Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Matzner. Uděluji mu slovo.
Posl. Matzner (německy): Dámy a pánové!
Bylo to před 40 lety 9. června 1886, když ve
starém Rakousku ve vídeňské sněmovně
byla vedena generální debata o celním tarifu.
Tenkráte Všeněmci pod vedením Schönererovým
zastávali se vydatné ochrany výrobků
zemědělských stanovením cla zákonem,
vycházejíce z přesvědčení,
že zemědělci musí býti jakožto
část všeho obyvatelstva rovněž
chráněni jako ostatní stavy. Posl. Karel
Türk zakončil řeč svou pronesenou ve
sněmovně v této věci touto výzvou
ke sněmovně: "Pánové! Je pravda,
že lid jakožto celek má zájem na nízkých
cenách chleba a obilí. Musí však býti
dána nějaká hranice pro tuto nízkost
obilních cen. Kleslo-li obilí na takovou cenu, že
je nemožno vyráběti obilí na venkově
za tuto cenu, pak je to snad věcí, již dokonce
nejhorlivější Manchestriáni mají
uvážiti a uznati, a myslím proto, že pokud
jde o obilní cla, nejen my a pravice, nýbrž
i mnozí pánové z levice budou hlasovati,
a to v zájmu pracujících a zemědělských
tříd obyvatelstva. Stejně jako všeněmecká
strana, právě proto, že byla stranou lidovou
a uznávala důležitost stavu rolnického
pro veškeré obyvatelstvo, zastávala se německá
strana národní toho, aby zemědělství
bylo udrženo při životní schopnosti. Přísloví,
jež již tenkráte bylo známým a
bylo ho používáno, platí ještě
dnes: "Má-li sedlák peníze, má
je celý svět!" (Posl. Schweichhart [německy]:
Ano, bylo tomu jednou tak, dnes již dlouho to není
pravda!) Je tomu ještě dnes tak. Podle tohoto
přísloví točila se celá hospodářská
politika Schönererova, jemuž jistě opravdu není
možno činiti předhůzku, že jednostranně
jednomu stavu obyvatelstva chtěl dávati přednost
před druhým, nýbrž který jak
stanovisko všeněmecké strany k sociálním
otázkám zřejmě projevilo, i pro sociální
požadavky dělnictva měl dobré porozumění
a srdce.
Od oněch 40 let řádily po staré Evropě
ohromné převraty. Císařství,
království se shroutila, státy byly roztříštěny,
na druhdy mocné trůny usadili se trpaslíci
a skřítkové, právo sebeurčení
došlo platnosti jen pro trpasličí národy,
jež si právě takové státy vytvořily,
obrovskému Všeněmecku utrhli kus z celkové
jednoty a zvětšili státní hranici trpasličích
národů. Tímto roztržením velikých
hospodářských oblastí byly těžce
postiženy nejen průmysl, nýbrž jistě
také zemědělství, již z toho
důvodu, poněvadž vznikem tak mnohých
nových malých a nejmenších států
výdaje na jejich správu a bezpečnost vzrostly
obrovskou měrou a následkem toho značně
vzrostlo břemeno daní, pod nímž dnes
zemědělství musí úpěti.
Toto utlačování zemědělského
lidu znamená netoliko pro tento, nýbrž pro
všechny stavy zhoršení životního
postavení, neboť i dnes platí jako před
40 lety přísloví: "Má-li rolník
peníze, pak je má celý svět!"
(Posl. Schweichhart [německy]: To je stará písnička!)
To platí ještě dnes. Vedle tohoto nepříznivého
postavení zemědělství, vytvořeného
roztrháním velikých hospodářských
oblastí, postupovalo se ještě za války
a po válce způsobem velmi svévolným.
Došlo k nucenému hospodářství.
Jako hyeny, vrhaly se komise na výrobky zemědělské,
tisíce tun obilí bylo zmařeno nesmyslným
hospodářstvím komisionářů.
Sucha, krupobití a jiné nehody utrpěli rolníci,
přece však žádná živelní
událost nemohla tak ochromiti tvůrčí
sílu rolníků, jako z lidských mozků
pocházející plány berní a předpisy
daní. Při tom rolnický stav jest oproti ostatním
třídám povolání mezi obyvatelstvem
ve velmi nepříznivém postavení, když
celý majetek pozemkový před celým
světem i před berními úřady
leží na dlani, když upadne v platební
nesnáze, nemůže se vyrovnati na 35% nebo jíti
do konkursu, poněvadž pro něj zbývá
jen exekutivní prodej domu a dvora jako následek
jeho platební neschopnosti. Tato nemožnost skrýti
nějak své jmění a zatajovati je, měla
za následek, že při předpisování
a vymáhání dávky ze jmění
a obzvláště tvrdé a nespravedlivé
dávky z přírůstku hodnoty na majetku
zemědělský držitel byl velmi těžce
zdaněn. K tomu přistupuje ještě, že
berní úřady v tomto státě dovedou
zvláště silně utahovati berní
šroub, jde-li o německého poplatníka.
V těchto dnech bylo mi oznámeno, že rolník
na Hané, který sedí na tučné
půdě a sklízí bohaté žně,
platí o mnoho tisíc korun na daních méně,
než sedlák se stejnou výměrou plochy
v německých obcích, je-li Němcem.
My němečtí rolníci, kteří
máme 80% majetku, malé a střední majetky,
v hornatých vysokých polohách, dovedeme zpívati
písničku z tvrdé školy života,
zvláště pokud jde o zatížení
daněmi a nespravedlivý daňový útisk.
Pan ministr financí mluvil před několika
dny o dani z obratu. Nemůže jí postrádati,
poněvadž, jak praví, mnoho vynáší.
To mu rád věřím. Daň z obratu
jest jako lupus, rozežírající lišej
na německém rolnickém kmenu, poněvadž
právě na rolnickém stavu tato daň
nejvíce tíží, je to daň z potřeb.
Jakožto poslední kupec je rolník nositelem
břemene této lichvářské daně,
kdežto na své vlastní výrobky nemůže
vybírati žádné daně, poněvadž
přece nikdy nepíše faktur o prodaných
vejcích, másle, mase a dobytku. Musí býti
rád, jestliže mu někdo jeho výrobky
odkoupí, poněvadž světová konkurence
je příliš veliká. Tyto a ještě
mnohé jiné okolnosti a opatření vlády
nesou vinu toho, že zemědělci, kteří
přece již vždy, pokud nejde o velkostatkáře,
nýbrž o střední a menší
rolnické hospodářství, musili těžce
bojovati o své bytí, že v posledních
letech dostali se do postavení, že nemohou již
soutěžiti s množstvím dováženého
cizího obilí a dobytka, nebo masa. Potrvá-li
tento stav ještě déle a rolník, který
peněz potřebuje, aby mohl žíti a na
svém majetku hospodařiti, bude nucen následkem
toho své výrobky prodati za všech okolností,
ať se mu cena hodí, či nikoli, a za své
výrobky dostane tolik, že ani jeho vlastní
výlohy výrobní nejsou uhrazeny, nastane stále
pokračující chudnutí a ožebračování
rolnického stavu. Požadavek zemědělských
kruhů po vydatné celní ochraně je
tedy plně oprávněn a musí býti
splněn. Tato celní ochrana musí se však
stejnoměrně a podle potřeby jednotlivých
druhů zboží vztahovati na veškeré
zemědělské výrobky. Pro nás
německé rolníky je třeba vedle cla
na obilí zvláště cla na dobytek, maso
a len.
Německý rolník má jen nepatrný
podíl na pěstování obilí v
tomto státě. Přes 80% vypěstěné
pšenice leží v českých rukou. Při
chovu dobytka je tento poměr právě obrácený.
Němečtí rolníci jsou pěstiteli
dobytka, proto musí také jíti ochranné
clo na dobytek ruku v ruce se cly obilními. Velmi důležitou
součástí německého zemědělství
je pěstění lnu. Právě ti nejchudší
z chudých mohou ještě ve značně
vysoké poloze, kde se již vůbec nedaří
pšenice, žito, ječmen a oves jen velmi skrovně,
kde brambory jsou vystaveny nebezpečí zmrznutí,
pěstovati jen ještě len, protože lnářství
potřebuje jen velmi krátké doby vývojové,
aby toto předivo bylo ještě s dostatečným
úspěchem pěstováno.
Z 5,907.312 ha polní půdy v celém státě
bylo podle statistiky z roku 1924 oseto lnem 21.924 ha, jež
v témže roce daly výtěžek 138.572
q, t. j. průměrně 6,3 q na 1 ha lněných
vláken a 106.834 q, t. j. 4,9 q na 1 ha lněného
semene. Při tom vyžaduje právě pěstění
lnu velmi mnoho lidské práce a velikou obeznalost
ve věci a závisí výtěžek
velmi mnoho na vlivech povětrnosti. Musíme se diviti
rolníkům, kteří s tak velikou pílí
a vytrvalostí vynutí ze studené sporé
půdy ještě výtěžky, jichž
jest příliš málo k životu a příliš
mnoho k umření. Stát, který pamatuje
na blaho svých občanů, musí, totiž
musil by nejprve pečovati o ty lidi, kteří
v tvrdém boji života s větrem a povětrnosti,
s deštěm a sněhem, s chladem a ledem, s bouří
a krupobitím dali se do boje, aby se jim dostalo pokud
možno největší ochrany. Právě
pěstitelé lnu potřebují ochrany vydatnými
cly snad nejvíce, poněvadž s ohledem na hodnotu
jejich půdy nemohou přejíti k jinému
druhu pěstění, jestliže následkem
dovozu levného lnu z ciziny, zvláště
z Ruska, cena přediva jimi vyrobeného za nesmírných
obtíží klesne tak, že výtěžek
neuhradí již práci a vložených
peněz.
Okrouhle 40% všeho obyvatelstva v tomto státě
žije ze zemědělství a lesního
hospodářství. Tomuto vysokému procentu
obyvatelstva přísluší také přiměřená
ochrana. Kdyby celní ochranou výtěžky
v zemědělství se zlepšily, měla
by všechna ostatní povoláni a všechny
vrstvy z toho užitek. Drobný blahobyt skupiny majitelů
půdy vždy již přinesl požehnání
všem druhým stavům. Táži se odpůrců
cel na dobytek, jak se může rolnický majetek
dostati kupředu, vládnou-li takové poměry,
jež nyní uvedu za příklad. Malé
a střední usedlosti rolnické, jež mají
ve stájích 10 až 20 kusů, 100 až
130 q živé váhy dobytka, na počátku
podzimku 1925 dostaly zaplaceno za 1 q živé váhy
jatečného dobytka 8, 7 1/2 až 7 Kč,
od té doby ceny stále klesají, takže
dnes možno docíliti jen ještě 4 1/2,
5 až 5 1/2, nejvíce 6 Kč, a to již
velmi těžko, za nejlepšího krmného
vola a býka, poněvadž od poklesu zlotého
v Polsku možno na našich trzích pozorovati ohromné
záplavy dobytka. Podle zpráv, které jsem
dostal, možno prý v Polsku nakoupiti 1 kg živé
váhy dobytka za 1 1/2 Kč, který přiveden
na domácí trhy, namnoze podloudně dopraven,
musí působiti na snížení cen.
Jak má tuzemský pěstitel dobytka obstáti
a žíti, když na každém kilogramu
živé váhy musí ztráceti až
2 1/2 Kč v době osmi až devíti
měsíců, při tom zkrmil svými
zvířaty všechnu zimní píci vedle
přídavků drahých sílivých
krmiv, nemluvě o hlídání a péči?
Tyto ztráty činí podle velikosti majetku
mnoho tisíc. Při tom spotřebující
obyvatelstvo nemá téměř ničeho
z poklesu cen, kdežto překupníci nahromadili
miliony. Táži se odpůrců cel na dobytek,
zda za takových poměrů může pěstění
dobytka prospívati nebo poskytovati byť jen malé
výtěžky? Kdyby ruku v ruce s poklesem ceny
výrobků zemědělských nastoupilo
i snížení berních dávek, dali
bychom si přece leccos líbiti. Místo toho
však stoupají daně, dávky a břemena
stále rostou, nelítostné vymáhání
daní je na denním pořádku, anglická
daňová nemoc strašně se šíří
mezi německými rolníky na horách.
Před lety podal jsem návrh, aby se při vyměřování
daní bral zřetel na vysoké polohy a obtíže
pěstováni, nic se nestalo. Šablonovitě
vyměřují se daně vždy vyšší.
Čím pilnější, šetrnější
je horal zemědělec, tím více strádá,
tím více musí platiti pokuty ve formě
daní, aby kolonie Francie, jež nazývá
se Československem, mohla si hezky hráti na vojáky.
Jestliže Češi chtějí si vší
mocí hráti na velmoc, ať to dělají
sami bez nás Němců. Zadlužení
zemědělců béře na sebe stále
hroznější formy, rok od roku množí
se knihovní zatížení, ochuzování
postihuje velice těžce německé rolnictvo.
Je bezpříkladnou nespravedlivostí, jestliže
se zařazují pohorské obce mezi kraje obilní,
jako se to provádělo v okrese krnovském,
jen aby se dosáhlo hodně vysoké dávky
ze jmění. Rolnické usedlosti, jež *oce
mohou prodati nejvýše 10 q obilí, při
velikosti majetku až do 40 a 50 jiter půdy, zařazují
se mezi půdu obilní, tu nepomáhá žádná
stížnost, tu nutno pak jen platit. Každý
člověk, který zná hospodářské
poměry našich německých rolníků,
zvláště rolníků na horách,
musí připustiti, že se jim daří
velmi špatně, a že jestliže se po celý
rok musí dříti a vedou-li od východu
slunce do západu nejtěžší boj s
půdou a nepohodou, mají z toho tolik jako nic. Připouštíme
přirozeně, že je ve všeobecném
zájmu, aby potraviny byly laciné, aby se také
chudší vrstvy obyvatelstva mohly dostatečně
obživiti, avšak nenahlížíme, proč
právě sedláci, kteří tyto potraviny
pro celek svou prací dobývají, přes
všechno sociální smýšlení
mají býti vyloučeni z každého
zlepšení. Ceny za zemědělské
výrobky nepoklesly, jak index ukazuje, přesto že
rolníku jako vyrabiteli jsou odebírány vždy
levněji, poněvadž právě zahraniční
soutěž, volný dovoz potravin, nebo dovoz s
nedostatečnou celní ochranou tyto ceny snižuje.
Index pro potraviny pohybuje se mezi 800-900 při srovnání
k roku 1914, index za ostatní potřeby, to jest výrobky
průmyslové, mezi 1200--1300, takže dospějeme
k celkovému výsledku, že rolníku se
odebírají jeho výrobky za okrouhle osminásobnou
cenu mírovou nebo ještě pod ní, on však
musí vše to, čeho potřebuje k životu
a sám nepěstuje, ošacení, boty, zemědělské
potřeby platiti dvanácti až čtrnáctinásobnou
mírovou cenou. Vysloví-li pak zemědělec
požadavek, aby i on jako jeden z nejdůležitějších
součástí všeho obyvatelstva byl chráněn
jako ostatní výrobní stavy, aby se mohl probíti
světovou soutěží, pak všichni křičí,
že je lichvářem, a že chce chléb
a maso, tyto nejdůležitější potraviny,
zdražovati. My rolníci rádi bychom se zřekli
všeho cla, a přáli bychom lidu, aby dostal
chléb a maso lacino. Nemůžeme však připustiti,
abychom při tom byli vydáni úplně
zkáze. Nemůžeme to připustiti již
v zájmu veškerého lidu jako takového,
poněvadž stav rolnický, jenž jde vstříc
ochuzení, strhne s sebou do chudoby všechen lid. Jsme
přesvědčeni, že jsou ještě
jiné methody, aby stav rolnický byl chráněn,
aniž by tím byly potraviny lidu zdražovány.
Nahlížíme, že pouze celní ochranou
nemůže býti trvale zvýšen blahobyt
všeho obyvatelstva, a že ani rolnický stav nebude
míti z toho plného užitku, poněvadž
vždy jsou určité kruhy, jež dovedou svésti
část užitku do svých kapes. Jen potom,
jest-li se podaří snížiti náklady
výrobní a na druhé straně zvýšiti
schopnost výnosu zemědělství, můžeme
se vzdáti ochranných cel a tím bylo by možno
zároveň zvýšiti jmění
národní jako celku. Zvláště by
mnoho k tomu přispělo vyloučení překupnictví
a spekulace se zemědělskými výrobky,
hry na burse, aby potraviny přes cla udržely se pro
spotřebitele na téže výši cen,
na niž jsou dnes. Kdybychom žili v ideálním
státě, kdyby celý národ došel
k poznání, že každý stav je odkázán
na druhý a že jen z druhého žije, kdyby
třídní štvaní konečně
jednou přestalo a každý přál
štěstí a blahobyt nejen sobě a svému
stavu, nýbrž i milému bližnímu
a ostatním stavům, pak mohla by se tato otázka
řešiti způsobem, že by všichni byli
s tímto řešením spokojeni. Představuji
si, že by všechny výrobky zemědělské
byly spravovány zemědělci ve velikých
zemědělských organisacích, ve skladištních
a špýcharových družstvech, že by
část potřeby nekrytá výrobou
v tuzemsku byla dovážena rovněž těmito
družstvy z ciziny a že ceny potravin byly by stanoveny
dohodou mezi výrobci a spotřebiteli, při
čemž jako základ musily by býti brány
výdaje, odměna za použitou práci a přiměřený
zisk a při čemž samozřejmě musí
býti vzájemná důvěra ve správnost
údajů. Taková organisace a tvoření
cen, jež vylučuje překupnictví a stanovila
by pokud možno levné ceny, aby obě strany,
jak zemědělci a výrobci, tak i ostatní
obyvatelstvo jako spotřebitelé s tím
mohli býti spokojeni, je však samozřejmě
možna jen v ideálním státě, zvláště
jen ve státě národním, je možna
jen tenkráte, jestliže, jak řečeno,
jednotlivé stavy již předem nestaví
se proti sobě s nedůvěrou a nepřátelstvím,
nýbrž, jestliže jednou přestane štváni
a na jeho místo nastoupí vzájemné
porozumění a vůle podporovati se v boji o
bytí a nejlepší životní podmínky
jako příslušníci jednoho národa.
Tento budoucí ideální stav měl by
býti připravován tím, že by bylo
provedeno vybudování našich německých
družstevních sýpek, skladišť, úschoven,
mlékařských a sýrařských
družstev, jakož i zakládání zemědělských
nákupních a prodejních družstev, a tím
že by byla vybudována hospodářská
organisace, zahrnující celou zemědělskou
výrobu, největší životni schopnosti
a hospodářské síly, jež by pak
ve styku se spotřebními družstvy, vytvořenými
kruhy spotřebitelů, mohla pokud možno omeziti
překupnictví a vyloučením četných
článků, jež dnes od výrobce až
ke spotřebiteli a od každého jednotlivce pro
sebe vyžadují nějaký zisk a výdělek,
stlačiti ceny, aniž by tím spolu trpěla
prvovýroba. Poněvadž dosud nemůže
zemědělství vhodným opatřením,
to je bez ochranného cla na výrobky dovážené
z ciziny, vstoupiti v soutěž, musí býti
chráněno jen vhodným clem. Jestliže
tedy plně a zcela zastáváme se požadavku
zemědělců po vhodném ochranném
cle a jestliže tento požadavek pokládáme
nejen za oprávněný, nýbrž i za
nezbytně nutný, nechceme tím říci,
že můžeme považovati řešení
této otázky, jak je přináší
návrh zákona nám předložený,
za šťastné. Sazby celní vyznačené
v prvém článku návrhu zákona
nejsou výsledkem nestranné úvahy o skutečných
potřebách zemědělství, nýbrž
jsou výsledkem politického kupčení,
jež bylo uzavřeno mezi českými celními
stranami, při čemž, jak se to již v tomto
státě stalo zvykem, každá jednotlivá
strana musí dostati za to, že hlasuje pro požadavek
jiné strany, nějakou odměnu. Hlavni otázkou,
okolo které se to točí, byla, jak známo,
ochrana zemědělství a tato otázka
vyvolala veliké pobouření a politické
otřesy poslední doby. Nyní se nám
předkládá návrh zákona, v němž
sice výrobky zemědělské, a to velká
část jich, třeba ne všechny, více
nebo méně silně jsou podrobeny clům,
ale v němž. jsou zároveň zaváděna
cla na zboží, jež ani v nejmenším
nemají - přísahám Bůh -
ničeho společného se zemědělstvím.
Hedvábí a bavlna nejsou - to musí as každý
přiznati zbožím, jež zemědělec
zvláště silně kupuje. A my nemůžeme
pochopiti, co tyto a ostatní průmyslové předměty
mají co pohledávati v tomto návrhu zákona,
který podle celého svého vzniku a
svého obsahu měl se vlastně zabývati
jen zemědělskými výrobky. Při
způsobu, jak se zde dělají zákony,
byl by málokdo uveden v údiv, kdyby snad v témže
návrhu zákona a snad ještě v témže
článku byla také vyřízena i
otázka kongruy nebo dáno ustanovení, že
různé české strany budou míti
zajištěno, že dostanou za to, že hlasovaly
pro cla, k rukou ústředního volebního
vedení svých stran podporu několika milionů
československých korun z výtěžku
zemědělských cel. Již tento způsob,
jak tento zákon povstal, ne snad na základě
jednáni s odborovými organisacemi, nýbrž
jednání s politickými stranami, jež
si daly své hlasy odkoupiti, že poslanci hlasuji pro
ustanoveni tohoto zákona, ne z rozumného zájmu
o zemědělství, nýbrž z prospěchu
své vlastní strany, poněvadž na př.
výroba umělého hedvábí Živnostenskou
bankou bude chráněna zavedením vyššího
cla, má za následek, že při stanovení
zemědělských cel se postupuje velmi lehkomyslně
a že při tom vůdčí myšlenkou
jest nikoliv zájem jen zemědělství
jako takového a zvláště nikoliv zájmy
německého zemědělství, jež
v tomto státě se zřetelem na poměry
již dříve zdůrazněné zaujímá
zcela zvláštní postavení. Hlavním
bodem tohoto zákonodárství, založeného
nikoliv na věcných hlediscích, nýbrž
na politickém čachru, jest však zavedení
ochranného cla na umělé hnojivo. Zemědělství
má býti ochráněno a učiněno
schopným soutěže tím, že se jeden
z nedůležitějších předmětů
potřeby, umělé hnojivo, zdraží.
Zájem Živnostenské banky, jež jak známo,
jest doménou strany národnědemokratické,
o výrobu umělého hnojiva, je vyšší
než ohledy na potřeby zemědělství.
Tak bylo by možno, kdyby se chtělo, vzíti každé
jednotlivé ustanovení článku I, II,
III, a dokazovati, jak nevěcně byl tento zákon
dělán. Nechci se však tím zabývati,
nýbrž poukázati, že tento zákon,
jak ovšem ode dávna je zvykem, jednou rukou něco
dává a druhou to opět béře.
Náš celý veřejný život a
správa v tomto státě jsou vybudovány
na zmocnění různých vlád. Zákony
samy se svým nevinným textem ukazují obličej,
jako by zde v tomto státě nebylo vládnoucí
národnosti a utlačených národností,
jako by s každým, kdo má to ohromné
štěstí, že jest občanem tohoto
státu, zákon stejně nakládal, avšak
to jest jen na oko. Hlavní a nejdůležitější
ustanovení, zvláště našich zákonů,
spočívá v tom, že vláda se zmocňuje,
aby obsahu zákona užívala podle svého
dobrého zdání, po případě
aby od něho také úplně upustila. Tím
je veškeré obyvatelstvo vydáno na pospas libovůli
vlády, jež, poněvadž řízení
o odpovědnosti ministrů nebylo vůbec ještě
zákonem upraveno, je tím nebezpečnější,
jestliže vláda zcela nedemokratickým způsobem
je složena z úředníků, kteří
nejsou nikomu odpovědni. A tak vidíme to také
opět v tomto zákoně. Vláda se zmocňuje,
aby k těmto clům přidala zcela podle své
blbosti přirážky, také se zmocňuje,
aby myslí-li, že je toho třeba, od cel opět
na dobu půl roku v celku nebo pro jednotlivé oddíly
upustila. Přirozeně zůstává
to ponecháno uvážení věhlasně
moudré vlády, jak a v jakém směru
bude pak těmito jí udělenými zmocněními
operovati. Může jich použíti, aby vyvolala
celní válku s cizinou a myslím, že se
zřetelem na své zkušenosti a vzhledem ke zkušenostem
poslední doby, nechybíme domněnkou, že
těchto ustanovení bude použito, aby omezena
byla nepohodlná soutěž ze sousední Německé
říše. Ustanovení tohoto návrhu
zákona, kterými se vládě udělují
tak dalekosáhlá zmocnění, jsou pro
nás za všech okolností nepřijatelná.
My sami jako německá strana národní
nemůžeme a nikdy neudělíme české
vládě plné moci, aby této vládě
dány byly zbraně, kterými by nás opět
potírala. Neboť nehledě k účinkům
zahraniční politiky, celního boje vyvolaného
se sousední Německou říší
nebo Rakouskem, jenž by se nás hlouběji nedotýkal,
poněvadž by jím malé Československo
mnohem více trpělo, než veliká hospodářsky
významná Německá říše.
Nehledě na to, může vláda užíti
těchto zmocnění, jež jí dává
zákon, k tomu, aby dělala s politickými stranami
čachry, může jich užívati k tomu,
aby zakoupila opětný vstup českých
socialistických stran do všenárodní
české koalice. Na tento obchod nemůže
národní strana přistoupiti. Nemůže
se tak zneuctíti a nezneuctí se, aby po všem
tom, co my Němci v tomto státě na základě
zmocnění, daných v jednotlivých zákonech,
musili jsme od české vlády vytrpěti
za bezpráví a nehorázné zacházení,
podala k tomu sama ruku, a odevzdala svůj hlas, aby v tak
důležité otázce byla dána do
ruky vládě nevyplněná plná
moc, aby měla právo řáditi v našem
německém hospodářství jako
slon v obchodě porculánem, může-li si
tím jen koupiti nějakou českou stranu. My
vidíme, jak jsme se již dostatečně při
různých příležitostech vyjádřili,
podle našeho mínění v otázce
cla rovněž jako v otázce kongruy politickou
věc největšího významu. Nemůžeme
se připojiti k dokazování jiných stran,
že jde o otázku ryze hospodářskou. Je
snad správné, že cla na hospodářské
výrobky mají vliv na hospodaření a
že jsou požadována v zájmu zemědělství.
Jestliže však hospodářská otázka
přináší s sebou tak silné politické
důsledky, jako to učinila otázka hospodářských
ochranných cel, jestliže pro takový požadavek
stará všečeská koalice, jež tak
dlouho a tak pevně držela pohromadě, se rozpadla,
jestliže pro tuto otázku vypukla nejen vládní
krise, nýbrž téměř již státní
krise, jestliže pro tuto otázku mnohé české
strany koketovaly s myšlenkou českého fašismu,
jestliže z této otázky vyplývá
nejlepší důkaz toho, že české
strany samy nemohou trvale udržeti a spravovati tento jimi
založený a jako předmět vykořisťování
sloužící stát, nýbrž že
se vyskytuji možnosti, jež jimi všemi nemohou býti
řešeny, že tedy stát nemůže
býti trvale udržen pod bláznivým stranickým
hospodařením bez spolupráce nečeských
národností, pak stává se právě
taková otázka, o sobě hospodářská,
otázkou politickou. A k politické otázce
musí politická strana zaujmouti stanovisko se zřetelem
na politické poměry. Hledíme na tyto poměry
tak - a již nejbližší doba dá nám
snad za pravdu - že vláda Černého
má jen ten účel, aby odklidila překážky
s cesty k opětnému spojení českých
stran ve starou koalici. (Posl. inž. Kallina [německy]:
Šestka už se vedle radí!) Ano. Česká
koalice a její činnost v minulé době
jest ještě v příliš dobré
paměti, než abychom se mohli propůjčiti
k tomu, aby tak rychle jak možno opět vstoupila v
život a aby v tomto státě opětně
vykonávala diktaturu směřující
k tomu, aby nečeské národnosti byly
zbaveny práv. Nemůžeme a nechceme proto hráti
roli čeledína, který vyklízí
hnůj z koaliční stáje, aby po vykonané
práci dostal dobře míněný kopanec.
Já jako rolník, který po celý život
pracoval na zděděné roli a který poznal
na vlastním těle nouzi, jakou my němečtí
sedláci trpíme následkem smutného
postavení zemědělství, vím,
jak nutně potřebujeme vydatné ochrany svých
zemědělských výrobků. Přes
to však nahlížím, že v této
chvíli a v těchto poměrech nemůžeme
se jako Němci v tomto státě propůjčovati
k tomu, abychom připravovali cestu nějaké
znovuzrozené, všečeské koalici. Německá
strana národní bude proto hlasovati plně
uznávajíc oprávněné požadavky
zemědělství po vydatné ochraně,
proti předloženému zákonu. Jsem přesvědčen,
že již nejbližší budoucnost ukáže,
že my svým chováním byli jsme spravedlivými
k německému národu v tomto státě
a tím také k německému rolníku.
(Souhlas a potlesk na levici.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Prášek. Uděluji mu slovo.
Posl. Prášek: Slavná sněmovno!
Otázka cel, která poslední dobou rozvířila
hladinu našeho života politického i hospodářského,
je posuzována z přílišně úzkého
hlediska. Zdá se mi, že dostala se na špatné
zcestí, řeší-li se jako problém
jedné třídy, jedné vrstvy anebo snad
dokonce některé politické skupiny.
Otázka cel není otázkou jedné třídy
nebo jedné politické skupiny, ale otázka
řádného vyřešení problému
celního v tak mladém státě jako je
naše Československá republika je jistě
problémem daleko hlubším, než aby mohlo
býti na něj bráno měřítko
politicko-stranické. Řekl bych stručně,
je to otázka celostátní, je to otázka
celého života a celého našeho národního
hospodářství. A také s tohoto hlediska
mělo býti posuzováno řešení
tohoto vážného i hlubokého problému.
To však se v této otázce neděje. Díváme-li
se na ten, přímo bych řekl, horečný
shon a na ty methody uskutečňování
diktátu některé skupiny, zdá se nám,
že nejde o řešení vážného
národohospodářského problému,
nýbrž o uskutečnění prostého
důsledku z voleb 15. listopadu 1925, dáti cítiti
stranám, které hájí opačné
stanovisko proti stranám měšťanským,
že tam, kde mluví zájem určité
třídy a skupiny, musí ustupovati všechno.
A já bych podtrhnul: všechno musí ustupovati
zpátky, ne snad jen dosavadní tradice, ale i všechny
dosavadní problémy národohospodářské.
Bylo zde několikráte nadhozeno, že nebyla splněna
nebo honorována směnka dřívější
koalice. Bylo nadhozeno, že prý bylo odhlasováno
starobní a invalidní pojištění,
ale že teď skupiny socialistické zdráhají
se odhlasovati ochranu zemědělskou. Pánové
zde zřejmě fikslují s pojmenováním.
My v žádném případě neodmítali
a odmítati nebudeme ochranu zemědělství.
V žádném případě nebudeme
se zříkati, abychom chránili toho, kdo skutečně
ochrany zemědělství potřebuje. Říkám
velmi jasně: jsme pro to, aby byl zemědělec
chráněn, ale v pravém slova smyslu, a ne
aby byla chráněna spekulace s prací zemědělce,
jak to, bohužel, předložený návrh
zákona ve skutečnosti provádí.
Ochrany zemědělec jistě potřebuje.
My nikterak nezavíráme očí před
tím, že zemědělství nalézá
se, nebo správněji bych měl říci,
jde do určité krise. My si toho nezapíráme,
ale také nezapíráme, že ve stejně
těžké hospodářské krisi
nalézá se dělník, že ve stejně
těžké krisi hospodářské
nalézá se státní zaměstnanec,
ve stejně těžké hospodářské
krisi nalézá se průmysl. A tu bych pokládal
za více než škodlivé, z celého
toho velikého problému národohospodářských
otázek, ve kterých se dnes nalézáme,
vytrhnouti, vyjmouti jenom jednu určitou otázku
a chtíti ji řešiti pod zorným úhlem
politiky jedné strany a všechny otázky ostatní
ponechávati stranou. To bych pokládal za přímo
vražedný útok proti nám, ale i proti
konsolidaci hospodářských a politický
poměrů v tomto státě.