Podepsal jsem sice s kolegy z Podkarpatské Rusi dotaz vládě
o § 100 jazykového nařízení,
ale udělal jsem to proto, poněvadž jsem dostal
spoustu protestů, v nichž se podrážděně
žádalo, abych v tom zakročil, neboť lidé
jednak se drží toho, že v této otázce
má právo rozhodovati pouze podkarpatoruský
sněm, a jednak se domnívají, že podle
odstavce 4 §u 100 vláda bude žádati od
úředníků župních a hlavnoslúžnovských,
aby vykonal: zkoušku z češtiny, a to by byla
velká křivda pro ně, neboť na Podkarpatské
Rusi všichni úředníci vykonali zkoušku
z ruštiny a po 6 letech již skorem všichni umějí
dobře česky. Donucovati je ke zkoušce, to by
se všeobecně považovalo za křivdu a bylo
by všeobecným přáním, aby v tomto
případě všichni čeští
úředníci vykonali zkoušku z ruštiny.
Nastala by nespokojenost na Podkarpatské Rusi.
Je zde několik starších úředníků,
neboť mladší umějí všichni
plynně česky, a ti, kdož od nynějška
budou vstupovati do služby, všichni budou uměti,
neboť se naučili ve škole. Ačkoli nemám
právo hlasovati v jazykové otázce, pokud
jde o Podkarpatskou Rus, přece poraditi je mojí
povinností.
Prosím pana ministra vnitra, aby uklidnil veřejné
mínění a aby nařídil, že
se nebude požadovati žádná jazyková
zkouška od těch úředníků
na Podkarpatské Rusi, kteří nyní jsou
ve službě, nechť jsou definitivní či
nikoli. (Výkřiky na levici.)
A poněvadž se stal případ, že jeden
úřad na ruskou žádost rozhodl a odpověděl
česky, prosím, aby se takový přestupek
netrpěl.
§ 12 zákona č. 508 z roku 1921 praví:
"Československo souhlasí, aby úředníci
na území rusínském byli vybíráni,
pokud možno, z obyvatelů tohoto území."
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Ale nedej Pán Bůh z komunistů. Ústavní
zákon praví totéž. A máme také
restrikční zákon.
Tedy obracím pozornost vlády na to, že dotud
nebude lze restringovati ani jednoho úředníka,
jenž pochází z Podkarpatské Rusi, dokud
tam jsou úředníci nepocházející
z Podkarpatské Rusi. Neboť slyšel jsem zprávy,
že se pomýšlí na restrikci také
Rusínů. To by bylo úplně nezákonité.
(Předsednictví převzal místopředseda
Slavíček.)
Dlužno dále podotknouti i to, že z universit
vychází ruská mládež, která
podle ústavní listiny má přednost
při umístění v úřadech
na Podkarpatské Rusi.
Prosím pana ministra, aby v těchto dvou otázkách
také uklidnil veřejné mínění.
Slavná sněmovno! Na Podkarpatské Rusi nikdo
si víc nepřeje konsolidace než já. To
jest jeden z mých hlavních politických cílů.
Chceme-li konsolidace Podkarpatské Rusi a spokojenosti
ruského lidu, pak prosím, abyste dbali mých
slov a všemi silami pomáhali, aby na Podkarpatské
Rusi nastala konsolidace a blahobyt. (Výkřiky
komunistických poslanců.) Od vás komunistů
si toho přáti nemůžeme.
Podkarpatský drobný a chudý lid jen od vlády
může očekávati lepší budoucnost.
Jsem přesvědčen, že vláda učiní
vše, co by povzneslo ruský zemědělský
lid na Podkarpatské Rusi hospodářsky a kulturně,
že bude dbáti samosprávy Podkarpatské
Rusi, a jakmile podmínky to dovolí, provede samosprávu
naši podle zákona. (Výkřiky na levici.)
Poněvadž pan ministr vnitra při jazykové
otázce již prohlásil, že ruský
jazyk na Podkarpatské Rusi považuje za rovnoprávný
s jazykem československým, mám naději,
že než podkarpatský sněm rozhodne, také
tak bude i v praxi, a proto prohlašuji, že mám
důvěru k vládě.
A nyní přejdu ke své osobě a budu
se zabývati útoky týkajícími
se mé politické činnosti. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Nebráním se, neboť nechci a nepotřebují
se brániti, ale uvedu fakta ze svého politického
života, aby to druzí pochopili a učili se z
neobyčejné mé historie.
Pan posl. Gáti pravil, že jsem byl Maďarem,
potom bolševickým komisařem a potom že
jsem v Polsku organisoval polsko-maďarsko-ruské legie
a že jsem byl Horthyovským a polským špehounem.
Mimo to ještě v bývalé sněmovně
ve své řeči pravil i to, že já,
když československé a rumunské vojsko
vkročilo do Mukačeva, sebral jsem s sebou peníze
ze státní pokladny. Proto jest mou povinností,
abych zde vysvětlil, co je na těchto věcech
pravdy.
Jsem Rusín, můj otec byl Rusín a matka Rusínka.
Vychován jsem byl - jako celá naše inteligence
- maďarsky, poněvadž jsme neměli ruských
škol. Politikou se zabývám od roku 1905. Základními
zásadami mého života jak soukromého,
tak politického jsou: láska, pravda a rozum. Pocitu
nenávisti neznám. Zásadou mého života
jest: milovati dobrého člověka bez rozdílu
náboženství, třídy a plemene
a vůči zlému člověku býti
spravedlivým. Jak dlouho tak žiji, cítím
se šťastným. Ale je to pravda, že nejvíce
miluji svůj ruský národ, neboť on jest
nejslabším a nejchudším národem
v celé Evropě. I otec má nejvíce milovati
nejslabší své děcko, to jest již
zákon přírody.
Důkazem toho budiž to, že na Podkarpatské
Rusi není ani jednoho člověka, komu bych
neučinil dobře, když se na mne obrátil.
Mou politickou činnost vedla vždy láska k mému
ruskému národu, a proto jsem nikdy nemohl uznati
za dobré, aby můj malý, slabý a nekulturní
národ přichýlil se k takové politice,
která by byla příčinou, že by
lid strašně trpěl a která by jej na
konec zabila.
Když nad námi panovali Maďaři, dělal
jsem politiku maďarskou. Vésti národní
politiku nemělo smyslu. Mezi takovým malým,
nekulturním a chudým národem muka nebyla
by nic pomáhala, a lid by byl strašně a beznadějně
trpěl. Za utrpení národa nemohl jsem bráti
na sebe odpovědnost. Patřil jsem k oposiční
straně osmačtyřicátníků,
neboť tato strana byla jediná, která uznávala
právo národních menšin a která
nás oslovovala: "Bratří Rusíni."
Nejhlavnějším mým úkolem bylo
povznésti kulturně ruský národ. Před
válkou bylo v Marmaroši 92% ruských analfabetů.
A poněvadž maďarská vláda nechtěla
dáti ruské školy, usiloval jsem o maďarské
školy, ačkoli hrozilo nám to pomaďarštěním.
"Raději se pomaďarštíme, než
abychom žili tak dále jako dobytek, a konečně
byli zničeni" - bylo mým heslem. (Výkřiky
na levici.) To byla má maďarská politika,
již řídila moje láska k mému
národu. Pro moji politiku ani jeden Rusín nikdy
netrpěl. Ti, kdož mne kritisují, nevidí
v tom hlubšího smyslu a nevědí, jak
bolestné to jest vésti politiku nepopulární,
ačkoliv užitečnou pro lid. (Výkřiky
na levici.)
Ale tato moje maďarská politika nepřekážela
tomu, abych v proslulém procesu marmarošsko-sihotském
jako advokát nehájil mučedníky: Julia
Bačinského, Jiřího Kabaljuka, bratří
Kabalů atd. A hájil jsem je zdarma a energicky,
neboť to byli mučedníci ruského národa.
Jen moje energická a zvlášť agresivní
obhajoba byla příčinou, že byli skorem
všichni osvobozeni ještě před přelíčením.
Tam jsem se potkal po prvé se slovanskými politiky
ze Slovenska, Srbska a Ruska. Za to již mne podezřívali,
že jsem pansláv, jak to ještě i dnes dokazují
listiny v maďarském ministerstvu vnitra. Po dobu celé
světové války byl jsem zapsán jako
pansláv, ačkoli to nebylo pravda, tím méně,
že jsem tehdy neměl slovanského ducha.
Po válce maďarská vláda, vláda
Karolyho, dala nám teritoriální samosprávu.
Nechtěl jsem přijmouti žádnou stání
službu, poněvadž jsem chtěl zůstati
nezávislý. Ale protože naše strana měla
vládu v rukou, dva ministři, a to Vincenc Nagy a
Orest Sabó, mne donutili, abych přijal místo
guvernéra, domnívajíce se, že mravní
mou povinností jest, abych se postavil v čelo svého
milovaného národa a povznesl jej.
Tehdy již mohli jsme býti Rusíny. A tak počal
jsem energicky vésti ruskou politiku. A dělal jsem
ji s velkým úspěchem.
Za této práce přišla na nás pohroma.
Velké neštěstí postihlo ruský
národ. Vybuchl komunismus jako hrom s jasného nebe.
Ministr ruské krajiny Sabó odešel do pense
a zastoupení svěřil mně. Já
jsem nebyl ani sociálním demokratem ani komunistou
a neznal jsem jejich systému. Chtěl jsem odejíti
domů a tam vyčkati konce bouře. Ale úředníci
ministerstva prosili mne, abych je neopouštěl, neboť
zahynou oni a jejich děti a pouze moje energie může
je zachrániti. Guberniální rada v Mukačevě
s počátku radila mi svou delegací, že
nemusím přijímati službu, abych se nekompromitoval,
neboť národ ještě mne potřebuje.
(Výkřiky posl. Kreibicha.)
Po této upřímné a bratrské
radě začal jsem baliti své věci, když
bolševická policie uvěznila jednoho poctivého
občana, a já na žádost rodiny jsem jej
osvobodil energickým vvstoupením. Po této
události přišel ke mně kněz Julius
Bačinský a jménem rady prosil mne, abych
zůstal ve službě a v těchto strašlivých
dnech neopouštěl národa, neboť jinak dostal
by se k vládě jakýsi Gelb a oběsili
by mnoho set našeho nábožného lidu a celou
inteligenci. Odpověděl jsem, že když vláda
bolševická odevzdá mi absolutní vládu
jako diktátoru pro Podkarpatskou Rus, pak že zůstanu,
neboť maje vládu, mohu zachrániti lidi, jinak
to nemá smyslu, neboť tito Gelbové, Weissové,
Schwarzové všecky nás oběsí.
Židovsko-bolševická vláda v Maďarsku
nebyla orientována a odevzdala mi tuto moc, neboť
se domnívala, že v Rusku by nechtěli, aby v
ruském území byl komisařem nikoliv
Rusín, nýbrž Žid. Tak jsem se stal národním
komisařem.
Moje situace byla strašně těžká.
Ulice byla ozbrojena, obyvatelstvo odzbrojené a já
jsem stál mezi nimi jako diktátor, ale bez moci.
Byl jsem člověkem demokratickým a liberálním,
a poněvadž zabýval jsem se vždy věcmi
chudého lidu, měl jsem mnoho sociálního
cítění a lásku pro každého
dobrého člověka jak pro měšťana.
tak též pro proletáře.
A co jsem dělal za své diktatury? To, co musí
býti povinností každého čestného
a dobrého člověka. Každému, kdo
se ke mně obracel, ať to byl měšťan
nebo proletář, jsem pomáhal a každému
jsem působil jen dobro. Mimo to zachraňoval jsem
lidi před smrtí.
Ulice odsoudila arcijáhna, mukačevského kanovníka
Kosseja k smrti. Zachránil jsem ho tím, že
jsem odročil exekuci, a to jen pro případ,
kdyby odsoudili také rabína. Ale toho neudělali.
Zachránil jsem před smrtí dr Jackoviče,
nyní již užhorodského advokáta,
jeho rodinu, rolníka Siladija a jiné. S pláčem
přišel ke mně důvěrník
římsko-katolického kostela a hlásil,
že mukačevští bolševici chtějí
napadnouti velkonoční procesí a zabíti
kanovníka a mnišky. Šel jsem na procesí
a šel jsem hned za nebesy. Bolševici neodvážili
se je napadnouti.
Nemyslete si, že jsem klerikálem. Jsem volnomyšlenkářem.
Jsem nábožný, ale ne klerikální.
Kromě zmíněných vysvobodil jsem asi
80 osob mukačevských a berehovských rukojmí,
jež uvěznili, zaručil jsem se za ně
svou osobou, svým životem. Přímo před
oběšením zachránil jsem život Kolomana
Ráce, před smrtí jsem zachránil dr
Ivana Áče, Meškova, dr Birleje a tchána
Štěpána Ráce a ještě mnohé.
Tito pánové žijí a nyní jsou
mi vděčni, že jsem věrně vykonal
svou povinnost.
Proč jsem to dělal? Pouze proto, že to byli
lidé, a já jsem považoval za lidskou povinnost
zachrániti trpícího člověka.
To mi diktovala má láska k lidu. Podle mé
zásady není dovoleno odsouditi člověka
k smrti, k tomu člověk nemá práva.
Pravda, že ke komisariátu poslali maďarští
komisaři bolševiky z Podkarpatské Rusi, jako
Mondoka, abych jim dal službu. Musil jsem jim dáti
místo, ale znemožnil jsem, aby tam mohli udělati
něco zlého. O jejich činnosti se zmíním
při jiné příležitosti.
To byla moje činnost za bolševismu v Maďarsku.
Když bolševismus padl, ministr pro věci národních
menšin dr Blejer mi poručil, abych v čele delegace
šel do ciziny a vedl propagandu v tom smyslu, aby Podkarpatská
Rus byla připojena k Maďarsku.
Informoval jsem se u zástupců cizích států,
co bude s Podkarpatskou Rusí. Všichni říkali,
že tam bude plebiscit. Před svým rozhodnutím
uvažoval jsem o zájmech ruského lidu. V našem
kraji rodí se málo chleba. Pro Rusína maďarská
rovina byla spižírnou. Všichni, jak prostý
lid, tak inteligence a odborníci se domnívali, že
kdyby nás oddělili od Maďarska, že zde
nastane hlad.
A za druhé, jestli se od Maďarska odtrhne Sedmihradsko,
Banát a Slovensko, přirozeným následkem
toho bude, že se na Podkarpatské Rusi vyvine průmysl
a naše země se promění v kvetoucí
průmyslový kraj a nastane hospodářský
a kulturní blahobyt.
Tyto příčiny mne pohnuly, že jsem přijal
toto poslání a odešel jsem do ciziny, abych
tam propagoval připojení Podkarpatské Rusi
k Maďarsku. Tehdy to bylo prospěchem ruského
národa.
Nežil jsem ani chvíle pod panováním
česko-slovenským. Jako soukromý člověk
žijící v cizině, měl jsem právo
vyčkati, jak se definitivně rozhodne příslušnost
Podkarpatské Rusi, a do té doby, dokud se nevrátím
domů, jsem de jure maďarským občanem.
A tak moje činnost neměla ani etické ani
právní překážky.
V Polsku a v cizině dělal jsem propagaci v časopisech
a memorandech ve smyslu svého poslání. Mimo
to jsem studoval život továrního, průmyslového
dělníka a socialismus.
A pokud jde o polsko-maďarské legie, mohu vám
říci, že v Polsku nebyly. Ale povím
vám, co tam bylo. (Výkřiky na levici.)
Byly tam dvě skupiny tak zvaných slovenských
vystěhovalců. Jedna skupina skládala se z
5 členů, druhá z 30. Kdo je vydržoval
a co dělali, přesně nevím, neboť
málo jsem se s nimi stýkal a oni sami mi to neříkali.
Ale byla tam také skupina i podkarpatoruských vystěhovalců.
Představili se v polských úřadech,
že jsou vystěhovalci z Podkarpatské Rusi. Poláci
je internovali, a poněvadž písemně mne
žádali o pomoc, zakročil jsem, aby je tam v
táboře zaopatřili. Bylo to 6 osob. Čas
od času přišli k nim noví vystěhovalci
z Maďarska, ale když viděli, že není
tak dobře býti vystěhovalcem, odešli.
Polské vojsko mělo nad nimi dozor. Já jsem
nechtěl bráti na sebe odpovědnost.
Neříkám, že v případě,
kdyby se byla Podkarpatská Rus před definitivním
připojením odtrhla od republiky, že bych nebyl
rád měl nějaký ozbrojený oddíl,
jímž bych byl mohl ochrániti obyvatele před
nepříjemnými událostmi, ale kdo jen
trochu se zamyslí nad tím dospěje k tomu,
že v cizím státě nelze organisovati
ozbrojené oddíly a že jakákoliv organisace
stála by strašně mnoho peněz a já
jsem je neměl. (Výkřiky na levici.)
I to jest pravda, že byly plány, aby s pomocí
oddílů byla Podkarpatská Rus odtržena
od republiky. Byly i plány, že mi v tom případě
odevzdají vedení civilní správy, ale
já jsem tuto věc prohlédl se všech stran
a zjistil jsem, že tyto plány jsou nemožné
a neužitečné pro ruský národ.
A tak se stalo, že, když již byla ratifikována
smlouva trianonská, polské úřady úslužně
jednaly tak, že všechny zmíněné
tři oddíly musily poznenáhlu r. 1921 odejíti
z Polska.
Zatím přišel rok 1920-1921. Nebylo hladu na
Podkarpatské Rusi. Hledal jsem příčiny.
Snadno bylo je najíti. Československý stát
zlepšil a zdokonalil železnice a vůbec komunikace
tak, že za několik měsíců byly
již v stavu předválečném.
Rozpustil jsem delegaci. Přestal jsem působiti a
od konce roku 1921 jako soukromý vystěhovalec žil
jsem v cizině. V rozličných zemích
studoval jsem život rolnických národů,
doplňoval jsem svá studia politická a došel
jsem k přesvědčení, že ruský
národ může se vysoko povznésti jako
národ rolnický v mezích Československé
republiky, může dosáhnouti stupně českého
a jiného západoevropského národa a
nezkaziti se, nýbrž zůstati dobrým,
klidným, loyálním, duševně jemným
a šlechetným národem, tak jak to vůbec
působí rolnický duch, a stal jsem se znovu
šťastným, že mohu v tom svému milému
národu pomoci a ukázati mu cestu.
Tam, kde máme horské pastviny, můžeme
zavésti švýcarské hospodářství,
kde máme pahorky. tam takové, jako v západním
Rakousku kolem Pasova nebo na Moravě a tam, kde je rovina,
takové jako na rovinách českých a
moravských. A zavládne mír a konsolidace
na Podkarpatské Rusi a ruský národ bude žíti
v blahobytu. (Výkřiky na levici.)
A tak loni na jaře vrátil jsem se domů.
Pravda, že dokud jsem byl maďarským občanem,
byl jsem věrný a loyální k Maďarsku,
ale od té doby, co jsem se stal československým
občanem, jsem věrný a loyální
k republice (Výkřiky posl. Mondoka.), neboť
podle mé zásady člověk má býti
věrný a loyální k tomu státu,
ke kterému patří. Je faktem, že, dokud
jsem byl maďarským občanem, působil
jsem jinak než nyní, neboť tehdy bylo potřebí
tak působiti a pracovati ve prospěch lidu, a nyní
zase tak, jak pracuji teď. Já jsem se nezměnil,
nýbrž stav ruského národa. Politiku
jsem nikdy nevedl pro sebe, nýbrž pro národ.
Kdo miluje národ a slouží mu, ten musí
dělati tak, jak přikazuje prospěch národa.
(Výkřiky posl. Hakena.)
Strašně se mýlíte, vy komunisté,
když myslíte, že se bojím toho, abych
trpěl pro svůj národ. Pro mne je sladké
a radostné trpěti pro ruský národ.
Nebál jsem se přijíti domů bez amnestie.
Pravda je, že jsem se soudu také nebál, ale
jako právník vím, že v politických
věcech i nevinný může několik
měsíců seděti ve vyšetřovací
vazbě. A přece jsem přišel domů.
Slyšel jsem vaše pomluvy, jež jste rozšiřovali
mezi lidem, že jsem se vrátil domů po dohodě
s vládou. Zde pravím otevřeně před
světem, že jsem se s nikým nedohodoval ani
oficiálně ani soukromě, nýbrž
jsem sám ze své vůle přišel domů,
a poněvadž mne nepronásledovali, je zřejmo,
že podle zákona nejsem takovým hříšníkem
ani proti republice, jak vy byste tomu chtěli.
Ani vaše útoky neberu vám za zlé, neboť
vaše pomluvy rád snesu pro svůj národ.
A když vláda honorovala to, že jsem se vrátil
domů a stal jsem se loyálním občanem,
tím, že jsem nebyl pronásledován, a
když si myslím, že není důležité
to, co jsem dříve dělal v cizině,
nýbrž že je důležité to, co
dělám a budu dělati pro svůj národ
a republiku, a když se sám budu obětovati,
aby ruský národ využil mého rozumu,
mé duše a síly pro dobro národa a státu,
pak, vy páni komunisté, pro svou slabost voláte
na syna národa: Ukřižuj ho!
Tací jste! Po vašich činech a řečích
lze vás poznati. Tím horší je tento
váš postup proti mně, poněvadž
je všeobecně známo, že je to jen komedie
všech těch, kdož na mne útočí,
neboť, kdybych se dnes vrátil domů a kdybych
byl pronásledován, všichni by útočili
na vládu. Ale nyní zbývá leda to,
že mne lid zvolil do sněmovny a vy jste ztratili mnoho
hlasů, a já nepatřím k takové
straně, která by zapomněla na ruský
národ.
Lživé je tvrzení, že jsem byl polským
nebo nějakým jiným důstojníkem
v Polsku.
Lživé je tvrzení, že jsem byl a jsem polským
špehounem, jak to uvedl pan posl. Gáti ve své
řeči. Mne v Polsku ctili tak velice, že by
si byl nikdo netroufal navrhnouti mi něco tak podlého.
Jen zlý nebo nemocný člověk může
o mne předpokládati něco takového.
Pravil pan posl. Gáti také to, že někoho
odsoudili pro špehounství, poněvadž si
se mnou dopisoval. To není pravda. Kdo pouze se mnou byl
ve styku nebo si se mnou dopisoval, z těch ani jednoho
neuvěznili ani neodsoudili, neboť nechtěl jsem
býti v politickém styku s nikým z Podkarpatské
Rusi. S důrazem pravím, že ani já jsem
nebyl ve styku ani jsem nikoho tím nepověřil.
Dělalo se mým jménem mnoho, jak jsem to později
uslyšel, ale o tom jsem tehdy nevěděl. Nikdy
jsem nechtěl, aby měl někdo pro mne nepříjemnosti.
Lživé je tvrzení, že jsem byl horthyovským
špehounem.