Vážení pánové, byl jsem přímo vyzýván nejen snad z řad komunistických voličů, nýbrž i z jiných oposičních stran, i úředníky, těmi slušnými, poctivými úředníky, i četníky, abych tu v parlamentě, jak oni sami říkají, na to "svinstvo", jež vládne pod ochranou agrární strany a ministerstva vnitra na Podkarpatské Rusi, ukázal. Myslím že se tato ukázka velmi pěkně řadí k tomu svinstvu, jež právě dopoledne jsme projednávali. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Buříval (zvoní): Pan posl. dr. Lukavský podal mně návrh na konec rozpravy.
Podle §u 47 jedn. řádu rozhodne o návrhu tom sněmovna bez rozpravy prostým hlasováním, když promluvili aspoň 4 řečníci, což se stalo.
Dám o návrhu hlasovati. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
Sněmovna jest schopna se usnášeti.
Kdo souhlasí s návrhem na konec rozpravy, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To jest většina. Návrh jest přijat. (Hluk.)
Podle §u 48 jedn. řádu promluví ještě po jednom hlavním řečníku "pro" a "proti".
Přihlášeni jsou ještě tito řečníci:
"proti" pp. posl. dr. Czech, Taub, Schäfer, Leibl, Palme, Kirpalová, dr. Holitscher, Hackenberg, dr. Haas, Beutel:
"pro" pp. posl. Slavíček, dr. Hajn, Chlebounová, dr. Lukavský, Vahala, dr. Kramář, Zeminová, Prášek, Sladký, Hrušovský, Malík.
Žádám pp. poslance přihlášené "proti", aby se na levé straně tribuny předsednické, pp. poslance přihlášené "pro", aby se na pravé straně tribuny do 5 minut dohodli o generálních řečnících.
(Po přestávce:)
Za hlavního řečníka "proti" zvolen byl p. posl. dr. Czech, za hlavního řečníka "pro" zvolen byl p. posl. Slavíček.
Udílím slovo hlavnímu řečníku "proti" p. posl. dr. Czechovi.
Posl. dr. Czech (německy): Slavná sněmovno! Dnešní rozprava jest výronem katastrofálního stavu, v němž se ocitla koalice. Pro korupční bahno, kupící se v celých vrších, nezbyla koalici jiná cesta, než aby se otevřela stavidla parlamentu a dal volný průchod debatě. Vítáme to-jako příznak svítajîcího poznání, jako známku zřejmého zlepšení. Tomuto poznání vděčíme také za dnešní rozpravu o korupci, rozrývající celý politický a hospodářský život. Nemám při tom naprosto úmyslu pouštěti se do všech podrobností, nehodlám probírati jednu korupční aféru za druhou ve všech podrobnostech, nehodlám míchati bahnem a šťourati se v něm, nýbrž chci o celé záležitosti a situaci promluviti všeobecně. Chceme položiti prst na otevřenou ránu a ukázati ji všemu obyvatelstvu a přivoditi odstranění vředu, tyjícího z těla lidu.
Především poznámku. Budiž mi dovoleno, abych s tohoto místa zaujal stanovisko ku pokusu koaličních stran, který se stal již šablonou, považovati každé slovo pronesené proti koalici, každé slovo proti korupci za útok na stát a jeho životní zájmy a, jak to bylo dnes i s tohoto místa řečeno, za útok na českou korunu. Při takové argumentaci, jaká se zlíbila jednomu z řečníků přede mnou, odmítáme jakoukoliv rozpravu.
A nyní ještě jednu poznámku: slovo o korupci, jež páchne až do nebes, slovo o tak zvaných špinavých nehtech, nepochází z německých úst neb z německého tisku, nýbrž od koalice. Byl to klerikální list "Čech", který již 24. ledna t. r. psal doslova: "Kdyby se všecky korupční aféry daly dohromady, bylo by to dokumentem, vůči němuž by celý svět měl jediný pocit, pocit hnusu. Dokument postavil by náš stát do takového světla, že by se nám Abbruzy se svými loupežníky zdály proti nám eldorádem poctivosti." Ať se o deníku "Čechu" soudí jakkoliv, že by však byl podezřelý z nepřátelství vůči státu, nebude zajisté nikdo tvrditi.
Pan ministerský předseda tázal se s tohoto místa s tváří neviňátka, kde prý jsou podklady pro všecka tato tvrzení o korupci a projevil ochotu, prozkoumati všechen mu k disposici daný materiál. Mínil, aby se mu dal materiál do ruky a že bude bezohledným soudcem. A tu se tážeme: Chyběly dosud nutné informace? Nedostávalo se dosud potřebného materiálu pro obžalobu?
Vezmu hned nejbližší, protože poslední aféru, případ s benzinem, který zvířil tak ohromně prach v t. zv. lepší společnosti, poněvadž jí byl postižen také známý min. rada dr. Svátek. Všecko sprásklo ruce. Když však v senátě 12. prosince 1923 - kladu protokol ze senátu na stůl - německo-sociálně-demokratický člen senátu Link doslova pravil: "Vojenská správa potřebuje ovšem benzinu pro letadla. Koupila tedy u Naftaspol 150 cisteren benzinu za 8 Kč 1 kg. V jiných továrnách by se byl dostal 1 kg benzinu za 6 Kč, bylo by za jímavým dostati vysvětlení o tom, proč se kupovalo právě u Naftaspol, kde jest materiál nejdražší" - tu se v koaličních a vládních kruzích přešlo prostě přes tuto stopu, jež by bývala již dříve vedla k odhalení benzinové aféry, a tato skutečná udání člena oposičních stran nedošla žádného dalšího povšimnutí, právě poněvadž to byl člen oposice.
Chtěl bych krátce registrovati některé skutečnosti, neboť pan ministerský předseda mínil, aby se mu dal do ruky materiál. Uvádím nejprve záležitost Katolického, která nebyla dosud ještě do dnešního dne likvidována. Mluvilo se tehdy v rozpočtovém výboru o defraudacích a falšování v bankovním úřadu. Podán byl návrh na zřízení vyšetřujícího výboru, aby provedl formální revisi. Až do dnešního dne se nestalo nic, až do dnešního dne nebyl rozpočtový výbor zpraven o tom, jak to stojí s vyšetřováním této záležitosti.
Dále se zmiňuji o věci banky "Bohemie". Mluví se o tom, že bylo řízení proti dr. Kubíčkovi zastaveno. Co se stalo dále v bankovní aféře? Může-li tu pan ministerský předseda mluviti, že se mu zde nedostávalo potřebných podkladů? Až do dnešního dne neslyšíme pořád nic o likvidaci této aféry banky Bohemie, avšak také nic o záležitosti Moravsko-slezské banky, o které se vyprávělo, že prý i sice bylo v rukou prohlášení správních radů, znějících na dluh a garancii přes 9,000.000 korun, ale že konečně vzalo za vděk vyrovnáním 600.000 Kč. Veškeré úsilí vnésti světlo do této záležitosti zůstalo dosud marným. (Předsednictví převzal místopředseda dr. inž. Botto.)
Jak dlouho byl veřejnosti slibován zákon na ochranu vkladatelů? Až do dneška se nestalo nic, ačkoliv všecky vrstvy obyvatelstva, ne snad pouze pracující vrstvy, volaly po tomto zákonu.
Vezměme lihovou záležitost! Chci se věci zase jen pouze dotknouti, aniž bych se pouštěl do podrobností. Praví se, že president senátu Prášek šel. Vy však všichni víte, že musel býti odstraněn dlátem, nežli se podařilo dostati ho s jeho místa. Co se stalo ve věci s lihem? Kde jest vyúčtování těch třiceti milionů korun? Myslí se, že objasněním 3 milionů v záležitosti Louvru jest vše odbyto? Proč se nezbaví veřejnost tlaku, který ji tíží? Proč se nevyčistí vzduch a proč se nepoloží konečně soupis lihových úplatků na stůl sněmovny? Proč se neodevzdá veřejnosti?
Pan min. předseda nemůže zajisté ani v tomto případě tvrditi, že mu scházely nutné podklady, rovněž tak v záležitosti Donátově, která se přímo po jeho volbě za hlavu senátu roznesla ve všech svých podrobnostech, aniž až do dnešního dne došlo k nějakému vyúčtování disposičních peněz, které svého času spravoval president senátu Donát. A co je s tak zvanou slovenskou lihovou aférou uvádím věci pouze letmo - co s Podkarpatskou lihovou aférou, co s aférou 13 1/2milionového fondu lihových raffinerií? I zde postrádáme objasnění a pan ministerský předseda nemůže tvrditi, že mu chyběly nutné podklady důkazů, aby mohl udělati pořádek.
Dovolte mi nyní také k tomu připojiti, co se stalo zde ve sněmovně, aby se udělal pořádek s lihem. Ptám se, proč nebyla do dnešního dne provedena příslušná usnesení rozpočtového výboru. K návrhu posl. Remeše bylo usneseno, aby ústavní výbor byl požádán o přezkoumání pravoplatnosti lihového nařízení. Ústavní výbor až do dnešního dne se věcí nezabýval, ačkoliv je tu nezvratné usnesení rozpočtového výboru.
Druhá věc: rozpočtový výbor se usnesl, že se má předložiti smlouva s lihovou společností rozpočtovému výboru. Až do dnešního dne se to nestalo, ačkoliv od té doby uplynuly měsíce. Rozpočtový výbor se usnesl podrobiti hospodářství s lihem zákonné úpravě. Přes to se nestalo do dneška ničeho. Chápete tedy, že se při vývodech pana min. předsedy zmocňuje nás zcela zvláštní pocit. (Předsednictví převzal místopředseda Buříval.)
Leč opusťme lihovou aféru! Pan min. předseda tvrdí, že nemá materiálu o korupčních aférách k disposici. Co je však s tak zvanou tabákovou aférou? Ředitelství tabákové režie uzavřelo příznivou koupi s bulharskými firmami. Ministerstvo financí, ačkoliv ředitel Pospíšil o to usiloval, koupě neschválilo, poněvadž se jisté banky ohradily, dovolávajíce se toho, že mohou tento obchod daleko lépe zprostředkovati. Ptám se, co jest s uhelnou aférou, jejíž podrobnosti prošly tiskem, jsouce panu min. předsedovi rovněž známy jako každému jinému státnímu občanu, který čte noviny, táži se, co je se známou historkou s koňmi, o níž byla učiněna sdělení za posledních dnů? Co jest s petrolejovou historií Standard Franco-Americana, o které se mohla čísti zcela přesná podrobná sdělení v novinách? Co jest s protežováním některých bank při válečné půjčce, se známými transakcemi válečné půjčky, o nichž jsme již rozprávěli v rozpočtovém výboru, jakož i v jiných parlamentních korporacích? Co jest s remuneracemi presidenta šekového úřadu a jiných státních hodnostářů? Vidíte, že materiál, který tu jest, zasahuje všechny obory hospodářského života, líh, benzin, griotku, absint, uhlí, koks, tabák a koně, je to obchod se smíšeným zbožím. Že může za takových okolností ministerský předseda tvrditi, že se mu nedostává nutného podkladu, je nepochopitelno, a vítá-li pan min. předseda každého, kdo mu dá materiál k disposici, tu mu ho dám tento malý svazeček, který byl pořízen v našem sekretariátu, přehled, který jest prostě vzat z novin a obsahuje zcela konkrétní podklady, na jejichž základě by si mohly parlamentní instance, nejvyšší vládní úřady získati informací o celé věci.
A nyní tážeme se dále: Co jest se zřízením, jež má tyto nepořádky zkoumati? Pan dr. Kramář mi promine, pakliže ho apostrofuji: co jest s úspornou komisí, která po krátké, nikoliv příliš slavné činnosti již při prvé příležitosti, při koupi domu provedené Pozemkovým úřadem, musela kapitulovati a klidně přihlížeti, jak byly docela zbytečně vydány 3 miliony státních peněz? Co je s konečnou úpravou veškerých státních dodávek? Co je s naším požadavkem, aby k utvoření zcela přesné kontroly sloučeny byly všecky dodávky v jediném úřadě, aby se konečně jednou i v tomto oboru udělal pořádek a aby nekonspiroval a neintrikoval jeden úřad proti druhému? Pan ministerský předseda musí pochopiti, že za takových okolností ke všemu tomu, co nám zde vyprávěl, máme málo důvěry.
Stále se zde mluví o demokracii a páni jsou vždy neobyčejně citliví, dovolíme-li si právě v té příčině býti jiného mínění. Kde je rovné právo všech státních občanů? Aby se zajistila plná odpovědnost státních občanů, a to nejrigorosnějším způsobem, sdělán byl zákon na ochranu republiky, který má platiti pro každého státního občana. Jedinými lidmi, kteří nejsou nikomu odpovědni, jsou páni ministři. Bylo by se muselo vynaložiti vše, aby v prvé hodině, když stát byl zřízen, byl udělán zákon o odpovědnosti ministrů jako byl již v starém Rakousku, aby i v tomto státě ministři byli někomu odpovědni. Ve dvou případech byli v této sněmovně podány žaloby na ministry. Předsednictvo muselo konečně odmítnouti úřední jednání o těchto řádně podaných obžalobách, poněvadž chyběly nutné ústavní podklady, poněvadž nebyl do dnešního dne sdělán zákon, jímž se upravuje řízení ve věci obžaloby ministrů. Pan min. předseda přislíbil nám dnes zákon o neslučitelnosti; velmi pěkné! Mám za to, že musím připomenouti, že se posl. sněmovna usnesla jednomyslně při posledním projednávání rozpočtu, aby byl takový zákon o neslučitelnosti sněmovně předložen. Proč dělá se v tomto státě v takových případech to, k čemu nutí situace, proč nedělá se dobrovolně zákon, který má i Maďarsko již po desetiletí?
Jsme zvědavi, jak dlouho to bude trvati, nežli dostaneme takový zákon. Náš klub položí na stůl sněmovny ve věci odpovědnosti ministrů osnovu zákona a doufá, že se tato osnova zákona bude projednávati. Ve věci odpovědnosti ministrů dovoluji si poukázati na to, že jsme podali osnovu zákona, kterou jsme však ha konec vzali zpět, poněvadž vládou podaná předloha zákona se měla projednávati v senátě; a nyní uplynuly měsíce, aniž se věcí hnulo, a povídá se, že se prý v projednávání tohoto zákona ustalo, poněvadž prý se má za to, že takové zákony musí přijíti z poslanecké sněmovny.
Nechybělo tedy vládě a panu min. předsedovi materiálu. Mohl jen vztáhnouti ruku a uskutečniti staré přísloví: "Sáhni jen v plný život lidský, kamkoli sáhneš, všude je zajímavý!" Pan ministerský předseda utěšoval nás dnes zde všeobecnými mravními zásadami. Mínil, že jest dnes všeobecný mravní úpadek, i my prý jsme podlehli tomuto hříchu. Řekl to zcela drasticky, že prý se všude krade, podplácí, není prý to žádnou specialitou tohoto státu. Ale, s dovolením a ve vší skromnosti: proč musíme právě my býti všude při tom, proč musí býti náš stát při tom? Ale pak ještě jinou otázku: viděli jsme, že jest i v jiných státech korupce, že se však také potírá. Ve Francii, v Americe byly zřízeny parlamentní výbory k vyšetření korupčních afér a ptáme se: proč napodobujeme v tomto státě pouze korupci a nikoliv také potírání korupce? Poukázal-li zde pan ministerský předseda na případ Zeignera, tu bylo zde již sděleno, že byl Zeigner vyloučen ze strany, a dovoluji si dodati ještě toto: ministerský předseda Zeigner sedí za mřížemi, ale já vidím v tomto státě ještě velice mnoho těch, kdož stále ještě běhají na svobodě. Pak jinou stránku otázky: mám za to, slavná sněmovno, že se v tomto případě nelze spokojiti pouhými řečmi. Páni z koalice jsou dnes v jakési kurážné náladě. Říkají si: chopili jsme se případu, nevyhnuli jsme se jeho probírání. (Výkřiky posl. Kreibicha.) Předpokládám, že nezůstane při pouhých řečech. Domnívají-li se pánové, že když si dnes tak trochu od srdce ulevili, že potom půjde vše zase dále jako dosud, tedy se mýlí. Nic nepomůže: v takových případech není žádného kompromisu. Musí na to operatér a provésti resolutně proces Pánové nebudou moci těm aférám učiniti jinak konec, nežli poskytnou-li všem stranám parlamentním možnost, aby přezkoumaly věc, podaly návrhy a zjednaly důkladně, řádně, vydatně a srdnatě nápravu. Mluvíme dnes a jsme rádi, že můžeme ukázati, jaké jsou poměry ve skutečnosti. Očekáváme však s velikou nedočkavostí, až dojde k rozhodnutí o návrzích podaných z různých stran na dosazení vyšetřovacího výboru. Čekáme, jaký osud stihne vyšetřovací výbor. Poukazuje-li se zde na soudy - myslím, že se tak stalo ústy pana min. předsedy a také jednoho člena koaličních stran tu dovoluji si na to říci, že jsou jistě případy, které nevyčerpávají zrovna trestný ráz skutku s právnického hlediska, které však mohou býti s hlediska státu neobyčejně povážlivé, jež by tudíž musily býti justicí vráceny jako nepříslušné. (Posl. Kreibich [německy]: A pak nezávislost soudců dnes!) O tom se zmíním ještě později. Jsou-li pánové toho mínění, že se má celá věc postoupiti vyšetřovacímu výboru, který jsme svého času zvolili - pokud se pamatuji u příležitosti událostí v Jihlavě a Teplicích - tedy jsme srozuměni. Nesejde nám na tom, abychom odnesli si jakýsi parlamentní úspěch. Zda je to výbor ad hoc zvolený anebo výbor již existující, nám jde hlavně o to, aby se věc vyšetřila, a těšilo by mne, kdyby i kol. Pastyřík pod dojmem dnešních parlamentních výkladů svolal stávající již vyšetřovací výbor, aby se mu věc předložila. Obáváme se však, že se pak přijde s tím, že jsou tu obtíže po stránce kompetence, že stávající výbor je vlastně výbor politický a nikoliv tak zvaný korupční výbor, a pak, že když se pak pokusíme o vyřízení záležitosti v tomto rámci, jak to navrhuje můj soudruh Stivín, ztroskotá věc na formálních obtížích. Pokud se nás týče, prohlašujeme, že se nemůžeme dnešním dnem vzdáti boje proti korupci, že ho nemůžeme považovati za odbytý, že povedeme boj dále, nejen proti nositelům korupčních bacilů tohoto státu, nýbrž také hlavně proti původcům bacilů. Jest zcela v rukou koalice učiniti konec a zjednati zdravý vzduch. Vyšetřování bude se důvěřovati pouze tenkrát, budou-li přibrány všecky parlamentní skupiny.
Nyní k návrhu koalice a pana min. předsedy. V návrhu koalice na reformu tiskového zákona spatřujeme přepadnutí, skutečné přepadnutí. Zase se myslilo, že to nestojí za to, promluviti před podáním návrhu o věci s ostatními politickými stranami, jako by se parlament skládal pouze z pěti koalovaných stran. Jak si jistí pánové představují demokracii, viděti z toho, že se oposiční strany dověděly pouze náhodou o tom, co se zamýšlelo, a že se nám jen náhodou podařilo dostati od rozhodujících pánů z koalice vysvětlení. Musím říci jako s onucemi - to je viděti zase v tomto případě - zachází se v tomto parlamentě s oposicí a se stranami skupin menšiny. Myslím, že mohu říci, že tomu není tak v žádném jiném parlamentě. Všude jest styk mezi skupinami většiny a menšiny, z toho vyplývá jakási vyrovnanost. V tomto parlamentě toho nenajdete. Nemuselo by se také nic jiného díti, než co chce koalice. Koalice by mohla, i když se dorozumí se stranami menšiny a je informuje, dále se usnášeti a rozhodovati při všem ve vlastním smyslu, avšak těmto rozhodnutím by se vzal brutální ráz diktátu. Myslíme-li na politické účiny pro oposiční strany, bylo by takový postup koalice jen vítati, poněvadž kompromituje systém před celou veřejností. S hlediska koalice nechápu takového postupu. Několikrát za rozpravy se stranami většiny vždy znova jsme se pokoušeli činiti proti tomu postupu námitky a vštípiti pánům jiné mínění o parlamentních methodách.
Pánové! Uskuteční-li koalice usnesení, k němuž se staví vláda tak sympaticky, znamená to, že poroty, palladium svobody, jsou tím odbyty. I já jsem nad lecčíms, co se při porotách dělo, potřásal hlavou, konečně jsem se však přece tohoto nařízení ve svém nitru vždy pevně držel. Není politického života bez svobody slova. Již zákonem na ochranu republiky byl učiněn velký průlom do zařízení porot. Politickému životu byla tím zasazena přímo smrtelná rána. Nyní následuje druhý útok, který po mém soudu zničí každé volné slovo v tomto státě. Dokáži to ihned, aby se neřeklo, že je to přehnáno. Kdo by chtěl tvrditi, že jde při nynějších obžalobách proti veřejným státním orgánům či jistým parlamentárníkům snad o docela sprosté urážky na cti, postrádající jakéhokoliv politického rázu? Jak možno vůbec odníti korupčním aférám moment osobní? A pak se táži, kde je hranice - ptám se právníků v koalici a ve vládě kde je hranice mezi politickou povahou deliktu a mezi povahou soukromé urážky na cti? Poroty mají svůj původ v potřebě spravedlnosti přesahující paragrafy zákona. Nyní má zde zase na místo veřejné morálky vstoupiti zkostnatělé a ztuhlé uvážení soudcovo. Tím se zabíjí každá kritika vůči státu. (Posl. dr. Kramář: Má soudce právo volného uvážení či ne?) Je to zcela nemožno. (Posl. dr. Kramář: Račte odpustit, to neznáte moderní proces trestní.) Zabývám se dále právnictvím, i znám moderní procesní řízení. Co se zde zamýšlí a co bude usneseno, nebude výsledkem dohody stran. Možná, že jiný parlament dospěje k týmž úvahám. To přiznávám beze všeho. Leč co tam se vytvoří, vzniká ze spolupráce všech parlamentních skupin. Co se však zde děje, to provádí se jako docela prostý diktát koaličních stran. Jakožto jejich výkonný orgán vystoupil dnes pan min. předseda na tuto tribunu. V Rakousku se nezapomnělo při reformě tiskového zákona ani na zamezení korupce. Jedno ustanovení zákona praví, že úplatky tisku oprávňují každého, kdož podplatil, aby i po létech požadoval zpět peníze. Udělal-li se v Rakousku tiskový zákon na zamezení korupce, dělá se tu tiskový zákon na ochranu korupce. Takové budou konec konců jeho účinky. Tomuto útoku klademe za svoji stranu nejprudčí odpor a odmítáme se vsí rozhodností tento nový kejklířský kousek koaličních stran.
Ke konci ještě slovo k závěru řeči ministerského předsedy. Pan min. předseda zakládal si na konci svých vývodů náramně na konsolidaci politických a hospodářských poměrů v tomto státě. Především učinil, což ovšem jeho směrnici i odpovídá, čsl. koruně a české měně zcela zvláštní poklonu. Jak to však ve skutečnosti vypadá s konsolidací hospodářského života v tomto státě, toho jsou živým a nejlepším dokladem statisíce nezaměstnaných a četné desetitisíce v krátkodobých střídách pracujících lidí, téměř 100 tisíc propuštěných veřejných úředníků a soukromých zaměstnanců. Dovoluji si však ještě jedno říci: i kdyby vývody pana min. předsedy byly správné, kdybychom my všichni, kdož jsme zde shromážděni, měli příčinu býti pyšnými na československou korunu a československou měnu, tu by bylo z tento výsledek děkovati ne snad pánům z koalice, nýbrž těm mnohým milionům pracujícího lidu v tomto státě a jejich obětavosti. Proto se nemohu připojiti k panu ministerskému předsedovi v jeho argumentaci. Byť si i koaliční strany zjednaly svým ujišťováním o státní konsolidaci laciné narkotikum, nás neoklamou o vývoji poměrů. Váš jásot nad konsolidací politického a hospodářského života je v podstatě prostě somnambulismem, v němž chodíte a který v pravdě pánům nezávidím.
Boj o politický systém, který si v tomto okamžiku urval všecku moc v tomto státě, jde dál. Jak se utváří, to závisí pouze a jedině na mocenských poměrech v tomto státě a na jejich exponentech, nositelích koalice. Neobáváme se výsledků tohoto boje. (Souhlas a potlesk na levici.)
Místopředseda Buříval (zvoní): Uděluji slovo hlavnímu řečníku "pro", p. posl. Slavíčkovi.
Posl. Slavíček: Slavná sněmovno! Hodlám jako závěrečný řečník koaliční odpověděti na některé přednesené zde náměty, obžaloby a výtky jak se strany kolegů německých tak přirozeně i se strany komunistické. Jsem dalek toho, abych chtěl odpovídati invektivami, paušálním obviňováním nebo podezíráním oposice na útoky zde přednesené a chtěl bych si všimnouti naopak některých zjevů, řekl bych, psychických a některých, řekl bych, politických.
Co vedlo koaliční strany k podání dotazu na vládu, je velmi jasně a striktně v dotazu samotném uvedeno a vel i jasně a striktně na to odpověděl pro ministerský předseda Švehla. Šlo nám o to, když mnozí obyvatelé naší republiky nepochopili dobrodiní a pravou podstatu naší i demokracie a i ústavy, kterou jsme si dali, aby byli poukázáni zákonem k občanské odpovědnosti. (Výborně!) Jsme-li nebo budeme-li nuceni doplniti naši ústavu některými zákonnými ustanoveními, která budou zdůrazňovati odpovědnost toho neb onoho občana, nepadá odpovědnost ani vina na nás, nýbrž na ty, kteří nedovedli pochopiti smysl naší nejdemokratičtější ústavy. (Výborně!)
Vždycky po určité periodě odpočinku nashromáždí se příčiny a důvody k určitému vybití se názorů politických a tentokráte za podklad byly vzaty aféry lihová, benzinová a celá řada těch, o nichž mluvil p. kol. dr. Czech. Věří-li někdo, že koalice má v úmyslu nějakou nepoctivost, krádež nebo podvod skrývati, zastírati, věří-li někdo, že i vláda a tato koalice se chce zachrániti ututláváním nepěkných zjevů, ohromně se mýlí. Jasné prohlášení vlády musí nám býti směrodatným. Když vláda řekne: Budu potírati zjevy tyto za každých okolností proti každému bez ohledu, a když vláda to dělá - dovolím si to na dvou případech ukázati - nemáme příčiny aspoň my, kteří děláme positivní politiku, odpovědnou za tento stát, nevěřiti svým vlastním lidem, které jsme si svojí důvěrou do vlády posadili. (Výborně!) Že nikdo nebude se brániti všem prostředkům na odklizení korupce, které by eventuelně oposice naznačila a které by byly přijatelné, mám za to, že mohu s klidným svědomím jménem celé koalice prohlásiti. Aféra lihová, pro kterou bylo nejvíce útočeno na stranu, k níž náležím, byla do značné míry vysvětlena a jistě nikdo z koaličních stran nebude naši stranu podezírati, že bychom měli ve svém středu hodinu člověka, který by se dopustil nějaké korupce, přijal nějaké úplatky, chtěl se korumpovati politicky a zatahovati do ostudy také stranu. My ne nadarmo jsme odhlasovali jednomyslně důvěru svému člověku, když jsme se přesvědčili, že nebylo zbla na obvinění, které bylo proti němu a straně činěno. Není možno mluviti o úplatcích a aférách, když na vypůjčený obnos jsou řádně vystaveny a podepsány a to nejen jednotlivci, nýbrž celou korporací - záruční listiny, které ti, kdo peníze půjčili, měli od počátku v kapse a mají podnes.
Aféra benzinová po mém soudu nemůže býti přece radikálněji řešena než tím, když se celá řada lidí, na které jen podezření padlo, zatkne a dá do vyšetřování a prohlásí se, že bezohledně bude se proti nim postupovati. Co chcete dále? (Předsednictví ujal se předseda Tomášek.)
Páni z oposičních stran se dovolávali systému v cizině. My jej zavádíme. Přijďte a řekněte konkrétně: Ten člověk se dopustil úplatku, zneužívá svého postavení na úkor celé společnosti, celého národa, na úkor státu, a když by vláda a koalice nekonaly svých povinností, které by odpovídaly morálce, pak teprve přijďte a obviňujte celou vládu, všecky strany, ale - račte odpustiti - paušálně se schovati za redakční stolek a za redakční tajemství, to není žádné hrdinství, to je notorická zbabělost. (Výborně! Potlesk.)
Patnáct roků jsem také redaktorem a měl jsem co dělati s policií, s konfiskacemi, prohlídkami svého bytu atd., ale když jsem chtěl veřejnost překvapiti něčím neobyčejným nebo sensačním, musil jsem nésti za to odpovědnost, po případě se podepsati pod článek, ale takové útoky - račte odpustiti - dělají neupřímní lidé a abych to řekl s hlediska mužského, to jsou baby u mne a ne odpůrci, kteří bojují s otevřeným hledím proti svému odpůrci.
Ale pravil jsem v úvodu k této kapitole své řeči, že to byla jen podmínka, tyto aféry, k střetnutí se zase koalice a oposice. A tady, prosím, jsme u pravé podstaty našeho politického života. Páni kolegové z německého tábora mi odpustí. Když pan kol. dr. Czech mluvil o aférách, tedy myslím, že se v některých věcech mýlil. Především mýlil se každým způsobem v tom, když tvrdil, že o zákonnou úpravu hospodářství lihového se koalice nestará. Mýlil se každým způsobem v tom, když se domníval, že tak zvaná aféra, kterou on nazývá tabákovou, nebyla vyřízena. (Posl. dr. Czech: Nikdo nic neví!) Počkejte, pane kolego, já k tomu přijdu. Mýlil se pan posl. dr. Czech na každý způsob, mluvě o nějaké normě pro zadávání státních dodávek, mýlil se, když se mluvilo o zákoně na ochranu vkladatelů, a mýlil se v celé řadě věcí. Především zákony u nás dělá koalice tak, že nepřekvapuje veřejnost. Pánové, to se mýlíte. Než se stvoří u nás předloha zákona, proběhne pravidlem materie celou řadu našich institucí, obchodními a živnostenskými komorami, komorami konsumentskými a příslušnými sbory poradními; a tak se to děje i s celou řadou těchto otázek. Když bylo vysloveno podezření, že není něco v pořádku v tabákové režii, tedy se tam udělalo to, co se má dělati v každém spořádaném státě, když mají všichni občané o tento stát zájem. Bylo upozorněno na něco nezdravého, odklidila se příčina. Že jsme z toho nedělali skandál, jak jsou mnozí páni zvyklí z každé maličkosti skandál dělati, tu račte odpustiti, jiné státy také nedělají skandál. Ministerský předseda Švehla to dobře řekl, podívejte se, co se dělá v jiných státech, jak se to řeší. Když je někdo zlodějem, když ministerský předseda kradl vedle ve státě a byl dán soudu, je odpovědna celá strana, je vláčena celá strana za nepoctivého člověka? Co se dělá tady? Kolik zlodějů ve svém nitru měla strana komunistická, kolik zlodějů musila vyhoditi? Kdybychom chtěli paušálně obviňovati, musili bychom říci, že celá strana je zlodějská. (Odpor komunistických poslanců.) Musili jste je vyhoditi a musili jsme i my nepoctivé lidi vyhoditi, každá strana musila nepoctivé lidi vyhoditi. Když stát má nepoctivé lidi, vyhodí je také, ale nedělá to tak, jako to děláte vy. (Posl. dr. Czech [německy]: Kdo to dělal?) Račte odpustiti, pane kolego, to děláte vy. Pan kol. Czech mně odpustí, když řeknu kolegům německým - a to nechci býti neobjektivním a nechci tvrditi, že to platí také pro sociální demokraty německé - ať tu nekáží o morálce a o čistotě do té doby, pokud mají svoji tajnou kancelář a kde jaký klep, aféru a ostudu sbírají v celé Československé republice a ve všech možných cizích jazycích dělají ostudu státu, ve kterém žijí. Činím vás pozornými ještě na jednu věc. Pan kol. dr. Czech se mýlil a citoval věci, které jsou dávno vyřešeny. (Posl. dr. Czech: Ale nikdo nic neví!) Na příklad mluvil o tom pověstném Katolickém, který zpronevěřil kupony. Co chce, aby udělal stát více? Stát ho pohnal před soud, on je odsouzen, dávno sedí, pomalu bude míti trest odbytý a dosud p. kolega Czech neví, že byl odsouzen. Pan kolega Czech mně odpustí, je při tom místopředsedou poslanecké sněmovny, je právníkem dovolával se toho. Jestliže takovýchto zbraní se chytáte, odpusťte!
Každé hlouposti, maličkosti se chytnete. Když je to věc velká, když je to věcné, máte k tomu právo; každý občan má nejen právo, nýbrž i povinnost pracovati k ozdravění naší morálky. Kdybychom chtěli býti tak malichernými a každé hlouposti se chytati, vždyť bychom nemohli ani s německými sociálními demokraty pracovati. Proč? Mohli bychom říci: vždyť p. kol. Czech je místopředsedou sněmovním dva nebo tři roky, má jako místopředseda sněmovny plat a ještě ani jednou neúřadoval. (Výborně! Potlesk.) Kdybychom se chytali maličkostí, nebudeme se moci za chvíli podívati do očí nikomu. (Posl. dr. Czech: Pracoval jsem v presidiu přece! Pracoval jsem tam či ne?) Odpovím vám hned. Pane doktore, jsem dalek útočiti na vás osobně. (Posl. dr. Czech: Dohodněme se hned teď!)