Čtvrtek 11. března 1926

Také to je lež, že jsem v Mukačevě vzal s sebou peníze ze státní pokladny a že jako guvernér nebo jako lidový komisař dal jsem někoho odsouditi k smrti nebo oběsiti.

Toto je pravdivá historie v krátkých bodech mé politické činnosti a odpověď na pomluvy pana posl. Gátiho.

Ostatně, až budu míti na to čas, napíši historické paměti od převratu až do času svého návratu a pak celá otázka bude zřejma celému světu.

A pokud jde o Polsko, já pouze s nejhlubšími díky mohu si vždy připomínati Polsko, neboť tam jsem doplnil své vědomosti politické, hospodářské a kulturní, tam jsem poznal slovanského ducha, jehož jsem dříve neměl. S těmito vědomostmi a s tímto duchem vrátil jsem se domů a to vše chci odevzdati svému národu a své vlasti. Tam jsem měl štěstí, že jsem se seznámil s poslanci selské strany "Piast", s panem Witosem, Tetmajerem a s jinými politiky. Tam jsem poznal důkladně život rolníků. Rok 1923 mezi mými polskými přáteli přesně ukázal, že dohoda a dobré styky mezi Polskem a Československem jsou nezbytně potřebné jak v zájmu obou států, tak v zájmu klidného života ruského národa. Když jsem viděl, že celá věc již vede k těsnému politickému svazku, tehdy připojení Podkarpatské Rusi stalo se skutečně definitivním, neboť tento silný svazek skutečně zajišťuje trvání a mír Podkarpatské Rusi.

Ve skutečnosti se tehdy jen ukázalo, že připojení Podkarpatské Rusi k Československé republice je ve prospěch ruského národa, a proto zřejmě jsem již dříve prohlásil, že přerušuji styky s maďarskými kruhy, a zabýval jsem se výlučně studiemi, s čí pomocí bylo by lze stav ruského lidu změniti v jeho prospěch. A neměl jsem tehdy jiné volby, když jsem chtěl sloužiti ruskému lidu, než vrátiti se domů a zde všemi svými silami pomáhati budovati lepší budoucnost ruského národa. (Výkřiky na levici.)

Strpím kritiku, ale všem nepřátelům ještě jednou povím, že to, co jsem dělal, dělal jsem proto, protože jsem věrně sloužil ruskému lidu a miloval jej a budu věrně sloužiti dále jak jemu, tak i republice. Buďte přesvědčeni, že kdyby přišlo k rozporu mezi ruským lidem a republikou, loyálně, ale veřejně budu vždy ukazovati na překážky a budu hleděti je odstraniti tak, jak to dělám již nyní. (Výkřiky na levici.)

Jeden z pánů komunistů pravil zde ve sněmovně, že na Podkarpatské Rusi nejsou rolníci. To je mylné ponětí. Rolníkem je ten výtečný člověk, který nikoli 8 hodin denně, nýbrž od noci do noci úžasně těžko pracuje, oře. seje, žne, zabývá se chovem dobytka, jedním slovem hospodaří a má-li málo země jako Vrchovinec, odchází do cizí práce, aby měl výdělek, aby mohl svou drahou rolnickou rodinu vydržovati.

Ruský rolník od počátku svého rodu po tisíciletí zde žije a bude žíti na témž místě, dokud země bude zemí a dokud bude na ní žíti lidský rod. On nesebere svoje zavazadla a nepůjde tam, "ubi bene, ibi patria". A když i půjde, jeho srdce vždy bude tlouci pro otcovskou zem, pro rodný kraj. Pohleďme, jak žije řádný ruský zemědělec. Chudý Rusín se ožení s chudým děvčetem. Prvním jejich přáním jest, aby si koupili kousek země na chalupu. Ubožák ymuž jde do práce a ona doma přede, a když vydělali už tolik peněz, že si mohou koupiti půdu, kupují.

Těžce pracují dále, neboť je potřebí na chalupu, a když si vydělali, kupují i chalupu. A když vydělali dále, kupuji krávu a znovu půdu a krávu a hospodaří, zabývají se rolnictvím.

Když rolníka postihne nějaké neštěstí, že musí prodati svůj majetek, odejde do ciziny, do Ameriky, tam vydělává peníze, a když se vrátí domů, koupí znovu půdu, chalupu a krávu.

Ale ruský zemědělec nikdy nekoupí akcie, továrnu, krám, druhou chalupu na pronájem atd. a neobchoduje.

Co to znamená, co to je? To je zemědělský duch. Rusín, ať se mu vede dobře nebo zle, lne k půdě, on a půda se spojili, neboť on má zemědělského ducha.

A jak žije řádný tovární dělník?

Vzmůže se, a když ušetří něco z osmihodinné práce, kupuje lepší nábytek, lepší oděv pro ženu a děti, chodí do biografu, do divadla, do kavárny, žije ve městě, slovem zlepšuje si svůj marný život. A když se vzdá těchto zábav a má to štěstí, že dobře vydělává, koupí si dům, a když i dále se mu vede dobře, koupí si druhý dům a pronajme jej. Ale málo kdy kupuje půdu.

To je rozdíl mezi duchem zemědělce a továrního dělníka.

Rolník sám si pořídí nábytek, žena sama přede vlnu, a tká sukno na oděv, nechodí do biografu, do divadla, do kavárny, žije na vsi a má velice prosté zábavy.

Ruský rolník je základem Padkarpatské Rusi a ruského národa a spolu s jinými rolníky základem republiky. Bez zemědělce není života. On nám dává chléb. Zemědělský duch udržuje dosud svět. V monarchiích dynastie se opíraly o velkostatkáře, o feudální pány a žily celá století, neboť dobře rozuměly, že čí je půda, toho je také moc. Držitelé půdy byli vždy základem států a národů.

A nyní v republikách, kde se provádějí pozemkové reformy a kde půda přechází z rukou velkostatkářů do rukou drobných zemědělců, tito drobní zemědělci budou základem a mocí národů a republikánské demokracie.

A až se zemědělci celého světa vzbudí z hlubokého snu a uvědomí si vlastní důstojnost a spojí se, to bude moc, to bude světová slavnost a tenkráte dosáhne lidský rod míru, konsolidace, pořádku a klidného blahobytu.

A nyní pohlédněme na to, co chcete vy, bolševici. Vy chcete světovou válku. (Výkřiky na levici.) A zemědělec chce mír. Vy chcete nouzi pro lidský rod a zemědělec chce duševní a hmotnou dokonalost..Vy chcete světovou revoluci. A zemědělec chce konsolidaci. Vy chcete panování semitského plemene. A ruští zemědělci chtějí, aby se všichni Slované spojili. Vy chcete anarchii v Evropě. A všichni zemědělci chtějí Panevropu.

Čím dále tím více budou se otvírati oči ruských zemědělců a všech dělníků a za nedlouho přijde čas, kdy zmizíte, jak ruský lid na Podkarpatské Rusi říká: "jako čert před kadidlem".

Tenkráte začnou se nové dějiny a zlatý věk lidského rodu a s novými lidmi budou se roditi nové idee.

Ale pak již vás nebude. (Potlesk. Výkřiky komunistických poslanců.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Pro neparlamentní výraz volám dodatečně k pořádku pana posl. Hirschla.

Dále má slovo pan posl. Haken.

Posl. Haken: Jestliže klub poslanců strany komunistické připojil se k akci všech oposičních stran této sněmovny na obžalobu vlády, nikterak to neznamená vytvoření nějakého oposičního, jednotného, programově založeného celku, jakým je na př. vládní koalice. Oposiční stanovisko komunistické strany vyplývá z docela jiné základny než oposice ostatních stran. Naše oposice ke každému vládnímu měšťáckému režimu plyne z třídně revolučního postavení dělnické třídy v buržoasním státě. To je hranice dělící nás od každé jiné oposiční strany, ať již její oposice prýští z nacionálních důvodů, či z důvodů prosté politické konstelace. Oposice naše nemá pouze negativních cílů, je positivní, poněvadž znamená nejen negování měšťáckých zřízení, ale i positivní boj za zřízení socialistické společnosti, boj za povalení vlády buržoasie a dobytí moci pracující třídou.

Netvoříme s ostatními oposičními stranami naprosto žádné koalice a ukáží-li se společné akce oposice, jako tato, vyplývají jen z nutnosti diktované jednacím řádem sněmovny. Není nás tajno, že mnohé strany, jež dnes jsou v oposici, mohou zítra býti velmi snadno ve vládě, poněvadž tato vláda je vlastně i vládou jejich. Živnostenská strana byla ještě před několika měsíci v oposici. Dnes je ve vládě. Slovenská strana ľudová je na skoku z oposice do vlády, při nejmenším do vládní většiny; i některé německé strany hlásí se k aktivismu a není daleka doba, kdy některá z nich zúčastní se přímo vlády s českými měšťáky. To nebudí v nás kyselost, naopak vidíme v tomto postupu vyjasnění situace.

Pamatujeme se dobře, že i česká buržoasie, jež s počátku byla k vládám vídeňským v nesmiřitelné oposici, dovedla se dobře vyrovnati s jinonárodními (Výkřiky.) buržoasními skupinami, a i předák vlastenecké české buržoasie dr Kramář stal se positivním politikem rakouské monarchie a mluvil dokonce velmi nadšeně a hlasoval pro rakouský militarismus. (Výkřiky komunistických poslanců.)

A bylo to zcela přirozené. Třídní příslušnost je nejsilnějším motivem politických činů. Tak jako přešla česká buržoasie z negace a pasivismu k positivní politice, jako ona dovedla se vyrovnati s vládnoucí skupinou buržoasie německé, tak také nepochybujeme, že i buržoasie německá smluví a vyrovná se s národní, t. j. buržoasní vládou československou a že se s ní smluví i maloburžoasní strana slovenských ľudáků.

Z vývoje politického myšlení německých měšťáckých stran vidíme, že původní jejich odpor k československému státu mizí, že vítězí positivismus. Tento vývoj je zcela přirozený a kryje se plně s vývojem politického smýšlení české buržoasie v rakouské monarchii. Vždyť německá buržoasie dobře cítí, že vláda české buržoasie jde i jí k duhu, že je to vláda vlastní třídy, a ony malé boje o tabulky a nápisy jsou velmi efemérní, než aby mohly zastříti jednotnou třídní příslušnost.

Z různých projevů víme, že německý agrárník Schubert je na příklad pro zavedení agrárních cel právě tak, jako český agrárník Švehla. Jedná se - abych znázornil nějak rozdíl - snad jen o to, bude-li míti pytel mouky české razítko či českoněmecké. Konsument však nebude se o to starati, nebude hleděti na nápis, nýbrž na cenu. Vykořisťování, jež je nutnou součástí kapitalistického režimu, je pro pracující třídu stejně bolestné, ať již má tabulku v jakékoliv řeči. Národnostní spory jsou součástí buržoasního režimu a buržoasie otázku národnostní nikdy nerozřeší. To zejména musí býti jasno příslušníkům proletářské třídy. Proletariát nesmí se dáti svésti k boji o tabulky, nápisy atd., nesmí se dáti odvésti malicherností buržoasních sporů od velikého boje, jenž je společný proletariátu všech národností, od boje za třídní osvobození, nesmí se dáti odvésti ani od bojů za své hospodářské požadavky.

Buržoasní režim znamená kromě útisku třídního i útisk národnostní. Je spojen vždy s bojem o vykořisťovatelský primát. Měla-li v rakouské monarchii vykořisťovatelskou licenci v rukou buržoasie německá, má ji v Československu buržoasie česká. Italský Mussolini chce přenésti prapor vykořisťovatelské licence nacionálního imperialismu až přes Brenner. Síla buržoasního nacionálního imperialismu neřídí se humanitou, ani demokracií, ani spravedlností, nýbrž jest jedině otázkou moci a možností ji uplatňovati.

I česká buržoasie ve snaze uhájiti vykořisťovatelský primát národnostně utlačuje, a to přiměreně ke své síle a možnosti. Možnosti její jsou omezeny poměrnou silou a početností národnostních menšin, ale hlavně silným mezinárodním hnutím proletariátu v Československu, jež se k nacionálním štvanicím nedá zmámiti. Český Mussolini nemá z uvedených důvodů oněch možností jako Mussolini italský; to ovšem neznamená, že by neměl týchž chutí. V nedělní příloze "Českého Slova" viděl jsem obrázek Mussoliniho škrtícího Němce a českého Mussoliniho objímajícího Němce. Pod obrázkem byl text vyjadřující posudek, že čeští nacionalisté jsou na Němce příliš mírní. Nacionální štváč Českého Slova je zaslepencem, jenž se nepodíval ani na statistiku národnostního složení Československa. České buržoasii jakožto vedoucí buržoasní skupině jde o upevnění buržoasní základny, o její rozšíření. Toto úsilí souvisí s kapitalistickou konsolidací hospodářskou a vlastně z ní vyplývá.

České buržoasní skupině jde o rozšíření bojovné základny proti rostoucímu odporu třídně uvědomělého proletariátu.

Obě hlavní buržoasní skupiny, česká i německá, snaží se o vyrovnání všech podružných otázek, aby na hlavním poli, na poli stabilisace kapitalismu, mohly společně pracovati k vykořisťování pracující třídy všech národností s poměrným rozdělením moci.

Toť základní rys kapitalistické politiky v měřítku mezinárodním i v rámci tohoto státu.

Vládnoucí česká buržoasie upevnila svou hegemonii, ale připouští na některé úseky buržoasie ostatních národností. Sjednocení buržoasní fronty je na postupu a jde paralelně se sjednocovacími akcemi proletariátu. Se stupňováním třídních rozporů nastává i scelování a šikování front. Celý spor jazykový je podružnějšího rázu. Je inscenován pro nacionálně vypjaté smýšlení maloburžoasie a určité části dělnictva maloměšťácké ideologie všech národnostních skupin.

Stabilisace buržoasní fronty, rozšiřování její základny, její soustřeďování na hlavní linii třídního vykořisťování vytváří ovšem ve druhém táboře, v táboře pracující třídy, odezvu ve snahách po sjednocování. I toto hnutí nabývá čím dále tím většího porozumění, neboť vyplývá nutně z konsolidačního úsilí buržoa ssie ia poli hospodářském i politickém.

Oporou těchto snah je existence sovětského svazu, jehož se kapitalistům nepodařilo zničiti a jenž je trvalou překážkou konsolidace kapitalismu v mezinárodním měřítku. V proletářské frontě zesiluje hnutí po užším spojení všeho proletariátu na třídní bojovné základně. Sociální demokracie dostává se do těžké situace. O ni je boj. Buržoasie, opírajíc se o její maloměšťácké elementy, udržuje s ní spojenectví, zatím co dělnická její část bude nutně usilovati o přeskupení k bojovné frontě proletariátu. Odtud čím dále tím větší zmatek v taktice sociálně demokratických stran, o čemž svědčí i nynější oposiční záchvěvy české sociální demokracie.

K historii měšťáckého hnutí mám v ruce důležitý dokument. Jest z doby revolučního protifeudálního hnutí z r. 1848. Je to německo-české provolání komitétu pražských měšťanů. Text je nejprve německý a vedle český. Oslovení má: "Deutsch-Böhmen! Čechoněmci! Se hlubokým žalem doslechli jsme, že obíhá w německých okrescích našeho králowstwí obáwání, jakoby česká část našeho národa zamýšlela mladé swobody nadužíwati ku potlačowání Wašeho jazyka a Wašeho wzdělání. Bratři! My jsme w bouřliwé době wyslowili smýšlení naše, prwní článek naší petice pronáší, aby w ouplnou rownost postaweny byly obě národnosti, byl by Wás stranu oučelu tohoto hnutí docela mohl upokojiti, kdyby tato nedůwěřiwost ze starší doby již pocházejíc, nebyla znowu rozněcowána byla. Bylo by neštěstí nebezjménné pro nás wšechny, kdyby obwiňování takowéto pěknou, welkolepou swornost we wlasti rušiti a muže swětla i pokroku, jako jste Wy, do zpátečních proudů hnáti měla. Oswědčuj eme se Wám tedy slawně, že snaha naše powždy byla i bude swobodu a stejné opráwnění obou národností zachowáwati a že nikdy ke zkrácení jedné nebo druhé hlasu swého nedáme. Wždyť welká část našeho středu wyrostla sama ze kmene Wašeho a na opak. Wždyť jest nás wšechněch štít a heslo: práwo, swoboda a mír. Setrwejte tedy po boku našem a očekáwejte jako my jenom sworného ducha budoucí blaho wlasti. W Praze dne 31. března 1848. Das Komitét der Prager Bürgerschaft. Albert Graf Deym, Peter Fastr, Prawoslaw Alois Trojan, J. B. Riedel, Uffo Horn."

Buržoasie v době svého mládí - a o tom svědčí tento dokument - v době boje o moc potřebovala jednoty všech skupin. V té době přenesla se přes nacionální rozpory, vytvořivši jednotnou frontu.

Podobným dokumentem jest v novější době washingtonská deklarace i ostatní projevy z doby tvoření československého buržoasního státu. Všechny dokumenty hrají na stejné struně nacionální rovnoprávnosti a spravedlnosti. Vždyť se jednalo o dobývání moci. Dnešní buržoasie kapitalistického imperialismu dovede se shodnouti. Není-liž významným toho dokladem shoda amerických miliardářů s buržoasií německou na vykořisťování německého proletariátu?

Nacionální štvaní potřebuje buržoasie všech národností pro maloměšťácké nacionalisty. Toť opium pro maloměšťáky, toť stálá zbrojnice maloměšťáckých politiků. Z tohoto důvodu buržoasie nerozřeší nikdy nacionálních sporů.

Jazykový zákon i nařízení jsou diktátem vládnoucí národnosti. Z české strany nebyl ani učiněn pokus o dorozumění s národnostními menšinami, jen aby prestiž české buržoasie byla zachována. To odporuje zásadně všem provoláním, v nichž česká buržoasie a maloburžoasie zdůrazňovala rovnoprávnost, dorozumění a sebeurčení v době, kdy stála na nižším stupínku své moci. Již samotné stanovení "státního jazyka" odporuje sebeurčení a rovnoprávnosti.

Jazyková nařízení jsou však porušením ústavy, znásilněním mírových smluv, zejména pokud se týče Podkarpatské Rusi, ale i znásilněním jazykového zákona. Upravuje-li jazykový zákon styk s úřady, nařízení zasahují do práv samosprávy a do soukromého života. Nařízení jdou nad zákon a jdou proti zákonu. Vláda, jež je vydala, patří právem na lavici obžalovaných pro porušení ústavy a zákona.

Nařízení dotknou se v praksi nejvíce dělnictva a chudého obyvatelstva vůbec. Zámožné vrstvy mají dosti prostředků, aby jim mohly vyhověti. Chudý zůstane bez pomoci i bez práva. To platí i o českých dělnících v minoritních místech. (Posl. dr Kramář: To je něco úžasného!) Ano, pane dr Kramáři. Komunistická strana, jež bojuje za naprosté sebeurčení národů, bojuje i proti jakémukoliv národnostnímu znásilňování. V utiskovaných národnostech má revoluční proletariát své spojence. To je směrnice naší revoluční strategie. Proto národnostní otázka má pro revoluční proletariát nemalý význam. Boj za právo sebeurčení, za národnostní svobodu a rovnoprávnost je součástí revolučního boje proletariátu. Jazykový zákon i nařízení jsou diktátem vládnoucí národnosti, který odporuje zásadně všem provoláním, jak jsem ukázal, ve kterých česká maloburžoasie zdůrazňovala rovnoprávnost, dorozumění a sebeurčení v době, kdy stála na nejzazším stupni své moci. Již samo ustanovení státního jazyka odporuje sebeurčení a rovnoprávnosti. Jazyková nařízení jsou však porušením ústavy, znásilněním mírových smluv. Upravuje-li jazykový zákon styk s úřady, nařízení znásilňuje zákon, nařízení znásilňuje i ústavu, nařízení zejména dotýká se práv Podkarpatské Rusi, která jsou zaručena týmiž smlouvami, jichž se dovoláváte a jichž jste se dovolávali při budování tohoto státu. Nám je, pánové, jasným vzorem rozřešení národnostní i jazykové otázky Svaz Sovětských Socialistických Republik, kde není národnostního útisku, kde není znásilňování jazyka národnostních menšin. Každá republika sovětského svazu spravuje se samosprávně a ruský jazyk je pouze jazykem zprostředkovacím. I nám je řeč jen dorozumívacím prostředkem. Otázku národnostní a jazykovou můžeme viděti vyřešenu jen touto cestou, kterou šel proletariát ruský. (Veselost.) Dokud tato cesta nebude nastoupena i v ostatních kapitalistických státech, do té doby není možno mluviti o nějakém řešení otázek národnostních a jazykových, do té doby musí býti mluveno jedině o útisku národnostních menšin.

My, bojujíce za sociální osvobození pracující třídy, bojujíce proti nadvládě buržoasní třídy, bojujeme zároveň pro nacionální osvobození všech potlačených národností. (Souhlas a potlesk komunistických poslanců.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP