Čtvrtek 11. března 1926

Nerozumíme prostě, že se domníváte, že tak malichernými prostředky zachráníte živnostnictvo, když připravíte o existenci několik tisíc lidí, kteří uboze a chudě v republice hájí svůj život. Posl. Tichi řekl, že je proto nutno omeziti podomní obchod, poněvadž se do něho po válce vetřelo mnoho pochybných existencí. Těchto pochybných existencí jest však v podomním obchodě méně zastoupeno, než ve stavu obchodnickém a živnostnickém. (Souhlas na levici.) Každý stav má pochybné existence, avšak aby se z toho odvozovalo, že nutno podomnímu obchodu vzíti oprávnění k životu, to budeme vždycky potírati.

A nyní několik slov k osnově samé. V zákoně se praví, že jenom ten je oprávněn dostati knížku o podomním obchodě, kdo je stár 35 let. Ve starém Rakousku bylo v patentu z roku 1852 stanoveno stáří 30 let. Nenahlížíme, proč teprve s 35 lety má býti někdo oprávněn vykonávati podomní obchod, když již v 21 letech může nositi břízu. Nenahlížíme, když někdo jest svéprávným v 21 letech, že by neměl právo vykonávati také podomní obchod, když mu přece přísluší i právo provozovati živnost. Praví se pak dále, že ti, kdo se ucházejí o podomní obchod, musejí býti spolehlivými. To jest pružný pojem, který dokořán otevírá dveře libovůli úřadu. Jak musí býti spolehlivý národnostně, stranickopoliticky, pro vládu ? To všechno se požaduje od člověka, aby mohl dostati knížku k podomnímu obchodu. V osnově jest uveden celý řetěz trestů, zločinů, přečinů, přestupků, které znemožňují dosíci průkazu k podomnímu obchodu. Kdyby se takových ustanovení používalo ve státě na všechna povolání, musil by pak mnohý odevzdati živnostenský list. Úřad může odepříti vidování, může určiti čas, v kolika dnech v týdnu může ten člověk po domech obchodovati, kdy smí zase přijíti, může ho trápiti a šikanovati, kdykoliv chce. V osnově nalézáme zase poukaz, co se má díti, jsou-li odůvodněné pochybnosti, pokud jde o osobu obchodníkovu. To přece značí, že s tímto ustanovením, které se tak často opakuje, možno si všechno dovoliti proti ubohému podomnímu obchodníku, cokoliv úřady chtějí. Každý strážník, každý četník může ho zadržeti. Politickému úřadu, obci, policii, četnictvu musí býti ukázána knížka a zboží. S podomním obchodníkem, který se poctivě snaží vydělati si na živobytí, nakládá se jako se zločincem, jako s tulákem.

Podívejte se na ustanovení osnovy! Když se začíná stmívati, nesmí již vcházeti do domu, pak má v obchodování přestati, bez povolení přednosty domácnosti nebo svéprávného člena rodiny nesmí vstoupiti do cizího bytu, když jsou obchody v místě zavřeny, nesmí choditi po domech. Kdy však má takový obchodník něco vydělati, když se mu dělají takové obtíže a brání se mu v jeho namáhavé práci ? Víte, komu podomní obchodník zboží dodává ? Jsou to částečně tovární dělníci, domkáři, malorolníci a lidé služební. Ty může vyhledati jen, když mají čas, nikoliv však při práci. Všechna tato obmezení odmítáme. Výbor místo aby zákon zlepšil, ještě jej zhoršil. Tam, kde se mluvilo o městech s 15.000 obyvateli, ustanovil číslici 10.000. V osnově se prohlašuje za nepřípustno, aby si obchodník dal nésti svůj ranec anebo svůj uzel pomocníkem. Nesmí používati ručního vozíku, a úlevy j sou dovoleny j enom ve výjimečných případech. Jenom u válečných poškozenců dělá se výjimka, kde se ukazuje trochu více ochoty. V zákoně není vysloveno, která jsou to nouzová území. Ve starém Rakousku byla vypočtena. Nouzová území byla uvedena jménem, nová mohla býti zařazena, pro ně pak platily rovněž výhody pro podomní obchod. Máme celé velké Krušné hory s mnoha sty podomních obchodníků.

Celý průmysl musil by tam zajíti, kdyby nebylo možno, aby ti lidé vycházeli do kraje a prodávali zboží, a mnoho set domácích dělníků nemohlo by již žíti, poněvadž jsou na to poukázáni, aby jejich zboží bylo prodáváno podomními obchodníky.

A pak se podívejte na trestní rejstřík! Hromadné tresty pro přestupek při nejnepatrnějším opominutí, odnětí knížky vedle ručení zbožím za uložený trest. Největší hanebnost v této osnově jest však obsažena v § 24. Úřady jsou povinny, dopustí-li se podomní obchodník někdy něčeho, zapsati trest do knížky. Obchodník musí s tímto zatykačem cestovati z místa na místo, kde již beztoho pohlíží na něho velmi často policie, četnictvo a obecní orgány jako na obtížného vetřelce. Myslím, že proti tomuto ustanovení není dosti ostrého výrazu. Ustanovení to jest vyslovenou hanebností, spáchanou na třídě lidí, kteří namáhavě si vydělávají svůj chléb.

Dále se ustanovuje - pan Tichi se o tom již zmínil - že obleky a jejich části, prádlo, ozdoby atd. jsou z podomního obchodu vyloučeny. Dnes se často stává, že obchodník mnohdy může prodati pár punčoch, nebo blůzu atd., poněvadž lidé na vesnicích nechtějí běhati hodiny cesty a ztráceti čas. Malí podomní obchodníci mají jenom malý zisk a neprodávají dráže než veřejné obchody. Také to nutno konstatovati. Rozhodně protestujeme a ohrazujeme se proti tomuto znění osnovy, poněvadž se stane hrobem tisíců a tisíců malých, těžkých existencí, poněvadž osnova strhuje vývoj o 60 let zpět, poněvadž tato osnova jest poklonou a darem obmezenému cechovnictví. Podle našich pojmů jest nemožno, aby se taková osnova mohla státi zákonem v moderním státě. Všichni, kdož pozorovali takového podomního obchodníka, jak po dlouhé hodiny pod svým břemenem těžce dýchá na bídných silnicích a cestách, ti všichni vědí, že musí svoji práci konati za deště a bouře, ve sněhu a mrazu, ti všichni vědí, že dává odpočinouti svému unavenému tělu na špatném noclehu, a všichni lidé, kteří mají lidský cit, musí v tomto znění osnovu odmítnouti. Osnova musí býti změněna, aby se stala potřebným zákonem pro chudáky, kteří denně, po týdny a po měsíce se snaží, aby si poctivě na své živobytí vydělali. (Souhlas a potlesk na levici.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dále má slovo pan posl. Kunz.

Posl. Kunz (německy): Slavná sněmovno!

Po prvé od doby, kdy toto Národní shromáždění trvá, dostala se k projednávání zákonná předloha, která zajímá stav, který byl, jak se zdálo, v tomto státě dosud zapomínán, totiž stav živnostenský. I když tento zákon nepředstavuje práce právnické, i když jsou v něm také vady, které živnostníků neuspokojují, přece musíme všeobecně konstatovati, že jsou některá zlepšení v tomto zákoně o podomním obchodě ve prospěch domácího živnostnictva. V roce 1919 přímo po vzniku republiky činilo to dojem, že snad i stát chce se rozpomenouti na stav živnostenský. Dříve se říkalo, že živnostenský stav, po případě střední stav je základem státu. Dnes pravíme, že je základem hospodářského pořádku vůbec.

V roce 1919 přišel zákon, podle něhož měly býti poskytovány úvěry maloživnostníkům poškozeným válkou, při čemž stát chtěl převzíti 80% záruky. Avšak jak ta věc vypadala? Jdu-li dnes k nějaké záložně a žádám-li o zápůjčku a přivedu způsobilého ručitele, beze všeho dostanu požadované peníze. Zde převzal stát pro maloživnostníky 80% záruky za zúročení a amortisaci, avšak nenalezla se skoro žádná záložna a banka, která by třeba jenom haléře poskytla válkou poškozeným maloživnostníkům na základě státní záruky. Pak přišla nařízení, kterými se opět děly pokusy jiným způsobem zdánlivě pomoci maloživnostníkům tím, že se ustanovily výhody při zadávání veřejných dodávek a při lidové akci ošacovací. Také tyto výhody jsou částečně jenom na papíře, poněvadž se ve skutečnosti kladou takové požadavky, že jim může býti vyhověno jenom technickou výrobou, že dodávku může provésti jenom velkoprůmyslník. A pokud jde o ošacovací akce, které měly přijíti k dobru maloživnostnictvu, staly se případy, že proti předpisům ministerstva veřejných prací, podle nichž měly býti platy za dodávky dlužné přes 8 měsíců zúrokovány, byly maloživnostníkům odpírány úroky ještě po půldruhém roce úroky, které si měli živnostníci počítati, poněvadž stát byl s placením v prodlení. Maloživnostníci tedy musili pro stát půl roku zadarmo pracovati.

Nejhorší závadou, která stíhá malé živnostníky, jest jednak nadprodukce, jednak neobyčejně vysoký daňový tlak. Co se nadprodukce týče, požadujeme, aby stát v živnostenském řádě učinil opatření, aby konečně také tento zlořád byl odstraněn: na jedné straně rozumnými poradami o povolání, které nenáležejí jenom do péče o mládež, nýbrž i do živnostenského řádu; na druhé straně tím, aby bylo znemožněno, aby průmysl nemohl k smrti ukonkurovati kteréhokoliv maloživnostníka, aby to, co u jednoho znamená rozum, nebylo u jiného vyrovnáváno penězi.

O živnostenském řádě pracuje se ve sněmovně již dva roky a má býti zlepšen ve prospěch živnostenského stavu. Tento živnostenský řád pochází z r. 1859 a byl zlepšen v r. 1907, tedy nehodí se již na dnešní poměry. Očekáváme s určitostí, že aspoň v tomto roce bude živnostenský řád upraven v zájmu maloživností a přiměřeně k nynější době.

Dnes máme před sebou předlohu zákona o podomním obchodu. Znamená-li nadprodukce zánik maloživností, pak je to z části také podomní obchod, který rozprodává zboží velkého průmyslu. Dříve stala se zmínka, že živnostníci jsou pochybné existence. Proti tomu bych rozhodně protestoval. Neboť i živnostníci, zvláště však maloživnostníci, jsou právě tak tísněni a snad ještě často více, než mnohý, který provozuje podomní obchod. Mnohá odvětví průmyslová rozprodávají své výrobky z největší části podomním obchodem. Pozorujeme-li stinné stránky tohoto zákona o omezení podomního obchodu, jímž má býti venkovské obyvatelstvo poškozeno, musíme poukázati k tomu, že i v nejmenších místech jest možno koupiti u domácího živnostníka zboží právě tak lacino nebo aspoň právě tak dobře a lépe, než u podomního obchodníka, který své špatné zboží nabízí venkovskému obyvatelstvu ke koupi.

V zákoně samém jest mnoho nedostatků. Zvláštní nedostatek nutno spatřovati v tom, že se praví, že povolení k podomnímu obchodu může býti uděleno jen těm lidem, kteří jsou důvěry hodní. Již pan řečník přede mnou náležitě ocenil tuto důvěryhodnost. Nemáme důvěry k tomuto státu, ani důvěry k úřadům a k politickým okresním správám, abychom mohli předpokládati, že tyto úřady nebudou důvěryhodnost uchazečů zkoumati způsobem, který se jenom jim hodí, a že my zkrátka budeme musiti ve svých německých krajinách vítati jenom české podomní obchodníky. Při obmezování tohoto obchodu nutno zvláště přihlížeti k tomu, aby t. zv. bosňáci, kteří jsou cizozemci, nezaplavovali denně našeho trhu svým šmejdem, který možno v každé kramářské boudě levně dostati. Živnostenský stav má přece také právo na existenci. Obmezením podomního obchodu podporuje se do jisté míry existence živnostenského stavu. My jsme však vzdáleni toho, abychom dali souhlas této osnově v jejím nynějším znění, neboť v této předloze nijak se neposkytuje ochrany maloživnostníkům, která se očekávala. Podali jsme pozměňovací návrh, podle něhož mají býti obuv a šatstvo vyloučeny z podomního obchodu. Odůvodňujeme to tím, že v oděvnictví prodělávají dnes maloživnosti největší tíseň. Naší povinností není snad poradnami o povolání zprostředkovati učně, aby jimi věčně zůstali, nýbrž naší povinností jako poctivých mistrů jest také dbáti toho, aby se tito učňové stali sami jednou mistry. Zaplavováním předměty ošacovacími ve venkovských obcích se však zamezuje, aby se na venkově maloživnostníci stali samostatnými, a právě tím, že dnes od domu k domu jest zboží z velkoprůmyslu nabízeno ke koupi ve venkovských obcích, při čemž není lacinější než u domácích živnostníků, právě tím se podkopává existence domácího maloživnostníka a učňům a tovaryšům, ačkoliv musili ve svém povolání zůstati 6, 8 nebo 10 let, béře se možnost, aby se zařídili jako mistři, jako domácí živnostníci.

Omezením podomního obchodu nechceme snad zasahovati nouzová území. Zákon také u stanovuje, že pro nouzová území, pro domácký průmysl mohou býti poskytnuty výhody, a my s tím musíme souhlasiti. Nechceme ztěžovati obyvatelům Krušných hor jejich domácí průmysl. Nechceme poškozovati průmysl lnářský a domácí tkalcovství. Naprosto nechceme válečným invalidům bráti možnost existence. Tyto výjimky ať zůstanou i dále! Avšak, velectění, dnes máme mnoho podomních obchodníků, kteří by si velmi snadno mohli opatřiti jiné zaměstnání a existenci. Je to takřka v rodině dědičné, že členové si nevolí živnostenského povolání, nýbrž raději provozují podomní obchod, poněvadž se domnívají, že v tom najdou lehčí existenci, než v živnosti na stálém místě.

My němečtí křesťanští sociálové hájíme tohoto stanoviska: Jsme pro každou ochranu usedlého živnostnictva, jsme však proti tomu, aby této ochrany bylo snad poskytováno na útraty jiných poctivě pracujících stavů. Předloha má mnoho nedostatků. Budeme hlasovati tak, jak toho vyžaduje ochrana usedlého živnostnictva. (Souhlas a potlesk na levici.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Slovo má dále pan posl. Petrovický.

Posl. Petrovický: Vážená sněmovno! Úpravy podomního obchodu vyžaduje přítomná doba. Již ve starém Rakousku tato otázka byla předmětem jednání zejména mezi kruhy obchodnickými, které dožadovaly se nápravy v podomním obchodu. I tenkráte byly stížnosti na provozování podomního obchodu, a to nejen se strany usedlého obchodnictva, ale také se strany konsumentů.

Do podomního obchodu v poslední době, zejména po válce, vloudila se nesolidnost a touto nesolidností byly ovšem poškozováni ti, kdo nakupovali od podomních obchodníků. Ovšem nelze odsuzovati všechny podomní obchodníky, protože i ti trpěli těmi, kteří nesolidně, nereelně při podomním obchodování jednali. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Naše obchodnické organisace a specielně obchodní gremia a jejich organisace vyššího řádu mohly by předložiti řadu konkretních stížností na nereelnost podomního obchodu. Proto již v minulé parlamentní éře dožadovaly se obchodnické organisace, aby vláda postarala se o reformu podomního obchodu, a také již v minulé parlamentní éře tato osnova, která nyní předkládá se vážené sněmovně k projednání a k odhlasování, byla připravována a také příslušné korporace, zejména korporace obchodnické, obchodní a živnostenské komory a konečně ústředny, byly požádány o příslušná dobrozdání. Materiálu k projednání této osnovy bylo mnoho, a obchodní a živnostenské komory podrobily jej nestrannému po souzení a na základě toho tehdy již ústředna obchodních a živnostenských komor ve své schůzi r. 1924 podala své dobrozdání.

Samostatný zákon o podomním obchodě jest nyní řešen mimo rámec živnostenského řádu. Byly také hlasy, které snažily se odsunouti, odložiti projednání osnovy o podomním obchodě do té doby, až u nás bude přikročeno k reformě živnostenského řádu. To ovšem byla by příliš dlouhá doba a bylo by příliš ubližováno našemu usedlému obchodnictvu, kdyby nenastala změna, pokud se týče provozu podomního obchodu. Základní tendencí této nové osnovy o podomním obchodě jest ochrana usedlého obchodnictva. Tuto tendenci v zásadě lze vítati. Povšechně nová osnova, je pravda, zostřuje předpisy o podomním obchodu a znesnadňuje přístup k němu. Osnova stanoví přísnější podmínky pro udělení povolení k podomnímu obchodu, zvyšuje minimální hranici věkovou, připojuje nové podmínky, jichž v dosavadním zákoně nebylo před udělováním povolení, a předpisuje slyšení příslušných korporací a specielně slyšení obchodních a živnostenských komor.

Dále rozšiřuje osnova vylučující důvody, pro které povolení k podomnímu obchodu nemůže býti uděleno. Rovněž rozsah předmětů, jež z podomního obchodu jsou vyloučeny, jest podstatně rozšířen. Výslovně se ustanovuje, že jest nepřípustno, aby podomní obchod provozován byl současně se živností trhoveckou nebo se živností usedlou. Toto usnesení platí nejen pro samotnou osobu podomního obchodníka, nýbrž i pro nejbližší jeho příbuzné. Udělení povolení k podomnímu obchodu jest omezeno v ohledu místním i časovém. Trestní předpisy pro přestoupení ustanovení nového zákona jsou proti dosavadnímu stavu velice zostřeny.

Ovšem naproti tomu osnova má v sobě také některé podstatné úlevy, a to, jak již bylo předešlými řečníky řečeno, pro obyvatele chudých krajin, zejména pro výrobky domáckého průmyslu těchto krajů, dále pro válečné invalidy, válečné poškozence, obyvatele obcí, kde podomní obchod jest zakázán a jimž jest dovoleno v této obci prodávati zboží na ulicích a ve veřejných místnostech.

V zásadě, vážená sněmovno, možno tudíž opravdu novou vládní osnovu nejen vítati, nýbrž i projeviti s ní souhlas, ježto v celku upravuje tyto poměry způsobem vyhovujícím přáním obyvatelstva. (Potlesk.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Slovo dále má pan posl. Hvozdzík.

Posl. Hvozdzík: Slávna snemovňa! Predostretý návrh bol prejednávaný vo výbore živností a obchodu a tam pán minister obchodu prehlásil, že ten návrh je kompromis. Je to samozrejmé, že, keď sme dnes v takých ťažkých hospodárskych a sociálnych okolnostiach, keď máme v tom ohľade také ťažké položenie, dnes musíme kompromisy robiť. Tento návrh vedie zásada ochrany obchodníkov dane platiacich a zásada sociálna. Pravda tedy, že tu iného východiska nebolo, a keď chceme byť spravodliví a keď chceme mať na zreteli i národohospodárske a štátofinančné záujmy, nemôžeme iného urobiť ako kompromis, ale ten môže byť buď spravodlivý či ne spravodlivý, alebo krivdiaci či nekrivdiaci.

§ 2 tohoto návrhu na príklad ukladá za podmienku zaplatenie daní. Na Slovensku sú také strašné pomery v tom ohľade, že by som považoval ohľadom niektorých práve zo sociálneho ohľadu na ten zákon odkázaných osôb a v záujme týchto válečných poškodencov a iných malých existencií za veľmi ťažkú podmienku, že by sa takémuto človekovi nemohlo vydať povolenie obchodu iba v tom páde, aby si zaplatil všetky jemu už predpísané dane a prirážky. Môže sa totižto stať, že taký dnes na toto povolenie utisnutý človek mohol vo dvadsiatom až dvadsiatom štvrtom roku mať iné, lepšie hmotné pomery a bol na základe toho natoľko odanený, že dnes nie je v stave to zaplatiť, a keď sa prísne pridržíme predpisu §u 2, odst. 2, lit. d), bude veľmi mnohým uškodené. Preto by som myslel, že stačilo by, aby patričná obec dala nejakú garanciu hospodárskej spoľahlivosti o takom žiadateľovi.

§ 3, odst. 2 predpisuje to, že povolenie k takémuto obchodu môže dostať iba osoba, ktorej príbuzenstvo až do druhého pokolenia nezaoberá sa ani stálym obchodom, ani nejakou inou živnosťou. Prosím pekne, ja teraz idem hovoriť o slovenských pomeroch. Ten zákon totižto vyslovuje v odôvodnení, že v jednotlivých paragrafoch a ustanoveniach sa všade ukazuje zásada sociálnej pomoci. Na Slovensku je veľa obcí, ktoré výlučne sa s takým podomným obchodom zaoberajú. Nie jednotlivci z obcí, ale ráčte dobre rozumieť, celé obce sú odkázané na podomný obchod, ako na pr. župa Trenčianska, Spišská a niektoré kraje v župe Nitrianskej a Zvolenskej. Keď ja až do druhého pokolenia nemôžem dať patričným, ba v pôvodnej osnove ešte i švagrom - lebo švagri sú zahrnutí - povolenie k takému obchodu, vylučujem celú obec z tohoto obchodu, lebo, ako ráčite znať, sú na Slovensku obce zkmotrené a zošvagrené, je to všetko jedna rodina. To je veľmi krivdivé práve pre slovenské pomery.

§ 10, odst. 5 predpisuje, že aké predmety sú vylúčené z týchto obchodov. Odst. 5 vzpomína aj mlieko a mliečné výrobky. Boli by tým postižení naší bryndziari na Slovensku, ktorí svojmi výrobky obchodujú; ba nielen oni sami, ale predávajú to takým podomným obchodníkom, ktorí týmito robia podomný obchod. Tým by bolo teda krivdené aj našim obchudujúcim existenciám. Preto by son žiadal, aby mlieko a mliečné výrobky z tohoto paragrafu odst. 5 boly škrtnuté.

§ 16. Tu sa musím trochu rozprestrieť na odôvodnenie môjho stanoviska. Ten paragraf predpisuje totižto, že aké úľavy môžu dostať v jednotlivých pádoch váleční poškodenci, či na to utisknuté biedné živly atď. A tu vidím podmienku, ktorá práve týmto válečným poškodencom, v prospech ktorých je tento paragraf stanovený, bude krivdiť, totižto predpisuje, že na také úľavy a na také výhody nárok má iba válečný poškodenec, ktorý má nárok na dôchod. A ktorý válečný poškodenec má však nárok na dôchod? Ten, ktorý sa podľa zákona č. 142 Sb. z. a n. z r. 1920 a č. 163 Sb. z. a n. z r. 1923 do 31. decembra 1923 prihlásil o uplatnenie svojho nároku. Takýto válečný poškodenec má nárok na dôchod. Keď podržím túto podmienku, tak som vylúčil z tejto výhody, z tejto úľavy veľa válečných poškodencov na Slovensku práve preto, že sa neohlásili do tej istej predpísanej lehoty. Ináč o tej veci už niekoľkorát som podal návrh vo výbore sociálnepolitickom a výbore pre priemysel, obchod a živnosti. Práve takéto osoby budú ukrivdené, lebo na Slovensku a Podkarpatskej Rusi ešte dnes máme tisíce takých kvalifikovaných válečných poškodencov, ktorí nedostávajú ani haliera preto, že premeškali tú lehotu sa prihlásiť. Prečo? Azda zo zlej vôle alebo nedbanlivosti alebo z iného zlého úmyslu? Nie. Na Slovensku a Podkarpatskej Rusi ľud práve vtedy, v tej dobe nebol ešte organizovaný - dnes niekto už je - alebo nebol uvedomený, že na takéto podpory má nárok. Nevedel žiadné predpisy a pre tú neznalosť veci sa neprihlásil a zákon prísne odmieta všetky tie nároky. Takým spôsobom, kto nemá nárok na dôchod, nemá nárok ani na úľavy, ktoré sú tu poskytované takýmto nárokovateľom a žiadateľom. Preto by som žiadal, aby sa zrobila rezolúcia k tomuto návrhu a zmocnily sa ministerstvá a vláda v takých pádoch, kde ten nárok je odôvodnený, len nie je uplatňovaný, aby tiež tieto úľavy boly poskytované i tým žiadateľom. (Tak je! - Výborně!)

Práve z týchto ohľadov je preto krivdiací i § 18. Tam sa vzpomína, akých nosičov alebo aké pomôcky môže dostávať pri provodzovaní svojho obchodu. Váleční poškodenci a nemocní tu majú veľké výhody, totiž, že používaj ú nosičov. V tomto paragrafe ale v 2. odstavci bysom navrhoval, aby sa tu vyj adrilo výslovne, že nielen nosiča ako osobu, ale i pomôcky a prostriedky v §e 14 vzpomínané - totiž používanie somárov, ručných vozíkov alebo vozov so zvieracím poťahom, lodí alebo iných plavidiel ako aj vozidiel motorických môže používať. Teraz by som podotknul, ako sa má udeľovať povolenie. Zase zdôrazňujem, že teraz mám pred očima zase pomery výlučne slovenské. Zákon dáva moc povoľovať obchody politickým orgánom prvej stupnice. U nás, bohužiaľ, všade je trochu zpolitizované ba moc zpolitizované úradníctvo. Politické úradníctvo vlastne má byť zpolitizované, ale nemá byť stranícky zpolitizované. U nás na Slovensku je práve toto úradníctvo prvej stupnice, bohužiaľ, zpolitizované stranícky. Preto mám obavy, že táto moc by azda nemohla byť prevodzovaná všade a všetkými spravodlive. Žiadal bysom tedy a prosil vládu, aby sa pri prevodzovacom nariadení postarala o to, žeby sa také dajaké prehmaty nemohly uplatňovať pri udeľovaní týchto podomných povolení. Zákon, vzhľadom k vzpomenutým nedostatkom, menom ľudovej strany neprijímam. (Potlesk slovenských ľudových poslanců.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP