Čtvrtek 18. února 1926

Posl. dr Schollich (německy): Dámy a pánové! Koalice považovala za vhodno učiniti zde předmětem a podnětem debaty otázku falšování francouzských bankovek maďarskými vlastenci knížetem Windischgrätzem a soudruhy. Použijeme rovněž této příležitosti, ačkoliv se domníváme, že se naše mínění ne bude shodovati s míněním české koalice, zvláště když tyto strany přistoupily k věci s jistou předpojatostí českého šovinismu. Nebudu se však zabývati tím, abych při této příležitosti snad osvětloval zvláštní chování tisku, který ku podivu neustále ozývá se křikem o reakci, o režimu Horthyově a pod.; je to vyslovená nenávist, která se tu projevuje, a bylo by velmi zajímavo, srovnati s dneškem dobu, kdy na příklad v Maďarsku vládl Bela Kún, kterážto doba tehdy byla tiskem vlastně velmi mírně posuzována. Není dnes vhodné doby o všem tom mluviti a trvalo by to příliš dlouho. Nechci se také zabývati vývody pana kolegy. Kolega Dubický správně mluvil o maďarské oligarchii, která se tam dole usídlila. Nuže, velectění, zůstaňme zatím doma. Prohlédněme si panství v této zemi; zde nemůžeme dokonce mluviti o oligarchii, zde jest samovláda pěti, nebo vyjádříte-li to řecky, pentarchie, nyní vlastně hexarchie. Je to přímo k popukání, když dnes pánové tolik mluví o demokracii a o všech těch věcech a kolem sebe jen házejí takovými výrazy, neboť neměli by přece házeti kamením, když sedí ve skleněném domě. Myslím, že tu není příležitosti pro pány Čechy, aby si tu hráli na lidi morálně rozhořčené.

V této souvislosti chci však odmítnouti poznámku, kterou bylo možno namnoze čísti v českém tisku. Bylo tvrzeno, že do této maďarské penězokazecké historie je zapleteno také deset německých nacionálních poslanců. Toto smělé tvrzení, které nebylo doloženo naprosto žádným důkazem, musím odmítnouti s nejostřejším rozhořčením a musím již žádati, aby pro takové těžké výčitky byl také podán důkaz aspoň to mohlo by býti očekáváno od slušné žurnalistiky.

Pan ministr zahraničí dr Beneš se ku podivu při svém výkladu o Maďarsku nezabýval vlastně hlavní příčinou těchto poměrů, nešel na kořen věci. Bylo by snad zajímavější - a to by měl přece jako kritický vyšetřovatel poměrů činiti - kdyby se byl vypořádal s pramenem zla, s mírovými nebo řekněme lépe s nemírovými smlouvami, neboť je velmi směšné a jenom blázen může to tvrditi, že Evropa nebo střední Evropa jest dnes již konsolidována a že dnešní poměry, srovnány s dřívějšími, jsou mnohem lepší, a podobné nesmysly. Dnešní stav balkanisace malých států, jaký byl ve středověku, celní závory, obtíže dovozu a vývozu, to vše možno ještě posuzovati mírně. Největší zlo spatřuji v tom, že ve střední Evropě vznikla řada trpasličích států, které nebyly vybudovány na právu sebeurčení. Jak chcete potom zabrániti, aby jednotlivé části národů, které byly tak roztrženy, netvořily veliký počet středisek irredenty? Jak můžete to zodpověděti, když 80 mil. Němců žije ve střední Evropě a z toho jenom 61 milionů v zemi mateřské a 19 milionů Němců je v cizině, z toho pak sídlí 15 mil. na hranicích a mělo by býti tudíž prostě spojeno se zemí mateřskou? Jak chcete zodpověděti, že v českém státě od šesti a půl milionu Čechů jest zadržováno tři a půl milionu Němců, kteří by mohli právě tak dobře náležeti německé zemi mateřské. aniž by tu jinak bylo přirozených k tomu překážek? Tím se však dnes nechci zabývati. Ale právě tak jako zde, jednalo se s Maďary. Také proti tomuto státu vyzuřili se t. zv. vítězové, nebo jak jsme již často řekli, olupovači mrtvol. Roztrhli, rozdrásali tento stát, části jeho byly hozeny Jihoslovanům a Rumunům a také Československo si přineslo tučné sousto a má dnes na 800.000 Maďarů. Maďar je sám proniknut a oduševněn láskou k vlasti, nikoli jako punčocha Němec, který si nechá mnoho líbiti, který je národnostně bezpohlavní, důvěřivě nalítne každému podvodu, který podepsal mírovou smlouvu Versaillskou, který nyní, jak víte, nechal si uložiti jho Dawesova plánu. který podepsal Locarno, který se nyní ještě tlačí do Svazu národů a stal se otrokem celému světu. Maďar je zcela jiný člověk. Snáší těžce utrpení své vlasti, vidí dnes zemi roztrhánu, je proniknut horečkou, poněvadž země je napnuta do Prokrustova lože smlouvy trianonské, která neposkytuje možnost k životu. Na hranicích sídlí sousedé, kteří použijí každé příležitosti, aby Maďarsko ponížili. Vezměte jenom celou existenci Malé dohody. Každá schůzka je vyplněna maďarskou otázkou. Podívejte se jenom jedenkráte, jakého ponížení od té doby způsobilo Maďarsku Československo. Nechci ani mluviti o tom, že zde v zemi náleží nenávist proti Maďarům přímo k tradici. Nechci připomínati mobilisace, nechci připomínati, jak se česká vláda hned vmísila do vnitropolitických poměrů Maďarska. Vy jste přece demokraty, tvrdíte aspoň, že jimi jste. Co je však vlastně demokracie? Demo-kratein, t. j. lid má vládnouti. Když maďarský národ určí, že chce míti vládce, nebo republiku, naprosto nic do toho není Československu, a nemá se mísiti do vnitropolitických poměrů, právě tak jako byste si i vy zakázali zasahování ciziny. Na druhé straně však ukazuje způsob, jak se zde demokracie používá, že o tom máte zcela jiný názor. Tak jsme zakázali Maďarům, že na jejich trůn nesmí přijíti žádný Habsburk. Prosím, nejsem přítelem Habsburků, zdůrazňuji nyní, aby mně to později nebylo vyčítáno v tisku. (Posl. Horpynka [německy]: Také nikdy nebyl!) Zajisté! Avšak zdůrazňuji, že do toho panu Benešovi nic není, když si Maďaři posadí na trůn bůhví koho, nebo si zavedou republikánskou státní formu. My se mísíme do všeho. Beneš je neustále na cestách. Plným právem jmenuje se ministrem zahraničí a připadá mi již jako věčný žid, který nikdy nemůže najíti klidu. My se vměšujeme do poměrů německo-rakouských, zakazujeme ovšem Rakousku, aby se připojilo k Německu a pod. Co kde je, dělá pikle a inspiruje pan Beneš.

Vrátím se zase k tomu, kde jsem započal. Maďaři se tedy trochu postavili na obranu proti smlouvě trianonské. Vyskytla se myšlenka, také na druhé straně trochu podminovati měnu. Myslíte, že by to nebylo učinilo také Československo, kdybychom byli tak chytří, kdybychom zde měli takové lidi? Avšak my dostáváme své bankovky z ciziny, my jich zde vůbec nemůžeme dělati, poněvadž k tomu nemáme kreslířů a strojů. Je to tak velký zločin, když Maďaři z vlasteneckých důvodů přikročili k tomu, aby se odškodnili proti nepříteli, jako jest Francie, aby trochu rozrušili její měnu, když na vlastním těle museli pocítiti, jak po t. zv. mírových smlouvách byla inflací jejich vlastní měna zničena, kolik bídy a neštěstí to mělo za následek? Nepochybuji, že maďarská penězokazecká historie je věcí naprosto politickou, nikoli soukromou věcí pánů Windischgrätze a soudruhů, nýbrž záležitostí čistě politickou. Proto mluví osoby a veškeré okolnosti. Maďaři se totiž nespokojili smlouvou trianonskou, válka pokračuje dále. (Posl. Vávra: Takové profesory máme v Československu, pan dr Schollich má mládež ve svých rukou! - Výkřiky. Hluk.) Musíte se mnou německy mluviti, mám-li vám rozuměti. (Posl. Sedláček: Od republiky berete peníze, a ještě k tomu dvakrát!) Pánové tu ukazují zvláštní názory. My jsme ovšem tu jenom proto, abychom platili daně a plnili všechny občanské povinnosti. (Výkřiky posl. Sedláčka, Vávry a Horpynky.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Žádám pány poslance, aby zachovali klid.

Posl. dr Schollich (pokračuje): Myslím, že nemá účelu mluviti s pány, kteří mají takové názory, kteří se domnívají, že jsme tu ve státě jenom k placení daní, že si musíme dáti všechno líbiti a že nemáme míti ani práva projeviti zde své mínění. Jest směšno, když zvláště česká strana živnostenská, která teprve před krátkou dobou vstoupila do koalice, vystupuje dnes jako advokát tohoto systému. (Výkřiky. - Hluk. - Místopředseda Stivín zvoní). Velectění pánové, my si od vás nedáme předpisovati své chování, zvláště od zástupců české strany živnostenské, která teprve nedávno do vlády vstoupila jenom pro to, aby také seděla u žlabu, aby nepřišla zkrátka při různých darech, jež tu padají se stolu. (Výkřiky.-Hluk.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Prosím o klid. Žádám pány poslance Vávru a Kyncla, aby nerušili jednání. Prosím pana řečníka, aby pokračoval.

Posl. dr Schollich (pokračuje): Budeme zde mluviti, jak se nám líbí, t. j. jak chceme. A budeme to dělati právě tak, jako vy ve starém Rakousku, kde přece také nynější president Masaryk až do posledního dne bral svůj plat jako profesor a přes to v cizině proti státu pracoval. (Výkřiky posl. Ostrého).

Místopředseda Stivín (zvoní): Žádám o klid.

Posl. dr Schollich (pokračuje): Řekl jsem před chvílí, že mírovými smlouvami válka ještě zdaleka neskončila, nýbrž že jde přes to dále, přes veškeru konsolidaci, o ní se tolik mluví.

Za války bylo vydáno heslo, že ve válce jsou všechny prostředky dovoleny, aby byl nepřítel v boji přinucen na kolena. Velectění, když srovnáte prostředky, jichž dost bylo používáno, s nevinným prostředkem porušení měny, pak musíte přece uznati, že je to dětská hračka. Nechci mluviti o tom, že již v dřívějších dobách se něco takového stalo. Nechci poukazovati na to, že svého času Angličané v době francouzské revoluce, v době assignátů, rozvrátili francouzskou měnu. Nechci poukazovati na to, že Napoleon použil tohoto prostředku r. 1809, aby rozvrátil měnu v Rakousku. Nechci mluviti o tom, že takové podvody s měnou vždy po válkách se vyskytovaly. Táži se jenom: Jak přijdou právě Češi k tomu, aby byli mravně rozhořčeni? Jak přijdou k tomu, kteří přece po celou dobu války a po válce pěstovali falšování a dovedli je až k dokonalosti, jíž podobné vůbec není v dějinách světa? Jak malé je toto falšování měny Maďarů proti falšování pravdy za války, které mělo svoje východisko v Northcliffově tisku, který po 4 léta neustále rozhlašoval, co jsou to Němci vlastně za barbary, který rozhlásil pohádku o vině Němců na válce a pod. Dnes ještě, velectění, vyskytují se tyto pohádky dokonce v českých čítánkách. Tam se mluví o tom, jací nekulturní barbaři vlastně my Němci jsme, ačkoliv jste přece převzali celou svoji kulturu od nás, od Němců. (Výkřiky na levici.) Dnes nechci mluviti o tom, jak za války s největší nesvědomitostí a bezohledností byly rozšiřovány všechny pohádky o válečných ukrutnostech, jako pohádka o dětském sádle, kterou nedávno v Americe vypravoval jeden anglický generál, který to dovedl a který se nestydí prohlašovati, že takovými zbraněmi bojoval. Nechci vyprávěti o různých jiných pohádkách, o usekaných dětských rukách, o ukřižovaných děvčatech, o loupení a prznění. Mohl bych vám tu uvésti dosti příkladů. Když jsme vtáhli do Ruska, dostal se nám do ruky tento časopis (řečník ukazuje noviny). Dole je psáno, že jeden Francouz vymaloval tento obraz na plátně. Tu prý se ukazuje kultura německá. "Němečtí válečníci proti bezbranným ženám a dětem". Velectění, takovými zbraněmi bylo tehdy bojováno. Měl to býti boj proti nekultuře, proti barbarství a jak všechna tato krásná hesla se jmenují. Postupovalo se při tom s největší nesvědomitostí a nesrovnatelnou ukrutností, aby byl německý národ poražen. Nechci ani mluviti o různých ukrutnostech, o vraždění německých zajatců, o postupu Angličanů na moři, kde oni stříleli bezbranné německé trosečníky, nechci mluviti o zabíjení různých zajatců, o mučednictví těch lidí, ačkoliv dnes máme dosti příkladů tohoto druhu ze zpráv francouzských a anglických.

Nechci mluviti o tom, jak lidé byli rozhořčeni na válku podmořskými čluny, zatím co na druhé straně nenašlo se ani slova proti blokádě hladem, proti odříznutí dovozu potravin pro bezbranné ženy a děti, při čemž zahynulo tisíce a tisíce lidí. Čtyři roky, velectění, zuřil podvod, lest, nízkost a sprostota a slavily triumfy, bez jakéhokoli obmezení a nikdo na celém světě tohoto postupu neodsoudil, nikdo hlasu proti tomu nepozdvihl. A nyní, pánové, najednou přicházíte a jste mravně rozhořčeni falšováním peněz v Maďarsku! Vám nepřísluší právo k tomu, zvláště když posuzujete dřívější události a historii vlastního státu svého a jeho založení. Nechci začínati s grandiosním falšováním Královédvorského rukopisu, řetězem lží a podvodu ve starém Rakousku. O tom by bylo možno psáti knihy. Projevy Masarykovými, Benešovými a Kramářovými mnoho se dostalo na světlo. Občerstvily se vzpomínky, jak jste tehdy byli loyální, jak jste se ve starém Rakousku předháněli v loyalitě k císařskému domu a ke státu, a na druhé straně přes loyalitu jste stát ničili a k jeho zničení pracovali. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Když již jsme zde v Praze a šovinismus zde slaví zvláštní orgie, chci uvésti příklad z Prahy samé. "Národní Politika" přinesla 24. prosince 1914 zprávu o zasedání městské rady. Tam se praví: "Sdělení ranních listů, že v našem městě byly rozšiřovány letáky velezrádného obsahu, vyvolalo debatu, která měla za následek toto usnesení: Městská rada jménem celého obyvatelstva bez rozdílu národnosti vyslovuje jednohlasně své hluboké politování, že živly, které se vymykají jakékoliv odpovědnosti, chtějí svojí podvratnou činností postaviti naši Prahu do takového světla, které naprosto nesouhlasí s vlasteneckým smýšlením veškerého obyvatelstva, jež naše město při každé příležitosti slovy i činy dalo na jevo". (Výkřiky posl. dr Hnídka.)

Dne 10. srpna 1915 píše "Národní Politika" - list brání se proti podezření, že Češi nejsou vlastenečtí: "... zvláště český národ, který hned v prvních dnech mobilisace nežil takřka v ničem jiném než v myšlence, aby všemi silami přispěl všestranně ke šťastnému a vítěznému provedení války, k vyléčení nezbytných ran, v naději ve šťastnou budoucnost říše a jejích národů. Ukazuje se radostná obětavost národa přinésti oběti pro říši a její dynastii. To všechno je vysvědčení o bezmezné oddanosti k říši, k bojujícímu vojsku a zvláště k panovnickému domu".

Takových projevů mohl bych vám uvésti dost. Avšak tím vám nic nevyčítám. Jsem poslední, který by vám dělal výčitky, že jste to tak prováděli. Vy jste onoho státu nechtěli a používali jste proto všech prostředků, abyste státem otřásli a jej podkopali. Ovšem tu máte se svými názory zcela pravdu, avšak, pánové, když tak sedíte ve skleněném domě, pak nesmíte házeti kamením! Kdo má máslo na hlavě, nesmí choditi na slunce. A proto nesmíte si hráti na soudce mravnosti nad jinými, nesmíte jiným takového práva odpírati. (Souhlas na levici).

Nechci mluviti o tom, co se stalo po té době, jakými prostředky jste pracovali, abyste si zřídili svůj stát, nechci mluviti o mnohém falšování pánů Kramáře, Beneše, o Memoiru III a o falšování Hanuše Kufnera atd., avšak chci připomenouti vaše vlastní prohlášení nezávislosti. Tenkráte 18. října 1918 vydala prozatímní vláda, uznaná dohodovými mocnostmi, sestávající z prof. Masaryka, Štefánika a dr Beneše, nynějšího ministra zahraničí, prohlášení o nezávislosti a v úvodě praví: "Činíme tak proto, poněvadž věříme, že žádný národ nemůže býti přinucen žíti pod panstvím, kterého sám neuznal." (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) To jste tehdy pravili, avšak řekli jste dále: "Přijímáme ideály demokracie a budeme je zachovávati, neboť po století byly ideály našeho národa. Přijímáme zásady americké, jak byly vysloveny presidentem Wilsonem, zásady osvobozeného lidstva, skutečné rovnosti národů a vlád, které všechnu svoji spravedlivou moc odvozují od souhlasu ovládaných". Ve snaze po pokroku zaručí - totiž Československý stát - úplnou svobodu svědomí, náboženství, vědy, literatury a umění, svobodu tiskovou, shromažďovací a petiční. Menšiny budou chráněny zastoupením odpovídajícím jejich poměrům. Menšinové národy budou míti stejná práva. (Výkřiky posl. Horpynky a posl. dr Hnídka.) Takovým falšováním byli tak zvaní dělitelé světa při mírové konferenci napalováni dr Benešem, Kramářem a soudruhy. Ti hlupáci, kteří tehdy seděli pohromadě a namlouvali si, že rozdělují svět, neměli ani nejprimitivnějších zeměpisných vědomostí, a tak chtěli v potupné mírové smlouvě versailleské na věčné časy vysloviti vinu Německa a tak také pojali do smlouvy saint-germainské ustanovení, lež, že národy tohoto státu připojily se dobrovolně, bez nucení v tento stát. (Výkřiky). Pánové, ukažte nám jediný dokument, jehož můžete v tomto smyslu použíti, jediný projev vůle německého nebo maďarského národa, že jsme chtěli dobrovolně do tohoto státu. Čeho jste se po založení státu na nás dopustili, jaké nepřetržité falšování se zde provádělo od založení ústavy až do dneška, to vypočítávati nemám času. Pohádka o národním státě, pohádka o československé řeči, pohádka o československém národě, pohádka o rovnoprávnosti občanů: Švindl, nic než švindl, podvod, nic než podvod! (Posl. dr Hnídek: Nemáte snad stejná práva?) Mluvíte o rovnosti občanů: Ve stech a tisíci případech by se musilo zjistiti, že se v tomto státě měří dvojím loktem, že tu není rovnoprávnosti, že práva existují jenom pro Čechy, a pro nás jenom povinnosti. O tom by vám mohli vyprávěti tisíce německých úředníků, kteří vesměs byli od vás vyhozeni. Kteří byli vyhozeni jenom proto, poněvadž jsou Němci, přes lepší kvalifikaci, přes znalost státní řeči. Podívejte se na naše ústřední úřady, nikde německý úředník, žádný ministr. Tisíce německých důstojníků, kteří musili opustiti službu, kteří byli vyhnáni bez pense jenom proto, poněvadž jsou Němci, tisíce německých dělníků, kteří nemilosrdně byli vyhozeni na dlažbu ze státních podniků jenom proto, že jsou Němci. (Výkřiky na levici.) Pochopíte, že jsme úplně ztratili cit pro právo a spravedlnost a že zde ještě možno mluviti jenom o spravedlnosti české. Vezměte pozemkovou reformu, zestátnění lesů, vyvlastnění namnoze bez náhrady, anebo za nepatrnou částku, vyložená loupež německé državy. Naopak, naši lidé venku vidí, jak se tyto odňaté statky, tato německá půda rozdělují nové české šlechtě, namnoze bez peněz, která na zaplacení teprve musí vydobýti peníze ze statků. Tak daleko již zde zmizely mravní pojmy, že v nejbližší době přikročíte k vyvlastnění lázní, k vyvlastnění továren. "Vyvlastnění" - podivuhodné slovo! Dříve se říkalo prostě krádež, loupež a podvod. Nechci ani mluviti o loupeži na německých školách, o loupeži německého národního jmění t. zv. vyplacením náhrady za válečné půjčky atd. Pan ministr Beneš, bohužel, odešel, byl bych rád vyprávěl o slibu, který dal, když zde bylo "vyvlastněno" německé zemské divadlo. Slíbil, že bude vráceno, poněvadž tehdy bylo celé mravní vědomí světa otřeseno tímto hanebným činem; do dneška Němci nedostali tohoto divadla zpět, Chci uvésti jenom několik případů, jak v tomto státě nutno oddělovati slova a činy. Chci poukázati ještě na falšování dat při sčítání lidu. V senátě tehdy mluvil ministerský předseda Černý a mezi jiným řekl: "Vláda byla vedena snahou provésti soupis lidu ve smyslu zákona, zjistiti objektivní pravdu a zajistiti každému občanu bez rozdílu národnosti svobodné a neobmezené zodpovědění předložených otázek, zvláště pokud jde o přiznání jeho národnosti. Chtěla také všechny strany chrániti před zneužíváním osobami nepovolanými. Opakuji ještě jednou, že státní správa učinila veškerá opatření, aby bylo provedeno sčítání veskrze objektivně a spravedlivě za tím účelem, aby najevo vyšla objektivní pravda. Tohoto cíle bylo dosaženo. Výsledek sčítání lidu bude věrným obrazem skutečných poměrů". Nuže, velectění, srovnávejte: V Hlučínsku bylo sčítání lidu také provedeno; bylo tam napočítáno 7.700 Němců. Nyní při volbách bylo odevzdáno v Hlučínsku 14.500 německých hlasů od těch, kteří jsou starší 21 let. Vezmete-li ještě právě tolik těch, kteří jsou mladší než 21 let, tu přijdeme k číslu nejméně 26.000 až 29.000 Němců. Napočítáno jich bylo jenom 7.700. (Výkřiky.) Domnívám se, že vám to ukazuje, co si máte mysliti o sčítání lidu. Tak to jde dále, řetěz nepřetržitých podvodů, počínaje listinou ústavní přes četná porušení ochrany menšin až na dnešní hru na parlament.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Volám pana řečníka za tento výrok k pořádku.

Posl. dr Schollich (pokračuje): Když si nyní představíte, v jakém rámci se tu odehrává parlamentarismus, jak je tu oposice vydána posměchu, oposice, která představuje skoro většinu, pak zajisté nutno pochybovati o tom, že Čechové vůbec vědí, co parlamentarismus a demokracie jest. Již máme dosti příkladů o zrušených slovech ministerských. A před tím uvedl pan kolega dr Czech čestné slovo, které dal pan ministr Švehla svého času v jazykové otázce. Mohl bych uvésti ještě já slova, abych ukázal, že pánům, ať již sedí na ministerských lavicích nebo bůhvíkde, je každý prostředek dobrý, aby nás Němce oklamali, obelhali, a že jim ani čestné slovo není svato. Nechci mluviti o jiných kapitolách, o neuvěřitelné korupci a pod. Avšak poněvadž se pánové rozčilují nad falšováním peněz v Maďarsku: Co již se zde ve státě vykradlo a zfalšovalo od všech možných a nemožných směrodatných míst! Panu ministru Mičurovi bylo vytýkáno, že kradl, avšak on až do dnešního dne nevyvodil z toho důsledků; a my vidíme naopak, že tu vyrůstá nová šlechta, jak si ministři a čeští členové parlamentu kupují statky, bohatnou, kdežto dříve neměli ani druhý pár kalhot. Co si chcete mysliti o státu, když nyní je ministrem spravedlnosti Viškovský, který tolik let klidně přijímal a trpěl bezpráví, které bylo činěno Němcům pozemkovou reformou? Domnívám se, že česká justice musí se opatřiti pevnější páskou, poněvadž úplně oslepla od té doby, co Viškovský stojí jí v čele. Nechci mluviti o korupci. Nedávno se objevil v časopise výkaz, kde se praví, že v 6 letech trvání Československa bylo zatčeno 513 veřejných funkcionářů pro trestný čin. Na stejném teritoriu bylo v Rakousku potrestáno v 50 letech jenom 17 veřejných funkcionářů.

To samo ukazuje naprostý úpadek morálky v tomto státě. Tak byl systematicky ničen pojem práva a spravedlnosti, pojem poctivosti a pravdy. A pánové se chlubí ještě svými velkými činy. Nedávno na př. bylo v "Národních Listech" napsáno od jakéhosi českého vlastence, že se chlubí tím ještě dnes, že za války falšoval povolávací lístky znějící na B a C. Přepsal je na A, poněvadž se týkaly Němců a Maďarů, kteří musili odejíti na frontu. Ten člověk líčí tento vyložený podvod veřejně a nemá ani tolik mravního uvědomění, že se tím sám odsuzuje. Tak, pánové, vypadá právo v tomto státě! Můžeme tedy mluviti o jakémsi právu československém; neboť zde není právo ničím jiným, než brutálním násilím, mocí, loupeží a krádeží na všech stranách. (Potlesk na levici.) Dnes se nám káže o svatosti přísahy. Nevím, kolikráte jsem již ve svém životě přísahal v tomto státě ve všech svých funkcích: jednou mezi jiným řekl velikán z vás, vůdce, páter Zahradník ještě, k tomu duchovní - ovšem český: "Přijde-li ke mně český legionář a bude se zpovídati, že porušil přísahu rakouskému císaři, dám mu rozhřešení". Takový názor měl ten člověk o svatosti přísahy. A budu vypravovati ještě druhý příklad, který vám snad není znám. Bývalý major rakousko-uherské monarchie žádal po převrate od českého ministerstva, aby mu byla do pense započítána 4 léta, která ztrávil v zajetí. Ministerstvo rozhodlo, že zákonná podmínka není splněna. Neboť požaduje se v zákoně dobrovolný vstup do legií před 28. říjnem 1918. Ten však k nim přišel teprve po převrate. Stěžoval si proti tomu, stěžoval si, že do legií vstoupiti vůbec nemohl, poněvadž ještě byl vázán přísahou rakouskému státu, a teprve v okamžiku, kdy stát se zhroutil, byla také jeho přísaha vyřízena, a potom že hned vstoupil do českého vojska. Zástupce ministerstva Národní obrany hájil názor, že tehdejší přísaha nebyla pro Čecha závazná, že bylo povinnosti stěžovatelovou, aby ještě před převratem do ruských legií vstoupil. (Posl. Horpynka [německy]: Tedy povinnost zrušiti přísahu!) To je vyložená povinnost zrušiti přísahu, jak správně praví kolega Horpynka, t. j. jinými slovy: Můžeme přísahati kolikráte chceme, přísahy nás žádným způsobem nezavazují.

Uvádím to jenom proto velmi obšírně, abych ukázal, že dnes stojíme v tomto státě před zříceninami morálky, (Souhlas na levici.) že vy jste každý pojem práva a spravedlnosti a mravnosti již od let systematicky šlapali. Neboť to bude dělati přece škola. Co se tu zde dnes odehrává, vštěpují ve škole šovinističtí učitelé do mladých srdcí a to roste. Není mým úkolem, abych posuzoval, co přinese budoucnost; jak se má udržeti stát, který je vybudován na takových základech, jak se má udržeti bez mravního základu a podkladu. Neboť pro tento stát nelámu si hlavu. To ponechávám vám, kteří jste stát vytvořili a založili. Avšak my víme, že jednou také přijde den kdy pošlapané právo, zprzněná svoboda a znásilněná pravda přijde zase ke cti a získá cenu ve světě. Dnes ovšem je svět ovládán zločinectvím ve velkém, které namnoze státy vládne, které ve všech státech směřuje k tomu, aby byly národy potlačovány a zotročeny, národ německý právě tak jako národy jiné. Také zde jsou neviditelné ruce u díla, zrovna tak jako ve Francii a ve státech jiných. A vy dnes mluvíte o demokracii a užíváte jiných podvodných slov! Avšak my se s vámi domníváme, že pravda zvítězí, že toto slovo jest pravdivé. Neboť dějiny řízeny jsou věčnými, železnými zákony a události světových dějin řadí se vedle sebe s neúprosnou a nevyhnutelnou logikou. Tak víme a jsme skálopevně přesvědčeni, že: také potupné mírové smlouvy versailleská a st. germainská jednoho dne zmizí před mocí práva a sebeurčení, poněvadž dříve nebude v Evropě klidu, ježto nikdy nedojde ku konsolidaci států a národů. A toto právo na sebeurčení budete nám musiti jednou dáti, i když se dnes tomu ještě smějete. Dnes proti tomu bojujete zákonem na ochranu republiky a pod. Avšak nemůžete vytrhnouti z našich srdcí vědomí kulturního a osudového společenství s německým národem, i když hranice ještě více zabedníte. Dnes, ve věku radia, jde německé slovo, německé umění a německá kultura do celého světa, a také my v tomto žaláři máme zde příležitost spolu to prožíti a prodělati. Přál bych vám, abyste byli svědky slavnosti osvobození Kolína nad Rýnem v Německu z 31. ledna na 1. února. Jak jsme to spolucítili v našem žaláři, když tam zástupové německého lidu mohli dáti výraz svým citům, že jest prost pout, anglického jha, které ho jistě tak krutě netížilo, jako nás zde tlačí jho české. Přál bych vám jen, abyste včas obrátili a v zájmu svého státu přišli k rozumu, neboť každá trpělivost má svůj konec, a také trpělivost německého lidu. My jsme si nechali velmi mnoho líbiti, avšak dočkáte se, že také náš národ vstane jako jeden muž, aby toto cizí panství setřásl. Heil! (Souhlas a potlesk na levici.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Nahlédnutím do stenografického protokolu zjistil jsem, že pan posl. dr Schollich pronesl neparlamentní výroky, jimiž dopustil se zvláště urážky členů vlády. Volám ho proto dodatečně k pořádku. (Výkřiky posl. Dubického.)

Slovo má dále p. posl. Patzel.

Posl. Patzel (německy): Slavná sněmovno! Kdyby se zde bylo chtělo mluviti o parlamentarismu "bylo by se musilo očekávati, že předseda vlády zde vystoupí a odůvodní nám, proč byl parlament odsouzen k dvouměsíčnímu mlčení. Předseda vlády byl by zde musil mluviti o úředních zprávách stran výsledků restrikce úředníků a o pilných návrzích oposice. Předseda vlády byl by zde musil zodpověděti a odůvodniti způsob a opožděné vydání prováděcího nařízení k jazykovému zákonu. Předseda vlády by zde byl musil odůvodniti zákon o úřednících a ministr zahraničí by byl mohl něco říci o Locarnu, byl by musil mluviti o výrocích svého starého přítele Mussoliniho o Československé republice, byl by musil vypravovati o nastávajících reparačních platech a byl by se musil konečně zmíniti o poměru ke všem státům, ne toliko k Německu, Rusku a jiným. Místo toho ráčil pan ministr zahraničí pouze pomoci svým šovinistům z nesnází a pomoci jim naplniti noviny, zabývaje se aférou padělání franků. Jest na nás, abychom s tohoto místa pojednali především o otázce, jíž se nyní zabývá celé sudetské Němectvo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP