z nákazy zadržován
a to tak dlouho, až se zkazil, a na to býval vrácen
srbským sedlákům k
disposici. Tak býval srbský národ uváděn
v zoufalství, neboť Srbové byli selským
národem a byli odkázáni svým vývozem
na Rakousko. Tímto postupem Rakouska bylo srbské
obyvatelstvo nejen ochuzeno, nýbrž postup ten byl
také důvodem k bezmezné zášti.
I když toto Rakouskem zaujaté politické stanovisko
nebylo jedinou příčinou světové
války, bylo přece jednou z největších
jejích příčin. Snad jest právě
nyní na čase připomenouti výrok nejbezohlednějšího
egoisty, jaký nemá vůbec v dějinách
příkladu a kterého ještě
stále agrárníci jako světce své
strany uctívají, bývalého říšského
rytíře Simitsche z Hohenblumu, který prohlásil:
"Nebojíme se ani tak srbských vojáků
a kanonů jako srbských volů a prasat."
Nevíme, odkud páni agrárníci berou
odvahu, že již osm let po světové
válce opět přicházejí s methodami,
které se staly lidstvu osudnými. Spekuluje se, bohužel,
s přílišným výsledkem na zapomětlivost
lidskou. Dnes jsme opětně na témže místě,
kde Rakousko vstoupilo do světové války.
Provozuje se táž osudná celní politika
jako v bývalém Rakousko-Uhersku. Že balkánské
státy také náležejí ke spojencům
Československa, nezdrží české
agrárníky od jejich bezohledné agrárně
kapitalistické politiky.
Máme již takové politické ústředí,
jaké mělo staré Rakousko pod předsednictvím
Hohenblumovým ve Vídni. Toto místo jest v
Praze v Hybernské ulici a má název "Centrokooperativ".
V tomto sdružení jsou zastoupeni agrárníci
bez rozdílu národnosti. Odtamtud dostala také
vláda příkaz, aby zavedla cla. Dříve
nebo později bude také vládě přikázáno,
aby konstatovala, ve kterých pohraničních
zemích má vypuknouti slintavka a kulhavka.
Jako zvláštní důvod pro cla uvádějí
agrárníci, že nebudou-li zavedena cla, a budou
nižší ceny obilní, nebude lze více
pěstovati osivo. Avšak zde jest právě
opačný případ, neboť osivo se
pravidelně platí o 30% dráže, režie
jest nanejvýš o 10% větší, takže
při pěstováni osiva dociluje se 20%ního
zisku. Ovšem dosud bylo pěstování osiva
monopolem velkoagrárním a tito měli z toho
dosud veliký prospěch. Další důvod
přednesl p. Meissner v přednášce
při vyšším agrárně-politickém
a družstevním běhu učebním na
selské lidové vysoké škole v lázních
Oldřichově v lednu 1926, že jen tehdy, zavedou-li
se cla a má-li chovný dobytek vysokou cenu, mohou
býti pěstovány ušlechtilé rasy.
Pravil doslovně: "Stejně
by se vyvíjely poměry pro malorolníka, kdyby
odepřením cel na dobytek byl způsoben úpadek
domácího chovu dobytka. U sedláků
a velkostatkářů provozujících
chov dobytka upadala by vždy více jakost chovného
materiálu." To naprosto není
správné. Důkazem toho, že jsme se svým
chovem dobytka po válce a bez cel téměř
na téže výši a že nejsme mnoho pozadu
co do rasy a jakosti, tudíž v době, kdy jsme
neměli žádné nebo jen mírné
celní sazby na dobytek, jest okolnost, že chov dobytka
doznal mimořádného
rozvoje.
Zajímavo jest, konstatuje-li se, proti kterým zemím
budou cla namířena. Vidíme tu, že Češi
vystupují proti svým spojencům, slovanským
bratřím, Polákům a Jihoslovanům,
a vidíme, že naši Němci vystupují
proti Německu a proti německému Švýcarsku.
Tu neznají páni agrárníci ani německého
ani českého spojence, neboť z Německa
a ze Švýcarska dováží se značné
množství dobytka na chov. Že to agrárníci
nemyslí vážně tvrdíce, že
bude nedostatek chovného dobytka, a že jest to pouze
záminkou pro jejich egoistické
zájmy, dokazuje to, že žádají clo
také na chovný dobytek.
Že ne všechny zemědělské podniky
jsou na vysokém stupni, rád připouštím
(Poslanec Sehweichhart [německy]: To přece přiznávají
i agrárníci sami!) Ano. Zejména platí
to o oněch držitelích usedlostí s větší
pozemkovou výměrou, kteří jich nabyli
v důsledku pozemkové reformy. Protismyslné
a falešné jest, vypravuje-li se, že země
s agrárními cly docilují vyšší
produkce. Cla jsou pro produkci úplně nerozhodující
a nemají na ni vlivu. V prvé řadě
záleží výrobní možnost na
podnebí, na množství srážek, na
výškové poloze a zejména na jakosti
půdy, jakož i na intensivním hospodaření
na ni vůbec. Tu pak lze konstatovati, že v oněch
zemích, kde jsou cla zavedena, činí výnos
pšenice při hektaru ročně
průměrně v Německu 18.44,
v Rakousku 11.97, ve Francii 10.55, v Italii
8.63. V zemích bez cla naproti tomu činil
tento průměr v Anglii 21.58, v Nizozemsku
21.06, v Belgii 22.33, v Dánsku 29.56
q. Z toho jest patrno, že cla nemohou míti na výrobu
buď žádný nebo
jen nepříznivý vliv.
Aby se přivedlo zemědělství na lepší
stupeň, jest nezbytno zavésti co nejintensivnější
způsob výroby. Avšak právě zde
doporučuje část velkoagrárníků
extensivní hospodaření. Bylo dokonce doporučováno
vedoucími agrárníky, ovšem těmi
nejzaostalejšími, aby se pěstovalo jen tolik
obilí, kolik ho v každé zemědělské
domácnosti jest potřebí. Extensivní
hospodaření lze snad provozovati ve státech
řídce obydlených, kde jest nadbytek orné
půdy - pravím snad - při nejmenším
však ne v Evropě. Extensivní
hospodářství udělá z každého
rolníka žebráka a čím menší
jest podnik, tím dříve. Jestliže agrárníci
jednou prohlašují, že ony státy, které
extensivně hospodaří, jsou nebezpečnými
konkurenty, poněvadž laciněji vyrábějí,
po druhé však posl. Böhm
potvrzuje, že státy
s intensivním způsobem hospodaření,
jako Dánsko, jsou vlastně konkurenty, pak si přece
odporují. Jsme samozřejmě pro intensivní
hospodaření a vidíte, že Dánsko
po válce vyváželo potraviny do celé
Evropy. Toho příčinou bylo výlučně,
že provozovalo intensivní
hospodaření. (Posl. Schweichhart [německy]:
Poněvadž mělo skvělou organisaci!)
Ano.
V prvé řadě byl by vlastně povolán
stát, aby podporoval intensivní hospodaření.
Zde můžeme dokázati, že stát zanedbal
velmi mnoho. Stát tvrdí, že nemá dostatečných
prostředků, my však víme, že stát
činí často vydání, jež
nejsou produktivně uložena, že na př.
při pozemkové reformě byla vyhozena sta milionů
a že byly výdaje nejenom neproduktivní, nýbrž
naopak výdaje výrobu poškozující,
jako na př. na militarismus.
Avšak když tomu již tak jest, bylo by přece
lze aspoň podporovati zemědělství
prostředky, jež jsou po ruce a zavésti intensivní
výrobní hospodaření. Avšak ani
to se neděje. Ministerstvo zemědělství
má k disposici částku okrouhle 1/4 miliardy.
Promyšlená práce
s těmito prostředky mohla by přivésti
zemědělství na značný stupeň,
avšak právě ony příděly,
které mají sloužiti k podpoře zemědělství,
jsou směšně nepatrné. Tak má
německá zemědělská rada na
podporu strojnictví a na subvence při nákupu
zemědělského nářadí
včetně elektromotorů k disposici 90.000 korun.
Při styku s cizozemskými zemědělskými
odborníky musíme se skutečně styděti
jmenovati takovou částku. Připadá
totiž na 1 německý zemědělský
podnik přibližně 20 haléřů.
Že se při udílení subvencí
českému zemědělství
měří jiným loktem, jest tak samozřejmé,
že se tomu vlastně více diviti nepotřebujeme,
neboť, bohužel, také ministerstvo zemědělství
zaujímá stanovisko hospodářského
posílení českého národa a všestranného
a co nejúčinnějšího zeslabení
Němců za všech okolností.
Ročně vydává se větší
obnos na meliorace, avšak nijakého pokroku v tomto
směru nelze znamenati. Jen s obtížemi lze toho
docíliti, aby byl vypracován plán pro meliorace.
Největší část peněz určených
pro malé meliorace pohltí komise. A co by se mohlo
v tomto směru vykonati! Československo má
nádherné podmínky pro rozvoj zemědělství.
Při promyšleném podporování a
hospodaření bylo by lze bez obtíží
zvýšiti výrobu o 20%. Avšak, jak se zdá,
páni velkoagrárníci vlastně ani nechtějí,
aby se intensivně hospodařilo.
Německo zásobovalo se před válkou
masem až na 5%.
Spotřeba činila na hlavu 52 kg ročně.
Chov dobytka byl tedy v Německu na zvláštní
výši. Napočetlo se v roce 1913 20.4
milionu dobytčat a 25 milionů vepřů.
Počet obyvatelstva činil 62 miliony. Tento zemědělský
výkon jest prostě podivuhodný. Docíleno
bylo tohoto výsledku dovozem laciného krmiva. Dovezeno
bylo v témže roce 3 miliony tun ruského ječmene,
1 milion tun americké kukuřice a 1 milion tun rybí
a masové moučky. Za války chov dobytka
přirozeně upadal, avšak v dohledné době
bude asi opět na plné výši. Hlavní
pozornost věnuje Německo dovozu laciných
hutných krmiv. U nás budou přes veškerou
protismyslnost zavedena hospodářská cla na
krmiva. Následkem toho přirozeně také
značně v ceně stoupnou
a chov dobytka octne se ve svízelné situaci. Hlavně
trpěti budou tím malí rolníci, velkostatkář
může v četných případech
ještě krmivo odprodati. Agrárníci tvrdí
však, že požadují cla v zájmu malých
zemědělců. Otážeme-li se pak
agrárníka v obilní
krajině, v čem že záleží
prospěch z cel pro malého rolníka, odpoví
nám: V obilní krajině mnoho se to nepocítí,
avšak prospěch mají pěstitelé
dobytka. V krajích, kde se provozuje chov dobytka, slyšíme
opět: Ano, zde nikoliv, avšak tisíce malých
pěstitelů obilí
má užitek.
Dostali jsme dopis jistého drobného rolníka.
jenž líčí tíseň, v jaké
jest takový malý sedlák. Přečtu
vám krátce tento dopis, abyste viděli, jak
drobní rolníci soudí o clech. Dotyčný
píše: "Obdělávám 110 arů
pozemků, mám 1 krávu a musím se starati
o 3 osoby. Jatečného dobytka nemám nikdy
na prodej, neboť když jediná moje kráva
stane se jednou k chovu nezpůsobilou a musí býti
poražena, nezbývá mi, než abych si koupil
opět jinou krávu na chov. Čím vyšší
jsou ceny dobytka, tím více musím dopláceti,
tak že mně clo na dobytek, kterým se dobytek
zdražuje, těžce poškozuje. Za máslo,
kterého docílím od krávy prostřední
jakosti, pokud je po úhradě vlastní potřeby
pro tři členy své rodiny mohu ještě
prodati, vyzískal jsem v posledním roce 2040 korun.
Kdyby tu bylo 5 nebo 6 hlav, nemohl bych vůbec prodávati
máslo, takže také zde clo jen velmi málo
nebo docela nic nenahradí. Ročně musím
přikoupiti nejméně 8 až 9 měřic
otrub jako hutnou píci. Až vejdou v platnost cla,
bude měřice o 10 až 15 Kč dražší,
což mi způsobí škodu 90 až 100 Kč
ročně. Těch asi 80 kg masa, kteréž
do roka koupím, bude mi zamýšleným clem
asi o 160 Kč zdraženo. Poněvadž musím
dále kupovati veškeré hutné krmivo jako
kukuřici, šrot, mouku ke krmení a ječný
šrot, bude mi následkem obilních
cel také téměř nemožno chovati
vepře. Žitné a pšeniční
mouky pro svou tříčlennou rodinu potřebuji
400 kg ročně, z čehož sám vyrábím
130 kg. Při koupi 270 kg byl by na mne zamýšleným
clem uvalen další značný větší
výdaj. My, kdož jsme v kraji dobytkářském
zařízeni pro chov dobytka a na výrobu
mléka a másla, my, kdož jsme nuceni přikupovati
pro rodinu mnoho obilí a mouky, pro dobytek mnoho hutného
krmiva, byli bychom při zamýšlených
clech postiženi velkými vyššími výdaji,
které velmi zatěžují životní
postavení malých rolníků.
To platí též o drobných rolnících
se třemi až čtyřmi hektary půdy
a dvěma až třemi kravami. Také oni neměli
by z vysokých cel žádného prospěchu,
poněvadž i oni mají méně na prodej,
avšak jsou nuceni přikupovati mnoho hutného
krmiva."
Proto, aby chov dobytka nebyl ohrožen,
podali jsme návrh na volný dovoz krmiva, zejména
obilí ke krmení a kukuřice. Každý
praktický rolník rozpozná výhody s
tím spojené. Nejen že se takto můžeme
sami zásobovati dobytkem a masem, nýbrž i možnost
hnojiti jest při vyšším
počtu dobytka a při lepším výkrmu
daleko lepší a lze takto i osev obilí přivésti
na stupeň co možná nejvyšší.
Navrhujeme dále, aby v každém okresu bylo zřízeno
po jednom vzorném hospodářství, aby
určité již zařízené malé
hospodářství bylo v tomto
směru přeměněno. Náklady nejsou
vysoké a užitek, který z toho pro zemědělství
vzejde, má největší význam. Nebudiž
proto šetřeno na nepravém místě.
My, malí rolníci, žádáme dále,
abychom v zemědělské radě a ve všech
zemědělských korporacích dostali zastoupení,
jež nám podle našeho počtu přísluší.
Vlivem svým agrárníci až dosud to znemožnili.
Žádáme, aby konečně byly uvedeny
v život zemědělská družstva a zemědělské
komory. Návrhy zákonů, jež se toho týkají
a jež až dosud vypracovalo ministerstvo zemědělství,
jsou zpátečnické a nedostatečné.
V posledním návrhu jest pamatováno ne méně
než na tři voličské kurie. Již
předem zaručuje se většina velkoagrárníkům.
Stane-li se poslední předloha zákonem, dostaví
se přibližně tento výsledek: 1500 držitelů
malých usedlostí bude
voliti 20 zástupců, 200 držitelů prostředních
usedlostí bude rovněž voliti 20 zástupců
a 5 velkostatkářů rovněž 20 zástupců.
Jsou proto již předem držitelé malých
usedlostí vyřazeni. Takový zákon sotva
by byl možný ve starém Rakousku.
Rád bych ještě na
něco poukázal. Agrárníci prohlašovali
vždy, že dlužno podporovati zemědělská
družstva. Avšak já vám pravím,
že agrárníci ani nechtějí, aby
malí rolníci vstupovali do družstev. Následující
příklad budiž toho důkazem. V západních
Čechách bylo založeno
jisté pastvinné družstvo a podíly stanoveny
na 200 korun. Chtěli jsme se zúčastniti.
Když však agrárníci viděli, že
se chceme připojiti k tomuto pastvinnému družstvu,
zvýšili podíly na 1000 Kč. Vidíte,
že nás ani nechtějí míti v družstvech.
Poslední prostředek, kterým
zejména němečtí agrárníci
snaží se odůvodniti a prokázati, jakým
právem a z jakých příčin se
o cla zasazují, jest prý národní moment.
Avšak ani tato útěcha jim nezůstane.
Jsem přesvědčen: kdyby vláda, kdyby
dosavadní strany většinové věděly
a kdyby se srovnávalo se skutečností,
že německým zemědělcům
má býti cly pomoženo, tu by ještě
dnes bylo učiněno opatření, aby celní
předloha ztroskotala. Ale věc je jiná: Jest
snahou udržeti výhody z pozemkové reformy plynoucí,
chrániti nové české zemany a
proto jest nutno zavésti cla. Vždyť pan Hodža,
dříve než šel z ministerského úřadu,
prohlásil v jedné schůzi, že se zemědělství
ocitlo v krisi, zejména že jsou touto krisí
postiženi noví držitelé půdy. Jest
úmyslem, zde v tomto státě nadělati
2000 nových šlechticů. Jmenováno jich
bylo již 1200. Těmto novým velkostatkařům
dána byla půda téměř zadarmo.
Byly jim poskytnuty peníze na nízký úrok
a jsme přesvědčeni, že sotva splatí
tyto vypůjčené peníze. Avšak
nyní má býti dále hospodařeno
a tu potřebují cel. Nevím,
jak se tito noví šlechtici hodí do rámce
republiky. Nesplní toho, co si zakladatelé republiky
představovali, neboť tato nová šlechta
jest nyní již oddána fašismu. Dostaví
se opak toho, než co bylo obsahem představ. Nemohu
si představiti, že se naše sbratřené
strany v českém táboře pustily do
takového zakládání šlechtictví.
Prohlašují-li se však páni agrárníci
za zástupce drobných rolníků, musím
říci, že jest to ironie a pokrytectví.
Můžeme se ještě upamatovati, jakému
teroru a jakému utlačování byli drobní
rolníci vystaveni, a tam, kde vliv měli, ještě
dnes hodně vytrpí.
Mnoho slov padlo o bernictví - agrárníci
ve svých korporacích k tomu přispěli,
že malorolnictvo bylo daněmi více zatíženo
než oni sami. Na berních správách prohlásili
agrárníci, že malí rolníci mají
daleko vyšší produkci na své půdě
a že důsledkem toho mohou také nésti
větší berní břímě.
U mnohých berních správ byl náš
příjem odhadnut o 2/3 výše. Agrárníci
ukázali se vždy odpůrci malorolnictva a dostalo
se mi proto od ústředního svazu německých
malorolníků a domkářů příkazu,
abych hlasoval proti clům, a já tomuto příkazu
s radostí vyhovím. (Potlesk něm. soc.
demokratických poslanců.)
Místopředseda Stivín
(zvoní): Slovo
má dále pan posl. Sedorjak.
Posl. Sedorjak (malorusky): Slavná
sněmovno! Již před několika měsíci
začalo se připravovati všeobecné mínění
na zavedení agrárních cel a již před
několika měsíci počaly strany, jež
se zovou stranami hájícími zemědělské
zájmy, mluviti a psáti o blahodárném
vlivu zavedení agrárních cel.
Kdyby opravdu polní hospodářská
produkce republiky přesahovala potřebu výživy
obyvatelstva a kdyby opravdu byl velký dovoz potravin z
ciziny a z těchto poměrů by vyplýval
těžký stav drobných zemědělců,
pak bylo by možno mluviti o tom, že zavedení
racionálních agrárních
cel ulehčí poměrům drobných
zemědělců.
Ale když podle úřední statistiky polní
produkce Československa i při nejlepší
úrodě nehradí potřebu obyvatelstva
a ročně dlužno dovážeti z ciziny
mnoho tisíc vagonů, mluviti o zavedení agrárních
cel stává se velice směšným.
Když někdo mluví a některá skupina
dokonce i píše o zavedení agrárních
cel, neděje se to v zájmu zlepšení života
chudých zemědělců, kteří
se živí prací ze své půdy, nýbrž
v zájmu protilehlých cílů.
Cíl stane se jasným, když pohlédneme,
které strany volají po zavedení cel. Hle,
jaké strany domáhají se zavedení agrárních
cel: česká agrární strana velkých
majetníků půdy, jejíž sluhou
u nás na Podkarpatské Rusi, je Augustin Štefan,
strana zemědělského svazu maďarsko-německého
a kněžské strany, jako strana
Kurťakova a Vološinova. Vůdcové
těchto stran jsou ovšem samí velkostatkáři
a všichni pracují v zájmu velkých majetníků
půdy. I nynějším jejich cílem
jest, aby zavedením agrárních cel velkostatkáři,
vlastníci velkých mlýnů a bursovní
agenti spekulující obilím naplnili své
kapsy a aby shrábli ještě více jmění.
Provedeme-li výpočet, na nějž se můžeme
spolehnouti, uvidíme - berouce v úvahu základ
majetkových poměrů třebas celé
republiky nebo jen jedné její části
- že pouze velice nepatrné procento je těch,
jimž opravdu záleží na tom, aby byla zavedena
stálá agrární cla.
Neboť na příklad v historických zemích
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku - jest
pouze 60.000 velkých a prostředních statkářů,
kteří vyrábějí i na prodej,
ale ostatních 420 tisíc drobných rolníků
vyrábí jen pro svou domácí potřebu
a v častých případech musejí
ještě přikupovati. A hle, v zájmu pouze
těchto 60.000 lidí je, aby byla zavedena agrární
cla.
Na to bylo by lze říci, že v historických
zemích jsou již takové poměry a že
chtějí snad poněkud pomoci obyvatelstvu území
méně průmyslových, Slovensku a Podkarpatské
Rusi. Pohleďme, jaké jsou zde poměry.
Mluvme o Podkarpatské Rusi, kde veliký průmysl
jest zničen, ale kde i malý průmysl neznačí
mnoho a kde 80% obyvatelstva zabývá se rolnictvím.
Před tím, než budeme mluviti vůbec o
majetkových poměrech, uvedeme zde tři obrazy
podle dvaceti obcí berehovského okresu, kde rozdělení
majetků jest nejvýhodnější, dále
z devíti obcí svaljavského okresu a o majetkových
poměrech volovského okresu. Z
těchto stránek přehlédneme celé
majetkové rozdělení Podkarpatské Rusi
a zároveň se přesvědčíme
a dovíme se, v čí zájmu jest na Podkarpatské
Rusi, aby byla zavedena stálá agrární
cla.
Obce s čistě rolnickým obyvatelstvem v berehovském
okrese, a to Mačola, Badaló, Bene, Velká
Boržova, Bulču, Kiďoš, Vári, Janoševo,
Halabor, Nové Selo, Balažer, Vel, Begaň, Ordov,
Beregšom, Kosino, Gát, Velké Mužjovo,
Čoma, Beregdeda a Čonkapapi dávají
tento obraz: Počet majetníků: od 100 jiter
výše 38, v procentech 0.77, od 50
do 100 jiter 40, v procentech 0.81, od 20 do 50 jiter
141, v procentech 2.85, od 10 do 20 jiter 387, v procentech
13.96, od půl do 5 jiter 1233, v procentech
24.96, počet chudých bezzemků
2411, v procentech 48.82, úhrnem obyvatelstva,
které se zabývá rolnictvím,
4939, v procentech 100. (Výkřiky posl.
Mondoka.)
Těch 38 vlastníků, kteří mají
více než 100 jiter půdy, má úhrnem
19.800 jiter. Z toho nejméně na 10.000 jitrech rodí
se obilí, a vezmeme-li za základ úrodu 6
metrických centů na jitro, celá produkce
této půdy činí ročně
60.000 metrických centů. A tedy clo, které
má býti zavedeno, zatěžuje 45 Kč
1 q obilí, a tedy těchto 38 velkostatkářů,
dostanou-li 45 Kč za 1 q obilí, vstrčí
do kapsy úhrnem 2,700.000 korun. A proto nelze se diviti,
že maďarské i české
agrární strany, dokonce i Kurťakova
strana plným hrdlem volá
po zavedení agráních cel. (Výkřiky
posl. Kurťaka a Mondoka.)
Ale i pro rolníky, kteří mají od 20
do 50 a od 50 do 100 jiter půdy, jest prospěšné
zavedení agrárních cel, neboť i oni
každoročně prodají několik centů
obilí. A tedy jen těmto malým skupinkám
záleží na tom, aby byla zavedena agrární
cla, a proto vstupují do maďarských a českých
agrárních stran.
Avšak zavedení agrárních cel může
býti jen částečně ve prospěch
rolníků, kteří mají od 5 do
10 jiter půdy, neboť někteří
mají četnou rodinu, dále ani jejich půda
není nejlepší, vedle toho působí
i přírodní pohromy, že tito rolníci
nejen že nemohou prodávati, nýbrž jsou
nuceni ještě si obilí přikupovati.
Ale těm rolníkům, kteří mají
od 1/2 do 5 jiter půdy, agrární cla vůbec
neprospívají, neboť z nich 80% - se zřetelem
k tomu, že se sem započítávají
i ti, kdož mají od 1/2 do 3 jiter půdy - musí
ještě přikupovati chléb, a 2411 zemědělcům
zavedení agrárních cel může pouze
škoditi.
Z toho můžeme viděti, že ze 4939 zemědělců
pouze pro 606 lidí jest výhodné zavésti
agrární cla, to jest pro 12.26%, a pro
689 lidí jest jejich zavedení částečně
prospěšné a částečně
neprospěšné, to jest pro 13.96%,
a pro 3644 lidí, to jest v procentech 73.88,
zavedení agrárních
cel nejen není prospěšné, nýbrž
přímo škodlivé.
Pohlédněme na druhý obraz, na okres svaljavský.
V devíti obcích, a to v Činadievu, Vyžní
Hrabonici, Nelipině, Poljaně, Sasovce, Soločině,
Tibavě, Holubině a Uklině majetkové
poměry jsou takové: počet vlastníků
výše 100 jiter 1, v procentech 0.06, od
50 do 100 jiter 0, v procentech 0.00, od 20 do 50 jiter
1, v procentech 0.06, od 10 do 20 jiter 31, v procentech
1.82, od 5 do 10 jiter 132, v procentech 7,77, od 1/2
do 5 jiter 736, v procentech 43.35, chudých
bezzemků 797, v procentech 46.94, úhrnem
obyvatelstva zabývajícího se rolnictvím,
1698, v procentech 100.
Z tohoto výkazu vidíme, že z 1698 zemědělců
pouze pro 33 vlastníků půdy jest prospěšno
zavésti agrární cla, a to především
pro Schönborna - v procentech 1,82 - a pro 132 lidí
- v procentech 7.77 - částečně
prospěšné i neprospěšné
jest toto zavedení. Jejich země jest tak neúrodná,
že v nejlepším případě může
ročně vydati jen 3 q obilí z jitra. Konečně
z výše uvedených příčin
není prospěšné toto zavedení
agrárních cel pro 1533 drobných zemědělců
a bezzemků, ba dokonce škodlivé - v procentech
90.29.
Pohlédněme nyní na třetí obraz,
na okres volovský. Zde jest pánem jen erár.
Největší ruští rolníci nemají
ani po 10 jitrech půdy, ale i nemohou míti, neboť
celý tento okres je hornatý a pokrytý lesy
a orná pole jsou tak neúrodná, že se
na nich rodí jen brambory a oves. Pozemky v údolích
již dávno se dostaly hříšným
způsobem do rukou nesvědomitých lichvářů
a dokázati nám to mohou trestní spisy v soudních
stolicích.
Takové poměry jsou více než na polovině
Podkarpatské Rusi. A v těchto krajinách žijí
titíž Rusíni, jež česká
buržoasie osvobodila. Jedí chléb z kukuřice
nebo z ovsa. Většinu kukuřice až do nynějška
přiváželi z ciziny.
Připomínáme vládě bratislavskou
akciovou společnost pro dovoz obilí, kterou tenkráte
sama vláda zplnomocnila, aby z Rumunska dovážela
obilí, začež tam posílala cukr.
Nechceme se nyní blíže zabývati touto
panamou, jež povstala z tohoto dovozu a na niž naši
Rusíni doplatili. Uvádíme to jen proto, abychom
dokázali fakt, že obyvatelstvo Podkarpatské
Rusi jest nuceno kupovati chléb z ciziny. Každé
zdražení obilí způsobilo by velkou pohromu
hladem na Verchovině, kde i nyní bez agrárních
cel lidé umírají hladem.
Podle posudku znalců peníz,
který bude platiti obyvatelstvo Podkarpatské Rusi
po zavedení agrárních cel, bude činiti
ročně 50 milionů Kč, a to znamená,
že živobytí obyvatelstva o tuto částku
se zdraží. (Výkřiky posl. Mondoka.)
Stav našich pachtýřů se zhoršil,
neboť pachtovné bude větší, poněvadž
ministerstvo zemědělství označilo
pachtovné podle výnosu půdy.
Kdo zná poměry mzdové na Podkarpatské
Rusi, může se jen obávati, neboť dělníci
u nás nejsou stálými dělníky,
nýbrž sezonními. Tak ročně pracují
jen 100 až 120 dní a v té době mají
si vydělati chléb na celý rok. Můžeme
se podívati na kteroukoli práci a uvidíme,
že denní mzda nepřesahuje 12 Kč, což
za celý rok činí 1440 Kč, průměrně
denně 3 Kč 90 h. S touto částkou mučí
se náš dělník celý rok, jeho
životní úroveň je mnohem
nižší než životní úroveň
dělníků v historických zemích.
A tento strašný stav pánové ještě
chtějí zhoršiti zavedením agrárních
cel.
Ale i řemeslníci a drobní obchodníci
nemohou platiti rozdílu cen, jejž způsobí
zavedení agrárních cel. Mnoho z nich udělá
úpadek proto, že nemají vyhlídky na
odbyt, a to proto, poněvadž stav pracujícího
lidu je strašný, následkem čehož
nemůže kupovati. Avšak i pro úřednictvo
a vůbec pro osoby duševně pracující
může býti pouze škodlivé zavedení
agrárních cel.
Zavedení agrárních
cel způsobí nejen zdražení potravin,
nýbrž i jiných výrobků, neboť
cena výrobků řídí se podle
ceny chleba. Dělník, jenž i dnes jen těžko
může býti živ ze své mzdy, bude
nucen žádati větší mzdy, neboť
jinak nebude moci býti živ. Následkem toho
zdraží se výrobky,
neboť továrník nevytáhne ze své
kapsy cenového rozdílu, nýbrž bude usilovati
vymačkati jej z kupujících.
Všeobecná drahota škodí každému,
ale velicí velkostatkáři následkem
zavedení agrárních cel shrábnou mnoho
tisíc korun do svých kapes a proto s radostí
budou platiti více za jednotlivé výrobky,
neboť budou míti z čeho. Ale není tomu
tak u drobných rolníků, neboť oni nejen
že nebudou míti užitku z agrárních
cel, aby jím mohli uhraditi rozdíl ceny, jenž
bude způsoben zavedením agrárních
cel. Prostými slovy značí
to tolik, že budou více platiti za boty, za sirky
a jiné výrobky, než budou míti užitku
ze zavedení agrárních cel.
Páni to dobře vědí, ale myslí
si, že chudé lidi lze podvésti a proto nyní
křičí z plna hrdla, že komunisté
jsou nepřáteli sedláků, neboť
nechtějí, aby agrární cla byla zavedena.
Na návrhu zákona, podaném na zavedení
agrárních cel, vidíme vedle podpisů
českých velkých majitelů půdy,
agrárníků, také podpisy maďarské
gentry, vidíme tam i podpisy kněžských
reverenďáků v osobách páterů
Vološina a Hlinky.
A pan Kurťak, jenž
nepřestává hlásati, že bojuje
za zájmy chudých zemědělců,
ačkoli nebyl při podepsání tohoto
návrhu, a to pouze náhodou, rychle prohlašuje
v maďarských časopisech, že i on jest
velkým stoupencem zavedení agrárních
cel.
Pánové, kteří ještě ne
příliš dávno tolik křičeli
na českou republikánskou agrární stranu,
jež z Podkarpatské Rusi udělala hřbitov
a kolonisací zbavila naše bezzemky půdy, nyní
si již padli do objeti s touto agrární stranou,
neboť jim jde o kapsy jejich přátel. (Předsednictví
ujal se předseda Malypetr.) V takovém případě
shazují se sebe kožich autonomie, ruskosti, maďaronství
a mezinárodně spojují se buržoové
ruští, slovenští, maďarští,
němečtí, čeští, aby spojenými
silami oloupili chudé zavedením
agrárních cel.
Pánové nemohou pomoci drobným zemědělcům
zavedením agrárních cel, nýbrž
zrušením nespravedlivé pozemkové reformy,
škrtnutím velkých daní. Ale toho pan
Švehla,
hlavní agrárník, Korláth, Kurťak,
Vološin, Štefan nikdy neučiní.
Jest nutno, aby se sami zemědělci spojili a vybudovali
jedinou frontu s městskými dělníky,
uskutečnili vládu dělníků a
rolníků a svrhli se sebe tyto proklaté pijavky.
Vládní socialisté pouze dotud nepřáli
si zavedení agrárních cel, dokud jsme jich
nevyzvali do jedné dělnické fronty proti
útoku buržoasie, a nyní již v této
věci vyjednávají s buržoasií.
Komunistická strana tvrdí, že chudý
lid nemůže ponechati buržoům, aby upravili
jeho osud, nýbrž může jej zlepšiti
pouze sám. Rolníci, spojte se proti zločinům
buržoasie, proti zavedení
agrárních cel, které způsobují
drahotu! (Výkřiky posl. Kurťaka.)