Se svého stanoviska vidíme v novelisaci zákona o dávce z majetku a přírůstku na majetku určité podstatné zlepšení proti stavu dřívějšímu, zlepšení, které vyhovuje předneseným požadavkům i hospodářským poměrům a z důvodu toho naše strana bude pro tento zákon hlasovati v tom vědomí, že koná po stránce hospodářské to, co naše malé a střední vrstvy potřebují. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Žádám o přečtení podaných návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
1. Pozměňovací návrh posl. Windirsche a druhů ke čl. I, § 1:
50.000 Kč zvyšuje se na 100.000 Kč.
2. Pozměňovací návrh posl. Bobka a druhů:
Navrhuje se, aby § 1 byl změněn tak, aby místo konečného jmění 50.000 Kč bylo vloženo konečné jmění 100.000 Kč.
3. Doplňovací návrh posl. Leibla, Schweichharta a druhů:
V §u 1 po slovech "nepřesahuje-li" budiž dodáno: "a jestliže toto jmění se nezvýšilo o více než 100% do dne, kdy zákon tento nabyl účinnosti".
4. Pozměňovací návrh posl. Boboka a súdr. ke čl. I, § 1: V riadku treťom slová "zmenšuje se o 50%" nech se zamenia "zrušuje se".
5. Pozměňovací návrh posl. Kostky, Windirsche, Bobka a druhů:
§ 2 má zníti:
"Tarifní sazby dávky z majetku podle §u 30 zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 309 Sb. z. a n., snižují se na polovici se zpětnou platností."
6. Pozměňovací návrh posl. R. Fischera, Schweichharta a druhů:
§ 2 nechť zní:
(1) Dávka z přírůstku na majetku, vypadající z přírůstku dávkou povinného, zmenšuje se při počátečním jmění do 50.000 Kč o 50 %, od 50.001 Kč do 100.000 Kč o 40 %, od 100.001 Kč do 200.000 Kč o 30 %.
(2) Sleva podle odst. 1 jest vyloučena v případech uvedených v §u 1.
7. Návrh posl. Bubníka a soudr. k §u 2:
Řádka 6 (100.000) budiž 30 %, řádka 7 (300.000) budiž 25 %, řádka 8 (400.000) budiž 20 %, řádka 9 (500.000) budiž 15 %.
8. Pozměňovací návrh posl. Bobka a druhů:
V §u 2 budiž na místo 50.000 Kč vloženo 100.000 Kč.
Druhá řádka sazeb (50.000-100.000) budiž vynechána.
9. Doplňovací návrh posl. Windirsche, Bobka, Kostky a druhů k § 2:
Pro poskytování dalších úlev na dávku z přírůstku na majetku dává se odhadním komisím I. stolice z výtěžku dávky z majetku a z přírůstku na majetku k disposici 500 milionů Kč.
Tato hlavní částka úlev rozdělí se tím způsobem, že prostřednictvím ministerstva financí bude rozdělena na jednotlivé berní okresy přiměřeně k podílu původního výnosu dávky z přírůstku na majetku. Subkontingenty úlev rozdělí na poplatníky dávky odhadní komise.
Nárok na vyšší slevu, než jest minimální sazba slevy uvedená v §u 2, má osoba dávkou povinná, která prokáže, že se hodnota jejího jmění, která jest podkladem pro vyměření dávky, zmenšila o více než 30 %. Míra slevy bude určena odhadními komisemi I. stolice podle zmenšení hodnoty.
Nárok na poskytnutí této kontingentované slevy musí osoby dávkou povinné uplatniti v době 6 měsíců od té doby, co tento zákon nabyl účinnosti.
Proti vyměření slevy odhadními komisemi I. stolice lze podati odvolání u odhadní komise II. stolice.
10. Doplňovací návrh posl. V. Marka a druhů:
K §u 2 budiž připojen jako odst. 3:
"3. Za přírůstek na majetku dlužno považovati jen onen přírůstek počátečního majetku, který nastal skutečným rozmnožením počátečního jmění, nikoliv však zvýšením ceny tohoto počátečního jmění následkem valutových poměrů."
11. Doplňovací návrh posl. Schweichharta, Leibla a druhů:
K §u 2 budiž dodán tento 3. odst.:
"V §u 21 zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 309, budiž místo 10.000 Kč vloženo 20.000 Kč."
12. Doplňovací návrh posl. Schweichharta a druhů:
K §u 2 budiž připojen tento odst. 4:
"V §u 30 zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 309 Sb. z. a n., budiž v prvním sloupci škrtnuta rubrika 1%; sloupce 3 a 4 buďtež škrtnuty."
13. Pozměňovací návrh posl. Windirsche a druhů k čl. I, § 3:
200 % se zvyšuje na 400 %.
14. Pozměňovací návrh posl. Boboka a súdr. k § 3:
V ostatnom riadku "200% " nech sa vynechá a miesto toho dá "300 %".
15. Návrh posl. Bubníka a soudr. k §u 3:
"3. řádka za slova "více než 200 % " vloženo buď toto znění: "při jmění celkovém do 200.000 Kč a 100% při jmění od 200.000-500.000 Kč.
Další přírůstky u majetků vyšších podléhají dávce v plném rozsahu podle zákona z 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a nař."
16. Doplňovací návrh posl. Leibla a druhů:
V §u 3 po slovech "počátečního jmění" budiž připojeno: "a jestliže konečné jmění se nezvýšilo o více než 100 % až do chvíle, kdy tento zákon nabyl účinnosti".
17. Doplňovací návrh posl. Krause a druhů:
K §u 3 budiž připojen tento dodatek: "leda že by přírůstek na majetku povstal prodejem živého anebo mrtvého hospodářského inventáře nebo prodeji zásob zboží u živnostníků a obchodníků v době od 1. července 1918 do 1. března 1919."
18. Návrh posl. dr. E. Feyerfeila, dr. Schollicha a druhů:
K §u 3 budiž přidán druhý odstavec tohoto znění:
"Za započitatelný přírůstek na majetku podle předcházejícího odstavce se nepovažuje částka, která vyplývá z rozdílu v ocenění onoho nemovitého majetku v letech 1914 a 1919, kteréžto jmění již v roce 1914 bylo v držení osoby dávkou povinné, ačli konečné jmění nepřesahuje 200.000 Kč."
19. Doplňovací návrh posl. Windirsche a druhů k §u 3:
Toto ustanovení neplatí pro přejimatele zemědělských a lesních nemovitostí a jiných realit, kteří svého majetku nabyli převodní nebo odstupní smlouvou nebo dědictvím po svých předcích (rodičích nebo rodičích rodičů) nebo společně se svým manželem po jeho předcích. V těchto případech má se majetek oceniti a zdaniti tak, jakoby před 1. březnem 1919 nebylo došlo ke změně vlastnictví.
20. Návrh posl. Bubníka a soudr. k §u 4:
V řádce 8 po slově "konečnou" vložena buďte tato slova: "po vyslechnutí odvolací komise".
21. Pozměňovací návrh posl. Windirsche, Bobka a druhů:
§ 5 budiž nahrazen tímto zněním:
"Zmenšila-li se o více než 50 % hodnota celkového jmění, tvořící základnu pro vyměřen, nebo činí-li zmenšení hodnoty při 20 %ním dílčím jmění přes 70 %, poskytne finanční úřad na návrh odhadní komise nad to doplňovací slevu, jež se nepočítá do kontingentu slev."
22. Pozměňovací návrh posl. dr. E. Feyerfeila, dr. Schollicha a druhů:
§ 5, odst. 1 má zníti místo: "Zemský finanční úřad může na žádost strany ve výjimečných případech povoliti" takto: "Zemský finanční úřad musí povoliti."
23. Návrh posl. Bubníka a soudr. k §u 5:
V druhém odstavci za slovem "financí" vložen buď tento doplněk: "vyslechnuvši odvolací komise, zřízené u okresních a berních správ (politických úřadů)".
24. Doplňovací návrh posl. Leibla, Schweichharta a druhů:
K §u 5 budiž připojen tento odstavec jako odstavec třetí:
"3. Rozhodnutí vydaná podle ustanovení tohoto paragrafu dlužno předložiti parlamentní komisi pro kontrolu dávky z majetku."
25. Návrh posl. Bubníka a soudr. k §u 6:
Za konečné slovo "včetně" odstavce prvního vložit dodatek: "pro majetky, pro něž platí ustanovení §ů 1-3 tohoto zákona".
26. Pozměňovací návrh posl. Windirsche a druhů:
Odst. 2 §u 6 znějž:
"Je-li však zemská a obecní dávka (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi obecní dávka) vyšší než státní dávka z přírůstku na majetku, může částka připadající na zemskou a obecní dávku (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi obecní dávku) a přesahující státní dávku z přírůstku na majetku, odečtena býti také od dávky z majetku."
27. Doplňovací návrh posl. Windirsche a druhů:
Mezi odst. 1 a 2 §u 7 budiž vložen tento nový odstavec:
"Není-li však osoby, k jejímuž jmění takovéto majetkové hodnoty by bylo lze přičísti, na příklad kdyby dárce mezi tím již zemřel a pozůstalost byla již 1. března 1919 odevzdána, budiž při ukládání dávky z majetku a z přírůstku na majetku postupováno tak, jako by tu osoba ještě byla. Příjemce daru jest však povinen zaplatiti také onu část dávky z majetku a z přírůstku na majetku, jaká by připadla na příjemce daru z toho důvodu, že mu byl připočten dar nebo nějaké jiné věnování."
28. Pozměňovací návrh posl. Windirsche a druhů:
Druhá část §u 11 znějž:
"Byly-li 15 % ní počáteční splátka a první dvě půlletní splátky dávky (§ 55, odst. 2) zaplaceny nejdéle ve chvíli splatnosti poslední z nich, nebo byly-li zaplaceny - pakliže jejich lhůta splatnosti již uplynula - nejdéle v 60 dnech po vyhlášení tohoto zákona, dlužno při vymáhání a vypočítávání úroků z prodlení z třetí až páté splátky postupovati tak, jako kdyby tyto splátky byly bývaly včas zaplaceny. Zbytek po zaplacení výše uvedené 15 %ní splátky a dvou půlletních splátek rozdělí se poté na 10 půlletních splátek počínaje ode dne splatnosti šesté půlletní splátky."
29. Pozměňovací návrh posl. Bobka a druhů:
Druhá část §u 11 budiž upravena takto:
"Zbytek vyplývající po zapravení tří pololetních splátek má býti zaplacen ne v pěti, nýbrž v desíti pololetních splátkách."
30. Doplňovací návrh posl. Kostky, Windirsche, Bobka a druhů:
K §u 11 buď připojen nový odstavec:
§ 55, odst. 7 budiž doplněn takto:
"Finanční úřady mohou v dohodě s ukládacími komisemi v případech zasluhujících zřetele platební lhůty prodloužiti na dalších 5 let, jestliže úhrnná dávka nepřevyšuje 500.000 Kč; jestliže převyšuje tuto částku, mohou platební lhůty býti prodlouženy ještě na dalších 5 let."
31. Doplňovací návrh posl. Windirsche a druhů k §u 13:
Úroky z prodlení mají se však připočítávati teprve od té doby, kdy na celém státním území Československé republiky se ukončí rozesílání platebních rozkazů. Tato doba bude všeobecně vyhlášena.
32. Doplňovací návrh posl. Krause a druhů:
V §u 2, odst. 5 zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 309 Sb. z. a n., budiž 10.000 Kč změněno na 20.000 Kč.
33. Doplňovací návrh posl. Krause a druhů:
V §u 5, odst. 2 zákona ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n., budiž po slovech "služební příjmy" vloženo slovo "mzdu".
34. Doplňovací návrh posl. Krause a druhů:
V §u 5, odst. 2 zákona ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n., buďtež škrtnuta slova "vyjma otce".
35a. Doplňovací návrh posl. Krause a druhů:
V §u 12, odst. 4 zákona ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n., budiž místo 60% vloženo 30 %.
35b. Eventuální návrh posl. Krause a druhů:
Bude-li tento návrh zamítnut, navrhujeme průměrnou přirážku 40 %.
36a. Doplňovací návrh posl. Krause a druhů:
V §u 13, odst. 4 zákona ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n., nechť místo starého znění stojí: "Čisté jmění výdělečné, t. j. jmění podle stavu a hodnoty dne 1. března 1919 po srážce dluhů s tímto majetkem souvisejících, započte se 50 %."
36b. Eventuální návrh posl. Krause a druhů:
Bude-li tento návrh zamítnut, navrhujeme, aby 70% bylo nahrazeno 60 %.
37. Doplňovací návrh posl. Krause a druhů k §u 21 zákona č. 309 Sb. z. a n. z r. 1920:
Navrhujeme, aby 10.000 Kč bylo změněno na 20.000 Kč.
38. Doplňovací návrh posl. Krause a druhů:
V §u 56, odst. 2 zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 309 Sb. z. a n., budiž časové omezení "během 3 měsíců" nahrazeno "nejdéle do 31. prosince 1923".
39. Resoluční návrh posl. Horáka a druhů:
Vláda nechť učiní opatření na změnu § 3 v tomto smyslu:
Slevy uvedené v §u 2 nejsou přípustny, činí-li dávkou povinný přírůstek na majetku více než 200 % počátečního jmění, neb více než 250 % z počátečního jmění u majetku převážně domovního, nečiní-li hrubý výnos nemovitosti více než 10.000 Kč, neb u majetku strojového a náčiní k výrobě potřebného, jehož konečná cena nečiní více než 50.000 Kč.
40. Resoluční návrh posl. dr. Luschky a druhů:
Vláda se vybízí, aby, provádějíc § 5 tohoto vládního návrhu stran oceňování hodnoty zahraničních částí majetku zdejších státních občanů, nepřihlížela k odhadním kursům nařízení ministerstva financí ze dne 3. srpna 1920 a aby za základ vzala skutečnou cenu v den, kdy tato novela nabude účinnosti.
41. Resoluční návrh posl. Kostky, Windirsche, Bobka a druhů:
Vládě se ukládá učiniti opatření, aby v §u 46 zákona ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n., snížila se procentní sazba dávky z majetku pro prvých 200.000 Kč z 3 % na 2 %, pro dalších 800.000 Kč z 5 % na 4%. Nejnižší jmění nepodléhající dávce zvyšuje se z 20.000 na 40.000 Kč.
42. Resoluční návrh posl. Kostky, Windirsche, Bobka a druhů:
Vládě se ukládá učiniti opatření, aby § 55, odst. 2 zákona o dávce z majetku byl změněn takto:
"Zbytek dlužno zaplatiti v 10 pololetních splátkách, z nichž první jest splatná 4 měsíce po doručení platebního rozkazu."
43. Resoluční návrh posl. Kostky, Windirsche, Bobka a druhů:
Vláda učiniž opatření, aby § 56 zákona č. 309 Sb. z. a n. z r. 1920 změněn byl takto:
"Osoba dávkou povinná může žádati, aby dávka z majetku byla vyměřena podle stavu jeho majetku kalendářního dne některého ze 4 následujících let, jenž souhlasí s rozhodným dnem, je-li všeobecně známo nebo dokáže-li, že aspoň 20 % jejího čistého majetku v této chvíli se zmenšilo proti stavu a hodnotě původního rozhodného dne zničením, poškozením, znehodnocením, jinými neštěstími nebo mimořádnými neodvratnými událostmi o více než o polovici.
Žádosti o nové vyměření dlužno podati do 6 měsíců po onom dni, podle jehož stavu má býti provedeno, a to vyměřovacímu úřadu, a mohou býti také spojeny s odvoláním proti platebnímu rozkazu.
Jestliže okolnosti a poměry, zmíněné v 1. odstavci a odůvodňující nové vyměření, nastanou ještě před provedením předpisu nebo před vydáním platebního rozkazu a jestliže osoba, dávkou povinná, žádá, aby k nim podle tohoto paragrafu bylo přihlíženo, než bude vyměření dokonáno, má ihned toto původní vyměření vyhovovati ustanovením odst. 1."
Poslední odstavec §u 56 zůstává beze změny.
44. Resoluční návrh posl. Bubníka a soudr.:
Ministerstvu financí se ukládá, aby do 30. září 1924 předložilo statistická data o rozdělení majetku v Československé republice.
45. Resoluční návrh posl. dr. Luschky a druhů:
Pan ministr financí se vybízí, aby IV. státní půjčku, jakož i náhradní dluhopisy rakouských nebo uherských válečných půjček ustanovil za státní dluhopisy, jimiž podle §u 55, odst. 5 zákona o dávce z majetku možno zaplatiti dávku z majetku a dávku z přírůstku na majetku.
46. Resoluční návrh posl. Hellera a druhů:
Ministerstvo financí se vybízí, aby nařízením rozkázalo, že se při hodnocení majetku má vyloučiti ocenění válečné půjčky, bankovního účtu v rakouských a uherských bankách, pohledávek ve starých rakouskouherských korunách a pohledávek u vídeňské poštovní spořitelny.
47. Resoluční návrh posl. Hellera a druhů:
Ministerstvo financí nařizuje, že konečné předpisy ve všech případech, ve kterých proti prvnímu předpisu byla podána odůvodněná odvolání, budou vydány teprve po individuelním vyřízení jednotlivých odvolání, aby se tím dosáhlo zjednodušení administrativní práce.
48. Resoluční návrh posl. Kostky, Windirsche, Bobka a druhů:
Podepsaní navrhují:
"Poslanecká sněmovno račiž se usnésti, že se vládě doporučuje, aby všeobecně povolila dávku z majetku a dávku z přírůstku na majetku z majetku zemského a lesního spláceti pozemky a půdu, jež se tím dostane do rukou státu, podrobila pozemkové reformě tímto způsobem, že se připočte k vyvlastnění půdy, k němuž dochází při pozemkové reformě."
Odůvodnění: Dávka z majetku a dávka z přírůstku na majetku tíží ovšem nejvíce na oněch odvětvích výroby, které pracují s nejnižším zúročením, a to jsou podniky zemědělské a lesní. Tyto podniky mohou tedy zaplatiti dávku hotově jen, zadluží-li se nebo provedou-li částečný odprodej. Poněvadž jednak veliké podniky zemědělské a lesní jsou zabrány a nemohou tedy prodávati z volné ruky, jest jim vzata možnost zaplatiti. Také zaplacení dávky zadlužením jest prakticky nemožné, poněvadž úvěru k tomu potřebného nelze dosáhnouti. Jestliže podnik vynášející 3 % musí na zúročení a umoření hypotečního dluhu platiti 7-8% konečné částky, pak při zadlužení 1/3 ceny dosáhl již nejzazší hranice přetížení. Proti takovém-u zadlužení, i kdyby bylo lze dosáhnouti, aby peněžní ústavy poskytly úvěru v nutné míře, promlouvá to, že se tím hypoteční úvěr odnímá svému hospodářskému účelu a v míře příliš daleko jdoucí se mění v úvěr daňový. Pro zaplacení dávky z majetku a z přírůstku na majetku zbývá tedy jen možnost, aby stát přijímal pozemky místo placení.