My jsme řekli: Nejsme proti tomu, aby byl zemědělec
chráněn, nejsme proti tomu, aby byla chráněna
jeho práce. Ale to, co se doposud dělo ve prospěch
zemědělce, neukazuje na tu vážnou práci
právě s té strany, která dnes přichází
s iniciativním návrhem. Já bych spíše
řekl, že tento iniciativní návrh kol.
posl. Mašaty a republikánské strany,
i těch stran, které to spolupodepsaly, má
býti ve skutečnosti jenom španělskou
stěnou, za kterou by se schovalo ministerstvo zemědělství,
že dosavad nedovedlo dělati v pravém slova
smyslu politiku drobného zemědělce, ale omezovalo
svoji politiku na pouhý okruh subvenční politiky
pro určité třídy nebo skupiny, řekl
bych, v pravém slova smyslu velkoproducenty a velkopodnikatele,
ale v žádném případě ne
pro drobného zemědělce. Snad tento návrh
zákona má pomáhati z rozpaků ministerstvu
zemědělství. že za celou dobu svého
trvání nedovedlo přijíti s programem
systematické pomoci zemědělství, nedovedlo
přijíti s velkým programem rozvinutí
zvýšené intensity zemědělské
produkce a dnes najednou se přichází pouze
s demagogickým gestem, o němž se tvrdí,
že je universálním lékem zemědělství.
Pánové, tvrdím, že kdyby byly provedeny
dřívější předpoklady,
za kterých by se mohlo mluviti o celní ochraně
a celní politice, jistě by z nás byli bývali
nejen ochotní spolupodporovatelé, ale i spolupracovníci
tam, kde by šlo o pomoc drobnému zemědělci.
To se však nestalo a proto také tvrdím, že
tento návrh zákona nebude znamenati hospodářskou
konsolidaci v našem státě, ale také
nebude znamenati žádnou konsolidaci politickou.
Jestliže snad kolega dr Viškovský ve své
řeči řekl, že ty poměry hospodářské
u nás byly silnější než snad sám
lid, přál bych si, aby bylo skutečně
dbáno toho, čeho ten lid by si přál
a aby byl ten lid v pravém slova smyslu slyšán.
Tvrdím, že ne poměry hospodářské
hnaly pány do té politiky, ve které se dnes
nalézají, nýbrž, řekl bych, nepromyšlenost
určitého politického gesta zde snad zavinila,
že se páni dostali trochu dále, než snad
jim dnes jest již příjemno. (Výkřik:
Někdy i osoby!) Ano. Tvrdím, že také
není pravda, že si tyto poměry hospodářské
vynutily ne snad jenom ono řešení, ale také,
že si tyto poměry hospodářské
vynutily nové seskupení osob, stran a názorů.
Já bych spíše řekl, že to byly
asi jiné pohnoutky, které zde seskupily pány,
aby se postavili za tento návrh zákona. V čem
se dnes zemědělství nalézá,
to není krise, která by se mohla jmenovati krisí
v důsledku nezavedení zemědělských
cel, nýbrž tato krise je krisí odbytovou. Tato
krise není snad jen důsledkem těchto poměrů
výhradně jenom na poli zemědělské
produkce, nýbrž je prostě důsledkem
i té politiky, kterou sami páni navrhovatelé
z valné části zaviňovali, je způsobena
nedostatkem kupních prostředků konsumentů,
jejich vážným zeslabením, a právě
páni navrhovatelé připravovali tuto půdu
pro cla tím způsobem, že celý rok již
sabotovali uzákonění obchodních smluv,
které mohly našemu průmyslu přinésti
výrobu a dělnictvu výživu a zaměstnanost.
Páni sabotovali a zdržovali uzákonění
těchto smluv, a důsledek se musil projeviti v nedostatku
zaměstnání, v poklesu odbytu. A tu je samozřejmé,
že nepřipravovalo se řešení odbytové
krise, do které jsme se tím způsobem dostali.
Tuto krisi tedy nezavinil v žádném případě
stát a jeho obchodní politika, jak se snaží
pan kol. dr Zadina ve svém spisku o řešení
zemědělské krise namlouvati. Já nevěřím,
že by to byla, jak p. dr Zadina říká,
politika přílišně sociálně
vypjatá, která prý tuto situaci zavinila.
Vždyť ještě v praxi nevstoupilo ono veliké
dílo sociálního pojišťování
v život a již se naň svádí tato
krise odbytová a mluví se, že prý tím
stouply výrobní náklady, že to bylo
příčinou, proč do této krise
jsme se dostali. Páni zapomínají, že
výrobní náklady dávno a dávno
podstatně snížili v té době,
kdy restringovali mzdy, v prvé řadě zemědělským
dělníkům, páni zapomínají
dodati a doznati, že zemědělským dělníkům
byly už o 25 až 30% sníženy platy a služné.
Páni se ovšem vymlouvají na zvýšení
výrobních nákladů. Ovšem toto
zvýšení výrobních nákladů
přijde, jestliže tento nerozumný návrh
se uskuteční, poněvadž se musí
zobraziti v okamžitém požadavku za zvýšení
platů, služného a mzdy, a je konečně
přirozeno, že se toto musí zobraziti i ve zvýšených
cenách ostatních produktů. To není
politika státní a obchodní, která
tuto krisi zaviňuje, nýbrž spíše
je to nepřipravenost pro řešení těchto
velikých problémů hospodářského
života.
Pánové, bylo zapomenuto také, že provedli
jsme jednu z největších věcí,
jaké snad se v životě států prováděly,
totiž provedla se pozemková reforma. Pozemková
reforma není dosud zcela hotova, ale již dnes dá
se souditi, že tato pozemková reforma velmi podstatně
změní způsob naší výroby
zemědělské, že změní celý
náš národohospodářský
život. Při správném řešení
tohoto problému mělo se vyčkati, jaké
důsledky se z provádění pozemkové
reformy objeví v našem životě národohospodářském.
Toho však se nevyčkává, a já
tvrdím, že právě i tato krise v zemědělství
dává nám nahlédnouti do toho, jak
se podstatně změní struktura našeho
národního hospodářství v důsledku
provedené pozemkové reformy. Byla vytvořena
celá řada drobných zemědělců
a s tím v prvé řadě dlužno dnes
při ochraně celní počítati.
Vytvořila se celá řada drobných zemědělců,
jejichž držba pozemnostní nebude větší
než 3, 4, nejvýše do 5 ha. Pro tyto zemědělce
nebude v žádném případě
požehnáním tato celní ochrana, jmenovitě
ne v této době, kdy jsou odkázáni
více na nákup nežli na prodej, jmenovitě
v této době, kdy budou museti podstatně zlepšovati
dosavadní bonitu pozemků. V této době
pánové uvalují snad právě proto
cla na superfosfát a umělá hnojiva. Potom
nevím, zdali se může mluviti o tom, že
se má ochranou celní zvýšiti intensita
zemědělské produkce.
Ovšem zdá se, že bylo přílišně
snad podléháno tlaku, který zde vyvinul průmysl,
že bylo příliš dbáno zájmů
průmyslu, ale ne zájmů drobného zemědělce.
Pan ministr financí dr Engliš, když mluvil
v rozpočtovém výboru o dnešní
situaci hospodářské, poukazoval, že
by bylo třeba, aby byl řešen tento problém
a poukazoval velmi vážně - a není to
tak dávno, před 14 dny upozorňoval na to
v rozpočtovém výboru - že velká
a vypiatá celní politika musí vésti
bezpodmínečně k omezení vývozu,
musí vésti k ochromení našeho obchodu
a tím také k ochuzení našeho státu,
který je a vždy zůstane svým charakterem
státem vývozním, exportním. Za těchto
okolností nemůžeme přece jenom k takové
politice sahati. Pan ministr financí poukázal, že
to zvýšení dnešních výrobních
nákladů není pouze ve velikosti nákladů
výrobních a vysokých mzdách, nýbrž
spíše ve špatné organisaci celého
našeho života. Nesmíme zapomínati, že.
mzdy a platy nedělají tak veliké procento,
jako se objevují jiné složky v těchto
výrobních nákladech, a pan ministr financí
správně ukazoval, že je zde třeba zejména
velké reformy našeho peněžnictví,
poukazoval na veliký úrok a úrokovou míru,
která v prvé řadě zatěžuje
naše výrobce a tím podstatně zdražuje
naše produkty.
Pánové a dámy! My jsme si udělali
zákon na ochranu vkladatelů. Ovšem jakým
způsobem je tento zákon na ochranu vkladatelů
vykládán? Je to ve skutečnosti zákon,
kterým mají býti chráněny banky,
aby jim neušel ani jediný haléř drobných
vkladatelů, jichž úspory jsou ukládány
do záložen a spořitelen. Tyto nesmějí
půjčovati a se rozvinovati, poněvadž
musí svoje přebytky ukládati v bankách,
kde se to zobrazí s lichvářskými úroky.
Úroková míra u takových bank dosahuje
12, 13, s provisemi i 14%, ale ony samy přijímají
od drobných vkladatelů vklady na 4, nejvýše
na 4 1/2%. Zde by bylo třeba, aby naši
zemědělci také tohoto si povšimli, jmenovitě
po provedení pozemkové reformy, neboť vybírání
vkladů u peněžních ústavů
na venkově neznamená, že se do krise dostali
velcí zemědělci, ale znamená, že
drobný zemědělec nakoupil si pozemkovou reformou
půdu, tím se vyčerpal a musil se zadlužiti.
Nemohl si zaopatřiti levnější hypoteční
úvěr, dlužil se na směnky a dnes máte
celé vesnice zamořené směnečnými
dluhy, které musí úročiti 9- až
10procentními úroky. Zde je jedna z příčin,
proč stoupá náklad na výrobu a s tím
je dlužno počítati. Ovšem my také
víme velmi dobře, že také i jinde je
ta tíseň a to v bezohledném, abych řekl,
vymáhání všech dlouholetých nedoplatků
daňových.
Pan ministr financí sice prohlásil velice pěkná
slova, že chce míti do konce roku úplně
čistý a prázdný stůl
v daňové reformě. Věřím,
ale tím okamžikem trestá všechny ty, kteří
v dobách lepší konjuktury neměli daňových
předpisů a nyní v té době horšího
odbytu bezohledně se to na nich vymáhá. Zde
je zase další věc, která měla
býti předmětem vážných
úvah, nežli jsme přišli k celnímu
sazebníku. Ale nejen to, bylo naznačováno,
že bude také, velice podstatná daňová
reforma, která se bude dotýkati v prvé řadě
daně pozemkové a daně výdělkové,
které ve všech směrech silně dotýkají
se našeho zemědělství. A tu, pánové,
je třeba, abychom zase hned řekli: Až se projeví
důsledek této daňové reformy, bude
se znovu přicházeti s reformou cenového a
celního sazebníku? Mám za to, že by
to byla politika nepromyšlená a nedomyšlená,
kdybychom v těchto důsledcích měli
o ní vážně mluviti. Bylo třeba,
abychom dříve tyto věci řádně
uvážili a o nich mluvili, nežli se objeví
důsledky této politiky v našem národním
hospodářství. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Podal jsem v zemědělském i rozpočtovém
výboru návrh, aby ministerstvo zemědělství
přišlo s plánem a návrhem, jak chce
řešiti tuto zemědělskou krisi, aby byla
také svolána anketa všech zájemníků,
kde by se hovořilo o tom, jakým způsobem
dlužno v těchto choulostivých otázkách
postupovati. Bylo mně tam pány referenty řečeno,
že je to neproveditelné a že se to nemůže
státi. Je viděti, že příslušní
činitelé nechtějí slyšeti hlasů,
jakým způsobem by se dalo pomoci. Pánům
nezáleží pravděpodobně na pomoci
zemědělství, jim záleží
na tom, aby provedli určité politické gesto,
které však v každém případě
bude musiti zaplatiti každý náš člověk
nejen z řad dělnických a úřednických,
ale i z řad našich drobných zemědělců,
zejména v chudých horských krajinách
pokud jeho výměra nebude přesahovati 15 až
20 ha půdy. Když chtěli pánové
vážně pomáhati drobnému zemědělci,
měli bráti zřetel také na produkty,
které se pěstují v těch chudých
horských krajinách. Mne překvapuje, že
právě pan kol. dr Zadina, se kterým
pracuji v obvodu, na Českomoravské vysočině,
nezařadil do celního sazebníku len. A on
sám na jedné schůzi mluvil o tom, že
jim bude pomáháno. (Posl. dr Zadina: Navrhuji
jednu korunu na jeden cent!) Je třeba, abychom si o
těchto věcech promluvili. Nevyřeší
se to, pane kolego Zadino, líbivou resolucí,
která byla navržena v zemědělském
výboru, která byla vámi dána jen proto,
aby umlčeni byli ti chudí lidé na Českomoravské
vysočině. Ten zájem měl býti
ukázán jiným způsobem, nežli
se stalo. Jestliže bylo prohlášeno, aby pěstitelé
lnu neprodávali, že stoupne cena, budu rád
viděti jak si to spočítají ti lidé,
kteří důvěřovali v tyto sliby.
Nejde o pomoc chudému zemědělci na Pelhřimovsku,
Vlašímsku atd., jde v prvé řadě
o pomoc těm, kteří skoupili šílenou
spekulací množství zásob a kteří
majíce je dnes v pohotovosti čekají na zvýšení
cen, aby mohli prodávati. Jestliže pánové
říkají, že jsou přebité,
přetlučené sýpky a špýchary,
ano, ale jenom u velkoproducentů, u skladištních
družstev našich zemědělců, kteří
ze zištných důvodů zdržovali se
na podzim prodeje a nyní stojí před otázkou
prodávati se ztrátou. Proto pánové
nechtěli slyšeti našich návrhů,
aby se celní ochrana zavedla počínaje od
žní, počínaje od sklizně až
člověk bude míti co prodávati, až
se bude moci clo projeviti. Návrhu tohoto nepřijali,
patrně proto, že chtějí bezpochyby všemi
prostředky spekulantům ulehčiti dříve,
než bude moci drobný zemědělec poznati
účinky tohoto zákona. Je potřebí,
abychom také my si řekli, že není správné,
jestliže pan kol. dr Viškovský říká,
že prý nemáte k ruce kartely, syndikáty
atd., že prý nemáte vlivu na utvoření
se cen. Já naopak říkám: právě
tím, že se vytvořily ty kartely a syndikáty
ve velmi nezdravém ovzduší, zdržen byl
návrh zákona, kterým by vážně
byly kartely podrobeny revisi, umožnila se spekulace a dnes
věříme, že je velmi těžká
situace. Víme velmi dobře, že byl velmi podstatný
pokles cen obilí. U žita to dělá 46%,
u ječmene až 51%, u pšenice 33%, u dobytka
25 až 30%. Ale co z toho má, prosím, konsument?
Kdyby se zde bylo pracovalo o to, aby se to mohlo v každém
případě objeviti v prvé řadě
u konsumenta, kdyby se dělala dříve politika
tak, aby se v prvé řadě přiblížil
producent ke konsumentu a vymítil se tak chamtivý
meziobchod, který tímto způsobem nemírně
se obohacuje a zdražuje všechno, co chudý člověk
do svých úst dává, bylo by se vytvořilo
lepší ovzduší, byli bychom mohli vážně
přistoupiti na tento návrh na ochranu zemědělců.
V tomto případě nemůžeme počítati,
že by se to objevilo u konsumenta tak potěšitelně.
Pravda je, že uděláte hezké gesto, když
řeknete: prosím, ať meziobchod sleví
ze svých zisků, pak se nemusí cla objeviti
v drobném prodeji. Ale tak to, jak je to předpokládáno,
není to ochranně clo, ale nepřímá
daň, která se má znovu přiraziti k
výrobku zemědělskému a znovu znamenati
další článek v řetězu
zdražování. Proti tomu stojíme, proti
tomu se bráníme. Proto chtěli jsme, aby dříve
o těchto otázkách bylo vážně
jednáno na různých anketách, kde by
dříve ty předpoklady mohly se vytvořiti,
kde by mohlo býti mluveno o těchto problémech,
které dnes činí ochranu zemědělců
tak nesprávnou a tak neodpovídající
skutečnosti. Je potřebí, abychom také
si řekli, že při sdělávání
tohoto celního návrhu není přihlíženo
k jednotlivým odvětvím, kterých je
potřebí chrániti a které ochrany nepotřebují.
Sám bych stál na stanovisku, že v první
řadě je dlužno chrániti drobného
zemědělce. ale drobný zemědělec
a jmenovitě chudší, vůbec nepěstuje
pšenici. Jmenovitě v těch chudších
horských krajinách je odkázán výhradně
na nákup. Chudý zemědělec v prvé
řadě produkuje živočišně
produkty, je hlavně producentem v dobytkářství,
mlékařství a snad i v tucích. Avšak
zde již nevidím oné plánovitě
ochrany, naopak řekl bych, že z toho, že se uvaluje
clo nejen na výkrmnou kukuřici, ale i na ječmen,
je viděti tendenci, že se zde pomáhati drobnějšímu
zemědělci nechce.
Je ovšem také potřebí, abychom si řekli,
zda skutečně cla budou znamenati aspoň ono
dobro, jak se říká, že prý snadnějším
způsobem budeme moci tvořiti své obchodní
smlouvy a v důsledcích toho, že objeví
se i v naší průmyslově zaměstnanosti.
Tak ovšem, jak byl postaven návrh celních zákonů,
bude znamenati další těžké ztížení
nynější situace vyjednavačů,
kteří jedenkráte budou chtíti smlouvy
s ostatními státy dělati. (Posl. Remeš:
Zahraniční listy východních států
nám hrozí již celní válkou!)
Ano. Já bych prostě řekl, že již
tento návrh zákona tak, jak byl postaven a jak byla
dána hraníce, pod kterou vyjednavači nesmí
jíti, ve skutečnosti znamená vypovězení
celní války těm státům, se
kterými teprve máme uzavírati smlouvy. Když
se dává hranice, o které nemůže
býti mluveno, že je to jen hranice valorisace měny,
kde vidíme, že se to bezmyšlenkovitě takovým
způsobem dálo, pak nemůžeme v tom viděti
záruku, že vyjednavač bude také skutečně
hájiti zájmy našeho státu a že
bude míti uvolněnou cestu, aby mohl obchodní
smlouvy sjednati tak, jak bychom to potřebovali. Jestliže
se dá hranice, pod kterou se nesmí jíti,
ovšem zlatým násobkem, jak říká
pan kol. dr Zadina, nevím, zda to bude ku prospěchu
věci při sjednávání obchodních
smluv. Tvrdím velmi upřímně, že
o vývozu a dovozu nebude snad jen rozhodovati výše
nebo níže celního sazebníku, ale v prvé
řadě ceny a tyto ceny nemůžeme zaručovati
v žádném odvětví dnes, kdy tou
nepřímou daní celní budeme zvyšovati
horentním způsobem živobytí každého
jednotlivce. A pak se, jak se dříve dělo,
budou odvolávati na to, že je potřeba naši
produkci učiniti schopnou konkurence. jak se často
odvolávají a budou se dovolávati vlasteneckého
cítění a patriotismu obyvatelstva tohoto
státu. Pánově, vlastenecké cítění
můžeme tehdy zvýšiti, když umožníme,
aby se cítil doma a zabezpečíme našemu
člověku klid. aby nemusil býti každou
chvíli rván úzkostí, jakým
způsobem bude moci býti živ. (Hlas: Také
zemědělce!) Ano. podtrhuji, ale právě
tímto clem zemědělci zdražujete a nepomáháte
mu v žádném případě.
Tvrdím, že účinky tohoto celního
opatření budou se jeviti bezpodmínečně
v naší valutární otázce, a tu
pánově v žádném případě
neměli přehlížeti cla na předměty
nezbytně domácí potřeby, jakými
jsou zemědělské produkty. Musíme říci,
že cla tato budou znamenati zdražení všeho
toho, co člověk denně potřebuje. Toto
zdražení je tím nebezpečnější,
že poplyne do kapes jedné třídy, nebo
malé skupinky celého našeho veřejného
hospodářského života a bude sloužiti
k hospodářskému posílení jedné
vrstvy obyvatelstva, ale všechno ostatní bude tím
na své soutěživosti, jmenovitě náš
průmysl, jak správně řekl pan kolega
Srba, nesmírně trpěti. To se ovšem
také objeví v naší finanční
a hospodářské samostatnosti státu.
Tedy i po té stránce je potřebí, abychom
řekli, že tím způsobem jenom se do neklidu
budou přiváděti naše mzdy a platy a
tím také celý náš hospodářský
život. Kdyby služně, platy a mzdy se řídily
podle indexních čísel, pak bychom mohli o
těchto věcech vážně disputovati.
Ale na jedné straně dovolávati se indexních
čísel, pokud jde o jednu třídu a skupinu,
a na druhé straně potlačovati každé
hnutí, které by chtělo vyrovnati valorisaci
svého postavení nebo příjmů,
to se mi zdá nepoctivostí a neupřímností.
Je potřebí, abychom si řekli, zdali cla budou
působiti na zvýšení intensivnosti zemědělské
produkce. Jsem přesvědčen, že tak, jako
je to dáváno, ne. Kdyby nebyla bývala celní
otázka vytrhnuta z toho velikého celního
problému národohospodářského
a kdyby se řešila v souvislosti se všemi prvky,
které mají na tyto věci vliv, pak bychom
tomu věřili, ale vytrhnouti 20 až 30 otázek
z toho velkého národohospodářského
problému, vyzvednouti je, pokud možno nejvýše,
to znamená ubíti všechno ostatní, co
stojí vedle. A nevíme, bude-li to znamenati zvýšeni
intensity zemědělství. Spíše
naopak. Ale způsobem, jak strojíte ochranu umělých
hnojiv, které doposud celní ochrany neměly,
zabráníte spíše, aby se tak mohlo státi.
Z toho jest viděti, že zde nebylo dostatečné
přípravy k tomu, aby byla sledována jiná
tendence zemědělské produkce. Kdybychom dbali
toho, aby byla skutečně zemědělská
produkce přizpůsobována novým směrům,
pak bychom mohli chápati tyto starosti. Ale já se
domnívám, že jest dělána tato
celní ochrana do budoucnosti a možná, že
velmi brzy budeme státi před vážným
problémem, až v Rusku nastane klid a systematická
práce, až se zaťuká na naše hranice,
zda budeme schopni, abychom přijímali nadprodukci
jejich obilí, které tam budou míti. Budeme
státi před otázkou, zdali sem máme
pustiti levné obilí a tím levnější
výživu pro našeho dělníka, úředníka
a zaměstnance, nebo zda prostě dáme závory
a šraňky a řekneme: mha přede mnou,
mha za mnou - a nepustíme sem nic, poněvadž
nechceme znehodnoceni zemědělské půdy.
Jakmile postavíme otázku tímto způsobem
a řekneme, že se budeme brániti znehodnocení
zemědělské půdy, tím okamžikem
budeme zdražovati všechno to, co každý do
úst dá a znemožňovati jakoukoliv soutěživou
sílu naší výroby. A před touto
otázkou budeme velmi brzo státi. Byl bych rád
viděl, kdyby bylo bývalo ministerstvo zemědělství
a zemědělská rada se snažily dříve
vysvětliti zemědělci tyto cesty na zvýšení
produkce, kdyby ho byli vychovávali tímto způsobem,
jak by skutečně zemědělskou produkci
tímto způsobem organisovanou mohl zvýšiti,
a ne mu prostě říci: zavedou se cla a tím
okamžikem bude již zpomoženo. To jest velmi falešná
modlitba, kterou snad chcete spasiti toho, kdo očekává
od vás skutečné pomoci.
Chtěl bych tím naznačiti, že tento problém
je příliš vážným problémem,
než abychom se na něj dívali pod zorným
úhlem té či oné politické
skupiny, té či oné třídy.
Díváme-li se takto na věc, nemluví
z nás žádná demagogie, nemluví
z nás snad touha zalíbiti se voličům,
nebo snad jen nějaká uražená ješitnost,
že jsme byli vypuzeni z koalice, nýbrž vážný
zájem právě o ochranu drobného zemědělce,
zájem, aby nebyl ohrožen rozvoj výroby a také
komplikování národohospodářských
poměrů v tomto státě. Chcete za každou
cenu provésti prostě diktát bez úvahy
o jeho výsledcích, chcete dokazovati, že socialistický
názor není tím pravým prostředkem
k ozdravění poměrů. Budoucnost ukáže
velmi brzy, že také to bude velké zklamání
pro drobné zemědělce, že bude to zklamání
pro malozemědělce a naše domkáře,
kteří slibovali si něco jiného: Tento
návrh na zemědělská cla jest vlastně
velikým obžalovacím spisem našeho ministerstva
zemědělství, jest vlastně také
velkou obžalobou zemědělské rady, která
tím dokázala naprostou neschopnost pomoci těm,
kterým pomáhati měla a kterým také
pomáhati mohla, kdyby byla správným způsobem
plnila své povinnosti. To, co jste zanedbali, chcete nahražovati
nyní tímto způsobem. Ale to bude velmi brzo
prohlédnuto a také brzy odsuzováno tak, jako
dnes již v mnoha místech odsuzováno jest. Neklamejte
se, člověk na venkově, správně
myslící, chápe, proč jsme do boje
a zápasu šli. Nevedla nás třídní
nenávist, nehnala nás demagogie, nevedla nás
do toho zápasu snad touha po získání
voličů, nýbrž vážná
starost o tento stát, kterému jsme už hodně
často obětovali své síly i svou popularitu
a kterému jsme hodně často bez nastavení
ruky dovedli přinésti všechno, co člověk,
který má rád svůj stát, obětovati
může. (Výkřiky.) Ovšem o
té věci bude teprve hovořeno.
Měli jsme nejednou příležitost poukázati
na to, že u nás již dlouhou dobu tato politika
strany republikánské nalézá se na
scestí. Také se domnívám, že
i doba, ve které jste přišli, je velmi nešťastna,
když přicházíte s celým velkým
růžencem břemen a povinností na drobného
člověka, se všemi nepřímými
daněmi a se vším tím zdražením,
tvrdíce, že je toho potřeba, když již
ten člověk klesá pod tíhou hospodářských
poměrů a když toto politické gesto současně
podáváte se zatížením každého
poplatníka ihned 15 Kč na jednu hlavu ve prospěch
kongruy a ve prospěch platů duchovním. Venkovský
člověk nebude rozuměti, že byste chtěli
vážně pracovati k jeho povznesení. Je
třeba, abychom tímto způsobem bez vášně
se dívali na tyto problémy, jaké jsou. My
jsme již řekli: Odpovědnost se sebe odmítáme.
My jsme svou povinnost vykonali, my jsme vás varovali a
žádali jsme, aby věc vážnějším
způsobem byla projednávána, vy jste znemožňovali
slyšení odborníků, aby vláda
se mohla vysloviti, vy jste jí zakazovali přístup
do výboru a následky toho si budete museti přičísti
sami. Znevážnili jste tuto otázku v očích
veřejnosti, ale také v očích těch,
o jejichž zájem by se zde v prvé řadě
mělo jednati. Proto je viděti, že ten zápas
nenalézá onoho pravého ohlasu, jak by mělo
býti, a že se přesunul s pole národohospodářského
řešení na pole politického řešení,
politického diktátu, a v tom případě
škodíte nejen věci, ale také sobě
a v první řadě státu a jeho rozkvětu.
Nevím, jak daleko to chcete hnáti, zdali jste si
vědomi důsledků, které se projeví,
ale jsem přesvědčen, že tato politika
vymstí se na vás a že není daleka doba,
která ukáže, že naše stanovisko je
správně, chrániti zemědělce
skutečnou ochranou a ne pomáhati mu jen politickým
gestem. Kdyby se jednalo o skutečnou pomoc zemědělci,
budeme v první řadě spolupracovati a pomáhati,
ale jde-li o pomoc lichvě, spekulaci a znevažňování
velkého problému, pak není možno, abychom
pro tento postup mohli dáti souhlas, abychom pro tuto předlohu
mohli hlasovati. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Kurťak.
Dávám mu slovo.