Předseda (zvoní): Dávám
slovo prvnímu řečníku na straně
"pro", jímž je pan posl. Pik.
Posl. Pik: Slavná sněmovno! Projednávaná
předloha zákona o hranici příjmu,
vylučující nárok na důchod
válečných poškozenců, je pokrokem
proti zákonu ze dne 20. února 1920, kterým
hranice příjmu při činnosti hospodářsky
samostatné u válečného poškozence
činila 4000 Kč, při příjmu
z činnosti hospodářsky nesamostatné
částkou dvojnásobnou, to je 8000 Kč.
Projednávaným zákonem má býti
obnoven stav podle zákona z 10. dubna 1924, jenž stanovil
hranice příjmu částkou 5000 Kč
při činnosti hospodářsky samostatné
a 10.000 Kč při činnosti hospodářsky
nesamostatné. Poměry hospodářské
proti stavu z r. 1924 se nezlepšily a je tudíž
správné, že se též nezhoršuje
příjmová hranice pro uplatnění
nároků válečných poškozenců.
Nutno však poznamenati, že jsou mimořádné
případy a také mimořádné
poměry jednotlivých válečných
poškozenců, zvláště osob hospodářsky
nesamostatných, pro něž i tato hranice je nepříznivou.
Běží tu o případy větších
rodin válečných poškozenců anebo
o místo pobytu, kde jsou mimořádné
poměry drahotní. V takových případech
měly by býti v zákoně výjimky,
a litujeme, že se nám nepodařilo jich dosáhnouti.
Zákon schvalujeme proto, že neporušuje dosavadní
hranici příjmů a že ji proti původnímu
stavu na prospěch válečných poškozenců
zlepšuje.
Upozorňuji na důležitou otázku přihlašovacího
práva o nároky invalidních důchodů.
Přes časté prolongace přihlašovacího
práva nebylo možno z různých příčin
všem poškozencům, předkům, vdovám
neb sirotkům o nárok se přihlásiti.
Opominutí stalo se buď z neznalosti zákona,
buď z nemožnosti opatřiti potvrzení o
úmrtí nebo ze zavinění poručníků,
opatrovníků nebo jiných kompetentů.
Běží také o lidi slepé, hluchoněmé
nebo jinak choré a v některých případech
i o analfabety, jimž nikdo neporadil. Ježto přihlašovací
lhůta končila dnem 31. prosince 1923, zbyla veliká
řada těchto, kteří ztrativše
bez vlastního zavinění lhůtu, byli
připraveni o zákonné požitky.
Tito ubozí z nejubožších nemohou býti
trestáni bídou, neboť nezaviněně
opomněli uplatniti zákonné právo.
Žádáme proto, aby novelisací zákona
o požitcích válečných poškozenců
byla dána možnost dodatečných přihlášek
a tím možnost nabytí zákonného
práva. Obnovou přihlašovací lhůty
zmírní se těžký osud těch,
kteří byli krutě postiženi.
Žádáme také o zrychlení řízení
ve věci dosud nevyřízených žádostí
o doplatcích na renty válečných poškozenců.
Takových nevyřízených žádostí
jest dosud asi 15.000 a týkají se lidí nejpotřebnějších.
Průtahy vznikají jednak tím, že berní
úřady nezasílají vyúčtovací
lístky, jednak restrikčním zmenšením
počtu personálu v úřadech pro péči
o válečné poškozence. Upřílišněná
úspornost ve správě tak důležitého
oboru veřejné péče způsobila
zpomalení ve vyřizování žádostí.
Srovnáme-li stav personálu u úřadů
pro válečné poškozence u nás
a jinde, shledáme v naší republice veliké
mezery. Tak na příklad v Rakousku při zahájení
úsporné éry Zimmermannovy bylo v úřadech
pro válečné poškozence zaměstnáno
2800 osob, nyní jest pouze 780 osob. Při více
než dvojnásobném počtu obyvatelstva
v Československé republice bylo před restrikčním
zákonem 1100 osob a po restrikci pouze 900 osob zaměstnáno
v úřadech pro válečné poškozence.
Správní výlohy na tento obor jsou v naší
republice minimální, neboť činí
pouze 3%. Proto je nutné, aby úřady tyto
byly dostatečně vybaveny v zájmu rychlejšího
postupu při vyřizování žádostí
válečných poškozenců.
Z různých stran slyšíme četné
hlasy po revisi a ztenčení práv, nároků
a požitků válečných poškozenců.
Odmítáme tyto snahy, neboť při dnešních
těžkých hospodářských
a sociálních poměrech a při drahotě
životních potřeb není možno zhoršovati
již dosti zbědovaný stav obětí
světové války, jejich předků
nebo potomků. Byla by to těžká pohroma
pro tisíce a desetisíce osob, které byly
zkrácením svých dosti malých důchodů
upadly do bídy nebo nedostatku. Přinésti
oběť těm, kteří za války
musili proti své vůli obětovati vše
a přinésti oběť pozůstalým,
jest příkazem lidskosti a spravedlnosti. Proto odmítáme
pokusy o zhoršení daného stavu. Dnešní
generace lidstva má již ten úděl, že
musí přinášeti četné oběti,
povstalé z poměrů válečných
a poválečných. Nebude to však oběť
trvalá, neboť platí zase jen pro dnešní
generaci válečných poškozenců.
Bude účelnější, když stát
umisťováním válečných
poškozenců do zaměstnání státního
zmenší počet a výši invalidních
důchodů. Může býti pomoženo
také tím, když zvětší se
počet zadávání trafik válečným
poškozencům, jejich vdovám anebo pozůstalým,
aby tak bez zatížení financí státních
mohli si získati obživu. Nemůžeme však
doporučiti, aby z důvodů úsporných
byla ničena existence těch, kteří
veřejné podpory nejvíce potřebují.
Poznamenávám také, že v řadách
válečných poškozenců je veliká
nouze bytová, neboť z války se navrátivší
nenalezli bytu a marně za dnešní bytové
krise o příděl bytů se ucházejí.
Proto i v zájmu bezpřístřešných
nebo špatně bydlících poškozenců
znovu na tomto místě urguji předložení
zákona o podpoře stavebního ruchu. Nemá-li
býti zničena zcela letošní stavební
sezona a nemá-li býti stupňována bytová
bída a veliká nezaměstnanost dělnictva
stavebních odborů, je nutno, aby co nejrychleji
zákon o stavebním ruchu byl ústavně
projednán.
V četných listech se vytýká, že
za nepředložení zákona o podpoře
stavebního ruchu je odpovědným ministr sociální
péče. Toto tvrzení není správné.
Za zmar zákona, jehož účinnost přestala
koncem r. 1924, odpovídají ty strany, které
našemu volání po obnovení zákona
nedaly sluchu a zákon z nicotných důvodů
zmařily. Také za dnešní průtahy
se zákonem o podpoře stavebního ruchu jsou
odpovědny ty strany, které činí překážky
rychlému provedení zákona, na nějž
čeká celá veřejnost, lidé nebydlící
a pracující třída naší
republiky. Poznamenávám, že rozvojem stavebního
ruchu mohly by se obživiti řady také válečných
poškozenců a proto jest nutno, aby i v zájmu
válečných poškozenců zákon
o stavebním ruchu byl nejrychleji vyřízen.
(Výborné! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Horpynka. Dávám
mu slovo.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Tento návrh zákona se týče velkého
počtu oněch lidí věrně konajících
své povinnosti, kteří jakožto účastníci
světové války v letech 1914 až 1919
ve službách lidské společnosti byli
ve službě poškozeni a proto si odnesli újmu
na svém stavu tělesném nebo duševním,
jež ruší nebo zmenšuje jejich schopnost
výdělečnou a kteří jsou označováni
ve smyslu zákonodárce ostýchavým slovem
"váleční poškozenci".
Oběti vděčnosti, jež lidská společnost
přináší těmto válečným
poškozencům a válečným mrzákům,
staly se takřka měřítkem kultury a
humanity toho kterého státu. Plným právem
posuzuje celý vzdělaný svět, zdali
každý stát plní v mezích možnosti
podle své hospodářské situace v správném
poměru k svým příjmům a vydáním
tyto své závazky vůči válečným
poškozencům přesně a dochvilně.
Ovšem tento návrh zákona nepřináší
nových ustanovení, nýbrž slouží
jenom tomu účelu, aby právní stav,
jenž dnem 31. prosince 1925 pozbyl své právní
platnosti, byl dodatečně ještě pravoplatně
prodloužen až do 31. prosince 1926. Zároveň
musíme projeviti podiv, zpozoruje-li se, jak malý
jest zájem vlády a parlamentu na péči
o válečné poškozence, že se nenašel
ani čas, aby se přikročilo k prodloužení
právní účinnosti, než uplynula,
nýbrž že se čas v zákonodárných
sborech vyplňoval buď planými politickými
debatami o bezvýznamném projevu vládním,
jenž, mimochodem řečeno, se ani nedotkl slovem
válečných poškozenců, nebo že
se parlament učinil neschopným práce nedůstojným
smlouváním mezi koaličními stranami
o ministerská křesla a předsednictví
v zákonodárných sborech, tak že parlament
nemohl býti ani svolán. Již tím si vládní
většina před celým kulturním
světem dala velmi zahanbující vysvědčení.
Samozřejmě lehkomyslně zaviněné
3měsíční vakuum v kontinuitě
právní platnosti velmi nutného zákona
způsobilo přímo rozhořčení
těžce postižených válečných
poškozenců a musí způsobiti přímo
rozhorlení a pobouření, má-li tímto
zákonem býti prodloužen stav, jenž již
po dva roky vedl k nejostřejšímu boji a potírání
příslušných ustanovení zákona.
Teď, kdy by byla příčina odstraniti
jeden z mnoha kamenů úrazu ne vždy šťastného
zákonodárství tohoto státu, má
býti k největšímu zklamání
postižených zničena a pohřbena jakákoli
naděje na další rok.
Již v prvním zákoně ze dne 20. února
1920, č. 142 Sb. z. a n., byla hranice příjmů
válečného poškozence, až po níž
má právo na nezkrácený důchod,
ustanovena pro hospodářsky samostatně činné
na 4000 Kč, pro hospodářsky nesamostatně
činné na dvojnásobnou částku
8000 Kč. Československá republika jest tímto
ustanovením jediným státem, jenž v zákoně
o péči o válečné poškozence
ustanovil vůbec hranici příjmu, nad níž
válečný poškozenec nemá vůbec
nároku na důchod bez ohledu na lékařsky
zjištěnou, procenty vyjádřenou neschopnost
k výdělku. Takové ustanovení jest
však také docela nesrozumitelné. Válečnému
poškozenci nemůže se ovšem nikdy zaplatiti
penězi, co obětoval pro lidskou společnost.
Důchod však má také býti jenom
výrazem dobré vůle těch, kdož
jsou povinni vděčností. Stanoviti zákonem,
že dluh z vděčnosti mizí, vydělá-li
si válečný poškozenec přes svou
nedostatečnou schopnost k výdělku existenční
minimum nebo dokonce ještě méně než
toto, jest nejenom nesmyslné, nýbrž i nemorální,
a to tím více, že Československo přece
vyšlo prý ze světové války slavně
jako vítězný stát. Německo,
pro něž následkem nešťastného
konce války, pokud se týče oprávnění
na důchod a výši sazby důchodu, byly
zajisté dány samozřejmé meze, určilo
sice v jakési podobě hranici příjmu,
ale tato jest mnohem vyšší a vztahuje se jen
na požitky z veřejných peněz. Ale i
tam v Německu nenastane úplné odnětí
renty, nýbrž toliko vhodné odstupňování,
avšak přídavek pro těžké
poškozence, přídavek místní a
vyrovnávací vyplácejí se dále
bez ohledu na výši příjmu.
Ještě méně lze ovšem pochopiti
opatření, že se dělá v zákoně
rozdíl mezi samostatně výdělečně
činnými a hospodářsky nesamostatně
činnými, což skutečně není
v žádném jiném státě,
takže Československo jest přímo unikum
v Evropě. Uváží-li se, zdali by bylo
možno najíti v době poválečné
samostatně výdělečně činného
člověka s úhrnným příjmem
4000 ročně, zdali se vůbec při takovém
příjmu může mluviti o existenční
možnosti, musí se přijíti ke konečnému
úsudku, že tento zákon měl jednoduše
každého samostatně výdělečně
činného připraviti o důchod. Ovšem
již roku 1920 ministerstvo soc. péče prohlásilo,
proč se činil tento rozdíl a proč
byla hranice příjmu pro hospodářsky
samostatně činné tak nízko stanovena.
A protože toto prohlášení ministerstva
jest tak charakteristické pro poměry v tomto státě,
chci je aspoň v základních rysech zde opakovati.
Ministerstvo soc. péče stojí totiž na
stanovisku, že samostatně výdělečně
činní nikdy nepřiznají svůj
příjem ze samostatné hospodářské
činnosti celý, nebo nemají potřebí
jej přiznati. Tím však ministerstvo tohoto
státu samo zjistilo, že naše daňové
zákonodárství jest takové, že
všichni občané tohoto státu, již
jen poněkud mají k tomu příležitost,
jsou nuceni zpronevěřovati daně. To nejkrásnější
při tom však jest, že toto odůvodnění
ministerstva není ani správné. Kdyby se mělo
i státi, že by hospodářsky samostatně
činný nepřiznal svých příjmů
zcela a úplně, není to pořád
ještě směrodatné pro berní správu,
která počítá s daňovou morálkou
poplatníků státem samotným vynucenou
a oceňuje proto přiznaný příjem
jenom jako nepatrnou směrnici pro vyměření,
avšak jinak stanoví příjem podle vlastního
ocenění. Kdo by to snad ještě nevěděl,
mohl by se o tom sám přesvědčiti nahlédnutím
do nesčetných rekursů proti daňovým
předpisům. Že by však taková neodůvodněná
výmluva ministerstva mohla býti směrodatnou
také pro vládní většinu parlamentu
při příležitosti zákona o péči
o válečné poškozence, jest smutným
znamením pro samostatnost myšlení u politických
stran koaličních. Od roku 1920 bojuje se proti stanovení
hranice příjmů vůbec a stanovení
rozdílu mezi hospodářsky samostatně
a hospodářsky nesamostatně činnými
právě tak konsekventně jako bezvýsledně,
protože přece koalice, považující
sama sebe za neomylnou, již z důvodu prestiže
nemá úmyslu přijmouti ponaučení
se strany oposice.
Zákon z roku 1920 si ovšem musil dáti líbiti
přece malou opravu. Hranice příjmů
byla tehdy stanovena na 4000 Kč, po př. 8000 Kč
s ohledem na očekávanou konsolidaci hospodářských
poměrů a zlepšení životních
podmínek, jak je tak krásně řečeno
v důvodové zprávě, což se však
skutečně vyvíjejícími poměry
na trhu práce a životních potřeb ukáže
býti klamným. Takových nezdarů jsme
se dožili v tomto státě již několik
a skoro žádná kategorie zaměstnanců
nezůstala ušetřena. Připomínám
zde jenom neuvěřitelné poměry u státních
zaměstnanců, jejichž plat byl přizpůsoben
skutečným drahotním poměrům
vždy opožděným povolením nějakých
přídavků drahotních nebo nouzových.
Sotvaže ministr financí Rašín, spoléhaje
ve zdar svého pokusu o snížení cen,
předpovídal pokles cen poživatin, ihned se
přikročilo k tomu, že se státním
zaměstnancům zkrátily požitky obnovením
placení osobní daně z příjmů
a příspěvků pensijních, od
nichž byli osvobozeni za války a v prvních
letech doby poválečné, a nad to se ještě
začaly snižovati drahotní přídavky
o 20% a přídavek na rodinu a děti se dokonce
nepřiznával těm, kteří si po
1. lednu 1923 dovolili přepych manželky nebo dokonce
dítěte. Protože se však nesplnil slib
ministra financí, bylo třeba sáhnouti k novým
přídavkům tím způsobem, že
se zavedlo 20%ní zvýšení základního
služného pro úředníky s akademickým
vzděláním a 20%ní zvýšení
místních přídavků pro ostatní
státní zaměstnance.
Při takových poměrech musilo i v hlavách
zdejších zákonodárců uzráti
poznání, že se hranice příjmů
válečných poškozenců na 4000,
po př. 8000 Kč nedá dále držeti,
protože konsolidace ještě nemusí nastati,
když stoji v důvodové zprávě
zákona v Praze usneseného. (Souhlas na levici.)
Proto byla hranice příjmů zákonem
ze dne 25. ledna 1922, čís. 39 Sb. z. a n., zvýšena
na 6000, resp. 12.000 Kč, což však zůstalo
pravoplatným jen až do 31. prosince 1923.
Když se jednalo o opětném prodloužení
tohoto zákona, přišel ministerstvu a parlamentu
na pomoc státní úřad statistický,
jenž vždy občas oznamuje indexovou křivku,
aby všichni spotřebitelé mohli posouditi, jak
statistická theorie čísel a skutečnost
se neshodují. (Souhlas na levici.) Důvodová
zpráva sama praví, že tehdy statisticky zjištěný
pokles cen nejdůležitějších předmětů
spotřeby nebyl značný a nijak nedosáhl
cenové hladiny z roků 1919 a 1920, ale to stačilo
již přece, že zákonem ze dne 10. dubna
1924, čís. 79 Sb. z. a n hranice příjmů
pro válečné poškozence byla snížena
na 5000, po př. 10.000 Kč. Tato hranice byla pak
zákonem ze dne 19. prosince 1924, čís. 297
Sb. z. a n., nezměněně zachována až
do 31. prosince 1925.
Účelem tohoto návrhu zákona má
býti nezměniti na těchto ustanoveních
zákona o hranici příjmů nic až
do 31. prosince tohoto kalendářního roku.
Ačkoli váleční poškozenci již
léta naléhavě a odůvodněně
vyslovovali přání, aby se odstranil rozdíl
mezi samostatně a nesamostatně výdělečně
činnými, přechází vláda
a koalice přes to k dennímu pořádku.
Důvodová zpráva ví jen tolik, že
pro snížení hranice příjmů
není podnětu, jelikož se poměry na trhu
práce a poživatin citelně nezměnily.
Zdali by bylo radno nebo nutno zvýšiti hranici příjmů,
nepovažoval nikdo za nutno, aby to vyšetřil,
ba sociálně-politický a rozpočtový
výbor ani nepovažovaly za hodno námahy, aby
prozkoumaly pozměňovací návrhy oposice,
nýbrž zamítly je svým takticky chytře
vymyšleným strojem hlasovacím. Tak by asi nemělo
účelu, aby se při projednáváni
zákona v plenu sněmovny činily nějaké
pozměňovací návrhy, jelikož zásadně
nebude lze získati pro to vládní většinu.
Z celého tohoto postupu vysvítá s hroznou
jasností tvrdá skutečnost, že proti
každému citu pro právo v sociálně-politickém
zákonodárství v tomto státě
není souhlasu mezi zvučnými frásemi
koaličních stran a jejich konkrétními
daty. Nadutými slovy uznávají koaliční
politikové důležitost péče o
válečné poškozence, ale nikdy se nepoužije
možnosti, aby se tyto fráse také uskutečnily.
Z pohodlnosti a lenosti uzavírají se poznání,
že tato otázka hranice příjmů
pro požitek důchodů válečných
poškozenců jest vlastně otázkou existenčního
minima, která však již velmi naléhavě
volá po revisi a řešení. Ve starém
císařství rakouském bylo toto minimum
1200 a později 1800 korun. Jelikož pan ministr financí
sám připustil, že daňové zatížení
občana je teď desateronásobné, než
bylo v míru, nezbývá nic jiného, než
zvýšiti existenční minimum na 12.000,
po př. 18.000 korun, a učiniti to také základem
hranice příjmů pro požitek důchodu
pro válečné poškozence, když se
již stojí pevně na nesmyslné zásadě,
že taková hranice vůbec musí býti
ustanovena.
Ale nepoužívá se prodloužení tohoto
zákona ani k novelování, aby se odstranily
jiné chyby zákona, jež zavdaly příčiny
k stálým stížnostem a prokázaly
se také v praksi jako škodlivé, jako na př.
žádané prodloužení přihlašovacích
lhůt. Pravděpodobně se počítá
s tím, že aspoň prodlením několika
negramotných se dá uspořiti nějaký
krejcar na účet nejchudších.
Na všechny námitky a domlouvání neuslyšíte
v nejlepším případě nic jiného,
než že pan ministr sociální péče
slíbil, že celý problém péče
o válečné poškozence bude v budoucnosti
podroben důkladné úpravě. (Výkřiky
na levici.) Co se však může souditi o slově
ministrově v tomto státě, viděli jsme
opět zase při debatě o jazykovém nařízení,
v níž vyložené nedodržení
slova pana předsedy vlády našlo obhájce
v osobě pana ministra vnitra. Kdyby se měl člověk
spoléhati teď na slib ministra v otázce válečných
poškozenců, rozřeší se otázka
válečných poškozenců dříve
sama sebou, až vymrou. (Výkřiky na levici.)
Jak směšně působí všechno
vypravování, že Československá
republika od roku 1919 až do 31. prosince 1925, tedy v sedmi
letech, vydala na podporách pro válečné
poškozence 23/4 miliardy, zřídila
16.000 trafik a zapůjčila jakožto provozní
kapitál 8 milionů a poskytla mimo to 25 milionů
splatných půjček na jiné účely,
porovnáme-li tyto číslice jenom s vydáními
v rozpočtu jediného roku, vykázanými
pro účely vojenské, pro reakční
ruské studenty, pro subvence koaličním stranám
a pod. (Souhlas na levici.)
Moje strana samozřejmě z důvodů humanity
bude hlasovati proti tomuto návrhu zákona na ustanovení
hranice pro oprávnění k požitku důchodu
válečných poškozenců vůbec
a zvláště proti ustanovení příliš
nízké hranice příjmů, protože
je přesvědčena, že přijetím
tohoto návrhu zákona je znemožněna vyhlídka
na zlepšení poměrů na další
kalendářní rok, jelikož opětné
projednání a pokračování v
snahách o novou úpravu ponechává aspoň
naději na zlepšení.
Ale kdyby měl býti uzákoněn tento
návrh, kdyby se nejtěžší poškození
nejchudších mez chudými nedalo zameziti, chceme
aspoň užíti tohoto zákona k tomu, abychom
podali vysvětlení obecenstvu. Dne 13. března
t. r. pan ministr národní obrany přednesl
svůj nejbližší program při přijímání
zástupců tisku. Zapřev své stanovisko
stranické, předstíral, že se zastává
zájmu svého úřadu a vyslovil se pro
zachování 18měsíční
doby služební, pro investiční program
čítající miliardy, pro zrušení
aktivního i pasivního volebního práva
vojáků a pro předvojenskou výchovu.
(Výkřiky na levici.) Impertinentním
tonem doznal nutnost, že takořka musí připravovati
válku, zatím co jeho kolega dr Beneš
obchoduje s duchem locarnským. S takovými programy
pana ministra národní obrany chceme v nejširší
veřejnosti porovnávati zákonnou péči
o válečné poškozence v tomto státě.
(Výkřiky na levici.) Zajisté se nemine
ani u starých ani u mladých s účinkem,
jestliže se ukáže mládeži, nuceně
podrobené předvojenské výchově
a mladým vojákům na základě
zákona, že sice mají právo, ba i povinnost,
aby se dali zmrzačiti s předvidatelnou jistotou
pro vlast, jakmile demagogičtí vlastenci válečného
průmyslu si chtějí zajistiti dobrý
obchod, že však potom z vděčnosti za jejich
obětavost vydá je stát na pospas hladu a
nouzi, jež musí každého mravného
člověka, jenž chce býti hrdým
na kulturu 20. století, donutiti, aby se zarděl.
Ani naši učitelé neopominou zajisté
v občanské nauce ukázati mládeži
na tomto zákoně praktický příklad,
v jakém souladu stojí v tomto státě
vlastenecké fráse se sociálně-politickou
péčí.
Chceme však také vypravovati cizině a doložiti
příklady, jak se stará Československá
republika o své válečné poškozence,
a to tím spíše, že se nám ulehčuje
tento důkaz tím, že dosti značný
počet těch, již požívají
československých důchodů, bydlí
v cizině. Podle zákonných ustanovení,
jež mají býti podle návrhu prodloužena,
dostává válečný poškozenec
československé státní příslušnosti
při zmenšení své výdělečné
schopnosti o 20 až 25% 19 feniků denně, o 25
až 35% 28 feniků denně, o 35 až 45% 37
feniků denně, o 45 až 55% 46 feniků
denně, o 55 až 65% 75 feniků denně,
o 65 až 75% 87 feniků denně, o 75 až 85%
jednu marku denně a od 85 až 100% 1 marku 25 feniků.
Při bezmocnosti se zvýší požitek
důchodu o 50% na 1 marku 71 feniků denně
a válečný slepec, jenž musí želeti
ztráty obou očí, může počítati
s denním důchodem 2 marek 16 feniků. Uvážíme-li,
že drahotní přídavky, které nyní
činí 50% základního důchodu,
se řídí rok od roku pouze indexními
cenami v tuzemsku, zatím co se nebere ohledu na životní
potřeby podle poměrů v Německu, musí
se označiti tvrzení ředitele zemského
úřadu pro péči o válečné
poškozence v Praze, pana Kypra, že třeba považovati
sociální péči Československé
republiky za "šťastně" rozřešenou,
za surový posměch válečných
obětí a pojmu lidskostí.
Bude-li dnes přijat předložený návrh
zákona, podařilo se koalici, zahanbiti a zostuditi
Československou republiku před veškerou cizinou.
Považuji však za svou povinnost, poukázati na
skutečné poměry a tím dopomoci vašemu
heslu "Pravda vítězí" k platnosti.
(Potlesk na levici.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Schuster. Dávám
mu slovo.
Posl. Schuster (německy): Slavná sněmovno!
Předloha, jež je předmětem porady, znamená
prodloužení zákona o důchodu válečných
poškozenců až do 31. prosince t. r. Zákon,
jenž má býti prodloužen, trvá již
dva roky a jeho vznik a opětné prodloužení
bylo vždy předmětem prudkých bojů
jak v sociálně-politickém výboru,
tak i v plenu sněmovny mezi stranami většiny
a oposicí. Hranice příjmů pro válečné
poškozence jest zjevem, jejž lze zaznamenati pouze v
Československu a v žádném jiném
státě světa více, a jest v tomto státě
tím smutnějším zjevem, že hranice
příjmů byla tak nízko stanovena, že
váleční poškozenci ztrácejí
svůj důchod již při příjmu
5000 korun, po případě 10.000 korun. Proč
právě samostatný již při 5000
korunách nemá nic více dostati, o tom se
vyslovil jeden z pánů řečníků
přede mnou v tom smyslu, že se tím dosvědčuje,
že vláda vychází z předpokladu,
že samostatní nesepisují své přiznání
k daním příliš přesně
a že váleční poškozenci jsou nuceni
následovati příkladu ostatních. Ačkoli
si nepřejeme hranice příjmu pro odškodnění
válečných poškozenců, přece
jsme podali návrh, který však nemluví
o samostatných a nesamostatných, nýbrž
návrh v tom směru, aby hranice pro svobodné
byla 10.000 a pro ženaté 16.000 korun, za níž
by mělo nastati zmenšení důchodu. Jsme
bohužel názoru, že i tento návrh, jdoucí
dále než návrh vládní, nedojde
vašeho schválení, ale považujeme to za
svou povinnost, abychom jej přesto podali.
Příležitosti promluviti o tomto zákonu
použijem ovšem také k tomu, abychom několika
slovy poukázali na poměry válečných
poškozenců vůbec. Bída válečných
poškozenců a jejich příbuzných,
jakož i těch, kdo jsou odkázáni na péči
o válečné poškozence, jest nadmíru
velká a smutná. Pokud se dalo dosud úředně
zjistiti, jest v tomto státě daleko více
než půl milionu válečných poškozenců,
vdov, sirotků atd. Bohužel třeba říci,
že, ač zemské úřady již
trvají déle než půl tuctu let, jsou
dnes ještě lidé, kteří se stále
ještě nedostali ke svému důchodu. Bohužel
musí býti zjištěno, že známá
ustanovení o doplatcích na arších, jež
stanoví: "Doplatek vašeho důchodu ode
dne 20. května atd. bude vám poukázán
po propočítání atd.", pořád
ještě nezmizela. Na tyto doplatky čekají
desetitisíce lidí již po léta a tisíce
urgencí a sta intervencí se provádí
u zemských úřadů, aniž by bohužel
dosud bylo nastalo zvláštní zlepšení
věci. Musí se říci, že poměry
u zemských úřadů se také v
posledních letech nezlepšily, ale že zůstaly
staré poměry a že skutečné zlepšení
nastane asi teprve tehdy, když následkem vymření
válečných poškozenců a jejich
příbuzných tyto úřady nebudou
již obtěžovány. Ale nejen zemské
úřady, také okresní úřady
byly z důvodů proslulých úsporných
opatření restringovány. Bylo již s počátku
založeno okresních úřadů příliš
málo a bylo-li jejich zařízení více
než nedostatečné, třeba říci,
že v poslední době tyto okresní úřady
pozbyly skoro veškeré ceny. Jsou pouze k tomu, aby
váleční poškozenci a jejich příbuzní
posílali tam své námitky a dopisy, aby tyto
tam byly zapsány a poslány dále na různé
zemské úřady. Jinakých úkolů
tyto okresní úřady neplní, ledaže
provádějí tak zvané sociálně-lékařské
přezkoumání.
Tato sociálně-lékařská přezkoumání
jsou mimořádně smutnou kapitolou a ukazují
velmi zřetelně, že v Československu
Halbhubrové ještě nevymřeli. Je-li válečný
poškozenec předveden nebo předvolán
k sociálně-lékařskému přezkoumání,
může s jistotou očekávati, ať skutečnost
s tím souhlasí nebo ne, že lékař
na něm bude konstatovati částečný
postup ozdravění a že to vyjádří
snížením procenta výdělečné
nezpůsobilosti. Ještě hůře se
vede vdovám po padlých ve válce nebo jejich
předkům a nejsou vzácné případy,
že válečné vdovy a staří
lidé, již nejsou již s to vyjíti po schodech
do úřadu, kde mají býti prohlédnuti,
byli prohlášeni za neschopné výdělku
nejvýše 30 procenty. Podají-li pak tito lidé
proti nálezu tohoto okresního sociálně-lékařského
úřadu odvolání v Praze nebo u jiného
zemského úřadu ve státě, jest
výsledek jejich odvolání zpravidla ne o mnoho
lepší. I prohlídky zemským úřadem
se většinou nekonají přesně a
kdo při sociálně-lékařské
prohlídce byl jednou vřazen takřka mezi rekonvalescenty,
může s tím počítati, že
mu důchod bude snížen.
Smutnou kapitolu mezi válečnými poškozenci
tvoří zvláště váleční
slepci. Dnes podle zákona, jsou-li na obě oči
úplně slepí a mají-li pro obstarávání
svých osobních potřeb ještě někoho
zapotřebí, mohou dostati důchod až 500
korun měsíčně. Jak má žíti
s 500 korunami měsíčně ubohý
slepec a osoba, která ho obsluhuje, to je uměleckým
kouskem, jehož rozluštění zůstane
asi úkolem československého zákonodárství,
a třeba říci, že v žádném
státě nebylo válečným slepcům
tak mimořádně ublíženo, jako
právě v naší republice.
Další kapitolou a v souvislosti s tím jest
uplatňování nároků na invalidní
důchod při nemoci nebo výdělečné
nezpůsobilosti, jež se dostaví teprve v pozdějších
letech jako následek vlivů válečných.
Nejsou tak vzácné případy, že
se navrátili s bojiště lidé zdánlivě
docela zdraví a že se ukázaly teprve po měsících,
ba po letech, následky útrap válečných,
případně zdánlivě vyhojených
zranění atd. Odváží-li se však
tito lidé s poukazem na to, že objevení jejich
nemoci, jejich neschopnost k práci atd. jsou v souvislosti
s následky války, žádati o důchod,
nepřizná se jim tento ponejvíce vůbec
a jen v nejřídčích případech
je pak možno, že odvoláním konec konců
přece se dostanou k malému důchodu. Nad míru
smutným zjevem našich poměrů jest okolnost,
že se prohlásila koncem roku 1923 možnost přihlášky
pro poskytnutí důchodů, zvláště
pak důchodů pro předky, jednoduše za
prošlou, a tisíce lidí, již tuto lhůtu
pro neznalost zákona zameškali, pozbyli svých
oprávněných nároků z čistě
formálních důvodů a nemohou dnes dostati
důchodu. Stáli jsme odjakživa na stanovisku,
že takového omezení přihlašovací
lhůty při takovém zákoně vůbec
nemá a nesmí býti, a zde v této sněmovně
jakožto klub neopomeneme se při vhodné příležitosti
postarati návrhem o to, aby byla vládě dána
možnost, uvolniti toto ustanovení o ohlášení
důchodu, aby každý, kdo má nárok
na důchod, tento důchod také dostal. Ministerstvo
výnosem ze dne 4. prosince sdělilo, že takové
osoby, které pouze pro promeškání lhůty
nedostávají důchodu, mohou dostati na žádost
důchod až do 600 korun ročně, a to na
nejdelší dobu dvou let. Na kolik osob lze při
této žádosti vzíti zřetel, nebylo
ovšem sděleno. (Předsednictví převzal
místopředseda Stivín.) Ale to je jisto,
že jen malý zlomek těch, již se ucházeli
o dočasný důchod, bude s to ho dosíci,
a je sporné, nebude-li to při zvláště
zdlouhavém vyřizování agendy sociální
péče v tomto oboru trvati léta, než
se takový ubožák dostane k takovému
přechodnému důchodu.
Ale ještě jiný útok se osnuje na válečné
poškozence, ač se v tomto okamžiku o tom nemluví,
ale ve vhodném okamžiku se s tím zajisté
přijde. Všichni váleční poškozenci,
jichž výdělečnost neutrpěla přes
40% zmenšení, mají pozbýti svého
důchodu a tím má býti provedena i
na tomto poli sociální péče podle
známých vzorů v jiném ohledu ohromná
restrikce. My samozřejmě i k takovému útoku
nezůstaneme klidni, ale budeme se brániti všemi
prostředky, jež máme po ruce, kdyby se vláda
pokusila o takovou restrikci, takové nové těžké
poškození válečných poškozenců.
Ostatně poukazuji ještě jednou na náš
návrh, aby hranice příjmů byla zvýšena
na 10.000, po případě 16.000 korun, a prosím,
aby tento návrh byl přijat. (Souhlas na levici.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Slovo má dále pan posl. Kopasz.