Zpravodaj posl. Nejezchleb-Marcha: Slavná
sněmovno! Několik pánů poslanců
se strany německé, komunistické a ludové
použilo příležitosti projednávání
tohoto zákona, aby ve sněmovně hovořili
o pozemkové reformě a jejích nedostatcích.
Jako zpravodaj musím konstatovati, že věcného
a toho, co se vztahuje k zákonu samému, bylo zde
řečeno velmi málo anebo nic, ale že
za to jsme slyšeli debatu o materii, kterou čteme
denně v novinách a která byla předmětem
častých sporů a se strany oposiční
předmětem útoků na pozemkový
úřad i odpovědné činitele.
Pánové se strany německé si stále
stěžují, že v německých
krajích není prováděna pozemková
reforma tak, jak si toho přejí a potřebují,
ale musím konstatovati, že při celém
průběhu provádění pozemkové
reformy v krajích německých nepřekročil
Státní pozemkový úřad, ačkoliv
mu nechci dělati advokáta ex offo, ani povolaní
činitelé žádný ze zákonů,
opatření a nařízení Československé
republiky. Že páni z německé strany
u tvoření těchto zákonů nebyli,
není vinou naší, poněvadž myslím,
že jsme mnohokráte prokázali v této
sněmovně, že byli ke spolupráci zváni,
byli k ní zváni i dnes, ale bohužel mají
k Československé republice takové stanovisko,
které jim nechceme opláceti a také neoplácíme.
Pánové z komunistického tábora ústy
p. kol. Mikulíčka použili také této
příležitosti a nazvali celé provádění
pozemkové reformy jak v jednotlivých případech,
tak paušálně vůbec vyloženým
lajdáctvím, švindléřským
způsobem atd. Pan kol. Mikulíček používal
tak neparlamentárních a silných výrazů
s tohoto místa, že by bylo úplně pod
mou důstojnost, abych mu na ně odpovídal.
(Výkřiky posl. Mikulíčka.) Vážená
sněmovno! Nás nemůže konečně
zajímati jeho případ, kterým vyčerpal
celou část své řeči a který
se projednává před soudním tribunálem
a projednán také bude. Jestliže pan kol. Mikulíček
jde tak daleko, že útočí i na referenta
tohoto zákona a činí ho odpovědným
za to, že ten zákon vychází pozdě,
pak mu musím říci, že takové
osočování musím odmítnouti
a že mě zbavuje povinnosti, abych na ně vůbec
odpovídal.
Vážená sněmovno! Chci promluviti k pozměňovacímu
návrhu, který pan posl. Mikulíček
a soudruzi podali, a to, aby zákon, který projednáváme,
platil a vztahoval se i na rok 1929. Tento návrh může
podati jen člověk, který jest o stavu provádění
pozemkové reformy naprosto neinformován. Vážená
sněmovno! §u 63 zákona přídělového
bylo použito tenkráte, když pro nesčetné
překážky nemohla býti pozemková
reforma prováděna tím tempem, jakým
je prováděna dnes, jak jsme si to tehdy přáli.
Půda §em 63 byla dána do nájmu na neurčito,
a podle zákonů o pozemkové reformě
pomíjí a přestává t. zv. vnucený
nájem tenkrát, když začne býti
prováděna pozemková reforma na dotčených
oblastech a pozemcích.
Vážená sněmovno! Pozemková reforma
v našich zemích v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku byla provedena do té míry, že
r. 1926 až na nepatrné a minimální případy
bude úplně skončena, a že tudíž
pomine také úplně § 63 o t. zv. vnucených
pachtech. Kdybychom odhlasovali, aby zákon ten platil do
r. 1929, stížili bychom tím neobyčejně
provádění pozemkové reformy za následující
3 léta, a její provádění bychom
úplně zdrželi.
Stejně - řekl bych - nespravedlivý a nesprávný
je návrh komunistické strany, aby § 2 v tomto
zákoně byl škrtnut. Vážená
sněmovno! Podle §u 11 má právo každý
majitel, který má pod záborem majetek a čeká,
až tato otázka bude vyřešena, aby podle
§u 11 to množství, které je mu v zákoně
vyhrazeno a povoleno, se stalo jeho majetkem, na němž
jako samostatný vlastník by mohl hospodařiti.
My nemůžeme § 2 zrušiti, poněvadž
bychom poroučeli na úplně cizím samostatném
majetku a prodlužovali bychom tam nájem, o jehož
osudu má právo rozhodovati toliko jeho majitel.
Já proto jako zpravodaj musím odmítnouti
takové nevěcné a pozemkovou reformu zdržující
opravné návrhy a přizpůsobil bych
se toliko resolučnímu návrhu, který
podávají pp. posl. Šamalík, Mikuláš,
Mašata, Koudelka, Špaček,
Hýbner a soudr. ve znění, jak zde
byl přečten.
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 7 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Ježto jsou tu některé pozměňovací
návrhy, míním dáti hlasovati takto:
O §u 1 nejprve v úpravě pozměňovacího
návrhu posl. Mikulíčka a soudr.; nebude-li
přijata, ve znění zprávy výborové.
O §u 2, jehož škrtnuti navrhují pp. posl.
Mikulíček a soudr., budeme hlasovati positivně
podle zprávy výborové, a tím, že
znění zprávy bude přijato nebo zamítnuto,
bude rozhodnuto též o návrhu na škrtnutí.
O §§ 3 až 6 včetně budeme hlasovati
podle zprávy výborové, neníť
pozměňovacích návrhů.
O § 7 budeme hlasovati nejprve v úpravě pozměňovacího
návrhu pp. posl. Mikulíčka a soudr.,
bude-li zamítnuta, podle zprávy výborové.
Konečně budeme hlasovati o nadpisu zákona
a úvodní formuli jeho ve znění zprávy
výborové, neboť není návrhů
pozměňovacích.
Jsou proti přednesenému způsobu hlasování
nějaké námitky? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo tedy souhlasí s §em 1 v úpravě pozměňovacího
návrhu pp. posl. Mikulíčka a soudr.,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh na úpravu je zamítnut.
Kdo nyní souhlasí s §em 1 podle znění
zprávy výborové, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. § 1 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 2 ve znění zprávy
výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. § 2 je přijat ve
znění výborové zprávy a tím
zamítnut je zároveň návrh na škrtnutí
tohoto paragrafu pp. posl. Mikulíčka a soudr.
O §§ 3 až 6 budeme hlasovati najednou.
Kdo s nimi souhlasí podle znění zprávy
výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. §§ 3 až 6 jsou přijat
y ve znění zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 7 v úpravě pozměňovacího
návrhu pp. posl. Mikulíčka a soudr.,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh na úpravu je zamítnut.
Kdo souhlasí s tímto §em 7 ve znění
zprávy výborové, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. § 7 je přijat podle
znění zprávy výborové.
Kdo nyní souhlasí s nadpisem zákona a úvodní
formulí jeho ve znění zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Nadpis zákona a úvodní
formule jsou přijaty podle zprávy výborové.
Tím poslanecká sněmovna přijala
osnovu tuto v prvém čtení,
a to ve znění shodném s předchozím
usnesením senátu.
Čtení druhé provedeme, bude-li osnově
této přiznáno zkrácené řízení
podle §u 55 jedn. řádu, v zápětí
po usnesení sněmovny, kterým toto zkrácené
řízení bude usneseno.
Zbývá ještě hlasovati o návrzích
resolučních.
Především je tu resoluce výboru zemědělského,
otištěná ve výborové zprávě
tisk 153.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce tato je přijata.
Dále je zde resoluční návrh pp. posl.
Šamalíka, Mikuláše, Mašaty,
Koudelky, Špačka, Hýbnera a druhů, s
nímž souhlas projevil pan zpravodaj.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh tento pp. posl. Šamalíka
a druhů je přijat.
Tím vyřízen je 3. odstavec dnešního
pořadu.
Nyní přikročíme k projednání
dalšího odstavce pořadu, jímž je:
4. Zpráva výborů soc. politického
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 8) o hranici příjmu vylučující
nárok na důchod válečných poškozenců
(tisk 175).
Zpravodajem výboru soc.-politického je pan posl.
Dubický, zpravodajem výboru rozpočtového
pan posl. R. Chalupa.
Uděluji slovo zpravodaji p. posl. Dubickému.
(Hluk. - Místopředseda inž. Dostálek
zvoní.)
Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno!
Hned po převratu počal stát řešiti
důležitý problém válečných
poškozenců. Všichni činitelé byli
si vědomi, že jde o akci dalekosáhlou, a to
nejen po stránce sociální péče
a lidumilství, nýbrž i po stránce finanční.
Vědělo se, že výdaje, které budou
spojeny s vyplácením rent, půjdou do set
milionů, a že ani potom neuspokojí se požadavky
válečných poškozenců tak, jak
by si oni přáli a jak by to bylo i spravedlivé.
Nutno počítati s tím, že válečný
poškozenec, který stále cítí
důsledky svého neštěstí, žije
v zachmuřeném prostředí, ztrácí
pravidelně radost ze života a snadno reaguje na různá
zákonná opatření svou nespokojeností:
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
S těmito zjevy setkáváme se ve všech
státech. Dlužno uznati, že ve státech
okolních vyřešili problém válečných
poškozenců výhodněji než u nás,
a to z důvodů samozřejmých. Německo
na př. u vědomí své odpovědnosti
za světovou válku mělo za povinnost opatřiti
statisíce svých invalidů co nejlépe,
neboť invalidé stali se obětí jeho politiky,
která válku vyvolala. Francie při řešení
otázky válečných invalidů byla
vedena pocitem vděčnosti, neboť válka
přinesla jim splnění jejich tužeb, a
ti, kteří za tužby tyto bojovali, zasloužili
si trvalé úcty a podpory francouzské republiky.
U nás řešil se problém válečných
poškozenců z povinnosti lidské a sociálně-politické.
Řešil se tak, jak naše hospodářské
poměry dovolovaly a jak to odpovídá finanční
možnosti státu. Požitky válečných
poškozenců, vdov a sirotků zabezpečuje
a upravuje v naší republice zákon ze dne 20.
dubna 1920. Zákonem tímto stanovena byla hranice
příjmů válečných poškozenců
tak, že při činnosti hospodářsky
nesamostatné, t. j. při námezdní práci
dělnické měli původně nárok
na nezkrácený důchod ti váleční
poškozenci, kteří nedosáhli ročního
příjmu více než 8000 Kč a u osob
samostatných, když nedosáhli příjmu
4000 Kč ročně.
Chci při této příležitosti konstatovati,
že organisace válečných poškozenců
staví se proti tomuto rozdělení a dožadují
se stejné hranice příjmové pro poškozence
všechny. Požadavek tento odůvodňují
tou skutečností, že v jiných státech
není hranice příjmová rozdělena
na osoby samostatné a nesamostatné, poněvadž
neodpovídá to spravedlnosti.
Stává se totiž, že mimo příjem
válečného poškozence započítává
se do hranice příjmové i příjem
všech příslušníků rodiny
tím, že u každého hranice příjmová
o 10% se zvyšuje. Za takových okolností válečný
poškozenec uznaný úplnou pracovní neschopností,
se započítaným příjmem příslušníků
rodiny, od kterých je téměř vždy
vydržován, dosáhne bez vlastního příjmu
hranice příjmové a tím také
pozbývá úplně nároku na své
požitky.
Je arciť pravda, že praktické provádění
těchto předpisů provádí se
u nás liberálně, ale stojí přece
jen za úvahu, aby o věci této jednáno
bylo při novém zákoně o válečných
poškozencích poznovu.
Roku 1920 počítalo se s tím, že hospodářské
a životní podmínky se zlepší, že
dojde k žádoucí hospodářské
konsolidaci a že tedy hranice příjmová,
jak byla zákonem ze dne 20. února 1920 stanovena,
odpovídá našim poměrům i spravedlnosti.
Tyto předpisy, bohužel, se nesplnily a tak se stávalo,
že z nároku na důchod byli často vylučováni
i poškozenci, jichž roční příjem
nedosahoval existenčního minima. Proto když
v lednu 1922 jednalo se o úpravě požitků
válečných poškozenců znovu, byla
zákonem ze dne 25. ledna 1922 zvýšena hranice
příjmová při činnosti hospodářsky
samostatné ze 4000 na 6000 Kč ročně
a u nesamostatně činných na 12.000 Kč
ročně, ale pouze do konce r. 1923.
V tomto období nastal určitý pokles nejdůležitějších
životních potřeb a proto když v dubnu
1924 jednáno bylo o požitcích válečných
poškozenců, opětně byla hranice příjmová,
vylučující, z nároku na důchod,
snížena ze 6000 na 5000 Kč a u invalidů
nesamostatně činných na 10.000 Kč,
a to pro období od 1. ledna 1924 do konce roku 1925. Zákonem
z 19. prosince 1924 byla platnost tohoto ustanovení prodloužena
i pro rok 1925. Vládní návrh zákona,
který doporučuji poslanecké sněmovně
ke schválení, počítá s tím,
že poměry hospodářské přes
neobyčejné snížení zemědělských
produktů oproti loňskému roku podstatně
se nezměnily a žádá proto, aby základní
hranice příjmová, vylučující
z nároku na důchod válečných
poškozenců, ponechána byla ve výši
5000 Kč, resp. 10.000 Kč na další rok,
t. j. do konce r. 1926.
Soc.-politický výbor projednal vládní
návrh za přítomnosti p. ministra dr Wintra,
který oznámil, že vláda připravuje
osnovu nového jednotného zákona o válečných
poškozencích, v níž bude vzat zřetel
na některá přání, pronesená
zástupci Slovenska a Podkarpatské Rusi, aby totiž
stanovena byla ve výjimečných případech
nová lhůta k přihláškám
pro uplatnění nároků na důchod.
V sociálně-politickém výboru měl
jsem příležitost přednésti část
statistiky o válečných poškozencích
v naší republice. Vysvítá z ní,
že k 31. prosinci 1924 měli jsme celkem 542.708 válečných
poškozenců, kterým se vyplácel důchod.
Od r. 1919 až do 30. června 1925 vydali jsme na důchod
válečných poškozenců 2.799,895.000
Kč. Z toho skutečná invalidní péče
stála 2684 mil. Kč, administrativa 100.595 Kč
a sociálně-lékařské prohlídky,
které jsou podkladem pro vyměření
důchodů a pro stanovení procent výdělečné
neschopnosti, 14,532.000 Kč.
Pokud jde o zaopatření invalidů existencemi,
bylo doposud obsazeno v republice 16.000 trafik válečnými
poškozenci. Do trafik těchto půjčil
stát ve 3500 případech celkem 8,791.000 Kč.
Na půjčkách bylo dosud válečným
poškozencům vydáno 25,100.000 Kč, z
čehož byla dosud polovina těchto půjček
splacena.
Z těchto několika cifer vysvítá jasně,
o jak velký problém jde. Je tím také
podán důkaz, že stát koná k válečným
poškozencům svou povinnost v rámci své
finanční schopnosti, a proto jménem soc.-politického
výboru navrhuji, aby vládní osnově
zákona dostalo se ústavního schválení.
(Souhlas.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
druhému zpravodaji panu posl. R. Chalupovi.
Zpravodaj posl. R. Chalupa: Slavná sněmovno!
Invalidní renta má za účel, umožniti
existenci válečnému poškozenci a tak
do jisté míry doplniti a podepříti
pracovní schopnost, která utrpěla ve válce
ať už úrazem nebo zkrácením zdraví.
Vycházíme-li z tohoto stanoviska, není na
místě, aby byla tato podpora poskytována
tam, kde skutečně jsou vlastní důchody
té výše, že jest existence válečného
poškozence zaopatřena. Dalo by se sice i v tomto případě
namítati, že by bylo na místě, aby válečné
utrpení a ztráta zdraví byly nějakým
způsobem hmotně honorovány, ale na tuto věc
je možno pomýšleti teprve tehdy, když bychom
měli všechny válečné poškozence
náležitě zaopatřeny, což ovšem
za daných okolností tvrditi nelze. Proto předloha
tisk 8 má v podstatě stanoviti hranici vlastního
důchodu, na kterou není třeba rentu invalidní
poskytovati. Měřítka pro stanovení
výše tohoto důchodu jsou především
tři: jednak zjistitelný důchod v korunách,
dále nákupní cena koruny, která kolísá
a přirozeně také působí na
hranici důchodu a konečně je to rozlišování
důchodu na důchod z podnikání samostatného
a na důchod, který plyne z poměru námezdního.
Ve věci rozlišování příjmů
osob samostatně výdělečně činných
a osob, jichž příjem plyne z námezdního
poměru, není stanovisko jednotné. Pan zpravodaj
výboru soc.-politického již na tyto věci
upozornil a jistě také řečníci
z jiných stran budou ve svých resolučních
návrzích nebo v řečích poukazovati
na neudržitelnost tohoto stanoviska, zejména na důsledky,
které z tohoto stanoviska plynou, totiž že zde
jsou dvě hranice důchodů, jedna pro samostatně
činné, nižší a druhá skupina,
která není samostatně výdělečně
činná, jejíž důchod plyne z námezdního
poměru a kde je důchod vyšší. Vládní
návrh vycházel z předpokladu, že je
velmi těžko zjistiti u osoby samostatně výdělečně
činné skutečně dosahovaný důchod
a dále, že je vůbec těžko zjistiti
v daném případě účast
na podnikání a přirozeně zjistiti
podíl, který z tohoto podnikání plyne,
když zejména v mnohých případech
podniku je zúčastněn nejen válečný
poškozenec, ale třebas i celá jeho rodina.
Jinak není možno se uzavírati přáním,
aby tato ustanovení zákona byla revidována,
a jistě, že příští novela
zákona o válečných poškozencích
bude v tomto směru k nápravě pracovati.
Měřítko, jež jsem stanovil jako druhé,
jest nákupní cena koruny, jež, jak jsem uvedl,
přirozeně působí na výši
důchodu. Vidíme to v řadě zákonodárných
opatření, zejména již r. 1920, č.
142, kdy důchod je stanoven na 4 tisíce a 8 tisíc,
v r. 1922, kdy cena koruny značně poklesla, je důchod
pro samostatně výdělečně činné
zvýšen na 6 tisíc, pro nesamostatně
výdělečně činné na 12
tisíc, v r. 1923 naproti tomu cena koruny stoupla a to
mělo za následek, že se vracíme k nižší
hranici důchodu pro samostatně výdělečně
činné na 5 tisíc, pro nesamostatně
výdělečně činné na 10
tisíc Kč. Toto ustanovení platilo až
do r. 1925. Nynější předloha má
za účel, aby nezměněně toto
ustanovení prodloužila do konce r. 1926. Není
potřebí pro zdůvodnění předlohy
podotýkati, že poměry se změnily takovým
způsobem, že není možno tuto hranici snížiti.
Mohlo by snad přijíti ještě v úvahu,
zda těžký invalida neměl by míti
hranici přiměřeně zvýšenou
nebo neměla-li by vůbec tato hranice býti
stanovena podle výše invalidity. Přihlížíme-li
však ke skutečným okolnostem, vidíme,
že právě méně práce schopný
invalida je touto hranici dostatečně chráněn,
poněvadž jeho menší pracovní schopnost
mu nedovolí, aby hranice, která je stanovena, sám
dosáhl.
Dovoluji si tedy návrh, jak prošel soc.-politickým
výborem, doporučiti slavné sněmovně
ku schválení. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci.
Zahájím proto rozpravu.
Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická
lhůta stanovena byla na 20 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Lhůta jest tudíž
stanovena 20 minutami.
Ke slovu jsou dosud přihlášeni řečníci:
"proti" pp. posl. Schubert, Horpynka,
Schuster, Kopasz, Zajicek, Simm, Bartel;
"pro" p. posl. Pik.
Dávám slovo prvnímu řečníku
na straně "proti", p. posl. Schubertovi.
Posl. Schubert (německy): Slavná sněmovno!
Každoročně opakuje se divadlo, že se krátkodobý
zákon o válečných poškozencích
znovu projednává v sociálně-politickém
výboru a v posl. sněmovně. Tato osnova má
za podklad zákon z 10. dubna 1924, který nabyl účinnosti
1. ledna 1924 a jehož účinnost byla prodloužena
zákonem z 19. prosince 1924 a nyní má býti
také prodloužena na rok 1926 stejným způsobem.
Pro nezkrácené invalidní požitky stanoví
se zásadní hranice daně z příjmu
u osob samostatně výdělečně
činných na 5.000, u osob hospodářsky
nesamostatných na 10.000 Kč. Tímto prostým
prodloužením neodčiňuje se staré
bezpráví. Zato však objevují se vždy
nové momenty bezpráví, nové škody
a těžké obtíže, které volají
po nejrychlejším odstranění. Hlavní
zlo jest silná centralisace v této věci.
Kdyby se ze začátku nebyly považovaly okresní
úřady za průchodné instance, že
jimi věc jenom probíhá, nýbrž
dalo se jim právo k rozsáhlému rozhodování,
bylo by se zabránilo velké části bezpráví.
Na vyhlášky termínů, do nichž měly
býti podány žádosti, byl by se v úředních
dnech politických úřadů bral intensivněji
zřetel, a tu pro nás platí ve značné
míře to, co ve výborech v tom směru
sdělili slovenští kolegové. Pražský
centralismus nefalšovaného zrna stal se také
při provádění zákona invalidního
nikoliv požehnáním, nýbrž kletbou,
a já jsem si toho velmi dobře vědom, že
také v českém národě, nepotřebuji
tu mysliti ani na Slovensko, jsou vážné kruhy,
které bez výjimky a energicky odmítají
dnes již pražský centralismus, který se
uplatňuje ve veškerém zákonodárství
a také v zákoně invalidním. V posuzování
invalidního zákona jsou jednotny veškeré
německé strany, ba celá oposice. Náš
názor proti roku 1923, kdy jsme této sněmovně
velkoryse prohlásili své stanovisko, se nezměnil,
naopak se zostřil. České zákonodárství
o invalidech jest nejzpátečnější
v Evropě, a vy nemáte příčiny
spatřovati v tomto svém zákonodárství
sociální vzor. O největším počtu
invalidů ze stavu rolnického, živnostenského
a obchodního není v našem zákonodárství
nic. To jsou pro nás úplně neznámé
veličiny. Téměř pro každého
invalidního rolníka, živnostníka a obchodníka
jest nespravedlivá hranice příjmová
překážkou, aby dosáhli práva
jim příslušejícího. Rolníci,
živnostníci a obchodníci jsou u vás
nejen invalidy druhé třídy, ale vůbec
se neuznávají, a já si ještě
dovolím blíže se o tom vysloviti. Německý
odbor zemědělské rady v Čechách,
německý zemědělský ústřední
svaz pro Čechy a mnohé krajské a okresní
správy našich organisací plným právem
staví základní požadavek rovnoprávnosti
všech, kdo dostávají důchod jako váleční
poškozenci, a to potud, že úplně odmítáme
jakoukoliv hranici daně z příjmu.
Podotkl jsem již, že československé zákonodárství
o invalidech je nejzpátečnější
v Evropě. Důkaz pro to možno podati lehce a
hravě. Kromě německé říše,
která jest k tomu nucena svou těžkou finační
a politickou nouzí, žádný stát
nezná v invalidním zákonodárství
hranice daně z příjmu, a dokonce ani chudičké
Rakousko nedalo se při svém invalidním zákonodárství
vésti čistě fiskální úzkoprsostí.
Dokonce nesnesete srovnání ani s Německem,
poněvadž se tam dostává invalidům
v jiném směru odškodnění. Mezi
různými stavy nedělají se jinde výjimky
a zvláštnosti. Koho kulka stihla, kdo ztratil oko,
ruku nebo nohu, má ve všech ostatních kulturních
státech stejné právo na náležité
odškodnění. Utrpěl v tom stejně
těžkou ztrátu. A to jest dostatečným
důvodem, aby se také stejně oceňoval,
a každý stát, a zvláště
ten, který se nazývá demokratickým,
má bezpodmínečnou povinnost měřiti
všem občanům stejným a rovným
loktem. Malicherné úvahy a důvody fiskální
musejí bez výjimky ustoupiti do pozadí. Naším
požadavkem jest, aby na základě uvedených
okolností bylo stejnoměrně nakládáno
s hospodářsky samostatnými zemědělci,
obchodníky a živnostníky a aby vůbec
odpadla hranice příjmů. Žádný
poctivě a spravedlivě smýšlející
člověk nemůže proti tomu namítnouti
to nejmenší. Každá nerovnoměrnost
v nakládání s válečnými
invalidy jest nesociální, nespravedlivá a
nesprávná. Divím se velice, že čeští
invalidé ze zmíněných stavů
nedovedli si zjednati ve svých stranách náležitého
sluchu a náležitých ohledů. Dělení
na hospodářsky samostatné a hospodářsky
nesamostatné musí nezbytně přestati.
Teprve až se to stane, postoupí vaše invalidní
zákonodárství jako rovnoprávné
mezi zákonodárství jiných států.
Přehlížíte úplně a zapomínáte,
že člověk hospodářsky samostatný,
i když jeho příjem přesahuje 5.000 Kč,
nemá na růžích ustláno. Invalidní
sedlák, který podle této hranice příjmu
nedostane důchod, přijde následkem své
zeslabené a často také úplně
ochromené pracovní síly do nepříznivé
situace, že si musí opatřiti o jednu cizí,
drahou sílu více. Stejně to platí
o živnostnících a obchodnících,
výnosnost jejich závodů velice se zmenšila
jejich invaliditou.
Ovšem, válečné přirážky
vybírají se ve starém nebo novém pojmenování
přes dobu a přes potřebu i od takových
invalidů, jimž se zadržuje důchod, který
jim patří. Stát dopouští se na
svých nejchudších občanech loupeže.
Samozřejmě požadujeme, aby se také stejně
postupovalo při opatřování prothes
a orthopedických pomůcek, aby se všem válečným
poškozencům, kteří dostávají
od prothésní komise ze státních prostředků
prothesy a orthopedické pomůcky, dostávalo
takových podpor v nejširší míře.
Je velmi politování hodno, že úřady
pověřené péčí o válečné
poškozence nejsou dosud vybaveny tak, aby mohly v nejkratší
době vyhověti svým úkolům a
bez výminky prováděti zákon.
Ještě hůře to vypadá, pozorujeme-li
novelu zákona ze dne 25. ledna 1925. Jak důchody,
tak také doplatky, které byly touto novelou znovu
upraveny, ve velkém počtu případů
nebyly ještě propočítány, neřku-li,
aby bylo vyplaceno odbytné těm válečným
vdovám, které vešly v nové manželství.
Podle resolučního návrhu přijatého
v roce 1923 v poslanecké sněmovně měly
býti všechny případy válečných
poškozenců vyřízeny v 6 měsících.
Těchto 6 měsíců a ještě
dalších třikráte 6 měsíců
uplynulo a my jsme ještě velmi daleko od konečné
úpravy věci. Že nepřeháním,
dalo by se dokázati tak mnohým příkladem;
zde jeden místo mnohých. Válečná
vdova Barbora Pechtlová z Bělé pod Radbuzou
nedostala již po 8 měsíců na svoje 4
děti ani haléře důchodu. K tomu přistupuje
ještě zatížení domovské
obce, takže děti trpí těžkou nouzi.
Při této příležitosti nutno také
poukázati na to, jak se nelidsky nakládá
se starými invalidy z doby předsvětové
války. V šumavské vesnici Mnichově žije
93 letý patentní invalida Jan Schröpfer, který
se zúčastnil tažení roku 1859. Dostával
160 Kč z nadání Rudolfova a 100 Kč
z nadání Schwarzenbergova. Dnes tento starý
člověk, který stojí již jednou
nohou v hrobě, nedostává přes všechny
urgence ani haléře. Snad od té doby, kdy
mi to tento 93 letý člověk sdělil,
jest již v hrobě.
Nesmíte se diviti, jestliže srdce takových
lidí jsou naplněna nespokojeností a trpkostí.
Na zahraniční propagandu, na luxusní stavby
zbytečných menšinových škol vyhazují
se miliony. U nás si dovolujeme udržovati luxus vojska
700.000 mužů a půl milionu zálohy, tedy
dohromady 1,200.000 mužů, kdežto obrovská
říše anglická se sbory koloniálními
a zálohami má jenom 644.000 mužů. Tu
neznáte šetření, a celou pětinu
rozpočtu pohltí jenom výdaje vojenské.
Co na tom záleží finanční správě,
když mnoho těchto invalidů připadne
na obtíž obci a když tím také budou
otřeseny obecní finance, které již beztoho
jsou uvedeny v nepořádek od té doby, co jsou
vybírány obecní přirážky
státními úřady. Četným
úmrtím mezi invalidy a vyplácením
odbytného provdavším se vdovám, jakož
i vystoupením dorůstajících děti
z důchodů, klesají každý rok
číslice výdajové a již z tohoto
důvodu lze provésti, aby se konečně
také pomohlo rolnickým a živnostenským
invalidům k jejich právu. Poněvadž se
tak macešsky nakládá s válečnými
invalidy středních stavů, právě
jako se všemi válečnými invalidy, jest
světlým úkazem, že jako první
usnesla se zemědělská rada, aby rolničtí
váleční invalidé, kteří,
jak lze prokázati, jsou uznáni velkými procenty
za invalidní, mohli žádati o subvenci k opatření
hospodářských strojů. Co však
pomáhá takové blahovolné usnesení,
když zemědělským radám jsou k
tomu vyměřeny peněžní prostředky
nad míru skoupě? Tím se ničí
nejlepší úmysly. Také organisace živnostenské
a obchodní byly by asi proniknuty stejně lidským
duchem ochotným k pomoci, kdyby na jedné straně
neodpovědné plýtvání státními
penězi a na druhé straně úzkoprsé
fiskální stanovisko jim to neznemožňovalo.
Jest pochybeno, že berní správy vidí
v družstvech válečných poškozenců
především objekt daňový, a ukládají
jim tak vysoké předpisy daní, že je
tím často ohrožena jejich existence a jejich
zdárné působení. Pozemkový
úřad při rozdělování
půdy v nejmenším nepřihlíží
k našim invalidům, ač je to předepsáno.
Také v tomto směru jsou to nevlastní děti
Štěstěny.
Při obsazování úřadů
jsou naši invalidé pro neznalost státní
řeči odstrkováni, a ti, kteří
ještě někde místo mají, jsou
podle známých hesel o restrikci prostě vyhazováni
na dlažbu nebo šikanováni přeložením
a tak vytrženi z domoviny, z domácí péče
a pořádku, jichž tak nutně potřebují.
Kupí se tu těžké bezpráví
za bezprávím na politováníhodné
oběti války. To jest ten nový ideál
lidskosti demokratického režimu, to je tak zvaná
západní orientace. (Výkřiky na
levici.) V dalším nutno učiniti konec nenáležitému
postupu, že mnozí, kteří podali odvolání
proti výměře procent nezpůsobilosti
k výdělku zemským odvolacím komisím,
nejsou k těmto komisím předvoláváni;
procento se prostě stanoví definitivně z
předložených spisů. Rozhoduje se u zeleného
stolu. Zásadně by měl býti každý,
kdo se odvolává, předvolán k zemské
komisi, aby byly vyslechnuty také jeho ústní
námitky a aby se jeho stav důkladně vyšetřil
a spravedlivě přezkoumal; dále bylo by si
přáti, aby okresní úřady pro
péči o válečné poškozence
neomezovaly práva těchto poškozenců,
poněvadž ti lidé bývají zpravidla
vyrozuměni, že je naprosto bezúčelná
a nepřípustná jakákoliv urgence do
té doby, než dojde rozhodnutí, po případě
vyřízení.
Mimochodem vás dále upozorňuji, abyste nezapomínali,
že se ještě nevrátil větší
počet válečných zajatců z Ruska,
kteří opět a opět vyprávějí
a znovu žalují na dlouholetou bídu v cizí
zemi.
Také nutno zde promluviti o ostudě cizinecké
legie. Mohli byste to odstraniti, intervencí u Společnosti
národů, nebo jiným způsobem; avšak
nemohu to od vás očekávati, ačkoliv
v této legii strádají tisíce občanů
obou jazyků. Zakazuje vám to falešná
politická orientace. Naskytá se příležitost
říci na tomto místě, že cizinecká
legie je institucí francouzské vojenské politiky
a ukazuje, že v Paříži nikoli ode dneška
nebo do včerejška, nýbrž již ode
dávna jsou domovem barbarské mravy a že Francie
provozuje z mnoha jiných států násilné
chytání vojenských otroků. Veškerý
tisk světa, také tisk váš, varuje před
emisary cizinecké legie, avšak vláda mlčí.
Kde tu zůstává právo, kde zůstává
svědomí světa? (Souhlas na levici.)
Velký počet osob ztratil nárok na důchod,
poněvadž promeškaly poslední přihlašovací
lhůtu do 31. prosince 1923. Zejména mnohým
válečným invalidům, žijícím
v cizině, nebylo možno zachovati příslušná
zákonná ustanovení, aby uplatnili nárok
na důchod, poněvadž jim nebyla dána
příležitost, aby je poznali. V poslední
době začíná se ovšem velmi jemně
v toto bezpráví nahlížeti a z tohoto
prosvítajícího názoru datuje se nejnovější,
velmi mladý prosincový výnos ministerstva
sociální péče, č. j. 53.550/5-1-1925
o periodických podporách předků, kteří
zameškali přihlašovací lhůtu. Tyto
podpory, jimiž by se ulevilo také mnohým obcím,
bylo by poskytovati z výnosu první státní
dobročinné loterie. Věc však jest různě
omezována potud, že na příklad ministerstvo
může takové žádosti odmítnouti
bez udání důvodu, čímž
se při nesprávném nebo nedostatečném
vyšetření podřízených
úřadů otevírá cesta k nespravedlivým
rozhodnutím, při čemž jest také
příliš vysoko stanovena hranice stáří.
Tento výnos ze dne 4. prosince 1925 byl bohužel jen
nedostatečně uveden ve známost a nutno této
okolnosti přičísti, že dnes, po třech
měsících dotčení lidé
nedověděli se ještě o tomto ministerském
výnosu.
Opakuji, že zvláště také naši
invalidé středního stavu jsou dosud jako
před tím bez práva a bez ochrany. Právo
lidství a lidskost jsou zde lacinými hesly, které
se plným tónem rozléhají v řečech
na schůzích, avšak jen málo a skromného
přístupu našly do našeho zákonodárství.
Doufejme, že v dohledné době tento systém
přestane a že našim invalidům dosud zanedbávaným
nastává hodina, kdy přijdou k právům,
která jim příslušejí, dříve
než skončí nit jejich života. Není
na místě zanedbávati lidi bezbranné
a vylučovati je z malého dobrodiní tohoto
zákona; takový postup odsuzuje se sám sebou.
My proto odmítáme rozhodně automatické
prodloužení této hranice daně z příjmů,
která neodstraňuje bezpráví, nýbrž
je znovu upevňuje. Přikazují nám to
srdce, svědomí a rozum! (Potlesk na levici.)