Útoky vedené již
delší dobu proti straně národně-demokratické,
že pro zemědělská cla jest v jedné
linii s německými agrárními a německými
křesťanskými sociály, a včerejší
několikeré apostrofování dr Kramáře
posl. Prokešem jest
schovávání se před pravdou a strkání
psí hlavy na toho druhého pro
záchranu vlastní. (Tak jest!)
Žádná strana československá nestála
vždy tak pevně na zásadě státu
národního, koalice všenárodní
jako strana národně-demokratická a její
vůdce dr Kramář.
(Souhlas.) Pro to máme důkazy: jednání
o jazykový zákon r. 1920 a šestileté
domáhání se prováděcích
nařízení k tomuto zákonu. Žádná
strana nepřinesla tolik obětí této
zásadě a republice jako strana národně-demokratická.
(Tak jest!) Kdo
u nás to byl a která strana zvala kolikrát
k pevnému politickému souručenství
německou sociální demokracii? Která
strana vzpírala se kombinaci o posílení koalice
ľudovou stranou a která to byla strana, jež otevřeně
doporučovala řešiti dříve problém
slovenský před problémem německým,
který vlastně u nás byl již rozřešen
mírovými smlouvami o Československé
republice jako státu národním?
V prvním případě byla to strana soc.-demokratická,
jež odmítala ľuďáky, v druhém
pak případě to byl dr Kramář,
jenž obrátil politickou pozornost k řešení
problému slovenského, přivodiv umírněnější
politiku poslaneckého klubu strany lidové. A která
strana hned po předčasných jí vyvolaných
volbách se soužila, že nemůže dokázati,
že většině pravičácké
nepatří totéž, co většině
socialistické musilo dříve patřiti?
Zápas o zemědělská cla prodělával
nebo prodělává každý vyspělý
stát. Nejedná se tu jenom o zemědělce
a jejich existenci, nýbrž stejně se jedná
o zaměstnanost v živnostech, obchodu a průmyslu.
A zvláště u nás je nutno akcentovati
tento důležitý moment. Jsme obklopeni všude
cly a to o hodně vyššími
jak zemědělskými, tak průmyslovými.
Proti nim je nutno obdobně se vyzbrojiti, abychom umožňovali
obchodními smlouvami snadnější a účelnou
cestu naší vývozní politice. Jaká
je vývozní politika, taková je obchodní
bilance každého státu a taková
se jeví v jeho průmyslu zaměstnanost.
Zavedení pevných zemědělských
cel má také za účel ochranu našeho
mlynářského průmyslu. Cla na mlýnské
výrobky byla suspendována za války stejně
se cly obilními. Od té doby až do minulého
roku zůstaly mlýnské výrobky beze
cla a mlynářský průmysl bez jakékoliv
ochrany proti cizí soutěži. Ani klouzavá
cla zavedená vládním nařízením
ze dne 4. června 1925, č. 111 Sb. z. a n., nepřinesla
nápravy.
Důsledky tohoto stavu projevily se přirozeně
v zahraničním obchodu. Podle výkazu státního
úřadu statistického sklidilo se za poslední
leta v Československé republice pšenice, žita
a ječmene:
Podle výkazu státního úřadu
statistického bylo k nám dovezeno:
roku | pšenice | mouky pšeničné |
1920 | 177.653 q | 1,595.608 q, |
1921 | 1,388.729 q | 2,775.982 q, |
1922 | 335.933 q | 2,048.278 q, |
1923 | 208.455 q | 2,352.788 q, |
1924 | 2,448.829 q | 3,603.000 q, |
1925 | 1,670.000 q | 2,767.000 q. |
Z této vývozní statistiky je zřejmo,
že v prvé řadě jde o dovoz pšeničné
mouky, jenž takřka stále stoupal a podstatně
zatížil naši obchodní bilanci. V pšenici
jsme nesoběstační průměrem
asi 50.000 vagony ročně, jsme tudíž
odkázáni na dovoz z ciziny. Srovnáváme-li
dovoz pšenice a pšeničné mouky, vidíme,
že místo obilí převahou
dovážíme mouku, jak vidno z tohoto srovnání
podle sklizňových let. Převaha dovozu mouky
vysvětluje se jednak tím, že za války
většina vývozních, obilních států
vybudovala si svůj mlynářský průmysl
a přirozeně snaží se v prvé řadě
vyvážeti hotový mlýnský výrobek
místo obilí, jednak tím, že my s naší
strany jsme bezcelností obilí i mouky podporovali
naopak dovoz hotového výrobku místo suroviny,
ač naše mlýny svou kapacitou jsou s to zpracovati
nejen celou naši sklizeň i nutný dovoz ke krytí
celé spotřeby, nýbrž
musily by vedle toho ještě k využití své
výkonnosti pracovati pro vývoz. Zde je potřeba
celní ochrany nesporná.
Co bylo řečeno o pšeničné mouce,
platí také o pšeničné krupici
a krupičce. V ostatních druzích mlýnských
výrobků je situace jiná. Ostatní mlýnské
výrobky hrají teď v našem zahraničním
obchodě vedle pšeničných výrobků
celkem menší úlohu. Otázku celní
ochrany mlynářského průmyslu nutno
tudíž posuzovati v prvé řadě
s hlediska výroby pšeničné mouky.
Mouka pšeničná dováží se
k nám hlavně z Maďarska, z Německa,
Rakouska, Rumunska, Spojených Států, Francie,
Nizozemí, Italie, Jugoslavie a Polska.
Proti dřívější převaze
mouky americké a ze západních států
nabývá v poslední době převahy
mouka z východních států, v prvé
řadě ovšem z Maďarska, zajímavým
zjevem je rostoucí soutěž Německa vlivem
dovozních listů zavedených v Německu
od 1. října 1925. Převaha cizí soutěže
proti naší výrobě spočívá
v tom, že velkoprůmysl zejména americký
a maďarský, vysloveně exportní a daleko
příznivěji zeměpisně položený,
má podstatně nižší
výrobní náklady než náš
průmysl. Cizí průmysl má levnější
nákup obilí z velké části přímo
od producentů, levnější dopravu suroviny
do mlýna i expedici hotových výrobků
ze mlýna, cizí mlýny jsou lépe technicky
zařízeny v souvislosti s velikostí
podniků, zejména americké mlýny mají
vzhledem k jednoduššímu konsumu i jednodušší
zařízení, levnější provozovací
kapitál a úvěr, nehledě ani k vedlejším
výhodám výrobním, jako je zařízení
na barvení mouky. Cizí soutěž zpracovává
lepší surovinu, dociluje
lepšího odbytu i cen za hladké a zadní
mouky - kdežto u nás se konsumuje převahou
chléb žitný - a tím většího
využití kapacity. Cizí mlýny mají
značné tarifní výhody při vývozu
mouky. Konečně lze uvésti i vyšší
ceny potřeb mlýnských, vysoké mzdy,
sociálně-politická
břemena a daňové zatížení
našeho průmyslu, nehledě ani na nevýhody
v prodejní organisaci, kde naše mlýny prodávají
z velké části v detailu s přirozeně
větší režií a větším
risikem. My máme u nás celkem 11.601 mlýnů
v činnosti, z nichž 5400 mlýnů
zaměstnává dnes úhrnný počet
14.867 zaměstnanců.
Pokud se týče výrobní činnosti
našich mlýnů, i po této stránce
řešení krise v mlynářství
bude zavedením těchto pevných cel jaksi podporováno
a zajisté také bude udržována pevnější
zaměstnanost v průmyslu mlynářském.
Vedle pevných cel z obilí a mouky jsou v sazebníku
vytčena cla z dobytka, masa a tuků. Bylo zde dokázáno
včera p. kol. posl. inž. Dvořáčkem,
že i tato cla jsou přiměřeně
stanovena a nižší cel, než jsou v cizích
státech.
Když psalo se a jednalo o tato cla, tu velmi často,
ne-li zpravidla, bylo mluveno o řeznících
a uzenářích, že jsou to právě
tito živnostníci, kteří udržují
vysoké ceny za maso, tuky a uzenářské
zboží. Je to paušální odsuzování,
které si dovolují buď ti, kteří
nemají ani ponětí o zmíněných
řemeslech, anebo tak činí úmyslně
nepřátelsky.
Konstatuji toto: Živnost řeznická i uzenářská
je ochotna prokázati svojí detailní režií,
že ceny, které dnes a kdykoliv budoucně požadují
řezníci a uzenáři, jsou přiměřené.
Mohou to prokázati postupnou zkouškou, počínající
porážkou dobytčete na jatkách, jeho
zpracováním k výseku masa aneb na uzenářské
zboží jakéhokoliv druhu. Ceny masa regulují
se podle nákupu dobytka. Kolik je kusů dobytka,
tolik je také obchodních podmínek. U nás
zpravidla poukazuje konsum na nejvyšší ceny masa,
na př., že stojí maso hovězí
16 nebo 18 Kč za 1 kg. Že tato cena je za maso prima
z krmného kusu a že lze dostati maso hovězí
1 kg také za 8, 10, 12 a 14 Kč, to ovšem se
zamlčuje. Nejlépe by bylo u nás před
veřejností i úřady demonstrovati porážku
dobytčete, jeho výsek a zpracování.
Jistě podobná zkouška by rázem očistila
pomlouvané a takto poškozované živnostníky.
Tato zkouška byla před časem provedena proto,
že v lokálních listech různých
politických směrů byly soustavně vedeny
útoky na živnost řeznickou a uzenářskou.
Když tato zkouška byla provedena detailně a byly
provedeny všechny odpisy za přítomnosti zástupců
všech zájemných kruhů, dokázalo
se, že všechno obviňování živnosti
řeznické a uzenářské bylo
pouhým tendenčním útokem. Ale nejlepší
při tom bylo to, že když strany, jichž zástupci
a tisk takovýmto paušálním obviňováním
útočili na živnost řeznickou a uzenářskou,
měli potom ve svém tisku uvésti celý
tento zkušební proces počínaje porážkou
až ke zpracování
v uzenářské dílně, odmítli
toho a nechtěli přijmouti ani "Zasláno"
odborné organisace řeznické, aby se tato
očistila před veřejností, před
kterou takovýmto způsobem byla poškozena.
Nejlepší důkaz mohou podati výrobní
a obchodní řeznická a uzenářská
družstva dělnická. Takovéto družstvo
v Čes. Budějovicích, ač dostalo 100
tisíc Kč státní subvence, přece
prodělalo k tomu ještě 280 tisíc Kč.
Družstevní podnikání dělnické
by mohlo přece podati důkazy, že jednotliví
podnikatelé jsou dražší, že jsou
těmi zdražovateli, kteří
jenom hromadí na úkor konsumu.
Tak je tomu i v živnosti pekařské, která
je předmětem tendenčních útoků
ve veřejnosti.
Byl jsem několikráte přítomen různým
poradám o výrobních a prodejních poměrech
zmíněných živností. Byli také
přítomni zástupci dělnických
uzenářských závodů, dělnických
pekáren i jednotliveckých továrních
podniků a zástupci širokých konsumentských
vrstev. A tu vždy při tomto společném
jednání nikdy nebylo konstatováno, nikdy
nebylo dokázáno, že by řezníci,
uzenáři nebo pekaři
byli dražšími a požadovali za své
výrobky a svoji práci vyšší ceny
než dělnická nebo tovární podnikatelství,
jež - nikdo neupře a upříti ani nemůže
- jsou konkurence po stránce cenové schopnější,
dík svému většímu rozsahu technickému
a kapitálovému. (Předsednictví
přezval místopředseda Stivín.)
A tu by mohla býti předložena otázka,
proč se tolik útočí v otázce
cenové ve veřejném tisku i dokonce na schůzích
proti živnostenskému a obchodnickému stavu,
kdyby nebylo k takovémuto vystupování dosti
podstatných důvodů? Děje se tak po
většině proto, že se to líbí,
že se tím vsugerovává masám čtenářstva
z největší části třídně
zpolitisovaným veliká starost o jeho hospodářskou
ochranu a že se tím široce hoví egoistické
zaujatosti proti těm, kteří mají nejméně
viny na cenové politice, jež reguluje poměry
výrobního a obchodního procesu. Nikdo upřímně
našemu konsumu neřekne a nenapíše, proč
u nás ještě drahota životních potřeb
ve velké části trvá. Není té
otevřenosti a pravdymilovnosti, jež by musila stále
psáti a mluviti, že draho
vyrábíme pro vysokou režii výrobní
a obchodní.
Tato vysoká režie obchodní a výrobní
netkví ani tolik ve mzdách a služebních
platech, nýbrž koření v nemožné
výši daňové, nesnesitelném přirážkovém
systému a četných dávkách.
Jenom několik cifer uvedu o režii a daňovém
a dávkovém zatížení živnosti
řeznické, kde se platí z jednoho hovězího
kusu dobytka 400 Kč, z jednoho vepře 200 Kč,
z jednoho telete 150 až 180 Kč na těchto berních.
Jsou dokonce případy, že 1 kg živé
váhy dobytčete je zatížen daněmi
a dávkami 3 Kč. A kde je možno se dočísti
o tomto režijním zatížení živnostenského
a obchodního podnikání? Jenom v odborném
živnostenském a obchodním tisku, který
neproniká do tisku denního, poněvadž
je přezírán a podceňován.
Máme již osmý rok svůj vlastní
stát, který těžko se buduje a ještě
tížeji se udržuje proto, že v něm
jsou nestejně rozdělena práva a povinnosti.
Na menší část, výrobní
a obchodní, uvalovali jsme dodnes jenom finanční
břemena a oběti, větší části
dali jsme plná práva demokratického
občana, který má příležitost
mluviti a rozhodovati o hospodářství obecním,
okresním, zemském i státním, který
určuje často vydání a příjmy
těchto institucí, aniž by se ohlížel,
kdo to bude hraditi, platiti a zdali je to možno vůbec
zaplatit.
Aby živnosti, obchod a průmysl mohl platit, musí
míti také právo na existenci, právo
volného pohybu a žádoucího hospodářského
rozpětí. A to lze také v průmyslu
dosáhnouti celní ochranou, která v projednávaném
částečném sazebníku je jenom
málo podepřena.
I na ochranu živností, zejména
fotografické, je v tomto sazebníku pamatováno.
Výroba zvětšenin fotografických portrétů
je zatížena clem na suroviny, pomocné látky
a zařízení, jichž se používá,
na př. fotografický papír a desky, chemikálie,
přístroje a pod. a na rámy.
Jest dále v nevýhodě proti cizozemské
soutěži, která, těžíc z
nižších výrobních nákladů,
z bezcelnosti a osvobození od 2%
daně obratové při dovozu a v neposlední
řadě z tradičního přednostního
posuzování výrobků zahraničního
původu, vysílá ve velkém počtu
své zástupce do Československa, kteří
sbírají u zákazníků fotografické
snímky a v cizině pak zhotovují podle nich
zvětšeniny, jež možno podle dosavadního
stavu celního sazebníku bezcelně dovážeti.
Právě tato pevná cla, pokud se týče
zvětšenin podobizen, chrání
i živnosti fotografické, pro kterou včera v
živnostenském výboru byl odhlasován
průkaz způsobilosti, kde jistě dojde nejen
fotografická živnost ochrany, tedy zaměstnavatelé,
ale i četní zaměstnanci v živnostech
fotografických pracující.
Při posuzování a kritice předložené
osnovy zákona o pevných clech je jediná chyba,
že se o nich píše a mluví jenom s hlediska
ponejvíce čistě politicky-třídního.
Právě tento postup a jenom úzkostlivé
ohledy na třídnictví a třídnické
voličstvo zatemňuje každému
pozorovateli a četným našim politickým
stranám pravý, nepředpojatý výhled
do budoucnosti našeho hospodářského
života, ke kterému jsou přírodním
zákonem přikovány všechny třídy,
všechno občanstvo. Je potřebí nestrannosti
a dobré vůle na všech stranách, aby
byly překonány obtíže v projednávání
této hospodářské otázky. Když
v Rakousku se zemědělci špatně vedlo,
měli jsme pro něj jenom politování.
Když v našem státě má býti
zemědělec hospodářsky udržen,
jako o totéž se starají ostatní vrstvy,
tu se naň vrhají se všech
stran. Když průmysl, obchod a živnosti staví
se vedle ostatních tříd jako hlavní
z hlavních hospodářských a finančních
pilířů mladé republiky, tu nemáme
nic jiného na starosti, než jim vyhrožovati novými
kontrolními komisemi, novými vládními
výnosy pod heslem: "Boj
proti lichvě". Jenom trochu upřímnosti
a poctivosti pro ty, kterým jsme dosaváde nedali
nic, nežli starost o státní, zemské,
okresní a obecní finance. Šetřme všude
a na všech stranách. Snižujme spíše
břemena daňová a režii nežli zvyšujme.
Proveďme reformu přímých daní,
vysvobozující poplatnictvo z nynějšího
již nesnesitelného stavu nejistoty a předaňování,
nedoplatky a nedoměrky za leta předchozí
buďte stručným, liberálním řízením
co nejrychleji vyřízeny, současně
s reformou daní přímých budiž
připravena reforma daně nápojové,
daně páskové z vína, daně z
uhlí a vodní síly, daň z obratu pak
budiž všeobecně paušalována. Zejména
nebudiž odkládáno paušalování
obratové daně z textilií. Žádáme
zrušení a restrikci ministerských křesel,
zejména zrušení ministerstva
zásobování. (Tak jest!) Žádáme
nejrozhodnější postup proti udílení
subvencí a jakýchkoli podpor konsumům, družstvům
atd., konsumy a družstva buďtež v oboru daní
a poplatků postavena na roveň samostatným
živnostníkům a obchodníkům.
Snažme se odstraniti t. zv. drahotní
příplatky k placeným prémiím
na pensijní pojištění zaměstnanců.
Snižujme poplatky (příspěvky) k nemocenským
pokladnám dělníků a k úrazové
pojišťovně, při čemž budiž
uvažováno, nebylo-li by možno postaviti Úrazovou
pojišťovnu na jiný
finanční základ, takže by se nehromadily
veliké reservní fondy pro každý úraz
zvláště.
Žádáme také rozřešení
otázky podpory stavebního ruchu, a to způsobem
pro státní finance snesitelným a se zřetelem
na možnost soukromého stavebního podnikání.
Žádáme, aby bez váhání
také byl v parlamentě projednán vypracovaný
vládou již zákon o nekalé soutěži.
Žádáme, aby byly urychleny přípravy
důkladné reformy živnostenského řádu
na základě dobrozdání odborných
živnostenských organisací a aby neprodleně
uskutečněny byly dílčí důležité
opravy některých článků živnostenského
řádu, především těch,
jež v předešlém období byly již
připravovány a projednávány, zejména:
průkaz způsobilosti pro živnost hostinskou,
zeřemeslnění celé živnosti fotografické
a průkaz způsobilosti pro výrobu cementového
zboží a pro živnost knihkupeckou. Dále
žádáme, aby ministerstvo obchodu řešilo
pronikavě otázku maloživnostenského
úvěru.
Z uvedených důvodů hospodářských,
kryjících se nejenom s potřebami a nutnostmi
zaměstnavatelskými, ale i zaměstnaneckými,
z důvodů další možné práce
postavila se strana národně-demokratická
za tato pevná cla a budeme pro ně v plenu sněmovny
hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda Stivín
(zvoní): Slovo dále má pan posl. Leibl.
Posl. Leibl (německy):
Slavná sněmovno! Při
všech národohospodářských opatřeních
dlužno v prvé řadě uvážiti,
zda jsou na prospěch celku anebo jen jednotlivým
lidovým vrstvám. My, němečtí
sociální demokrati, nikdy jsme od této zásady
neustoupili a půjdeme po této cestě i při
tomto celním návrhu bez
zřetele, zda jako strana na popularitě získáme
či ztratíme. Předložený návrh
na stanovení nového autonomního celního
sazebníku má dalekosáhlý význam.
Přívrženci celní ochrany uvádějí
k jeho odůvodnění hospodářskou
tíseň v zemědělství. Po mnoho
let sledoval jsem úvahy o celních otázkách
v nejrůznějších zemích, avšak
nikde jsem se nesetkal s tak ubohým odůvodněním,
jaké zde přednášejí naši
páni agrárníci a jejich celní přátelé.
Kdo sledoval jednání v zemědělském
a také v rozpočtovém výboru, mohl
vždy zřetelněji a zřetelněji
seznati, že rozhodovaly pouze velkoagrárnické
zájmy o zisk, viděli jsme, že chamtivost po
vyšších ziscích byla jediným cílem,
a s odporem sledovali jsme tato jednání, kdo viděl
tu licoměrnost, neupřímnost a zkrucování
skutečností, s jakým
pathosem pánové líčili agrárnickou
tíseň, pocítil odpor, a vždy nastaveni
byli ti malí, v jejichž jméně předstírají,
že chtějí cla zavésti. Přišlo
se s nejmenšími maličkostmi. Tak prohlásil
na příklad posl. Windirsch,
že i ten, kdo má jen kozu, má již zájem
na agrárním clu. Pan posl. Hodina
šel již poněkud dále a pravil,
že kdo má krávu, měl by již zájem
na clech. Na takovémto podkladě jest těžko
pouštěti se do rozpravy. Zvláště
a především klade se důraz na všeobecnou
tíseň drobných rolníků, domkářů
a drobných pachtýřů. Že drobní
rolníci jsou v tísni, souhlasí. Že se
však nyní pojednou objevuje taková dobrosrdečnost
pro drobné rolníky, jest přece zvláštní.
Zdá se, že všechny třídní
rozpory pominuly, a patrně mají býti cla
zavedena z čisté lásky
pro malé rolníky.
My, sociální demokrati, nejsme dogmatiky a tak celní
otázka není pro nás žádným
ztrnulým dogmatem. Posuzujeme celní otázku
se stanoviska účelnosti. Dokažte nám,
že zavedením cel na obilí, dobytek a jiné
zemědělské produkty pozvedne se všeobecný
hospodářský stav a budeme bez dalšího
pro cla hlasovati. Ano, stačí, dokážete-li
jen, že převážná část
obyvatelstva má prospěch z tohoto opatření,
pak zrevidujeme svůj názor. Stačí
dokonce jen, když nám dokážete, že
se celními opatřeními pozvedne zemědělská
produkce, a jsme ochotni jednati o clech. A dokažte konečně,
že se pomůže aspoň malému rolníku,
kterého jsme dosud výhradně zastupovali,
a že ostatní pracující obyvatelstvo
neutrpí škody, a jsme ochotni hlasovati pro cla. Avšak
ani jednoho ze všech těchto
předpokladů tu není. Pravdou jest a pravdou
zůstane, že v nynější době
obilní cla nejsou účelná a že
jejich zavedení bude výhodou jen pro velké
agrárníky a že ani prostřední
sedláci nebudou míti z toho užitku. Nepronášíme
k celním otázkám - výslovně
chci poznamenati, že jsme pro volný obchod žádné
ztrnulé nikoliv, avšak účelnost musí
býti prokázána. Připouštíme
bez dalšího, že se zemědělství
ocitlo v krisi. Krise budou asi, bohužel, v tomto státě
normálním stavem. Avšak cly se krise neodstraní.
Poměry u průmyslového
obyvatelstva jsou však daleko smutnější
nežli v zemědělství. Jsem sám
rolníkem a bez dalšího to připouštím.
Avšak i v zemědělství dlužno v
tomto směru rozlišovati, neboť zde budou podstatně
postiženi malí rolníci. Velkoagrárníci
mají vždy více druhů
zboží na prodej. Mohou s prodejem vyčkávati,
až dostanou za to vhodnou cenu, jednou mají na prodej
dobytek nebo prasata, jindy obilí, většina
jich má lesní majetek a mohou prodávati lesní
produkty. Jsou také většinou majetníky
průmyslových podniků,
mnozí mají cihelny, lomy, pískovny atd.,
zkrátka velkoagrárníci pocítili dosud
krisi nepatrně anebo ji nepocítili vůbec,
chtějí spíše dosíci zavedením
cel vyšších zisků. Jako důkaz tísně
konstatují, že se zemědělství
počíná zadlužovati. Ano, to se
také shoduje. Avšak i zde jsou to opět
z největší části docela malí
rolníci, kteří ze své malé
usedlosti nemohou žíti a jako dělníci
v průmyslu zaměstnání nenajdou, poněvadž
právě mnoho jich má malou usedlost a podnikatelé
je propouštějí. Obytná jejich stavení
nebyla opravována od počátku války
a nyní jsou nuceni uzavírati hypoteční
zápůjčky, aby jednak uživili rodinu
a jednak aby své příbytky, jež potřebují
oprav, do pořádku uvedli, jakož i dlužné
daně zapravili. Je-li tudíž zemědělský
majetek zadlužen, týče
se to pouze malého rolníka. Důkazem toho
jsou nám pozemkové knihy. Dal jsem si práci
a v několika vesnicích konal jsem šetření
a shledal, že ani jediný velký sedlák
nebyl zadlužen, nýbrž výlučně
malí rolníci. Velcí sedláci a velkoagrárníci
nemají dosud žádné
příčiny, aby se zadlužili, leč
by výminečně byli těžkým
neštěstím postiženi.
Namane se nyní otázka: odpomohou obilní cla
zadluženosti drobných rolníků? Kdyby
tomu tak bylo, byli bychom ihned ochotni pomoci jim celními
opatřeními. Zjišťujeme však výslovně,
že cly nelze malým rolníkům pomoci,
poněvadž oni to, co vyrobí, sami spotřebují,
nemají tudíž zájmu na zvýšení
obilních cen, ba naopak mají z toho jen škodu.
Polovina rolníků nevyrábí ani tolik,
co potřebuje pro svou domácnost, a jsou tudíž
nuceni ještě přikupovati.
Kdyby se na př. provedlo hlasování malorolnictva,
zda jest pro cla nebo proti clům, byla by cla určitě
zamítnuta velkou vět- šinou. Máme v
Čechách podle příručky státního
statistického úřadu 1,483.042 případy
držebností, z toho jsou 1,226.283
případy držebností až do 5 ha a
jen 256.000 majitelů půdy přes 5 ha. Jest
tedy v Čechách pouze 17% rolníků,
kteří se sami zásobují. Podobné
poměry jako v Čechách, jsou na Moravě,
ve Slezsku a na Slovensku. Avšak i rolníci, kteří
mají přes 5 ha půdy a
mohou část svých produktů prodati,
nemají prospěchu z vyšších obilních
cen, poněvadž se vysokými cenami potravin zdražují
všechny ostatní potřeby pro domácnost,
a to tak, že zdražení nákladů s
vedením domácnosti spojených jest daleko
vyšší než větší výtěžek
při prodeji výrobků. Že lnáři,
vinaři a chmelaři nemají zájmu na
obilních clech, jest samozřejmé. Z celkového
obyvatelstva ve státě má tudíž
nejvýše 8 až 9% efektivní prospěch
z cel.