C.

Některé výkazy a data statistická.

Stav Bankovního úřadu ministerstva financí

dne 7. listopadu 1922

Aktiva:

v tisících Kč

 

Změny u porovnání se stavem ze dne 31./10. 1922

Pohledávka za Rak.-uh. bankou

Hotovost v bankovkách

       

bankovky zadržené při okolkování a ztažené výměnou za státovky

K 8,012.296/m

     

Za převzaté žirové zůstatky a pokladniční poukázky

K 2,081.419/m

     

Směnky v zásobě

283.371

-

4.937

Eskontované cenné papíry

   

95.995

-

7.785

Zápůjčky na cenné papíry

   

1,510.501

+

2.396

Pohledávky v cizině a zásoba valut

   

1,674.121

-

18.514

Nákup drahých kovů

   

815.146

+

2.765

Jiná aktiva

   

728.922;

-

37.784

           

Pasiva:

   

15,204.771,

-

63.859

Obnos při okolkování zadržených bankovek

 

Kč 2,134.218/m

     

méně vkladní listy na dávku z majetku odevzdané

Kč 1,080.277/m

       

méně vkladní listy vyplacené finanční správou a této refundované (finanční zákon pro 1921 a 1922 II. díl, kap. 14, titul 5, § 10

Kč 613.000/m

Kč 1,693.277/m

440.941

-

7.510

Oběh státovek

9,951.534

-

187.832

Žirové pohledávky věřitelů

pohledávky stran

 

1,142.583

+

100.688

platy na dávku z majetku

 

1,832.351

+

35.330

pohledávky z vázaných vkladních listů

 

190.203

-

1.953

Pokladniční poukázky v oběhu

147.398

-

731

Jiná pasiva

   

1,499.761

-

1.851

Sazba úroková od 27. dubna 1922:

15,204.771

-

63.859

z eskontu směnek

5%

       

z lombardu

61/2% -7%.

       

 

Bankovní úřad ministerstva financí.

Účtárna.

Čuberka v. r.

Kořimský v. r.


 

Nejvyšší přípustný obnos oběhu státovek.

Dle § 10 zákona čís. 187 ze dne 10. dubna 1919 [Zvýšení oběhu státovek nad úhrnný obnos bankovek při okolkování kolkem opatřených a nad polovici převzatých žirových účtů a pokladničních poukázek Rak.-uh. banky jest přípustno jen tehdy, je-li pro tato platidla plná soukromoprávní úhrada bankovní.

Jiné rozmnožování může se státi pouze zákonem.] mohlo na základě vedlejšího stavu Bankovního úřadu ministerstva financí býti vydáno státovek:

               

h

1.

za stažené bankovky Rakousko-uherské banky

   

K

8.012,296.969,80

   
 

po odečtení bankovek zadržených při okolkování

K

2.134,217.796,78

       
 

a po odečtení bankovek zadržených při výměnách (nákupech) (obsaženo v jiných pasivech)

"

315,902.561,10

"

2.450,125.357,88

   
 

tedy za bankovky okolkované a vyměněné

         

5.562,171.611

92

2.

za převzaté žirové zůstatky státních pokladen u Rakousko-uherské banky

   

789,720.443,36

   
 

z převzatých žirových zůstatků tj.

K

1.616,884.521,82

           
 

méně hořejších

"

789,720.443,36

           
 

50% tedy z

K

827,164.078,46

   

"

413,582.039,23

   
 

a 50% z převzatých poklad. poukázek

"

467,534000,--

   

"

233,767.000,--

1.437,069.482

69

3.

bankovní úhradu, již tvoří:

               
 

eskortované směnky

       

283,370.921,02

   
 

eskortované cenné papíry

       

"

95,995.000,--

   
 

zápůjčky na cenné papíry

       

"

1.510,500.500,--

   
 

pohledávky v cizině a zásoba valut

       

"

1.674,121.037,21

   
 

nákup drahých kovů

       

"

815,145.566,20

4.379,133.024

43

         
 

Dne 7. listopadu 1922

přípustný oběh

         

11.378,374.118

94

 

"

skutečný oběh

         

9.951,534.471

50

 

"

jest tudíž skutečný oběh proti přípustné nejvyšší hranici menší o

       

1.426,839.647

44

 

tj. proti předešlému výkazu

+ 161.756.026

14


 

V PRAZE, dne 7. listopadu 1922.

Ředitelství

Bankovního úřadu ministerstva financí v Praze.

Novák v. r.

Kučera v. r.


 

 

Státní železnice.

Správu státních železnic vede ministerstvo železnic.

Pokud jedná se o výdaje a příjmy, podává se dle rozpočtů státních tento obraz:

Preliminovány byly v řádném rozpočtu státním pro železniční správu

pro rok

výdaje

příjmy

 

1919

1.219,056.130

970,045.620

1920

3.452,884.870

2.738,577.120

1921

5.197,053.100

4.642,390.000

1922

4.660,257.600

4.945,500.000

1923

4.206,081.040

4.951,757.660


 

Ježto za války na železnicích se žádné větší opravy neprováděly, jest přirozeno, že při převratu nacházely se všechny železnice a sice jak ohledně staveb, tak ohledně vozidel ve stavu velmi zbědovaném.

Měl-li býti provoz vůbec udržen, nezbývalo, než vynaložiti na nutné opravy a doplnění vozového parku značné obnosy.

Dále bylo závadou, že bývalým režimem byly dráhy hlavně vedeny směrem k jihu na Vídeň a Budapešť, kdežto zájem republiky čsl. vyžaduje, aby docíleno bylo co nejlepšího spojení napříč republikou, tedy směrem východním.

Přirozeně nebylo možno náklady takové hraditi z příjmů dopravních a bylo nutno peníz potřebný na vybudování drah a doplnění vozidel opatřiti výpůjčkou.

K tomu cíli byl od roku 1921 vedle řádného rozpočtu státního zaveden ještě zvláštní rozpočet státních investic, v němž preliminovány byly potřeby jednak na stavby nových drah, na lepší vystavení a zdokonalení stávajících drah jak v ohledu stavebním, tak ohledně lokomotiv a vozidel.

Na investice železniční bylo preliminováno celkem

v

roce

1921

1.979,045.000 K

"

"

1922

2.000,000.000 K

"

"

1923

1.500,000.000 K


 

při čemž ovšem zúročení a úmor půjček na železnice, kontrahovaných zatěžovati bude provoz státních drah.

Pokud se týká rozsahu drah, budiž zde uvedeno toto:

Délka drah činí tč. u státních drah

8.212 km,

u místních drah

3.482 km,

celkem

11.694 km.


 

Stav lokomotiv ČSD obnáší

k 31. prosinci 1919

3.424

kusů

k 31. prosinci 1920

3.560

"

k 31. prosinci 1921

3.677

"

k 31. září 1922

3.705

"


 

Dráha Košicko-Bohumínská má 228 lokomotiv, dráha Ústecko-Teplická 141 lokomotiv. Nových, námi vystavených lokomotiv jest celkem 329; z těch bylo vzato do stavu:

koncem roku 1919

92 lokomotiv,

koncem roku 1920

110 lokomotiv,

koncem roku 1921

103 lokomotiv,

do 30. září 1922

24 lokomotiv.


 

Počet vozů vyplývá z této tabulky:

Značka

osobní

služební

1919

1920

1921

1922

1919

1920

1921

1922

Č. S. D. (vlastní)

413

717

1.078

1.083

94

194

619

625

vypůjčené a francouzské opravné

-

-

-

-

-

-

-

-

Hlučínská repartice K. St. B. Společný oboz

-

-

25

25

-

-

4

4

pohyblivé dle sčítání K. K. St. B. Společný oboz

5.176

5.215

5.200

5 536

1.282

1.276

1.161

1.253

pohyblivé dle sčítání M. A. V. Společný oboz

710

654

682

738

223

161

94

107

Dohromady

6.299

6.586

6.935

7.382

1.599

1.631

1.878

1.989


 

Značka

Poštovní

Nákladní

1919

1920

1921

1922

1919

1920

1921

1922

Č. S. D. (vlastní)

24

24

39

39

8.790

20.526

29.832

33.669

Vypůjčené a francouzské opravné

-

-

-

-

2.272

2.272

2.216

1.044

Hlučínská repartice

-

-

2

2

-

-

77

77

Pohyblivé dle sčítání K. K. St. B. Společný oboz

400

336

524

545

35.118

31.600

48.404

51.428

Pohyblivé dle sčítání M. A. V. Společný oboz

18

18

19

25

23.750

19.915

8.957

9.118

Dohromady

442

378

584

611

69.930

74.313

89.486

95.336


 

Ohledně provozu stůjž zde výkaz o srovnání počtu objednaných a skutečně přistavených vozů, a sice:

rok

vozů krytých

otevřených

Poznámka

objedn.

přistavených

krytí v %

objedn.

přistavených

krytí v %

1919

1,022.299

577.294

56%

2,385.450

4,759.968

73%

Data ta nejsou úplná, protože Slovensko do září chybí

1920

1,620.446

783.141

48%

3,722.814

2,543.024

68%

Všeobecný nedostatek vozů

1921

1,192.736

989.923

83%

2,329.126

1,888.811

81%

Dovozu uhlí bylo plně vyhověno, pro vývoz dřeva do ciziny nedostatek

1922

847.715

840.920

99%

1,401.199

1,234.295

88%

Pro uhlí bylo vyhověno plně, pro zvýšený vývoz dříví do ciziny následkem poškození lesů mniškou, byl nedostatek vozů


 

Konečně uvádí se počet vlakových kilometrů, kdež ovšem data za roky 1922 a 1923 jsou přirozeně jen odhadová

1919

2,099.778

25,954.188

21,188.031

49,241.997

1920

3,256.959

36,060.275

27,067.177

66,384.411

1921

5,719.348

42,710.732

32,012.730

80,442:810

1922

8,209.600

48,914.700

37,034.600

94,158.900

1923

9,513.100

56,251.700

40,034.600

105,799.400


 

Finanční hospodářství ministerstva železnic dle docílených výsledků.

Rok 1919.

Výdaje dle účetní uzávěrky

1.630,401.730 K

Příjmy dle účetní uzávěrky

1.211,299.750 K

Schodek

419,101.980 K


 

Rok 1920.

Výdaje dle účetní uzávěrky

4.531,999.650 K

Příjmy dle účetní uzávěrky

3.273,386.620 K

Schodek

1.258,613.030 K


 

Rok 1921.

Výdaje dle prozatímní uzávěrky

5.468,878.020 K

Příjmy dle prozatímní uzávěrky

4.912,538.600 K

Očekávaný schodek

556,339.420 K


 

Rok 1922.

Prozatímní výdaje do konce září 1922

4.809,347.050 K

Prozatímní příjmy do konce září 1922

4.227,002.480 K

Schodek

582,344.570 K


 

Kdežto mimořádné náklady na stavby drah a pořízení vozidel jsou zahrnuty ve výše uvedených vydáních za rok 1919 a 1920 a to

za rok 1919 v částce

329,976.030 K

a za rok 1920 v částce

1.264,077.410 K


 

nejsou výdaje investiční v cifrách za rok 1921 a 1922 obsaženy, ježto pro rok 1921 a 1922 jsou preliminovány v rozpočtu státních investic a vykazovány odděleně od hospodářství dle řádného státního rozpočtu.

Výdaje investiční činily dle prozatímní uzávěrky za rok 1921

K

1.421,512.303

a za rok 1922 do konce září okrouhle

"

598,000.000


 

Přehled přepravních příjmů.

Rok

Příjmy z dopravy:

osob

zavazadel

rychlozboží

nákladního zboží

Úhrn

v korunách

1919

291,930.580

12,352.750

51,569.110

772,319.220

1.128,171.660

1920

558,283.350

29,541.090

101,929.420

2.342,715.230

3.032,474.090

1921

720,000.000

60,000.000

190,000.000

2.903,499.100

3.873,499.100

1922 do konce září

509,600.000

50,400.000

134,000.000

1.876,000.000

2.570,000.000


 

Seznam částek,

které byly jednotlivým firmám od převratu do 31. října 1922 zaplaceny za dodaná vozidla.

(V r. 1919 a 1920 z rozpočtu mimořádného, v r. 1921 a 1922 z rozpočtu investičního.)

Ringhofferovy závody a spol., Smíchov

1.017,934.44

 

Kopřivnická vozovka, akc. spol.

"

629,875.634

 

Studénecká továrna na vagony

"

390,341.986

 

Brněnsko-Královopolská stroj.

"

194,342.074

 

Českomoravská Kolben akc. spol.

"

179,858.335

 

Akc. spol. dř. Breitfeld, Daněk a spol. v Karlíně

"

107,515.634

 

Akc. spol. dř. Škodovy závody v Plzni

"

62,520.000

 

"Fram", továrna na vozy, Kolín

"

15,652.873

 

Severočeská spol. na stavbu vagonů v Čes. Lípě

"

29,074.300

 

Josef Bartoš, závod stroj. v Košířích

"

2,442.798

za plyn. osvětlení

J. K. Rudolf, továrna na plyn. osvětlení, Plzeň

"

2,818.760

za plyn. osvětlení

Ředitelství státních železáren v Podbrezové

"

955.500

za plynojemy

Českomor. elektr. závody Fr. Křižík, akc. spol., Karlín

"

671.876

za elektr. osvětlení

Spojené strojírny na Smíchově

"

409.098

za pojezdný jeřáb

Union, obchodní závod v Praze

"

1,003.235

 

Meziministerská komise pro věcnou demobilisaci

"

360.000

 
 

2.635,776.546

 

 

POŠTOVNÍ PROVOZ.

Dle státních rozpočtů jeví se pro ministerstvo pošt a telegrafů v letech 1919 - 1923:

 

preliminované

rok

výdaje

příjmy

1919

153,825.800

K

173,636.100

K

1920

389,848.120

"

394,430.500

"

1921

914,315.100

"

690,377.100

"

1922

747,364.250

"

851,809.000

"

1923

729,487.520

"

1.022,802.650

K


 

Důvodem hlavním pro vzestup výdajů v roce 1921 byla ta okolnost, že přídavky drahotní zaměstnanců, jež byly dříve ve státním rozpočtu preliminovány ve zvláštní kapitole, společné všem resortům, byly pro rok 1921 vykazovány v kapitole každého resortu.

Velké stoupání vykazovaly také věcné potřeby a sice proto, že při převratu převzala poštovní správa čsl. provozní prostředky tak opotřebované a nedostatečné, že bylo nutno nedostatky ty co nejdříve odstraniti, aby provoz neselhal.

To vyžadovalo ovšem velkých nákladů a obětí peněžních a činilo nutným zvyšování pošt. poplatků.

Nejhorší byly poměry na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kde dřívější maďarská správa zanechala vše ve stavu zuboženém, a nad to vpádem bolševickým ohromné škody byly způsobeny.

Značné výdaje způsobilo vybudování nových vedení telegrafních a telefonních.

Dříve totiž byla všechna vedení soustředěna do Vídně a do Budapešti, tedy ze severu na jih, kdežto veškerý provoz v Československu v důsledku geografické polohy státu jde od západu k východu.

Nutným bylo zejména zřízení nových přímých telegrafních mezinárodních vedení s Francií, Anglií, Polskem, Rumunskem, královstvím S. H. S., s Curychem atd.; zavedeny nové výkonnější přístroje Hughesovy, Bandotovy a Siemensovy.

Telefonní síť uvnitř státu byla po převratu nejen řádně opravena, nýbrž i značně rozšířena, zejména vybudována vedení meziměstská s Mor. Ostravou, Bratislavou, s Košicemi a s Užhorodem.

V době převratu bylo celkem 1146, koncem července 1922 1288 telefonních ústředen, účastnických stanic bylo 28. října 1918 66.537, od té doby přibylo přes 20.000 nových stanic a 1522 veřejných hovoren.

Rozsah meziměstských sítí činil v roce 64.254 km, nyní 78.839 km. Celková délka všech telefonních vedení (místních a meziměstských, vzdušných i kabelových) činí okrouhle 325.000 km.

Započato bylo již i se stavbou radiotelegrafických stanic, tak v Brně, v Poděbradech, v Bratislavě a v Košicích.

Pro poštovní dopravu zřízeno jest tou dobou 3766 pošt. úřadů, silniční dopravu poštovní obstarává kromě pochůzek poštovních denně 8960 pošt. jízd, jež svěřeny jsou 1201 soukromým podnikatelům, dále jest v provozu 154 autobusových, 23 lehkých a 48 nákladních automobilů.

Počet autotratí činí 90, celková jejich délka 1926 km.

Vozů vlakových pošt jest v provozu denně 790, jež ujedou denně okrouhle 63.000 km a dopraví přes 15,000.000 kusů korespondence všeho druhu a 280.000 balíků. Telegrafních vedení jest celkem 117.297 km, z čehož připadá 70.274 km na poštovní a 47.023 km na železniční vedení telegrafní.

Chtíc telegraf, telefon, radiotelegrafii i provoz automobilových spojů vybudovati moderním způsobem a umožniti pokud možná největší rozšíření používání těchto zařízení, byla státní správa nucena vynaložiti značný peníz na výstavbu jejich a bylo proto počínajíc rokem 1921 na investice toho druhu, které jsou přece hospodářskými investicemi v pravém slova smyslu, jež není možno z běžných příjmů státních plně hraditi, pamatováno ve zvláštním rozpočtu státních investic, a sice tím způsobem, že pro účely poštovní správy bylo preliminováno

pro

rok

1921

148,140.000 K

"

"

1922

200,000.000 K

"

"

1923

190,000.000 K


 

ke kterémužto cíli opatřují se potřebné peníze výpůjčkou, jichž zúročení a úmor musí pošt. správa hraditi.

POŠTOVNÍ ÚŘAD ŠEKOVÝ.

Úřad ten zřízen byl zákonem ze dne 11. března 1919.

O vývoji ústavu svědčí, že činil celkový počet šekových účtů

koncem

roku

1919

42.995,

"

"

1920

54.849,

"

"

1921

63.739.


 

Dle stavu dne 30. září 1922 činí počet šekových účtů 71.789, stoupl tedy počet jich oproti konci roku 1919 o 28.794.

Další data omezuji se přirozeně do doby do konce roku 1921, protože rok 1922 jest teprve v běhu.

Vklady v hotovosti a bez hotových činily v letech 1919 - 1921:

 

vklady celkem

z toho bez hotových

%

1919

21.284,326.766,50

11.282,817.797,77

53

1920

56.285,764.106,37

32.226,779.144,66

57,2

1921

81.366,135.478,77

45.284.884.212,48

55,6.


 

Výplaty v hotovosti a bez hotových naproti tomu činily:

 

výplaty celkem

z toho bez hotových

%

1919

20.319,879.949,46

15.348,427.599,57

75,5

1920

55.474,439.931,72

44.734,586.735,39

80,6

1921

81.180,067.105,12

63.381,205.807,18

78,--.


 

Celkový obrat v letech 1919 - 1921 znázorňuje tato tabulka:

rok

obrat celkem

z toho obrat bez hotových

%

1919

41.604,206.715,96

26.631,245.397,34

64

1920

111.760,204.039,09

76.921, 365.880,05

68,8

1921

162.546,202.583,89

108.666,090.019,66

66,8


 

Jest známo, že na vývoji šekového řízení měla válka vliv velmi škodlivý, zejména demoralisací hospodářského života, který byl zničením úvěru vržen nazpět až k primitivním metodám naturálních směn. Účinky toho kroku zpět přirozeně jevily se ještě v prvých letech po válce.

Lze tedy vývoj šekového úřadu v republice Čsl., kde nebylo inflace papírových peněz, označiti dle hořejších výsledků jako velmi uspokojivý.

Nutno však poznamenati ještě toto:

V roce 1921 bylo poštovní šekové řízení činnosti ve 14 evropských státech a v Japonsku, při čemž ovšem organisace ústavů šekových není vesměs úplně jednotná, nýbrž přizpůsobena jest zvláštním hospodářským poměrům jednotlivých států.

Společným cílem jest však taková úprava, aby zprostředkování platů dělo se v míře co nejširší bez plateb v hotovosti.

Provádí-li šekové řízení čsl. skoro 67% celého obratu bez hotových, jsou výsledky jeho, ač činnost jeho je daleko mladší než v jiných státech, zajisté uspokojivá.

K rozvoji šekového řízení přispělo v prvé řadě zavedení obligátního placení daní, poplatků a dávek šekovým řízením, jež vstoupilo v platnost od 1, ledna 1921. Zařízením tím ovšem zatíženy byly nemálo také poštovní úřady, jež z největší části platy ty konané ponejvíce v hotovosti platenkami částečně různých typů pro různé druhy daní a dávek přijímaly.

Šekovému úřadu ukládala zvláště součinnost při emisních akcích státních zvýšenou povinnost.

Za účelem zvýšení počtu účastníků šekového řízení bude používání jeho ještě více usnadněno a provedena reorganisace ústavu na moderním základě.

Personál ústavu činil 31. prosince 1921 celkem 1965 osob, z čehož připadá na úředníky administrativní a smluvní 10 osob, na úředníky skupiny C státních úředníků (se středoškolským vzděláním) 53 osoby, úředníky skupiny D (s nižším vzděláním) 1210 osob, výpomocný personál 58 osob a 134 zřízenců.

O finančním hospodářství poštovního úřadu šekového podává přehled:

I. Rozvaha k 31. prosinci 1921.

Aktiva.

Pasiva.

       

     

1.

Pokladní hotovosti

   

12,531.591,27

Vlastní prostředky:

   

2.

Ihned splatné pohledávky

   

540,387.673,06

1.

Reservní fond z r. 1920

40,144.550,64

 

3.

Směnky

   

192,647.362,38

       

4.

Vlastní cenné papíry

   

1.577,760.357,46

 

Dotace za rok 1921

60,127.051,70

 

5.

Dlužníci:

           

100,271.602,34

 

a) pohledávky zaručené cen. papíry

119,760.000,--

 

Cizí prostředky:

   
         

2

Vklady

 

2.399,461.563,42

 

b) ostatní

"

592,312.415,43

 

3.

Věřitelé

 

544,208.12715

       

712,072.415,43

4.

Přechodná pasiva

 

2,018.881,70

6.

Inventář

6,348.630.10

 

5.

Průběžné položky:

   
 

Odpis

"

1,269.726,02

   

Cenné papíry v úschově

 

2.124,247.458,11

       

5,078.904,08

     

5.170,207.632,72

7.

Přechodná aktiva

   

952.758,33

       

8.

Průběžné položky:

             
 

Cenné papíry v úschově

   

2.124,247458,11

       

9.

Ostatní aktiva

   

4,529.112,60

       
       

5.170,207.632,72

       

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP