Za tím účelem koná se periodická
kontrola detailních prodejních cen, prozatím
mouky, chleba a pečiva stálými komisemi ze
zástupců konsumentů a živnostníků
u okresních politických správ, které
se pravidelně scházejí a zkoumají
ceny těchto potravin.
Když bylo ministerstvo zemědělství nuceno
z veterinárních důvodů zakázati
dovoz dobytka z Polska, jímž byly značně
zásobovány naše trhy, učiněna
byla ihned opatření, aby naše dobytčí
trhy byly obesílány lépe domácím
dobytkem a dováženo bylo dostatečné
množství bezvadného masa.
Zmínky zasluhuje, že příhon domácího
dobytka na pražské jatky proti dobám předválečným
značně stoupl. Tak bylo r. 1912 přihnáno
na pražské jatky 655.111 kusů vepřů,
z toho 1180 domácích, roku 1924 291.010 kusů,
z toho 86.534 domácích.
Lepším obesíláním trhu domácím
dobytkem a zvýšeným dovozem masa podařilo
se zásobování našich masných
trhů udržeti na plné výši a zabrániti
vzestupu cen. Tak platilo se za maso v Praze: Maso hovězí
přední 16. března 8 až 11, 23. března
8 až 11, 30 března 8 až 10, maso hovězí
zadní 16. března 11 až 11,50, 23. března
11 až 15, 30. března 10 až 14. Aby zlepšena
byla jakost mléka, jehož produkce v poslední
době u nás silně stoupla, zostřen
byl-zdravotní dozor. Proti falšování,
jež v poslední době pozorováno, zakročeno
energicky a učiněna řada oznámení,
jež se již u soudů projednávají.
Na urychlené projednání naléhá
ministerstvo pro zásobování lidu.
Jakost mléka se však celkem zlepšuje, takže
předepsaná tučnost 3,2% se převážně
dodržuje.
V obecních a okresních zdravotních radách,
pro něž vydán byl v únoru t. r. jednací
řád, vybudován nový orgán,
který při náležité činnosti
může mnoho vykonati, hlavně pokud se týče
zlepšení jakosti všech potravin.
Másla vyrábíme nyní sami dostatek,
takže kdysi čilý dovoz z ciziny skoro úplně
ustal. Výroba trvanlivějšího domácího
másla hledí se lidu zajistiti organisováním
sběru a činí se pokusy o zušlechťování
t. zv. selského másla, což by mělo příznivý
vliv na jeho cenu.
Protože se v poslední době objevily spekulativní
snahy pro zvýšení cen ovoce přeplácením
sadů, činí se přípravy, aby
znemožněno bylo přeplácení ovoce
již na stromech a aby ceny ovoce v drobném byly udrženy
v přiměřené výši.
Bramborů jest dostatek a ceny jich přiměřené.
Váha uhlí se kontroluje a zmenšuje se podstatný
počet stížností na špatnou váhu.
Na snížení cen měla nemalý vliv
i vzájemná součinnost úřadů
se zájmovými svazy jednotlivých obchodních
a živnostenských korporací, jako řezníků,
uzenářů a pekařů, kdež
v mnoha případech docíleno dohodou snížení
cen jejich výrobků.
Vláda bude samozřejmě i dále působiti
k tomu, aby životní potřeby nebyly uměle
zdražovány. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Pechman. Dávám
mu slovo.
Posl. Pechman: Slavná sněmovno! Dalo se očekávati,
že otázka pevných zemědělských
cel tak jako v senátě stane se i v posl. sněmovně
předmětem jednání. A u příležitosti
právě projednávané smlouvy s Japonskem
jsme se k tomuto jednání již také dostali.
I když bylo známo, že k této otázce
strany socialistické zaujmou zamítavé stanovisko,
třebaže se rozchod koalice odůvodňuje
předložením tohoto požadavku strany republikánské,
věděli jsme také dobře, že otázka
tato nedá se jen tak lehce sprovoditi se světa a
že se nevyhneme jejímu rozřešení.
To potvrdilo zahájené jednání v senátě
a včera a dnes v této poslanecké sněmovně.
Nezbývá tedy nic jiného, nežli s tímto
faktem se smířiti a hledati východisko v
přiměřeném, a pro všechny strany
přijatelném řešení. Tímto
se také potvrdilo, byla-li pevná zemědělská
cla příčinou rozchodu koalice, že se
tak stalo naprosto zbytečně, a jest jen co nejvíce
litovati, že ve stranách koaličních
nedošlo jako v jiných záležitostech také
v této otázce k smírnému řešení.
Jedno je třeba si uvědomiti, že tentokráte
budou se cla zemědělská projednávati
dosud u nás neobvyklou cestou a že pro odhlasování
tohoto návrhu a k dosažení většiny
v této sněmovně bude nutno, aby proti spojeným
socialistickým stranám hlasovali zájemníci
na těchto clech všech národností společně.
K tomu došlo proto, že nepokusili jsme se v koalici
o dohodu, nepokusili jsme se ani dříve o otázce
této diskutovati. Do merita věci nepustili jsme
se vůbec, ale zato musela býti neprodleně
vyvolána krise vládní i koaliční,
jež si vyžádala jako oběť život
koalice. Nezkoumali jsme vůbec, zdali dosavadní
klouzavá cla měla příznivý
vliv na naše zemědělství, neřekli
jsme také, jakou náhradu dáme zemědělcům
za to, jestliže se těchto klouzavých cel vzdají.
Nezjistili jsme také, jak působila klouzavá
obilní cla na naši státní hospodářsko-obchodní
politiku a jak byla také státu užitečná
nebo prospěšná. Nezjistili jsme také,
zdali odstranění klouzavých cel je v zájmu
státu. Proto jsme nyní v tomto okamžiku povinni
po všech těchto důležitých a přehlížených
směrnicích jíti celé věci na
kořen dříve, nežli padne definitivní
rozhodnutí. (Předsednictví převzal
místopředseda Stivín.) Jedna příčina,
o níž se velmi málo uvažovalo, má
také lví podíl na situaci, v níž
jsme se octli. Abych mluvil přímo, mám na
zřeteli státní politiku hospodářsko-obchodní.
Zatím co se po celou dobu od převratu v tomto parlamentě
jednalo o všechny možné zákony, jež
nám mnohdy velice málo prospívaly nebo dokonce
i stát poškozovaly, zapomínalo se vůbec
na nejdůležitější stránku
obchodní národohospodářské
státní politiky, jíž jsou obchodní
smlouvy. Právě při projednávání
Japonské smlouvy vidíme, že teprve po 8 letech
uzavíráme s různými státy obchodní
smlouvy. Máme řadu toliko provisorních obchodních
smluv a jsou státy a nám dosti blízké,
s nimiž jsme obchodních smluv ještě ani
neuzavřeli. Tak málo pozornosti bylo věnováno
této vitální otázce státní,
že následky toho dnes pociťujeme. Mnohé
státy si ani nepřejí uzavírati s námi
definitivní obchodní smlouvy, poněvadž
v bezesmluvním stavu nebo za prozatímních
obchodních smluv mají více výhod pro
sebe, nežli by mohly v definitivních obchodních
smlouvách získati. Dlužno také zdůrazniti,
že nepamatovali jsme na to, aby smlouvy obchodní,
pokud týká se cel na dovážené
k nám průmyslové výrobky, byly vždy
v kontaktu se cly zemědělskými, ačkoli
toto by nám bylo ve velmi mnohých případech
velice prospívalo. Vezměme si příklad
ze sousedního Maďarska. Francie v té nedávné
aféře padělání svých
franků v Maďarii, kterouž jsme i my v tomto parlamentě
náležitě odsoudili, právě v tomto
okamžiku uzavřela s Maďarskem obchodní
smlouvu, jež byla pro ni velice příznivá
a která zajišťuje zejména dalekosáhlý
dovoz francouzských textilií do Maďarska. Tuto
smlouvu s Maďary vedle Francie uzavřelo také
Rakousko. A my, stát, který je v bezprostředním
sousedství, který má zejména tak vyspělý
textilní průmysl a má povinnost právě
v této hospodářské krisi hledati za
hranicemi odbytiště pro své průmyslové
výrobky a zejména u nejbližšího
souseda, dali jsme si takovýmto způsobem před
vlastníma očima zavříti dvéře.
My jsme s Maďary dosud žádné obchodní
smlouvy neuzavřeli, ačkoli víme, že
již dnes za stavu bezesmluvního vyvážíme
do Maďarska ročně za 3/4
miliardy svých výrobků a že maďarské
zemědělství má živý zájem
na vývozu svých výrobků zemědělských
k nám. A tu jest jisto, kdybychom byli využili v tomto
případě příznivé situace,
že mohli jsme předložiti maďarské
vládě taková cla na jejich výrobky
zemědělské, jež by byla bývala
odpovídala kompensacím, jež by nám byli
Maďaři při dovozu našich průmyslových
výrobků poskytli. Jsouce si vědomi toho,
že ve velmi mnohých případech bude potřebí
v naznačeném směru obchodní smlouvy
s jinými státy uzavírané uplatňovati,
věříme, že nemůžeme použíti
stejného měřítka zemědělských
pevných cel v každém případě
a i při každé smlouvě, nýbrž
že budeme se musiti přizpůsobiti daným
poměrům v každém jednotlivém
případě. Za těchto nutných
předpokladů, když naše strana uznává
ochranu výroby průmyslové a tím i
ochranu průmyslového dělnictva, musí
také v zájmu práva a spravedlnosti uznávati
tutéž ochranu výrobě zemědělské,
poněvadž jednostranné podporování
strany jedné znamenalo by páchati křivdu
na straně druhé.
Velice těžce pak neseme, pakliže jsme za toto
objektivní stanovisko napadáni a odsuzováni.
My jsme dosud v tomto parlamentě hlasovali pro všechny
zákony, jež znamenaly sociální a hospodářské
výhody pro dělnickou třídu, stejně
spravedlivě hlasovati chceme pro odůvodněné
a ospravedlněné potřeby lidu zemědělského.
Právě před okamžikem paní kol.
Zeminová, kritisujíc naši stranu a předsedu
našeho poslaneckého klubu kol. Najmana, uvedla,
že jsme filiálkou strany agrární. My
si zase myslíme, že čeští socialisté
jsou filiálkou strany soc.-demokratické. Až
budeme hlasovati pro požitkový zákon, budeme
zase filiálkou socialistickou, a budeme-li hlasovati také
pro úpravu kněžské kongruy, budeme podle
této logiky zase filiálkou klerikálů.
Tak se zdá, že je přece dobře, když
máme tolik filiálek a každé straně
můžeme vyhověti. (Veselost.) Bylo by
dobře, kdyby tyto všechny politické strany
staly se filiálkami živnostenskými, aby nás
tak vzájemně podporovaly, jako my podporujeme je.
(Výborně!)
My jsme hlasovali pro sociální pojištění
dělnické, budeme hlasovati pro požitkový
zákon, bude-li osnova téhož předložena
v naznačených námi směrnicích,
budeme hlasovati pro příští zákon
o stavebním ruchu, také pro zákon o osobách
přestárlých, předpokládajíce,
že také bude v tomto směru živnostnictvo
uspokojeno, a již z tohoto dá se dedukovati naše
povinnost hlasovati pro cla zemědělská. Ovšem
strany socialistické nechápou dobře této
naší dobré vůle.
Pro požitkový zákon neměli jsme žádných
závazků, také nežádáme
od státního zaměstnanectva žádných
vděků a uznání, ale z naznačené
povinnosti budeme pro tento zákon hlasovati a toto hlasování
nám jistě socialistické strany vyčítati
nebudou. Vyčítají nám však, že
se vyslovujeme pro zavedení pevných zemědělských
cel, a to takových, jež by byla úměrná
a spravedlivá zejména výdělkovým
poměrům pracující a živnostenské
třídy. My nicméně půjdeme za
svými vytčenými směrnicemi své
rozumné a umírněné politiky, prospěti
v každém případě našemu
lidu bez rozdílu, ať pracuje v továrně
nebo venku na poli. Jestliže se předpokládá,
že by nás pevná zemědělská
cla poškodila, pak by bylo dobře upustiti od nich,
zároveň však by bylo pak potřebí
zrušiti veškerá cla průmyslová.
Tím by vedle volné soutěže zemědělské
nastala také volná soutěž průmyslová,
po snížení dnešních cen výrobků
zemědělských došli bychom také
ke snížení výrobků průmyslových.
Tím, že by ceny všech životních potřeb
klesaly, snad nebylo by potom ani potřebí nového
požitkového zákona, o nějž se již
tak dlouho jedná, a tak snad nejsnáze by se rozřešily
ony palčivé otázky, jež byly předmětem
povalení koaliční vlády a rozejití
se koalice. Následkem toho by bylo umožněno,
aby úřednická vláda byla likvidována
a české strany státotvorné mohly by
se zase navrátiti opět v ono souručenství,
v němž se nacházely před 17. březnem
t. r. Jsem přesvědčen, přes to, co
jsem uvedl, že žádná politická
strana pro tento způsob rozřešení celé
kritické situace z pochopitelných příčin
se nerozhodne.
Při této příležitosti, když
jsem objasnil zásadní stanovisko naší
strany k ventilované otázce pevných zemědělských
cel, mám za povinnost, abych poukázal také
na dnešní neutěšený stav obchodnictva
a živnostnictva a připomněl všem těm,
kteří pro své požadavky požadují
od nás úsluhy a ochoty, aby si uvědomili,
že živnostenská strana není v tomto parlamentě
jen proto, aby se bila za zájmy všech tříd
obyvatelstva tohoto státu a při tom byla stále
odstrkována, nýbrž že v tomto okamžiku
také akcentujeme, že neupustíme již od
toho, aby koaličním závazkům k nám
bylo bez průtahu vyhověno. Pozorujeme, že zejména
za této úřednické vlády kurs
protiživnostenský se přiostřuje, aniž
by k tomu bylo jakékoli příčiny. Čekali
jsme, že ministr zásobování se vynasnaží,
aby bylo co nejdříve zlikvidováno zbytečné
a státní rozpočet zatěžující
ministerstvo zásobování, které sice
nikoho již nezásobuje, ale zato svými lichevními
orgány zase více šikanuje a pronásleduje
naše obchodnictvo. Ministr financí, což loyálně
kvitujeme, snaží se zjednati v daňových
věcech pořádek a chce smírnou cestou
vyříditi nedoměrky daní. Nechce také
krutým způsobem placení daní vymáhati,
jsa si vědom těžké hospodářské
krise, v níž se zejména živnostnictvo
a obchodnictvo octlo. A co vidíme? Berní správy
sabotují všechny intimáty, které v tomto
směru pan ministr vydává, nesnaží
se daňové nedoplatky s poplatníky urovnávati,
naopak provádějí bezohledné exekuce
a dražby zabavených movitostí. Právě
včera byl jsem nucen dovolávati se ochrany u pana
ministra financí v tom případě, že
v jedné malé obci dne 10. téhož měsíce
byla nařízena celá řada dražeb,
v nichž mezi různými předměty
a zbožím mělo býti také prodáno
28 kusů dobytka. Dovedete si zajisté představiti,
jaké jitření a vzrušení za těchto
poměrů v obyvatelstvu nastává. V mé
župě, a jak je zjištěno, také v
jiných župách, řádí lichevní
orgány jako smyslu zbavené, a celá řada
živnostníků je zase poháněna
nespravedlivě před lichevní úřady
a soudy. Pan ministr obchodu měl by odstraniti onen známý,
starý, nezákonitý stav, který jest
v obchodních a živnostenských komorách.
(Výborně!) Marně jsme volali po celých
8 roků, aby správní komise v obchodních
a živnostenských komorách byly odvolány
a aby po době 13 roků konečně byly
vypsány volby do těchto institucí, do nichž
si obchodnictvo a živnostnictvo platí. Ovládla
je jedna politická strana, která v živnostnictvu
nemá půdy, a tak obchodnictvo a živnostnictvo,
které má na nich svůj interes, nemůže
v nich svého rozhodujícího hlasu uplatniti.
Taktéž náš návrh zákona,
kde v těchto korporacích dožadujeme se nového
volebního řádu demokratického tak,
jak již byl zejména v samosprávě i ve
státě uplatněn, nedostal se ještě
na pořad jednání sněmovního.
Celou řadu svých neodkladných požadavků
projevili jsme ve vládním prohlášení
a předseda klubu našeho, kol. Najman, v debatě
o vládním prohlášení je znovu
zdůrazňoval.
Obchodnictvo a živnostnictvo netrpělivě čeká
na zákon o nekalé soutěži, na reformu
živnostenského řádu, na spravedlivou
a přijatelnou reformu daňovou. Stav hostinský
volá marně po svém dávném požadavku,
po průkazu způsobilosti pro tuto živnost.
Musíme znovu poukázati na anarchii, která
povstává při provádění
a zavádění celonedělního klidu
zemskou politickou správou. I v takových okresích,
kde vyslovilo se stejně obyvatelstvo i obchodnictvo a živnostnictvo
proti zavádění celonedělního
klidu, a to zejména v okresech zemědělských,
odpovídá na protestní projevy a podání
zemská politická správa takovým sebevědomým
a ironisujícím způsobem, jako by nad jejím
neoprávněným a také nespravedlivým
rozhodováním nebylo již činitelů,
kteří by toto zlo mohli zlomiti. Skoro všechny
politické strany podaly návrhy na uzákonění
nedělního klidu, ovšem navzájem si odporujíce,
a proto je nejvýše potřebí, aby co nejdříve
také nedělní klid byl jedině cestou
zákona upraven a nařízen. Předpokládáme,
že bude vzat zřetel v tomto zákoně na
spravedlivé existenční požadavky živnostnictva
a obchodnictva.
Trváme také plně na tom, aby do té
doby, nežli dojde k aktivování žup, nastala
reorganisace okresních správních komisí
i zemské správní komise, aby se tak živnostnictvu
a obchodnictvu po právu a podle početnosti a politického
klíče podle nejnovějších výsledku
voleb do Národního shromáždění
také dostalo náležitého zastoupení.
Tím byly jen zhruba zrekapitulovány hlavní
požadavky obchodnictva a živnostnictva. Oprávněným
těmto našim požadavkům lze vyhověti
nejsnáze, poněvadž na rozdíl od ostatních
neznamenají žádného finančního
zatížení státu ani obyvatelstva jeho.
Jde tudíž jen o pochopení a uznání
živnostenských požadavků, a toho již
vzhledem k tomu, co jsem uvedl a co konáme pro ostatní
třídy obyvatelstva, nesouce tím současně
tíži finančního nákladu, s nímž
jsou spojeny, myslím, že si plnou měrou zasloužíme.
Z těchto důvodů můžeme s dobrým
svědomím vysloviti se pro zavedení pevných
cel obilních. V jejich zavedení spatřujeme
uplatnění spravedlivého požadavku parity
mezi zemědělstvím a průmyslem, vidíme
v tom zájem hospodářské prosperity
našeho zemědělského lidu, s nímž
živnostenský stav spojen je nejužším
a nejsrdečnějším společenstvím
zájmů. Neváháme tudíž
pro tento společný požadavek středních
stavů se vysloviti a pro jeho uskutečnění
bez obav pracovati. (Potlesk.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Slovo má dále p. posl. Chlouba.
Posl. Chlouba: Do jaké míry je vládní
politika vzdálena toho, provozovati politiku malozemědělskou,
třeba veškerou politickou moc měla v rukou
agrární a průmyslová buržoasie,
toho typickým příkladem je Československo.
Agitace agrární buržoasie - popřevratové
selské šlechty - která namlouvá malorolnickým
kruhům, že jedině vysoká celní
ochrana zabezpečí výnosnost a blahobyt rolnictvu
a ochrání jej od dnešní zhoubné
krise zemědělské, jest pouhým pokračováním
sobecké politiky předválečné,
kterou před válkou vedla společnou a nerozdílnou
rukou s Hohenblumem a ostatními maďarskými
velkostatkáři. Tato politika sobectví byla
jednou z příčin, která vyústila
ve strašlivé světové drama r. 1914.
Také dnes, jako r. 1906, tedy po 20 letech, dostává
se selská buržoasie do těsného souručenství
s německou a maďarskou buržoasií, aby
převážnou většinu obyvatelstva
uvrhla ještě do větší mravní
a kulturní bídy, nežli v jaké do dnešní
doby vězí. (Tak jest!)
Celní politika agrární buržoasie je
pouhým pokračováním hrabivosti agrárních
veličin, hrabivosti, která se tak klasicky projevila
při provádění pozemkové reformy.
Politické motivy pozemkové reformy byly: 1. Odvrátiti
pozornost venkovské chudiny a malorolnických kruhů
od revolučních tendencí a cílů
proletariátu. 2. Vytvořiti na venkově posici
kontrarevolučního stavu a pomocí zbytkových
statků vytvořiti na venkově novou šlechtu,
která svou hospodářskou nadvládou
má udržeti agrární buržoasii při
politické moci.
Nyní se této selské popřevratové
šlechtě, dosazené zvláštní
agrární mafií, má zajistiti blahobyt
bez vlastního přičinění. Zbytkové
statky, selská jízda a k tomu celní tarif,
to je politická diagnosa těch, kdož se jedinečným
způsobem tak chabrusácky podílejí
na parcelaci panské půdy.
Zemědělská krise má býti řešena
celním tarifem. Jaké byly výsledky celní
politiky na rakouské půdě? Když po roce
1906 vešel celní tarif v platnost a když tehdejší
alpský agrární poslanec rytíř
Pantz nepřestával dokazovati škodlivost celního
tarifu alpským sedlákům, pověřilo
tehdejší ministerstvo zemědělství
prof. Hofmeistera, aby vyšetřil škodlivost obilních
cel pro alpské dobytkářství. Hofmeister
konal šetření a přišel k šeredným
závěrům, které byly takového
rázu, že tehdejší ministerstvo zemědělství,
v jehož držení byl agrárník, zakázalo
prof. Hofmeisterovi uveřejniti výsledky jeho šetření.
Obchodní bilance po roce 1906 klesala každým
rokem. Tak na příklad r. 1908 obchodní bilance
vykazovala pasivum 77 mil. K, r. 1909 již 346 mil. K, r.
1910 342 mil. K, r. 1911 692 mil. K a r. 1912 825 mil. K. Tehdy
byla zvýšena cla na chleboviny, maso a jiné
potraviny o 20 až 40%. To pak mělo ovšem za následek,
že úměrně stoupla drahota o 20% i více
i u těch produktů, na které cla uvalena nebyla.
Výnos zemědělců, velkých zemědělců
ovšem, stoupl na účet konsumentů. To
mělo také za následek velké protidrahotní
bouře, které se r. 1911 vystupňovaly.
Před krátkým okamžikem bylo tady poukazováno
ústy ministerského předsedy, jakých
bude použito prostředků, aby čeleno
bylo případné drahotě. I tehdejší
vláda rakouská dělala určité
opatření, ale opatření to zůstalo
opatřením na papíře stejně
tak, jako zůstane na papíře všechno
opatření nynější vlády
proti případnému zdražování
životních potřeb, které zcela určitě
nastane při provádění celní
politiky.
Co přivodí cla? Cla dají cizině do
ruky zbraň proti našemu hospodářství.
Bylo-li zde poukázáno na to, že do Maďarska
vyvážíme za jednu miliardu Kč, pak je
jisto, že maďarské kruhy rolnické obrátí
se k naší republice zády, a to bude míti
za následek, že dnešní průmyslová
krise se zvýší, že se zvýší
nezaměstnanost, tedy jedním slovem z krise do krise.
Clo bude signálem odvety pro ostatní zahraniční
státy, které přirozeně podle toho
budou zařizovati svoji politiku.
Je tudíž třeba právě těm,
kdo jsou horlivými stoupenci celní politiky, položiti
otázku, pro koho vlastně chcete tato cla? Tato cla
budou pro zbytkaře - já k té kapitole ještě
přijdu. Z celkového počtu zemědělských
držebností v sudetských zemích 1,473.000
je 1,226.000 držitelů zemědělských
usedlostí do 5 ha půdy, 103.000 držitelů
zemědělských usedlostí od 5 do 10
ha půdy. To tedy znamená, že celní politika
a celní tarif pro tuto obrovskou armádu zemědělských
držebností nebude míti naprosto žádného
nebo pranepatrného významu. Naproti této
obrovské armádě zde zbývá 153.000
držitelů, kteří ovšem budou míti
určitý prospěch z celní politiky.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi jest ten poměr
ještě horší. Tam z celkového počtu
543.000 zemědělských držebností
je 281.773 držitelů do 5 katastrálních
jiter půdy, vedle těchto 115.912 držitelů
od 5 do 10 katastrálních jiter půdy. To znamená,
že na 400.000 držitelů zemědělských
usedlostí vlastní od nuly až do deseti katastrálních
jiter půdy.
To tedy v majetkovém poměru. A nyní co do
počtu obyvatelstva. V republice je 13 a 1/2
milionu obyvatel, a protože statistika říká,
že 35% je obyvatelstva zemědělského,
znamená to v československém případě
4,700.000 obyvatel. Odečteme-li však obrovskou armádu
těchto drobných držitelů, zůstává
zde nepatrný počet držitelů velkých
a středních usedlostí, pro něž
má býti celní politika zavedena. Republikánská
strana si ovšem tento proces udělala velmi jednoduchým:
Ona svůj počet voličů z 15. listopadu
loňského roku znásobila čtyřmi
a říká: To je armáda, která
se vyslovila pro celní politiku. Kdyby právě
tito lidé, kteří z určitých
příbuzenských vztahů, a abych tak
řekl, pod určitým hospodářským
terorem, jdou ještě dnes s agrární buržoasií,
měli se vysloviti o této celní politice,
pak by ovšem soud vypadl jinak. Ale představitelům
celní politiky, kteří se chtějí
v tomto případě schovávati za malozemědělce,
je třeba říci, že, jestliže chtějí
prováděti určitou politiku malozemědělskou
a namlouvati malozemědělcům prospěšnost
celního tarifu, pak se měli postarati při
provádění pozemkové reformy o to,
aby tito malozemědělci dostali panskou půdu
do svých rukou. A tu jest třeba, abychom si při
té příležitosti posvítili poněkud
na chabrusáctví, čili - jak to v případě
lounském nazval sám president pozemkového
úřadu dr Viškovský - na to svinstvo,
které se jmenuje pozemkovou reformou. Z celkového
počtu 7,760.000 ha půdy v zemích sudetských
patří prvé mnou citované skupině
do 5 ha 1,044.000 ha půdy, od pěti do deseti ha
744.000 ha půdy, čili do 10 ha půdy s počtem
1,329.771 držitelů vlastní tito lidé
jen 1,788.243 ha půdy, čili průměrně
připadá na jednu tuto zemědělskou
držebnost 11/4 ha půdy. Na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi z celkového počtu 8,800.000
kat. jiter patří prvé skupině mnou
citované 512.942 kat. jiter, druhé skupině
od 5 do 10 ha 835.681 kat. jiter půdy, čili těmto
dvěma skupinám patří 1,348.624 kat.
jiter půdy, průměrně něco přes
3 kat. jitra půdy.
A nyní jak vypadá tato věc po parcelaci?
Ve statistice pozemkového úřadu se praví,
že během dosavadní doby přišlo
do drobného přídělu 581.836 ha půdy
asi 360.000 přídělců včetně
zaměstnanců, z toho 84.000 bezzemků. Průměr
drobného přídělu je cirka 1,40 ha,
což v tomto případě činí
asi 504.000 ha půdy. Zvětšilo se tedy v sudetských
zemích parcelové hospodářství
o 84.000 bezzemků s úhrnným počtem
500.000 ha půdy.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi se mnoho nezměnilo,
poněvadž tam parcelace teprve začíná.
Pan sen. Vraný parceluje 2000 panských dvorců.
Jak ta parcelace vypadá, můžeme se přesvědčiti
na příklad z jednoho čísla "Venkova"
(ukazuje číslo "Venkova"). To jest
intensivní parcelace 2000 panských dvorců,
kterou provádí agrární buržoasie
a její pomahači. Zde vidíte serii zbytkových
statků a serii ze záboru propuštěných
dvorců, to jest účinek agrární
mafie, která postrkuje presidium pozemkového úřadu
a diktuje správnímu výboru pozemkového
úřadu pozemkovou reformu. Tu vidíte (ukazuje
noviny), že pozemkový odbor Agrární
banky a pozemkový odbor statkářů a
nájemců půdy tu dává k disposici
statky a celé dvorce. To je v jednom čísle
agrárního "Venkova" a takových
typických dokladů možno přinésti
celou serii. Na Lounsku, Slánsku, Mladoboleslavsku a Mělnicku
se parcelace točí kolem jednotlivých politických
činitelů agrární buržoasie. Na
Lounsku a Slánsku podělovalo se příbuzenstvo
Malypetra, tu bratranec, onde švagr, jinde zase tchán
dr Krále, osobního tajemníka bývalého
ministra; od Tmáně, Nového Dvora přes
Lisovce, Stradonice, Velký Páleč, Holič,
Toužetín, Citoliby, Veltěže, hněte
kdekoli, hýbá se celá pupečná
šňůra agrárního příbuzenstva.
Sama kol. Zeminová napsala své doby na adresu
sociálních demokratů a agrárníků,
že v jedné schůzi správního výboru
pozemkového úřadu odhlasovali na 70 dvorcích
několik set zbytkových statků. Fráňa
Zeminová se tu příliš rozčilovala
na tuto politiku, ačkoli je třeba konstatovati,
že tuto politiku celou řadu let dělají
pěkně s sebou a že se docela nic nepřičinili,
aby tuto pupeční šňůru také
přetrhli a aby se pozemková reforma prováděla
směrem k malozemědělcům.