Z toho, co jsem řekl, jest zřejmo, že otázka
celní není isolovaná a že státní
zaměstnanci, nemocenský zákon soukromých
úředníků, daňová reforma,
stavební ruch, vyžadují právě
tak naléhavé dohody jako otázka celní,
nemá-li naše hospodářství doznati
vážných a podstatných škod. Otázka
celní patří ovšem k naléhavostem,
jež třeba urychleně řešiti s hlediska
národního prospěchu dohodou. Jsme pro to,
aby zemědělství dostalo se nutné a
spravedlivé ochrany snesitelné s hlediska celku.
Jsme pro to, aby byla chráněna práce zemědělcova,
jako je chráněna práce ostatních stavů,
ale aby při tom bylo řešení takové,
aby bylo snesitelné i dělníku, živnostníku
a gážistovi. Prospěch zemědělství
je zároveň prospěchem živností,
obchodu a průmyslu. Krise v zemědělství
znamená odbytovou krisi na vnitřním trhu,
který hraje význačnou roli pro odbyt všech
odvětví průmyslových. Při stanovení
celní ochrany třeba vedle těchto vnitrohospodářských
momentů vzíti v úvahu též postavení
našeho státu proti cizině a její celní
politice. Nelze dělati bez hospodářských
škod a důsledků bezcelnost, když všude
jinde v našem okolí cla mají a když intensivní
hospodaření zemědělské u nás
musí obstáti v konkurenci s hospodářstvím
namnoze extensivním za poměrů často
mimořádných, kde soutěživost
je favorisována jednou momenty valutními, podruhé
opatřeními obchodně politickými, tarifními
a podobně. Jsme tedy pro spravedlivou ochranu zemědělské
práce, jako jsme pro ni v průmyslu, a přece
jsme včera nepodepsali návrhu republikánské
strany. Proč? Ne ze zásadních námitek
proti zemědělským clům, jež přejeme
si projednati dohodou, nýbrž především
z důvodů týkajících se koncepce
návrhu.
K článku I máme tyto připomínky.
Článek I žádá, aby vláda
zrušila článek II vládního nařízení
ze dne 4. června loňského roku, čís.
111 Sb. z. a n., a tím uvedla v účinnost
celní sazby stanovené ve čl. I výše
zmíněného nařízení.
To znamená šesteronásobky pro cla artiklů
tam uvedených. Konstatuji, že rozumíme potřebě
negociačních cel a víme, že, jednáme-li
se zemědělskými státy, že musíme
míti cla, abychom z nich mohli slevovati, chceme-li za
to dostati protikompensace v těch oborech, kde nám
jde o vývoz. Rozumíme tomu také, že
je jiná otázka, jde-li o vázání
cel ve smlouvách na dlouhou dobu, kdy je potřebí
opatrnosti vzhledem k možnosti změn hospodářských
poměrů, ale v návrhu otázka je postavena
tak, že jde o cla skutečná, o cla, která
efektivně ať v té či oné formě
budou platiti. A tu mám za to, že nelze jich stanoviti
schematicky, nýbrž dohodou stran o jednotlivých
položkách, při kteréžto dohodě
byl by vzat zřetel na všechny momenty přicházející
v úvahu, zejména také na obchodně-politickou
stránku věci. Násobek sám není
rozhodující. Rozhodující je celé
clo podávající se ze součinu základu
- pocházejícího z roku 1906 a koeficientu,
násobku. Jen několik příkladů.
Vezměme na př. pšenici. U pšenice, která
je v souvislosti s pšeničnou moukou, násobek
6 znamená 45 Kč na 1 q. Je pravda, že pšenice
s hlediska zemědělského je hotový
produkt, s hlediska mlynářského pak surovina.
45 Kč znamená 26% z ceny bez daně z obratu,
která vedle toho se na hranici vybírá. Netvrdím,
prosím, aby nebylo omylu, že celé clo se objeví
v ceně, ale je jisto, že clo patří také
k cenotvorným elementům, a jeho výška,
která se v ceně objeví, záleží
od mnoha činitelů, především
také od situace na trzích. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.) Řádný
obchodník však s jeho vlivem počítati
musí, zejména u artiklu, který se musí
dovážeti. Pro mlynáře je přirozeně
rozhodující rozpětí mezi clem na mouku
a obilí. Od jeho řádného stanovení
závisí existence našeho mlynářství,
a jak zkušenost ukázala, zemědělství
nemá z celní ochrany toho prospěchu, jestliže
není řádného rozpětí
mezi clem na mouku a obilí. To zkušenost ukázala
dostatečně při aplikaci klouzavých
cel za dosavadního krátkého průběhu.
Proto podle mého soudu při řešení
této otázky třeba vyjíti od cla na
mouku, kde v úvahu přichází s hlediska
cizí soutěže především mouka
pšeničná, a to hrubá dvojnulka, a dohodnouti
se o výši ochrany, která se stanoviska národního
celku je snesitelná a zemědělství
přijatelná, při čemž považuji
šestinásobek se stanoviska naší strany
za příliš vysoký, vezmeme-li v úvahu
poměry vrstev spotřebitelských, ať jde
o dělníky, gážisty nebo živnostníky.
Podle výše cla moučného třeba
pak odvoditi při zachování patřičného
rozpětí clo na zrno.
Chceme proto dohodu o výši cla na mouku odpovídající
přítomným hospodářským
poměrům, a podle toho pak odstupňovati clo
na pšenici. Bude-li chráněn mlynář,
bude chráněn i zemědělec.
Tento příklad ukazuje, jak dohoda je nutná.
Chceme, aby jedna položka probrala se za druhou a aby výška
cla byla výsledkem klidné, věcné,
hospodářské úvahy. Když se již
sněmovna otázkou zabývá, nechť
se to upraví podle dnešních poměrů.
Zdůrazňuji ovšem, bez průtahů
a neprodleně.
Jiné jsou poměry u žita, jiné u ovsa
a jiné jsou u dobytka. U dobytka, na př. u jatečních
krav, po zavedení šestinásobku znamenala by
výška cla v porovnání k hodnotě
pouze 7% z ceny, u nejtěžších vepřů
71/2% z ceny, za to u menších
je to vyšší, u jatečních volů
11%. Z toho je viděti, že pro posouzení výšky
cla není směrodatným násobek, nýbrž
součin ze základu a násobku a poměr
cla k ceně tovaru. Jsou případy, kde v článku
I, schematicky aktivovaném, našli bychom také
druhy zboží, jež s hlediska celku posuzovány
snesly by zatížení vyšší než
šestinásobné, jako na druhé straně
jsou tam artikly, které toho nesnesou a na kterých
ani zemědělství ani nikdo jiný nemá
zájmu a kde jest to prostě otázka čistě
hospodářská.
Často se říká, jaké nadměrné
ochrany dosáhl průmysl, a poukazuje se na 20- a
30násobky průmyslových cel. V této
debatě bylo to opětovně opakováno.
Nebudu zde líčiti historii vzniku těchto
násobků, která spadá do doby poklesu
naší koruny, jen bych chtěl připomenouti,
že veliká část těchto násobků
byla podstatně zredukována naší smluvní
politikou. Když přehlédneme celní tarif,
konstatujeme, že asi 2/3 našeho
celního tarifu jsou spoutány smluvně tím,
že tato cla jsou buď značně snížena,
nebo, pokud byla nízká, že jsou vázána.
A při tom jde o nejdůležitější
partie našeho tarifu.
Uvedu několik příkladů, abych ukázal,
jak v procentech a nikoli v násobcích naše
průmyslová ochrana dnes efektivně vypadá.
U bavlněné nebílené příze,
kde ochrana v mírovém roce 1913 činila 7.1%,
jest dnes 5,9% ceny, počítáno na základě
měsíčního přehledu zahraničního
obchodu leden-říjen 1925 a podle průměrných
celních sazeb pro jednotlivé skupiny. Račte
to, prosím, posouditi v souvislosti s násobkem,
který se ovšem smluvně zatím již
zredukoval na polovinu. A jestliže bychom při tom
ještě vzali v úvahu skutečnost, že
obratová daň u nás při importu se
nevybírá, čímž celní ochrana
se zeslabuje, vidíme, že efektivní celní
ochrana je daleko menší, nežli se všeobecně
za to má. A to, že obratová daň při
dovozu průmyslových tovarů po většině
se u nás nevybírá, hraje velikou roli, zejména
u věcí, které mají značnou
cenu a kde obratová daň znamená v některých
případech ve všech fázích více
nežli celé clo.
Mohl bych uváděti celou řadu dalších
příkladů, jak při těch násobcích
vypadá ve skutečnosti průmyslová ochrana.
Uvedu na př. bavlněné látky nebílené:
Kde v roce 1913 byla ochrana 16,1%, dnes jest 17.4% - a to zase
bez daně obratové. U pleteného zboží
bavlněného byla v míru ochrana 39%, dnes
po smluvním snížení 14%, u lněné
příze jest dnes 10,9%, u lněných látek
17,1% proti 12,1% v míru, ale zase bez daně obratové,
která při importu se nevybírá. Z toho
vidíme, jak efektivně tato průmyslová
ochrana vypadá.
U hedvábných látek, kde cla byla značně
smluvně snížena, vypadají věci
analogicky. Podobné poměry jsou v kůži,
kde na př. nová výroba chromočiněných
teletin dosahuje ochrany maximální 8%, atd.
Nebudu všechno vypočítávati, jen jsem
považoval za svoji povinnost o těchto věcech
se zmíniti, poněvadž všechny tyto otázky
musí býti posuzovány ve svém efektu
a nikoli pouze s hlediska násobků, které
zatím již smluvně byly zredukovány.
U hospodářských strojů na př.,
kde v míru byla ochrana vyjádřena v ceně
121/2%, dnes činí průměrná
ochrana 15.9%, při čemž opět neberu
v úvahu daň obratovou, která při importu
od celní ochrany musí býti odpočítávána.
A při tom v oboru průmyslovém je celá
řada průmyslových cel, kde ochrana je nedostatečná
a vykazuje hodně mezer, kde příslušné
průmyslové tovary ochrany vůbec nepožívají.
Uvádím na př. umělé hedvábí.
Není to jen interes průmyslu, nýbrž
všech složek obyvatelstva. Není sporu, že
máme zájem na tom, abychom dříví,
kterého zde máme dosti k disposici a pro něž
namáhavě hledáme trh, zpracovali doma. A
umělé hedvábí je jedním z artiklů,
který je založen na bohatství dřeva
a kde je spravedlivo a odůvodněno, aby doznalo celní
ochrany jako ve všech ostatních státech a ne
abychom tím, že příslušnou předlohu
nevyřizujeme, působili k tomu, že továrny
na umělé hedvábí omezují svoji
výrobu nebo zavírají. Podobně je tomu
v celé řadě jiných věcí,
uvádím strojená hnojiva, superfosfáty,
které všude jinde i v Rakousku celní ochrany
požívají.
Myslím, že při všech těchto věcech
je potřebí postaviti se na hospodářské
stanovisko celku a věc rozbírati tak, jak je s hlediska
národního prospěchu spravedlivo a odůvodněno,
tím více, že čas kvapí a tyto
otázky, jak otázka zemědělských
cel, tak i otázka nevyřízených průmyslových
cel, jsou v těsné souvislosti s povolovacím
řízením. Otázka povolovacího
řízení mezinárodně zraje, takže
musíme býti připraveni, abychom mohli povolovací
řízení odstraniti anebo alespoň zredukovati
na takovou míru, jako v jiných státech, kde
není systémem, nýbrž jen výjimečným
opatřením. Předpokladem k tomu je vyřešení
všech otevřených otázek celních.
K tomu se dostati musíme, jestliže nechceme jako exportní
stát dostati se do těžké kalamity.
Musíme si uvědomiti, že spor o zemědělská
cla ochromil naši obchodní politiku a že musíme
učiniti vše, abychom jeho vyřešením
uvolnili jí opět cestu v zájmu průmyslu
a jeho dělnictva a úřednictva, v zájmu
živností a obchodu, právě jako v zájmu
zemědělství. Obchodně-politický
zmocňovací zákon, který rok co rok
stává se předmětem sporů a
kompensací, jak máme zkušenost se smlouvou
italskou a španělskou, stane se pak samozřejmostí,
poněvadž obchodně-politický zákon
v dnešní době, která neumožňuje
dosud dlouhodobých smluv, nýbrž nutí
k jejich krátkodobým adaptacím a modifikacím,
je nutností pro veškerou výrobu.
Tedy resumuji: K článku I návrhu republikánské
strany říkáme: Ano, jsme pro zemědělská
cla, ale chceme, aby byla řešena dohodou a aby ten
čl. I dohodou byl pozměněn tak, aby cla,
která z toho budou resultovati, dala ochranu zemědělství
a byla snesitelná s hlediska celku.
K článku II máme rovněž vážné
připomínky, neboť nemůžeme souhlasiti
s tím, aby ujednání obchodních smluv
se státy zemědělskými bylo odloženo
až do doby, kdy nový definitivní autonomní
sazebník vejde v platnost, neboť chceme, aby cesta
smluvní politice byla uvolněna ihned vyřízením
sporné otázky zemědělských
cel.
Pokud jde o autonomní definitivní sazebník,
prosím, ano, my musíme se dostati k tomu, abychom
si vypracovali svůj vlastní autonomní celní
tarif. Autonomní celní tarif je nezbytným
předpokladem rozumné a zdravé hospodářské
politiky, ale události kvapily tak, že jsme byli nuceni,
abychom nebyli v bezesmluvním stavu, pracovati na základě
starého tarifu, přizpůsobeného koeficienty.
Proto začali jsme tarifní smlouvy na základě
toho, co jsme měli, ale je jisto, že to může
býti jen první etapou naší obchodní
politiky, která snažila se navázati rychle
styky se všemi státy a upraviti je často alespoň
prozatímně, aby pak, když ve všem klidu
a s ohledem na stabilisující se poměry budeme
míti možnost vytvořiti si svůj definitivní
autonomní tarif, nastoupila cestu druhé etapy obchodních
smluv, kde, doufám, dostaneme se už ke smlouvám
více dlouhodobým. Ale ovšem, taková
práce vyžaduje delší doby a není
tajemstvím, že materiál, který byl sebrán
k tomu účelu v r. 1920 a 1921, je dnes již
předstižen poměry, že celní tarif
po rozhodnutí o zásadních otázkách
je především důkladnou a namáhavou
prací expertů a expertis a že, má-li
za něco stát, vyžaduje důkladné
práce.
Jako souhlasíme s tím, aby naléhavé
otázky a nerozřešené celní otázky,
jako uvedená zde cla zemědělská a
mezery v clech průmyslových, byly vyřízeny
urychleně, a to dohodou, a nemáme žádných
námitek, aby došlo bez průtahů k zákonu,
který by tyto urgentní věci rychle vyřídil,
tak na druhé straně mám za to, že s
obchodními smlouvami se zemědělskými
státy nelze čekati, až budeme míti hotový
definitivní celní sazebník.
O které státy tu jde? Jde přece především
o Jugoslavii a Maďarsko. Můžeme odkládati
o rok, půl druhého roku jednání s
Jugoslavií? Jsou k tomu důvody politické
a hospodářské? Do Maďarska vyvezli jsme
za více než za 1 miliardu 177 milionů Kč
tovarů a z toho více než za půl miliardy
textilií. Smíme tak hazardovati, aby zatím
co my bychom pracovali na definitivním sazebníku,
odbytiště, na kterém jsme byli doma, na kterém
po desetiletí jsme usazeni, nám uniklo a naše
továrny se zavíraly a lidé přicházeli
o práci i chléb?
Byl jsem svědkem neutěšené nálady
obyvatelstva v malém městečku na Českomoravské
vysočině v Letovicích, když zavírali
Cosmonoskou továrnu a když přes 450 lidí
přišlo o práci proto, že nejsou upraveny
smluvní poměry. Jaké to má důsledky
pro dělníky a úředníky, kteří
jsou tam zaměstnáni, právě tak jako
pro obchodníky a živnostníky, jejichž
existence souvisí s touto výrobou, pro obec i ostatní
činitele! Chci říci jen toto: Myslím,
že nemůžeme postupovati tak, abychom ohrožovali
si svou obchodní politiku takovým způsobem,
že bychom oddalováním řešení
těchto věcí způsobovali hospodářskou
krisi a státu ztrátu odbytiště.
Jsme pro rychlé řešení těch sporných
věcí, od nichž závisí uvolnění
obchodní politiky, abychom mohli dokončiti síť
svých obchodních smluv. To se týká
především cel zemědělských
a mezer v clech průmyslových. Pokud jde o autonomní
celní sazebník, budiž bez průtahů
připravován, tak aby na jeho základě
mohlo dojíti k druhé etapě obchodní
politiky. (Posl. dr Zadina: Musíme odrakouštiti
nejdříve tarif!) Ano, nesporně, musíme
odrakouštiti tarif, ale při tom postupovati tak, abychom
nezavírali továrny! Každému, kdo ví,
jak vypadá celní tarif, je známo, že
nemůže býti hotov ani za měsíc,
ani za dva měsíce. Ale na druhé straně
je jasno, že zemědělství i průmysl
potřebují rychlého vyřešení
otevřených otázek ještě před
celním tarifem, proti kterémuž řešení
se nestavíme. (Různé výkřiky
republikánských poslanců.) Nikdo nemluví
proti tomu, aby urychleně byly vyřešeny otázky
týkající se zemědělství.
Naopak, jsme pro jejich urychlené vyřešení,
ale na druhé straně bráníme se tomu,
aby otázka celního tarifu nestala se příčinou,
že by se ochromila na dlouhou dobu veškerá naše
obchodní politika a způsobila krise v hospodářství.
Náš problém je udržeti a zvýšiti
intensitu veškeré výroby, jak zemědělské,
tak průmyslové. Od toho závisí životní
úroveň lidu a hospodářská síla
státu. Není to spojenectví s Němci,
o kterém se zde mluvilo, které je cestou, na níž
chceme vyřizovati tyto otázky. Jediná bezpečná
cesta je ta, kterou jsme dosud šli, kterou šly československé
strany, když kladly základy k finanční
konsolidaci státu: Je to cesta loyální a
spravedlivé dohody, kterou dostaneme se z této situace
a kterou vytvoříme předpoklady pro náš
další hospodářský rozvoj! (Výborně!
Potlesk nár. demokratických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo panu předsedovi vlády Černému,
který se přihlásil ke slovu. (Posl. Muna:
Tahací panák! Vláda zdražovatelů!
- Výkřiky komunistických poslanců.)
Prosím o klid. Volám p. posl. Munu k pořádku.
Ministerský předseda Černý:
V debatě o prvním bodu denního pořadu
dnešní schůze slavné sněmovny
stala se zmínka také o otázce stavebního
ruchu, o otázce zemědělských cel a
protidrahotních opatřeních. Mimo to usnesla
se slavná sněmovna ve včerejší
schůzi, abych sdělil stanovisko vlády o uvedených
věcech.
Reaguje na to, sděluji slavné sněmovně
toto: Již z prohlášení, jež vláda
učinila dne 24. března představujíc
se této sněmovně, vycházelo na jevo,
že bude prováděti program předchozí
vlády, jež vyslovila pro obor obchodní a celní
politiky zásadu spravedlnosti a rovnocenného hodnocení
všech příslušných hospodářských
a sociálních zájmů. Jakkoli přítomná
vláda v duchu onoho programu minulé vlády
vidí mezi úkoly svými a sněmoven na
prvním místě úpravu platů státních
zaměstnanců (Výborně! Potlesk.),
o níž minulá vláda jí zanechala
programové projevy, nepodléhající
nijaké pochybnosti ani co do tendence úpravy ani
co do brzkého termínu jejího uskutečnění,
hodnotí vláda stejně spravedlivě i
ostatní stejně naléhavé úkoly,
zejména v oboru hospodářském, finančním
a sociálním, jež čekají na své
řešení za součinnosti zákonodárných
sborů, a snaží se současně připraviti
vhodné jejich řešení.
Připravujíc tedy i trvalejší řešení
cel zemědělských oproti přechodnému
a třebas již jen z celně-tarifních ohledů
kritisovanému stavu, koná vláda propočty
o přiměřené a zájmům
výroby i spotřeby vyhovující výši
těchto cel.
I zkoumá vláda s jedné strany výrobní
náklady naší produkce zemědělské
u srovnání s tržními cenami zemědělských
produktů, spoluurčovanými zahraniční
soutěží. S druhé strany přihlíží
k tomu, jaký vliv může míti modifikace
platných cel na míru životní nejširších
vrstev - tedy na náklady živobytí, na mzdy
a posléze v souvislosti s tím i na soutěživost
domácí výroby na trhu vlastním i zahraničním.
Při tom měří vláda výsledky
svých rozborů zkušenostmi, jež učinily
v témže oboru jiné státy s podobnými
poměry výrobními a odbytovými, v nichž
tyto otázky jsou již rozřešeny, a hledí
současně k tomu, jak úprava cel na obilí
a mouku zasahá do sítě obchodních
smluv již uzavřených nebo teprve projednávaných,
resp. chystaných.
V úsilí o cla zemědělská projevuje
se oprávněná snaha, aby se udržel a
dojista i zvýšil nynější stav intensity
našeho hospodářství. Je to současně
úsilím o naši soběstačnost ve
výživě obyvatelstva. Posuzují-li se
oproti tomu možné účinky zvýšených
cel, jest oprávněna naděje, že při
správné jejich výměře a za
volné soutěže ponese i cizí dodavatel
sám jistou kvotu oněch cel a že tedy případné
zvýšení cel nepřenese se plně
do cen životních potřeb, nehledě k tomu,
že při určitých podmínkách
domácí výroby cla vůbec nemusí
působiti na ceny. Aby pak neodpovědné živly
nevyužily nové úpravy cel k neodůvodněnému
zdražení, bude úkolem vlády použíti
všech vhodných prostředků, které
by znemožnily takové zdražení.
Zdá se, že již nepodléhá pochybnosti,
že přednost zaslouží zásada pevných
cel oproti dočasné úpravě tak zv.
cel pohyblivých neboli klouzavých - byť by
i v systému pevných cel bylo pro případ
neúměrného vzestupu cen nutno vyhraditi si
možnost clo snížiti nebo suspendovati. Při
jakékoli budoucí úpravě cel na obilí
a mouku bude důležitá míra rozpětí
mezi cly na obilí a na mlýnské výrobky.
(Tak jest!) Ochrana obilní produkce projevuje se
i ve cle na mlýnské výrobky, ba v nich nejpředněji.
(Zajisté!) Bez náležitých cel
na mlýnské výrobky selhávají
cla obilná, a jestliže dovozem mouky z ciziny zkracuje
se domácí mletí, ztrácí tím
zemědělství současně i vedlejší
mlýnské výrobky, tak cenné pro živočišnou
produkci.
Ve spojitosti s novelisací zemědělských
cel vynořuje se též otázka úpravy
některých celních položek v oboru průmyslovém
i živnostenském, neboť platný celní
tarif nevykazuje ani v tomto oboru stav naprosto vyrovnaný,
jak tomu příkladně též nasvědčuje
tendence návrhu na částečnou úpravu
celního sazebníku (tisk 2171 sen.), jenž byl
podán na sklonku minulého volebního období
a jejž chystala se obnoviti též vláda
nás bezprostředně předcházející.
Dalekosáhlý význam všech těchto
nevyřešených otázek v oboru zemědělském
i průmyslovém a živnostenském odůvodňuje,
aby debata o nich byla provedena v nejširší veřejnosti,
s největší přímostí a
otevřeností, jakož i s nejlepším
úmyslem nalézti řešení v duchu
spravedlnosti a ve službě vyššího
státního zájmu, jímž má
býti po stabilisaci finanční též
zdárná stabilisace našich hospodářských,
t. j. výrobních a odbytových poměrů.
Právě tak jako podané návrhy, týkající
se zemědělských cel a požadavku po revisi
celého celního tarifu, vyvolaly zevrubnou i věcnou
rozpravu, jež osvětlila již vládě
ukázku zemědělských cel s hlediska
mnohých, a to z valné části sobě
odporujících zájmů, tak hodlá
vláda čerpati též z podnětů,
jež dojista vzejdou z dalšího jednání
v senátě i ve sněmovně o celém
komplexu těchto otázek. Vláda pak svůj
názor na věc v podrobnostech sdělí,
bude-li potřebí, v průběhu tohoto
jednání.
Pokud jde o otázku stavebního ruchu, hledá
vláda úsilovně způsob, který
by řešil otázku tu definitivně, aby
konečně zjednán byl klid v ní, ale
přece tak, jak vyžaduje ohled na hospodářské
schopnosti drobných lidí. Že není lehko
najíti tento způsob, ukazuje přestávka,
která nastala v zákonodárné úpravě
stavebního ruchu a trvá již 11/2
roku, a přesvědčí se sama slavná
sněmovna, až jí bude návrh předložen.
I projednávání v poradním sboru pro
otázky hospodářské dokazuje tyto obtíže.
Vláda je se svou osnovou již téměř
hotova. Veliká odpovědnost ukládá
jí povinnost, aby byla podrobena ještě odbornému
projednání se znalci, což se stane s největším
urychlením, snad již koncem tohoto měsíce,
načež dovolím si předložiti předlohu
této sněmovně se snažnou prosbou, aby
slavná sněmovna také této otázce
věnovala svůj plný zájem a jejím
schválením uvolnila síly brzdící
náš hospodářský život.
Přicházím konečně k otázce
protidrahotních opatření. Pokud se týče
cenového vývoje životních potřeb,
můžeme z dat uveřejňovaných Státním
úřadem statistickým konstatovati, že
cenová hladina a tím i životní náklady
mají v dnešní době tendenci mírně
sestupnou.
Tak na příklad snížil se index maloobchodních
cen potravin, jež přicházejí pro konsumenta
v úvahu, v republice v březnu 1926 na číslici
832 proti červenci 1925, kdy byl nejvyšší
cifrou 916, a jest tento index nejnižší u porovnání
s měsíčními indexy let 1924 a 1925.
Životní náklady rodin úřednických
a dělnických vykazují v březnu 1926
číslici 687, případně 682 a
jsou, porovnáme-li je s indexy těchto nákladů
v letech 1924 a 1925, nejnižší.
Také v dubnu t. r. udržela se plně tato sestupná
tendence cenová. Ačkoli hladina cenová klesla,
neulehčily se pohříchu životní
poměry širokých vrstev občanských,
protože v důsledku hospodářských
poměrů současně poklesly jejich příjmy
a tím i jejich kupní síla. Vláda sleduje
bedlivě vývoj cen všech životních
potřeb a učinila opatření, aby každé
snížení cenové přišlo bezprostředně
k dobru konsumenta.