Pátek 3. dubna 1925

Mne je osobne najsympatickejším tretí paragraf tohoto zákona, ktorý deň 28. októbra, ako pamätný deň nášho národného oslobodenia stavia na roveň nedeľám a ustanovuje prísne tresty na tých nešľachetníkov, ktorí by tento deň aj dôstojne neoslávili. Tieto prísne tresty iste povedú k dôstojnému sväteniu tohoto dňa, menovite na Slovensku, kde sme bývali svedkami toho, že v tento deň konali občania tie najhrubšie každodenné práce, a tak znesväťovali veľkú pamiatku a význam tohoto dňa.

V tej nádeji, ba v tom presvedčení, že novelizovaný zákon o sviatkoch a pamätných dňoch splní túžby a žiadosti aj národnej cirkve československej a evanjelickej a ponechá aj sviatky stredné, budeme hlasovať za návrh tohoto zákona. (Potlesk.)

Místopředseda dr Soukup: Další slovo má pan sen. dr Herben (Hluk.) Prosím o klid!

Sen. dr Herben: Slavný senáte! Je to věc nahodilá.... (Výkřiky.)

Místopředseda dr Soukup (zvoní): Prosím o klid!

Sen. dr Herben (pokračuje):... že jsem se přihlásil k slovu. K těm několika poznámkám vyprovokovali mne řečníci slovenští, kteří srovnávali úctu k Husovi s úctou k Janu Nepomuckému. Myslím, že je v zájmu naší důstojnosti senátní, aby takové srovnání nezůstalo bez odpovědi. Jan Hus... (Hluk.)

Místopředseda dr Soukup (zvoní): Pane kolego, prosím o klid!

Sen. dr Herben (pokračuje):... Jan Hus a Jan Nepomucký se nemohou srovnávati. Jestliže kolega Barinka tvrdil, že úcta k Janu Nepomuckému na Slovensku je obecná, kdežto úcta k Janu Husovi není ani známa a nebude známa, je to neštěstí pro Slovensko. Tím ať se nechlubí, naopak, bylo by povinností, myslím, i těch katolíků, šířiti úctu k Husovi, neboť dnes přeci nežijeme v XV. století a nebudeme se pro náboženské přesvědčení upalovati. Ale tolik má věděti každý Čech a Slovák, že jméno Husovo je jméno světodějné (Výborně! Potlesk.) a že kromě náboženského a národního významu Husova je Husův význam světodějný. Odtud se počíná nový věk, neboť Husovo učení znamenalo opravdu něco nového, veliký pokrok v lidstvu. Učení jeho postrčilo pokrok lidský o několik kroků kupředu. A to uznáváme nejen my, t. zv. pokrokáři; Louis Blanc, když psal dějiny francouzské revoluce, začíná i kapitolou "Jan Hus". Mazzini, katolík, také začíná hodnotiti evropské lidstvo a vývoj reformace švýcarské i revoluci Janem Husem. Rus Herzen v revoluci r. 1848 vzpomíná na svaté prapory Husovy. Tedy pro světové dějiny znamená Hus toto: Hus byl prvním člověkem, který přisoudil bezejmennému, mravenčímu člověku, těm neznámým lidem, první právo na osobní přesvědčení. To je rozhodný pokrok přece ve středověku. Bylo to sice v jednom oboru, oboru náboženství, že totiž člověk má právo na osobní přesvědčení, má právo uspořádati svůj poměr k Bohu, jak mu to káže svědomí a rozum. On ve svém spise o církvi praví: Bez velikého bádání obral jsem si za pravidlo, kdybych v nějakém učení našel myšlenku novou, abych rád a pokorně od staré ustoupil a tu novou přijal.

To je princip pokroku, princip pokroku náboženského a světského, přijímati novou myšlenku. Tedy Hus má ten význam, že od něho se datují všecky historické události, na kterých stojí pokrok světa, a já tvrdím - ne sám - že heslo, které v poslední válce vydal Wilson: sebeurčení, že toto heslo vyteklo ze studánky šumavské (Tak jest!), neboť Hus byl ten, který člověku, soukromníkovi, přiznal právo. Reformace německá šla o něco dále a na druhém břehu oceánu r. 1776, když odtrhlo se 13 anglických osad od Anglie, od mateřské obce, prohlásili práva člověcká, prohlásili něco, co se týkalo nejen jednotlivce, nýbrž všech národů, totiž, že člověk se s jistými právy rodí a s jistými právy umírá, a nikdo mu jich nemůže vzíti. A mezi těmi právy je nejen osobní právo na majetek, nýbrž také právo voliti si vladaře, a když by byl nehodný, sesaditi ho. To všechno plyne z XV. století z učení Husova, který prolomil autoritu církevní, která prostě člověku přikazovala, co má věřiti a co nevěřiti. Tedy pro svět učení Husovo zní, že není pod sluncem člověka, duše lidské, ani světské ani duchovní, která by mohla jiné duši lidské uložiti, co má věřiti a co nevěřiti. To je právo každého člověka. Tedy jestliže na Slovensku ještě neznají Husa, jak říkal kolega Barinka... (Sen. Kroiher: Těch je velká většina v národě, co ho neznají!), bohužel, ale nesmí se říkati potom, že je to otázka nějakého pokrokářství nebo justamentů proti církvi římské. To nám ani nenapadá. To je prostě kladná ideje, to je myšlenka českého národa, se kterou jsme v XV. století vstoupili do dějin, a jestli nemáme Husa a tento pokrok, co pak máme jiného (Sen. Kroiher: Karla IV.!), nežli ten smysl a odkaz Husův, že máme jíti za pokrokem a říditi se při tom svědomím a rozumem. Konečně, co to ale znamená mravně? To byla historická věc, kterou jsem pronesl. Mravně to znamená, že Husova reformace má smysl ten, že Hus usiloval o lepší učení a o lepší mravnost na tomto učení založenou, a to je přece velká věc. Jak pak se může s tím srovnávati Jan Nepomucký? Nebudu, pánové, o tom mluviti, že se církvi římské, resp. církvi české, stala nehoda, podle některých, i evropských historiků, přímo podvod. Když uplynulo 200 let od bitvy na Bílé Hoře, neznali naši katolíci a tehdejší jesuiti již tak historii, že si vymyslila dva Jany. To je z kroniky Hájkovy a z učení Balbínova. Myslili si, že byli v naší historii dva Janové. Ten jeden byl utopen r. 1383 a druhý r. 1393. Ten 1383 byl utopen proto, že nechtěl prozraditi tajemství zpovědní, a ten 1393 byl utopen proto, že potvrdil kladrubského opata, to je, vmísil se do církevně-politických sporů a popudil krále Václava atd., tedy jeden byl utopen pro pohnutku náboženskou, druhý pro pohnutku světskou. Když byl v Římě Jan Nepomucký uznán za svatého, tedy byl uznán ten z roku 1383, a v aktech církevních je výslovně upozorňováno na to, aby si ho nikdo nemýlil s tím, co byl utopen 1393, ten že není svatý. Historická bádání konečně ukázala, zejména v 18. a 19. století, že ten první nežil, následkem čehož se církev katolická octla v nemilých rozpacích a postavila se na stanovisko jedině rozumné, že když někdo byl prohlášen za svatého, tedy to mohl býti jen ten, který žil, a pak se pomalu legenda s toho prvního sv. Jana Nepomuckého přenášela na toho generálního vikáře, který byl utopen proto, že se míchal do politicko-církevních věcí. To je nehoda a nevím, proč by historikové čeští a lidé světští měli církvi pomáhati, jakým způsobem, si tuto otázku vyřídí. To se nás prostě netýká. Ale co se nás týká, kolego Barinko, jste-li zde, to jest mravní smysl tohoto svatého. Sv. Jan Nepomucký, jako všichni svatí v nebi mají své funkce, tak i on dostal některé funkce, tedy na př. pomáhal manželům od bezdětnosti. Zdá se, že to nebylo dost milé a proto se stal patronem těch, kteří zamlčují tajemství. V Říčanech u Prahy máte pomník z r. 1754 nebo 1759, na kterém ještě z tehdejší doby je nápis: "Chceš-li býti zahanbení frei, s Janem lidské nedostatky taj." Tedy tajiti lidské nedostatky! Teď si představte, jaké to mělo důsledky mravní. Tajiti nedostatky nejen projevované, nýbrž i cizí hříchy tajiti.

Dva, jen dva zázraky vám připomenu, které byly poslány do Říma na doklad toho, jak mocný je to patron. Na Moravě zabil kovář ženu a když ho biřicové vedli do vězení, modlil se k sv. Janu Nepomuckému. A Jan Nepomucký provedl zázrak. Biřicové byli neopatrní a tomu vrahovi se podařilo utéci. Zde v Čechách - nikde se nejmenuje, kde to na Moravě bylo - mladý kavalír měl s komornou dítě, z toho byla hanba světská, dítě zamordovali, ale konečně se začal tento zločin proklubávati a ten kavalír začal se modliti k Janu Nepomuckému, dokonce vykonal pouť do Prahy a ejhle, když kriminální soudcové začali ten proces vyšetřovati, hlavní svědkové se nedostavili a ten kavalír byl osvobozen.

Mravně, vážené shromáždění, je to věc hrozná, to mohlo snad v XVII. a v XVIII. století se státi, ale my nemůžeme uznávati za svatého toho, který osvobozuje zločince, dokonce naše republika by musila takového člověka zatknouti, poněvadž je to zločin napomáhati zločinci k útěku, chrániti zločince, chrániti někoho, kdo zabil dítě, ženu, ale poněvadž se modlil k svatému, je osvobozen. Myslím, že pan ministr dr. Dolanský, ačkoliv je ze strany, k níž Jan Nepomucký patří, nemohl by ten paragraf v naší ústavě schváliti, že máme patrona, který osvobozuje zločince. Ostatně, vážené shromáždění, to mravné je ještě jiné. Ten sv. Jan Nepomucký někdy dělal zázraky také šprýmovné (Hlas: Stará Blažková!), na př. nějaká rozpustilá dívka vstoupila na jeho hrob u sv. Víta a on ji za to potrestal tím, že když šla do Prahy přes Karlův most, byla přepadena chvilkovou pomateností a zdvihla si všecky šaty nad hlavu, poněvadž se jí zdálo, že se brodí přes řeku, aby si je nepromáčela, a tím vešla v lidskou hanbu. Je to zvláštní humor světcův, který takovým způsobem zahanbuje.

Význam Jana Husa je světový a myslím, že i v tom pokroku našem, v tom pokroku lidstva pořád je jméno Husovo jako vedoucí. Význam Jana Nepomuckého je jen místní a bohužel, jestliže se týká světové historie, tedy je to jen potud, pokud světoví historikové se zabývali tím postupem, jak mohl býti prohlášen za svatého. Mravně můžeme jíti jen v Husově duchu, v duchu touhy po vyšším náboženství, po vyšší mravnosti. Ale ze sv. Jana Nepomuckého mravně nemůžeme míti nic. Je tedy žádoucno, aby na Slovensku usilovali o to, aby úcta k Janu Nepomuckému vymizela a byla nahrazena úctou k Janu Husovi. Z toho bude míti Slovensko prospěch.

Rozumí se, vážené shromáždění, že jsem mluvil jen pod dojmem řečí, které jsem slyšel. My jsme v klubu o tom neměli usnesení žádné, že budu mluviti tak neb onak. To je můj projev osobní a já si zaň také osobně zodpovídám. (Výborné! Potlesk.)

Místopředseda dr Soukup (zvoní): Další slovo má pan sen. dr Reyl.

Sen. dr Reyl: Slavný senáte! Také já mluvím pod dojmem přednesených řečí. Nebylo mým úmyslem, ani mého klubu, že do debaty zasáhneme, poněvadž s našeho stanoviska máme leccos k namítání proti předloženému zákonu o svěcení svátků. Celkem mohli jsme se přizpůsobiti, poněvadž s našeho stanoviska nejde o svěcení svátků, nýbrž o klid, který je některým svátkům přiznán stanoviskem tohoto zákona. Co se týče svěcení svátků, vláda nemůže vůbec katolíkům předpisovati, co mají a nemají světit, v tom ohledu není pro nás autoritou. (Hluk.) Pánové, račte mne nechat domluviti, pak se přihlaste, můžete to vyvrátiti. Nebude vám to milým, když se bude debata do nekonečna prodlužovati. Co se týče svěcení svátků, jsme úplně klidni, vláda nám žádný svátek nevezme a žádný nepřidá, má ale právo naříditi jistý klid sváteční, kde je jakési upuštění od práce. S toho stanoviska, stanoviska sociálního, a když bereme stanovisko právní a stanovisko pořádku, což zdůrazňoval kolega předešlý řečník Babka, z toho důvodu můžeme souhlasiti s tímto zákonem. Se stanoviska náboženského bychom však nemohli. V tom ohledu nám to nemůže míti nikdo za zlé, že vláda není pro nás žádnou autoritou ve svěcení svátků. Co se týče klidu, přizpůsobujeme se jako občané tomu, že zákon nařizuje v určitých dnech klid, a také ti, kdož nejsou věřící a jsou jiného vyznání, musí to uznati za správné. Vy jste, pánové, uznali, že je třeba zavésti jistý pořádek v tomto ohledu. Vysvítá z toho, že koalice celkem na tento zákon přistoupila. Byl to kompromis a kompromis by vyžadoval, aby se o tom mnoho nemluvilo, když to stálo beztak mnoho práce. Já nebyl na žádnou řeč připraven a nebyl bych se uchopil slova, kdyby byli k tomu nezavdali podnět někteří předešlí páni řečníci. Překvapuje mne, pánové, že se místo zdůraznění sociálního ohledu a nějakého principu sociálního mluví vlastně o historii. Předešlý pan řečník projednával jednak úctu k Husovi a jednak k sv. Janu Nepomuckému a řekl, že se tomu diví, že úcta k Husovi není známa na Slovensku. Vždyť nebyla známa ani v Čechách! (Sen. Babka: Na Slovensku byla známa! - Sen. dr Herben: Já jsem opakoval, že to říkal Barinka!) Já říkám, že předešlý řečník pravil, že Barinka to řekl. (Hlas: To jest rozdíl!) Já Slovensko neznám a proto nevím, zdali je tam ta úcta známa. My starší víme, že té úcty nebylo mnoho ani v Čechách před lety. Když Šafařík se měl vyjádřiti o úctě k Husovi, řekl: "Ne nominetur quidem, aut uratur denuo." "Hus nebudiž ani jmenován, aneb podruhé upálen." O Husovi nemluvme, nebo ho spalme ještě jednou. (Sen. dr. Herben: Protože by nás vláda byla zavřela!) Co se týče úcty k Husovi, řeknu, tolik, že, jestliže ji přeneseme na stanovisko literární a na stanovisko národnosti, tedy proti Husovi nic namítat nebudeme a nemůžeme. Jeho význam také v historii české uznáváme a víme, že není možno Husa a jeho dobu vytrhnouti z českých dějin. Jde jen o to, abychom se mohli také se svého stanoviska k tomu přizpůsobit a srovnat je s historií. V tomto ohledu se díváme na Husa jistě střízlivě a bez fanatismu a bez menšího fanatismu, než někdo se o nás domýšlí. Kdo je v historii vzdělán a má i theologické vzdělání, ten ví, že, co se týče náboženského významu Husova, je ta věc definitivně odbyta. Církev jednou prohlásila, že v některých bodech se nesrovnává Hus s církví, a tím je pro nás věc odbyta. Co se týče další exekuce, to my nesouhlasíme s tím a nemůžeme toho uznati, poněvadž neměla žádná, ani světská moc, práva a nemá práva utráceti lidského života pro náboženské přesvědčení. V tom ohledu, můžeme říci, se díváme na tuto otázku tolerantněji i nežli se domníváte. Zde bylo míněno, že Hus má světové jméno. To je nesporné, protože husitské války jistě se dotýkaly celé střední Evropy, tedy zajisté měly také vliv a kontakt s ději celé střední Evropy. Ale co se týče toho stanoviska, co zdůraznil předešlý pan řečník, subjektivismu jeho, že Hus je slaven jako obhájce přesvědčení osobního, prosím, já nevím... (Nepokoj.)

Místopředseda dr Soukup (zvoní): Pan kolega Jílek stále vyrušuje. Pánové, prosím, račte debatovati venku v kuloárech a ne v zasedací síni senátu. Pan kolega dr. Reyl má slovo.

Sen. dr Reyl (pokračuje): Co se týče subjektivismu náboženského, aby si člověk sám svou víru činil, to je věc tak důležitá, že se nedá odbýti lehkým slovem. Je jisto, že ve víře je potřebí jisté autority. A kdo je křesťanem, každý opravdu ví, že církev tuto autoritu má. Nepůjdu do theologických nuancí, a pánové mi odpustí, že nebudu vždy citovati autority církve ve věcech víry. Subjektivismus náboženský není přípustný. Nepřípustný tento subjektivismus, který začal Husem, velice ublížil lidstvu v dalším postupu, když přišel do filosofie a ublížil zvláště velice, když přišel do národního hospodářství. Vždyť socialismus je odpůrcem tohoto subjektivismu národohospodářského. Co je subjektivismus národohospodářský? To je liberalismus, a liberalismus znamená vyssávání kapitálem člověka a socialismus je vlastně, řekl bych, mstitelem toho hospodářství liberálního. A když půjdete dále, přijdete na to, že tento subjektivismus neprospěl tak lidstvu, jak se domníváte. Každé světlo má svůj stín a toto světlo má veliký stín. Je potřebí znáti celou historii a celý vývoj středověku, aby si kdo dovedl představiti, co znamená subjektivismus náboženský. A žádné církvi, ani evangelické, není vhod subjektivismus. Kam došel subjektivismus náboženských církví v Německu? Ten došel tak daleko, že, kolik je kazatelů, tolik je chrámů a tolik také církví a tolik náboženství. (Sen. dr Herben: A je to neštěstí? To je znamení, že lidé nábožensky myslí!) Mysliti musí každý, ale řekl jsem, že autority ve víře je nezbytně potřebí. V tom ohledu bude potřebí, abychom revidovali tuto otázku, kterou zdůrazňujete u Husa, že vyzvedáte jeho subjektivismus. My si vážíme Husa po stránce národnostní, v jeho boji proti universalismu, který znamenal zničení anebo udušení národnostních principů, Husa si vážíme pro češství a zčeštění university, kdy vystupuje proti universalismu, jak dobře to vystihuje důvodová zpráva. To nebyl ale Hus sám, to byla veliká jména humanistů, kteří v církvi vystoupili proti universalismu, kteří netrpěli toho, aby odsuzoval národní život. V tom ohledu si budeme Husa vážiti, a v literární činnosti také, ale nezdá se mi, pokud písemnictví se týče, že by zde nebylo snad větších mužů nad Husa. To bychom si dávali špatné vysvědčení, kdybychom neměli jiných mužů, kteří jsou s Husem ekvivalentní. To by bylo pro nás příliš ubohé, kdybychom řekli: my jsme nikoho v historii neměli, jen Husa a jen Husa. V tom ohledu není potřebí přeháněti. (Sen. dr Herben: Jakživ nikdo to neřekl!) Hus má svůj význam v historii, ale že by byl prvním a největším Čechem... (Sen. dr Herben: Citujte někoho, kdo to řekl!) Kdo to řekl? (Sen. dr. Herben: Citujte někoho! Já znám literaturu a vím, že na příklad literaturní činnost Komenského se cení více než Husova! Proto to nemohl v literatuře nikdo říci, že je Hus jen jediný a nikdo jiný vedle něho!) To je běžný názor lidu a tak se to pronáší a jestliže se názor tento změní, budu rád. Chtěl jsem právě Komenského uvésti. Co by bylo z Komenského, kdyby byl jen jediný Hus! Jsou velcí lidé, ale snesou, aby bylo vedle nich několik jiných velkých. V tomto ohledu je potřebí veliké opatrnosti.

Přecházím nyní k svatojanské otázce. Předešlý pán řečník dr Herben psal o Janu Nepomuku a já již před 32 lety jsem na to replikoval. Byl jsem tenkráte ještě mladým knězem, a už jsem tam našel některé nesprávnosti, které jsem veřejně ve svém spisu panu dr Herbenovi vytkl. Bylo řečeno, a pan zpravodaj také to zde vyslovil, že sv. Jan Nepomucký není historická osoba. To potírá sám pan předešlý řečník, který pravil, že skutečně nejen jedna, ale dvě byly docela v historii. Tedy přece nějaká historická osoba snad musila býti. (Veselost.) Je jisto, že ke konci století XIV. v kapitole žil kanovník Jan z Pomuku. To je jisto, že Hájek si dovolil rozdělení tohoto Jana jednoho na dva. To byl historický omyl, a je povinností historie, aby to opravila. Neomylnost církve nesahá tak daleko, aby opravovala historii. (Sen. dr Herben: Ale jest pravda, že prohlásila za svatého toho, kterého Hájek vymyslil!) Pardon! Církev, když byla žádána, aby provedla proces kanonisační, provedla to, co vždy dělá: Vyšetření hrobu. To byla první věc. Když se otevřel hrob, který byl označen kamenem a nápisem Joanes de Pomuk, na kterém se konala od r. 1416 každý rok t. zv. komenda, který byl později ohraničen mříží, takže nemohl splynouti s jinými kameny, našla se tam kostra. Nejsem medikem, ale mám tolik rozumu, že když je někde kostra, že patřila skutečné osobě. Té skutečné osobě platí kanonisační proces. Té osobě, jejíž kostra se tam našla, patří svatost. Zdali umřela r. 83 nebo 93, to je věcí historika. (Hlas: To je stejné!) Není to stejné. Nikdo nemůže dvakrát umřít. (Veselost. - Sen. dr. Herben: Ale oni myslejí, že ten svatý z r. 83 tam leží!) Při každé kanonisaci je rozhodující bula, zvláště poslední slova, kde církev prohlašuje slavnostně, že ta a ta osoba jest ozdobena září svatosti. V té bule - znám ji dobře - není nikde řečeno, že si světce nemá nikdo plésti s tou osobou z r. 93. (Sen. dr Herben: Je to ve vedlejších aktech!) Při soudu jsou také různá vedlejší akta. Páni právníci vědí, že často bývá v aktech něco, co není v rozsudku. To jsou věci, které tam uvedli odpůrci procesu. Při kanonisačním procesu je vždy jeden obhájce a jeden žalobce, jako je to vůbec u každého procesu. Je jisto, že odpůrce v procesu uvedl tuto námitku, ale v bule to není, a co není v bule, co není v kanonisačním dekretu, nemá žádné platnosti, toho si nemusím všímati. Při porotním líčení nerozhoduje, co je v aktech, nýbrž co je v rozsudku. (Sen. dr Herben: Tedy bula je pro Vás platná?) Bula je platná. (Sen. dr Herben: A bula vypráví, že je to Jan Hasil z Nepomuku, který se narodil v Nepomuku, který byl kazatelem v Týně! To jsou všechno fakta, z nichž ani jediné není pravdivé!) Pane kolego, co se týče buly, rozhodující jsou poslední slova, kde... (Výkřiky sen. dr Herbena.), ale počkejte, v té bule stojí: "abychom také aliquid o životě světce něco pověděli." Jsou tam některá data životopisná, která jsou legendární a které musí opraviti historie. Kdo čte Pekaře, jeho poslední "Tři otázky", přesvědčí se, že skutečně u Hájka byly nevědomosti, že rozdělil zbytečně jednu osobu ve dvě, a historie je povinna, aby ty dvě osoby mythické spojila v jednu určitou historickou osobu, která skutečně žila. Existenci Jana z Pomuku historie vyvrátiti nemůže, a proto se divím, když někdo řekne, že Jan Nepomucký je vymyšlená osoba. Ten nerozumí historii. (Sen. dr Herben: Pane kolego, to povídá Pekař také, že to je vymyšlená osoba, ale když už je svatým, tak abychom ho nechali! - Veselost. - Také on říká, že je to historický omyl, ale když už je svatým...) Pardon, tak to není u Pekaře. U Pekaře je toliko: "Já jako historik nemohu potvrditi, že Jan zemřel pro zpovědní tajemství, ale umřel jistě proto, že hájil církevní autoritu a že od Václava IV. utrpěl takovou smrt mučednickou, jakou utrpěl na př. Tomáš Beckert. A toho církev světí také za svatého, ačkoliv není žádným obhájcem zpovědního tajemství. "Kdyby nicméně" - praví Pekař - "neutrpěl než mučení za obhájení církevních svobod a řekněme i církevní moci, církev by ho mohla prohlásiti za svatého." (Sen. Šťastný: A Husa ne?) Počkejte, k tomu dojdeme. Výslovně vám říkám, že celá legenda, která je uvedena v bule, není předmětem víry. To je důležité. Když chci pevně věřiti, musím se jako vzdělaný člověk o všem přesvědčiti. Kdybych se o tom nepřesvědčil, kdybych to neprostudoval, nemohl bych to věřiti, nemohl bych to srovnati se svojí ctí a charakterem, abych hlásal něco, čemu nevěřím. Přesvědčil jsem se z kanonisačních aktů, šel jsem do podrobnosti, vypůjčil jsem si příslušné spisy, kde jsem se ujistil, že Jan Nepomucký existoval, že žil, že skutečně na hradě pražském byl kanovníkem, že byl umučen.

Teď ovšem, co se týče důvodů ke svatořečení, konkluduje církev, že u kostry, která ležela 326 let v hrobě, ještě se nalezl svěží, neporušený jazyk. (Výborně! Veselost. - Sen. Šťastný: To také věříte? ) Musím to proto věřiti, poněvadž to komise ověřila. (Veselost. - Sen. dr Herben: Zrovna tak svědkové ověřili, že se narodil v Nepomuku a že nad chalupou bylo viděti 5 hvězd!) Co se týče dále kanonisaěních důvodů, bylo jich více. (Výkřiky.) Račte dovoliti, pánové, nemohl bych věřiti, co neosvědčila komise, kdyby tam ti lidé nebyli. Vezměte si někdy tu práci a přečtěte si akta, poněvadž z toho, co tu povídám, nemohu vám tak důležitou otázku tak absolvovati, abyste vy přišli k přesvědčení. (Sen. Šťastný: To by nešlo!) Nutno však to přečísti. Vidíte, já se nesměji tomu, co dobře neznám, poněvadž myslím, že se musím poučiti. Nesměji se věcem, kterým nerozumím.

A nyní co se týče zázraků. Na mě dělalo to dojem, že pan sen. dr. Herben chtěl sesměšňovati úctu svatojanskou. Pravil, že tyto dva zázraky - s tím kovářem, co se schoval a za druhé s tím kavalírem, který měl nemanželské dítě - byly přijaty církví za důvody ke kanonisaci. Pánové, je pravda, že o každé osobě se rozšiřuje celá spousta věcí nemožných. Zde co na př. zázračných věcí rozšířilo se o knihkupci Kočím, a přes to jsme již o 200 let starší. Je to, prosím, tak pokroková republika a celá spousta bláznivých lidí běhá za Kočím. (Sen. dr. Herben: My však Kočího neprohlásíme za svatého. - Veselost.) Ale dělá zázraky lidu. (Sen. dr. Herben: To jsou nemožné zázraky!) Nic platno! V očích lidu je divotvorcem. Kdybyste četli Balbína, tam je spousta nesmyslných věcí, které jsou až směšné. Církev všecky tyto věci odmítla, to nezapomínejte, že je odmítla. A zrovna tak nemůže nikdo vyčítati našim lékařům, že trpí Kočího. Oni sami o něm říkají, že je to humbug. (Sen. dr Herben: Tyto dva zázraky církev přijala v Římě za doklad, že sv. Jan Nepomucký dělal zázraky!) Prosím, pane kolego, já vás beru za slovo, vy mně dokážete, že tyto dva zázraky o kovářovi a kavalírovi jsou podkladem svatořečení sv. Jana Nepomuckého. Bylo-li tomu tak, já zde vystoupím a řeknu, já jsem se mýlil. Nedokážete-li toho... (Sen. dr Herben: Také řeknu, že jsem se mýlil! - Veselost.) Tento souboj přijímám. Do příštího zasedání mně přinesete doklady. (Sen. dr Herben: Prosím!) Dále o tom mluviti nebudu, jen řeknu a tvrdím to, že tyto dva zázraky vůbec nebyly v aktech kanonisačních a vůbec celou spoustu nesmyslů církev odmítla jako lidské podání. Až se jednou historie bude obírati zázraky Kočího, bude jich snad více, než před 200 lety.


Související odkazy