Středa 9. června 1926

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Oznamuji, že k projednávání této osnovy dostavil se za ministerstvo zemědělství odb. rada dr Martilík a min. taj. dr Dvořák, za min. obchodu min. taj. dr Preis a pan inž. Novák.

Prosím o klid.

Prve než udělím slovo prvnímu zapsanému řečníku, navrhuji podle usnesení předsednictva, aby při rozpravě povšechné i podrobné řečnické lhůty činily: pro klub do 10 členů 2 hodiny, pro klub do 20 členů 4 hodiny a pro klub přes 20 členů 6 hodin. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Prosím o klid.

Byly mně podány písemné námitky pp. posl. Kreibicha, posl. Remeše a posl. dr Czecha, aby lhůta řečnická nebyla omezována.

Dám o těchto námitkách negativní povahy rozhodnouti tak, že dám hlasovati o svém návrhu na stanovení lhůty řečnické a rozhodnutím o tomto návrhu bude též rozhodnuto o negativních návrzích jmenovaných pánů poslanců.

Kdo tedy souhlasí s mým návrhem, aby řečnická lhůta stanovena byla 2 hodinami pro klub do 10 členů, 4 hodinami pro klub do 20 členů a 6 hodinami pro klub přes 20 členů, nechť pozvedne ruku. (Děje se. - Různé výkřiky na levici.)

To je většina. Můj návrh na řečnické lhůty jest přijata tím jsou zamítnuty námitky pp. posl. Kreibicha, posl. Remeše a posl. dr Czecha proti stanovení řečnické lhůty. (Různé výkřiky na levici. - Hluk. - Předseda zvoní.)

Zahajuji povšechnou rozpravu a sděluji, že jako řečníci jsou dosud přihlášeni: na straně "proti" pp. posl. Bolen, Krebs, Srba, Pohl, Prášek, Kurťak, Landová-Štychová, Schweichhart, Prokeš, Lanc, Sedorjak, Neurath a Mikulíček, na straně "pro" pp. posl. dr Viškovský, Heller, Scharnagl, Matzner, Böhm, Hodina, Budig.

Dávám slovo prvnímu přihlášenému řečníku na straně "proti", panu posl. Bolenovi.

Posl. Bolen: Paní, pánové! První léta po převratu slibovala agrární i průmyslová buržoasie - tato dokonce ústy dr Kramáře jako prvního ministerského předsedy v Československu - dělnictvu a pracujícím lidem v městech i na venkově vedle socialisace, t. j. vedle spravedlnosti hospodářské, též konfiskaci vysokých válečných zisků na prospěch celku. Ukázalo se však velmi brzy, že česká buržoasie provozovala tehdy politiku slibů, politiku malovaných strak na vrbě jen proto, aby pracující lid, hlavně však organisované dělnictvo, odvedla od cesty třídního boje. Ukázalo se poměrně brzy, že použila tohoto manévru k tomu, aby si vybudovala a aby úplně ovládla mocenský aparát tohoto kapitalistického státu. (Souhlas a potlesk komunistických poslanců.) Ukázalo se, že nebylo ani úmyslem vládnoucí buržoasie konfiskovati válečné zisky lotrů a řetězáků, nýbrž že je a bylo od počátku jejím úmyslem konfiskovati z větší části popřevratové mzdy dělníků, zřízenců a gážistů. (Tak jest!) Ty byly také více jak z 50% zkonfiskovány. (Tak jest!) Tentokráte se nestoudného útoku zúčastňuje také buržoasie německá a maďarská.

V zápalu boje o cla doznala česká buržoasie, že všechno její dosavadní žvanění o nezbytnosti všenárodní koalice bylo zrovna tak jako celé její t. zv. vlastenectví pustou frásí a že všude tam, kde jde o hmotné zájmy této buržoasie, spojí se tato třebas i s čertem nebo papežem (Tak jest!) a vykašle se na vlast, na národ i na tak zv. zájem státu. (Souhlas u komunistických poslanců.)

Důležité poučení plyne pro celou dělnickou třídu v Československu, zejména pak pro dělníky česko-socialistické a sociálně-demokratické z faktu, že velmi aktivně zúčastňuje se boje o pevná cla strana klerikální a luďácká. To nepřekvapuje, neboť již před válkou byl to Šrámek a Myslivec, kteří v rakouském parlamentě mluvili ostře a zpupně proti zlevnění chleba a proti dovozu zlevněného zámořského masa. Co překvapuje, je to, že drobní lidé dosud těmto)opěrám kapitalistického řádu věří.

Měl jsem příležitost již ve výboru zemědělském a rozpočtovém této sněmovny dokázati, jakým přímo neslýchaným farisejstvím je tvrzení, obsažené v důvodové zprávě návrhu tisk 320, že totiž prý se vycházelo při formulování celních sazeb z toho předpokladu, aby celkové zatížení provedeno bylo s vyššího hlediska celostátního a aby tak přihlíženo bylo ke skutečným potřebám nejen zemědělství, ale aby také nebyla nepříznivě dotčena životní míra vrstev spotřebitelských, a že prý byl brán zvláštní zřetel na lidové potřeby, mouku, maso a tuky.

Ukázal jsem již ve výborech a některými čísly doložil, že o nějaké krisi našeho zemědělství, pokud jde o velké bohaté sedláky, zbytkaře, statkáře, nájemce dvorů - obřezané i. neobřezané - naprosto nelze mluviti (Tak jest!), že pokud doléhají dnešní těžké poměry hospodářské na pracující zemědělce, na tu masu domkářů a malorolníků, těm že nelze pomoci žádnými ochranářskými cly, těm že možno pomoci jen a jedině plánovitou podporou státní, zejména opatřením umělých hnojiv, levných hospodářských strojů, ušlechtilých osiv, dále spravedlivějším daňovým systémem, odpisem dlužných daní za léta minulá, sníženými tarify dopravními a hlavně revisí tak zv. pozemkové reformy a dodatečným přídělem půdy, protože ten švindl, který se až dosud děl pod patronancí dr Viškovského, více drobným zemědělcům ublížil, nežli prospěl. (Výborně! Souhlas.)

Boj za cla, vedený jezovity zelenými i černými za pomoci německých i českých měšťáků i maďarských agrárníků a klerikálů, má docela jiný cíl, nežli zjednati zemědělství možnost intensivního podnikání anebo dokonce snad zabezpečiti výživu obyvatelstva, jak tvrdí důvodová zpráva, která mimo všeobecná tvrzení neobsahuje ani jediné číslice, ani jediného důkazu a je snad nejubožejším slohovým cvičením, jaké vůbec kdy této sněmovně bylo předloženo. (Tak jest!)

Jak záleží pánům na možnosti intensivní výroby zemědělské, je patrno z toho, že se dožadují v předloženém návrhu zavedeni cel též na dusíkaté vápno a superfosfáty, tedy na umělá hnojiva. To dělají jistě jen proto, aby drobným zemědělcům znemožnili nákup této důležité věci. Pokud jde o tvrzení, že celkové řešení sazeb celních provedeno bylo s vyšších hledisek celostátních, stačí na jeho vyvrácení to, co napsaly 4. června 1926 "Lidové Noviny", polooficielní to orgán ministerstva financi: "Provedení návrhu občanských stran znamená skok do tmy, jehož důsledky nelze odhadnouti. Budoucnost hospodářské politiky tohoto státu není ve zvyšování celních sazeb, nýbrž v jejich postupném snižování.

Pokud jde o tvrzení ostatní, tož nejprve trochu číslic. Podle sčítání provedeného v roce 1921 máme 13,6 milionů obyvatel - řekněme dnes okrouhle 14 milionů. Roční spotřeba na hlavu podle dr Mráze činí 90 kg pšenice a 77 kg žita, to znamená okrouhle 160 kg mlýnských výrobků. To znamená potřebu 12,6 mil. q pšenice a 10,8 mil. q žita. Průměrná sklizeň pšenice v roce 1921/1925 podle údajů obsažených v revui ministerstva zemědělství činila 9,600.000 q. Odečteme-li od toho osivo, zadinu a krmení 1,700.000 q, jeví se zbytek pro konsum 7,900,000 q, takže máme pasivum 4 mil. 700.000 q ve výrobě pšenice, což znamená okrouhle 47.000 vagonů, při špatné úrodě až 60.000 vagonů pšenice, kterou nutno k nám každoročně dovézti z ciziny.

Průměrná sklizeň žita v letech 1921/1925 činí 13 milionů q. Osivo, zadina a krmení vydá 2,400.000 q, takže zbývá pro konsum 10 mil. 600.000 q. Potřeba žita u nás činí 10,800.000 q a proto jeví se pasivum 200.000 q čili 2.000 vagonů, které nutno dovézti z ciziny. Při špatné úrodě však musíme dovážeti 10 až 20.000 vagonů žita. Ale ještě ani tyto číslice neukazují v pravém světle naši soběstačnost ve výrobě chlebovin. Podle mého soudu je pasivum u pšenice i žita ještě větší, to především proto, že se pšeničná i žitná mouka od nás vyváží. V r. 1924 na př. bylo vyvezeno 93 vagonů žita a pšenice, 1.729 vagonů pšeničné mouky a 191 vagonů žitné mouky, celkem tudíž 2.653 vagonů zrna. Dále proto, že spotřeba na osivo a krmení je daleko větší, než jak oficielní statistika udává. Než hlavní je to, že je zde prokázáno úřední statistikou, že ve výrobě chlebovin absolutně soběstačni nejsme a musíme dovážeti obilí z ciziny. Zaváděti cla v zemi, která není soběstačnou, je zločin. (Tak jest!)

Zvýšení osevní plochy obilní nedá se očekávati proto, že velcí zemědělci, t. zv. republikáni, kteří dnes jsou majiteli nebo spolumajiteli četných průmyslových závodů - 18 cukrovarů, jichž podíl na zpracované řepě činil v Čechách r. 1924 až 1925 plných téměř 25%, dále 169 lihovarů, jichž podíl na vyrobeném lihu činil plných 29%, škrobáren, sušáren, sladoven, pivovarů atd. - sejí různé plodiny spekulační, zejména olejnaté a řepu, jak patrno také z těchto číslic: v kampani r. 1922 až 1923 bylo věnováno řepě 184.591 ha půdy, r. 1923 až 1924 již 225.712 ha a r. 1924 až. 1925 dokonce 302.681 ha. Také spekulační ječmen je favorisován na úkor pšenice, jak viděti z těchto číslic: pšenicí bylo oseto r. 1923 celkem 609.000 ha, r. 1924 606.000 ha, kdežto ječmenem přes 686.000 ha r. 1923 a přes 679.000 ha r. 1924. Pozoruhodným je také výsledek, k němuž dojdeme, srovnáme-li výměru orné půdy, věnované osevu pšenice a žita v Čechách za Rakouska v r. 1909 a pak r. 1920. Osevní plocha pšenice r. 1909 v Čechách podle zpráv zemské statistické kanceláře býv. král českého činila 231.017 ha, r. 1920 podle úředních zpráv státního statistického úřadu republiky Československé 228.745 ha, čili o 2.272 ha méně. U žita je tento rozdíl daleko větší a to: r. 1909 oseto v Čechách žitem celkem 567.123 ha, r. 1920 jen 466.714 ha, tudíž o více než 100 tisíc ha méně.

Z toho je patrno, že naši t. zv. republikáni a vlastenci starali se o výživu obyvatelstva za císaře France Josefa I. lépe, než dnes v samostatném československém státě. (Správně! Tak jest!) Z toho je dále patrno, že všechno mluvení agrárních machrů a jejich spisovatelů-odborníků a la dr Frankenberger o zvýšení osevní plochy obilní je mlácením prázdné slámy a je balamucením široké a nezasvěcené veřejnosti, neboť tito podaření vlastenci ani tehdy, když ceny obilí byly více než vysoké, r. 1920 až 1921, neseli obilí více, nýbrž ještě méně nežli dříve za Rakouska. Čerta se tito podaření republikáni starali o to, bude-li zabezpečena výživa obyvatelstva čili nic. Jediný recept, se kterým přišli, byl ten, aby se vymílalo obilí na plných 70%, ježto prý černá mouka je zdravá. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Že domkář-malorolník neseje obilí na spekulaci a že zejména nemůže věnovati nějakou zvlášť velikou výměru na osev spekulačních plodin, je na bíle dni. On také nerozhoduje o trhu, ani nemá vlivu na "hospodářské" nebo "porolničené" cukrovary, lihovary atd. Průměrný výnos obilí po 1 ha u drobných hospodářství (v dobré půdě) činí nejvýše 16 q, naproti tomu u dvorských hospodářství 21,5 q, takže příjem malého hospodáře z 1 ha je už z tohoto důvodu téměř o 2.000,- Kč menší, nehledě k tomu, že práce na 1 ha půdy ročně vyžádá si u majitelů 2-10 ha kolem 123 dnů pracovních, kdežto u majitelů nad 30 ha pouze 44 dnů pracovních a že statkář prodá seťové obilí o 40 až 60 Kč na jednom q dráže.

Umělá hnojiva a dokonalejší stroje i nářadí malému zemědělci dnes nedostupná umožňují velkému sedlákovi a ještě více nájemci dvora a statkáři vytěžiti z půdy daleko více, nežli kolik může vytěžiti domkář-malorolník. Proto malý zemědělec potřebuje především to, čeho se mu dnes nedostává a čeho postrádá a co statkáři, jak jsem uvedl, umožňuje větší výnos na jednom ha. To mu však nedá politika vysokých cel a politika ochranářství vůbec, neboť ta mu pravou rukou pětikorunu dává, aby levou rukou mu současně dvacetikorunu z kapsy vytáhla. (Souhlas komunistických poslanců.)

Sám dr Frankenberger doznává ve svém spise "Agrarismus", že pokud jde o důchod, větší podniky zemědělské mají celkem převahu ve výrobě rostlinné, hlavně ovšem obilní, menší podniky pak ve výrobě zvířecí, zelenině, ovoci a pod. Nelze též popříti, že zvýšení cen obilních clem způsobuje zvýšení cen pozemků, které mají v zápětí vysoké pachty a dále způsobuje drahotu obilin krmných, sena, otrub atd. Mimo to stoupnou i ceny některých výrobků průmyslových. To všechno bude na úkor domkáře-malorolníka a ku prospěchu jen několika tisícům bohatých sedláků, statkářů a nájemců dvorů. (Tak jest!) Ti se budou radovati, zatím co chudí zemědělci v Orlických horách, na Českomoravské vysočině, na Šumavě, horalé slovenští, a na Podkarpatské Rusi budou naříkati a proklínati tuto politiku zhouby, bídy, toto uzákoněné okrádání, které je okopírováno od německých, imperialismem posedlých junkérů. (Souhlas komunistických poslanců.) Vždyť malým zemědělcům na Slovensku a Podkarpatské Rusi chcete zdražiti i kukuřici o 18 Kč na 1 q. (Výkřiky!)

Stará bajka Aesopova praví: Zahradník volá po dešti, hrnčíř po slunci. U nás statkář volá po zdražení živobytí, domkář-malorolník však po daňových úlevách, po odstranění nestoudného berního šroubu. Proč nechtějí pánové jíti po této druhé cestě? Proč nepřišli s daňovou reformou slibovanou od r. 1919 a proč na místo odbourání daní přicházejí s novou, široké masy pracujících značně zatěžující daní nepřímou? A proč se také v důvodové zprávě ani jediným slovem nezmiňují o tom, k jakému účelu bude výtěžku z nových cel použito?

Na otázku první dali pánové už odpověď doznáním ve svých publikacích, že prý reforma berní nemůže býti taková, aby zvrátila dosavadní daňový systém a zavedla systém nový, dosud nevyzkoušený. Není prý to možné prostě z toho důvodu, že dnes ještě nemáme upravenu svoji valutu a nejsou dosud ještě upraveny a pevně konsolidovány hospodářské poměry, aby snesly velké změny daňového systému. Ale aby snesly pevná cla, k tomu poměry prý již konsolidovány jsou. Zatím prý stačí taková reforma, která udělá "čistý stůl", to je umožní rychlejší předpisování a vymáhání daní. Rozumí se jen vůči ubožákům. (Tak jest!) Neboť stejně jako justice i daňový systém je třídní, to je ostře namířený proti pracujícímu lidu v městech i na venkově. Proto páni na změnu nepomýšlejí, jen na "čistý stůl" a slibují dokonce, že elaborát o přímých daních zachová všechny dosavadní daně.

Na otázku druhou dává do určité míry odpověď "Pamětní spis mlynářských korporací" z května 1923, kde na str. 13 čteme: "Otvírá se tu našim státním financím moučnými cly nový zdroj příjmů, jejichž výnosu může býti použito i ve prospěch všeobecný, na př. podle podnětu p. ministra obchodu inž. L. Nováka ke snížení dávky uhelné, což by prospělo celému průmyslu. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.) Odtud pravděpodobně ten zápal národní demokracie v boji o zemědělská cla.

Vyzývám před celou veřejností p. ministra financí, aby se jasně vyjádřil, na čí prospěch má býti použito výnosu cel zemědělských, cel z mouky a masa? Je to beztak něco neslýchaného, aby vláda ani slovem nezasáhla do tak závažného jednání, jakým bylo už ve výborech a je znovu nyní zde v plenu jednání o návrhu č. 320. Je přímo skandálem, že zejména ministr zemědělství nezúčastnil se schůzi výboru zemědělského a nepodal naprosto žádných dat, jimiž by hospodářská situace našeho zemědělství byla osvětlena.

Cifry zpravodajů jako soukromý fabrikát strany agrární nejsou důvěry hodny, to je samozřejmé. O "pravdomluvnosti" význačných činitelů agrární strany, pokud mluví o zemědělské krisi, svědčí tento prostý fakt: Na venek tvrdí, že zemědělství prožívá těžkou krisi, uvnitř svých řad však konstatují po pravdě, že úhrn peněžních vkladů českého zemědělství - rozuměj bohatých sedláků, zbytkařů a nájemců dvorů - činí asi sedm a půl miliardy Kč, čili 50% všech vkladů v Čechách a 1/3 všech vkladů peněžních českého obyvatelstva v tak zv. historických zemích. Na Slovensku je podíl zemědělských vkladů ještě větší.

A jak odhadují tito velcí sedláci a vkladatelé hospodářských záložen a bank svoji budoucnost, o tom svědčí tento pasus z článku "Zemědělci a československé peněžnictví" ve Zprávě k agrárnímu sjezdu r. 1925: "Ale podíl vlastních peněžních vkladů, který si české zemědělství chce samo spravovati, poroste nad dnešních 50% (Slyšte!) - pomalu snad - ale tím organičtěji a bezpečněji."

Ačkoli se tedy prováděla pozemková reforma, svinstvo, za které odpovídá v neposlední řadě bývalý vedoucí blahé paměti Státního pozemkového úřadu dr Viškovský (Výkřiky komunistických poslanců.), při kteréžto tak zv. "reformě" velcí sedláci nakoupily značné kvantum půdy, cca 2000 zbytkových statků a přes značnější pokles cen obilí a zemědělských výrobků na podzim 1922 a na jaře 1923 stouply vklady 124 okresních hospodářských záložen koncem roku 1924 na 1968,297.739 Kč 22 hal. proti 1382,847.199 Kč 29 h v roce 1921, čili vklady ty stouply v letech 1922-1924 jen u českých okresních hospodářských záložen o 585,450.539 Kč 93 h, tedy více než o půl miliardy. Při tom zaplatili velcí sedláci většinu svých hypotekárních dluhů, a aby se o tom berní úřady nedověděly, aby mohli "milou republiku" líznouti i po této stránce, nechali kvitance na zaplacené dluhy v šuplíku a nepožádali o knihovní výmaz svých dluhopisů. Naproti tomu domkáři a malorolnici neuložili nic, oni naopak už zase se dluží tak jako před válkou a prožívají život poměrně stejně těžký, zejména v krajích méně úrodných a horských.

Nestydatý přímo požadavek celní sazby 360 Kč na kondensované nebo sušené mléko nutí mne ukázati, že i mlékařství neprožívá naprosto žádné krise, naopak je ve velmi rychlém a velikém rozvoji a lze mu pomoci - pokud snad ještě pomoci potřebuje - jiným způsobem než cly, jak ostatně doznávají i někteří z vůdců agrární strany. Kdežto v normálním roce 1913 přijaly české družstevní mlékárny 8,671.426 litrů mléka, byl příjem mléka v poválečných letech tento: R. 1920 3,433.048 l, r. 1921 6,324.588 l, avšak již r. 1922 - 15,422.588 l, r. 1923 dokonce 22,614.115 l a r. 1924 31,182.896 l. Upozorňuji, že r. 1925 byla i tato veliká číslice značnou cifrou překročena. Pánové doznávají ve svých publikacích, že v Čechách zpracovává se ročně asi 3/4 miliardy litrů mléka po domácku a dovozují, že tak proti snadnějšímu zpracování v družstevních mlékárnách ztrácí se na každém litru mléka pro producenta nejméně 10 haléřů, což činí ročně částku asi 75 milionů Kč. A aby tato jistě vysoká částka byla pro drobné zemědělce získána, resp. zachráněna, není potřebí cla, ale je potřebí rozumné tarifní politiky, a to snížení tarifů na dovoz chovného dobytka a cizozemských krmiv, zařízení odborné a levné dopravy mléka a mléčných výrobků z odlehlých míst do center, bezcelní dovoz strojů a přístrojů mlékárenských, které se zde nevyrábějí, hlavně pak zákaz vývozu krmiv a podobně. (Tak jest!)

Z toho, co jsem až dosud uvedl, je patrno nad slunce jasněji že agrární buržoasie nehodlá nikterak pomoci malému zemědělci, nýbrž že hodlá udržeti a rozmnožiti svoje důchody tak, aby mohla plně ovládnouti větší část průmyslu a peněžnictví a hráti za pomoci bursy nejdůležitější roli ve státě. To, co vidíme u agrární buržoasie, je jenom královský přepych velekněží zlatého telete v přímém sousedství nedostatku a bídy, na niž pohrdlivě shlíží dolů. Aby ukojili svůj vlčí hlad po zlatu a cenných papírech, chystají se bohatí sedláci odměřiti dělníku a malému úředníku jeho potravu. Představují se národu jako apoštolové, ale jejich evangeliem je účetní kniha.

Pšenice, která stála před válkou r. 1913 21 K, prodávala se 4. června 1926 na pražské plodinové burse za 222 až 230 Kč, žito, které se koupilo r. 1913 za 17 K, stojí dnes 142, ječmen, který stál r. 1913 nejvýše 16 K, stojí dnes 149 až 157 Kč, oves, který byl za 16 K, platí se dnes až 149 Kč. Zatím co mzdy nestouply ani sedmkrát, vidíme, že příjem agrárníků stoupl nejméně desetkráte. Ale poněvadž, jak jsem již dokázal, zpeněžili svoje výrobky výhodněji než na burse tím, že je ve svém hospodářském průmyslu a velkomlýnech zpracovali, stouply jejich příjmy ještě daleko více.

Uváděti ještě nějaká další čísla a dovolávati se nějakých autorit, které se v četných případech vyslovily proti clům, nemá významu. Stanoviskem bohatých agrárníků je parola: Nechť zajde pracující lid, nechť zajde průmysl, právo i věda, jen když my naplníme své kapsy! Je jenom s podivením, že je v této politice podporují zástupci strany živnostenské. Tito zástupci drobného pracujícího lidu berou na sebe těžkou odpovědnost. Až za krátko pozná fiskus, že v důsledku zdražení potravin dostavil se nejen schodek na dani potravní, ale též na daních průmyslových, na příjmu z drah atd., na koho se pak vrhne? Na masu drobných poplatníků, domkářů, malorolníků a živnostníků především. A živnostník, krejčí, obuvník, truhlář, krupař utrpí dále tím, že dělník nebude moci koupiti ani to málo, co kupoval nyní. Roztrhaný a bosý může člověk choditi, ale hladový choditi nemůže. (Tak jest!) A jestliže počítá se spotřeba na jednu hlavu cca 150 kg moučných výrobků, tak se může při zdražení mouky, sádla, masa počítati při 4členné rodině zdražení životních potřeb nejméně na 800 až 1000 Kč ročně.

Už dnes vydává dělnická rodina 5členná na výživu téměř plných 64%, přesně 63.60% příjmu a na šatstvo, prádlo a obuv jen něco málo přes 10%, to znamená, že dělnická rodina kupuje nejnutnější věci a že není s to opatřiti pro rodinu všechno potřebné. Tím ovšem drobní živnostníci a obchodníci velice trpí. Všude už dneska slyšíte nářek malého živnostníka na to, že se nic neprodává. Ale jak teprve bude zle pro malého živnostníka, až dělnické rodině nebude na nákup šatstva, obuvi a prádla zbývati ani těch mizerných 10%? Neboť také dnešní procento vydávané na topivo a svítivo 6,68% a na byt 6,28% stoupne tak, že ani zbývajících 12% na "různé" nebude míti dělnická rodina k disposici.

Obdobné to bude u úřednické rodiny, která dnes vydává na výživu cca 49% a na šatstvo, obuv a prádlo něco přes 20%. Živnostníci brzy potom, až pomohou agrárníkům k vysokým pevným clům zemědělským, poznají pravdivost starého přísloví: "Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění!"

Pro dělnickou třídu je tu další důležitá věc: státy, proti kterým jsou vysoká zemědělská cla namířena, použijí represálií, vyrukují s opatřeními prohibitivními proti našim továrním výrobkům, což prakticky znamená zhoršení dosavadní krise průmyslové a ještě další stoupnutí nezaměstnanosti.

Když jsem pánům ve výboru zemědělském a rozpočtovém na tuto skutečnost ukazoval a když jsem současně naznačil, že nám je velmi dobře známo, jak dohodoví státníci, kteří nedávno meškali na hradě, radili zdejším t. zv. státníkům, že musí nejméně 1/3 veškerého průmyslu v Československu odbourati, má-li se u nás dosáhnouti stabilisace, když jsem ukázal, že to bude znamenati bezradnost, bídu a zoufalství desetitisíců dělníků, pánové cynicky odpověděli: "Když je to nutné odbourati, tak se to odbourá!" Nebudeme-li vyvážeti výrobky svých dolů a továren, nebudeme si též moci opatřiti nutné potraviny ze zahraničí, ale ani suroviny pro továrny a vysoké pece! Hlavní naše odbytiště vedle Německa a Rakouska jsou Polsko, Maďarsko, Jugoslavie, Rumunsko, tedy státy agrární. Chceme si vůči nim hráti na velmoc, chceme kopírovati Bismarcka, nebo chceme se vůči těmto státům dostati do úlohy starého militaristického Rakouska proti Srbsku? (Tak jest!)

Zde v této otázce nemůže si hráti na schovávanou ani ministr obchodu, ani ministr zahraničí. Celá vláda je povinna prohlásiti jasně, jaké jest její stanovisko k návrhu čís. 320, a já ji k tomu s tohoto místa přímo vyzývám. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Také vojáci budou tímto návrhem postiženi. Zvýšená drahota mouky, masa, omastků a cukru bude znamenati menší a horší komisárek pro vojáky, menší kousek masa, hořký odvar cikorky, chudší večeři, a protože se jim má v dohledné době odbourati také žold, nebudou si moci nic přikoupiti a budou tak, jako kdysi za Rakouska, hladověti. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Zdvíháme proto též jménem veliké masy prostých vojínů, synů to dělníků, živnostníků a domkářů ostrý protest proti ochranářské politice, která je politikou vyhladovění širokých vrstev pracujícího lidu, i těch, kteří ne z vlastní vůle slouží armádě kapitalistického státu. (Tak jest!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP