Místopředseda Stivín (zvoní):
Slovo má dále p. posl. Muna.
Posl. Muna: Předloha zákona, kterou projednáváme,
je nejpochybnějším prostředkem k ochraně
našich živnostníků. Naopak je to předloha
svou povahou reakční, protisociální
a řekl bych přímo policejní. Předloha
vidí skoro v každém podomním obchodníkovi
zločince, a proto taková policejní ustanovení.
Předloha tato, kterou je nutno považovati za jeden
z ústupků, které ostatní strany koaliční
činí straně politických živnostníků,
sotva pomůže těmto. Naopak ti, kdož by
chtěli chrániti zájmy živnostníků,
měli by se postaviti ne proti sociálně nejslabším,
proti proletářům, kterými jsou podomní
obchodníci, nýbrž měli by se postaviti
společně s dělníky proti kapitalistům.
Ostří této předlohy jest však
namířeno ne proti kapitalistům, nýbrž
proti sociálně nejslabším.
Přijetím této předlohy živnostníkům
pomoženo nebude, naopak kapitalistický systém
a rozvoj kapitalismu bude i nadále ubíjeti tisíce
a tisíce živnostníků. Ale přijetím
této předlohy bude zabita řada, ba veliké
tisíce chudáků, kteří se živili
těžkou, ale poctivou prací. Přijetím
této předlohy bude jim znemožněno najíti
existenci, a tak bude jen armáda nezaměstnaných
a chudáků rozmnožena. Možná, že
budou naplněny i kriminály. Předloha nejenom
že zabíjí celé tisíce těchto
chudáků, ale zabíjí taktéž
řadu odborů domáckého průmyslu,
jako jest hračkářství, krajkářství,
korálkářství a řada jiných
průmyslů domáckých. Jest řada
obcí, a jsou to celé obvody, jichž obyvatelstvo
vyrábí výrobky průmyslu domáckého
a pak je podomním obchodem prodává. Jsou
to obce na Šumavě, jako na př. Stachy a celé
okolí, na Moravě je to Valašsko, v Čechách
Železnobrodsko, celé Rudohoří, pak Slovensko
a Podkarpatská Rus. Předloha znemožní
domáckou výrobu v těchto krajích,
buď zabije tento domácký průmysl vůbec,
nebo zde bude proletarisovati tyto výrobce tím.
že bude napomáhati a napomáhá meziobchodu.
Výrobce nesmí prodávati svoje výrobky
podomním obchodem, nýbrž předlohou tohoto
zákona je nucen, aby je prodával obchodníku
a aby se dal vykořisťovati od obchodníka. Tak
na jedné straně budeme míti vykořisťované
podomní obchodníky a na druhé straně
poškozeného konsumenta, poněvadž mezi
konsumenta a výrobce postaví se obchodník.
Těmto lidem chcete předlohou pomoci!
Předloha, jak již jsem řekl, omezuje silně
podomní obchod. Ten se dovoluje vlastně jen válečným
poškozencům, kteří požívají
důchodu. Ale my máme tisíce válečných
poškozenců a hlavně vdov, kteří
z různých důvodů důchodu nepožívají:
pozdní přihlášky, zamítnutí
z různých důvodů, atd. Tito chudáci
mohli by nalézti svoji existenci při podomním
obchodu. Předloha tato jim to úplně znemožňuje.
My však máme nejen válečné poškozence,
nýbrž i invalidy práce, máme zmrzačené
dělníky, kteří v závodě
utrpěli úraz a nedostávají buď
žádnou nebo malou rentu, která naprosto nedostačuje
k uhájení i té nejbídnější
existence. A na ty předloha úplně zapomíná,
tito jsou touto předlohou úplně vyloučeni
z podomního obchodu.
Má se pomoci živnostníkům a největším
nepřítelem živnostníků nejsou
kapitalisté, nýbrž bába rybičkářka,
která chodí po hospodách a nalézá
tak obživu. Domníváte se, že konkurence
této báby znemožní existenci obchodníků
s lahůdkářským zbožím
anebo restauratérů? Naopak. Nebo bába květinářka?
Ta jest nebezpečná a proto musí býti
těmto lidem, těmto chudákům jejich
poctivá existence znemožněna! Chcete zakázati
chudé ženě z venkova, když chce v městě
prodati kousek másla nebo konev mléka, a odůvodňujete
to tím, že má býti čeleno falšování
potravin. Víme, že právě velkomlékárny
a mlékárny v městech, pokud se prováděla
nedostatečná kontrola, byly ve velkém počtu
falšovateli mléka a másla. Víme, že
lidé v městech, když chtějí dostati
kousek poctivého másla neb nefalšované
mléko, kupují právě od chudé
ženy z venkova. A této chudé ženě
chcete vy přijetím tohoto zákona znemožniti
existenci. (Potlesk komunistických poslanců.)
Předloha zákona zapovídá obchod s
obnošeným šatstvem a prádlem z důvodů
hygienických. Pro podomního obchodníka platí
důvody hygienické, ale pro vetešníka,
který má v městě obchod s obnošeným
šatstvem, již důvody hygienické neplatí.
Ostří této předlohy jest namířeno
proti sociálně nejslabším a na jejich
účet má býti chráněna
existence živnostníků. Agentům různých
kapitalistických firem, které daleko více
poškozují živnostníky, se nebrání,
naopak těm se ponechává úplná
volnost k provozování obchodu.
Celá tato osnova jest sociálně reakční,
jest přímo policejní, poněvadž
- jak jsem již řekl - v každém podomním
obchodníku spatřuje se zločinec. Proto my
budeme hlasovati proti této předloze.
Chápeme, že strany měšťácké,
strany sociálně reakční mohou hlasovati
pro tuto předlohu. Jestliže pro tuto předlohu
budou hlasovati i strany vládních socialistů,
je to jen dokladem, jak daleko jsou vzdáleni od bídy
chudého lidu, jak daleko jsou proniknuty duchem měšťáckým.
(Souhlas a potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Slovo dále má pan posl. Netolický.
Posl. Netolický: Slavná sněmovno!
Zákon o podomním obchodě, který projednáváme,
je nejen unifikací dosavad roztříštěně
platných ustanovení pro země historické
a pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, nýbrž i zákonem,
který na moderní základ staví u nás
podomní obchod. Dosavadní ustanovení o podomním
obchodě byla vydána patentem z r. 1852. Jak jevila
se nutnost od té doby až do nynějších
dnů patent tento upraviti a podomní obchod na správnější
základ postaviti, dokazuje nejlépe okolnost, že
od té doby již šestkráte v bývalé
říšské radě vídeňské
byly podány návrhy, které podomní
obchod měly položiti na nový zákonný
podklad. Stalo se tak r. 1894, 1897, 1900, 1901, 1907 a 1911.
Podomní obchod bylo by možno zařaditi do živnostenského
řádu, kdyby nebyla zde zvláštní
nutná ustanovení, která jej přece
jen daleko odlišují od obchodů a živností,
které živnostenskému řádu de
facto podléhají.
Nynější osnova zákona, dříve
ještě než byla vydána, byla předmětem
dalekosáhlého jednání a slyšení
všech zájmových odborových organisací
a korporací, a jest tedy výsledkem vzájemné
dohody. I podomní obchodníci, kteří
mají svoji odborovou organisaci, byvše slyšeni,
nečiní vážných námitek
proti ustanovením celé této předlohy,
až na některé paragrafy, o kterých se
ještě zmíním. Této úpravy
bylo nutně zapotřebí, aby se vyhovělo
moderní době a denním našim potřebám.
Na předlohu tuto nutno se dívati s několika
hledisek. Ani ne s hlediska, myslím, usedlého obchodu,
ani ne s hlediska samotných zájemníků,
ale nutno vzíti na potaz zájmy a potřeby
našich konsumentů. Všechny tyto tři složky
našeho hospodářského života musí
býti brány v potaz, má-li zákon o
podomním obchodě vyhovovati všem těmto
třem složkám a upraviti podomní obchod
tak, aby žádná z těchto složek
nebyla poškozena a nijakým způsobem těžce
postižena.
Nutno zdůrazniti, že zákon o podomním
obchodě, který projednáváme, jest
ochranou usedlého obchodu. Jiné byly poměry
při vydání patentu z r. 1852 a jiné
od té doby za 74 roky v nynější době.
Usedlý obchod sám, který byl kolikráte
- ne podomním obchodem, ale jednotlivci, podomními
obchodníky - poškozen, volal neustále po tom,
aby podomní obchod byl upraven novým zákonem.
Zákon tento není, jak zde bylo předřečníkem
kol. Munou řečeno, nějakou výsadou
nebo ústupkem straně živnostenské, poněvadž
na zákoně tomto pracovalo se v minulé době
snad celá dvě léta, než byl vypracován
v nynější formě, jak je předložen
k ústavnímu schválení. Byl hotov ještě
před posledními volbami, kdy živnostenská
strana nebyla v koalici, a to je nejlepším důkazem,
že tvrzení, že by byl ústupkem straně
živnostenské, neodpovídá pravdě.
Zákon sám upraven je, jak jsem řekl, s těch
tří hledisek pro kraje, ve kterých podomní
obchod bude obmezen oproti dosavadním ustanovením,
a pro kraje, které podle ustanovení §u 17 budou
míti určité výhody a výsady
oproti dosavadním ustanovením. S toho hlediska sociální
momenty a potřeby chudých krajů jsou v zákoně
tomto jistě zdůrazněny a je na ně
v plné míře pamatováno.
Pro kraje, jichž seznam bude vydán vládním
nařízením, neplatí ustanovení
omezovací, ani ne ustanovení §u 12, které
vylučuje všechny podomní obchodníky
z měst, která budou čítati více
než 10000 obyvatelů a kde jiným obcím
dává právo, aby po slyšení obchodních
komor a dotčených společenstev a se schválením
okresních politických úřadů
podomní obchod ze svého obvodu vyloučily.
Tato ustanovení, která i pro podomní obchodníky
jiných krajů budou míti platnost, nevztahují
se na kraje, kde dotčení jednotlivci jsou odkázáni
na podomní obchod a na kraje, kde domácký
průmysl jest domovem. Z toho důvodu není
správné tvrzení, že by to byla předloha
reakční nebo že by byla namířena
nějak proti chudým vrstvám naší
republiky, naopak, vezmeme-li zřetel ještě
k tomu, že pro válečné poškozence
platí tytéž výsady jako pro obyvatele
chudých krajů, vidíme, že osnova po
té stránce sociálním potřebám
našich nejchudších vrstev a dotčených
krajů vychází plně vstříc.
Byly zde činěny námitky proti tomu, že
podomním obchodníkům ukládá
se povinnost, dříve než je jim dáno
povolení, že musí zaplatiti daň výdělkovou
a daň z obratu. To pokládáme za samozřejmé
z toho důvodu, že podomní obchodník
se zřetelem na jeho pohyblivost a nestálé
bydliště přece jen neskýtal by jistotu
a nebyl by takovým předmětem k vymáhání
daní a poplatků, jako je tomu u obchodníka
usedlého. Bylo vysloveno přání, aby
povolení k podomnímu obchodu dáváno
bylo na tři roky, na místo ustanovení zákona,
kde povolení k podomnímu obchodu dává
se pouze na jeden rok. Pokládám za správnější
ustanovení předlohy zákonné, a to
proto, že jde také o kontrolu jednotlivých
oprávnění, která, když by měla
rozsah tří let, nebylo by možno omeziti při
příští žádosti o prodloužení
oprávnění k podomnímu obchodu.
Kde však musíme se pozastaviti, je ustanovení
§u 6. § 6 zdá se mi z předlohy o podomním
obchodu nejtěžším a proti němu
snad v prvé řadě a snad jedině činěny
jsou námitky se strany zájemníků -
podomních obchodníků. V prvé řadě
poukazuje se k tomu - a to je nejdůležitější
námitka - že je to obtěžování
podomních obchodníků, musí-li k vidování
své povolovací knížky ubírati
se na okresní politickou správu toho kterého
okresu. V tom nutno viděti opravdu určité
zatížení.
Bylo by si přáti, aby toto kruté ustanovení
bylo prováděcím nařízením
uděláno schůdnějším a
přístupnějším. Jsouť u nás
politické okresy, jejichž rozsah tvoří
několik hodin cesty. Tedy když s jednoho konce má
jíti do místa okresní správy politické
a ta okresní správa politická podle ustanovení
zákona má právo určiti lhůtu
minimálně na 5 dnů, která je mu povolena
k obchodování v obvodu celého okresu, tu
ovšem ustanovení toto pro podomní obchodníky
označil jsem jako příliš kruté.
Pokud se týče §u 9, tam ustanovení odst.
5, lit. c), "vstupovati do cizích domů nebo
selských dvorců za soumraku", také poněkud
poškozuje podomní obchod, neboť najmě
zemědělci, zvláště v létě
a i jinak, nejsou snad ani přístupni a i dělníci
atd., kteří jsou v práci; tedy ustanovení,
že je taková domácnost v hodinách večerních
nepřístupná, bude jistě omezovati
podomní obchod. Ovšem když dotyčný
bude vyzván přednostou domácnosti, nemůže
býti proti němu činěno žádných
námitek.
V §u 15 jest ustanovení, pokud se týče
pohraničních míst, že musí býti
ono povolení a obchodování omezeno jen na
politický okres bydliště. Tedy snad i zde by
bylo možno vyjíti podomním obchodníkům
vstříc ustanovením, že jeho povolení
by se rozšiřovalo v celém pohraničním
obvodu.
Námitky proti tomu, že dříve mohly vidovati
podobné knížky obce, kdežto dnes právo
toto je přiznáno zákonem pouze politickým
správám, nutno na druhé straně omluviti
tím, že je potřebí, aby zde byla určitá
kontrola také v zájmu podomního obchodu samého,
neboť obce nemohou přece viděti, kolik obchodníků
snad jednoho oboru v celém politickém okresu se
nachází, a tím ovšem také vzrůstá
konkurence a nemožnost dotčeného obchodníka,
aby nějaký obchod udělal. Zde toto ustanovení
§u 6 musí býti podle mého mínění
vykládáno a upraveno správou státní
tak, aby bylo přijatelné a aby nepoškozovalo
podomní obchod a podomní obchodníky samé.
Při debatě, která byla rozvinuta, bylo také
dotčeno kočovných živností. Ovšem
ty nespadají pod rámec podomního obchodu,
poněvadž jsou upraveny zákonem zvláštním.
Mimo to z kruhů výrobců živnostenských
byla přednášena také přání,
aby některé živnostenské výrobky
byly vyňaty z oprávnění podomního
obchodu. Podle mého mínění nelze na
takové žádosti bráti zřetel,
poněvadž vyloučením jednotlivých
výrobků živnostenských přirozeně
i ostatní odvětví živnostenské
výroby podobné požadavky by předložila
a tím by podomní obchod byl znemožněn.
V debatě byla některá ustanovení zákona
označena jako šikanování podomního
obchodu. To bylo upřílišněné,
poněvadž přece jen zájem obchodu usedlého
i zájem konsumenstva leží v tom, aby podomní
obchod byl regulován a upraven a pod dozor postaven. Víme,
že většina podomních obchodníků
jsou obchodníci reelní, poctiví, ale přece
jen nelze se ubrániti tomu, že se mohou vyskytnouti
jednotlivci, anebo i více lidí, kteří
by zneužívali tohoto oprávnění.
A tu je třeba míti možnost, aby takový
nepoctivý podomní obchodník mohl býti
nějakým způsobem omezen. Tedy právě
ustanovení zákona dávají tu možnost,
aby takovým některým nepoctivým podomním
obchodníkům bylo to znemožněno. A to
nelze jen nazvati šikanou všeobecně, nýbrž
nutným ustanovením v zájmu reelního
obchodu i konsumentstva. Pokud zde bylo vytýkáno,
že předloha zabíjí tisíce chudých
existencí a že je nebezpečím pro domácký
průmysl, v tom směru je nutno poukázati jen
na výjimky §u 15 a 16, které jasně zní,
že krajům, které jsou odkázány
na domácký průmysl a prodej podomní,
dostává se i jejich domáckému průmyslu
i tisícům existencí tam usazeným dostatečné
ochrany a svobody, snad větší, nežli byla
poskytnuta dosavadním platným ustanovením
patentu z r. 1852.
Pro nás jako socialisty není předloha tato
žádným reakčním ustanovením
nebo ohrožením existence, naopak vítáme
ji jako dílo, které má na zřeteli
upraviti obchod, chrániti konsumentstvo před eventuelními
nástrahami a nepoctivostí některých
podomních obchodníků. Z těchto důvodů,
jako socialisté vítáme tuto předlohu
a budeme pro ni hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Slovo má dále pan posl. Fischer.
Posl. Fischer (německy): Slavná sněmovno!
Na tomto vládním návrhu zákona o úpravě
podomního obchodu opět se ukazuje, jak se povrchně
a přímo lehkomyslně projednávají
a.stylisují zákony, jak jsme tomu ovšem zvyklí
již u mnoha jiných zákonů. Již
při projednávání ve schůzi
výboru jsme pozorovali, že tento zákon byl
posuzován jen theoreticky a na skutečné potřeby
všedního života se nepamatovalo. Hned na počátku
bylo tam již při projednávání
poukázáno na to, že tento zákon vůbec
nebude měněn a tedy řečeno, že
zákon má býti prostě spolknut tak,
jak nám byl předložen k poradě ve schůzi
výboru. Důkazem toho také bylo, že když
se již určitou dobu mluvilo a jednalo o části
paragrafů, navrhl jeden český kolega, aby
všechny ostatní paragrafy, které obsahují
zvláště podstatná a pronikavá
ustanovení o podomním obchodu, byly přijaty
en bloc od §§ 25 až 34 najednou, což se také
stalo. Pro nás znamená úprava podomního
obchodu v mnoha územích rozřešení
existenčních otázek. Jestliže tedy bez
vášně a zcela nestranně zaujmeme stanovisko
k zákonu o podomním obchodě, neděje
se to nikterak, abychom se snad dostali do rozporu se stanoviskem
živnostenské strany. Naopak, i my jsme toho mínění,
že podomní obchod má býti podstatně
omezen, poněvadž právě venku, na venkově
ukazují se velmi mocně výstřelky podomního
obchodu často na škodu venkovského obyvatelstva.
Na druhé straně jest však naše stanovisko
přece jen různé, poněvadž ve
v elké části našich území
a zvláště v horských krajinách,
tak Rudohoří, Císařském lese,
tepelském a doupovském území máme
poměry, které, má-li se obyvatelstvo a tyto
krajiny silně obydlené na dále udržeti,
vyžaduj í, aby se v zákoně o podomním
obchodě zvláště přihlíželo
k výdělečné činnosti těchto
vrstev, zvláště když již ve starém
Rakousku bylo zákonnými předpisy postaráno
o zajištění výdělečných
poměrů v těchto krajinách. Avšak
nebyl to jen, jak již dnes o tom byla učiněna
zmínka, císařský patent ze dne 4.
září 1852, který dalekosáhlými
předpisy přinesl jistotu do podomního obchodu,
byl to již starý patent o podomním obchodu
ze dne 5. května 1811, jehož se opět císařský
patent z velké části dovolává.
Jest to zvláštní, že i v tomto vládním
návrhu, který nám byl dnes předložen,
vidíme, že velká část byla opsána
ze zákona z roku 1852, jak pokud jde o vynětí
českého Rudohoří v § 17, tak
také v mnoha jiných směrech. Než starý
zákon byl v jednom směru tolerantní: Pokud
jde o stáří, měl podstatně
nižší hranice, poněvadž se řeklo,
že začínati v 35 letech jako podomní
obchodník jest v některých rodinách
již příliš pozdě, že i vydáním
podomní knížky ženě nebo manželce
dosáhne se toho, že i ona přispívá
podomní živností k výživě
rodiny a tím ulehčí osud svých milých.
To jest velmi důležité i pro nynější
vládní návrh a pro nás, že se
vracíme opět k oněm předpisům,
které stran krajin, jež vyžadují nezbytné
výjimky, mají býti ještě dalekosáhlejší,
jak to navrhujeme v našich pozměňovacích
návrzích a k nimž musíte přihlížeti.
Při projednávání - má-li to
vůbec nějakou cenu, že se k těmto návrhům
zaujímá stanovisko - vychází na jevo,
že zákon o podomním obchodu má dvojí
tvář, podle různých zájmů,
které u mnohých ustanovení mluví pro
nebo často také proti. Při svém objektivním
posuzování máme především
na mysli, že se musí činiti rozdíl mezi
domácími a cizími podomními obchodníky.
Podomní obchod sám o sobě značně
poklesl. Dnes vidíme na venkově podomní obchodníky
mnohem řidčeji než dříve. Tím
více podomních obchodníků... (Posl.
dr Hanreich [německy]: Ale politických podomních
obchodníků přibývá!) To
je také výnosnější. Za to však
vidíme tím více polských židů
ze Slovenska se všemi možnými výrobky
- odkud pocházejí ostatní, nevím -
kdežto podomním obchodníkům, kteří
pocházejí z německých krajin, činí
se při vydávání obchodní knížky
nesmírné potíže.
Již několikráte bylo dnes na to poukázáno,
že při spolehlivosti osob přednosta okresní
politické správy - venku nemáme již
téměř žádného německého
přednosty - vždy zahajuje zcela zvláštní
šetření, zda snad nelze něco nalézti,
aby se žadateli o podomní knížku nemusela
již povoliti. Znám několik velmi zajímavých
případů, na příklad kde 36letá
žena, aby mohla uživiti svou četnou rodinu, což
muž sám nemohl dokázati, ucházela se
o podomní knížku. Přišlo se na
to, že jako 15leté děvče dopustila se
přečinu, a to ještě svedena k tomu několika
jinými, tak zvané krádeže ve společnosti
a dostala za to několik dní vězení.
A to bylo překážkou, aby tato žena po
tak dlouhé době nedostala podomní knížku.
Když se již poukazuje na sociální stránku
podomního obchodu, chtěl bych se zmíniti,
že se přihodila tato věc: Manželka byla
několik dní v týdnu z domu s těžkým
břemenem a přinesla něco na výživu
rodiny. To mělo za následek, že její
muž jednoho dne dostal výměr, že se mu
zastavuje invalidní důchod, poněvadž
jeho žena vydělá tolik a tolik a poněvadž
prý existence jeho rodiny není ohrožena. Takovéto
případy, když jsem je vyšetřil
a poukázal na jejich nezákonnost, byly také
napraveny.