Čtvrtek 11. března 1926

Než si dovolím pojednati o zákonu a jeho zvláštních předpisech, které se opakují v tomto úředním slohu, chci se ještě vrátiti k výdělečným poměrům. Přečte-li si člověk takový paragraf třikrát, je právě tak moudrý jako před tím. Celá ta stylisace ukazuje, že to není žádná vážná práce. Musilo by se pamatovati na ony oblasti, které se potom mohou udržeti jen tím, poskytne-li se jim možnost výdělku podomním obchodem i nadále. Především máme tu Rudohoří. Podle jednoho paragrafu tohoto návrhu nemůže manželka nebo manžel vykonávati živnost, má-li podle §u 3, odst. 2 návrhu jeden člen rodiny a také příbuzný až do druhého stupně živnostenský list. Nuže, mám na mysli oněch mnoho případů, zvláště v území Císařského lesa, které na tom není lépe než krajiny v Rudohoří, odedávna prohlášené za nouzové území. Poukazuji na Schönfeld, městečko se 2000 obyvatelů, v němž jest 70 oprávněných podomních obchodníků; tam však podomní obchod úplně přestane, bude-li přijat zákon v nynějším svém znění, to jest, že provozuj e-li manžel nebo bratr nebo syn nějakou živnost, není již matka nebo otec oprávněn dostati podomní knížku. Podali jsme tedy pozměňovací návrh, který není na újmu živnostem, nýbrž naopak směřuje ještě k jejich ochraně a který jest stylisován tak, aby druhá podomní knížka nebyla vydávána. Hospodářský význam má podomní obchod také pro ony živnostníky, kteří zhotovují výrobky právě pro zemědělce. Poukazuji na zboží provaznické, kartáče, síťařské zboží, které se pak nebude již směti na venkov dovážeti. V těchto vysoko položených krajinách v Rudohoří, v Císařském lese, v tepelských horách, kde osady leží ve výši 700 až 800 m, kde se vedle žita a ovsa pěstují jen ještě brambory, stává se často, že tyto polní plodiny nemohou býti pod sněhem ani již sklizeny. Tam jest vyloučeno, aby člověk žil z výtěžku půdy, takováto práce nemůže se vypláceti. Jestliže se tam musí provozovati domácí výroba, má to jen ten účel, aby si tito horalé opatřili pro své velmi skromné nároky nějakou částku. Jestliže tito lidé ve svých rozptýlených domcích, osaměle ležících samotách vyrábějí paličkované krajky a výšivky, galanterní zboží, musí míti také možnost, aby toto zboží v příhodné roční době opět venku prodali. V zákoně jsou sice z části stanoveny úlevy, avšak vždy to závisí na přednostovi okresní politické správy, dostane-li se podomní knížka či nikoliv. Bohužel, dnes jest v republice X republik; v jednom okrese se zákon vykládá tak, v jiném opět mírněji a opět jinde sedí šovinista, který přísněji jezdí po paragrafech a všecko německé by tam nejraději zničil. Kdo jest podle tohoto zákona spolehlivý? Takový člověk snad 28. října někde v hostinci včas nekýchl a již je zde příležitost, že četník hlásí: Ten člověk je nespolehlivý. Okresní hejtman nepotřebuje se vůbec vysloviti, proč je nespolehlivý. Právě, poněvadž nejsou spolehliví. A takový člověk podomní knížku nedostane. Takové věci viděli jsme právě letos 28. října. Povětrnost byla na podzim velmi nepříznivá, zemědělci nemohli opatřiti hospodářství a mnoho otav leželo venku na lukách a nebylo je možno svézti. A rolník nedbal, je-li právě 28. říjen, což má a musí dnes pro něho býti zvláště význačný den. Vykonával prostě své práce v dobré víře, že nepáše žádného hříchu proti státu, jestliže toho dne pracuje. Přes to byli oni lidé předvoláni a velmi příkladně potrestáni. Také v naší krajině na Chebsku přinesl 28. říjen mnoho trestů lidem, jimž důvěra usedlíků v obci hodila na krk úřad obecního starosty. Poněvadž tito lidé dostali rozkaz, aby vyvěsili prapory na veřejných budovách, řekli správci školy: Škola je veřejná budova, vyvěste tam 28. října včas prapor, abyste snad nebyl potrestán. Jemu samotnému vsak ani nenapadlo, že jeho prastarý statek stal se najednou veřejnou budovou, tím, že se on stal obecním starostou, ačkoliv úřaduje ve škole. A přes to dostal tento člověk vysvětlení, v němž se pravilo: "Podívejte se, váš dům dostal najednou docela jinou cenu. Dívejte se na něj jinýma očima, neboť je to veřejná budova, na ní musíte vyvěsiti tak a tak dlouhý, tak a tak široký a tak vysoko prapor, jinak, neučiníte-li to, budete zavřen." Tito lidé nedostali výstrahu, nýbrž ihned byli potrestáni 200 až 300 Kč. To ovšem není najisto výchovným prostředkem k loyalitě, neboť jestliže někoho podle starého osvědčeného způsobu položíte na. lavici a vysázíte mu lískovkou pětadvacet, nemůžete žádati, aby se obrátil a řekl: "Ruku líbám, milostivý pane, jste příliš laskav" Tak nevychováte k loyalitě nikoho. A jestliže s naší důvěrou již v takovýchto maličkostech takto nakládáte, pak nemůžete přece žádati, abychom hned ráno, jak vstaneme, nebo večer, když jdeme spat, překypovali samou důvěrou a loyalitou. Tak se stane podomní obchod v rukou úřadů svévolným nástrojem proti těm, kteří si troufají pronésti přímo a čestně své rozhořčení a svou nevoli nad poměry ; jestliže potom takový člověk zažádá o oprávnění k živnosti, pak nebudou se mu jen dělati potíže, nýbrž zabrání se mu také, aby mu byla taková listina vydána. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Jsme proti omezení podomního obchodu, zvláště podomního obchodu, jejž neprovozují domácí obyvatelé. Jsou to především všude trpění židé a tu, bůhví odkud přicházejí lidé, příslušející do republiky, z těch tmavých, hlubokých lesů, kteří přinášejí všechen možný brak a šmejd, hřeší na lehkověrnost venkovského obyvatelstva a snaží se tam odbýti zboží z konkursu nebo jinaké výrobky, které mají od velkoobchodníků, kdežto našim lidem se dělají s jejich výrobky potíže.

Z horských krajin došel nás dotaz, pro která území mají platiti výjimečná ustanovení, která území se zamýšlejí pojmouti do těchto seznamů. Já sám nechci se vysloviti o zákonu, o němž jsem řekl, že byl z velké části opsán z císařského patentu z roku 1852 a také ze staršího patentu o podomním obchodě z roku 1811, neboť nestojí to za to, ztráceti slovo o takovém zákoně. Avšak jednu věc musím zde říci: jelikož nás k tomu povolala důvěra obyvatelstva, musíme pronésti výstrahy a upřímně vysloviti názory, které vlastně byly by ve vašem zájmu. Vy jste se nás netázali, právě naopak, zákon se předkládá hotový. Nám to může býti vhod. Čím dříve a čím rychleji dostane se celá věc do konkursu, tím dříve přijdou pro nás dny, které jistě nebudou horší než dnes.

Abych dokázal, jak tento zákon byl zpracován lehkomyslně a bez vážnosti, chci uvésti jen několik věcí. 34 paragrafů tohoto zákona jest spojeno v sedmi různých hlavách. A tu jest nápadné, že právě čtvrtá hlava o trestních ustanoveních má vlastně nejvíce paragrafů. (Posl. dr Hanreich [německy]: Vždyť se vládne pendrekem!) Ano, jestliže pan ministr doporučuje takovéto prostředky, pak se nelze diviti, když ho poddaní napodobují. Ovšem nemůže to platiti také pro druhou stranu. Rozhodně si však nedáme vzíti právo, bude-li toho třeba, dopomoci si k právu sami. Ubohý podomní obchodník, jestliže se jen poněkud odchýlí od zákonem vytyčené cesty, bude potrestán trestem až do 1000 Kč. (Posl. dr Hanreich [německy]: Právě aby se neodchyloval s cesty, ať jde po silnici!) Často však se přece, pane kolego, člověk dostane lehčeji kupředu, jde-li postranními cestami. Má-li sehnati pokutu 1000 Kč, musí snad prodati své malé hospodářství, svůj domeček nahoře v horách. Do toho ovšem úřadům nic není. U nás jedné vdově, když jí byl dodán příkaz k zaplacení dlužných daní, a když v úzkosti -a starostech běžela k úřadu a prohlásila, že by musila jíti žebrotou, kdyby měla zaplatiti dlužné daně, dostalo se jí klidně za odpověď, ať jen jde žebrat, místo prodávat. Tato ustanovení, která jsou shrnuta v 6 trestních paragrafech jsou tak krutá a lze jich použíti při každé příležitosti, že jich naprosto nemůžeme přijmouti. Jaká jest situace podomních obchodníků, toho nejlepším důkazem jest, že se o tuto živnost ucházejí jen rodiny, které byly donuceny nouzí, aby se postaraly o vedlejší zaměstnání. Neboť náklad na vydání a potíže při obstarání podomní knížky jsou velmi značné. Nejprve kolky, pak opatření lékařského vysvědčení, pak vysvědčení zachovalosti a ostatní doklady. Již to způsobí žadateli dosti veliké útraty. A když už pak má všechno pohromadě, jde teprve dotaz na četnictvo. A jestliže pak někdo, kdo neumí ani deset slov německy, řekne, aby toho člověka odmítli, jest také odmítnut a všechna vydání byla marná.

Podali jsme sice několik pozměňovacích a doplňovacích návrhů. Jejich osud známe již předem, avšak nechceme nésti odpovědnost, že jsme rovněž vinni touto lehkomyslností při zdělávání zákonů. Slyšíme-li venku u lidí od některé exponované úřední osoby: Vy jste přece zákonodárci, proč neděláte lepší zákony ? člověk nemůže jim odpověděti nic jiného než to, že přece musejí znát poměry v Praze. Jedna část poslanců obstarává celé zákonodárství a my máme jen to smutné potěšení přihlížeti, jak zákony dělány býti nemají. Podali jsme různé pozměňovací návrhy, směřující k ochraně živnosti. Přáli bychom si zde ještě jedno ustanovení a to stran očkování. Ať si každý myslí o očkování, co chce. Jestliže však jsou připuštěni k podomnímu obchodu jen lidé, kteří byli s úspěchem očkováni aspoň pro dobu 5 let, jest to nesmysl. Kdybych se na příklad chtěl ucházeti o podomní knížku, mohl bych býti k smrti uočkován, než by se dostavil výsledek. Neboť jsou lidé, jimž se neštovice neujmou.

Část těchto zákonných předpisů praví, že podomní knížku lze dostati v 21 letech, pak také v 35 letech a 30 letech. Starý rakouskouherský zákon ustanovil hranici 30 let. Zde bylo dnes docela správně řečeno, že svěří-li se lidem v 21 letech do ruky bříza, pak lze jim také svěřiti podomní knížku, zvláště pro ty krajiny, jež máme na mysli. Podali jsme také pozměňovací návrh, podle něhož má podomní knížka platiti nikoliv na jeden rok, nýbrž na tři léta, aby nebylo třeba každého roku této sekatury a těchto výdajů. Není žádného živnostenského povolení tak úzce ohraničeného a jež lze dostati s tak velikými potížemi, jako chce-li člověk dostati podomní knížku. Také vidování jest zbytečně ztíženo ; chce-li někdo obchodovati v pohraničním území, musí se odebrati do města, kde jest finanční úřad a jestliže náhodou nikoho nezastihne, může se státi, že docela bez užitku promešká den. Stálo by jistě za to, jak se to dnes také částečně stalo, pustiti se jednou podrobněji do jednotlivých předpisů zákona a jeho výkladu. Víme však, že to, co zde dnes přednášíme, má jen ten účel, aby bylo zapsáno v těsnopiseckých zprávách. Mluvíme zde k hluchým uším. Nechceme vám také udělovati rad, udělejte si to, jak chcete. Avšak zcela rozhodně odmítáme takovéto zdělávání zákonů. (Souhlas a potlesk na levici.)

Místopředseda Slaviček (zvoní): Dále má slovo pan kol. Böllmann.

Posl. Böllmann (německy): Slavná sněmovno! Cítím se povolaným, abych promluvil také několik slov k tomuto právě projednávanému zákonu. Vláda cítí potřebu, upraviti podomní obchod. Úprava směřuje k ztížení podomního obchodu. Na jedné straně vidíme, že vláda snaží se v chudých, nehostinných krajích připoutati lid k půdě tím, že jim utvoří domácí průmysl. Na druhé straně vláda ztěžuje možnost odbytu výrobků tohoto domácího průmyslu. Velké a rozsáhlé oblasti nemohou žíti z toho, co se vytěží z chudého políčka. Lidé, kteří tuto půdu obdělávají, jsou nuceni hledati si ještě jiný výdělek. V některých rodinách provádí se domácí práce, úkolem jiných členů rodiny neb obyvatelů vesnice jest odbýti tyto výrobky. Bylo tomu tak po desítiletí a jest tomu bohužel ještě dnes tak, a to prostě proto, že tyto výrobky nelze jinak prodati. Nejen Rudohoří, ale i část Šumavy a Orlických hor jsou odkázány na to, aby podomním obchodem získaly peníze k zajištění živobytí. V Rudohoří zavedli jsme v západní a střední části průmysl krajkářský a průmysl vyšívačský a pletařský. Používáme-li výrazu "průmysl", jest to více méně nesprávný výraz, neboť vztahuje se většinou jen na domáckou práci, kterou obyvatelstvo zde konává. Již od nejmladších let musí se dítě dáti do služeb domácí výroby, aby zajistilo rodině živobytí.

Stát zřídil sice k lepšímu umožnění živobytí v některých oblastech Rudohoří krajkářské školy. Tyto krajkářské školy měly obyvatelstvu umožniti novými vzory a jinými pracovními způsoby vyrobiti výrobky lehčeji odbytné. Tyto krajkářské školy neměly by však účelu a neprospěly by obyvatelstvu, kdyby zde nebyl podomní obchodník, který by obstaral odbyt těchto výrobků. Vždyť zboží, které se zde vyrábí, není vždy takové, aby mohlo býti odbyto do ochotně kupující ciziny. Jest to zboží, které má svůj odbyt doma a musí jej najíti i dnes. Ale rozbitím rakousko-uherského mocnářství, rozbilo se též odbytiště těchto výrobků a pouze v části tohoto bývalého státu, v Československé republice, lze podomním obchodníkům odbýti tyto výrobky krajkářského, vyšivačského a pletařského průmyslu. Vidíte, jak těžce jest tím postiženo chudé obyvatelstvo, a nyní ještě ztížena možnost odbytu. Ale stalo se ještě více, válkou byl průmysl paličkovaných krajek odvlečen z rudohorských krajů, a to do Číny a tam v Číně vyrábějí se krajky ve velkém množství za cenu, která znemožňuje našim domácím obyvatelům, kteří se zabývají paličkováním krajek, konkurovati s Číňanem. Dříve tak ceněné odbytiště Spojených států bylo z velké části ztraceno. Směrodatné kruhy československé vlády byly si vědomy závazku opatřiti náhradu. Chtěly tuto náhradu opatřiti tím, že chtěly přiměti krajkářky, aby vzaly do práce cennější kusy, avšak tyto cennější kusy vyžadují mnohem delší výuční doby, aby byl vytvořen kus, který jest bezvadným zbožím. Tyto kusy, které jsou již uměleckými výrobky, lze ovšem v cizině odbýti. Ale ne každá krajkářka a ne každá paličkováním krajek se zabývající osoba jest schopna vytvořiti takový umělecký výrobek. Patří k tomu též jistá peněžní záloha, která umožní krajkářům, kteří takový kus zhotovují, žíti 5 až 6 měsíců, třeba i celý rok. Vždyť takový kus vyžaduje vždy také dlouhou dobu a krajkářka dostane mzdu až při prodeji nebo až odvede dílo podomnímu obchodníku neb obchodníku s krajkami. Tyto výrobky, zvláště v průmyslu krajkářském, podléhají však také velice změnám mody. Tato měnlivost v možnosti odbytu doléhá tak hrozně na toto obyvatelstvo, že se musí chopiti každé možnosti, aby v tak obtížných časech, jaké nyní prožíváme, odbylo svůj výrobek. Chtěl bych nyní na to poukázati, že nutno při vylíčených poměrech v každé době podporovati odbyt, a této podpoře odporuje zvláště odstavec 2 §u 3, který zní: "Taktéž nemohou nabýti povolení k podomnímu obchodu osoby, které samy neb jejichž manžel nebo jejichž příbuzný v pokolení přímém vůbec a až do druhého stupně v pokolení pobočném provozují již živnost se stálým stanovištěm neb živnost trhoveckou".

Chtěl bych se otázati, jak se to může určiti, když venku na vesnici příbuzenstvo možno zjistiti od domu k domu. Jest všude příbuzenstvo a nyní toto obmezení. Ale tento způsob stylisace tohoto odstavce 2 se mně zvláště nedotýká, nýbrž to, co se může do tohoto odstavce vložiti a co se ponechává správním úřadům. Nestojíť v tomto odstavci 2, pro který obvod tento zákaz platí, zda platí pouze pro bydliště dotčené osoby, která žádá podomní knížku neb zda platí pro okres, kraj, župu, zemi aneb pro celé československé státní území. Vidíte, jaké množství prostředků zůstavuje se úřadům, aby šikanovaly takového muže neb ženu, kteří se ucházejí o podomní knížku, aby jim to znemožnily. Proč nebyl tento odstavec stylisován tak, aby se znemožnilo správním úřadům provésti změnu smyslu podle jejich libovůle? Proto žádáme, aby se aspoň částečně zabránilo případnému úřednímu omezení vydávati podomní knížky osobám, které jsou spřízněny s nějakým živnostníkem podle § 2 odstavce 3, aby tento odstavec, a to jest to nejmírnější, co můžeme žádati, alespoň neplatil pro podomní obchodníky podle § 17. Neboť tam jsou uvedeny oblasti, které byly označeny za chudé kraje. V § 4 v odstavci 1 se praví: Povolení k podomnímu obchodu uděluje úřad politický prvé stolice na jeden rok. V pozměňovacím návrhu žádáme udělení na 3 roky. Tento náš požadavek odůvodňujeme tím, že nelze tak chudým lidem, kteří jsou nuceni žádati o podomní knížku, zbytečně ukládati výlohy, výlohy na penězích, výlohy na čase a námaze a na zbytečném prodlévání v předsíních různých úřadů. Ale můžeme to též požadovati vzhledem k tomu, že vláda vždy klade důraz na reformu správy v tom směru, aby pracovala laciněji, úsporněji a rychleji. Tím odůvodňujeme vydávání na 3 léta, aby nebyl úřad obtěžován příliš často za sebou žádostmi o vydání podomní knížky. § 5 stanoví, že povolení k podomnímu obchodu může se vztahovati na obvod příslušného zemského župního svazu, na Podkarpatské Rusi na celé území Podkarpatské Rusi. Když bylo možno zde říci, na kterou oblasť se povolení vztahuje, proč nevědělo se to při stylisaci §u 3 odstavce 2? Uvésti tento § 3 v soulad s § 5 bylo by proto přirozeným důsledkem, aby se úřadům úřadování usnadnilo a dosáhlo, aby mohly drahocenný svůj čas věnovati jiným správním úkolům.

Chtěl bych nyní, nechtěje opakovati vše, co moji kolegové uvedli, prositi o to, aby se slavná sněmovna neuzavřela umírněným požadavkům, které jsme přednesli a které směřují jen k tomu, dáti lidem možnost výdělku v oblastech, kde na tuto možnost výdělku jsou odkázáni. Jsou to kraje, které odjakživa byly nouzovými kraji a zůstanou jimi také v Československé republice. V kraji Přísečnice, Blatné, Šmídeberku, Hory Sv. Šebestiána nemohou lidé život svůj obhájiti svým kouskem půdy a země. Jsou odkázáni na podomní obchod a jako se již staré Rakousko-Uhersko muselo těchto lidí ujmouti, jste také vy povinni, ujmouti se života a blaha lidí, kteří s bezmeznou láskou lpí na své hroudě. Vyžádali jste si v Paříži a St.- Germain tyto kraje pro sebe a máte nyní odpovědnost, starati se o obživu tamějších lidí. Žádáme pro tyto lidi rovnoprávnost s oněmi státními občany, kteří musí žíti a bydleti v chudých krajích, jež jsou kraji českými nebo slovenskými. Přejeme těmto lidem všechny výhody, které jsou jim poskytovány tím neb oním úřadem. Protože však nechceme, aby byli v tomto státě občané jedné nebo druhé jakosti a jedné nebo druhé třídy, žádáme pro své německé oblasti stejnou výhodu ve všech oborech.

Tu musíme vznésti stížnost, že se ministerstvo železnic této rovnoprávnosti uzavírá. Žádali jsme loňského roku v ministerstvu železnic, aby byla lidem, kteří provozují podomní obchod s krajkami, vyšívkami a zbožím pleteným dána stejná výhoda, jaká jest poskytována podomním obchodníkům s plátnem z krajiny náchodské nebo také podomním obchodníkům ze Slovenska. Je-li uznáváno nutným poskytovati lidem z těchto krajin, kteří jsou jistě chudí, slevy na jízdném, musí je obdržeti i naši lidé. Proto chtěl bych zde při této příležitosti pana ministra železnic poprositi, aby výnosem ministerstva železnic čís. 54068/III/3 z roku 1925 poskytnutá sleva pro trhovce a jisté podomní obchodníky byla poskytnuta i těm osobám, které obdrží podomní knížky podle § 16 a § 17 tohoto tisku. Tuto výhodu jest poskytnouti již pro rok 1926.

Rovnoprávnost pro všechny, zejména pro chudé a utiskované, kteří svou výživu musí dobývati za nejtěžších podmínek! Této výhody se dožadujeme dnes tím více, že nám pan finanční ministr prohlásil, že jest nucen navrhnouti zvýšení jízdních cen o 22%. Kdyby k tomuto zvýšení skutečně došlo, nebylo by mnohému podomnímu obchodníku možno, aby při svém skrovném výdělku ještě sehnal zvýšený poplatek za jízdu, a kdyby jej sehnal, musil by jej strhnouti z výdělku, který musí dáti domáckému dělníku za výrobu. Nelze připustiti, aby v tomto státě byly poskytovány průmyslu na všech stranách velké výhody, aby mu byly umožňovány velké stavby a tak dále, (Souhlas na levici) a aby těmto lidem, kteří přec peněz nemají, kteří nejsou s to, aby provozovali něco jiného než podomní obchod, bylo znemožněno odbýti to málo, co s těžkou námahou a vynaložením mnoha času vyrábějí. Úkol státní záleží v tom, aby byl sociální a humánní ke všem občanům státu, kteří musí v tomto státu žíti, a s tohoto místa žádáme pro chudé obyvatele státu žijící v nejnuznějších poměrech nejen blahovůli, nýbrž také podporu a umožnění života vůbec. (Souhlas a potlesk na levici.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dále má slovo pan posl. Hrušovský.

Posl. Hrušovský: Veľactená snemovňa! Prihlásil som sa k slovu v debate o vládnom návrhu zákona o podomnom obchode ako rodák toho kraja na Slovensku, pre ktorý je špeciálne tento zákon dôležitý, kraja podjavorinského. Obyvateľstvo tohoto kraja je dosť početné, lebo v obciach, ktoré sem spadaj ú a živia sa podomným obchodom, v Starej Turej, Hrušovom, Lubine, Horných Bzinciach, Dolných Bzinciach, Vadovciach a Kostolnom, nachodí sa 17340 duší podľa posledného sčítania, ktorí sa väčšinou podomným obchodom zaoberaj ú. Tento kraj je hornatý, má nepriaznivé klimatické i horopisné pomery, ornej pôdy je málo, a tak je nútený k podomnému obchodu.

Boly po prevrate hneď tendencie, aby boly zrevidované všetky zákonné ustanovenia o podomnom obchode a pokiaľ možno podomný obchod tak obmedzený, že by to znamenalo vlastne znemožnenie podomného obchodu. Tým by však u nás bol zabitý domáci priemysel, ktorý je široko rozvetvený, a práve domáci priemysel na Slovensku je umožnený výlučne podomným obchodom. Nemôže byť cieľom zákonodarstva našeho, aby sme tak dôležité odvetvie výroby, ako je priemysel ľudový na Slovensku, zabili. Preto § 17 tejto osnovy umožňuje, aby v týchto kraj och, v ktorých je podomný obchod tradičný a v súvise s ľudovým priemyslom, zostal nedotknutý.

Podotýkam, že práve tie najbiednejšie kraje boly tie, ktoré dodávaly najväčší kontingent vojakov našich zahraničných legií. Sú to tie kraje, ktoré sú nacionálne najuvedomelejšie. Dnes, keď už odpadly tie územia, v ktorých pred tým obchodovali, k iným štátom, menovite k Pešti a Viedni, sú tieto kraje odkázané jedine na územie Československej republiky, tedy na terén o mnoho menší než predtým. Už cisársky patent z r. 1852, č. 252 r. z., počítal s touto nevyhnuteľnosťou podporovať podjavorinský kraj usnadnením jeho podomného obchodu.

Tu boly prednesené so strany nemeckej opozície námietky proti tomuto zákonu a bolo poukazované, že snáď práve nemecké kraje, tedy kraje menšinami obydlené, budú vydané na pospas správnym šikanám. Naopak, ja sa domnievam, že tento zákon má práve voči Nemcom veľké výhody, poneváč sa tu hovorí o pohraničných pásmach, tedy o území nemeckom eventuelne maďarskom, ktoré majú byť ušetrené konkurencie podomným obchodom. Práve kraje, ktoré na príklad na Slovensku sú nie chudobné, ale sú bohaté, zúčastnia sa tých výhod zákona, že v týchto pohraničných okresoch sú vylúčení podomní obchodníci, nakoľko nespadajú pod kategoriu označenú v § 17. Tedy námietky nemeckej opozície proti tomuto zákonu neobstoj a, naopak práve z dôvodov štátnej bezpečnosti bolo provodzovanie podomného obchodu obmedzené a upravené tak, že v pohraničných okresoch podomný obchod sa obmedzuje o mnoho silnejšie než inde; tedy tým je chránený podomný obchod práve v nemeckých krajoch.

Ja sa domnievam, že ministerstvo obchodu, poťažne vláda, nakoľko vydá podľa §u 17 soznam krajov, v ktorých domáci priemysel a podomný obchod je tradičný, pojme v prvom rade kraje podjavorinské, kraje, v ktorých podomný obchod už po stáročia je domáci.

Odporúčam slávnej snemovni, aby vládny návrh zákona o podomnom obchode prijala nezmenene. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP